Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

domiekje

Re: Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:51

ik heb zelf een groninger die overal voor schrikt er oef geen auto hem van achter te paseren en dat gaat hij er van door (jullie denken nu dat ik hem niet goed in de hand heb maar dat is volgens mij wel zo hij doet alles wat ik wil behalve met die auto dan en andere dingen waar hij bang voor is meestal krijg ik hem wel op een veldje stil maar dan wilt hij niet meer van het veld af Bloos ) hij leeft egt niet in slegte omstandigheden denk dat hij het beter dan vele paarden heeft (word veel verwend door oma Tong uitsteken ) staat elke dag van 6 uur tot ik uit school kom buiten en dan ga ik het s'avonds rijden of longeren enzo. 2 dage in de week rust gaat dan natuurlijk wel naar buiten...omdat het zo regende is hij 3 weken binnen geweest nu is hij hele maal gek... te veel energie Tong uitsteken denk dus wel dat het er mee te maken heeft maarja als die van mij ook buiten heb is hij zelfs gek duus (meening loos Haha! )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:13

daniella74 schreef:
Zou jij je paard na het rijden met peesbeschermers laten staan (vergeten),

Het is mij wel eens overkomen dat ik na het rijden vergeten was de peesbeschermers af te doen ja. Dat kan iedereen overkomen, een keertje wat vergeten. En m'n paard leeft nog steeds. Een keer peesbeschermers vergeten af te doen is nog niet direct mishandeling, opzet of schuld hoor! Gewoon heel menselijk. Haha! Knipoog

daniella74 schreef:
zou jij een stang en trens inhangen als je niet weet hoe je er mee moet rijden,

Dat heb ik wel eens gedaan ja. Ik moest er toch mee gaan leren rijden. En leren doe je voornamelijk door het te DOEN!!!

daniella74 schreef:
Daarnaast hebben idd (sub)topruiters met hun uitspraken en trainigsmethoden ook aardig wat schade aangericht.

Verkeerd uitgangspunt: de ruiters die klakkeloos zonder na te denken trainingsmethoden imiteren, DIE richten schade aan. NIET de topruiters die wel in staat zijn deze methode verantwoord toe te passen. Als jij een topturner op TV een flikflak ziet maken, en die topturner legt uit hoe hij dat doet en jij imiteert dat zonder na te denken en breekt je rug? Wie zijn schuld is dat dan? Van de topturner of die van jou?

daniella74 schreef:
Iedereen maakt fouten, veel mensen maken hun fouten uit onwetendheid en leren er ook weer van dat is ook meestal niet het probleem.

Precies.

daniella74 schreef:
Zolang onwetende mensen gek worden gemaakt om vooral DAT paard te kopen of juist van DIE persoon les te hebben en de onwetendheid dus bewust in stand wordt gehouden is het wel een kwalijke zaak.

Of onwetendheid in stand wordt gehouden ligt aan de onwetende zelf. Niet aan handelaren, slechte instructeurs etc. Natuurlijk wil die handelaar of instructeur verdienen; het is zijn brood. Of je je gek laat maken, ligt aan jezelf. Aan de mate waarop je te beinvloeden bent, aan je intelligentie, aan je wilskracht etc. En sommige zaken zijn nu eenmaal genetisch bepaald. Sommige mensen zijn gewoon dom. En dat is niet de schuld van topruiters, handelaren, instructeurs etc. Domheid wordt niet bewust in stand gehouden. Het leven is niet een groot complot. Domme mensen zijn er nu eenmaal. Daar kan niemand wat aan doen, er is niet altijd sprake van opzet en paarden zijn daar iid vaak de dupe van. Jammer, maar helaas realiteit.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:15

ik denk dat het komt omdat toppaarden op de kleinste hulp/prikkel moeten reageren, en dus ook op kleine externe prikkels reageren.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:26

Je vat het wel persoonlijk op.
Je kunt het onervaren mensen niet kwalijk nemen dat ze vertrouwen op een instructeur die wellicht een dubbele agenda heeft en ik zou deze mensen niet per definitie dom willen noemen, dat is erg kortzichtig.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:29

Ik ben bang dat je hier de aard van de mens dus hebt bloot gelegd.....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:04

Arabesk schreef:
deze paarden kan je toch ook bomproof maken door ze te laten wennen aan dingen

immers onze kwpn knollen van de politie schrikken ook niet van een papiertje en zijn van hetzelfde ras....

