wie rijd er hier klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: wie rijd er hier klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:43

Alane schreef:
Daar begint het al: volgens jouw... nee we hadden het over de jury over grote wedstrijden die vooroordelen zouden hebben volgens jouw, dan moet je die vooroordelen ook hard kunnen maken en andere argumenen weerleggen met feiten en niet met eigen gedachtes.. want dan zijn eerdere uitspraken schijnbaar ook op lucht gebasseerd.
Blijkbaar zou jij dat graag willen geloven.
Ook op die grote wedstrijden hebben ze ongetwijfeld vooroordelen, als je bijv. ziet hoeveel punten men geeft voor een spectaculaire uitgestrekte draf waarbij 't achterbeen véél minder doet dan het voorbeen, een hoog van de grond uitkomende piaffe met hoog kruis, heen-en-weer gezwalk, achterstandige voorbenen etc. Ja, "volgens mij" is dat verkeerd en blijkbaar "volgens die juryleden" niet, maar gelukkig zijn er ook nog meer mensen die mijn mening delen.

Ben het ook volledig eens met Basje eens, dat het te vroeg is om L te starten als je nog niet kunt wijken. Straks is iemand dankzij de compensatie op andere punten de L door zonder goed te kunnen wijken, en daarna hoeft het niet meer... voor je het weet is er weer een Z-paard bij dat niet weet wat wijken is...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:50

uitermate onwaarschijnlijk aangezien er alleen maar meer zijgangen komen (en dan kan je niet meer volstaan met 2 vieren compenseren) en zodra de reactie op de eenzijdige kuitdruk goed bevestigs is, is wijken ook een eitje. Beetje kort door de bocht geredeneerd dus.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:37

Even over mijn voorbeeld: Britt heeft wat weinig zelfvertrouwen en 'zoekt' een onderdeel uit die haar moeilijk lijkt, in de B was dat de middendraf Verward Aan het begin van de L1 was dat het wijken... Waarom dan over? Ik heb al vaker geschreven dat een proef rijden niet meer is dan een 'vreemd'persoon laten kijken en beoordelen hoe ze staan in de training en opleiding, voor ons dan. Bij een gemiddelde van 2 winstpunten per proef aan het eind van de B en het bereiken van het max aantal winstpunten is ze dus overgegaan. Momenteel scoort ze 6 of een 7 voor het wijken en het laagste cijfer was 1 X een 4 en de rest eigenlijk 5 (wat dan wel weer een voldoende is) momenteel rijdt ze 2 of net geen 2 wp-en per proef in L1.
Met haar andere paard is dat de volte in galop, en het dan niet dat ze geen volte met dat paard kan galoperen thuis of tijdens de les.. Ze laat hem weglopen over de buitenschouder, gebeurd tijdens de training af en toe en daarom is dat een struikelblokje voor haar.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:34

Lielle schreef:
uitermate onwaarschijnlijk aangezien er alleen maar meer zijgangen komen (en dan kan je niet meer volstaan met 2 vieren compenseren) en zodra de reactie op de eenzijdige kuitdruk goed bevestigs is, is wijken ook een eitje. Beetje kort door de bocht geredeneerd dus.
Kort door de bocht, maar ik ben ze al tegen gekomen...
Net als hen die zodra ze vliegende wissels moeten tonen nooit meer de eenvoudige wissels oefenen en die dus ook niet meer kunnen rijden, of die nooit meer draf-galop overgangen rijden (en andersom) met hetzelfde resultaat.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:43

QQQQ, bedankt voor je onderschrift..
schoot me net weer te binnen (ben een ouwe oma Lachen ) over die wegen naar Rome:

Er zijn misschien vele wegen die naar Rome leiden, maar misschien is er maar 1 de beste?

Daarmee bedoel ik dus dat er verschillende manieren zijn om "de top" te bereiken, maar het is maar vanuit wiens oogpunt je het bekijkt:

Voor de een is het blijkbaar belangrijker dat ie de goede weg heeft, en het maakt niet uit wanneer en of ie uberhaupt in Rome aankomt.

De ander neemt de snelste, ten koste van het paard, met alle gevolgen van dien...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:45

Paardentango schreef:
Klassiek is op de beweging en Sport is op de letter.

