Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:06

Machie schreef:
Ik heb ook een heel apart paard Knipoog

Ik ook Haha! daarom rij ik ook zonder sporen Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 18:21

Dan rijd je dus ook geen wedstrijden want op een gegeven moment zijn ze verplicht Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:39

Persoonlijk laat ik bij en jong paard het liefst alle hulpmiddelen eerst weg, vooral als ze gewoon braaf zijn. Ik vind het dan gewoon overbodig om meteen een slof eraan te knopen, ik zou dan bijvoorbeeld liever regelmatig bijgezet longeren zodat ie leert de kop omlaag te doen en op eigen benen te gaan lopen. Sporen en zweep kunnen altijd later nog, heb altijd het idee als je daar meteen al mee begint, wat moet je dan wel niet als je met de moeilijkere oefeningen begint... Maar das mijn mening...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:48

longeren werd al gedaan voor ze ingereden werd, gaf super na, touwtjes hingen altijd los, ook als ik ze dan nog net ff wat strakker zette, longeer nu nog geregeld omdat ze sterker moet worden en het rijden in de bak best zwaar is voor haar, longeren&buitenritjes zijn juist goed voor haar.
zweepje reageerde ze super op, been niet en alsmaar been+zweep onder t zadel gaf erg veel onrust, juist ook onrust met het hoofd, en geen verbetering qua reactie op kuit.
oveigens zijn er ook foto's getoond van wis die amper 2,5 week onder de man was, nageeflijk en geen slof/sporen, maar het geklier begon daarna en werd steeds erger, al was ze daar ook al erg slecht aan het been en was het vervelend om het nette ontspannen lopen steeds te verstoren met de zweep omdat ze niet op mn been reageerde
spoortje ging dus om en dat ging super, wel had ze het kopstoten uitdelen ontdekt en ben toen dus ff duidelijk geweest met de slof, die is nu alweer volledig af, en spoortje reageerd ze super op dus die blijft om, en met mn lange benen raak ik haar ook niet zomaar perongeluk met t spoortje Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:42

Er is mi een verschil om gelijk alle hulpmiddelen uit de kast te trekken, hulpmiddelen zijn ter ondersteuning/hulp en geen dwang (wat niet wil zeggen dat een slof niet als dwangmiddel gebruikt zou kunnen worden)
De onze heeft de anceer-de-ruiter truc ontdekt.
rijtechnisch en dan eerder fysiek komt mijn dochter net dat stukje te kort om haar paard erdoor te rijden, dus een slof, die net bij het onderbeen aan de singel zit, zodat het paard wel kan 'lanceren' maar mijn dochter niet gelanceerd wordt, en het daardoor op kan vangen. Niets mis mee Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:03

sporen vind ik niet zo erg.. soms hebben ze dat even nodig, en je kan er gewoon beter bij! maar de slof.. dat vind ik erger..
een paard moet nageven op je beenhulp, van achter naar voren rijden, voorwaarts rijden begrenzen en dan moet hij op je beenhulp nageven. Niet op de drang van een slof die aan zijn singel vast zit zodat hij GEDWONGEN word daar in de krul te lopen, want nageeflijkheid kan je niet afdwingen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:33

DresslOver je kan een slof prima als begrenzing gebruiken zónder nageeflijkheid af te dwingen.
Bij goed gebruik(helaas wordt een slof vaak slecht gebruikt en dus idd als dwangmiddel ipv hulpmiddel ) kan een paard wel degelijk verbeteren dankzij de slof
overigens staan hier nieuwe foto's van het paard wat deze discusse veroorzaakte, ditmaal zonder slof, en laat een duidelijk positief resultaat zien van enkele keren slofgebruik Lachen viewtopic.php?f=10&t=681840&hilit=

