Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:57

....en ik rij mijn paard licht 'aan de hulpen' door mijn benen als een natte handdoek langs het paard af te laten hangen.
Contact, geen druk.

Ik gebruik geen optoming en ook de halsring ligt >95% vrij.

Het hele spel van geven en nemen tussen paard en mij gaat via variatie op het lichte contact van de aanplakkende handdoeken.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:26

Esperanza schreef:
Ik gebruik wel eenklein kneepje om mijn paard te vertellen dat we gaan uitstrekken. Dit werkt echt super, ik krijg veel sneller meer reactie... Maar dat valt toch onder het maken van een ophouding?

Helaas zie je veel mensen continu kneepjes geven, spelen (zagen) en iedere pas een schop met het been geven. Je krijgt zo´n onrustig beeld daarvan...
Dat valt niet onder een ophouding, je geeft je paard eigenlijk een waarschuwing, maakt hem alert, vertelt hem: let goed op, ik ga je direct een opdracht geven. Dat je paard dan direct reageert, is logisch, je hem hem alert gemaakt op het feit dat je een opdracht gaat geven.
Dat is direct dus het nadeel als je kneepjes geeft, en voortdurend zit bij te drijven: het paard begrijpt niet wat nu wel een nieuwe opdracht is, en wat niet. Het krijgt voortdurend (in zijn ogen) nieuwe opdrachten, leert dat hij op de helft niet mag reageren (anders krijgt ie een tik), maar begrijpt niet meer waar hij nu wel op moet reageren en waar niet op. Het resultaat is, of een paard met een mond als beton, die niet vooruit te branden is, of een paard met een mond als beton, die niet te houden is.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:31

nuja, als je de verschilfoto's ziet van mijn draver die dus nu "met kneepjes" gereden wordt...
viewtopic.php?f=10&t=704832&hilit=

twijfelde even toen mijn nieuwe instructrice hierover begon.. maar nu besef ik echt dat het me anders nooit was gelukt...

en ik heb al eens enkele epistels uitleg gegeven enkele paginas terug

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:34

Goed van achter naar voor en zeer lichte druk op de teugel. En alleen op de buitenteugel rijden, binnenteugel niet aankomen! Werkt super bij mijn merrie

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:26

als ik mijn verzorgpony reed zorgde ik er eerst voor dat hij goed aan het been en ontspannen was, ik zorge ook voor een constant (verend) contact met de mond en als ik dan begon te drijven en dat contact behield liep ie meestal zo aan de teugel (neusje op de loodlijn, achterhand eronder)
ik verzorg deze pony niet meer, vandaar de verleden tijd Tong uitsteken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:23

Paljassofie, dat je paardje nu zo veranderd is betekent natuurlijk niet dat het op een andere manier niet hetzelfde (of beter) zou zijn Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:02

Ik doe helemaal niks voor de aanleuning.

Ik houd gewoon mijn handen zo stil mogelijk, en probeer alleen bewuste hulpen te geven. Hij komt vanzelf wat naar beneden.. Ik vraag hem ook niet, hij komt vanzelf wel als hij los is. Meestal is dat na een kwartiertje ofzo..
En als hij dan ook nog eens goed zijn achterbeen eronder plaatst etc. dan komt hij vanzelf nog wat opgericht.. Lachen
En dan is het echt een plaatje!
Mijn 'teugeldruk' is eigenlijk ook altijd minimaal en constant Lachen

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:36

Ik vraag een klein kneepje met mijn binnenhand.Om er voor te zorgen dat mijn pony op de hoefslag blijft drijf ik een beetje meer met mijn buitenbeen. Ik gebruik geen hulpteugels.Ik gebruik alleen een zweep op mijn pony alert te houden.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:43

veel been.. vooral met mijn binnenbeen naar mijn buitenhand, om ook die buiging te bereiken. hulpteugels zal ik nooit gaan gebruiken, daarmee dwing je je pony in een onnatuurlijke vorm te lopen en krijg je een hele boze pony die totaal niet ontspannen loopt.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:44

Veel voltes, en overgangen maken.. Lachen
En kleine kneepjes met mijn vingers.. (van een vriendin geleerd) Tong uitsteken