Dan is er voor de KNHS weer een beetje hoop, het gaat tegenwoordig (sinds de nieuwe proeven) meer om de manier als om de letter.

QQQQ schreef:
De één werkt voor een goed totaalbeeld/gevoel (Klimke in Paraat's voorbeeld) en vindt dat dit wordt verstoord door spanning op één of enkele punten (en neemt dus het risico niet) - de ander doet er gewoon alles aan om zoveel mogelijk punten te scoren (wetende dat een beetje spanning vaak niet wordt afgestraft).

Dit is denk ik het fundamentele punt, er is nu vaak teveel spanning, en dat wordt nog gezien als inspanning of impuls ook. Een ontspannen beeld kom je tegenwoordig haast niet meer tegen, al wat je ziet is "zeiknat gereden paarden stik onder de stress". Ik sta er niet echt van te kijken dat er zo af en toe eens een paard omvalt met hartklachten ofzo. Het lijken wel haast allemaal dressuurpaarden te zijn, hmmmmm........

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:07

Ik heb afgelopen week het boek "Klassieke Dressuur" van Stefan M. Radtke gekocht. Heb er tot nu toe maar vluchtig in gebladerd, maar ga er me morgen in verdiepen.
Overigens wordt Kyra Kirklund in het boek als voorbeeld genoemd van een hedendaags actief dressuurruiter volgens de klassieke methode.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:10

Basje98 schreef:
QQQQ, bedankt voor je onderschrift..
schoot me net weer te binnen (ben een ouwe oma Lachen ) over die wegen naar Rome:

Er zijn misschien vele wegen die naar Rome leiden, maar misschien is er maar 1 de beste?

Daarmee bedoel ik dus dat er verschillende manieren zijn om "de top" te bereiken, maar het is maar vanuit wiens oogpunt je het bekijkt:

Voor de een is het blijkbaar belangrijker dat ie de goede weg heeft, en het maakt niet uit wanneer en of ie uberhaupt in Rome aankomt.

De ander neemt de snelste, ten koste van het paard, met alle gevolgen van dien...

Errrg goed omschreven!

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:13

soeske schreef:
Engels rijden is niet klassiek rijden. Klassiek rijden is eigenlijk zo min mogelijk met de handen (je ziet veelal mensen in de engelse dressuur maar plukken en trekken aan die teugels) en de hulpen zodanig verfijnen dat je niet eens ziet dat iemand een hulp geeft. Veel met de zit dus, en weinig met de handen. Verder is het wel gewoon dressuur rijden,maar op een heel andere manier dan dat je op manege's leert.
Kijk ook eens in het topic: Academische rijkunst, hier in BKR, staat ook het één en ander uitgelegd.

Sorry maar hier wil ik toch graag even commentaar opgeven.
Ik rijdt op een manege, maar als je op een goeie manege rijdt. leer je juist NIET te plukken en te trekken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:19

QQQQ schreef:
Ook op die grote wedstrijden hebben ze ongetwijfeld vooroordelen, als je bijv. ziet hoeveel punten men geeft voor een spectaculaire uitgestrekte draf waarbij 't achterbeen véél minder doet dan het voorbeen, een hoog van de grond uitkomende piaffe met hoog kruis, heen-en-weer gezwalk, achterstandige voorbenen etc. Ja, "volgens mij" is dat verkeerd en blijkbaar "volgens die juryleden" niet, maar gelukkig zijn er ook nog meer mensen die mijn mening delen.

Ikwas laatst in Roosendaal toen daar de ZZGP wedstrijden gereden werden op Den Goubergh.

Ik kon wel janken.
De 1 na de ander reed met zoveel spanning dat de paarden de halve proef met OPEN MOND in een of andere rare krul liepen. Enorm veel spanning, indd die uitgestrekte draf met voorbeen tot boven zn oren en achterbeen ergens drie straten terug erachteraan.
Telgang tussen de keertwendingen(waar je in de B een 2 voor krijgt, maar in de ZZ licht mag het gewoon).

Arme paarden.

Pays Bas liep dus bijna de hele proef met een open mond, en een DRUK die er aan de voorkant op stond....nou zo wil ik geen ZZ-licht rijden. En toen kwam ze de ring uit, kwam haar man naar haar toe: "Fijn gereden joh!"

