Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:23

Een stalletje in de randstad van ruim 2,5 x 3,3, all-in, kost per maand al gauw E300 en in de meeste gevallen meer. Mag je de bak gebruiken, wat plakjes hooi, er wordt gevoerd en uitmesten kan je zelf doen. Kom je gauw op E 3.600 per jaar. Dan komt de hoefsmid, de spuitjes, de dokter. de mode, de outfit, de trailer enz., dus E 5000 per jaar ben je zo kwijt. Neem je dan nog les, dan komt dat er nog bovenop. Kijk naar de prijs van een paard. Elk jaar dat het paard ouder wordt, wordt het paard duurder. Naarmate het paard meer kan, gaat de prijs omhoog. Een paard van 4 of 5 jaar dat alles kan verkoopt gemakkelijk aan iemand die weinig van paarden weet. Een goed paard kan op die leeftijd niet alles. Er zijn mensen die een fantastisch paard met enorm veel talent hebben en dan iemand die ook heel goed kan rijden. Probleem gebrek aan geduld. Dus haast. Die paarden worden op de minimum leeftijd naar de top van hun kunnen gereden. Die paarden rijden thuis hoger en zwaarder dan wat ze in de bak als kunstje moeten laten zien. De lat van de training ligt hoger dan de proef. Uiteindelijk gaat zo'n paard vroeg of laat op storing. Met heel veel geluk is dat laat. Vaak beginnen dan de jaren van vallen en opstaan, veel frustratie en veel ellende. Een potentiele topper, te vroeg verpest. Paard gaat van hand tot hand, wordt met massel gezelschapspaard of broedkip of belandt bij de slager. Ook als een paard geen talent heeft gebeurt dit. Dat is meer dan alleen jammer. Aan een paard dat op jonge leeftijd veel kan, wordt onterecht veel talent toegeschreven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:10

Goofy44 schreef:
Er zijn meer mensen met een paard, er zijn minder paardenmensen.

REken jij jezelf tot de paardenmensen?

Goofy44 schreef:
Een stalletje in de randstad van ruim 2,5 x 3,3, all-in, kost per maand al gauw E300 en in de meeste gevallen meer. Mag je de bak gebruiken, wat plakjes hooi, er wordt gevoerd en uitmesten kan je zelf doen. Kom je gauw op E 3.600 per jaar. Dan komt de hoefsmid, de spuitjes, de dokter. de mode, de outfit, de trailer enz., dus E 5000 per jaar ben je zo kwijt. Neem je dan nog les, dan komt dat er nog bovenop. Kijk naar de prijs van een paard. Elk jaar dat het paard ouder wordt, wordt het paard duurder. Naarmate het paard meer kan, gaat de prijs omhoog. Een paard van 4 of 5 jaar dat alles kan verkoopt gemakkelijk aan iemand die weinig van paarden weet. Een goed paard kan op die leeftijd niet alles. Er zijn mensen die een fantastisch paard met enorm veel talent hebben en dan iemand die ook heel goed kan rijden. Probleem gebrek aan geduld. Dus haast. Die paarden worden op de minimum leeftijd naar de top van hun kunnen gereden. Die paarden rijden thuis hoger en zwaarder dan wat ze in de bak als kunstje moeten laten zien. De lat van de training ligt hoger dan de proef. Uiteindelijk gaat zo'n paard vroeg of laat op storing. Met heel veel geluk is dat laat. Vaak beginnen dan de jaren van vallen en opstaan, veel frustratie en veel ellende. Een potentiele topper, te vroeg verpest. Paard gaat van hand tot hand, wordt met massel gezelschapspaard of broedkip of belandt bij de slager. Ook als een paard geen talent heeft gebeurt dit. Dat is meer dan alleen jammer. Aan een paard dat op jonge leeftijd veel kan, wordt onterecht veel talent toegeschreven.

Klopt. Maar wat wil je daarmee zeggen? DAT mensen in de randstad zo geen paardenmensen kunnen worden, of dat dat de reden is waarom paarden vroeg ingereden zouden worden?

Het zijn vaak de hele ambitieuze mensen die een paard misschien te snel omhoog willen rijden ja. Ik denk dat het een en ander wel samengaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:03

Ik denk dat Goofy wil zeggen dat paarden veel te vaak overvraagd worden, omdat de kosten zo hoog zijn, en vooral in de Randstad. Mensen hebben dan snel het idee dat wat ze erin stoppen aan geld, ook weer eruit moet komen, gaan dus het paard veel te snel en te hoog opleiden, want een jong paard, dat op hoog niveau loopt, brengt een hoop geld op in de verkoop. Dat wil niet zeggen dat er in de Randstad geen paardenmensen zijn. Het wil wel zeggen dat het in de Randstad verdraaid duur is om een paard wel op de goede manier te houden en op te leiden.

