een Z paard garantie voor een goede proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TisUnique

Re: een Z paard garantie voor een goede proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:26

Pashon schreef:
hahaha ik doe mijn best, meer kan ik niet doen. Dat de rest zoveel zeurd tja zegt meer over hun als over mij, lijkt mij toch

Nee hoor, dat zegt veel meer over jou, jij bent onsportief bezig en als mensen je daar op wijzen kan je daar niet tegen, dan ga je piepen dat het voor jou als M ruiter reuze moeilijk is om met je Z paard een B proefje te rijden. Slapen
Vervolgens verschuil je je dan achter het feit dat de KNHS een fout heeft gemaakt, dat kan best, maar je kan er ook wat meer achteraan zitten dat die fout rechtgetrokken wordt. Want even voor jouw informatie, jullie hoogste gezamelijke klasse is M, dus ook in de L zou je volgens de regels niet thuishoren.............

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:31

Degene die met mijn 'Z klaar' paard geen B proef voor dikke winst kan neerzetten, kan gewoon weg niet goed genoeg rijden voor de B. Als hij dan weggaloppeerd ipv aandraaft doe je gewoon iets verkeerd! Kwestie van les nemen en er voor zorgen dat je leert rijden.
Dan heb ik het ook nog over een doodnormaal paard. Type huis-tuin-en keuken KWPNer.

Citaat:
Ik hoor ook regelmatig van je kan beter een paard zelf opleiden want dat is makkelijker dan een z paard onder je kont te hebben.

Dit vind ik complete onzin. Een paard opleiding is veeel moeilijker dan opnieuw afstemmen van je hulpen. Een paard opleiden vergt handigheid van zowel de ruiter als het paard. Een Z paard een B proef rondsturen vraagt alleen een beetje handigheid van de ruiter.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 17:42

Een paard afstemmen op je hulpen is lang niet zo makkelijk als een paard alles zelf aanleren. Uit mijn ervaringen dan.

Dan zou ik zeggen, start maar eens een B proef met een Z paard. Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:16

Graag, zet er maar een op stal. Dan zal ik wel een jong paard regelen om zadelmak te maken en in te rijden.
Rijden we over 2 maanden een proefje en dan zien wie er het gemakkelijkst die proef doorgestuurd komt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 21:42

no problemo, heb er op het moment ook een paard staan die ik zadelmak moet maken.. zullen we zien wie er wint (om het zo maar ff te noemen)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 23:04

Als je dat met een Z paard niet zou kunnen winnen, zegt dat iets over je onvermogen als ruiter om je aan te passen aan het paard Rolleyes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:54

pol013 schreef:
Als je dat met een Z paard niet zou kunnen winnen, zegt dat iets over je onvermogen als ruiter om je aan te passen aan het paard Rolleyes

Dat was wat ik ook dacht.
Of je geeft verkeerde hulpen, waar je jonge dier dan dus wel op leert reageren maar moeilijk na te rijden is en het Z-paard niks van snapt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:00

Pashon schreef:
Een paard afstemmen op je hulpen is lang niet zo makkelijk als een paard alles zelf aanleren. Uit mijn ervaringen dan.

Dan zou ik zeggen, start maar eens een B proef met een Z paard. Clown

Dat heb ik dus gedaan en was binnen 3 wedstrijden de hele B door, terwijl ik zelf nog nooit een proef had gereden. Gemiddelde score met de oude puntentelling was rond de 190 punten Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:12

