5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:40

Needje schreef:
Mensen worden steeds moderner. Over een paar jaar zijn filmpjes heel normaal. Kan je toch wel al iets uithalen voor je die kant op kaggelt.

Dat is waar, het is zeker een pre als mensen even bereid zijn om een filmpje te maken.
Maar de grotere hobbyfokkers (meestal ook wat oudere mannen) doen daar eigenlijk nooit aan, die zeggen gewoon Kom maar als je geinteresseerd bent, misschien staat er wel iets tussen Clown

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:45

Dat denk ik ook bambam. Er worden ook meer dan genoeg (of beter gezegd veel te veel) paarden kapot gereden die nooit meer dan een B proefje hebben gelopen. Dergelijke paarden krijgen vaak een hele slechte ruiter op hun rug die ze ook op laag niveau helemaal kapot traint. Alleen hoor je hier minder over omdat het vaak als zielig gezien wordt voor een dergelijke ruiter dat hij of zij zoveel pech heeft en een paard heeft dat niet gezond is. Als het paard in dezelfde situatie Z loopt dan heeft iedereen wel gelijk de mond vol dat het paard kapot getraind is.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:48

bambam99 schreef:
Imo verdwijnen er meer hele goeie jonge paarden door goedbedoelende amateurs dan bij de profs...

Ben ik met je eens! Beter een paard met 4/5 jaar heel spelenderwijs in de training een keer pasje opzij zetten en dan belonen en met de basis doorgaan en paar rondjes later nog eens een keer vragen en klaar. Dan een paard met 8 jaar (of ouder) de zijgangen ed leren dmv uren lang tig keer hetzelfde doen, dat is pas slecht voor een paard! Ik zeg niet dat dit bij iedereen gebeurt (dus val me niet gelijk aan Knipoog ) maar er zijn zat amateurs die op bovestaande manier een paard een oefening moeten leren. Dan zie ik liever een jong en fijn gereden paard waarbij de ruiter spelenderwijs af en toe vraagt wat het paard aanbied, dan een ouder paard wat met hangen en wurgen een uur lang zijgangen ed moet lopen.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:56

Urielle schreef:
Overigens heb ik zelf ooit zelfs van een jury commentaar gehad toen ik een 6-jarige L startte 'waarom ik pas L startte met zo'n oud paard' Bloos!

Hier wil ik ook even op reageren want ik kreeg deze week zelfs nog een reactie..
Ik ben nu een paardje aan het proberen die vorig jaar wat wedstrijdjes heeft gedaan (niks speciaals eigenlijk, gewoon voorbereiding op dit jaar, 't is geen dressuurpaard Knipoog ), ik zei dat ik twijfelde omdat ze misschien te jong is voor mij. Toen ik zei dat ze 6 word, werd ik scheel aangekeken en kreeg ik als reactie: 6??? Dat noem ik geen jong paard hoor! Nja, daar zijn dan veel verschillende meningen over natuurlijk Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:31

Hmm 6 vind ik ook niet meer echt jong. Wel in het ZZ-licht. (zoals Update van Thamar Zweistra)

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:35

6 jaar is ook niet zo heel jong meer vind ik, ze zijn igg wel baby/puber af. Maar vind wel dat een jury er helemaal niets mee te maken heeft hoe oud je paard is! Als je je maar aan leeftijdregels houd en of je dan B rijd met een 3 of 23 jarige daar hoeft een jury niets van te zeggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:43

Dat vond ik dus ook. Nou was dit paard mijn eerste paard waar ik mee startte en ik was zelf ook niet zo bekwaam dus toen hij 6 was startten we uberhaupt voor het eerst in de B (en ik was al trots toen ik L mocht starten *LOL* ), maar ik heb ook later een paard gereden wat pas met 5,5 werd ingereden bijvoorbeeld.
Ik heb wel vaker gezien dat jury's met de punten wat rekening hielden of ze een driejarige of een zesjarige in de baan hadden en dat vind ik dus ECHT niet kunnen. Maar goed, ik ben hartstikke offtopic nu.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:36

Ik denk dat deze discussie eeuwig zal blijven, ik denk dat we al blij mogen zijn met de leeftijdregeling van de KNHS.
Ik doe wat me goed dunkt en aan de rest van de wereld kan ik toch niets verbeteren, hiermee bedoel ik niet dat het me niet intresseerd wat er gebeurd maar je kunt er zo weinig mee. ( ik fok mijn rijpaarden gewoon zelf dan weet ik wat er mee gebeurd, ze groeien thuis op in mijn eigen opfok)Ik weet wel dat niet iedereen dat kan. Als je moet kopen vind ik ook dat een 5 of 6 jarige wat moet kunnen. Maar de basis is het belangrijkste en als die goed is ook bij een ouder paard kun je er wat mee.
Als je een 8 jarige koopt die M loopt is dat toch prima, het gaat om de lol die je aan je hobby beleeft.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:17

vossie schreef:
6 jaar is ook niet zo heel jong meer vind ik, ze zijn igg wel baby/puber af. Maar vind wel dat een jury er helemaal niets mee te maken heeft hoe oud je paard is! Als je je maar aan leeftijdregels houd en of je dan B rijd met een 3 of 23 jarige daar hoeft een jury niets van te zeggen.

