Rij jij met stemhulpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:33

Als topruiters met stemhulpen trainen waarom zouden wij dat dan niet doen, NIET dat je alles wat een ander doet klakkeloos moet overnemen maar inspiratie is altijd prettig.

Denk dat je trainen en wedstrijd wat dat betreft los van elkaar moet zien, door de weeks rijd ik persoonlijk bijv. weleens met twee zwepen om iets te corrigeren en dat doe ik met de wedstrijd ook niet. Je traint niet voor de wedstrijd maar om je paard beter af te richten en dat te laten beoordelen op wedstrijd. Om de pas braaaaf kirren zonder verdere vervolgactie heeft geen toegevoegde waarde, aanmoedigende woordjes en een bestraffende brul (altijd met been-, gewichts- of teugelhulp) moeten niet verloren gaan in het bovengenoemde gekir.

Bovendien denk ik dat als je paard alleen aandraaft als je heel hard drrrrrrraf in zijn oren moet tetteren je wellicht wedstrijden even uit moet stellen Haha!.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:38

Ik zelf doe het bij m'n paardje en pony wel heel erg!
M'n paardje reageert er nog niet echt op omdat
er met haar gewoon een paar jaar niks meer mee is
gedaan... Maar gaat steeds beter !! Haha!
En gewoon onder borstelen positief
praten (ze word heel snel ongeduldig Knipoog... )of als ze bang
is... Ik heb heel veel aan m'n stem Haha!
Ook als ik iets wat minder vind zeg ik gewoon iets een beetje
geiriteerd ofzo... reageert ze heel goed op Lachen

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:40

Ik probeer zoveel mogelijk met stemhulpen te rijden. Als ik les heb lukt het gewoon niet, omdat ik dan te geconsentreerd bezig ben, maar dan neemt mijn instructrische het over zeg maar.. Maar gewoon thuis in de bak, werkt het echt wel. en op stal..
Vandaag had ik een buitenrit gemaakt. Heel veel tegen haar gezegd, om haar vertrouwen te geven om ergens langs te gaan als ze dat eng vond .

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:42

Ja... je stem doet wonderen Haha! soms...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:44

joy76 schreef:
Ik ken ook wel mensen die elke drie seconden met een hoog stemmetje 'dat is braaaaaaaaaaaaf' zeggen. En dan in geval van minder braaf 'dat is niet zo braaaaaaaaaaaf'. Volgens mij is het hele effect van de hulpen dan weg.. Clown

Whahahaha ik zou me helemaal doodlachen Clown

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:46

MissEvil schreef:
joy76 schreef:
Ik ken ook wel mensen die elke drie seconden met een hoog stemmetje 'dat is braaaaaaaaaaaaf' zeggen. En dan in geval van minder braaf 'dat is niet zo braaaaaaaaaaaf'. Volgens mij is het hele effect van de hulpen dan weg.. Clown

Ja Haha!:D:D

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:48

Ik vind ook dat de TS gelijk heeft Ja Ik rij mijn pony helemaal op stemhulpen (mbv zit), niet alleen als beloning.. Ook de overgangen rijd ik door middel van stem. Als mijn pony gespannen is merk ik ook dat hij weer rustiger wordt als ik tegen hem praat Ja

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:56

MissEvil schreef:
joy76 schreef:

Doe ik ook Knipoog

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:58

Als ik op Christie rijd, wordt zij regelamtig beloond met stemhulpen. Zij is 4 jaar en moet nog veel leren. Ook als zij onder mij vandaan loopt, probeer ik met m'n stem haar rustiger te laten worden.

x

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:03

ap en ik zijn al 8 jaar "samen"
Haha!

na die 8 jaar hoef ik eigenlijk helemaal niks te doen behalve hem te vertellen wat ik graag wil.
ga maar draven,
ga maar stappen.
gaaalop.

ho zeg ik nooit hahah want daar luisterd hij dus niet naar Tong uitsteken
even wachten, bij de stal bijvoorbeeld
kom es hier.
toe maar-- gras eten onderweg Tong uitsteken
ga maar hoor---rengalop.

ap kijk es?
dan draait ie zich meteen om en komt naar je toe...geheid dat er wat lekkers is. Tong uitsteken

ik doe veel met mijn stem,na een tijdje weet een paard heel goed wat je bedoelt, ach ja herhaling leren ze vanzelf wel toch?
ik vind t handig en nee ik klets hem niet de oren van zijn kop af Haha!

Sieta73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:19

Als ik voel dat ik niet helemaal ontspannen op mijn paard zit dan ga ik een liedje zingen.
Dat helpt echt........
De dochter van mijn vriendin leer ik sinds kort ponyrijden op een shetlander en als ik zie dat ze het eng begint te vinden dan gaan we liedjes zingen.
De hele kinder top 40 komt soms voorbij maar je ziet het paardje en het kind ontspannen zodra de eerste noot is ingezet.
Dit zijn natuurlijk geen echte stemhulpen maar een paard vindt het prettig als er met hem gecomminiceerd wordt en je wordt er zelf ook weer rustig van.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:37

Ik doe vrijwel alles met mijn stem, mijn paard staat 'onder commando' Vork Vanwege zijn gewicht, een trekpaard, heb ik als ik naast hem sta weinig in te brengen met alleen een halstertouw vast, dus luistert hij (meestal) perfect naar mijn stem.