Ik ben ook als ruiter met echt manegeniveau (kon als ik geluk had een makkelijk paard 'aan de teugel rijden') een M2 paard B gaan starten. Alle Z knopjes zaten er ook al op, inclusief wissels. Vanaf het M1 ben ik er wel achter gekomen dat veel van die knopjes er niet helemaal op de goede manier opzitten, paard was al een tijdje uit de sport en er waren de laatste jaren vooral kunstjes mee gereden zonder dat het rijtechnisch ook helemaal in orde was.
En toch was ook ik na 2,5 maand oefenen zó de B door. De L1 en L2 trouwens ook. Misschien dat ik 2 of 3 keer geen winst heb gereden omdat ik met dit M2 paard net zo goed op onze eerste buitenwedstrijd in galop drie ringen (waar andere mensen proeven reden Nagelbijten / Gniffelen ) door vloog, en hij weleens omdraaide en schrok (dat doet hij trouwens vandaag de dag nog regelmatig). Maar als hij wel braaf was hadden we meestal 2 wp's per proef dus dat compenseert dan veel.
Ook dit paard was alleen maar bovenin gereden, kon niet halsstrekken en changeerde als ik niet stil zat in galop. Ik heb hem in het begin zelfs een week of 2 niet eens in galop gekregen. Maar toch heb ik als beginner er zonder al teveel moeite t/m de L2 als hij braaf was alleen maar heel veel punten en prijzen mee behaald.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 09:36

niet elk paard is hetzelfde Fleurtje!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:42

Ik denk wel dat je met een Z paard zo de B uit zou moeten komen. Van die paarden kun je meer verzameling vragen, hebben vaak een betere hoofd/ hals houding. Hebben al veel dingen gezien en zijn al goed in evenwicht... ( uitzonderingen daar gelaten Vork )

Dus ik vind het inderdaad niet fair om met een Z paard tussen de B paarden te rijden. Start dan gewoon L.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 09:45

Randie je hebt blijkbaar niet alles gelezen, inmiddels start ik met mijn paard in de L. en hoevaak ik wel niet op mijn coupon heb staan, paard loopt te verzameld! dit is iets wat de jury helemaal niet wil zien in de B.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:20

Ten eerste is het verhaal over de "fout" van de KNHS me niet helemaal duidelijk. In het verleden was het zo dat behaalde klasseringen na (ik geloof) 3 jaar vervielen. Als jou paard inderdaad 7 jaar uit de sport is geweest dan zou je dus idd B moeten starten. Als klasseringen niet meer verjaren dan moet je gewoon M2 starten. Als de KNHS je verkeerd heeft ingelicht zouden ze dit ongedaan moeten maken. Ik vind het verhaal dus nogal rammelen.

Ik denk niet dat het altijd makkelijk is met een Z paard in de B. Ik lees van een aantal mensen dat het geven van verkeerde hulpen bij een groen paard ook een verkeerd resultaat geeft en dat is natuurlijk zo. Maar bij een Z (of hoger) paard zitten de knoppen nu eenmaal dichter bij elkaar en zijn scherper afgesteld. Een Z paard zal als het goed is dus eerder reageren op een verkeerde hulp dan een groene voor wie de onbekende beweging van de ruiter op dat moment niets betekent.

Ik denk wel dat dit laatste steeds iets "afvlakt". Ik start met mijn ZZ-L paard ook B samengesteld en moet daar dus ook B proefjes mee rijden. Als ik dit een weet na een ZZ-L proef doe krijg ik gegarandeerd een paar ongevraagde (inzetten van) oefeningen in mijn proef. Rijd ik bv twee maanden alleen basisoefeningen en start ik dan een B proef dan heb ik een groot voordeel met mijn ver doorgereden paard. Op dat moment zou ook een B ruiter heel veel voordeel kunnen hebben, er veel van kunnen leren en er makkelijk winstpuntjes en prijzen mee weg kunnen halen. Als het goed is blijft zo'n paard gewoon zijn basis houden. Met een goed gereden Z paard denk ik dat je voordeel in de B groter wordt naar mate het langer geleden is dat je paard hoger geeft gelopen. Een Z paard zonder basis daar heeft niemand wat aan.