Vorige week reed mijn merrie haar tweede B-wedstrijdje.
Merrie is een 5 jarige Gribaldi, die daarvoor eigenlijk alleen maar VWF Prinsenstad heeft gelopen als 3-jarige en VSN. Voor de rest nog helemaal niets.
Dus ze had de proefjes gereden, maar ze liep niet echt helemaal lekker. Was buiten erg heet, maar tijdens de proef had ze zoiets van: Doe het lekker zelf....

Dus na afloop even een gesprek gehad met de jury. Maar de merrie is eind vorig jaar geopeerd aan haar knie. Is een ocd weggehaald. En eigenlijk zijn we vanaf februari weer aan het rijden, intensief.

Dus als antwoord gaf ik: "ja, ze is nog jong en onervaren". Nou zei de jury, ze is anders al 5 jaar, dus qua bespiering kon er wel meer op....
Toen we met de operatie kwamen, krabbelde ze even terug, toen had ze wel zoiets van: "Ow, hou haar dan maar heel...."

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:20

ja vind het echt belachelijk dat ze zo reageren.... vind het zowiezo al knap dat je een geprek met de jury kan hebben Knipoog bij ons peren ze hem altijd gelijk Boos! maarja offtopic Bloos

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:32

trudydejong schreef:
vossie schreef:

Vorige week reed mijn merrie haar tweede B-wedstrijdje.
Merrie is een 5 jarige Gribaldi, die daarvoor eigenlijk alleen maar VWF Prinsenstad heeft gelopen als 3-jarige en VSN. Voor de rest nog helemaal niets.
Dus ze had de proefjes gereden, maar ze liep niet echt helemaal lekker. Was buiten erg heet, maar tijdens de proef had ze zoiets van: Doe het lekker zelf....

Dus na afloop even een gesprek gehad met de jury. Maar de merrie is eind vorig jaar geopeerd aan haar knie. Is een ocd weggehaald. En eigenlijk zijn we vanaf februari weer aan het rijden, intensief.

Dus als antwoord gaf ik: "ja, ze is nog jong en onervaren". Nou zei de jury, ze is anders al 5 jaar, dus qua bespiering kon er wel meer op....
Toen we met de operatie kwamen, krabbelde ze even terug, toen had ze wel zoiets van: "Ow, hou haar dan maar heel...."

Zo was er laatst ook iemand die reed met een drachtige merrie. Op het protocol stond: paard is te vet!

Dat slaat ook nergens op

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:34

horseyfries schreef:
Ik vind dat "Z rijden op die en die leeftijd" nooit het doel op zich mag zijn. Het ene paard loopt met gemak op zijn vijfde Z, het andere paard heeft dan nog moeite met de L oefeningen. Ik heb dan meer moeite met degene die het tweede vb paard op zijn vijfde in de M laat lopen, dan het eerste paard wat op zijn vijfde Z loopt...

De ontwikkeling van de spieren gaat bij een getalenteerd niet sneller dan bij een ongetalenteerd paard.
Ik denk dat daar de essentie ligt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:40

Marije1984 schreef:
horseyfries schreef:
Ik vind dat "Z rijden op die en die leeftijd" nooit het doel op zich mag zijn. Het ene paard loopt met gemak op zijn vijfde Z, het andere paard heeft dan nog moeite met de L oefeningen. Ik heb dan meer moeite met degene die het tweede vb paard op zijn vijfde in de M laat lopen, dan het eerste paard wat op zijn vijfde Z loopt...

De ontwikkeling van de spieren gaat bij een getalenteerd niet sneller dan bij een ongetalenteerd paard.

