als het bv een plek is in de bak waar ze schrikt, negeren, kleine volte en weer opnieuw er langs gelijk, tot ze niet meer schrikt en door heeft dat er echt niks aan de hand is
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Visconti schreef:straffen is het domste wat je kunt doen, dat bevestigd zijn angst alleen maar en zal het alleen maar erger van worden. Ik negeer het gewoon, als het echt heel erg stap ik wel eens af (vaak als hij ergens niet langs wil tijdens een buitenrit) dan loop ik gewoon voorop en komt hij met knikkende knietjes achter mij aangelopen. Maar over het algemeen doe ik het alleen maar als mijn paard echt staat te stuiteren van angst.
", en dan gaat ze er gewoon overheen, in het begin maakte ze aan het eind van de brug wel eens en sprongetje, maar dat is nu eigenlijk ook niet meer zo. We kunnen er nu rustig overheenstappen, het enige wat ze doet is een beetje blazen.. 
Nou had ik 2 weken geleden ook iets, was aan het rijden over een lang fietspad met een brede berm ernaast, komt er een man langs met 3 honden (aan de lijn) wij rijden er gewoon rustig langs (die honden waren flink aan het grommen en blaffen, we waren er al zo'n 10 meter voorbij en ineen hoor ik "JA!" en ik hoor weer geblaf, m'n paard had het ook gemerkt en had de hond al opgemerkt dus begon te rennen (gelukkig lang pad), dus die hond er achteraan, hij bleef maar volhouden die hond dus, ik heb dr laten gaan en zelfs bijgedreven zodat we die hond konden afschudden, want dat beest kon me rennen! Toen droop die hond dus af. Ik heb dr beloont en gerustgesteld, want ondanks dat ze ontzettend bang was luisterde ze wel naar mijn voorwaartse hulp en had ik dr ook zo weer terug. Ben ook blij voor die hond dat Gerda hem geen trap heeft gegeven.