De Mythe van Vriendelijkheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:51

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
....en heb ik aan de menhoofdstellen bijna losse neusriemen zitten ...

Over de zin en onzin van een neusriem kan je erg kort zijn en bij mennen nog veel korter = onnodig.

HC

hierbij nodig ik je uit voor een lekker tochtje mennen zonder neusriem, kinketting op 45*
wens je veel plezier met een vierspan doorgedraaide haflingers

ik ben van mening dat je niks aan de vuistregel van die 45* hebt..
die kinketting doe ik zo strak als dat nodig is, de ene keer kan hij dan 3* bewegen, de andere keer laat ik de kinketting weg.. (dit kan zo nodig 5 min later weer bijgesteld worden..)

elk paard is anders, elke afstelling van de kinketting ook.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:09

Huertecilla schreef:
bij mennen nog veel korter = onnodig.

Kun je misschien iets meer uitleggen waarom dat volgens jou zo is?

(Sorry Alane....Gaat 't alweer over neusriemen Duivel )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:30

om daar even op door te gaan..

Het hoofdstel is in een ver verleden uit een neusriem onstaan. De neusriem werd vroeger gebruikt om dieren te leiden.

dus zonder neusriem helemaal geen hoofdstel..

daarbij gooit een paard dat je zonder neusriem rijd zn mond open waardoor hij zich onttrekt aan de nageeflijkheid, en dat is nou juist het hele punt waar we naartoe werken, totale nageeflijkheid

dus zonder neusriem kom jij nieteens door de b heen..

dat klinkt in mijn oren ook best nutteloos..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 01:19

*zucht* een discussie over neusriemen... wat wil je lezen en wat wil je leren?

de duitse neusriem: het oudste bekende neusriem, zie je nu nog in de mensport, een riem die door de daarvoor dienende sleuven in de bakstukken liep en als neus kin riem diende. en ongeveer 2 vingers onder het jukbeen ligt.
Vroegah veel gezien en gebruikt bij de cavalarie, nu dus in de mensport.

Ik zelf heb neusriemen die in de gespen van de bakstukken gehaakt worden (de bovenste gespen die aan het frondeel zitten) Als eigenlijk een tussenstation van de duitse of variant (engels/gecombineerd even afhankelijk van het paard)neusriem.
De druk wordt dus minder bepaalt door de hand van de menner.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 01:26

Albertine_N schreef:
Huertecilla schreef:
bij mennen nog veel korter = onnodig.

Kun je misschien iets meer uitleggen waarom dat volgens jou zo is?

(Sorry Alane....Gaat 't alweer over neusriemen Duivel )

Ach ja, iets duidelijk proberen te maken zonder argumenten en alleen door schoppen zegt in dit geval meer over jou dan over mij Haha!
Tip: probeer het eens inhoudelijk Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 01:42

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
....en heb ik aan de menhoofdstellen bijna losse neusriemen zitten ...

Over de zin en onzin van een neusriem kan je erg kort zijn en bij mennen nog veel korter = onnodig.

Je blíjft om de brei heen draaien en schijnargumenten voor van alles en nog wat in de lucht gooien Alane.
De crux is dat een stang, of die nu gebroken is of niet, of die nu voor mennen is of niet, hetzelfde werkt. Het kent TWEE zwevende hefbomen waarvan het 'scharnier' tussen de hefbomen zit in de mond, de korte hefboom steunt achter de oren en de ketting is het steunpunt.
De geopmetrie kan verschillen omdat de hoeken van de hefbomen niet in één lijn hoeven te liggen. De werking van het bit echter gaat uit van het 'nulpunt' van het steunen (ketting vast)met de hartlijn door de beide hefboomaangrijppunten op 45 graden.

