Huertecilla schreef:Alane schreef:....en heb ik aan de menhoofdstellen bijna losse neusriemen zitten ...
Over de zin en onzin van een neusriem kan je erg kort zijn en bij mennen nog veel korter = onnodig.
Je blíjft om de brei heen draaien en schijnargumenten voor van alles en nog wat in de lucht gooien Alane.
De crux is dat een stang, of die nu gebroken is of niet, of die nu voor mennen is of niet, hetzelfde werkt. Het kent TWEE zwevende hefbomen waarvan het 'scharnier' tussen de hefbomen zit in de mond, de korte hefboom steunt achter de oren en de ketting is het steunpunt.
De geopmetrie kan verschillen omdat de hoeken van de hefbomen niet in één lijn hoeven te liggen. De werking van het bit echter gaat uit van het 'nulpunt' van het steunen (ketting vast)met de hartlijn door de beide hefboomaangrijppunten op 45 graden.
HC
Lezen is ook vak HC.. dat schreef ik eerder ook al, dat een liverpool of een utrechtse stang dezelfde werking kunnen hebben dan een de stang in een st&tr combi binnen de dressuur.
let op komt ie, speciaal voor de mensen die maar net dat stukje onthouden en quoten, omdat ze geen antwoord hebben:
Citaat:
we hadden het over de scharing van het stangbit icm de afstelling van de kinketting. Mi heeft zowel het utrechtsestang als de liverpool een hefboomwerking, en heb ik aan de menhoofdstellen bijna losse neusriemen zitten die ik naar gelang kan combineren of niet Haha! Maar de neusriem voorkomt de scharing niet van het bit... en tevens is dit geen discussie over neusriemen maar over kinkettingen, en wat men vanaf de zijkant kan waarnemen, waarbij ik me afvraag wat vriendelijke is:
kinketting op 45 trekken op 90 maar de fotograaf ziet enkel en alleen die 45 graden... yep de kinketting zit op 45... maar helaas is de kaak gebroken
of
kinketting los tot 90 graden en je ziet een uniek moment (los van wat er gebeurd op dat moment, bokpartij/op hol whatever) dat de schaar tot 60 gaat.... peerd krijgt druk achter de oren tot 90 maar geen gebroken onderkaak...
en ik kan je wel vertellen als mijn paard voor de wagen het aanpakt, zal het me geheel snot wezen wat een Q op bokt verkondigt, dan liever een stang op 90, een gekneusde kaak en paard en ik kunnen het na vertellen met een mischien een stomme foto op bokt...
immers de uitzonderingen bevestigen de regel Haha! Even gokken en raden wat de uitzonderingen en wat de regel zijn Pling
én dit was mijn laatste bijdrage in dit topic...