Machie schreef:Ik heb ook een heel apart paard
Ik ook
daarom rij ik ook zonder sporen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Machie schreef:Ik heb ook een heel apart paard
daarom rij ik ook zonder sporen
viewtopic.php?f=10&t=681840&hilit= 
tjitseee schreef:ik ben het echt NIET eens met het gebruik van sporen en slof, zeker niet bij zo'n jong paard.. die hebben dat dan helemaal niet nodig!
Citaat:Waar hulpteugels dwangmiddelen worden is de kunde ver te zoeken...
Machie schreef:Maar hoeveel geduld moet je hebben? Wat moet je als een paard aan de hand reageert op druk, dus wijkt voor druk. Maar onder het zadel niet reageert op het been terwijl het aan de longe wel de stemhulpen kent. Ook reageert het paard niet op een zweepje. Ik ben erg benieuwd wat je dan moet? Maanden maar proberen met een paard wat toch niet reageert op been of een paar keer spoortjes omdoen zodat het paard wel reageert?
Ik ben heeel benieuwd
Joscaa schreef:
Nou, ik heb genoeg geduld.. Op de manege hebben wij een paard dat nu 2 jaar onder het zadel is, bijna. Maar die met ze hoofdje hoog loopt, daar werken we aan. Gaat steeds beter.
Hij reageerd nu net pas goed op been. En dat berijken wij allemaal met het goeie GEDULD

Renske_ schreef:tjitseee schreef:ik ben het echt NIET eens met het gebruik van sporen en slof, zeker niet bij zo'n jong paard.. die hebben dat dan helemaal niet nodig!
tsja als je dan een paard aanleert dat ie op been geen reactie hoeft te geven en dat met zn hoofd kopstoten uitdelen mag...das pas zonde van je paard. dan kies ik liever voor een paar keer slof eraan en een spoortje erbij.
die van mij is amper 2 mnd zadelmak, wordt veel in t bos gereden maar is prima in staat een B proefje in de bak te rijden, ben dus méér dan tevreden
DresslOver, welke foto's bedoel je, met of zonder slof?
paardje is net onder t zadel, dan hoef je geen perfecte nageeflijkheid te verwachten, geen sterrenkijken en geen kopstoten uitdelen, gewoon wat na willen geven is dan meer dan voldoende!
hoe langer je zo'n beestje onder t zadel hebt, hoe meer je alles kan verfijnen.
DresslOver schreef:
ik ben het met judithh eens. Met hulpteugels dwing je iets af.. ook al worden ze op de juiste manier gebruikt! je kan het er wel snel op zetten met hulpteugels maar zoiets heeft tijd nodig.. dat is de BASIS daar moet je tijd voor over hebben en de tijd voor nemen en MAKEN! De rest zijn trucjes als de basis er in zit. Je zal dat toch zelf moeten doen door middel van je been, niet doormiddel van een hulpteugel. dwang is nooit goed!
)DresslOver schreef:zónder slof.. Dat klopt ook! Daar heb je ook gelijk in! maar als jij het dan hebt over duidelijke verbetering, dan zeg ik dat ik die niet zie.
ik ben het met judithh eens. Met hulpteugels dwing je iets af.. ook al worden ze op de juiste manier gebruikt! je kan het er wel snel op zetten met hulpteugels maar zoiets heeft tijd nodig.. dat is de BASIS daar moet je tijd voor over hebben en de tijd voor nemen en MAKEN! De rest zijn trucjes als de basis er in zit. Je zal dat toch zelf moeten doen door middel van je been, niet doormiddel van een hulpteugel. dwang is nooit goed!
dit heeft er al meerdere keren bijgestaan, en nageeflijkheid valt idd niet af te dwingen!
KiWiKo schreef:naaaah als je hem een keer goed gehad hebt, dan neem je ook het zekere voor het onzekere