Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:24

Ikzelf vind dat niks, je koopt een paard dat alles al kan..
Dan gaat het wel gemakkelijk op wedstrijden,
Maar dan lijkt het mij dat de lol er ook een beetje van af gaat,
Het is veel uitdagender om je paard zelf naar het Z te rijden,
En natuurlijk knapper Vork

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:22

Gipsylover schreef:

Zo gemakkelijk is dat in de meeste gevallen niet hoor Knipoog
Een beginnende ruiter drukt onbewust de verkeerde knoppen in en gewoon rechtuit lopen met zon paard is ineens erg moeilijk.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:11

Citaat:
Zo gemakkelijk is dat in de meeste gevallen niet hoor
Een beginnende ruiter drukt onbewust de verkeerde knoppen in en gewoon rechtuit lopen met zon paard is ineens erg moeilijk.

dat is zeker waar, Z betekend niet dat hij Zelf loopt, toch kijk ik altijd meer op tegene de mensen die een paard van zadelmak tot Z of hoger rijden, i.p.v. iemand die op een paard stapt die al 2 keer Z is geweest.

Zal wel een beetje de kift zijn Bloos

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:19

Gipsylover schreef:

een onervaren ruiter op een ervaren paard zetten wil niet zeggen dat ze binnen een jaar van het B naar het Z rijden. Het is misschien wel moeilijker om als onervaren ruiter een ervaren paard te rijden dan een onervaren paard.

Ik denk dat de meeste reacties meer jaloezie zijn..

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:57

Tuurlijk is het leuk je beestje zelf naar dit niveau te rijden, maar niet iedereen heeft dit in zijn mars.
Daarom zijn er dus ook mensen die het leuk vinden te pronken met andermans werk.
Als Leerpaard vind ik het trouwens wel toppie.
Als je die kans krijgt moet je hem pakken.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:59

Citaat:
Tuurlijk is het leuk je beestje zelf naar dit niveau te rijden, maar niet iedereen heeft dit in zijn mars.
Daarom zijn er dus ook mensen die het leuk vinden te pronken met andermans werk

dat is zeker waar, of sommigen hebben daar niet de tijd of ook gewoon de zin voor.

En ach, wil je Z rijden dan moet je gewoon redelijk goed kunnen rijden, ongecaht of je het paard zelf Z klaar hebt gemaakt of een ander.

Citaat:

Nou ja, vind jaloezie wel een beetje een bokt.nl stokpaardje hoor, maar denk dat het hier af en toe wel afgunst is. Maar goed Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:04

knightloekie schreef:

Ja want je doet het namelijk nooit goed Vork
Stap je als groene ruiter op een groen paard, dan verpest je hem natuurlijk.

En stap je op een ervaren paard, dan hoor je ja zó kan ik het ook hoor, prijzen rijden met een paard dat al Z gelopen heeft.

Nee eigenlijk moet je maar een middenmoter zijn die nooit ergens in uitblinkt, dan pas blijf je uit de wind Ach gut

Echt geweldig Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:35

Je slaat de spijker op de kop Starbreeze!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:40

Vue schreef:
Daarom zijn er dus ook mensen die het leuk vinden te pronken met andermans werk.
Als Leerpaard vind ik het trouwens wel toppie.
Als je die kans krijgt moet je hem pakken.

Inderdaad, Bij mijn eerste paard heb ik een paard gekocht, die al wat ervaring had; aangezien ik toch geen wedstrijden wou/wil rijden moest er niet alles op zitten, maar toch wat.

Bij een Tweede of Derde paard (als dat komt) zou ik dan misschien een jonger paard kopen, dan heb je tenslotte al wat meer ervaring..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:50

Starbreeze schreef:
knightloekie schreef:

En stap je op een ervaren paard, dan hoor je ja zó kan ik het ook hoor, prijzen rijden met een paard dat al Z gelopen heeft.

Nee eigenlijk moet je maar een middenmoter zijn die nooit ergens in uitblinkt, dan pas blijf je uit de wind Ach gut

Echt geweldig Haha!

