rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:08

Nou, daar ligt volgens mij ook het probleem! De meeste mensen denken dat dat es gauw gebeurd is, dat rechtrichten,en besteden er zo weinig aandacht aan. Maar zo simpel is het echt niet.
En ja, er zijn verschillende visies en methoden ivm rechtrichten en rechtstellen, en die 2 termen worden jammer genoeg ook vaak door elkaar gehaald.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:09

Hoi ik wil me ook even melden als recreatieruiter. Ik heb niet alles gelezen maar wel veel maar ik heb hier dus nog nooit van gehoord he ook niet toen ik vroeger op maneges leste. En ik rij nu al 25 jaar. Als je dan daarna een eigen pony hebt en niet meer lest en alleen maar buiten rijdt dan hoor je hier ook niets over. Dus sorrie is voor mij abracadabra, ik vind het wel interessant maar zou niet weten waar ik moest beginnen met hoe het te oefenen en te doen.
groetjes diana

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:14

Je kunt altijd instructie nemen Pling
Nu goed, als recreatieruiter dringt de noodzaak van rechtrichten minder dringend op. Wat niet wil zeggen dat een recreatieruiter zich niet moet onttrekken aan deze basis!
Het is nu eenmaal niet mogelijk om alle recreatieruiters, die samen met hun paard gewoon genieten, die basis op te dringen. Maar dat geeft niet, zolang jullie beiden lekker kunnen genieten van jullie wandelingen.

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:02

jarrah schreef:
Interessant topic!

Volgens mij denken veel mensen dat rechtrichten hetzelfde is als rechtstellen en dénken daardoor dat ze met rechtrichten bezig zijn Lachen
Daarbij komt ook nog eens dat het een proces is van ellenlange training, ik denk dus niet dat 'iedereen het roept, maar niemand het doet!' Ik denk dat 99% van de ruiters er zeker wel mee bezig is, maar het is nou eenmaal niet makkelijk, het is namelijk niet een kwestie van we richten hem even recht en klaar is kees...niet voor niks komt het rechtrichten pas de 5de plaats (na de takt, losgelassenheit, aanleuning en schwung) in het scala der ausbildung, pas als je met je paard al die 5 onderdelen voor elkaar hebt, kun je spreken van een rechtgericht paard Knipoog

Het is dus niet zo simpel als hier door sommigen word voorgedaan! Lachen

Ik denk dat juist die "5e" plaats misverstanden oplevert! Deze onderdelen zijn geen losse onderdelen van het paardrijden, maar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alleen een rechtgericht paard kan zijn rug loslaten. Pas dan heb je gelijke aanleuning en kan je paard ongedwongen swingen.

Het is inderdaad geen kwestie van "even rechtrichten" en klaar. Het is een steeds terugkerende randvoorwaarde om je paard ontspannen te laten bewegen zonder overbelasting. Het is een essentieel punt waarmee de kans dat je paard kreupel wordt zeer klein is.

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:05

bijoekimmie schreef:
Hoi ik wil me ook even melden als recreatieruiter. Ik heb niet alles gelezen maar wel veel maar ik heb hier dus nog nooit van gehoord he ook niet toen ik vroeger op maneges leste. En ik rij nu al 25 jaar. Als je dan daarna een eigen pony hebt en niet meer lest en alleen maar buiten rijdt dan hoor je hier ook niets over. Dus sorrie is voor mij abracadabra, ik vind het wel interessant maar zou niet weten waar ik moest beginnen met hoe het te oefenen en te doen.
groetjes diana

En dat is nu inderdaad een triest feit, dat bijna niemand het leert!
Meer info over rechtrichten op www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:04

yulan schreef:
Je kunt altijd instructie nemen Pling
Nu goed, als recreatieruiter dringt de noodzaak van rechtrichten minder dringend op. Wat niet wil zeggen dat een recreatieruiter zich niet moet onttrekken aan deze basis!
Het is nu eenmaal niet mogelijk om alle recreatieruiters, die samen met hun paard gewoon genieten, die basis op te dringen. Maar dat geeft niet, zolang jullie beiden lekker kunnen genieten van jullie wandelingen.

