Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amberr_

Re: Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:53

rachmaninof schreef:
Boos worden op je paard heb toch geen zin dat weet iedereen, wat je wel kan doen is het hem duidelijk maken wat je bedoeld

er zijn genoeg mensen(meer dan te veel eigenlyk ) die helemaal niet weten dat het wel/geen zin heeft om boos te worden. ze doen gewoon datgeen waarvan ze denken dat het goed is, of wat ze worden verteld Knipoog . en vaak komt dat ook neer op (nutteloos) boos worden op je paard.

Bo0wiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:29

Ik word eigenlijk nooit boos op mijn paarden en als er iets echt niet goed gaat of hij is echt eigenwijs dan krijgt ie en tik maar niet zo hard hor..Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:11

Leert ie daar ook iets van? Snapt ie dan opeens hoe hij het wel moet doen?

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:14

volgens iemand die mij vaak helpt ben ik vaak juist te geduldig.......... en mag ik weleens wat sneller aanpakken. en als ik zelf chagerijnig ben ga ik niet rijden, want dan werkt het toch niet........ (mijn paard reageert daar heel erg op)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:43

Er zijn ook veel mensen die vinden dat ik te geduldig ben,dat ik niet genoeg boos wordt... toch ben ik degene die een driejarige hengst, die nooit op stal heeft gestaan binnen krijgt, terwijl hij bij anderen (die volgens dezelfde mensen wèl streng genoeg zijn) niet in beweging te krijgen is...
Waarom zou ik boos worden terwijl ik met een hoop geduld en een boel belonen hetzelfde voor elkaar krijg? En er voor zorg dat het de volgende keer geen strijd wordt omdat het paard er een positieve associatie bij heeft?
Waarom boos worden als ik met een consequente opvoeding problemen in de omgang kan vermijden? Waarom een tik geven als een duidelijke "nee" genoeg is? Mijn dieren hebben nog nooit iets geleerd van een tik, wel van duidelijk toespreken. Ze leren van beloningen. Positief gedrag= positief gevolg, negatief gedrag = negeren. Aandacht geven, ook negatieve aandacht, kan voor een dier net zo goed een beloning zijn.
Ik denk echt dat boos worden geen nut heeft, weten wat vanuit het paard gezien een beloning is, wat vanuit het paard gezien een straf is, heeft wel nut. Lekker lang uitstappen kan voor een paard een enorme beloning zijn. Ontspanning is vaak een beloning. Spanning is een straf voor het paard. Het is dus niet raar dat een paard vreemd reageert bij het rijden, als de ruiter gespannen zit, het paard vraagt zich immers af wat hij verkeerd doet, door de spanning die hij voelt en wringt zich in alle mogelijke bochten om het weer goed te maken, wat vaak door de ruiter wordt opgevat als eigenwijsheid, straf is het gevolg. Resultaat: nog meer spanning, en voor ruiter en paard een zeer frustrerend uurtje.
Ontspanning en inzicht in het wezen van het paard (mens = roofdier, paard = vluchtdier) is de sleutel voor een goede, voor beiden bevredigende relatie. Ga er niet vanuit dat het paard jou begrijpt, neem de tijd om hem uit te leggen wat je bedoelt, neem de tijd om je paard te begrijpen. Geduld is een eigenschap die iedereen zou moeten hebben die omgaat met paarden, en begrip voor het paard. Ik geloof echt dat boosheid dan nauwelijks meer voor zal komen.