HC

Lezen is ook vak HC.. dat schreef ik eerder ook al, dat een liverpool of een utrechtse stang dezelfde werking kunnen hebben dan een de stang in een st&tr combi binnen de dressuur.
let op komt ie, speciaal voor de mensen die maar net dat stukje onthouden en quoten, omdat ze geen antwoord hebben:
Citaat:
we hadden het over de scharing van het stangbit icm de afstelling van de kinketting. Mi heeft zowel het utrechtsestang als de liverpool een hefboomwerking, en heb ik aan de menhoofdstellen bijna losse neusriemen zitten die ik naar gelang kan combineren of niet Haha! Maar de neusriem voorkomt de scharing niet van het bit... en tevens is dit geen discussie over neusriemen maar over kinkettingen, en wat men vanaf de zijkant kan waarnemen, waarbij ik me afvraag wat vriendelijke is:
kinketting op 45 trekken op 90 maar de fotograaf ziet enkel en alleen die 45 graden... yep de kinketting zit op 45... maar helaas is de kaak gebroken
of
kinketting los tot 90 graden en je ziet een uniek moment (los van wat er gebeurd op dat moment, bokpartij/op hol whatever) dat de schaar tot 60 gaat.... peerd krijgt druk achter de oren tot 90 maar geen gebroken onderkaak...
en ik kan je wel vertellen als mijn paard voor de wagen het aanpakt, zal het me geheel snot wezen wat een Q op bokt verkondigt, dan liever een stang op 90, een gekneusde kaak en paard en ik kunnen het na vertellen met een mischien een stomme foto op bokt...
immers de uitzonderingen bevestigen de regel Haha! Even gokken en raden wat de uitzonderingen en wat de regel zijn Pling

én dit was mijn laatste bijdrage in dit topic...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:28

palousa_boy schreef:
om daar even op door te gaan..

Het hoofdstel is in een ver verleden uit een neusriem onstaan. De neusriem werd vroeger gebruikt om dieren te leiden.

dus zonder neusriem helemaal geen hoofdstel..

daarbij gooit een paard dat je zonder neusriem rijd zn mond open waardoor hij zich onttrekt aan de nageeflijkheid, en dat is nou juist het hele punt waar we naartoe werken, totale nageeflijkheid

dus zonder neusriem kom jij nieteens door de b heen..

dat klinkt in mijn oren ook best nutteloos..

en de 'b' is een doel?

Zoals ík het zie is een rijbak een eerste stap van beleren onder gecontroleerde omstandigheden. Een rijproef wat ooit een proéf = toets van de mate van beleerdheid om te kijken of de combinatie aan het eggie toe was.

@Palousa-Boy
Jouw uitgangspunt van neusriem tegen ontwijken = dwang. Er is méér. Lees eerst mijn site eens.

Nee en ik rij inderdaad geen 'b'. Ik behelp me met altijd en overal door terrein en verkeer, waar en wanneer ik wil Knipoog gewoon voor de lol ervan Haha! Elke dag en als er maan is nacht Cool met paarden die helemaal niet wíllen ontwijken Knipoog

HC

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:03

palousa_boy schreef:
hierbij nodig ik je uit voor een lekker tochtje mennen zonder neusriem, kinketting op 45*

Dan vraag ik me zoiezo af, waarom je vier doorgedraaide haflingers voor een kar zet?!
Zou je ze niet eerst rustig en ontspannen krijgen, zodat je zónder dwang kan rijden, of zeg ik nu iets héél vreemds??

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:05

Nu hoop ik maar dat men niet gaat denken dat je met een liverpoolstang een martelwerktuig in je handen hebt. En dus heel veel menners hun beestjes mishandelen.
Ik ga niet in op het aantal graden, nulpunten enz..Dat is mij allemaal te theoretisch.
Ik rij met een liverpoolstang met een lichte tongvrijheid. Mijn kinketting zit meestal op hetzelfde gaatje maar dat kan varieren. Soms voel je dat het niet goed zit en dan doe je de ketting losser of strakker.
Als mijn pony te sterk zou worden (wat overigens nog nooit is gebeurd omdat hij op de pinkjes te rijden is) zet ik liever de kinketting wat strakker zodat hij dus scherper inwerkt dan dat ik met het hele spul op de loop ga met alle gevolgen van dien. en dan is het een dwangmiddel, dat klopt.
Ook hier kan ik alleen maar weer zeggen dat een bit zou scherp is als de hand van de ruiter.