Is dat zo? Ben ik niet met je eens. Een paard wat getalenteerd is en door zijn goede bouw en bewegingen op de juiste manier door zijn lichaam beweegt, heeft van nature al véél meer spieren en kracht dan een ongetalenteerd paard. Die getalenteerde paarden zitten zonder training al op een niveau qua spierontwikkeling en kracht waar een ongetalenteerd paard na jaren training pas op zit.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:46

horseyfries schreef:
Marije1984 schreef:

Is dat zo? Ben ik niet met je eens. Een paard wat getalenteerd is en door zijn goede bouw en bewegingen op de juiste manier door zijn lichaam beweegt, heeft van nature al véél meer spieren en kracht dan een ongetalenteerd paard. Die getalenteerde paarden zitten zonder training al op een niveau qua spierontwikkeling en kracht waar een ongetalenteerd paard na jaren training pas op zit.

Denk je dat echt? Er zal wel wat verschil in zitten, maar niet die mate die jij zegt. 80% van de dressuur paarden wordt gemaakt en niet geboren. De zogenaamde jonge toppers hoor ik niks meer van. De grote toppers lijken bijna allemaal uit het niks te komen.

6 jaar niet jong? Ga een andere hobby zoeken! 6 jaar is piepjong en de leeftijd waar de scholing voor het echte werk begint. Iedereen gaat tegenwoordig voor het snelle geld en dat gaat ten koste van het paard.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:49

dierfysio schreef:
wie citeer je nu Urielle?
in principe is geen enkel paard beneden de 8 jaar toe aan zwaar werk; ze zijn namelijk allemaal NIET uitgegroeid. dus talent heeft daar niks mee te maken.

Dus Salinero en zijn collega`s zullen helaas de volgende olympische spelen niet halen Huilen
Als het Z al voor Zwaar staat, waar staat zzgp dan voor?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:50

ullaatje schreef:
Ik denk dat deze discussie eeuwig zal blijven, ik denk dat we al blij mogen zijn met de leeftijdregeling van de KNHS.
Ik doe wat me goed dunkt en aan de rest van de wereld kan ik toch niets verbeteren, hiermee bedoel ik niet dat het me niet intresseerd wat er gebeurd maar je kunt er zo weinig mee. ( ik fok mijn rijpaarden gewoon zelf dan weet ik wat er mee gebeurd, ze groeien thuis op in mijn eigen opfok)Ik weet wel dat niet iedereen dat kan. Als je moet kopen vind ik ook dat een 5 of 6 jarige wat moet kunnen. Maar de basis is het belangrijkste en als die goed is ook bij een ouder paard kun je er wat mee.
Als je een 8 jarige koopt die M loopt is dat toch prima, het gaat om de lol die je aan je hobby beleeft.

Ja, maar ik vindt dat je best mag laten horen hoe er gedacht gewordt. Ik ben daar voor mijzelf heel duidelijk in. Een 4 jarig paard dat L nivo loopt of een 5 jarig paard in het Z? Die komen niet bij op de dam, want daar is geen basis mee gereden. Ik investeer liever een paar jaar in de basis. Dan komen de kunstjes vanzelf wel.

Iedereen zal er anders over denken, maar ik ga uit van het belang van het paard en 5 jaar en Z vindt ik te absurd voor woorden. Dat dier is dan pas 2 jaar onder het zadel, wil ik wel waten hoe wat wanneer en waarom.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:52

asjemenou schreef:
dierfysio schreef:
wie citeer je nu Urielle?
in principe is geen enkel paard beneden de 8 jaar toe aan zwaar werk; ze zijn namelijk allemaal NIET uitgegroeid. dus talent heeft daar niks mee te maken.

Dus Salinero en zijn collega`s zullen helaas de volgende olympische spelen niet halen Huilen
Als het Z al voor Zwaar staat, waar staat zzgp dan voor?

Als de basis zo goed is als bij deze paarden, waar duidelijk in is geinvesteerd en waar nog steeds in geinvesteerd wordt zijn die oefiningen een koud kunstje (moet je wel het talent van de ruiters hebben, want ik doe het ze niet na)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:58

Marije1984 schreef:
[
Als de basis zo goed is als bij deze paarden, waar duidelijk in is geinvesteerd en waar nog steeds in geinvesteerd wordt zijn die oefiningen een koud kunstje (moet je wel het talent van de ruiters hebben, want ik doe het ze niet na)

Je spreekt jezelf nu wel volkomen tegen....

Z staat voor zwaar maar daarna komt de "Lichte Tour", dus dat mag wel? Haha! Tong uitsteken

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:02

Marije1984 schreef:
Denk je dat echt? Er zal wel wat verschil in zitten, maar niet die mate die jij zegt. 80% van de dressuur paarden wordt gemaakt en niet geboren. De zogenaamde jonge toppers hoor ik niks meer van. De grote toppers lijken bijna allemaal uit het niks te komen.