@ Hilde: hou dat geduld maar. Ook al hebben anderen er commentaar op, paarden zijn je er eindeloos dankbaar voor. Voor een paard is geduld en liefde een basis van vertrouwen, en uiteindelijk... luisteren ze het beste naar jou. Ook al duurt jouw manier wat langer, hij blijft ook beter hangen in die koppies, en jij zult voor hen betrouwbaar en veilig zijn. En dat is de reden waarom we al die energie en al dat geduld er in stoppen, toch?

xpowervinnyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:46

verschillend ligt er aan wat hij niet doet..

xx vinny

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:53

Als iets niet lukt kan ik best kwaad worden maar dan niet op mn paard maar gewoon omdat het niet lukt.
Ik ga dan gewoon even stappen en bedenken waar het aan ligt.
Ik heb nog eenjong paard dus meestal ligt het toch aan mij dus dan heeft kwaad worden op mn paard geen nut en daar wordt ze alleen maar onzeker van.

Zodra ik eruit ben waar het fout gaat ga ik het weer proberen en anders sla ik het gewoon over tot ik weer les heb en vraag ik het aan mn instructrice.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:03

Ik heb altijd heel goed door wanneer ze iets niet begrijpen en wanneer ze een spelletje met je spelen. Ik kom net van een hengst af die toen in een appuyement aanvroeg gewoon z'n hoofd in de lucht gooide en het bit vastpakte en rechtdoorliep. Dan zet ik m tegen de muur wacht ik totie weer ontspannen is en doe het dan nog een keer. Hij was een spelletje met me aan het spelen. Dus toen deed ie het weer niet. Toen heb ik m twee fikse tikken gegeven. Daarna probeerde hij het nog iets, ik heb zei denk erom en hij deed het gewoon weer. Som heeft ie ook van die momenten dat ie het niet snapt. Werk ik er nog 5 minuten op verder. Doetie het dan nog niet: volgende keer beter

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:12

ik word niet boos in de zin van op zijn donder geven
maar als ik iets vraag wat het dier kan, dna verwacht ik reactie , krijg ik dta niet dna zal ik de hulp wat duidelijker geven , waardoor het dier weer bij de les is

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:35

Boos hmmmm
Ik kreeg heel vaak te horen dat ik te lief was.
Ik rij op een paard dat best wel koppig en eigenwijs kan zijn en zo nu en dan een dag heeft waarbij ze denkt dat ze alles wat ze geleerd heeft weer is vergeten. Ze probeerd echt dan onder alles uit te komen. Ik kijk altijd eerst naar mezelf als er iets niet goed gaat. Geef ik het goed aan zit ik juist en dat soort dingen. ben ik ervan overtuigd dat ik het goed aangeef en dat het paard de oefening ook beheerst vraag ik het nog een keer. Eerst dus vragen naar jezelf kijken, nomaals vragen. Loopt ze dan nog door me heen dan ga ik niet vragen maar zeggen wat ik wil (duidelijkere hulpen) en loopt ze daar doorheen ja dan ga ik echt heel duidelijk zeggen wat ik wil dat ze doet.

Nu bijvoorbeeld gaat eindelijk de galop goed (mijn psychische barriere ik durfde niet) eindelijk springt ze normaal aan zonder er als een draver vandoor te gaan en galopeerd ze ook netjes door ipv na 3 sprongen terug te vallen. Dit ging super. Alleen deze week heeft mevroi weer de neiging om al de aoude truukjes om mij uit balans te krijgen weer uit de kast te trekken. Ik weet dat ze het kan, dat ze me begrijpt maar ze probeerd er toch weer met kleine grapjes onderuit te komen.

Ik gebruik geen spoor en geen zweep maar dan uiteindelijk wel mijn stem. Meestal is een uh uh of een HEY wel genoeg. Mocht ze van het naar binnenvallen echt weer een truuk maken en het weer doorzetten neem ik wel een zweepje mee om even haar schouder aan te raken zo van nee rechtop.

Whoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:07

als ik al boos word op mijn paard, dan gebruik ik mijn stem,
en hij weet precies wat ik bedoel.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:51

Ik word eigenlijk nooit echt boos! Eerder geirriteerd! Maar ik ben nog nooit mijn geduld verloren!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:52

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiim__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:54

Ik Straf nooit, alleen soms stem verheven.
Maar met geduld bereik je veel meer dan boos te worden. [Dat is bij onze paarden teminste].