Ik durf te wedden dat er veel paarden die met een trensje gereden worden niet zo fijn in de mond zijn dan mijn Jorrit die dus met lieverpoolstang en kinketting gereden wordt.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:07

MissEvil schreef:
palousa_boy schreef:

Dan vraag ik me zoiezo af, waarom je vier doorgedraaide haflingers voor een kar zet?!
Zou je ze niet eerst rustig en ontspannen krijgen, zodat je zónder dwang kan rijden, of zeg ik nu iets héél vreemds??

Ik zou dat ook niet zo snel doen. Ik ga liever met iets makkers de wegop Duivel
Maar is het gebruik van paarden zoals de mens dat doet niet altijd dwang???
Volgens mij wil een paard het liever lui in de wei dan een zadel op zijn rug of een kar achter zijn kont

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:11

Ik denk dat Anky zelf echt wel weet waar ze mee bezig is ze heeft niet voor niks zo veel gewonnen en is wereld kampioen Clown
En daar komen wij bokkers over zeuren?
Zij is de gene die op Sidney heeft gereden enz en niet wij dat mochte we dromen. Clown

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:28

@ Ibalia.. Nou, mijn pony staat inderdaad liever in de wei.. Mijn paard daarintegen staat te springen om de aandacht, het werk.. Hij vind het écht leuk!
Maar hij vind buitenritten ook véél leuker dan 'echt' werken.. Maargoed, met genoeg afwisseling staat hij nog steeds iedere keer te springen Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:17

De mythe van vriendelijkheid is bij mij die mensen op een paard zien rondhobbelen die hier zo nodig commentaar op Anky moeten leveren..... dan zie je pas wat een mythe is!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:49

Feitelijk zijn alle "aan het stuur gerelateerde zaken" bij paarden geboren uit de noodzaak van het verkrijgen van controle / beheersing. Vriendelijk is voor mij het niet of nauwelijks nodig hebben van die controle middelen, en dat is weer de link naar dressuur en africhten.

Waar ik eigenlijk iedere keer van op kijk is dat op het allerhoogste nivo, feitelijk het doel van de hele africhting, nog steeds zo ontzettend fors moet worden ingewerkt. De ongedwongenheid is vaak ver te zoeken en dan oogt het in iedergeval niet vriendelijk. Juist de inrijterreinen zijn daarvoor eye openers.

Maar goed, de prestatie in de ring is blijkbaar wat telt en dus krijgen we wat we verdienen (of wat de jury's goed vinden want ik twijfel niet aan de kunde van de ruiters om hun paarden op verschillende manieren voor te stellen).

@het mennen, ook hier is een hoop verschil, een net dressuurproefje vs een showblok waar ze "in het front klimmen" met een blauwe tong en een kous er om om 'm er onder te houden (de tong dan).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:21

MissEvil schreef:
palousa_boy schreef:

Helemaal mee eens, eerst dan enkelspan rijden totdat ze rustig zijn...
Dit is een opmerking die kant noch wal slaat..

HC hoe vreemd het daar in den vreemde ook mag klinken, sommige mensen willen werkelijk waar graag wedstrijden rijden, en niet alleen door het land of de stad kuieren
Ik vind dat je hierop niemand mag veroordelen en dat is precies wat er nu steeds gebeurt.

Verder zeg ik hier niets meer over

Over het gebruik van de kinketting wil ik wel zeggen dat als ik idd een heel sterk paard voor de wagen krijg dat door een ander zo verknald is, ik idd de kinketting wat strakker zet, zodat de werking van het bit id mond iets minder is.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:29

ART_UMA schreef:
@het mennen, ook hier is een hoop verschil, een net dressuurproefje vs een showblok waar ze "in het front klimmen" met een blauwe tong en een kous er om om 'm er onder te houden (de tong dan).