Hoge bomen vangen veel wind, hè Knipoog
Ik vind het nogal een simpele uitspraak; 'kant en klare paarden'. Denk maar niet dat díe makkelijk te vinden zijn! Aan praktisch alle goeie paarden hangt een gebruiksaanwijzing.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:57

ik zou kiezen voor een onervaren pony, waar je zelf nog alles mee kan doen dus!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:01

sjaantje schreef:
Ik vind het nogal een simpele uitspraak; 'kant en klare paarden'. Denk maar niet dat díe makkelijk te vinden zijn! Aan praktisch alle goeie paarden hangt een gebruiksaanwijzing.

Idd ook dat nog!

OT; wat een geweldig paard heb je zeg!!!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:08

Starbreeze schreef:
knightloekie schreef:

Echt geweldig Haha!

Haha!
Maar ikzelf wordt er maf van. Mijn paard heeft M2 + 14 (met de Z-knopjes erop) gelopen en Z springen. Ikzelf rij pas 5 jaar (waarvan ik 1 jaar niet in het zadel heb gezeten) Als ik op wedstrijd een WP rij dan komt dat omdat mijn paard M2 loopt.. Tja het paard doet het allemaal vanzelf !!!

Lekker simpel... en idd als je niets presteert dan komt het wel door de ruiter
Laatst bijgewerkt door knightloekie op 21-02-07 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:11

kant-en-klare paarden zijn ook niet alles.
toen ik begon met het leasen van Noob moest ik verschrikkelijk aan hem wennen. hij was (is) zo verschrikkelijk fijntjes afgesteld! ik hoefde mijn linkerbil maar te bewegen en meneer ging in travers door de bak. Leuk, maar niet weet hoe je dit moet voorkomen of juist hoe je het moet vragen!
inmiddels heb ik verschrikkelijk veel van hem geleerd en zou ik er zo weer voor kiezen om een goed leerpaard te gaan rijden.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:11

Mij lijkt het wel wat om een kant en klaar Z paard te kopen die drachtig is. Dan doe ik eerst een paar jaartjes ervaring op op de rug van mams. En ga ik daarna op kindlief rijden. En dan alles zelf doen.
Lijkt me zo leuk om een band te hebben met een paard van veulens af aan. En die helemaal op te zien groeien en een hechte band te hebben.
Mja dit was mijn droompraat brabbeltje Bloos

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:21

Ook al koop je een Z paard, de ruiter moet toch ook Z zijn. Moet ook de juiste houding hebben en moet de oefeningen ook juist uitvoeren (iig de hulpen ervan geven) wil hij/zij in het Z komen/blijven of hoger willen.. Lijkt mij.

Verder is het een ontzettende goede manier om alles goed te leren. Om te 'proeven' hoe bepaalde oefeningen voelen en correct worden uitgevoerd met de juiste hulpen. Op die manier kun je bijvoorbeeld na het Z paard zelf jongere paarden opleiden naar het niveau dat je van je gouwe, ouwe Z paardje geleerd hebt.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:36

Starbreeze schreef:
sjaantje schreef:

Idd ook dat nog!

OT; wat een geweldig paard heb je zeg!!!

Bloos dankjewel, ik vind hem ook nog steeds gaaf! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:50

mijn eerste paard was vijf maanden toen ik hem kocht, mijn tweede drie maanden (voor toelichting zie profiel), en de derde vijf maanden. de eerste is negen jaar, ik heb er nooit wedstrijden mee gereden maar het zou wel kunnen (alleen door vervoer kan het niet), verder loopt hij western en heeft hij uitstekende manieren. de tweede is 3,5, licht betuigd en van de zomer pakken we dat weer op. verder is ze het keurigste paardje dat ik ken (niet arro bedoeld), en daarom ook opvoedster van nummer drie, die nu 10,5 maand is.
zelf opleren heeft bij mij de voorkeur, ik heb mijn dieren voor het leven en wil ze zelf opvoeden en opleren, dat vind ik juist het mooie eraan.

