Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:01

Moli schreef:
Je stem wordt wel een hulp genoemd. Bij de cross als ik merk dat mijn paard onzeker wordt praat ik soms met hem, helpt echt! En heel af en toe als ik boos wordt zeg ik ook wel wat, helpt ook wel! Het is niet zo zeer wat je zegt maar hoe je het zegt. Een paard merkt heus wel aan je stem of je boos bent of niet. Maar echt schreeuwen hoeft nou ook weer niet

ja hier ben ik het wel mee eens! dat is het ook, maar hele verhalen op je paard.. tsja ?

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:02

runningkawa schreef:
Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.

Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...

Inderdaad, bij mij hetzelde. Ik praat ook gewoon tegen mijn paard hoor!

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:06

Ik praat ook tegen mijn paard, zowel als ik hem aan het borstelen/knuffelen ben als dat ik aan het rijden ben. Natuurlijk ga ik niet tegen hem lopen schreeuwen, dat helpt toch niet. Maar als hij bijvoorbeeld iets goed doet dan zeg ik toch vaak iets van goedzoo braaf en geef hem een klopje op zn hals... het gaat om de toon waarop je dingen zegt, en ja ik heb het idee dat hij me wel begrijpt Knipoog

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:16

Ik denk juist dat praten tegen een dier heel goed is, niet alleen tegen een paard.
Bv. als hij in de stres is zeg je toch ook ''hoo braaf!'' of als hij het goed doet ''Braaf'' of zo iets dergelijks.
En dan hoef je niet op je paard te gaan schelden en te tieren maar het dier, indit geval het paard hoord echt wel aan de toon waarop je praat of hij braaf is of niet.
Dus het praten helpt zeker wel.

Edit: Zo te lezen denken veel mensen er het zelfde over als ik.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:48

Dat jij het storend vindt maakt toch niet dat iemand anders daar anders over mag denken?

En dat jij zo'n last hebt van schreeuwende mensen vind ik raar. Rij jij dan op een stal of manege waar zoveel schreeuwende mensen rijden? Misschien een andere stalling zoeken? Vraag eens aan die mensen waarom zij het nodig achten om te schreeuwen tegen hun paarden. Je hebt er blijkbaar zoveel last van dat je er een topic over wilde openen maar ik heb in mijn hele ruitercarriere van 20 jaar nog niet zoveel en zovaak schreeuwende ruiters meegemaakt dat het storend werd.

Kiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:58

Ik praat inderdaad ook tegen mijn paard zowel op de grond als op het paard maar schreeuwen zal ik nooit doen.
Als er mensen bij mij in de bak rijden en die gaan schreeuwen dat zeg ik er gewoon wat van..

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:04

Ik babbel ook altijd een eind door tegen me paard hij kan er wel doof van worden haha Haha!.. Maar schreeuwen ik ben wel zo als hij echt vervelen wordt dan verhef ik wel even mijn stem goed. Daar reageerd hij meteen op, hij weet dan dat hij fout zit.. Daarna doet hij het meestal goed en dan babbel ik gewoon weer rustig door haha! Haha! ...

Maar misschien een tipje als jij je concentreerd op je paard g jij je neit aan pratende schreeuwende mensen ergeren en gaat je paard misschien rustiger reageren want het paard voelt wel als een ruiter geergerd ergens aan is. Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:28

ik zeg ook wel dingen tegen mijn paard.
met dressuur wel eens van KOMMM dat die door moet lopen ofzo dat begrijpt ie wel.
met springen en crossen als het totaal niet uitkomt zeg ik ook altijd van BRAAF!! of ook van kom als die ergens naar kijkt, dat begrijpt ie maar al te goed hoor. maar het ligt meer aan de toon hoe je het zegt. dat kom dat zeg je wat laag, en dat braaf gewoon weel opgelucht.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 16:39

creool schreef:
Dat jij het storend vindt maakt toch niet dat iemand anders daar anders over mag denken?

En dat jij zo'n last hebt van schreeuwende mensen vind ik raar. Rij jij dan op een stal of manege waar zoveel schreeuwende mensen rijden? Misschien een andere stalling zoeken? Vraag eens aan die mensen waarom zij het nodig achten om te schreeuwen tegen hun paarden. Je hebt er blijkbaar zoveel last van dat je er een topic over wilde openen maar ik heb in mijn hele ruitercarriere van 20 jaar nog niet zoveel en zovaak schreeuwende ruiters meegemaakt dat het storend werd.

dat heb ik ook gedaan, ik heb ook gevraagt of ze het zachter willen doen. Ik heb het al meerdere keren mee gemaakt, en ik ben zeker niet de enige die dit vind opstal!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:21

Ik geloof dat ik dan op zoek zal gaan naar een andere stal. Mensen die blijkbaar moeten schreeuwen op hun paard hebben rare manieren. Beetje assiociaal gedrag.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:14

Ik praat juist altijd met mijn paard. Aangezien ze altijd heel dwars is, zeg ik ook wel eens tegen haar;
"Als je nu niet ophoudt!" maar schreeuw nooit. Maar ik zeg het op een boze fluistertoon, of hoe je dat ook maar wilt noemen. Paarden kunnen je dan wel niet verstaan, maar ze kunnen het wel aanvoelen aan de toon van je stem.

Misschien kun je hen vragen of ze niet zo willen schreeuwen. Dan leg je ze uit dat ze het ook zachtjes kunnen zeggen, omdat ze toch wel horen aan de toon van je stem wat je bedoelt.