Hij kent al veel commando's: voorwaarts, stap, draf, galop, halt, achterwaarts, om (omdraaien), kom hier! (als ik hem uit de wei haal en meneer helemaal achterin blijft staan), geef voet, rustig (in geval van heethoofdigheid), NEE, stay (stilstaan), ga weg (draait zich om en sjokt verongelijkt weg)
Ik gebruik dit heel veel bij het longeren en in de dagelijkse omvang, zo nu en dan moet het weer even opnieuw bevestigd worden, maar dat is in principe bij alles wat je paard aangeleerd heeft.
Aangezien hij pas net onder het zadel is, heb ik nog niet veel gereden, maar over het algemeen hoef ik alleen maar wat te zeggen. Dit bevestig ik door licht been- en handgebruik. In de toekomst wil ik hem ook graag voor de koets hebben, dus dan is de basis van commando's kennen ideaal!
Ik vind het erg prettig, kan in principe alles met hem doen op deze manier.

Voor het belonen is volgens mij vooral je intonatie en toonhoogte belangrijk, als je zacht en lief fluistert dat het zon ongelooflijk &*&^* paard is, zal hij net zo trots zijn als wanneer je hem de allerliefste en braafste noemt Clown

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:38

Ik rij ook met stemhulpen..
Vooral met tong klikken en ''hoooo'' als ie rustiger moet of moet stoppen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:41

ik praat hele verhalen tegen mijn paard misschien ben ik gek hoor Vork

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:24

Haha doe ik ook Tong uitsteken
Vooral als me iets dwars zit Haha!
Of als ze onrustig is Ja

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:26

Tot nu toe heb ik het nog niet echt gedaan, alleen als een paard loopt te spelen met mij, en niet doet wat ik vraag en alleen wilt rennen, of hij bokt of iets, dan zeg ik meestel boos zijn naam, of ik zeg, En nou stop je!
Ik zal een proberen ook te belonen met mijn stem en kijken wat hieruit zal voortkomen

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:27

Bij mij helpt het Haha!
succes Tong uitsteken

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:49

hey
ik rijdt met stemhulpen. Haha!
dat komt omdat mijn rijpaardje
te vel op mijn benen reageert!
ook al geef je hem heel zacht benen.
naar mijn stem luistert hij gewoon super.
het is wel wennen.
want ik rijdt ook op een manege en daar moet je juist met je benen.
kuss manuelaa

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:55

Ik gebruim ook altijd veel stemhulpen1
Onze intructeur is er ook helemaal voor om stemhulpen te grbuiken! Vooral als mijn paard ergens bang voor is of schrikkerig is, dan zegt mijn instructeur ook dat ik dan maar gewoon hele verhalen meot gan houden tegen haar en extra hard moet gaan praten... dan is ze meer bij mij en ziet ze die enge dingen niet meer! En het werkt echt!

Mijn eerste paardje was ingereden met stemhulpen... Dit heb ik hem wel een beetje af moeten leren, omdat als ik O, of ho ofiets in die richting zei, sond ie gelijk stil! haha,best lastig als je in volle galop zit! Soms ook wel weer handig als ie er vandoor ging natuurlijk...

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:57

haha ja ! ik vindt het zelf ook helemaal top
leuk van je paardje

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:56

Als je een paard beleert, kan je stemhulpen gebruiken. Als een paard de stemhulpen kent en als deze bevestigd zijn, kan je de hulpen zonder gebruik van de stem te maken aan het paard leren. Formeel hoort een dressuur paard zonder stemhulpen gereden te worden in een proef. Als een ruiter tijdens een proef stemhulpen gebruikt, dan hoort daar een penalty voor gegeven te worden. Stemhulpen zijn gemakkelijker aan te leren. Een paard met de stem belonen na een proef is geen stemhulpen gebruiken. Als je met je paard tijdens een proefje babbelt, dan ben je verkeerd bezig. Topruiters gebruiken ook bij een proef vaak stemhulpen. De een verbergt dat beter dan de ander, de een kan zich meer permitteren dan de ander, feit is dat het niet hoort tijdens een proef. Er zijn er zelfs die er prat op gaan dat ze stemhulpen gebruiken. Het is een verkeerd voorbeeld. Dat stemhulpen tijdens een proef niet gebruikt mogen worden, is niet voor niets bepaald. Als het toegelaten wordt, is dat een verkeerd signaal voor correct dressuur rijden, tenzij we willen dat de inflatie nog verder toeslaat.

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:04

umhh wie zegt dat ik dressur rijdt ?!
en ik ga geen benen geven als mijn pony daar helemaal gek van wordt! en dan helemaal overstuur raakt ! dat wil ik ook niet hebben

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:06

maar ik ga wel een kijken of dat kan met stemhulpen rijden met een manege paard, lijkt me wel cool!

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:18

met een manege paard mag bij mijn manege niet.
maar het zal wel leuk zijn ! als dat paard het kon!

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:25

ik rijg zelf altijd met stemhulpen Ja Bij de ene pony wat meer bij de andere wat minder, mijn eigen rij pony rij ik zelf met niet zo veel stemhulpen, dat komt meer omdat ik of buitenrij of spring, bij buitenrijden klets ik altijd gewoon tegen mijn paard alsof ik tegen een mens praat Lachen Een van onze andere beestjes is koetspaard en nog niet zo heel gewend onder het zadel en moet wel met stemhulpen gereden worden Lachen
Ik ben het dus helemaal met jou openings post eens ! Haha!