Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Esperanza schreef:Dat valt niet onder een ophouding, je geeft je paard eigenlijk een waarschuwing, maakt hem alert, vertelt hem: let goed op, ik ga je direct een opdracht geven. Dat je paard dan direct reageert, is logisch, je hem hem alert gemaakt op het feit dat je een opdracht gaat geven.Ik gebruik wel eenklein kneepje om mijn paard te vertellen dat we gaan uitstrekken. Dit werkt echt super, ik krijg veel sneller meer reactie... Maar dat valt toch onder het maken van een ophouding?
Helaas zie je veel mensen continu kneepjes geven, spelen (zagen) en iedere pas een schop met het been geven. Je krijgt zo´n onrustig beeld daarvan...

Nynk_ schreef:HeJj ik heb zelf een schet ik rij niet aan de teugel,,maar ik weet precies hoe het moet.. je moet je buiten hand tegen de manen aan leggen
en spelen met de teugels en met de binnenhand moet je iets losser laten dan gewoon,,niet alsje superr drukke pony hebt maar dan ook spelen met de teugel
ook, maar dat vind ik nu eerlijk gezegd niet meer aan de teugel lopen (ja tuurlijk, kop naar beneden door zachtjes om en om aan die teugels te trekken = spelen met de teugels, zoals ik het vroeger geleerd heb op de manege
) Nu ben ik een heel stuk ouder, vind sowieso het 'aan de teugel lopen' een nare zin en ik zal 'm dan ook nooit gebruiken.
Maar ik moet hem eerst onder controle hebben voordat ik er überhaupt iets mee kan doen, rijden op zit kent hij namelijk nog niet echt. Laat staan dat hij het princie "van achteren uit" werken snapt. Maar 't wordt al beter
Yamcha schreef:Je hebt gelijk hoor! Aan de teugel is in de praktijk vaak in de krul.... en al die kneepjes is ook niks anders dan je paard in de krul trekken. Richt hem recht en rijd hem voorwaarts, en ga goed zitten... dan heb je nooit die kneepjes meer nodig...
Kinke schreef:Paljassofie, dat je paardje nu zo veranderd is betekent natuurlijk niet dat het op een andere manier niet hetzelfde (of beter) zou zijn

Kinke schreef:je kunt er zoveel mogelijk leuke termen voor bedenken..kneepjes, kneden whatever, maar het blijft gepruts in de mond en dat is niet prettig voor het paard.

Paljassofie schreef:Kinke schreef:je kunt er zoveel mogelijk leuke termen voor bedenken..kneepjes, kneden whatever, maar het blijft gepruts in de mond en dat is niet prettig voor het paard.
een paard, zoals mijn draver, die zijn rug volledig holtrekt en zijn hoofd daarbij de hele tijd in de lucht gooit en volledig gespannen is... dat is ook niet prettig voor het paard en al zeker niet voor de ruiter.
Je moet in bepaalde gevallen denk ik gewoon afwegen wat zwaarder doorweegt.

Elja schreef:Bij Astor is het heel makkelijk. Ik stap op, neem de teugels in mn handen, zet er spanning op en hij loopt rond.
Tempie schreef:Eerst voorwaarts en dan pas neerwaarts!! Dus hij moet eerst actief voor je been zijn, als je dan niet te veel in zijn mond gaat sleuren dan zakt hij vanzelf in je hand, als dat niet zo is dan vraag je een beetje met je hand, zakt hij met zijn hoofd, ontspan dan je hand, zodattie leert dat als zijn hoofd zakt dat hij dan geen of heel weinig druk in zijn mond heeft.. Succes