Onvoorstelbaar.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:38

Ga je dit weekend ook nog naar Emmen toe?
Ik kan helaas niet maar zou wel willen horen hoe het er daar aan toe is gegaan..
Trouwens..
Volgens mij loopt Bas al PSG??

*gaat effe checken Haha! *

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:35

klassiek vs "modern" is voor mij het verschil tussen contact krijgen met je paard en je paard leren contact te ontwijken.

Nageeflijkheid probeer ik te krijgen door contact met benen en zit naar de handen. Het paard moet dus het bit opzoeken. Ik vind het heel moeilijk uitleggen, maar het is het gevoel dat alle hulpen die je geeft doorwerken door het hele lichaam en zo bij je handen uitkomen. Niet doordat daar dan meer druk komt, maar dat de verbinding die je hebt steeds sterker en constanter wordt. Klinkt vaag, voelt heerlijk Haha!
De tegenhanger - die je veel vaker ziet - is dat het paard wordt geleerd de druk van het bit te ontwijken. Er wordt dan net zo lang druk gezet op het bit (bij voorkeur door veel been te geven en deze druk 'op te vangen' op de handen) tot dat het paard 'nageeft", oftewel het bit gaat ontwijken. Is heel mooi te zien als iemand zijn paard zijn hals wil laten strekken. Degene die het paard de handen op laat zoeken kan simpelweg zijn handen openen en het bit wordt naar beneden gevolgt. De andere ruiter zal daarvoor zijn handen laag moeten zetten, eerst nog meer druk uitoefenen om het paard nog verder naar beneden te krijgen, of het paard blijft gewoon bovenin lopen en de teugels hangen in een boogje.

Mijn benen zijn bedoeld als ondersteuning, die "electrische" reactie die veel gevraagd wordt bij het 'moderne rijden' wil ik niet hebben. Ik wil niet dat mijn paard schrikt van mij been en in een keer een enorme reactie geeft. Zorgt er alleen maar voor dat de rug wordt weggedrukt en ik het contact kwijt raakt. Ik wil wel onmiddelijk een reactie, maar dan een die past binnen de oefening en verzameling die ik heb. Beenhulpen moeten vertrouwd zijn. De juiste reactie op een beenhulp is bij mij in de eerste plaats dat het ruggebruik meer wordt. Niet dat ze in een keer enorme sprongen of passen gaat maken. Mijn benen hebben dan ook constant contact met mijn paard. Niet dat ik drijf, maar ze hebben wel constant contact met het paardenlijf. Zij zijn onderdeel van de verbinding been- zit - hand. De stoelzit die je nu vrij veel ziet, of het afhouden van de benen tot dat je een hulp geeft zijn voor mij dan ook volstrekt onlogisch.

Ik heb zelf een flegmatiek paard. Boscrossen is prima, hard werken een stuk minder Tong uitsteken Voordat ik bij David terrecht kwam moest ik regelmatig mijn zweep of sporen gebruiken omdat ik vond dat ze niet voldoende reageerde op mijn hulpen. Nu al mijn hulpen (dus wederom been- zit - hand) op deze manier veel meer op elkaar zijn afgestemd en ik veel beter in balans ben gaan zitten, rijd ik zonder sporen of zweep terwijl de activiteit, balans en verzameling vele malen groter zijn geworden.

Ieder zijn eigen ding, maar dit is echt die van mij.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:25

Laurae erg mooi en waar omschreven. Ik zou ook heel erg graag les van David willen maar ik heb geen vervoer Verdrietig

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:07

laurae schreef:
klassiek vs "modern" is voor mij het verschil tussen contact krijgen met je paard en je paard leren contact te ontwijken.

"Er wordt dan net zo lang druk gezet op het bit (bij voorkeur door veel been te geven en deze druk 'op te vangen' op de handen) tot dat het paard 'nageeft","

Mijn benen zijn bedoeld als ondersteuning, die "electrische" reactie die veel gevraagd wordt bij het 'moderne rijden' wil ik niet hebben.

De stoelzit die je nu vrij veel ziet, of het afhouden van de benen tot dat je een hulp geeft zijn voor mij dan ook volstrekt onlogisch.

Zelden zulke treffende zinnen gelezen Afgod

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:13

Gelukkig dat er nog mensen zijn die het wel begrijpen !

2007 het jaar van de verandering, wie weet.... even geduld.