Edit: Ik ben dolblij dat we nu L mogen gaan starten want dat is in MIJN geval makkelijker.... Voor een groene ruiter geldt dit waarschijnlijk niet...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:07

Als er staat dat hij teveel verzameld loopt dan is de kans groot dat hij met een traag achterbeen in een of andere zweefdraf loopt. Of dat hij gewoon té ver teruggereden is. Bij een Z-paard is het losrijwerk vaak ook gewoon op L-niveau wat werk op de volte, veel schakelen etc. Verzamelen is niet iets wat een paard helemaal uit zichzelf doet. Ook Krack C kan (zoals Tineke het mooi zegt) banketstaaf draven.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:12

Ik ga nu met een friese merrie starten in de B aangezien ik zelf geen ervaring heb, dit paard echter heeft ongeveer 4 jaar geleden Z1 gelopen.
Ze heeft erg moeite met de proeven, ze loppt miss wel netjes maar makkelijk is het niet voor haar.
Ik vindt niet dat ik daar commentaar op mag krijgen, en anders moeten ze zelf maar eens een B proef rijden met haar, dan praten ze miss wel anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:17

Wie komt dat Z paard brengen Lachen
Lijkt me heerlijk Lachen

Een paard op een juiste manier de knopjes erop zetten is veel moeilijker dan een paard dat de knopjes er al op de juiste manier op heeft zitten na te rijden.
Let wel dat ik zeg juiste, want een paard met een hoop getrek en elke week 2 proeven starten en zo naar het Z komen is geen fijn paard om na te rijden.

Als je M bent geweest hoor je een Z paard zo na te kunnen rijden
Tuurlijk kan het ff wennen zijn, maar het moet geen grote problemen geven.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 11:20

SGWOllie schreef:
Ten eerste is het verhaal over de "fout" van de KNHS me niet helemaal duidelijk. In het verleden was het zo dat behaalde klasseringen na (ik geloof) 3 jaar vervielen. Als jou paard inderdaad 7 jaar uit de sport is geweest dan zou je dus idd B moeten starten. Als klasseringen niet meer verjaren dan moet je gewoon M2 starten. Als de KNHS je verkeerd heeft ingelicht zouden ze dit ongedaan moeten maken. Ik vind het verhaal dus nogal rammelen.

Ik denk niet dat het altijd makkelijk is met een Z paard in de B. Ik lees van een aantal mensen dat het geven van verkeerde hulpen bij een groen paard ook een verkeerd resultaat geeft en dat is natuurlijk zo. Maar bij een Z (of hoger) paard zitten de knoppen nu eenmaal dichter bij elkaar en zijn scherper afgesteld. Een Z paard zal als het goed is dus eerder reageren op een verkeerde hulp dan een groene voor wie de onbekende beweging van de ruiter op dat moment niets betekent.

Ik denk wel dat dit laatste steeds iets "afvlakt". Ik start met mijn ZZ-L paard ook B samengesteld en moet daar dus ook B proefjes mee rijden. Als ik dit een weet na een ZZ-L proef doe krijg ik gegarandeerd een paar ongevraagde (inzetten van) oefeningen in mijn proef. Rijd ik bv twee maanden alleen basisoefeningen en start ik dan een B proef dan heb ik een groot voordeel met mijn ver doorgereden paard. Op dat moment zou ook een B ruiter heel veel voordeel kunnen hebben, er veel van kunnen leren en er makkelijk winstpuntjes en prijzen mee weg kunnen halen. Als het goed is blijft zo'n paard gewoon zijn basis houden. Met een goed gereden Z paard denk ik dat je voordeel in de B groter wordt naar mate het langer geleden is dat je paard hoger geeft gelopen. Een Z paard zonder basis daar heeft niemand wat aan.

Edit: Ik ben dolblij dat we nu L mogen gaan starten want dat is in MIJN geval makkelijker.... Voor een groene ruiter geldt dit waarschijnlijk niet...