Misschien moeten we ens gaan beseffen dat paarden nu een keer meer kosten dan ze ooit in hun leven zullen opbrengen. Het zij zo. Het is geen reden om het paard de dupe te laten worden van ongeduld en geldzucht. Een paardenmens kiest voor een een paard, maar kiest er daarmee ook voor om er verschrikkelijk veel geld in te stoppen. Geld wat niet terugkomt, om die keuze te willen maken, moet je een heleboel van paarden houden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:07

He, iemand die me begrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:14

Wat een opluchting, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:17

Maar gooi je jonge paard dan in friesland op het land en hij kost je amper iets tot de 3.
Dat maakt dus geen verschil in waar je woont, maar hoe graag jij bij je paard in de buurt woont.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:42

runningkawa schreef:
Maar gooi je jonge paard dan in friesland op het land en hij kost je amper iets tot de 3.
Dat maakt dus geen verschil in waar je woont, maar hoe graag jij bij je paard in de buurt woont.

Nee hoe graag jij je paard heel wil houden. Als de stalling te duur is moet je geen 2,5 jarige kopen maar koop dan een 4 jarige. De kans ik helaas groot dat ie al wat vereden en je weet niet wat ermee gedaan is. Daarom beleer ik mijn paarden zelf. Dan weet ik dat het A: goed gebeurd B: ik weet wat er gebeurd is met het paard en C: dat het op een leeftijd gebeurd wat recpectabel is naar het paard toe en niet naar mij toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:52

Wat is er mis met een paard lekker het land op?
Er is niks fijners voor ze.
Er zijn ook normale opfok plaatsen, waar wel elke dag naar je paard gekeken word.
Niks kapot paard, maar juist heerlijk eerlijk paard.

Maar de meeste willen dat niet, die willen elke dag hun jaarling al vlechten en bandages om doen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:03

Yamcha schreef:
Ik denk dat Goofy wil zeggen dat paarden veel te vaak overvraagd worden, omdat de kosten zo hoog zijn, en vooral in de Randstad. Mensen hebben dan snel het idee dat wat ze erin stoppen aan geld, ook weer eruit moet komen, gaan dus het paard veel te snel en te hoog opleiden, want een jong paard, dat op hoog niveau loopt, brengt een hoop geld op in de verkoop. Dat wil niet zeggen dat er in de Randstad geen paardenmensen zijn. Het wil wel zeggen dat het in de Randstad verdraaid duur is om een paard wel op de goede manier te houden en op te leiden.

Misschien moeten we ens gaan beseffen dat paarden nu een keer meer kosten dan ze ooit in hun leven zullen opbrengen. Het zij zo. Het is geen reden om het paard de dupe te laten worden van ongeduld en geldzucht. Een paardenmens kiest voor een een paard, maar kiest er daarmee ook voor om er verschrikkelijk veel geld in te stoppen. Geld wat niet terugkomt, om die keuze te willen maken, moet je een heleboel van paarden houden.

Op die manier. Paarden zijn inderdaad geld verslindend en dat moet je er bij nemen en anders er niet aan beginnen. Die abnormaal asociale kosten in het westen krijg je er zowiezo nooit meer uit. En paarden mogen daar inderdaad niet de dupe van zijn. Ik zou trouwens nooit in het westen willen wonen. Veel stallen betaal je je een bult en komen ze in de winter niet eens buiten. Echt waardeloos en paardonwaardig.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:34

In het westen is ook meer geld te verdienen, dus dan kan je op een stal staan waar ze ook buiten komen Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:44

Niet met die stalprijzen daar.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:44

runningkawa schreef:
Er zijn ook normale opfok plaatsen, waar wel elke dag naar je paard gekeken word.

Maar de meeste willen dat niet, die willen elke dag hun jaarling al vlechten en bandages om doen

Inderdaad...

Zie hier mijn 2,5 jarige... lekker onder de modder...

Afbeelding

Afbeelding

Ik woon in de randstad, hij staat ruim 200 kilometer hier vandaan.... lekker in de opfok, waar continu zeer goed toezicht is. Super verzorging... geweldig plekje en voor mij als student betaalbaar. Zo blijft ie voorlopig ook nog wel een tijd staan.
Toevallig zijn we dit weekend sinds 4 maanden weer eens wezen kijken Haha!

Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:25

Ik vind persoonlijk 2,5 wel een beetje vroeg, ik wacht toch echt tot ze 3 of iets ouder is tijd genoeg!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:39

runningkawa schreef:

Whaha ik heb het weer een verkeerd geinterperteerd. Sorry. Helemaal met jouw eens!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:59

Jullie laten een goed voorbeeld zien. Een paard op het weiland en paard laten zijn, het paard wordt er alleen maar beter van. Ik probeerde duidelijk te maken dat helaas vaak zo snel en jong mogelijk paarden worden verkocht die veel kunnen. Het lijkt dan alsof die paarden talent hebben. De meestje mensen met weinig ervaring met paarden kopen zo'n dier alsof het een kat of hond is en willen het dan zo snel mogelijk voor wat paardrijden genoemd wordt gebruiken. Dat is jammer. Je bent goedkoper en beter af, als je geduld hebt, kan wachten.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:03

MAar de algehele instelling is OOK dat een 10 of 11 jarige al te oud is op het moment dat iemand een paard wil kopen. DAt klopt natuurlijk als ze met 4 alles al moeten kunnen en doen. Meer slijtage. MAar kennelijk vinden mensen die slijtage dan ook vanzelfsprekend.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:38

tja, ik zou persoonlijk nooit een paard van 3,5 of 4 jaar kopen die al allerlei kunstjes kan. Dan is een paard van een jaar of 6 wat net fatsoenlijk ingereden is voor mij veel aantrekkelijker.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:25

Desiree schreef:
MAar de algehele instelling is OOK dat een 10 of 11 jarige al te oud is op het moment dat iemand een paard wil kopen. DAt klopt natuurlijk als ze met 4 alles al moeten kunnen en doen. Meer slijtage. MAar kennelijk vinden mensen die slijtage dan ook vanzelfsprekend.

Wat erg jammer is, want als de 10 jarige goed en netjes is aangereden begint het echte werk pas. Het is dan jammer dat ze dan al met de vut moeten...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:47

runningkawa schreef:

precies!

ik kreeg commentaar dat ik mijn late 3 jarige afgelopen zomer de opfok in heb gedaan, terwijl ze dus van 22 juli is en in april naar de opfok ging, eruit zag als een erg overbouwde uit verhouding zijnde 2 jarige ipv een 3 jarige
ik moest er maar gewoon op gaan zitten en spieren erop rijden.
ze kende de longe en zadel+hoofdstel, dat vond ik wel genoeg voor zo'n laatbloeiertje!

ze is met 3 jaar en 2 mnd oud ingereden, dat vond ik jong genoeg!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:28

Marije1984 schreef:
Desiree schreef:

Wat erg jammer is, want als de 10 jarige goed en netjes is aangereden begint het echte werk pas. Het is dan jammer dat ze dan al met de vut moeten...

Precies! Mijn 16 jarige ruin hier is echt nog niet aan zijn pensioen toe. Heeft wel wat versleten knieën door de oc in het verleden maar hij springt nog als de beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:00

Heel goed gedaan dan! Maar het is waar wat je zegt, veel paarden zijn rond hun 15e al versleten, ik wijt dat onder andere aan dat idioot vroege inrijden. En dat, terwijl als een paard op de goede manier wordt ingereden, op de goede leeftijd, regelmatig weer even een periode op het land gezet wordt, hij met gemak tot ver in de 20 kan werken!
Als je het over kapitaalvernietiging hebt... en dat allemaal door ongeduld en geldzucht. It's a crying shame.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:05

Dan moet je John Whitaker zijn paarden maar eens zien! Die doet het waarschijnlijk heel anders! ECHT oude knarren die nog op hoog niveau mee draaien en ook nog als de beste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:46

Dan ben ik bij deze fan van hem. Die aanpak hou ik van.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:09

hoe zit dat dan met vrijheidsdressuur ?
vanaf welke leeftijd kun je dat je knollebeest aanleren?
is dat ook met drie jaar of zijn er kleine kunstjes (dan bedoel ik voetje optillen, zwaaien met een doek,kusje geven enz enz enz) die je al eerder kan aanleren??
niet dat ik een jaarling heb ofsoo:P maar ben gewoon nieuwsgierig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:13

ik denk dat je daar best vroeg mee kan beginnen hoor. MAar de concentratie die je vraagt moet je aanpassen naar leeftijd.