@yulan: ben het er niet mee eens Clown
ik ben voor 50 procent recreatieruiter maar les ook bij antoine, want hoe kan ik nou met een paard wat struikelt lekker door de duinen struinen, dat doet ook zeer in zijne rug! amai! Ach gut

je kent me van het andere topic Bloos

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:13

Haha ja, zo ga ik ook akkoord met je. Tong uitsteken
Maar die andere 50 % is voor paarden die niet veel last hebben / vertonen van hun natuurlijke scheefheid. Zo bedoelde ik het dus.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:59

Ik heb lang niet alles gelezen maar zonder balans, rechtrichten en ontspanning geen rijden. Wie het nonsens vindt heeft nog veel te leren. En gaat zich er hopelijk in verdiepen. Ook beter voor je paard.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 09:43

HappyH schreef:
Ik heb lang niet alles gelezen maar zonder balans, rechtrichten en ontspanning geen rijden. Wie het nonsens vindt heeft nog veel te leren. En gaat zich er hopelijk in verdiepen. Ook beter voor je paard.

Dat staat meerdere keren vermeld in het topic Knipoog Misschien handig om toch alles te lezen Tong uitsteken

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:25

HappyH schreef:

@happy h: neen het is niet in die volgorde
eerst rechtrichten waardoor er ontspanning én balans komen

toch misschien ook even de moeite nemen om én de site www.hoefkatrol.com te lezen én daarna dit topic én misschien eens een lesje te nemen daarin.
je begrijpt het nl. pas als je het bij je eigen paard gevoeld hebt, dan wil je niet anders meer en voel je meteen of het die dag goed is of niet

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:27

yulan schreef:
Maar die andere 50 % is voor paarden die niet veel last hebben / vertonen van hun natuurlijke scheefheid. Zo bedoelde ik het dus.

Hoi Yulan, dit is inderdaad een interessant punt! Wat laten paarden zien? Wat tonen paarden ons? Wij ervaren een probleem vaak pas wanneer we er zelf ongemak van hebben (ervaren).

Ik ben van mening dat een niet rechtgericht paard een paard is dat blootgesteld wordt aan overbelasting (in meer of mindere mate). Ik vind het mijn taak en verantwoordelijkheid om uit liefde voor mijn paard te leren hoe ik hem zo gezond mogelijk kan laten bewegen. Dan heeft het paard meer plezier en minder ongemak en de ruiter kan meer en langer genieten van het paard.

Uiteindelijk laat een niet rechtgericht paard toch vroeg of laat de gevolgen zien van het niet correct gereden zijn. Maar ja, wanneer het paard dan al 16 of 20 jaar "oud" is vindt bijna iedereen het normaal dat het paard niet meer zo lekker loopt........................

Maar goed, ik begrijp ook wel dat wij niet iedereen kunnen overtuigen van het belang van rechtrichten. Ik vond mijn paard altijd geweldig fijn om te rijden, maar pas na de problemen (inmiddels jaren geleden) kwam ik er pas echt achter hoe geweldig mijn paard werkelijk is. Ik vond het vroeger al fantastisch met mijn paard en was waarschijnlijk niet in aanraking gekomen met een andere trainingsmethode wanneer ik geen problemen was tegengekomen. Dan was ik er nooit achter gekomen wat ik de paarden al die tijd heb aangedaan Bloos !Ik wist niet wat ik miste, want ik miste niks! Ik heb mijn huidige paard o.a. gekocht omdat hij zo lekker liep! Maar ja, toen mijn paard 100x beter ging lopen, toen was er geen weg meer terug. Dit smaakt iedere keer weer naar meer Vork

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:07

Dreamstreet schreef:
yulan schreef:

Hoi Yulan, dit is inderdaad een interessant punt! Wat laten paarden zien? Wat tonen paarden ons? Wij ervaren een probleem vaak pas wanneer we er zelf ongemak van hebben (ervaren).

