Slofteugels e.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Slofteugels e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:08

klopt, maar ik voel me gewoon zekerder............ net zoals ik me erg niet veilig voel zonder helm Haha! Haha!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:01

heb ik dus net als kiwiko, je voelt je dan idd wat zekerder!!
als ik denk de slof nog eens nodig te hebben dan gebruik ik hem gewoon weer, alleen als het echt nodig is dan!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:08

Ik vind het echt raar dat sommige mensen niet snappen waarom jullie een slofteugel gebruiken...

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:17

ja he?lara silver...dat vind ik ook heel raar maargoed...

Out_Control

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:14

Lara_Silver schreef:
Ik vind het echt raar dat sommige mensen niet snappen waarom jullie een slofteugel gebruiken...

Misschien net als verstand ?

Het komt met de jaren ? Pling

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 23:51

op dit moment voel ik mijn paard heel goed aan en kan ik heel goed op hem inspelen door goed te voelen wat er gebeurt en vooral wat ik zelf doe.
ik begin nu dat echte fijne gevoel te krijgen en hem op een manier te kunnen rijden waarbij je echt gewoon weg rijtechnisch door puur goede training problemen op te kunnen lossen en ook echt merk dat mijn paard beter wordt.

ik denk dat je dit eerst gevoelt moet hebben voordat je beseft dat het heel goed zonder alles kan en valt alles op zijn plaats.
ik zou er nu never nooit meer een hulpteugel aanhangen puur omdat ik weet dat het ook heel erg goed zonder kan!

voor die tijd, voel je jezelf snel machteloos tegenover je paard en wil je het op een manier met hulpteugels zien te bereiken, terwijl eigenlijk het contact en vertrouwen tussen paard en ruiter niet zodanig is dat je weet wat je moet doen.
er wordt dan al snel naar bijvoorbeeld een slof gegrepen, omdat je daar gewoon weg dingen mee kan die je zonder niet kan.

en ja ik heb ook met gereden, en vind het nu alleen maar een hele prestatie als blijkt dat het toch heel goed zonder kan!
maar ik denk wel dat je ook op een goede manier hulpteugels kunt gebruiken en je daar voor zowel ruiter als paard baat bij kan hebben!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 07:59

marloezzke
ben het helemaal met je eens, maar dat gevoel en vertrouwen krijgen kost even tijd en daar ben ik nu hard mee bezig!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:37

Kijk, wat Kim doet is rijden op 'probleem'paarden van een ander. Dat is niet hetzelfde als op je eigen paard rijden.
Toch vind ík dat voor beiden geldt dat je er eigenlijk niet op zou moeten stappen als je denkt dat een slofteugel als veiligheidsmaatregel nodig is.
Óf het paard óf de ruiter zijn dan simpel niet aan werken onder het zadel toe. Wat míj betreft is dit fundamenteel en geen punt van discussie.

In mijn ogen is het daarná om twee redenen verkeerd, contraproductief.
1. de ruiter zit, rijdt niet op de correcte wijze, dus op een verkeerde manier, wat contraproductieve ervaring is
2. idem paard

Als klap op de vuurpijl kent de situatie geen leeromstandigheden. Een 'angstige' ruiter en een beperkt paard staan geen van beiden open voor positieve leerervaringen en het leerproces is daardoor serieus gehandicapt.

Zoals ík het zie is op een dergelijke manier werken slechter dan niets doen.....

HC

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:16

Ik begrijp waarom sommige van jullie een slof gebruiken voor zekerheid, ik zeg alleen dat het mijn keuze dus nooit zal zijn en dat de slof daar niet voor gemaakt is. Verder moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij/zij voor keuze maakt, dat is geen reden om mensen aan te vallen als ze een andere mening hebben.

Bij Kiwiko vind ik het inderdaad een ander verhaal nog weer. Van wat ik begrepen heb rij je steeds andere paarden waar nogal eens probleem gevallen tussen zitten, ik kan me dan zelfs heel goed voorstellen dat je voorzichtig bent, dat zal ook enti zonder reden zijn.

Verder heb ik ook een keer een paard gereden met slof die de slof om had omdat die anders niet te houden was, heb er een keer op gereden en daarna nooit meer. Ik ga echt geen paard op de rem trekken met een slof of wat dan ook voor rare vratsen. Dan zonder slof of ik rij er niet op.

Mijn mening is gewoon dat je hulpteugels moet gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn, en ik doe dat dus ook en gebruik ze niet als zekerheid, en nogmaals voor sommige mensen, is niet om mensen aan te vallen is gewoon mijn mening

Out_Control

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:15

Waar is de slof teugel in jou ogen voor gemaakt ?

