Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:46

het is een dominantie probleem, je paard probeert de leiding te nemen in je relatie.
Dat kan je als ongehoorzaam ervaren denk ik??

Mijn paard doet het ook om onder (moeilijke) oefeningen uit te komen, maar zolang je paard een goed karakter heeft is dat toch een hele gezonde reactie??
Dat houdt paardrijden leuk en afwisselend!!

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:54

In mijn ogen kan je paard je niet in de mailing nemen.

Wel kunnen ze erg slim zijn en conclusie's trekken uit aktie-reaktie, maar echt denken: vandaag ga ik mijn vrouwtjes/baasje eens lekker pesten, nee, dat gaat er bij mij niet in.
Wat ik wel vaak denk, en dat is echt niet persoonlijk voor wie dan ook bedoeld, is dat veel paarden c.q. pony-eigenaren, diep van binnen, een beetje bang zijn voor hun paard..
Schreeuwen tegen hun paard, heel kort vastzetten (stel, hij beweegt een oor!) met poetsen steeds maar weer: sta stil, hou op! ik begrijp dat niet helemaal..

Als je je paard goed en concequent opvoed staat hij/zij gewoon rustig stil, zonder vastgebonden te zijn, loopt niet over je heen als je hem/haar naar het land brengt of binnenhaalt, loopt rustig met je mee, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar als je je paard vanaf dag 1 duidelijk maakt dat jij de baas bent, zonder slaan of schreeuwen, zul je veel meer gedaan krijgen dan een eigenaar die zijn paard niet duidelijk maakt hoe het in elkaar steekt. Misschien even ter overvloede: ik heb een zeer dominante merrie, als 2 jarige gekocht, zelf beleerd en opgevoed, ze is nu 8 en een Arabier van 17, 4 jaar geleden gekocht met een giga-gedragsprobleem. Ze weten beiden precies wat wel en niet mag en als ze eens iets doen wat eigelijk niet mag, bv hun stal uitlopen als we dat niet gezegd hebben (we laten altijd de deur open staan) hoef ik ze alleen maar met een "foei!" te berispen, ze staan dan zeer schuldbewust te kijken, dus.. aktie-reaktie. We horen zo vaak van mensen "Ja, maar jouw paarden zijn zo lief en braaf" terwijl je dat echt zelf in de hand hebt! Maak gebruik van de intelligentie van je paard, laat het voor je werken, niet tegen je! Doei!

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:53

dropje daar ben ik het wel mee eens, mijn paard was een beetje vals omdat zijn vorige eigenaar hem had verwaarloosd.

Ik heb hem ook met liefde en rust duidelijk gemaakt dat ik hem niet pijn wil doen...
En dat werkt, ik heb nu een geweldige band met hem, hoewel hij nog wel eens ondeugend kan zijn maar dat is denk ook karakter.
Je hebt te maken met een levend wezen, dus ook met emoties en gedachten. DAT is nou juist de kunst van paardrijden vind ik...

Berdien

Berichten: 64653
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:50

Mmm in de maling nemen? Paarden halen wel grapjes uit, daar ben ik heilig van overtuigd. Heb jaren met shetlanders "gewerkt" en die weten wat grapjes zijn. Aangeleerd gedrag? Kan maar zo zijn, maar wat hadden ze er een lol in.
Mijn paard haalt ook wel grapjes uit, maar echt in de maling nemen doet ze niet. Veel gedrag dat paarden vertonen is inderdaad aangeleerd, zodra hij weet dat hij bij bepaalde acties onder het werk uit komt, zal hij dat zeker vaker herhalen. Is dat in de maling nemen?
Maar zoals ik al zei, paarden halen zeker grapjes uit. Niet alleen bij mensen, als ik de kudde waar mijn paard in staat zo eens observeer, dan halen ze het ook bij elkaar uit. Is dat dan ook aangeleerd?

