edit; zoo pagina 6 ging snel voorbij vergeleken met 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marloezzke schreef:ik heb zelf liever een paard wat te diep loopt, deze zijn vaak beter te bewerken gebruiken hun spieren beter en zijn vaak meer ontspannen.
een paard wat echt sterrenkijkt is geen prettje om te rijden, heel veel spanning, slecht te bewerken en slecht spier gebruik.
ik heb zelf een paard wat een ernstige sterrenkijker was.
was gelukkig, de weg daar goede aanleuning en ontspanning is erg lang.
Lielle schreef:Je mag een keer bij onze Pablo komen kijken, die kan echt sterrenkijken in de wei, en dan bij voorkeur nog zijn hoofd in rondjes gooien. En hij kan onder het zadel zijn hoofd zo hoog gooien dat alletwee mijn teugels aan een kant van de hals terecht komen, geen prettig gevoel Typisch voor een Flemmingh trouwens. Hij is overigens een prima voorbeeld van een paard dat zich er graag wat uitdrukt als het moeilijk wordt, scoort wel megapunten in de ring daarmee terwijl het rijtechnisch niet juist is. Maar dan komt er een mooi koppie op, stralend oog en front, en dat wordt gewaardeerd. Geldt trouwens ook voor onze Trammelant, ook zo'n paard dat zich graag omhoog eruit drukte.
Maar samengevat, absoluut natuurlijk gedrag dus.
Casperrr schreef:dan zit er toch echt iets vreemds in de zeeuwse lucht... het boogje wat jij bedoelt (en ik hoop nu dat we het over hetzelfde hebben)
buigt zich in de 7/8e wervel, het 'valse knikje dus! en niet de correcte! en ik geloof dat hier ook weer een miscommunicatie is, over het feit welk sterrenkijker we beiden bedoelen.
DresslOver schreef:Onder een ‘valse knik’ versta ik een paard dat met zijn nek bijv. naar links gebogen is en toch nog naar rechts kijkt.. ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de zgn. showstand..
Lielle schreef:hier heb ik het al over gehad, en zoals Casperrr het uitlegt gebruikt ook de rest van de dressuurwereld het.
Lielle schreef:Hangt er dus vanaf wat jij onder te diep verstaat. Een echte sterrenkijker is niet fijn rijden maar een echte duikboot ook niet.
Zelf ga ik liever uit van een paard met deze halshouding:
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... eiger1.jpg (noemen we even foto 2) (en dit neigt al behoorlijk naar een sterrenkijker. Voor alle duidelijkheid, ik ben het zelf, Pablo staat op het punt vol in de ankers te gaan voor een enorm enge crosshindernis )
want dit is een kwestie van been geven, voor sluiten en dan zakken ze terug in je hand.
Lielle schreef:ook eens. Recht richten blijf je trouwens altijd doen, dat houdt niet op. Overigens is juist een duikboot lastig in zijgangen omdat ze niet genoeg balans hebben om op het achterbeen te blijven en dus je hand zullen zoeken als steun.
DresslOver schreef:Zéker als het gaat om een sterrenkijker die moet leren nageven, bij een duikboot is dit niet het geval.
Lielle schreef:opnieuw vergelijk hier je twee onvergelijkbare grootheden. Een sterrenkijker kun je geen schouderbinnenwaarts laten rijden, die moet eerst nageeflijk worden. Je kunt wel vergelijken tussen een sterrenkijker die rond gereden wordt om de rug op te bollen en een duikboot die je opricht om van die voorhand af te halen.
DresslOver schreef:Als een paard zwaar getraind is en gegymnasticeerd word heeft hij écht spierpijn, of je hem nou onder een solarium zet of niet..
Lielle schreef:Ja, maar het mag niet zo zijn dat dat na een kwartiertje los werken de volgende dag niet weg is. Als hij er dan nog last van heeft, heb je hem te hard gepakt.
Lielle schreef:
(over 60-40% verhaal)
Heb je ook al gelezen dat dat waarschijnlijk helemaal niet zo is, maar vooral zo lijkt door de visuele indruk die je opdoet?