Om je uit de droom te helpen over politiepaarden: ook daar zitten schrikkers tussen, en niet elk politiepaard kan elke dienst doen. Een paar jaar geleden was er op Duindigt het Politiepaardenkampioenschap. En welk paard won de Dienstpaardenproeven: een paard van de Koninklijke Stallen, die geen politiewerk doet maar gewoon rijpaard is.
Waarmee ik maar wil zeggen, van Topsportpaarden tot schattige Shetjes, schrikken kunnen ze allemaal wel eens, want het zijn nog steeds Vluchtdieren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:25

Jasmijn78: het zal je jeugd nog wel wezen, droom gewoon lekker door met je polariserende meningen.

Wat je stelt is gebaseerd op onzin. Wat je preekt, is wat in bepaalde kringen als evangelie wordt verkondigd. Ook voor de top is het spel naast het winnen, bedoeld om van het winnen zo veel mogelijk geld te verdienen. Dressuursport zelf levert weinig op. Omdat het meeste in dressuur en sport op een illusie is gebaseerd, hebben we vooral mensen nodig die conform het evangelie dit soort meningen verkondigen. Het merendeel van de meiskes denkt nauwelijks na over wat ze doen, de andere categorie denkt na een clinic of een stal schoonmaken bij een "top ruiter" of iemand die in de picture loopt, dat ze het licht gezien hebben.

Het voorbeeld van een staker werd gegeven omdat een top-ruiter niet in staat is, een staker aan de hulpen te krijgen. Over het algemeen bijt de topruiter in het zand. Die show hebben we hier een paar keer meegemaakt. Er waren zelfs paarden die met de top op de rug, op de grond gingen liggen. Dat werd ervaren als een totale afgang. Wat er mee werd aangetoond is dat op een staker rijden en een paard corrigeren een ander vak is.

De echte top rijdt niet op het strand of in het duin. Het is zelfs zo dat ze hem knijpen als ze buiten de bak met een paard komen. Dat komt echt niet door het temparament.

We hebben een dressuur amazone gehad die een brede rijopleiding als achtergrond heeft. Die heeft in het terrein gereden en is later overgestapt naar dressuur. De rest leert eigenlijk direct dressuren. Blijven zitten op een koudbloed die onwillig is, wordt dan al een probleem.
Zo heeft ieder z'n vak.

Lees eens in de persberichten wat de uitspraken zijn van onze top. Waarom een heet paard zo goed is in de ring. Je kan een paard ook heet maken door de manier van rijden. Een heet paard beweegt anders. Er is een verschil tussen hoe het met dressuur zou moeten en wat er in de praktijk wordt gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:14

Esperanza schreef:
En ik snap niet (met de beste wil van de wereld) waarom je zo nodig een paard moet wat je niet aankan/aandurft.. waarom zou je dat jezelf en je paard aandoen? Dat is vragen om ellende (en ongelukken)

Toen ik mijn huidige paard kocht wist ik zeker dat ik een jong dier wilde. Ik had al redelijk wat ervaring omdat ik al een eigen paard had gehad en omdat ik diverse paarden had gereden in alle leeftijden [ook jonkies].

Ik geloofde net als Goofy dat het heet en nerveus zijn van een paard toch voor het grootste deel te wijten was aan de baas. Bloederige, hete, sensibele paarden hadden imo vooral mieperige baasjes die hun eigen gedrag spiegelen op hun paard.