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:36

Dat is bij alle paarden zo... mooi onderschrift trouwens, erg waar.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:25

Ik rij op een manege en op veel verschillende paarden. Het paardje waar ik het meest op rij die heeft sinds kort de neiging om naar andere paarden te bokken of om te draaien in galop. Dan ben ik wel ff boos en geef ik haar een tik, want dat is volgens mij echt onzin, eerst was ze echt een held nl en helemaal niet chagrijnig naar andere paarden. Maar daarentegen beloon ik haar ook altijd als ze het goed doet, met mijn stem of schouderklopje. Je moet natuurlijk wel consequent zijn!

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:27

ik word nooit boos op paarden, wel opmezelf!!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:38

er zit een verschil tussen boos worden en duidelijk zijn. ik vind dat je nooit boos hoeft te worden. als jij niet duidelijk bent naar je paard zal je paard dat laten merken. er is zoveel dat schort aan de houding alleen al bij de meeste ruiters, je kunt het je paard ECHT niet kwalijk nemen. ze zullen altijd hun best voor je doen.
als een paard bij een bepaalde situatie iets heeft meegemaakt in het verleden kan hij daar bij een traumatische gedachten hebben die een reactie oproept die jij niet hebt gevraagd. is het dan eerlijk om hem daarvoor te straffen?? ik denk het niet. denk eerst goed na voordat je de zweep erover gooit.
een paard kan niet zo denken als wij, hij denkt niet van "zo laat ik haar vandaag eens lekker tegenwerken! " kijk eerst naar jezelf en dan naar je paard. geduld rust en respect voor je paard, daar kom je ECHT verder mee! veel succes met je paardje!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:09

Je kunt je afvragen "welk nut heeft het om boos te worde?" Want dat is er niet. Je krijgt er alleen een gefrustreerd paard door.
Als ik in het Portugees tegen je begin te praten en je verstaat me niet, heeft het weinig zin om Portugees tegen je te gaan schreeuwen en als je het dan nog niet begrijpt, er maar op te rammen... Dan heb je dus ook nog een hekel aan me, wordt je misschien wel bang van me, en vertrouw je me niet meer. Je weet immers nog steds niet wat ik wil en krijgt het idee dat ik dan maar op elk moment kan gaan rammen als ik wat dan ook zeg.

Hetzelfde gaat op voor paarden.

Je kunt beter op zoek gaan naar het overbrengen van de boodschap op een andere manier...

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:02

Vroeger kon ik wel eens mijn geduld verliezen en ff flink boos worden hoor. Moet zeggen dat ik nu veel bewuster ben van mezelf en mijn handelen. Ik ben oprechter (duidelijker) tegen de paarden geworden, ik ga ook veel kalmer met de paarden om Lachen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:06

Paarden zijn net als kinderen. Je moet weten op welke manier je iets van ze kan vragen zodat ze respect voor je krijgen/hebben/houden en naar je luisteren.

Over het algemeen kun je ervan uit gaan dat als je paard niet of verkeerd reageert je het verkeerd gevraagd hebt, onduidelijk bent geweest, je het in het verleden verkeerd aangeleerd hebt of er iets scheelt met het paard.

Maar tuurlijk proberen alle paarden op hun eigen manier om onder het werk uit te komen. Net zoals wij de lift nemen ipv de trap. Dan moet je ze slimmer af zijn en een manier vinden om ze duidelijk te maken dat het geen zin heeft om onder het werk uit proberen te komen. Heeft dit nu heel lang geduurd voor het je lukte en is hij vaak onder het werk uit proberen te komen dan kan het zijn dat je op een bepaald punt streng voor je paard moet zijn. Dat is niet helemaal eerlijk aangezien het min of meer je eigen schuld is. Maar wanneer paarden de grenzen van de ruiter gaan overschrijden kan het soms gevaarlijk worden en dan kies ik voor de gezondheid van de ruiter ipv het braaf zijn tegen het paard.