Mijn paard werd in eerste instantie ook gezien als een groen paard, daarom ben ik B gestart. Maar toen is het KNHS het verder gaan uitzoeken en mocht ik dus wel hoger met haar starten (lees: mocht!!, moest niet!!)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 11:28

runningkawa schreef:
Wie komt dat Z paard brengen Lachen
Lijkt me heerlijk Lachen

Een paard op een juiste manier de knopjes erop zetten is veel moeilijker dan een paard dat de knopjes er al op de juiste manier op heeft zitten na te rijden.
Let wel dat ik zeg juiste, want een paard met een hoop getrek en elke week 2 proeven starten en zo naar het Z komen is geen fijn paard om na te rijden.

Als je M bent geweest hoor je een Z paard zo na te kunnen rijden

geen enkel paard heeft de knopjes op dezelfde plek zitten. Ik heb inmiddels heel wat paarden opgeleid en gereden en geen enkel paard had een bepaalde oefening op dezelfde plek zitten!

En je hebt mij ook niet horen zeggen dat ik mijn paard niet na kan rijden. Ze is inmiddels al veel verder afgericht als de Z.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:37

Pashon schreef:
Mijn paard werd in eerste instantie ook gezien als een groen paard, daarom ben ik B gestart. Maar toen is het KNHS het verder gaan uitzoeken en mocht ik dus wel hoger met haar starten (lees: mocht!!, moest niet!!)

Dat is dus het rammelende aan het verhaal..... Als ze als groen gezien wordt MOET je B starten en als ze als Z gezien wordt MOET je M2 starten. Op welke grond zou je volgens de KNHS hoger (welke klasse) MOGEN starten?

runningkawa schreef:
Een paard op een juiste manier de knopjes erop zetten is veel moeilijker dan een paard dat de knopjes er al op de juiste manier op heeft zitten na te rijden. Let wel dat ik zeg juiste, want een paard met een hoop getrek en elke week 2 proeven starten en zo naar het Z komen is geen fijn paard om na te rijden. Als je M bent geweest hoor je een Z paard zo na te kunnen rijden

Mee eens! Ja

Narijden is echter niet hetzelfde als een proefje rijden naar verwachting van de jury.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 11:40

Dit had ik als het goed is al eerder gezegt, dat mijn paard als groen gezien werd. maar oke ik had haar direct in het L mogen starten volgens zeggen van het KNHS.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 11:43

als je M2 met wp bent geweest mag je een groen paard in de L starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:46

nee niet precies op dezelfde plek
Maar een groen paard heeft niks op een plek
Moet nog leren wat vreemde omgevingen zijn enz enz...

En fijn narijden betkend ook dat je wp kunt scoren in de klasse die jezelf ook bent
In dit geval dus M.

Als echte B ruiter, of als ruiter met een echt groen paard zou ik het zeker oneerlijk vinden als een M ruiter een Z paard in de B start

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:04

Pashon schreef:
Dit had ik als het goed is al eerder gezegt, dat mijn paard als groen gezien werd. maar oke ik had haar direct in het L mogen starten volgens zeggen van het KNHS.

Ok, dan snap ik het beter, ik dacht dat dat pas vanaf het Z1 mocht.
Maar volgens mij had je dan nog steeds evrsneld mogen promoveren. Maar goed, dat doet er niet meer toe. Als ik het goed begrijp zit je nu toch in de klasse waar je thuis hoort, en ben je hopelijk van het gezeur af.

Ik zal eens kijken hoe het zit met de verjaringsregels (of hoe je dat dan ook noemt)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:09

Het is zelfs al dat als je m1 bent je L mag starten

En je mag ook nu nog versneld promoveren
Daarvoor hoef je je klasse niet uit te rijden

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:26

randie schreef:
Ik denk wel dat je met een Z paard zo de B uit zou moeten komen. Van die paarden kun je meer verzameling vragen, hebben vaak een betere hoofd/ hals houding. Hebben al veel dingen gezien en zijn al goed in evenwicht... ( uitzonderingen daar gelaten Vork )

Dus ik vind het inderdaad niet fair om met een Z paard tussen de B paarden te rijden. Start dan gewoon L.

Kun je mij vertellen wáár precies in de B om verzameling gevraagd wordt???