ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:43

Ja dat ben ik helemaal met je eens
Weten dat de basis het belangrijkste is, in elke klasse Ja
En daar niet aan voorbij gaan

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:49

af en toe streng in de handen is absoluut neit verkeerd hoor...als je daarna maar weer lief met je handen bent Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:51

Dat is sinds april zo, voorheen mocht de zweep langer zijn
Mijn langste zweep is 110, dus ik snap die ophef ook niet zo.
Maar dat komt denk ik omdat als ik met en zweepje rij ik vaak met springzweep reed Lachen

Af en toe is niks mis mee, wel als dat de hele tijd is.
En dat zie je op bokt (en in het echt) ook veel.
Dan is het geen moment opname meer, maar gewoon je manier van rijden

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:54

Barmat schreef:
Hier zijn echt al een heleboel topics over geweest...

Het gebeurt. Simpel.

Helaas wel ja, je kan er kort en lang over praten/discussies voeren, maar dat zulke dingen gebeuren is simpel weg gewoon een feit.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:55

roxiie schreef:
Barmat schreef:
Hier zijn echt al een heleboel topics over geweest...

Het gebeurt. Simpel.

Helaas wel ja, je kan er kort en lang over praten/discussies voeren, maar dat zulke dingen gebeuren is simpel weg gewoon een feit.

idd, en ook heel wat grand prix ruiters, zoals ik al formuleerde Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:57

ThaGirl schreef:
Mijn theorie over het in de Z komen van 'trekkende mensen':

Wanneer je vanaf je 8ste jaar al op het paard (pony) zit, dan kan je tegen je 16de al in de Z rijden of 20ste in de Z rijden bij de paarden. Stel iemand heeft het voor elkaar om op z'n 20ste Z(Z) te rijden met de paarden van papa en mama. Aantal jaren (10) rijdt die gene geen wedstrijden meer en start na die jaren weer eens op een wedstrijd, die gene mag dan gelijk hoog starten, maar wie weet wat voor andere rijmanieren die gene in 10jaar tijd heeft aangeleerd. Zo kan je dus een trekkende Z ruiter krijgen.

wat ik zie is dat het vaak het resultaat is van mensen die zo verschrikkelijk vaak op concours gaan dat ze statistisch gezien steeds wel een paar keer een hoog puntende jury tegen moeten komen en steeds met 10 punten (10x net aan een wp) een klasse hoger gaan starten en zo uiteindelijk toch met hoedje en stang en trens en al in de z terechtkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:58

Maar het lijkt wel steeds meer te gebeuren

In de tijd dat ik begon met rijden dan reed je met een trens en zonodig een zweepje en dat was het.
Niks geen sporen, niks geen slof of scherpe bitten om het Rt "op te lossen"
Zat je te jammeren dat het een pokke knol was kreeg je er nog een veeg bij van de eigenaar, dat het paard het wel kon, maar dat jezelf moest leren rijden.

Dat moet je nu eens durven zeggen, dan krijg je wel zo'n grote bek dat je een allesweter bent oid Haha!
Terwijl eigenlijk paardrijden op zich niet veranderd is, alleen de mentaliteit van de ruiters wel...

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:00

[quote="WowAmigo
wat ik zie is dat het vaak het resultaat is van mensen die zo verschrikkelijk vaak op concours gaan dat ze statistisch gezien steeds wel een paar keer een hoog puntende jury tegen moeten komen en steeds met 10 punten (10x net aan een wp) een klasse hoger gaan starten en zo uiteindelijk toch met hoedje en stang en trens en al in de z terechtkomen![/quote]

Ja, dat zie je regelmatig.
Maar je bent dan wél mooi Z !

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:02

Tja als ik het denk dan zeg ik het ook. Het is alleen zo verdomde jammer dat je niet leert rijden. Wat ik al eerder aangaf is het mijn nooit geleerd. Ik leer het nu pas. Dankzij mijn nieuw gevonden instructie. Het is hard werken, want alles wat je kan moet je loslaten. Je valt heel snel in een oude gewoonte.
Als ik het direct goed had geleerd was er niks aan de hand geweest.

Er zit groot verschil tussen weten hoe moet en het doen zoals het moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:05

Maar als je het al weet ben je al half weg. En werk je er aan ben je nog verder Lachen
Ondanks dat ik het wel weet moet ik ook tegen mezelf zeggen, loslaten, als een paard links zwaar wil worden.
En als je het dan maar weet doet is het toch oke?
Dat je er ff over na moet denken is niet erg, vind ik dan Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:02

Zolang je het maar doet, en niet vast blijft houden!
Maakt het dan uit dat je er bij na moet denken, ik vind van niet Lachen
Dat gaat op een gegeven moment wel vanzelf, met genoeg oefening!
Het is volgens mij ook een trend tegenwoordig om je paard te diep te rijden??
Zodra hij te diep loopt, krijgt je goed commentaar, zodra hij op de loodlijn loopt, krijg je het commentaar dat ie er toch wel nét iets verder doorheen moet, terwijl hij dan juist super zijn kont eronder zet!!!
Kan ik me zó aan ergeren.. Maargoed, zolang je zelf weet wat goed is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:38

Het maakt niet uit of je erbij na moet denken. Volgens mij is dat de fase bewust bekwaam...
Het onbewust bekwaam volgt dan wel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:45

De volgende fase mag dan snel komen hoor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:46

Geduld is een schone zaak Tong uitsteken Haha!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:47

Dat blijkt wel weer Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:44

runningkawa schreef:
In de tijd dat ik begon met rijden dan reed je met een trens en zonodig een zweepje en dat was het.
Niks geen sporen, niks geen slof of scherpe bitten om het Rt "op te lossen"
Zat je te jammeren dat het een pokke knol was kreeg je er nog een veeg bij van de eigenaar, dat het paard het wel kon, maar dat jezelf moest leren rijden.