Marloess_
Berichten: 1883
Geregistreerd: 08-08-06

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:51

Mijn leasepony haalt wel grapjes uit,
maar echt in de maling nemen doet ie niet. Lachen

Tamara

Berichten: 10449
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:54

In de maling nemen doet mijn bijrijdpaard niet, maar hij maakt wel grapjes, en hoe! Ineens iets verschrikkelijk eng vinden en met zijn oortjes erop door de bak stuiteren, mensen die paarden eigenlijk maar een beetje eng vinden pesten door ineens flink in de buurt te komen, dat soort dingen. En meestal lachen we daar dan samen om, want je merkt gewoon aan hem wanneer ie iets echt eng vind of wanneer het maar geinen is. Maar in de maling nemen, nee... Het is ook geen paard dat net gaat doen alsof ie pijn heeft, als ie laat zien dat ie pijn heeft dan is dat ook echt zo, want het is echt een harde!

jamallie
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:18

niet waar,

Onze merrie neemt mij aldoor in de maling, als een ander er op rijdt minder.
Met een ruiter die er voor het eerst op zit, gaat ze hoesten, wijken, hoofd omhoog.
Wanneer je doorzet geeft ze het op. Dan is ze heel braaf. Helaas kan ik haar niet goed begeleiden, daardoor lijdt ik zelf Verdrietig .
Bij haar is het duidelijk een respect kwestie. Voor mij heeft ze dat niet, en dat merk ik goed, met alle gevolgen van dien. Ondertussen vertrouw ik haar niet meer Verdrietig , zwaar jeweetwel.

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:38

Hoe neemt ze jou dan in de maling? Ze denkt toch niet: kom laat ik Jamallie vandaag eens gaan pesten.
Ze maakt gewoon gebruik van de ruimte die jij haar geeft, blijkbaar is dat nogal veel. Je geeft zelf toe dat je haar niet goed kunt begeleiden. Imo ligt het probleem dus bij jou, niet bij haar. Mss moet je haar verkopen en een braaf paard terug kopen.

RZDLover

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-05-05

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:41

Yamcha schreef:
Hoe neemt ze jou dan in de maling? Ze denkt toch niet: kom laat ik Jamallie vandaag eens gaan pesten.
Ze maakt gewoon gebruik van de ruimte die jij haar geeft, blijkbaar is dat nogal veel. Je geeft zelf toe dat je haar niet goed kunt begeleiden. Imo ligt het probleem dus bij jou, niet bij haar. Mss moet je haar verkopen en een braaf paard terug kopen.


nou ik wilde reageren, maar dat hoef ik niet meer te doen. Je haalt me de woorden uit de mond!

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:45

Dank je! Haha!

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 01:46

Yamcha schreef:
Hoe neemt ze jou dan in de maling? Ze denkt toch niet: kom laat ik Jamallie vandaag eens gaan pesten.
Ze maakt gewoon gebruik van de ruimte die jij haar geeft, blijkbaar is dat nogal veel. Je geeft zelf toe dat je haar niet goed kunt begeleiden. Imo ligt het probleem dus bij jou, niet bij haar. Mss moet je haar verkopen en een braaf paard terug kopen.


wanneer dat brave paard geen leiding krijgt zal ze na een tijdje net zo worden als het paard wat zij nu heeft

belangrijker is het jezelf te willen veranderen en de leiding te zijn voor jouw paard, dat is waar ieder paard recht op heeft!

een leider wordt nl niet in de maling genomen, als ze dat al kunnen...

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 02:01

Daar heb jij gelijk in, Vincenza. Mss is het beter als Jamallie voorlopig helemaal geen paard koopt, en idd zichzelf verandert. Een paarden-instinct kunnen wij niet veranderen, ook niet de neiging van het paard (en bijna ieder ander levend wezen) om de ruimte te nemen die er is. De enige oplossing is dat de mens verandert. Of dat het paard een passende mens zoekt (helaas in de praktijk moeilijk uitvoerbare oplossingen).

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 10:55

Yamcha schreef:
Daar heb jij gelijk in, Vincenza. Mss is het beter als Jamallie voorlopig helemaal geen paard koopt, en idd zichzelf verandert. Een paarden-instinct kunnen wij niet veranderen, ook niet de neiging van het paard (en bijna ieder ander levend wezen) om de ruimte te nemen die er is. De enige oplossing is dat de mens verandert. Of dat het paard een passende mens zoekt (helaas in de praktijk moeilijk uitvoerbare oplossingen).