XX.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:02

Rhodos schreef:
Ik geloof dat ik dan op zoek zal gaan naar een andere stal. Mensen die blijkbaar moeten schreeuwen op hun paard hebben rare manieren. Beetje assiociaal gedrag.

Het is zoals TS schrijft niet alleen schreeuwen maar ook praten Knipoog

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:29

Effe offtopic: Ze heeft het de ene keer over het schreeuwen en de andere keer over het praten wat haar tegen staat... Ik was het spoor even bijster.

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:31

Ik praat wel tegen mijn pony,maar meestal als die braaf is of onder het poetsen.. Is heel gezellig Lachen

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:45

Ik praat best veel tegen m'n pony als ik der beloon onder het rijden zeg ik vaak "goed zo wijffie, hardstikke braaf" ofzo iets, of als ze iets heel eng vind probeer ik haar ook gerust te stellen met m'n stem het gaat niet zo zeer om de woorden maar de toon waarop je praat dat begrijpen ze dondersgoed. Laat ik voor me eigen praten, mijn pony verstaat heel veel omdat het een gewoonte is om een bepaald iets op een bepaald moment te zeggen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:14

LinseyDonja schreef:
Ik praat best veel tegen m'n pony als ik der beloon onder het rijden zeg ik vaak "goed zo wijffie, hardstikke braaf" ofzo iets, of als ze iets heel eng vind probeer ik haar ook gerust te stellen met m'n stem het gaat niet zo zeer om de woorden maar de toon waarop je praat dat begrijpen ze dondersgoed. Laat ik voor me eigen praten, mijn pony verstaat heel veel omdat het een gewoonte is om een bepaald iets op een bepaald moment te zeggen.

ja dat is ook het punt, ik vind het niet erg als je DAT doet, maar dat schreeuwen is irritand, of als iemand een heel verhaal een het vertellen is "ja weetje wat er vandaag nou gebeurd is? blabla" dan denk ik bij mezelf.. okee Ach gut

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:34

Ja ik doe het zelf niet maar ik vind het niet erg als iemand anders het doet, kijk je pony of paard begrijpt misschien niet wat je zegt maar als ik tegen me pony paard draait haar oor wel naar mij toe dat betekent dat ze me wel hoort, en het kan een band scheppen, het is me stem waarop ze reageert als ik op stal kom. Als ze me nog niet heeft gezien maar alleen al heeft gehoord staat ze al keihard te hinniken en dat komt omdat ik veel tegen haar praat dus ze herkent mijn stem uit duizenden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:31

__Robijn__ schreef:
LinseyDonja schreef:

ja dat is ook het punt, ik vind het niet erg als je DAT doet, maar dat schreeuwen is irritand, of als iemand een heel verhaal een het vertellen is "ja weetje wat er vandaag nou gebeurd is? blabla" dan denk ik bij mezelf.. okee Ach gut

Ik begin me nu wel een beetje af te vragen wat je nu precies irriteert en waarom? Wat kan jou het schelen dat iemand een heel verhaal verteld aan zijn of haar paard. Waarom maak jij je daar nou zo druk om.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:12

Ik praat wel tegen ze, maar niet om te dreigen ofzo, gewoon als ie dr vandoor gaat; hoo rustig ofzo, maar niet van; als je nu niet op houd... Onzin, verstaat ie toch niet Vork

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:24

Ik praat wel tegen mijn pony.
Schreeuwen nooit!! altijd lieve dingetjes Vork

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:04

Ik praat heel veel tegen mijn paard onder het rijden. Hij is vaak onzeker en moet hem dan ook het zelfvertrouwen geven dat hij echt nodig heeft. Ik zeg vaak; kommop jongen, zo ja!, braaf, goedzo ventje! Maar als ik boos ben kan ik ook tekeer gaan hoor, en wedden dat hij me verstaat, haha. Echt schreeuwen doe ik niet, maar ik zit ook niet fluisterend op mijn paard. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat mijn stalgenoten er last van hebben als ik tegen m'n paard praat. En ook als ik in zijn stal zit kan ik rustig zeggen van; hey jongen, wat zie je er mooi uit. Hebben we lekker gereden? Zullen we morgen naar buiten gaan? Vind je veel leuker, he?.. Haha. Ja, ik merk echt dat hoe meer ik tegen mijn paard praat, hoe meer hij zich ontspant. Ook als ik boos op hem ben geworden, is hij heel opgefokt. Als ik dan zeg; goedzo jongen, ZO is het braaf.. Dan onstpant hij zich meteen weer. Ja, ik ben helemaal voor het praten met je paard Haha!

virenpucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:15

Ik praat ook altijd tegen mijn paard, onder het rijden als hij in de wei staat, als ik hem aan het poetsen ben enz.. Zelf schreeuw ik niet tegen hem!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 16:44

Citaat:
Ik begin me nu wel een beetje af te vragen wat je nu precies irriteert en waarom? Wat kan jou het schelen dat iemand een heel verhaal verteld aan zijn of haar paard. Waarom maak jij je daar nou zo druk om.

dat kan jij vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:41

Dat was haar vraag niet Lachen

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:46

ik praat ook altijd tegen dieren maakt niet uit wat het is Bloos
Al het paard begint te etteren en ik boos wordt dan doe ik het op een boze toon tis niet schreeuwen maar tis ook neit zacht zal ik eerlijk zeggen Bloos
maarJa ik ben veel te lief voor ze soms Bloos