Dat moet je nu eens durven zeggen, dan krijg je wel zo'n grote bek dat je een allesweter bent oid Haha!
Terwijl eigenlijk paardrijden op zich niet veranderd is, alleen de mentaliteit van de ruiters wel...

Amen
Whahaha, right on the money

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:51

bij mijn paard hoef ik echt niet in der mond te zitten hoor Gaaaap
Ik heb een jaar geleden wel iets teveel in der mond gezeten en
dan liep ze met haar hoofd heeel hoog. Haar rug drukte ze helemaal
weg. Ik vind het nu niet meer dan normaal om je paard op het
been te rijden. Na al mijn lessen gaan hedda en ik zeker vooruit

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:59

Bij die van mij ook niet nee, gaat die mond meteen open en onrustig!

Krijg je meteen weer commentaar dat de neusriem wel zó strak zal zitten dat de mond niet meer open kan Haha! Uhuh... tuurlijk! Daarom joh er kan altijd wel gemierd worden...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:00

..Maar wat is Z tegenwoordig nou? Er rijden zat mensen in het Z die naar mijn mening voor geen meter kunnen rijden Knipoog
Eerlijk toegeven; ik gebruik mijn teugel ook wel eens als noodrem als m'n paard weer eens een loopje met mij neemt. Maar zagen.. daar zie ik het nut niet van in. Dan lijkt het mij een goede zaak dat je je paard eens fatsoenlijk gaat loswerken Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:01

Z is gewoon BASIS maar blijkbaar zijn er zoveel ruiters die de B al vreselijk moeilijk vinden en opkijken tegen de Z dat ze maar vooral commentaar gaan lopen geven op iets waar ze totaal geen kaas van gegeten hebben. Daar kan ik mij vreselijk aan storen. Dat ze gewoon op hunzelf letten, hebben ze net als iedereen werk zat mee..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:14

Hallo, ik ben ook nooit verder dan de B gekomen en ben altijd bereid om van dingen te leren, maar al mijn reacties in dit topic zijn denk ik niet onnuttig of onwaar. een B ruiter kan wel degelijk commentaar geven op een z ruiter. Ik bedoel de een heeft meer inzicht in iets dan dat de persoon het zelf kan. (neem mij als voorbeeld, ik weet hoe het nmoet maar nu nog uitvoeren Nagelbijten / Gniffelen )

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:14

Starbreeze schreef:
Z is gewoon BASIS maar blijkbaar zijn er zoveel ruiters die de B al vreselijk moeilijk vinden en opkijken tegen de Z dat ze maar vooral commentaar gaan lopen geven op iets waar ze totaal geen kaas van gegeten hebben. Daar kan ik mij vreselijk aan storen. Dat ze gewoon op hunzelf letten, hebben ze net als iedereen werk zat mee..

nou ik ben blij dat er nog mensen zijn die er wat van durven te zeggen!!! Als ik zie hoe lastig het blijkbaar voor de meeste mensen is om negatief goedbedoeld commentaar te geven op zowel de hoger gesholde als de beginner. Als mensen eens wat vaker zouden durven zeggen dat het ook anders kan dan waren er een stuk meer goede combinaties of in ieder geval verstandiger combinaties

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:23

Oosterhoff, op zich heb je ook wel gelijk, maar als ik even voor mezelf spreek; en ik foto's van mn paard plaats waar bij staat dat ze net weer aan de gang is na een blessure van een half jaar en ik daar echt de meest vreemde reacties op krijg van de stang zit te strak (huh?) of hij loopt niet spectaculair in de oprichting... Dan kan ik daar gewoon niks mee. Dan denk ik bij mezelf, mensen ga lekker eerst zelf trainen dan weet je iig waar je over praat.

En ja sommige dingen zijn objectief waar te nemen, maar het is nog altijd zo als je het niveau zelf niet gereden hebt, je je er ook geen voorstelling bij kan maken van hoe zon "traject" verloopt, dat is hetzelfde als dat ik me geen voorstelling kan maken van ZZ+ niveau, dat kan ik pas als ik daar zelf gereden heb. Ik hou verdomd goed in mn achterhoofd dat ik nog vreselijk veel te leren heb en dat ik al zoveel aha momenten heb meegemaakt dat ik zeker weet dat er nog heel veel zullen volgen! Wie ben ik dan om daar commentaar op te geven? Dan weet ik toch ook niet waarover ik het heb?? Dan kan ik dat dénken ja, maar het zelf meegemaakt hebben is toch net ff wat anders. Dan kan het goed bedoeld zijn, daar gaan we vanuit, maar het is ook vaak genoeg zo dat er mensen zijn die niet weten waar ze op moeten letten en dan met goedbedoeld commentaar gaan gooien - vooral over wat er niet mis is. En daar pas ik voor. Foutenkijkers met zelf 0 ervaring..
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 19-04-07 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:23

Go for it, Cindy !!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:25

Michel123 schreef:
Go for it, Cindy !!

Haha kan ik hier ook winstpunten verdienen?? Haha!