Goofy44 schreef:Wat je stelt is gebaseerd op onzin. Wat je preekt, is wat in bepaalde kringen als evangelie wordt verkondigd.
Je mag mij best ergens van beschuldigen, maar beargumenteer dan even WAAROM je dat zo vind. Zo kan ik er niet zoveel mee.
Goofy44 schreef:Ook voor de top is het spel naast het winnen, bedoeld om van het winnen zo veel mogelijk geld te verdienen. Dressuursport zelf levert weinig op.
Uiteraard wordt aan sport geld verdiend, maar een vetpot zal het nooit worden. Ik weet niet of jij de prijzenschaal bij de doorsnee ZZGP/nationale en internationale wedstrijden eens hebt bekeken, maar zelfs als je regelmatig zou winnen, zou het prijzengeld nog niet eens kostendekkend zijn voor hetgeen een toppaard in training kost! De meeste topruiters kunnen hun hoofd boven water houden door af en toe eens een goed paard (en in veel gevallen hun beste paard) te verkopen. (en dat houdt dan weer in dat ze sportief gezien dus weer een stapje terug moeten doen)
Bovendien hoeft het feit dat er geld aan sport wordt verdiend, nog niet meteen negatief te zijn. ALLES kost geld, en voor niets gaat de zon op. Als er geen geld verdiend zou worden aan paardensport, dan zou onze geliefde paardensport niet eens bestaan. Het is gewoon supernaief om te denken dat paardensport alleen maar liefdewerk-oud papier zou moeten zijn.
Goofy44 schreef:Omdat het meeste in dressuur en sport op een illusie is gebaseerd, hebben we vooral mensen nodig die conform het evangelie dit soort meningen verkondigen.
Het zal mijn jeugd nog wel wezen, maar dit moet je ook even nader verklaren...
Goofy44 schreef:Het merendeel van de meiskes denkt nauwelijks na over wat ze doen, de andere categorie denkt na een clinic of een stal schoonmaken bij een "top ruiter" of iemand die in de picture loopt, dat ze het licht gezien hebben.
Dat is niet paardensportgerelateerd hoor. Het merendeel van de mens denkt nauwelijks na over wat ze doen en hebben een onrealistisch zelfbeeld. Maar bij wie ligt die verantwoordelijkheid nou om na te denken over waar je mee bezig bent? Bij het meiske of bij degene die de clinic geeft of topruiter is?
Het is toch niet reeel om te verwachten dat topruiters hun training en wijze van rijden maar gaan aanpassen omdat er wel eens een idioot zou kunnen zijn die dat klakkeloos imiteert en daarbij een paard beschadigd? Ieder individu is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen en niet voor dat van een ander.
Goofy44 schreef:Het voorbeeld van een staker werd gegeven omdat een top-ruiter niet in staat is, een staker aan de hulpen te krijgen. Over het algemeen bijt de topruiter in het zand.
Dus ruiters als Albert Voorn, Huberthus Smidt, Ingrid Klimke zijn volgens jou niet in staat een staker weer in het gareel te krijgen of een paard buiten de bak te rijden? Over polariseren gesproken!
Kijk, je hebt ruiters en africhters. Sommige ruiters kunnen een prima GP-proef rijden, maar kunnen geen paard africhten (zal geen namen noemen). En je hebt africhters die een paard prima kunnen africhten tot GP-niveau, maar geen wedstrijdruiter zijn (zoals Sjef Jansen) en je hebt ruiters die kunnen het allebei (zoals Tineke Bartels, Ingrid Klimke, Huberthus Smidt, Albert Voorn etc).
De eerste categorie verdient (of de ouders verdienen) in een andere branche dan de paardensport flink veel geld en kunnen van de tweede en derde categorie een goed getraind paard kopen om mee te scoren op wedstrijden. En de tweede en derde categorie kon kun brood verdienen in de paardensport omdat ze af en toe een goed getraind paard kunnen verkopen. Money makes the world go round. Ik zie hier eerlijk gezegd geen probleem in; het paard krijgt bij de africhter een gedegen opleiding en de ruiter die niet kan africhten kan lekker genieten van het paard en lekker veel prijzen winnen. En het paard is vaak nog hartstikke best af, want een paard waarvoor een flinke som geld is neergelegd zal men doorgaans niet zo snel verwaarlozen.
Goofy44 schreef:Lees eens in de persberichten wat de uitspraken zijn van onze top. Waarom een heet paard zo goed is in de ring. Je kan een paard ook heet maken door de manier van rijden. Een heet paard beweegt anders. Er is een verschil tussen hoe het met dressuur zou moeten en wat er in de praktijk wordt gedaan.
Die lees ik regelmatig (ben geabboneerd op de Hoefslag, In de Strengen en Paard en Sport, en regelmatig koop ik ook nog de BIT), en ik trek een hele andere conclusie dan jij. Maar misschien is het maar wat we willen lezen? Lees je de artikelen/kijk je naar topruiters om inspiratie op te doen en omdat je wil genieten van mooie paardensport of zoek je steeds naar een bevestiging dat die topruiters toch niet zo goed zijn als iedereen denkt zodat je jezelf op de borst kan slaan dat JIJ wel het licht hebt gezien? Oftewel; ga je altijd uit van het positieve of van het negatieve?