6 jaar niet jong? Ga een andere hobby zoeken! 6 jaar is piepjong en de leeftijd waar de scholing voor het echte werk begint. Iedereen gaat tegenwoordig voor het snelle geld en dat gaat ten koste van het paard.

Als je jezelf zou verdiepen waar die paarden die volgens jou uit het niets komen vandaan komen en wat ze liepen op zesjarige leeftijd, dan vrees ik dat je erachter komt dat al die paarden op die leeftijd echt geen L proefjes liepen, maar al Z2 klaar waren.
Als je het niet erg vind houdt ik toch nog even deze hobby.... Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:05

Ben ik helemaal met je eens, ik heb er ook totaal niks op tegen.
Maar eerder in dit topic ging het er over dat je een paard pas na zijn 8e met zwaar werk mag belasten (en de Z1 staat al voor zwaar werk), omdat ze anders de 10 niet halen.
Maar je kunt mij niet wijsmaken dat Salinero en collega`s tot hun 8ste alleen maar een beetje basis en buitenritjes enzo hebben gedaan! Salinero liep zelfs op zijn 8e al Gp, en zo nog vele andere.
Maar toch zullen ze nog jaren in de sport meekunnen, en ook nog op het allerhoogste niveau.

Dus met een goed beleid van ruiter en paard kan je echt wel wat meer, maar daar is gewoon het hele probleem: Als je een paard netjes aanrijdt en idd een jaartje (of 2) basis doet, dan stellen de oefeningen echt niks voor, maar een groot gedeelte van de ruiters wat net dat talent mist dat wil toch al die oefeningen laten zien en trekt en plukt net zolang totdat het paard iets doet wat er op lijkt, alleen is de basis dan nergens te vinden, en dan is je paard dus versleten na een paar jaar omdat ze gewoon verkeerd gereden zijn.

Edit: Hier is iets helemaal mis gegaan met de quotes!!!! Het ging eigenlijk over datgene wat marije84 hierboven ergens zei Bloos
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 22-03-07 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:07

Jij leest ook alleen maar wat je lezen wilt.
Dat staat er namelijk niet

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:08

Zo beter? Ging niet helemaal goed.

Hoe moet ik het dan lezen?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:09

asjemenou schreef:
Ben ik helemaal met je eens, ik heb er ook totaal niks op tegen.
Maar eerder in dit topic ging het er over dat je een paard pas na zijn 8e met zwaar werk mag belasten (en de Z1 staat al voor zwaar werk), omdat ze anders de 10 niet halen.
Maar je kunt mij niet wijsmaken dat Salinero en collega`s tot hun 8ste alleen maar een beetje basis en buitenritjes enzo hebben gedaan! Salinero liep zelfs op zijn 8e al Gp, en zo nog vele andere.
Maar toch zullen ze nog jaren in de sport meekunnen, en ook nog op het allerhoogste niveau.

Dus met een goed beleid van ruiter en paard kan je echt wel wat meer, maar daar is gewoon het hele probleem: Als je een paard netjes aanrijdt en idd een jaartje (of 2) basis doet, dan stellen de oefeningen echt niks voor, maar een groot gedeelte van de ruiters wat net dat talent mist dat wil toch al die oefeningen laten zien en trekt en plukt net zolang totdat het paard iets doet wat er op lijkt, alleen is de basis dan nergens te vinden, en dan is je paard dus versleten na een paar jaar omdat ze gewoon verkeerd gereden zijn.

Edit: Hier is iets helemaal mis gegaan met de quotes!!!! Het ging eigenlijk over datgene wat marije84 hierboven ergens zei Bloos

Helemaal wat ik bedoel ja.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:09

asjemenou schreef:
Zo beter? Ging niet helemaal goed.

Hoe moet ik het dan lezen?

Dat was voor HF. Jij leest wat ik bedoel. HF las het anders.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:11

horseyfries schreef:
Marije1984 schreef:

Als je jezelf zou verdiepen waar die paarden die volgens jou uit het niets komen vandaan komen en wat ze liepen op zesjarige leeftijd, dan vrees ik dat je erachter komt dat al die paarden op die leeftijd echt geen L proefjes liepen, maar al Z2 klaar waren.
Als je het niet erg vind houdt ik toch nog even deze hobby.... Knipoog

Daar hoef ik me niet in te vediepen die zijn wel met beleid opgeleid hoor. En die rijden echt geen Z proef zoals dat in de breedte sport gebeurd. Eens een oefening meepakken is ook weer wat nders dan je er 100 keer erop storten in de hoop dat het de 101e keer er iets op lijkt.