Ik ben van mening dat een niet rechtgericht paard een paard is dat blootgesteld wordt aan overbelasting (in meer of mindere mate). Ik vind het mijn taak en verantwoordelijkheid om uit liefde voor mijn paard te leren hoe ik hem zo gezond mogelijk kan laten bewegen. Dan heeft het paard meer plezier en minder ongemak en de ruiter kan meer en langer genieten van het paard.

Uiteindelijk laat een niet rechtgericht paard toch vroeg of laat de gevolgen zien van het niet correct gereden zijn. Maar ja, wanneer het paard dan al 16 of 20 jaar "oud" is vindt bijna iedereen het normaal dat het paard niet meer zo lekker loopt........................

Maar goed, ik begrijp ook wel dat wij niet iedereen kunnen overtuigen van het belang van rechtrichten. Ik vond mijn paard altijd geweldig fijn om te rijden, maar pas na de problemen (inmiddels jaren geleden) kwam ik er pas echt achter hoe geweldig mijn paard werkelijk is. Ik vond het vroeger al fantastisch met mijn paard en was waarschijnlijk niet in aanraking gekomen met een andere trainingsmethode wanneer ik geen problemen was tegengekomen. Dan was ik er nooit achter gekomen wat ik de paarden al die tijd heb aangedaan Bloos !Ik wist niet wat ik miste, want ik miste niks! Ik heb mijn huidige paard o.a. gekocht omdat hij zo lekker liep! Maar ja, toen mijn paard 100x beter ging lopen, toen was er geen weg meer terug. Dit smaakt iedere keer weer naar meer Vork

AMEN!

@Dreamstreet: I love you, haha je zet het feilloos neer, en I love AdB die eindelijk de paardjes en hun ruiters leert lopen op een geweldige manier.

Hij lijkt Pim Fortuyn wel maar dan in Paardenwereld.

dus Yulan: OOK ELKE RECREATIERUITER DUS want wanneer je paardje zich niet fijn voelt, kan je nog zo fijn recreatief willen rijden maar de kans op rodeo is ook veel groter.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:35

Hier ben ik het helemaal mee eens...Ik rijd dus geen wedstrijden en dus "recreatief" (maar ben wel razend benieuwd of ik mijn merrie-miepje naar M-niveau kan trainen in de bak) en ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste lesje recht richten gehad! Het voelde als opnieuw leren rijden (ik gebruikte teveel mijn binnenhand en te weinig binnenbeen) en mijn paard was ook een beetje in de war, want nu moest ze ineens haar achterbenen echt gaan gebruiken en buigen in d'r lijf. We zijn dus ook een paar keer bijna tegen de bakrand gestopt, maar het was een wereld die voor ons open ging. Kon na een half uurtje al een klein ieniemienie beetje verbetering merken. En het is inderdaad een fijn idee dat je een buitenrit van 2 uur over de Veluwe kunt maken met een paard wat lekker los onder je loopt en heerlijk kan ontspannen (wat nu dus nog niet zo is) zodat je allebei plezier hebt!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:13

vincenza schreef:
HappyH schreef:

@happy h: neen het is niet in die volgorde
eerst rechtrichten waardoor er ontspanning én balans komen

toch misschien ook even de moeite nemen om én de site www.hoefkatrol.com te lezen én daarna dit topic én misschien eens een lesje te nemen daarin.
je begrijpt het nl. pas als je het bij je eigen paard gevoeld hebt, dan wil je niet anders meer en voel je meteen of het die dag goed is of niet

Een paard dat in balans is is rechtgericht. Een rechtgericht paard hoeft niet in balans te zijn.