De keuze voor Lois was destijds vooral gebaseerd op zijn exterieur en beweging. Pas later kwam ik er achter dat ik een echt bloedkikker had en pas toen ook begreep ik dat het omgaan met en rijden van een bloedkikker niet te vergelijken is met een doorsnee paard. En zo werd ik door schade en schande wijs want de eerste 3 jaar waren niet heel leuk Huilen .

Als ik weer op zoek zou gaan naar een paard zou ik karakter heel zwaar mee laten wegen, en absoluut weer kiezen voor een paard met veel bloed.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:46

Ik heb mijn pard groen gekocht dus echt bij de fokker vandaan.
Ik had haar meegenomen naar de weg waar ons een auto en een fietser passerde.
Ze leek mer erg koel in de kop maar het tegendeel is waar bleek later.
Het paard was toen in een niet te beste conditie en waarschijnlijk erg overdonderd door alles.
Nu voelt ze zich kiplekker, goede conditie en jawel hoor, een erg heet en ondeugend paard.
ik heb al een aantal keren overwogen om haar te verkopen omdat ze eigenlijk toch wel gecompliceerd is.
Maar het is mijn droompaard.
Lief in de omgang, mooi, talentvol enz.
Mijn paard is niet gemeen, laat ik dat voorop stellen.
Ik heb dus besloten om aan mezelf te werken en er voor te gaan. Rijden kan ik wel (ben geen beginner maar ZZ-licht ruiter) maar een sensibel paard zelf opleiden is toch iets anders als mijn andere (ZZ-Licht) paard.
Ik heb inmidels veel geleerd, goede begeleiding gezocht enz.
Alhoewel ik van de zomer dacht dat ze eindelijk wat simpeler werd.
Helaas gaat die vlieger voor deze winter nog niet op.
Ze is me momenteel weer volop aan het uitproberen.
Gelukkig heb ik nu zeer goede begeleiding, kan binnen trainen en de instructrice is altijd in de buurt.
Ga nu zo meteen lessen zelfs.
Dus ik heb mijn paard zeker niet genomen omdat ze sensibel moest zijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:35

Als het heet zijn van het paard het gevolg is van degene die er op zit is er wat mis of er wordt bewust van het heet worden gebruik gemaakt....

Een temperament vol paard dat hoog in het bloed staat, kan door de juiste africhting, training en rijden een heel betrouwbaar paard worden.

De meeste paarden die hier ter correctie worden aangeboden, komt door een mis-match tussen ruiter en paard en het onvermogen van de ruiter om met een temperamentvol paard correct rijkunstig om te gaan. Een zeer goede ruiter kan van het temperament gebruik maken in de wedstrijd sport. De bewegingen, de uitstraling van het paard zijn vaak indrukwekkender dan een paard met minder temperament. Temperament kan bijdragen tot een hogere waardering in de sport. Het kan ook het begin van alle ellende zijn. Een paard met temperament kan bij wijze van spreken ook bom proef gemaakt worden. In de meeste gevallen slaan we dat deel van de africhting en training over.....

We doen net of een paard gedurende 10 minuten een enorme inspanning moet leveren. Een paard dat netjes afgericht en getraind is, doet het merendeel van dit werk met het lijf met de neusgaten dicht. Moeilijker is het om een paard mentaal te trainen, daar komt heel wat meer voor kijken. Een paard leert mentaal sneller aan dan een ruiter en het aangeleerde gedrag is moeilijker te corrigeren. Dat geldt met name voor paarden die hoger in het bloed staan. Voor zo een paard is 10-20 minuten geconcentreerd bezig zijn een enorme opgave als het op deze zaken niet wordt getraind.

Als je kijkt waarop een proef vaak misgaat, dan wordt dat vaak als schrikken bestempeld, echter in veel gevallen onttrekt het paard zich aan de invloed van de ruiter omdat het paard niet of nauwelijks mentaal op de goede manier naar het doel toe getraind wordt. We denken te veel in botten, spieren en pezen en aan mentale training van de ruiter. Die van het paard wordt onwillekeurig liever vergeten of overgeslagen, omdat de conditionering van een paard totaal anders verloopt dan de conditionering van een ruiter. Als ruiters met verstand van het fysiek en mentale aspect van een ruiter een paard op dezelfde manier scholen en begeleiden, dan gaat er fundamenteel iets mis. Dat is wat je vaak ziet, ook in de topsport. Alles t/m Z2 zou ik niet eens sport durven noemen.....