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:48

naja, ik vind eerlijk gezegt dat ze er wat meer 'door' mag zijn. ze loopt wel in de aanleuning maar als je kijkt naar de hoofd/hals verbinding en de kaak dan zie je dat ze nét niet nageeft, ze loopt er eigenlijk nét tegenaan waardoor ze op de verkeerde plaatsen sterker word. en natuurlijk het is een jong paard en dat moet ze nog leren.. maar als jij het dan hebt over een DUIDELIJK positief resultaat dan zeg ik nee... het is zeker een positief resultaat maar zo vreselijk duidelijk is het niet.. echt heel veel verbetering zie ik eerlijk gezegt niet, behalve dat het beeld dan vriendelijker is omdat je de slof weg hebt gelaten..

edit; en op sommige foto's (vooral de galop, maar ook enkele foto's in de draf, vooral de foto's waarbij ze naar boven komt ) zie ik jou sterk in de hand worden.. juist dan moet je zorgen dat ze eerst voorwaarts aan het been zijn en dan gaan ze zelf de hand al op zoeken.. en dán kan je ze door vragen naar het nageeflijke..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:51

zie mijn onderschrift....

Ik ben van meening dat als je zelf goed rijkunstiggevoel hebt en weet waar je mee bezig bent, en kunde hebt, je helemaal geen hulpteugels nodig hoort en hoeft te hebben. Mijn meening is dat mensen die het zelf niet rijtechnisch op kunnen lossen, naar de hulpteugels grijpen, wat naar mijn inziens niet de manier is. Ook vind ik het niet de manier om een paard "sneller" iets te leren, een paard geeft aan wat hij aan kan en door iets te dwingen waar hij lichaamelijk/geestelijk niet aan toe is, krijg je ten alle tijden in een later stadium op je boterham.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:54

ik ben het echt NIET eens met het gebruik van sporen en slof, zeker niet bij zo'n jong paard.. die hebben dat dan helemaal niet nodig!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:57

tjitseee schreef:
ik ben het echt NIET eens met het gebruik van sporen en slof, zeker niet bij zo'n jong paard.. die hebben dat dan helemaal niet nodig!

tsja als je dan een paard aanleert dat ie op been geen reactie hoeft te geven en dat met zn hoofd kopstoten uitdelen mag...das pas zonde van je paard. dan kies ik liever voor een paar keer slof eraan en een spoortje erbij.

die van mij is amper 2 mnd zadelmak, wordt veel in t bos gereden maar is prima in staat een B proefje in de bak te rijden, ben dus méér dan tevreden

DresslOver, welke foto's bedoel je, met of zonder slof?
paardje is net onder t zadel, dan hoef je geen perfecte nageeflijkheid te verwachten, geen sterrenkijken en geen kopstoten uitdelen, gewoon wat na willen geven is dan meer dan voldoende!
hoe langer je zo'n beestje onder t zadel hebt, hoe meer je alles kan verfijnen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:02

denk juist waar veel kunde is men de hulpteugels op waarde weet te schatten en te GEbruiken...
Citaat:
Waar hulpteugels dwangmiddelen worden is de kunde ver te zoeken...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:02

Ik gebruik de slof ook bij mijn 5-jarige merrie. Ze heeft iets nieuws ontdekt:uitbreken. Ik heb namelijk geen omheining om mijn rijbak maar wel 20 ha land!! Haha!

Ben al heel wat meters van de rijbak weggeweest. Ze gooit haar hoofd dan zover in de lucht, dat ik geen controle meer heb. Als ze eenmaal los is, dan gaat de slof eraf. Ze doet het alleen wanneer ze nog wat 'fris'is...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:04

Machie schreef:
Maar hoeveel geduld moet je hebben? Wat moet je als een paard aan de hand reageert op druk, dus wijkt voor druk. Maar onder het zadel niet reageert op het been terwijl het aan de longe wel de stemhulpen kent. Ook reageert het paard niet op een zweepje. Ik ben erg benieuwd wat je dan moet? Maanden maar proberen met een paard wat toch niet reageert op been of een paar keer spoortjes omdoen zodat het paard wel reageert?

Ik ben heeel benieuwd Haha!