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:47

Nynk_ schreef:
HeJj ik heb zelf een schet ik rij niet aan de teugel,,maar ik weet precies hoe het moet.. je moet je buiten hand tegen de manen aan leggen
en spelen met de teugels en met de binnenhand moet je iets losser laten dan gewoon,,niet alsje superr drukke pony hebt maar dan ook spelen met de teugel

Dat deed ik vroeger Bloos ook, maar dat vind ik nu eerlijk gezegd niet meer aan de teugel lopen (ja tuurlijk, kop naar beneden door zachtjes om en om aan die teugels te trekken = spelen met de teugels, zoals ik het vroeger geleerd heb op de manege Boos! ) Nu ben ik een heel stuk ouder, vind sowieso het 'aan de teugel lopen' een nare zin en ik zal 'm dan ook nooit gebruiken.
Ik begon op een gegeven moment eigenlijk zelf in te zien dat door alleen maar oefeningen in het midden van de baan (dus wég van die hoefslag) en veel voltes - af en toe rechtrichten - en heel veel overgangen ik een ontzettend soepel paard kreeg die makkelijk zijn nek liet zakken en zijn rug goed ging gebruiken, pure ontspanning onder het zadel dus. Heerlijk om te rijden! Aan de teugel rijden vind ik persoonlijk bullshit. Ik wil een nageeflijk paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:04

Je hebt gelijk hoor! Aan de teugel is in de praktijk vaak in de krul.... en al die kneepjes is ook niks anders dan je paard in de krul trekken. Richt hem recht en rijd hem voorwaarts, en ga goed zitten... dan heb je nooit die kneepjes meer nodig...

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:14

Bij mijn eigen paard begin ik met schakelen, om zo haar achterhand meer actief te krijgen en daarna door middel van de buitenteugel en halve ophouding aan de teugel.

Een manegepaard waar ik nu op rijd, rij ik eerst aan de teugel (nou ja, in de krul), zo veel mogelijk via de buitenteugel. Ik weet 't, 't hoort niet zo. Bloos Maar ik moet hem eerst onder controle hebben voordat ik er überhaupt iets mee kan doen, rijden op zit kent hij namelijk nog niet echt. Laat staan dat hij het princie "van achteren uit" werken snapt. Maar 't wordt al beter Lachen

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:16

Yamcha schreef:
Je hebt gelijk hoor! Aan de teugel is in de praktijk vaak in de krul.... en al die kneepjes is ook niks anders dan je paard in de krul trekken. Richt hem recht en rijd hem voorwaarts, en ga goed zitten... dan heb je nooit die kneepjes meer nodig...

En om 'm net iets "smakelijker" te maken dan?
(ik vind kneden trouwens wat anders dan trekken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:29

Ja, maar wat voor jou als kneden aanvoelt, voelt voor het paard als snel als trekken... als ik een oorbel in heb, en iemand kneedt er in, voelt dat echt wel als trekken... dat is het punt, voor ons als mensen voelen dingen heel anders aan als voor paarden, en die mond en vooral de tong en het gehemelte zijn erg gevoelig, dat is bij ons anders. Wij hebben een redelijk ongevoelige tong, in vergelijking met paarden. Vandaar ook de soms wat haperende communicatie.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:31

Kinke schreef:
Paljassofie, dat je paardje nu zo veranderd is betekent natuurlijk niet dat het op een andere manier niet hetzelfde (of beter) zou zijn Knipoog

Ik heb het op "de andere manier" geprobeerd, die uitleg staat hier al enkele paginas terug

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:43

toch ligt het er heel erg aan welk paard je rijd.. het ene paard ontspant beter op de ene manier, de ander op de ander! ik rijd vaak meer dan 8 verschillende paarden in een week, en daar zit toch echt wel veel verschil tussen. één van de paarden was (is nu weg trouwens) Z-dressuur en M-springen. Als je daar licht kneep in de binnenteugel en de buitenteugel zegmaar 'passief' hield, ging ze netjes aan de teugel lopen en was ze heerlijk ontspannen.. dan kon je echt alles met haar, van achteruitlopen tot galopwissel enzo.. en een van mijn eigen paarden reageert alleen maar op beendruk en een licht knijpen in beide teugels.. zo heeft elk paard wel weer een andere stijl.. dit ligt natuurlijk ook aan degene die em beleerd heeft, maar over het algemeen is er geen vaste manier om je paard aan de teugel te krijgen.. zowieso vind ik het aan de teugel 'leren' lopen onzin.. net als met bijzet longeren enzo! dan trek je (vind ik) je paard in de krul. je paard aan de teugel vragen als het ontspannen is is natuurlijk weer een ander iets.. je paard hoort te ontspannen en als gevolg van dat ontspannen aan de teugel te komen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:45