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:39

Als een paard in een ring loopt met heel veel mensen om zich heen die allemaal stil zijn maakt hij toch wel heel veel indrukken. maar van een snel iets dat snel voorbij komt of klappert of iets dergelijks kan hetp paard wel degelijk schrikken. Als een paard de ring uit gaat en alle mensen beginnen heel hard te klappen dan is de reactie heel anders dan zo'n papiertje

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:54

Nou Esperanza je moet wel uitkijken met wat je zegt. Ik koop al mijn paarden onbeleerd. Mijn vorige merrie ook. Dat is een driekwart jaar goed gegaan totdat ze haar veulen kreeg en na een half jaar weer aan gang moest. Het klikte totaal niet meer. Paard in protest stilstaan en niet voorwaarts willen. Hard achterwaarts. Na een half jaar had ik het gehad. Ik had geen vertrouwen meer in het paard. Ik heb heel dapper het staken eruit gereden en heb het paard van de hand gedaan. Inschattings fout volgens jou!
Bij een onbeleerd paard weet je nooit of het gaat klikken of niet. Dat moet blijken. Het stomme is dat voordat ze het veulen kreeg ik kon lezen en schrijven met haar. Daarna waren we water en vuur. Gelukkig heb ik nu een jong paard gevonden waar ik vanaf het eerste ogenlijkblik een klik mee had. Dat was de eerste paard voor mij die al een aantal maand onder het zadel was gereden. Opzich wel een risico voor mij. Ik maak ze altijd zelf zadel mak en doe het ook graag zelf.
Ik heb er wel iets meer werk van gehad dan als ik hem zelf zadelmak had gemaakt. Dit paard is namelijk liever lui dan moe. Zo is hij ook aangereden. Ik moest flink drijfen en mijn been eraan houden om hem uberhaupt in draf te houden. Nu kan je je been ontspannen erlangs laten hangen. Even je kuit eraan en we draven aan. Er heeft wel veel geduld ingezeten, maar er zijn maar weinig paarden zo op het been als de mijne. Dus kom er niet mee dat hete paarden op lichtere hulpen te rijden zijn, dat is een tekortkoming van de ruiter/africhter en niet van het paard

Iemand zei dat een heet paard scherper aan de hulpen is dan een flegmatiek paard. Dit is ook weer een tekortkoming van de ruiter. Een flegmatiek paard kan je net zo scherp op de hulpen krijgen als een gevoelig en heet paard. Het bewijs staat bij mij op stal. Zie bovenstaand verhaal

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:55

Goofy44 schreef:
Alles t/m Z2 zou ik niet eens sport durven noemen.....

Terwijl dat juist de basis is. Beetje foute uitspraak!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:09

Probeer nou eerst eens iets te lezen, het dan te begrijpen en er dan op te reageren. Z2 is voor mij groep 8. Daarna begin je pas met het echte werk.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:32

Goofy44 schreef:
Probeer nou eerst eens iets te lezen, het dan te begrijpen en er dan op te reageren. Z2 is voor mij groep 8. Daarna begin je pas met het echte werk.

Nou kijk eens goed om je heen. Hoeveel mensen kunnen paarden nu echt tot die zogenaamde groep 8 correct ernaartoe rijden. In mijn ogen is het het correct opleiden van een paard juist de sport. Tegenwoordig zie je steeds meer mensen zonder verstand en met geld. Nee dat is sport...
Het mag duidelijk zijn dat ik het niet met je eens bent.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:46

Ik ben deze discussie aandachtig aan het meelezen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:45

Paarden kunnen ook van karakter uit schrikkeriger zijn.
Hebben mensen ook de een is een held en de ander een angsthaas.
De paarden uit de lijn waar mijn Kafue uit komen zijn allemaal super grote schrikkers, en die zijn echt niet ver doorgefokt, gewoon ouderwets met gentleman rubinstein lijn.
De donatelli lijn die zijn super droog maar kunnen zomaar ineens uit het niets flippen.