@yamcha: dit paard heeft haar uitgezocht nl om haar te leren dichter bij zichzelf te gaan staan en zichzelf serieus te nemen. en dus leidereigenschappen aan te leren. daarom doet dat paard ook zo. ik ben ervan overtuigd dat het paardje wel naar haar zal gaan luisteren wanneer zij beter op zichzelf let en consequent met zichzelf om zal gaan.

mijn paardjes hebben mij allemaal uitgezocht, want ik ben de leider. geen problemen metze, zelfs niet met mijn driekwart arabier jaarling! die is dan wel bij me geboren maar hij is nooit doodgeknufd geweest en altijd eerst op zijn plaats gezet.

wat ik ook heel veel verzorgsters bij me heb zien doen en daarom heb iknu 1 vzster en niet meer is dat ze de hele dag aan die paarden willen komen en knuffen en vanalles, een paard is daar echt niet van gediend, die wordt daar knettergek van, nou en dan worden ze vervelend.

meisje20
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:54

Mijn paard een dominante gribaldi, neemt mij wellis in de maling ja
aan de longeerlijn schiet ie elke keer opnieuw de andere kant op
loopt voor me te steigeren terwijl ik niks doe, moet ik zeggen kan niet goed kwaad op hem worden en dan komt er
iemand de longeerbak en doet ie het niet bij. dus ik zelf zeg van wel in sommige gevallen

amyke

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:04

Cassia schreef:
Het paard van m'n moeder dat nu ingeslapen is deed het vroeger :
M'n moeder was gaan werken en dan wouden mijn vader of tante er op rijden juist als het prachtig weer was.
Paard opgezadeld en al en dan... mankte ze Haha!
express! want dan zetten ze haar terug op de weide en dan amnkte ze niet meer ne zo heel vaak... Lachen


Ik ken dat verhaal van ergens..
Mijn paardje doet het ook. De eerste 2 keer is het haar gelukt omdat we een kwartier met de trailer moesten rijden naar de manege. Dus we dachten: misschien heeft ze haar ergens gestoten ofzo. De 3de keer stak het mij echt tegen en heb ik opgezadeld en er mij opgezet en beginnen stappen, en wonder boven wonder mankte ze niet eens meer.
Ik wil geen commentaar dat ik op een mank paard stap want ze was niet eens mank !!! Ze was ook onderzocht door VA en hoefsmid enzo dus ik wist zeker dat er niks aan de hand was!!
Greetz
Amy

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:24

tsja of een paard je ooit echt in de maling neemt..?
Die van mij kan iig wel geintjes uithalen, zoals onder het longeren ineens bedenken dat hij wil springen en dan over de hindernis gaan Haha!
Ik heb vaak genoeg getwijfeld of mijn paard me nu in de maling nam of dat er echt iets was en tot nu toe was er elke keer ook echt wat aan de hand (zadel wat niet goed lag, blokkade in zijn rug) Dus ik denk dat een paard je niet in de maling neemt, maar wel geintjes uithaalt en kijkt hoe ver hij bij je kan gaan.

Saar4
Berichten: 2356
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:06

Een paard kan je absoluut in de maling nemen. In de zin van "ik doe net alsof ik jou niet snap want ik heb geen zin om te werken."

Ik rij een kleine welsh a kinderpony dressuurmatig bij. Bij de kinderen die erop rijden is ze niet vooruit te branden en staat ze de hele tijd te klieren en te staken in de hoek. Bij een tik geeft ze een flinke bok. Pony heeft de hele tijd de oortjes naar voren en doet precies waar ze zelf zin in heeft. Zodra ik erop stap vindt er een transformatie plaats! Zodra ik mijn been aanleg is ze weg. Ze weet dus dondersgoed wat kuit betekent. Ze is heel licht en makkelijk te rijden. Ik kan haar zo diep en hoog instellen als ik wil. En ik hoef haar niet aan te pakken ofzo. Ze weet gewoon wie er op haar rug zit en wie ze wel of niet "in de maling" kan nemen. Ik ben veel sneller en duidelijker dan de kinderen die haar rijden en ze maakt dankbaar misbruik van hun gebrek aan ervaring. Slimme pony Haha!