je kunt er zoveel mogelijk leuke termen voor bedenken..kneepjes, kneden whatever, maar het blijft gepruts in de mond en dat is niet prettig voor het paard.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:31

Kinke schreef:
je kunt er zoveel mogelijk leuke termen voor bedenken..kneepjes, kneden whatever, maar het blijft gepruts in de mond en dat is niet prettig voor het paard.

een paard, zoals mijn draver, die zijn rug volledig holtrekt en zijn hoofd daarbij de hele tijd in de lucht gooit en volledig gespannen is... dat is ook niet prettig voor het paard en al zeker niet voor de ruiter.
Je moet in bepaalde gevallen denk ik gewoon afwegen wat zwaarder doorweegt.

Daan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:34

Eerst voorwaarts en dan pas neerwaarts!! Dus hij moet eerst actief voor je been zijn, als je dan niet te veel in zijn mond gaat sleuren dan zakt hij vanzelf in je hand, als dat niet zo is dan vraag je een beetje met je hand, zakt hij met zijn hoofd, ontspan dan je hand, zodattie leert dat als zijn hoofd zakt dat hij dan geen of heel weinig druk in zijn mond heeft.. Succes

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:35

Bij Astor is het heel makkelijk. Ik stap op, neem de teugels in mn handen, zet er spanning op en hij loopt rond.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:40

Paljassofie schreef:
Kinke schreef:

een paard, zoals mijn draver, die zijn rug volledig holtrekt en zijn hoofd daarbij de hele tijd in de lucht gooit en volledig gespannen is... dat is ook niet prettig voor het paard en al zeker niet voor de ruiter.
Je moet in bepaalde gevallen denk ik gewoon afwegen wat zwaarder doorweegt.

Toch kan dat (heb er ervaring mee met mijn vorige paard) zonder kneepjes. Kneepjes blijft kunst en vliegwerk. Echte aanleuning is echt iets heel anders...Dat leer je niet van de meeste instructie, in ieder geval van niet van mensen die alleen maar Orun hebben gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:50

Klopt, kneepjes blijven trucs. En trucs hebben niets met rijkunst te maken. Het gebruik ervan demonstreert imo alleen maar dat je niet kunt rijden, en geen flauw idee hebt wat aanleuning nu eigenlijk is.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:16

Elja schreef:
Bij Astor is het heel makkelijk. Ik stap op, neem de teugels in mn handen, zet er spanning op en hij loopt rond.

niet om je af te zeiken hoor, maar spanning is dan ook het enige wat je hebt. Hij loopt dan niet rond. Hij loopt rondgetrokken.

Wil je aanleuning dan moet je dat er van achteren in rijden. Je paard gaat dan van voren vanzelf aanleuning geven. En ja, het kan zelfs zonder teugels als je bijv aan de longe rijdt (tijdens een zitles bijv.) Dat is echt de enige weg naar een goede aanleuning.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:42

Tempie schreef:
Eerst voorwaarts en dan pas neerwaarts!! Dus hij moet eerst actief voor je been zijn, als je dan niet te veel in zijn mond gaat sleuren dan zakt hij vanzelf in je hand, als dat niet zo is dan vraag je een beetje met je hand, zakt hij met zijn hoofd, ontspan dan je hand, zodattie leert dat als zijn hoofd zakt dat hij dan geen of heel weinig druk in zijn mond heeft.. Succes

in het laatste geval pas je dus weer een 'trucje' toe, nl. een paard wat de druk in z'n mond wil ontwijken door z'n hoofd te laten zakken. in het eerste geval heb je dan blijkbaar iets niet goed gedaan als hij zelf niet zakt door correct rijden.