Het kan dus ook karakter zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:37

Als het allemaal grote schrikkers zijn (of flippen), zou je vraagtekens kunnen zetten bij het nut van verder fokken met dergelijke paarden, want blijkbaar is er dan ook iets genetisch bepaald (of ze leren het gewoon van hun moeder).
Hier schrikken toppaarden trouwens eigenlijk nergens van (bakkabouters is echt iets noordelijks Haha! ), maar dat heeft dan misschien weer te maken met de fokkerij hier? Ik denk ook dat het deels aan de opvoeding ligt, deels aan de voeding, deels aan wat ze in hun vrije tijd kunnen doen, deels aan het vertrouwen in de ruiter, en deels aan de ruiter.
Ik denk dus dat het in de meeste gevallen een combinatie van dingen is dat ongelukkiger wijze bij elkaar komt. Ik weet dat paarden bij de een schrikachtiger zijn dan bij de ander, of in elk geval anders met de schrik omgaan. Dus dat is het deel dat de ruiter in de hand heeft.

Overdreven schrikken kan trouwens door een tekort aan een bepaald stofje zijn ik meen een vitamine B.

Teveel suiker in het voer en teveel eiwit kan ook reacies geven in paarden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:06

Ja maar ik denk dat je zo'n karakter paard best minder schrikachtig kan krijgen of zelfs bomproof. Zie het verhaal van Goofy

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:19

Marije1984 schreef:
Mijn vorige merrie ook. Dat is een driekwart jaar goed gegaan totdat ze haar veulen kreeg en na een half jaar weer aan gang moest. Het klikte totaal niet meer. Paard in protest stilstaan en niet voorwaarts willen. Hard achterwaarts. Na een half jaar had ik het gehad. Ik had geen vertrouwen meer in het paard. Ik heb heel dapper het staken eruit gereden en heb het paard van de hand gedaan. Inschattings fout volgens jou!

Dit klinkt meer als een paard dat een lichamelijk probleem had dan dat het aan het karakter of "de Klik" ligt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:54

Goofy44 schreef:
Wat je stelt is gebaseerd op onzin. Wat je preekt, is wat in bepaalde kringen als evangelie wordt verkondigd.

Je mag mij best ergens van beschuldigen, maar beargumenteer dan even WAAROM je dat zo vind. Zo kan ik er niet zoveel mee.

Goofy44 schreef:
Ook voor de top is het spel naast het winnen, bedoeld om van het winnen zo veel mogelijk geld te verdienen. Dressuursport zelf levert weinig op.

Uiteraard wordt aan sport geld verdiend, maar een vetpot zal het nooit worden. Ik weet niet of jij de prijzenschaal bij de doorsnee ZZGP/nationale en internationale wedstrijden eens hebt bekeken, maar zelfs als je regelmatig zou winnen, zou het prijzengeld nog niet eens kostendekkend zijn voor hetgeen een toppaard in training kost! De meeste topruiters kunnen hun hoofd boven water houden door af en toe eens een goed paard (en in veel gevallen hun beste paard) te verkopen. (en dat houdt dan weer in dat ze sportief gezien dus weer een stapje terug moeten doen)

Bovendien hoeft het feit dat er geld aan sport wordt verdiend, nog niet meteen negatief te zijn. ALLES kost geld, en voor niets gaat de zon op. Als er geen geld verdiend zou worden aan paardensport, dan zou onze geliefde paardensport niet eens bestaan. Het is gewoon supernaief om te denken dat paardensport alleen maar liefdewerk-oud papier zou moeten zijn.