Hier wil ik even opmerken dat mennen inderdaad heel iets anders is dan het genoemde showblokje.
Dat is zelfs een hele andere discipline en heeft helemaal niets met mennen te maken (behalve dan dat er iets voor een karretje staat Haha! )
Helaas is in de tuigpaardensport nog vaak het moto "geen gel*l, trek hem in de krul" van toepassing.
Gelukkig komen er steeds meer tuigpaardenrijders die op een andere wijze rijden en bewijzen dat dit zijn vruchten afwerpt.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:54

Ben laatst op een indoormarathon wezen kijken. Beschouw mezelf niet als sentimenteel mens, maar had toch medelijden met een groot aantal van die pony's en paarden, wat een geruk en gepluk in die monden door menners om die dieren toch maar zo snel mogelijk tussen de hindernissen door te wrikken. Bij een vierspan bloedde een paard uit zijn mond en maar schudden met zijn hoofd en zo'n lompe vent maar harken met zijn armen. Een aantal wilde al niet eens door de deur naar binnen. Neemt niet weg dat ik ook nog een paar fijne aanspanningen heb gezien, met duidelijk goed getrainde dieren, die door het lijf en wendbaar waren.

Ben ook op de equitana geweest en heb daar een demo gezien van een spanjaard op een Anda; om stil van te worden. Toen dacht ik wel; "wat tobben we hier toch met die paarden." De schimmel liep in een perfecte aanleuning, met de oren er op, deed de meest ingewikkelde oefeningen, terwijl je de ruiter gewoon helemaal niets zag doen. Het paard had een stang in de mond, maar de teugel hingen voortdurend in een boog. De ruiter reed overigens met één hand en ook zijn benen lagen rustig langs het paard. Zo compleet anders dan die trekkende en schoppende ruiters, die ik helaas al te vaak in de ring zie Ach gut

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:14

@leonora, ik denk dat je een indoormarathon niet mag vergelijken, met een menner die gewoon netjes zijn wedstrijden rijdt.
Een menner die dressuur hoog in het vaandel heeft rijd met zijn/haar span geen indoorwedstrijden, terwijl de grote jongens voor de indoors gewoon een heel ander span hebben.
Dat scheuren en rukken en plukken gaat niet samen met netjes rijden.

Ik heb laatst een westernwedstrijd gezien en ook daar liepen de paarden mooi in aanleunig zonder dat de rijder de teugels aannam..

Helaas kun je met een paard voor de wagen niets met je zit doen en ben en blijf je aangewezen op 2 leidsels/stem en zweep..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:19

Echwel schreef:
@leonora, ik denk dat je een indoormarathon niet mag vergelijken, met een menner die gewoon netjes zijn wedstrijden rijdt.

Maar nu scheer je alle menners die aan indoors deelnemen over een kam. Zijn er zat die ook int. met outdoor indoorsrijden en niet met een verziekt span weer op de buitenconcoursen aankomt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:21

Albertine ik heb het meer over de basissport niet gelijk over de grote jongens.
Dat is nl appels met peren vergelijken, en dat wil ik niet..

op de kleinere indoors is idd paardvriendelijkheid vaak ver te zoeken, dat moet ik helaas constateren..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:23

Oh, maar dat zei je er niet bij Knipoog 'k kom zelf nooit op de kleine wedstrijden, maar geloof je direct...

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:24

Ik heb dit topic niet helemaal gelezen maar wil tog even wat zeggen, Ik vind dat Q, zich meot schamen om dit zo op bokt te zetten, ik heb is even in je profiel gekeken maar als ik dan die foto's zie vraag ik me af of jij wel zo mening mag geven over een topruiter ik bedoel je zit zelf op een karrepaard( karrepaard niks mis mee hebben wij ook ) waar je niet meer dan een B proefje meerijdt ik erwachte tog wel;dat als jij zo mening durf te geven wel wat hoger zou rijden Minstens Z. sorry vind het egt erg hoe mensen andere zo omlaag kunnen halen , JIJ doet haar dat niet na En IK ook niet en veder HEEL bokt niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:24

Dan nodig ik je bij deze uit een keer met mij mee te gaan en vanuit de jurytoren te komen kijken..

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:28

Albertine_N schreef:
Oh, maar dat zei je er niet bij Knipoog 'k kom zelf nooit op de kleine wedstrijden, maar geloof je direct...

Heb tijdens deze indoor ook semitoppers met jonge paarden aan de gang gezien, maar werd daar ook niet vrolijk van Verdrietig

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:29

Echwel schreef:
Dan nodig ik je bij deze uit een keer met mij mee te gaan en vanuit de jurytoren te komen kijken..

Ok Knipoog maar wordt er dan niet ingegrepen door de een of andere official?

Leonora: waar en wie?