Dreamstreet ik vindt dat je het mooi hebt verwoord. Een paard dat niet is rechtgericht compenseert dat ergens in zijn lichaam en dat zal vroeger of later problemen opleveren.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:28

Dreamstreet schreef:

Ik denk dat juist die "5e" plaats misverstanden oplevert! Deze onderdelen zijn geen losse onderdelen van het paardrijden, maar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alleen een rechtgericht paard kan zijn rug loslaten. Pas dan heb je gelijke aanleuning en kan je paard ongedwongen swingen.

Het is inderdaad geen kwestie van "even rechtrichten" en klaar. Het is een steeds terugkerende randvoorwaarde om je paard ontspannen te laten bewegen zonder overbelasting. Het is een essentieel punt waarmee de kans dat je paard kreupel wordt zeer klein is.

Ik bedoelde alleen maar dat je pas van een rechtgericht paard kan spreken als je al deze 5 onderdelen voor elkaar hebt (nu ik het teruglees zie ik dat ik idd de verkeerde woordkeuze gebruikt heb, ik bedoel eigenlijk ipv op de 5de plaats 'na' takt...enz. meer op de 5de plaats 'met' takt...enz.
Lachen

Een paard kan nooit rechtgericht zijn als een van deze onderdelen niet voor elkaar is (zonder takt geen rechtgericht paard....zonder aanleuning geen rechtgericht paard...enz.)

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat wij wel redelijk op 1 lijn liggen...alleen ben jij goed in het verwoorden en ik niet Tong uitsteken

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:57

@ jarrah: het is nog niet goed m.i. sorry:
zonder rechtgericht paard geen takt, zonder rechtgericht paard al helemaal geen aanleuning, enz...
je kan met een auto met twee scheve wielen ook niet rechtdoor rijden en met een fiets met een scheef wiel ook niet en bovendien kan je dan niet in balans zijn, niet voorwaarts, noem maar op. helaas zet je die fiets dan aan de kant, het paard kan je dan op de adb manier trainen om alles weer te gebruiken.
gelukkig maar...
maar hoeveel fietsen (lees paarden) zijn er wel (onnodig) aan de kant gezet...
Laatst bijgewerkt door vincenza op 12-11-06 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:59

Haha, jaja, ik weet nu wel dat het verwoorden van dit soort dingen niet geheel mijn ding is Knipoog
Gelukkig weet ik wel dat ik rijtechnisch sterker ben als verwoorden ervan Tong uitsteken

Nouja, ik blijf iig dit topic vanaf de zijlijn volgen want ik vind dit wel interessant Lachen

volbloed6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:02

Ik sluit me bij iedereen aan die positief tegen rechtrichten aankijkt. Zoals bekende ruiters al eerder zeiden: Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen! De Klassieke Rijkunst laat zich door geen enkele andere methode vervangen

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:17

aan iedereen in dit topic:

vraagstelling:

kan jij als je scheef bent, een rugzak dragen? dat kan, ja, maar hoe ga je dan lopen, en op een gegeven moment gaat er 1 punt zeer doen in je lijf.

wat doe jij dan als mens?

of je besluit geen rugzak meer te dragen of je bent wijzer en gaat zorgen dat jouw rug eerst recht is want je wil toch eigenlijk wel die rugzak kunnen dragen.

paarden zijn zo lief die willen echt die rugzak wel dragen MAAR DAN MOET HET ZE WEL MOGELIJK GEMAAKT WORDEN.

lees in plaats van JE het woordje PAARD.

overigens:

het probleem zittem m.i. veel dieper: het is nl een financiële kwestie!

want de lessen van adb kosten 45 euro minimaal per drie kwartier

heleboel mensen lessen nauwelijks of lessen voor 5 of 7,5 euro voor een les, je hebt natuurlijk uitzonderingen gelukkig

alleen wat gebeurt er nou?