Goofy44 schreef:
Omdat het meeste in dressuur en sport op een illusie is gebaseerd, hebben we vooral mensen nodig die conform het evangelie dit soort meningen verkondigen.

Het zal mijn jeugd nog wel wezen, maar dit moet je ook even nader verklaren...

Goofy44 schreef:
Het merendeel van de meiskes denkt nauwelijks na over wat ze doen, de andere categorie denkt na een clinic of een stal schoonmaken bij een "top ruiter" of iemand die in de picture loopt, dat ze het licht gezien hebben.

Dat is niet paardensportgerelateerd hoor. Het merendeel van de mens denkt nauwelijks na over wat ze doen en hebben een onrealistisch zelfbeeld. Maar bij wie ligt die verantwoordelijkheid nou om na te denken over waar je mee bezig bent? Bij het meiske of bij degene die de clinic geeft of topruiter is?

Het is toch niet reeel om te verwachten dat topruiters hun training en wijze van rijden maar gaan aanpassen omdat er wel eens een idioot zou kunnen zijn die dat klakkeloos imiteert en daarbij een paard beschadigd? Ieder individu is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen en niet voor dat van een ander.

Goofy44 schreef:
Het voorbeeld van een staker werd gegeven omdat een top-ruiter niet in staat is, een staker aan de hulpen te krijgen. Over het algemeen bijt de topruiter in het zand.

Dus ruiters als Albert Voorn, Huberthus Smidt, Ingrid Klimke zijn volgens jou niet in staat een staker weer in het gareel te krijgen of een paard buiten de bak te rijden? Over polariseren gesproken!

Kijk, je hebt ruiters en africhters. Sommige ruiters kunnen een prima GP-proef rijden, maar kunnen geen paard africhten (zal geen namen noemen). En je hebt africhters die een paard prima kunnen africhten tot GP-niveau, maar geen wedstrijdruiter zijn (zoals Sjef Jansen) en je hebt ruiters die kunnen het allebei (zoals Tineke Bartels, Ingrid Klimke, Huberthus Smidt, Albert Voorn etc).

De eerste categorie verdient (of de ouders verdienen) in een andere branche dan de paardensport flink veel geld en kunnen van de tweede en derde categorie een goed getraind paard kopen om mee te scoren op wedstrijden. En de tweede en derde categorie kon kun brood verdienen in de paardensport omdat ze af en toe een goed getraind paard kunnen verkopen. Money makes the world go round. Ik zie hier eerlijk gezegd geen probleem in; het paard krijgt bij de africhter een gedegen opleiding en de ruiter die niet kan africhten kan lekker genieten van het paard en lekker veel prijzen winnen. En het paard is vaak nog hartstikke best af, want een paard waarvoor een flinke som geld is neergelegd zal men doorgaans niet zo snel verwaarlozen.

Goofy44 schreef:
Lees eens in de persberichten wat de uitspraken zijn van onze top. Waarom een heet paard zo goed is in de ring. Je kan een paard ook heet maken door de manier van rijden. Een heet paard beweegt anders. Er is een verschil tussen hoe het met dressuur zou moeten en wat er in de praktijk wordt gedaan.

Die lees ik regelmatig (ben geabboneerd op de Hoefslag, In de Strengen en Paard en Sport, en regelmatig koop ik ook nog de BIT), en ik trek een hele andere conclusie dan jij. Maar misschien is het maar wat we willen lezen? Lees je de artikelen/kijk je naar topruiters om inspiratie op te doen en omdat je wil genieten van mooie paardensport of zoek je steeds naar een bevestiging dat die topruiters toch niet zo goed zijn als iedereen denkt zodat je jezelf op de borst kan slaan dat JIJ wel het licht hebt gezien? Oftewel; ga je altijd uit van het positieve of van het negatieve?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:19

fransje23 schreef:
Marije1984 schreef:
Mijn vorige merrie ook. Dat is een driekwart jaar goed gegaan totdat ze haar veulen kreeg en na een half jaar weer aan gang moest. Het klikte totaal niet meer. Paard in protest stilstaan en niet voorwaarts willen. Hard achterwaarts. Na een half jaar had ik het gehad. Ik had geen vertrouwen meer in het paard. Ik heb heel dapper het staken eruit gereden en heb het paard van de hand gedaan. Inschattings fout volgens jou!