Lielle schreef:Je zult ook niet snel met een echte sterrenkijker de ring in gaan nietwaar? Die corrigeer je eerst thuis, net als je dat met een duikboot doet.
DresslOver schreef:Ik zal niet zeggen dat dat bij een paard dat te diep loopt wel zo is, maar er is wel enige vorm van basis en het beel ziet er wel rustiger, ontspannen en gemakkelijker uit! Dát is iets wat jij moet toegeven casperrr!
Lielle schreef:Ik ben geen casperrr, maar ik ben het hier niet mee eens. Ik zie liever deze zelfhouding :
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... Issedy.jpg
dan deze :
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... n00-26.jpg
Die laatste foto is met Thiedemann, en niet echt erg charmant , maar ik gebruik liever een niet flatteuze foto van mezelf dan van iemand anders. Wel grappig trouwens, want ook dit is Pablo en dat is zeker geen duikboot.
Casperrr schreef:tsja tis een discussie, om eerlijk te zijn kom ik hier ook om te leren, het is natuurlijk leuk als je 'wint', ik hoop alleen dat Dressl0ver open staat voor andere meningen, en niet alleen maar kijkt hoe ze het beste kan winnen...
Casperrr schreef:waar heb jij dit in godsnaam geleerd?? dat is dus niet de valse knik!!!!
Lielle schreef:En ik rijd nog altijd het liefste die sterrenkijker omdat je die met gewoon correct rijden kunt corrigeren en vanzelf front zal maken in de ring, terwijl die duikboot altijd zal blijven duiken en zich niet groot maakt in moeilijke momenten.
DresslOver schreef:en de vergelijking die jij maakt is dan ook niet helemaal eerlijk, want dan ben jij al een stap verder.. dan heb je aan de ene kant de sterrenkijker die al wat meer in de aanleuning komt en dus in de oprichting loopt, en aan de andere kant de duikboot, die nog steeds duikboot is en waar nog niks aan is gedaan/gecorrigeerd. dus ook díe vergelijking is níet terecht !
Casperrr schreef:en nu ga je de zaken behoorlijk verdaaien!
wat Lielle bedoelt is het volgende:
- óf je neemt een sterrenkijker die zijn hoofd zo hoog heeft dat je zijn neus zowat kan aanraken zonder dat je er wat moeite voor moet doen, en dan aan de andere kant een paard dat een enorme duikboot is
- óf je neemt een paard dat zijn hoofd wat hoger draagt dan normaal, en een paard dat iets dieper loopt dan normaal
en de definitie die nu wordt gebruikt vind ik niet echt eerlijk, jij hebt heel de tijd een sterrenkijker voor je die zijn hoofd dus zo hoog heeft dat je zijn neus zowat kan aaien, en voor het te diepe gebruik jij een paard dat zijn hoofd iets dieper heeft dan een normale correcte nagevend paard!!
dus dan zit jij weer een stap voor, als de discussie zo wordt gevoerd
Lielle" Bovendien denk ik niet dat er hier een gelijk of ongelijk is, de ene ruiter zal beter met een sterrenkijker, de ander beter met een duikboot overweg kunnen.
[/quote]
Eens, natuurlijk ligt het ook aan de handigheid van de ruiter!
[quote="Casperrr schreef:en aangezien ik alle 2 de soorten heb gereden, en dan bleef het niet bij 1 paard, maar tot nu toe alle paarden die ik heb gereden waren of te diep of waren de "sterrenkijker" dus dan zeg jij Dressl0ver dat ik het niet op mijn gevoelsargumenten moet uitleggen maar met meerdere feite komen. nou neem me niet kwalijk maar zoals ik al zei dat ik vele van die pardne heb gereden weet ik waar ik het over heb!!! Zoals ik ook al zei in de begin post ging het erover wat iedereen nou zelf het liefste ziet en wat het moeilijkste op te lossen is, en wat het slechtse is. en nou kom jij ook alleen maar met gevoelsargumenten! een deel met feiten maar daar klopt ook niet zo heel veel van
Casperrr schreef:als je je paard eenmaal zo goed en correct aan het lopen hebt, heb je (vind ik) een voordeel bij bijv. de wedstrijden, hij kan wat hogerin gesteld worden, het paard wat te diep loopt gaat in elkaar lopen.