Bijvoorbeeld, je hebt geen zin om te gaan werken. Je baas zegt "Vooruit, dan blijf maar een dagje thuis!". Bij jezelf denk je dan, "Hey! Dat is makkelijk!" Dus dan ga je dat vaker en vaker proberen. Uiteindelijk ga je (bijna) helemaal niet meer. Op een gegeven moment moet je baas dan toch echt ingrijpen. Je wordt of ontslagen of je wordt flink aangepakt en besluit nu toch maar je best te gaan doen.

Nu bekijken we het van het paard zijn kant. Paard wilt niet werken en zoekt een manier om eronderuit te komen. De ruiter weet er zich geen raad mee of krijgt medelijden met het paard en geeft het zijn zin. Paard heeft de slag gewonnen en probeerd dit steeds sneller en steeds vaker en wordt ook steeds luier (niet in de zin van slomer maar wilt steeds minder hard werken). Uiteindelijk heeft de ruiter niks meer te zeggen. Het ene paard zal gaan bokken/stijgeren, de ander reageert gewoon niet meer op de hulpen of zal niet meer vooruit gaan. Nu kan de ruiter de gemakkelijkste weg kiezen en het paard wegdoen. Of de ruiter moet ingrijpen en soms zul je dan echt wel eens boos moeten worden. En daarna boos op jezelf omdat je het zo ver hebt laten komen.

Zo denk ik erover Lachen

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:07

ik ben eigenlijk veelste soepel voor mn paard ik zou juist mischien wel iets strenger moeten zijn maar ik kan gewoon niet boos worden op haar..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:34

Als een paard onder werk uit wil komen, is dat gewoonlijk omdat er iets gevraagd wordt wat hij nog niet aan kan of niet bergrijpt. Er zijn weinig paarden van nature niet bereid om te werken. Een paard is helemaal gemaakt om te lopen, je doet hem dus een plezier met werk.
Het zoeken naar een andere manier om iets duidelijk te maken, heeft niets te maken met de zin geven.

Natuurlijk zijn er momenten dat een paard gecorrigeerd kan worden. Maar dat moet altijd op het juiste moment (onmiddelijk na of tijdens hetgeen dat hij fout doet), en in de juiste mate en met het juiste motief. En NOOIT omdat de ruiter boos wordt.
als je slaat om boosheid, voloe je aan geen van de voorwaarden. Je slaat meestal op een moment dat het niet echt nodig is, te hard, te lang en zeker niet met het juiste motief, want je werkt dan immers frustratie.
En dan is het heus niet accuut allemaal in orde.

als je een paard corrgeerd wanneer het weet dat het wat fout oet (omkeren om naar huis te willen bv), zal het ook sterkt reageren op een boze stem. Het heeft immers een kwaad geweten... Knipoog
en bij dergelijk iest (omdraaien), kun je simpel verder draaien, zodat hij weer stond zoals hij begon en dan, als hij niet vooraarts gaat en tik geven om het vorowaarts te eisen. Dus niet slaamn om het omdraaien.
Alles moet je proberen voorwaarts op te lossen. Anders kan het het ontaarden in bokken of steigeren. Een paard moet nl wel vooruit kunnen als je straft. Je moet hem zijn vluchtreactie gunnen. En niet slaan en vervolgens in zijn mond trekken.

In de mond trekken is het slechtste wat een ruiter zijn paard aan kan doen. Het kan het vertrouwen in het bit totaal wegnemen en een "harde" mond creëren. En het laatste wat je wil, is een paard dat zich doof gaat houden in de mond, mar dat kan dus wel het gevolg zijn. Of je krijgt gewoon geen fijnen aanleuning meer.