in die goedkope lesjes wordt niet gesproken over rechtrichten, dus op n gegeven moment: paard kreupel

ships veearts erbij kunnen niks vinden
deze veearts rijdt overigens geen paard, hij "geneest" ze alleen maar...
okee dikke veeartsrekening -->>> kon allemaal in rijlessen gestoken worden!

probleem zit eigenlijk nog dieper: mensen willen dat geld niet aan les uitgeven, maar vergeten dat ze het niet alleen in het paard stoppen maar in hunzelf investeren!
conclusie: ze hebben het niet eens voor zichzelf over, laat staan voor hun paardje, die mag met pijn rondlopen en wordt met pijn in het land gezet na arbeid, of op stal, terwijl het een bewegingsdier is en beweging nodig hebben om warm te blijven en dan krijgen ze ook nog eens KUILGRAS op veel plaatsen terwijl ze hooi nodig hebben, arme dieren...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:30

Dit vind ik echt de grootste onzin die er maar bestaat, sorry dat ik het zo moet zeggen!
De kosten van een les heeft IMO helemaal niks te maken met de kwaliteit van de lessen!

Ik heb vorig jaar maandenlang intern bij Rien en Inge van der Schaft (puur klassieke rijstijl) gewerkt en 5 dagen per week gelest. Ik heb daar ontzettend veel geleerd en als ik heel rijk was geweest had ik nu nog steeds daar gelest, maar ik ben nou eenmaal niet rijk (studie + paard kosten me ontzettend veel).
Nu les ik bij een vrouwtje dat ontzettend goed aansluit op hetgeen ik bij Rien geleerd heb en een hele fijne manier van werken heeft! Zij vraagt maar 10 euro per half uur, wil dat dan zeggen dat ik hierdoor minder goed voor mijn paard ben?

En als ik heeel eerlijk mag zijn vind ik die beelden van jou bij AdB nou niet bepaald zaligmakend...
Al zou ik geld toekrijgen zou ik op die manier mijn paard nog niet willen rijden...
Dit wil overigens niet zeggen dat ik AdB's manier geheel afkeur, hij heeft zeker goede punten, alleen de manier waarop hij die punten aanpakt staat mij niet aan...
Het is dus niet een kwestie van geld uitgeven aan AdB en dan komt het wel goed, want ook die methode is zeker niet zaligmakend!!!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:38

ieder zijn mening, hij doet ook een onderdeel, maar ik zei ook niet iedereen, toevallig kom ik dit wel heel veel tegen, het is niet op jou bedoeld!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:35

heeft iemand hele goede directe tips om je paard recht te richten? ik zelf doe het nog veel te weinig vind ik...

dus vroeg me af of iemand goede tips heeft die je in de bak kunt doen?
bedankt

en ik ben verder zeker voor rechtrichten!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:26

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:00

Ik rij een jong paard en waar ik nu vanaf het begin al aan bezig ben is rechtrichten. Pas op het moment dat hij in balans op 4 benen kan lopen kan ik meer gaan vragen. Daarbij ben ik na een paar keer ook wel ontspanning gaan vragen (klinkt heel raar, maar het gaat wel goed). En een ontspannen paard is makkelijker recht te richten. Maar ik moet zeggen dat het echt wel heel moeilijk is hoor. Ik heb hierbij wel begeleiding van een goede instructeur. Daarbij rijd ik ook niet op de hoefslag en in principe mag zij lopen waar ze wil (geen loopje met me nemen en ook niet zlef van hand veranderen).

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:19

ik kan in het bovengenoemde topic niet echt tips vinden, heb het idee dat het daar meer een besloten groep is dus wil me er ook niet echt in mengen.. zou iemand mij rechtricht tips kunnen geven die ik mee kan pakken in een normale dressuurtraining? (nu rijd ik veel overgangen, halthouden, achterwaarts. wat wijken, voltes, achtjes enz. zou me wat meer met rechtrichten willen bezighouden)