Casperrr schreef:en voor mij is het altijd een soort triomf gevoel als ik een "sterrenkijker" correct aan het lopen heb
Casperrr schreef:en nog wat, hoe ga jij je paard naar de verzameling toe rijden? laat je hem dan ook te diep lopen? nee want dat gaat niet want dan moet er meer oprichting komen om te gaat zitten op zijn achterhand.... en tegen die tijd heeft het paard misschien de neiging om iedere keer "in elkaar te duiken" en dan heb je daar weer problemen mee. en de verzameling in de hogere proeven toch veel gevraagd gaat worden. een "sterrenkijker" daarintegen zit al hoog in de oprichting en gaat er minder moeite mee hebben.
DresslOver schreef:en het zal er dan wel misschien spectaculair uit zien in een ring omdat zon paard veel front maakt, maar dat wil dan niet zeggen dat ze correct gereden
casperrrr schreef:en eerst zij je dat ze geen hoge punten zouden scoren en dat het paard wat te diep loopt hogere punten
Casperrr schreef:Lielle is het er mee eens, ik deels niet. je bent dan wel een hele tijd bezig om de spieren op te rekken, maar als je het eenmaal voor elkaar hebt dat hij zo loopt (en nou komt het wat ik bedoelde) dat je dan niet een half uur doorgaat omdat hij dan lekkerder loopt ok hij zal waarschijnlijk wel wat spierpijn hebben, maar minder dan als je hem minstens nog eens een half uur op de correcte manier door zou laten gaan....
DresslOver schreef:Ik zal niet zeggen dat dat bij een paard dat te diep loopt wel zo is, maar er is wel enige vorm van basis en het beel ziet er wel rustiger, ontspannen en gemakkelijker uit! Dát is iets wat jij moet toegeven casperrr!
Casperrr schreef:dat zeg jij! maar de dressuur is een jury sport, en bij een groot gedeelte van de jury's speelt de smaak een grote rol!
zo heb ik jury's gehad die mij met een sterrenkijker winst hebben gegeven (en het was een officiele wedstrijd, als je me niet geloofd kan ik de coupon voor je opzoeken en inscannen!!!!! en je zult zien dat er bij staat de gehele proef t.d.h!)
dus het ene jury lid vind het ene beter en kijkt naar wat andere dingen dan de ander
en nu moet ik gaan want de bel gaat........
Marloezzke schreef:ik heb zelf liever een paard wat te diep loopt, deze zijn vaak beter te bewerken gebruiken hun spieren beter en zijn vaak meer ontspannen.
een paard wat echt sterrenkijkt is geen prettje om te rijden, heel veel spanning, slecht te bewerken en slecht spier gebruik.
ik heb zelf een paard wat een ernstige sterrenkijker was.
was gelukkig, de weg daar goede aanleuning en ontspanning is erg lang.
XshariX schreef:ik heb persoonlijk liever een paard dat net iets achter de loodlijn loopt dan een paard dat continu met zijn hoofd in de lucht loopt. maar een paard dat uit zichzelf met een gekrulde hals loopt vind ik ook maar niets. een paard hoort je hand te volgen en zijn rugspieren correct te gebruiken en ik denk dat dit eerder het geval is als hij iets achter de loodlijn loopt dan wanneer hij sterren kijkt
Zitaswoon schreef:@ paljassofie: Tenzij je paard lichamelijke problemen heeft moet je hem toch ooit ontspannen krijgen... Denk ik dan steeds
Paljassofie schreef:Zitaswoon schreef:@ paljassofie: Tenzij je paard lichamelijke problemen heeft moet je hem toch ooit ontspannen krijgen... Denk ik dan steeds
niet op de "reguliere"(lees : enkel van achter naar voor, rechtrichten en niet vragen met de hand) manier in dit geval vrees ik. Nu ik wel echt naar beneden vraag met de hand is er misschien wel zicht op ontspanning, nu is het nog wat moeilijk voor hem, maar eens hij dus dit makkelijker gaat vinden zit het er misschien in.
Verder komt hij heel snel "in het bloed" als hij werkt wat dus een enorm probleem is.