Dit klinkt meer als een paard dat een lichamelijk probleem had dan dat het aan het karakter of "de Klik" ligt.

Dat staken enzo is heel normaal bij merries die een veulen hebben! Ze willen niet bij hun veulen vandaan en moeten dat leen accepeteren. Er zijn merries die er bij gaan liggen.
Verder zijn er hormonen aan het werk enzo, een uier die volloopt, noem maar op. Een merrie met een veulen is even anders dan anders. Maar daar komt ze gewoon weer overheen en er valt heus mee te werken als je er mee om weet te gaan.
Die "klik" waar ik mensen over hoor, gaat steeds meer lijken , in mijn oren, op "accute onderwerping".
Als een paard even anders reageert dan wenselijk is er geen "klik"?
Persoonlijk heb ik veel paarden gehad en gereden en de een vond ik leuker dan de ander, ja, maar ik heb met alle paarden gewoon kunnen werken.

Schrikken en onwenselijke situaties kun je niet altijd voorkomen, maar het gaat er voroal om hoe je er mee omgaat. Vooral daarvan hangt af hoe het paard de volgende keer reageert.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:37

daniella74 schreef:
Je kunt het onervaren mensen niet kwalijk nemen dat ze vertrouwen op een instructeur die wellicht een dubbele agenda heeft en ik zou deze mensen niet per definitie dom willen noemen, dat is erg kortzichtig.

Maar je kunt er ook niet vanuitgaan dat slechte instructeurs altijd een dubbele agenda hebben. Net als ruiters heb je ook instructeurs die gewoon niet beter weten. Dat die geen les zouden moeten geven is punt twee. Het feit DAT ze nog les geven is omdat er nog steeds mensen les van ze nemen.

Het is niet per definitie dom als je als onervaren ruiter les neemt van een slechte instructeur. Het hangt echter o.a. wel van je mate van intelligentie af binnen welk tijdspad je gaat realiseren dat die instructeur je niet verder helpt dan alleen van de wal in de sloot.

En op te erkennen dat je geen stap verder komt heb je niet alleen een bepaalde mate van intelligentie nodig, maar moet je ook kritisch naar jezelf kunnen zijn, doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen hebben. En over al deze eigenschappen beschikt gewoon niet iedereen. Sommige zaken kun je niet leren, maar zitten van nature in je karakter. Daarom is het eerder kortzichtig te stellen dat de oorzaak van slecht rijdende ruiters bij instructeurs, handelaren, ruitersportzaken etc. liggen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:52

[quote]
Daarom is het eerder kortzichtig te stellen dat de oorzaak van slecht rijdende ruiters bij instructeurs, handelaren, ruitersportzaken etc. liggen.

Ik beschuldig niemand persoonlijk, ik geef alleen een aantal oorzaken aan die ik regelmatig tegen kom in de ruim 20 jaar dat ik nu tussen de paarden zit. Verder zullen wij het hier nooit over eens worden. Ik houd het net als Goofy maar op je jeugdige onschuld.

LoSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:03

Ik denk er als volgt over. De paarden die in de top meelopen worden teer behandeld. Deze paarden kosten zoveel geld dat topruiters/investeerders op hun dood zijn als ze maar een kuchje of een been verkeerd zetten. Deze dieren zijn niets gewoon, ze gaan op transport er worden wedstrijden gereden en en wordt getrained! Het ligt echt niet aan het paard dat ze zo hittepetittig worden, het ligt aan de mensen om het paard heen. Die bang zijn voor het feit dat het paard wat overkomt in de zin van blessures etc. Ik denk dat we het moeten zoeken in de investeerders die geld pompen in het hele circus.