En ja, de vergelijking met kinderen klopt deels, maar je moet ze dan wel zien als buitenlandse kinderen. Kinderen die je taal spreken kun je nl uitleggen wat je wilt of waarom je deed wat je deed, of verontschuldigingen aanbieden. Die kans is bij een paard niet aanwezig. We moeten een taal spreken die te begrijpen is voor ze, en ons inleven in zijn gedrag en wereld en niet benaderen als mens.
Ook dit heeft niets te maken met de zin geven of slag laten winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:49

Lusitana schreef:
Als een paard onder werk uit wil komen, is dat gewoonlijk omdat er iets gevraagd wordt wat hij nog niet aan kan of niet bergrijpt. Er zijn weinig paarden van nature niet bereid om te werken. Een paard is helemaal gemaakt om te lopen, je doet hem dus een plezier met werk.
Het zoeken naar een andere manier om iets duidelijk te maken, heeft niets te maken met de zin geven.

Natuurlijk zijn er momenten dat een paard gecorrigeerd kan worden. Maar dat moet altijd op het juiste moment (onmiddelijk na of tijdens hetgeen dat hij fout doet), en in de juiste mate en met het juiste motief. En NOOIT omdat de ruiter boos wordt.
als je slaat om boosheid, voloe je aan geen van de voorwaarden. Je slaat meestal op een moment dat het niet echt nodig is, te hard, te lang en zeker niet met het juiste motief, want je werkt dan immers frustratie.
En dan is het heus niet accuut allemaal in orde.

als je een paard corrgeerd wanneer het weet dat het wat fout oet (omkeren om naar huis te willen bv), zal het ook sterkt reageren op een boze stem. Het heeft immers een kwaad geweten... Knipoog
en bij dergelijk iest (omdraaien), kun je simpel verder draaien, zodat hij weer stond zoals hij begon en dan, als hij niet vooraarts gaat en tik geven om het vorowaarts te eisen. Dus niet slaamn om het omdraaien.
Alles moet je proberen voorwaarts op te lossen. Anders kan het het ontaarden in bokken of steigeren. Een paard moet nl wel vooruit kunnen als je straft. Je moet hem zijn vluchtreactie gunnen. En niet slaan en vervolgens in zijn mond trekken.

In de mond trekken is het slechtste wat een ruiter zijn paard aan kan doen. Het kan het vertrouwen in het bit totaal wegnemen en een "harde" mond creëren. En het laatste wat je wil, is een paard dat zich doof gaat houden in de mond, mar dat kan dus wel het gevolg zijn. Of je krijgt gewoon geen fijnen aanleuning meer.

En ja, de vergelijking met kinderen klopt deels, maar je moet ze dan wel zien als buitenlandse kinderen. Kinderen die je taal spreken kun je nl uitleggen wat je wilt of waarom je deed wat je deed, of verontschuldigingen aanbieden. Die kans is bij een paard niet aanwezig. We moeten een taal spreken die te begrijpen is voor ze, en ons inleven in zijn gedrag en wereld en niet benaderen als mens.
Ook dit heeft niets te maken met de zin geven of slag laten winnen.

Ik kan het alleen maar met je eens zijn!

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:58

nee hij lokt ook zo jouw geduld uit, blijf altijd rustig en als hij aanspringt in galop met zweep, ga dan een paar sprongen in galop door, stap daarna van je paard en beloon hem met een stukje appel of iets dergelijks, en wees overdreven gelukkig dat hij het zo heeft gedaan, stap daarna weer op en doe iets anders met je paard. je zal zien dat hij je dan gaat respecteren en het zo voor je gaat doen, mits er op medische gebied er niets mis is met je paard [ dat moet altijd eerst uit gesloten worden toch] later kun je alles langer uit gaan breiden en heb je iets lekkers niet meer nodig, het is een advies en wie weet werkt het ook wel voor jouw alleen het kost wat geduld en tijd. groetjes henny/amon Pling