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:43

Starbreeze, precies iemand die eens iets nuttigs zegt!
Sommige hier echt waar haha, valt me ook op dat vele een jong paard kopen omdat dit ten 1e gewoon veel goedkoper is, wat dus ontzettend raar is!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:45

ik zou een jong lelijk eendje paard kopen van 2,5 jaar en even laten rusten en dan beginnen met mooi worden en trainen dan heb je iets berijkt vind ik..
hoezo zou je zo popiejoopie doen met een paard die super mooi is en Z kan lopen maar waar jij geen band mee hebt?

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:46

_Sammy_ schreef:
ik zou een jong lelijk eendje paard kopen van 2,5 jaar en even laten rusten en dan beginnen met mooi worden en trainen dan heb je iets berijkt vind ik..
hoezo zou je zo popiejoopie doen met een paard die super mooi is en Z kan lopen maar waar jij geen band mee hebt?

het gaat in de meeste gevallen niet om het popiejoopie doen, maar om het gevoel te leren!
want een jong paard opleiden is niet voor iedereen in de wieg gelegt hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:48

Als je de kans krijgt een fijn gereden leerpaard te kopen, moet je dat zeker doen Ja
Is niet popie jopie
Het heet niet voor niets leerpaard, dat paard kan jou het goede gevoel leren.

Als je dat gevoel nooit hebt gehad wordt het een flinke klus dat op een groen paard te krijgen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:18

alle paarden hebben helaas een gebruiksaanwijzing... en weet je wat het stomme ervan is? overal waar een gebruiksaanwijzing bij hoort, leveren ze em er netjes bij in een envelop ofzo en bij een paard mag je maar gaan raden en uitproberen hoe het allemaal werkt.... Ach gut

ag persoonlijk vind ik dat bijvoorbeeld de z leerpony's die onder een nieuwe ruiter voor de 4de keer naar het z word gereden heel erg nuttig... mooi toch dat hun zoon kans krijgen? er zouden veel meer mensen zulke kansen moeten krijgen vind ik! en dan bedoel ik vooral de mensen die er de financiele middelen bijvoorbeeld niet voor hebben om zoon topper te kopen...

dat met jaloers bestempelen gebeurt hier trouwens wel erg vaak op bokt vind ik Ach gut gunnen die personen een ander dan geen geluk? persoonlijk kan ik hard meejuichen van een ander zijn winst op bijvoorbeeld wedstrijden! en of dat nou een jonge ruiter is met een z-pony of een 40 jarige die trots in de B begint!
ieder zen eigen prestatie denk ik altijd... en iedereen heeft andere ambities(gelukkig!)! de 1 wil lekker boscrossen en de ander wil het liefst naar de Z... en iedereen mag trots zijn op zijn/haar hobby en presaties! want tenslotte heeft iedereen hier 1 ding gemeen en dat zijn paardjes Lovers

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:38

Larissa_ schreef:
valt me ook op dat vele een jong paard kopen omdat dit ten 1e gewoon veel goedkoper is, wat dus ontzettend raar is!

als je aan paard koopt, omdat ie goedkoper is als een ander vind ik dat eigenlijk nooit een goede keus... je moet aan paard kopen waar je hart naar uit gaat Haha! mijn hart ging uit naar een jong beestje waar ik veel uitdaging aan zou hebben... en nog steeds hou ik van die lekkere jonge dingen met uitdaging! alhoewel ik het ook heerlijk vind om op een ervaren beestje te rijden...vooral als je lange tijd op een jong paard hebt gereden is het wel weer eens fijn om een paard onder je te hebben waarbij alles meteen goed gaat als je de hulpen geeft...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:09

Tja een leerpaard is bij mij gewoon nooit opgekomen. Wat ook wel komt omdat niemand mij op die mogelijkheid heeft gewezen. Wat wel jammer is. Het is zo ook gelukt, maar als ik het over kon doen met de ervaring die ik heb zou ik voor een leerpaard gaan. Gewoon om even 2 á 3 jaar op te voelen hoe alles werkt en alles loopt.
Dus het ligt er een beetje aan hoe jezelf ook rijdt. Als koud van de pony's komt kan je beter een leerpaard nemen. Omdat dat echt heel anders is. Tenminste vindt ik. Ik heb bij de paarden pas echt leren rijden. Daarvoor hobbelde ik maar wat dom rond