Paard op onze manege loopt 1,5/2 jaar onder het zadel.
Hij gaat stukken vooruit, maar het duurde een tijd. Knipoog
Hij loopt met zijn hoofd omhoog, niet laag en rond. Dat maakt nog niet uit.
Zijn bouw is trouwens wel al met hals/hoofddraging hoger hoor, het is zijn bouw dus ook eenbeetje.
Het komt doordat hij bij de vorige eigenaar 5 jaar in het land heeft gestaan, en er niet naar omgekeken is. Hij had dus geen respect voor de mens, en was erg lomp. Dus doordat hij vanaf jongs af aan het land in gegooid is, en nooit mee gewerkt oid.
Daarom duurt het inrijden ook zo lang.

Zo, het is even helemaal ge-edit, wegens misverstanden, en ik vergeten te zeggen was dat hij vroeger op een landje gegooid was.
Sorry dus voor het misverstand Knipoog
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 16-11-06 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:06

Joscaa schreef:

Nou, ik heb genoeg geduld.. Op de manege hebben wij een paard dat nu 2 jaar onder het zadel is, bijna. Maar die met ze hoofdje hoog loopt, daar werken we aan. Gaat steeds beter.
Hij reageerd nu net pas goed op been. En dat berijken wij allemaal met het goeie GEDULD Lachen

sorry maar 2 jáár met zn hoofd in de lucht, dat is ook niet goed
niet goed voor zn rug dat ten eerste, maar ook versterkt hij zo de verkeerde spieren...
en nu pas op het been reageren, dat is ook niet goed dat hoeft geen 2 jaar te duren!

Ben op mn werk nu ook een beestje aan het inrijden, hebben er nu 2x opgezeten en de bedoeling is toch wel dat hij snel doorheeft wat vooruit betekend zodat hij zsm los kan van de longe en het stuur erop gezet kan worden
een paard wat niet voorwaarts is, daar heb je echt iets niet goed gedaan.
en dat wil heus nit zeggen dat ieder jong dier met sporen gereden moet worden, sterker nog, wis is pas de 2e die ik met sporen rij
beestje op mn werk heeft ook geen spoor nodig, wel een zweepje om aan te leren dan been vooruit betekend.
vanaf het begin moet je duidelijk zijn, voorkomen dat ze verkeerde dingen aanleren en zorgen dat ze de goede dingen snel doorhebben.
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 16-11-06 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:07

Niet helemaal recht op de lucht in hoor Vork
Maar gewoon niet helemaal laag Knipoog
Dit is geen probleem Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:11

heb nog ff wat bij mn vorige post gezet, lees nu pas dat je al gereageerd had.
kijk niet helemaal nageeflijk lopen geeft als manegepaard niets, maar een paardje wat de sport in gaat dat is zonde als je die 2 jaar aanleert dat hij niet hoeft na te geven, dan moet je dan vervolgens weer af gaan leren en iets afleren kost meer moeite dan iets meteen goed aanleren Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:12

Renske_ schreef:
tjitseee schreef:

tsja als je dan een paard aanleert dat ie op been geen reactie hoeft te geven en dat met zn hoofd kopstoten uitdelen mag...das pas zonde van je paard. dan kies ik liever voor een paar keer slof eraan en een spoortje erbij.

die van mij is amper 2 mnd zadelmak, wordt veel in t bos gereden maar is prima in staat een B proefje in de bak te rijden, ben dus méér dan tevreden

DresslOver, welke foto's bedoel je, met of zonder slof?
paardje is net onder t zadel, dan hoef je geen perfecte nageeflijkheid te verwachten, geen sterrenkijken en geen kopstoten uitdelen, gewoon wat na willen geven is dan meer dan voldoende!
hoe langer je zo'n beestje onder t zadel hebt, hoe meer je alles kan verfijnen.