Overigens heeft de TS ook al aan gegeven dat dit ook een probleem paard is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:08

Sorry maar gezien jou opmerkingen ga ik niet meer met jou in discussei

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:37

Ik heb vandaag met slof gereden en het lijkt wel of er een knop omging bij Spider. Van de week liep hij nog enorm tegen te werken (zonder slof) en zich sterk te maken in de hals zodat enige buiging onmogelijk werd. Normaal de bocht om kon niet meer. Hij dacht maar aan 1 ding .... Dekken! Erg verleidelijk voor een klophengst als er vlakbij een hengstige merrie staat.
Vandaag super braaf en werkwillig. Ik kon normale voltes rijden en zelfs voorzichtig een beetje schouder voor rijden.
Nu ben ik benieuwd hoe jullie mijn slof gebruik vinden.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=754056&hilit=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:56

goed tog? je zit er niet teveel aan te trekken ofzo Tong uitsteken
het is natuurlijk ook een hulpteugel, die hulp staat ervoor omdat ie helpt Clown Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:01

Out_Control schreef:
Waar is de slof teugel in jou ogen voor gemaakt ?

Overigens heeft de TS ook al aan gegeven dat dit ook een probleem paard is.
Probleempaarden bestaan niet. Probleem mensen wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:16

Precies en 9 van de 10 problemen is veroorzaakt door rijtechnische mankementen van de ruiter,geeft niets maar dat soort dingen moet je ook rijtechnisch weer oplossen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:17

Dus het ligt aan de ruiter als je paard op een buitenrit er vandoor gaat en je het paard niet kan houden, maar met slof wel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:20

Ja,ik kan ieder paard houden zonder slof,kwestie van handigheid.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:26

Haha, nou dat vind ik wel heel knap!

Vandaag voor het eerst weer zonder slof gereden na 2 weken met. Ging lekker naar buiten en madam ging in volle galop door het land. Zat echt te trillen op haar. Mond open en rennen....denk niet dat je haar dan nog houd....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:30

Het is natuurlijk ongewenst gedrag wat ze dan aanleert,maar houden is ook geen kwestie van trekken.Als een paard erbij mij vandoor gaat dan pak ik altijd 1 teugel waarmee ik hem/haar kan omdraaien,ook niet dmv trekken maar ik vraag die kant op en ik geef tegelijkertijd been.Sommige willen dan wat omhoog komen,maar ik draai ze om en probeer gelijk in een gecontroleerde draf weg te draven.Maar je moet kijken waar het vandaan komt,is het schrikgedrag of echte ongehoorzaamheid? Als het dat laatste is dan zou ik zeggen dat ze dressuurmatig verder afgericht moet worden zodat je de'r beter kan rijden buiten.Het ene paard moet verder dressuurmatig afgericht zijn als de ander om er fijn mee buiten te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:02

Zo heb ik het idd ook geleerd. Maar werkelijk, als het bit was bedoeld om een paard te stoppen, zat het wel om de benen gebonden.

Out_Control

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:17

Elisa2 schreef:
Precies en 9 van de 10 problemen is veroorzaakt door rijtechnische mankementen van de ruiter,geeft niets maar dat soort dingen moet je ook rijtechnisch weer oplossen.

Klopt!

Maar als het paard bij de ruiter weg gehaald word. En weer thuis neer gezet wordt moet er toch een het vuile werk op knappen en dat is nu Meisje23

Out_Control

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:19

[quote="Elisa2"]Het is natuurlijk ongewenst gedrag wat ze dan aanleert,maar houden is ook geen kwestie van trekken.Als een paard erbij mij vandoor gaat dan pak ik altijd 1 teugel waarmee ik hem/haar kan omdraaien,ook niet dmv trekken maar ik vraag die kant op en ik geef tegelijkertijd been.Sommige willen dan wat omhoog komen,maar ik draai ze om en probeer gelijk in een gecontroleerde draf weg te draven.Maar je moet kijken waar het vandaan komt,is het schrikgedrag of echte ongehoorzaamheid? Als het dat laatste is dan zou ik zeggen dat ze dressuurmatig verder afgericht moet worden zodat je de'r beter kan rijden buiten.Het ene paard moet verder dressuurmatig afgericht zijn als de ander om er fijn mee buiten te rijden.[/quote]

Helemaal mee eens!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:50

Siebjelover schreef:
Haha, nou dat vind ik wel heel knap!

Vandaag voor het eerst weer zonder slof gereden na 2 weken met. Ging lekker naar buiten en madam ging in volle galop door het land. Zat echt te trillen op haar. Mond open en rennen....denk niet dat je haar dan nog houd....

daar is een noodstop voor uitgevonden slimmerd Clown

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:28

Ja, maar dat doe ik toch liever niet....Kijk als ik met loshangende slof heel lekker ontspannen kan buitenrijden dan doe ik dat liever dan dat ik steeds aan de noodrem moet trekken Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 21:23

Siebjelover schreef:
Ja, maar dat doe ik toch liever niet....Kijk als ik met loshangende slof heel lekker ontspannen kan buitenrijden dan doe ik dat liever dan dat ik steeds aan de noodrem moet trekken Knipoog

Helemaal mee eens Knipoog