Valentijn

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Oudenbosch [NB]

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:00

Ik denk dat het wel kan, maar meer zoiets als: elke keer in een bepaalde hoek wegspringen.
Kreupel lopen oid. dat geloof ik niet dat ze je daar mee in de maling nemen.
Een paard gaat niet van te voren bedenken zal ik is even iets expres gaan doen.
Zoals meerdere in dit topic zeggen dat hun paard expres doen alsof ze het niet snappen geloof ik niet, het komt vaak voor dat ruiter en paard elkaar niet begrijpen. Als je zelf consequent bent en je doet alles in een rustig tempo en op een normale manier zal je paard graag voor je willen werken. Met een beetje afwisseling blijft het leuk. Natuurlijk heb je ook paarden die liever lui dan moe zijn, maar je kunt goed merken of je paard iets leuk vindt en snapt dan dat je paard het niet leuk vindt en niet snapt.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:09

meisje20 schreef:
Mijn paard een dominante gribaldi, neemt mij wellis in de maling ja
aan de longeerlijn schiet ie elke keer opnieuw de andere kant op
loopt voor me te steigeren terwijl ik niks doe, moet ik zeggen kan niet goed kwaad op hem worden en dan komt er
iemand de longeerbak en doet ie het niet bij. dus ik zelf zeg van wel in sommige gevallen



zoiets heb ik ook (alleen dan een paard met wat meer vet Haha! ) bij mij aan de longeerlijn sleurt ze me werkelijk waar overal heen, (en ik heb heel wat geprobeerd) en bij mijn vriendin niet (tot op zekere hoogte ze het na een tijd oo bij haar deed) en mijn vriendin is veel gewend want die heeft ook met heel wat vervelende paarden te maken gehad. Wat zei als tip gaf: "Stop er maar mee want dit word toch niets. Het is 880 kilo tegen 65 kilo dus dat win je never nooit en Vera weet niet van ophouden".

Ook neemt ze me vaak in de wei in de maling, dan wilt ze niet lopen enz. Dat doet ze gewoon om onder het werk uit te komen. Ze heeft de 1e 5 levensjaren stil gestaan op een weiland en nu rij ik 1 a 2 keer in de week en dat vind mevrouw nog te veel.

Gelukkig is dat nu wel een heel stuk minder.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:12

WAAR! een paard kan je wel degelijk in de maling nemen. Lang niet altijd is er iets met het paard als iets niet gaat zoals de ruiter het graag wilt. Kijk maar op een manege: de een rijdt het paard zo weg, de ander mag blij zijn met een vol rondje hoefslag...

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:54

De een is als een leider voor het paard (heeft ervaring, overwicht, etc.) en de ander niet (of minder).

Rebeccatjuh

Berichten: 777
Geregistreerd: 17-11-06
Woonplaats: Voorburg

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:45

Ooit een haflingertje gereden wat buiten nergens van schrok, maar in de bak alleen kon rennen.
Je kunt het uitproberen noemen..maar voelde me toch flink in de maling genomen!

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:49

Paard kan je niet in de maling nemen. Hij heeft hooguit geen respect voor je, en ontzegt je dus iets.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:12

Het is ook mogelijk dat een paard niet begrijpt wat de ruiter bedoelt. Bijvoorbeeld wanneer een ruiter hulpen of signalen geeft waar het paard niets mee kan, omdat het geen hulpen of signalen zijn waarop hij geleerd heeft te reageren met bepaald gedrag. Dat wil dan nog niet zeggen dat hij geen respect voor je heeft. Dan is er eerder sprake van miscommunicatie. Een paard is nu eenmaal geen robot die het door de ruiter gewenste gedrag laat zien zodra die op zijn rug gaat zitten.

amyke

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:05

Niffie schreef:
Paard kan je niet in de maling nemen. Hij heeft hooguit geen respect voor je, en ontzegt je dus iets.


Als je paard geen respect voor je heeft,gaat het op de wei ook niet afkomen gelopen in galop of ga ja hem/haar ook niet zomaar kunnen pakken als je haar roept. Probeer is bij ene paard dat geen VD doet bij te gaan liggen als hij neerligt! Als het je lukt heeft je paard respect voor je! Mijn paard heeft respect voor mij en toch neemt ze mij in de maling door te manken op verplaatsing!