zónder slof.. Dat klopt ook! Daar heb je ook gelijk in! maar als jij het dan hebt over duidelijke verbetering, dan zeg ik dat ik die niet zie.
ik ben het met judithh eens. Met hulpteugels dwing je iets af.. ook al worden ze op de juiste manier gebruikt! je kan het er wel snel op zetten met hulpteugels maar zoiets heeft tijd nodig.. dat is de BASIS daar moet je tijd voor over hebben en de tijd voor nemen en MAKEN! De rest zijn trucjes als de basis er in zit. Je zal dat toch zelf moeten doen door middel van je been, niet doormiddel van een hulpteugel. dwang is nooit goed!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:13

ik vind dat bij en jong net ingereden paard geen sporen en een slof horen. je ziet het wel erg vaak. ik vind persoonlijk dat je je paard als het nog jong is toch wel lekekr aan het been kan krijgen. mijn paard neem ik sinds kort een zweepje mee omdat hij zich heel erg aansteld. en blijft aanstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:25

DresslOver schreef:

ik ben het met judithh eens. Met hulpteugels dwing je iets af.. ook al worden ze op de juiste manier gebruikt! je kan het er wel snel op zetten met hulpteugels maar zoiets heeft tijd nodig.. dat is de BASIS daar moet je tijd voor over hebben en de tijd voor nemen en MAKEN! De rest zijn trucjes als de basis er in zit. Je zal dat toch zelf moeten doen door middel van je been, niet doormiddel van een hulpteugel. dwang is nooit goed!

Hier heb ik eigenlijk niks aan toe te voegen...

Het kopstoten is imo een gevolg van het niet goed aan het been zijn, dit is op te lossen met een zweep óf een spoor, maar ik vind de slof daar toch niet bij horen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:33

naaaah als je hem een keer goed gehad hebt, dan neem je ook het zekere voor het onzekere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:34

Dan zou ik nog liever voor een martingaal gaan dan voor een slof...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:35

oke, het is heel simpel.

Als je een hulpteugel góed gebruikt, heb je daarna, als je hem terug in de kast hangt, verbetering.
Als je hem beroerd toepast, zal wat je wil bereiken daarna zonder die hulpteugel helemaal niet meer mogelijk zijn.

De paardjes die mét de hulpteugel er net niet door gereden worden, die gaan lopen sterrenkijken als ze dat steuntje dan missen. En dat zijn net de paardjes die ook niet op het been gereden zijn. (en die lopen met of zonder slof beroerd Knipoog )

Als renske dus zelf een duidelijke verbetering merkt na een paar keer slofgebruik, dan heeft ze dat ding goed toegepast. (en ik ben het met haar eens dat de aanleuning niet perfect kan zijn na twee maanden -beestje zoekt nog helemaal naar balans.)

Zelf zou ik het ding nooit gebruiken, zo vroeg in de africhting, maar er zijn nu eenmaal meerdere methodes en bij juiste toepassing gebeurt er niets ergs met het paard hoor.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:37

DresslOver schreef:
zónder slof.. Dat klopt ook! Daar heb je ook gelijk in! maar als jij het dan hebt over duidelijke verbetering, dan zeg ik dat ik die niet zie.

maar de slof zat er níet om ivm het nageven Knipoog dit heeft er al meerdere keren bijgestaan, en nageeflijkheid valt idd niet af te dwingen!
de slof zat er om ivm kopstoten uitdelen in draf, waarbij ze dus mij aantikte maar ook zo uit balans kwam omdat ze haar hoofd zo plots omhoog gooide dat het niet veilig was om zo verder te rijden.
wat er de oorzaal van was weet ik nogsteeds niet, iig is het niet lichamelijks, niets qua tanden en niets ivm het zadel want dit alles is allemaal compleet nagekeken

slof eraan zorgde ervoor dat ze niet met haar hoofd kon gooien, na enkele keren met slof gereden te hebben gaat het zonder slof ook prima, dat is dus de grote verbetering die er in het rijden is. uiteraard vanaf foto's moeilijk te zien omdat er geen kopstoot-foto's waren.

@relaxed, bovenstaand is meteen reactie op jouw reactie
verder wordt er natuurlijk altijd nog gewerkt het het nog beter voorwaarts zijn Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:38

KiWiKo schreef:
naaaah als je hem een keer goed gehad hebt, dan neem je ook het zekere voor het onzekere

túúrlijk niet... dan zorg je voor andere gezichts bescherming want een slof is en blijft sielugh Ja