Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jarrah schreef:Interessant topic!
Volgens mij denken veel mensen dat rechtrichten hetzelfde is als rechtstellen en dénken daardoor dat ze met rechtrichten bezig zijn
Daarbij komt ook nog eens dat het een proces is van ellenlange training, ik denk dus niet dat 'iedereen het roept, maar niemand het doet!' Ik denk dat 99% van de ruiters er zeker wel mee bezig is, maar het is nou eenmaal niet makkelijk, het is namelijk niet een kwestie van we richten hem even recht en klaar is kees...niet voor niks komt het rechtrichten pas de 5de plaats (na de takt, losgelassenheit, aanleuning en schwung) in het scala der ausbildung, pas als je met je paard al die 5 onderdelen voor elkaar hebt, kun je spreken van een rechtgericht paard
Het is dus niet zo simpel als hier door sommigen word voorgedaan!
bijoekimmie schreef:Hoi ik wil me ook even melden als recreatieruiter. Ik heb niet alles gelezen maar wel veel maar ik heb hier dus nog nooit van gehoord he ook niet toen ik vroeger op maneges leste. En ik rij nu al 25 jaar. Als je dan daarna een eigen pony hebt en niet meer lest en alleen maar buiten rijdt dan hoor je hier ook niets over. Dus sorrie is voor mij abracadabra, ik vind het wel interessant maar zou niet weten waar ik moest beginnen met hoe het te oefenen en te doen.
groetjes diana
yulan schreef:Je kunt altijd instructie nemen![]()
Nu goed, als recreatieruiter dringt de noodzaak van rechtrichten minder dringend op. Wat niet wil zeggen dat een recreatieruiter zich niet moet onttrekken aan deze basis!
Het is nu eenmaal niet mogelijk om alle recreatieruiters, die samen met hun paard gewoon genieten, die basis op te dringen. Maar dat geeft niet, zolang jullie beiden lekker kunnen genieten van jullie wandelingen.
HappyH schreef:Ik heb lang niet alles gelezen maar zonder balans, rechtrichten en ontspanning geen rijden. Wie het nonsens vindt heeft nog veel te leren. En gaat zich er hopelijk in verdiepen. Ook beter voor je paard.
HappyH schreef:Ik heb lang niet alles gelezen maar zonder balans, rechtrichten en ontspanning geen rijden. Wie het nonsens vindt heeft nog veel te leren. En gaat zich er hopelijk in verdiepen. Ook beter voor je paard.
yulan schreef:Haha ja, zo ga ik ook akkoord met je.
Maar die andere 50 % is voor paarden die niet veel last hebben / vertonen van hun natuurlijke scheefheid. Zo bedoelde ik het dus.
Dreamstreet schreef:yulan schreef:Haha ja, zo ga ik ook akkoord met je.
Maar die andere 50 % is voor paarden die niet veel last hebben / vertonen van hun natuurlijke scheefheid. Zo bedoelde ik het dus.
Hoi Yulan, dit is inderdaad een interessant punt! Wat laten paarden zien? Wat tonen paarden ons? Wij ervaren een probleem vaak pas wanneer we er zelf ongemak van hebben (ervaren).
Ik ben van mening dat een niet rechtgericht paard een paard is dat blootgesteld wordt aan overbelasting (in meer of mindere mate). Ik vind het mijn taak en verantwoordelijkheid om uit liefde voor mijn paard te leren hoe ik hem zo gezond mogelijk kan laten bewegen. Dan heeft het paard meer plezier en minder ongemak en de ruiter kan meer en langer genieten van het paard.
Uiteindelijk laat een niet rechtgericht paard toch vroeg of laat de gevolgen zien van het niet correct gereden zijn. Maar ja, wanneer het paard dan al 16 of 20 jaar "oud" is vindt bijna iedereen het normaal dat het paard niet meer zo lekker loopt........................
Maar goed, ik begrijp ook wel dat wij niet iedereen kunnen overtuigen van het belang van rechtrichten. Ik vond mijn paard altijd geweldig fijn om te rijden, maar pas na de problemen (inmiddels jaren geleden) kwam ik er pas echt achter hoe geweldig mijn paard werkelijk is. Ik vond het vroeger al fantastisch met mijn paard en was waarschijnlijk niet in aanraking gekomen met een andere trainingsmethode wanneer ik geen problemen was tegengekomen. Dan was ik er nooit achter gekomen wat ik de paarden al die tijd heb aangedaan!Ik wist niet wat ik miste, want ik miste niks! Ik heb mijn huidige paard o.a. gekocht omdat hij zo lekker liep! Maar ja, toen mijn paard 100x beter ging lopen, toen was er geen weg meer terug. Dit smaakt iedere keer weer naar meer
vincenza schreef:HappyH schreef:Ik heb lang niet alles gelezen maar zonder balans, rechtrichten en ontspanning geen rijden. Wie het nonsens vindt heeft nog veel te leren. En gaat zich er hopelijk in verdiepen. Ook beter voor je paard.
@happy h: neen het is niet in die volgorde
eerst rechtrichten waardoor er ontspanning én balans komen
toch misschien ook even de moeite nemen om én de site www.hoefkatrol.com te lezen én daarna dit topic én misschien eens een lesje te nemen daarin.
je begrijpt het nl. pas als je het bij je eigen paard gevoeld hebt, dan wil je niet anders meer en voel je meteen of het die dag goed is of niet
Dreamstreet schreef:
Ik denk dat juist die "5e" plaats misverstanden oplevert! Deze onderdelen zijn geen losse onderdelen van het paardrijden, maar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alleen een rechtgericht paard kan zijn rug loslaten. Pas dan heb je gelijke aanleuning en kan je paard ongedwongen swingen.
Het is inderdaad geen kwestie van "even rechtrichten" en klaar. Het is een steeds terugkerende randvoorwaarde om je paard ontspannen te laten bewegen zonder overbelasting. Het is een essentieel punt waarmee de kans dat je paard kreupel wordt zeer klein is.