Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:50

runningkawa schreef:
Waarom zijn er dan tegenwoordig zoveel jongeren met eetproblemen?

En idd, op tv zie je er 5 kg zwaarder uit, kun je nagaan hoe eng dun sommige zijn.

dat ben ik met je eens, dat zij te dun zijn.

Jongeren met eetproblemen komen niet alleen door tv. En die jongeren noem ik niet 'men', dat is een heel klein deeltje van de bevolking.
Dik is idd uit, maar heel dun is niet het schoonheids-ideaal van de bevolking.
Er zijn ook mensen die juist dik mooi vinden, dat is ook een klein deel.

Modellenwerk is ook weer wat anders al zeg ik het zelf. Dat hoeft toch niet het schoonheids-ideaal te zijn? Op foto's lijk je ook zwaarder......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:52

Toch is het algemeen bekend dat er steeds meer jongeren met een eetstoornis bij komen.
En dat komt door de verwrongen gedachte in wat men dik vind.

Dus ik denk dat er hier meerdere mensen zeggen, die persoon is dik, maar in een gezond BMI valt of er maar een beetje over.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:53

Citaat:
Vind dat je een paard uit moet kiezen dat bij je past. Maar dat geldt voor iedereen en heeft ook o.a. met karakter te maken. Ik ga voor grote paarden, die vind ik helemaal geweldig, en het staat me nog ook! Ik hou niet van ielige arabiertjes, die vind ik ook te nerveus...

Maar wat als je die juist wel leuk had gevonden?

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:53

Tja ik heb er helemaal geen probleem mee dat zij ook paardrijden hoor .
Zij mogen ook doen wat zij willen !

Maar niet dat ze op een 'iel' ras gaan rijden . Dat vind ik best wel zielig
Maar op een goed stevig paard zoals een tinker of een shire zo van die rassen .
Dan heb ik het wel over mensen met redelijk overgewicht !

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:55

denk dat de meeste dikkere personen zich wel bewust zijn,
en niet op een iel kleiner paardje rijden

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:57

Inderdaad .
Je ziet ook geen man op een welshje rijden he

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:13

Niek123 schreef:
rommulus schreef:
ik wil hier niet mensen mee aanvallen hoor

ik ben van mening dat als je overgewicht heb dat je gewoon moet gaan kijken naar het ras dat je wilt berijden.
ik bedoel dus bv: niet met over de 100 kg een dun volbloed arabiertje ofzo maar neem een dier over de 7 jaar met vlink wat spier bv: kruizing met trekpaard ofzo.
wand wat idd die mensen zich moetten realiseren is dat ze de ruggen van die paarden enorm gaan belasten.
de moeilijkheid is alleen je kwetst de mensen enorm door een aaval op hun lichaam en hun plezier.

helemaal mee eens!

Ik ook,,!! het valt natuurlijk te begrijpen dat die mensen ook willen rijde,, maar als ze dat doen op een kruising met een trekpaard ofzo.. goeie oplossing toch??

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:19

ik heb al een paar pagina's niet gelezen maar ik hoor van mijn schoonmoeder een goedde

die is het er mee eens dat mensen die wat zwaarder zijn gewoon moetten opletten wat voor dier ze willen rijden.
die zei net mensen die zwaarder zijn letten ook goed op wat voor bed ze kopen, ze kopen vaak niet een wankel bed dat zelfde moeten ze ook bij paarden doen, alleen zijn paarden levende dieren en moet je daarom voorzichtiger met ze zijn.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:25

ikzelf heb zo'n 15 kilo overgwicht (do the math), het is te zien, ik ben 1.80 heb een paard van 1.64 rank gebouwd. Wie bepaald dat het niet kan? Het paard toch altijd denk ik?
En, het plaatje vind ik nou ook niet echt verschrikkelijk
Afbeelding

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:26

Ik heb geen ideaal gewicht, ben geen 130 kg, maar toch te zwaar. Of ik te zwaar voor mijn paard ben? Ik denk het niet, hij loopt lekker en ziet er goed uit. Zie mijn profiel voor een fotootje. Valt wel mee dacht ik, maar.....toch loop ik bij de dietiste. Heb zelf het gevoel dat ik me prettiger op mijn paard ga voelen als ik slanker ben. En natuurlijk elke kilo lichter is fijner voor mijn paard. Op een wedstrijd heeft een jury mij een keer heel grof benaderd over mijn gewicht en sindsdien is het vertouwen voor een groot deel weg met als gevolg nadelige gevolgen voor mijn wedstrijdresultaten. Altijd maar die spanning of mensen en jury's opmerkingen gaan maken is geen prettig gevoel. En ik kan echt wel wat hebben maar het ligt eraan hoe je het brengt. Ik ben het met de meesten hier wel eens dat een slanker iemand mooier staat op een paard wat bij hem of haar past en minder kilo's prettiger voelt voor een paard. Maar grote schade aanbrengen? Ik denk het niet gauw...hoewel 130 kilo op een rank paardje dag na dag wel slecht zou zijn. Maar dan noem ik wel een heel extreem geval op denk ik. Zomaar een vreemde aanspreken op zijn of haar gewicht zou ik nooit doen. Erg kwetsend.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:30

vindt dus niet dat deze jury het recht had om jouw te benaderen
wat je gewicht beterfd,

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:35

Laatst stond er in 1 of andere paardenblad een tabelletje. In verhouding kon de Fjord en de Haflinger het meest qua gewicht tillen (dacht 94 kg) terwijl een normaal sportpaard maar 74 kilo kon tillen. Het was zelfs zo, dat als je zwaarder was en langer dan 2 uur reed, er delen in het ruggedeelte al beschadigd, danwel af konden sterven... en een arabier kon in verhouding nog het minst dragen (moet ik liegen, maar dacht 58kg).

Zo zou je als je de onderzoeksresultaten mag geloven, toch een hoop het paardrijden voor langere tijd achter elkaar moeten schrappen.

Zelf ben ik echter ook niet de lichtste en rijd ik op een normaal, compact paardje. Voor het beeld is het minder, maar voor die tijd dat ik rijd (geen wedstrijd) is het nog goed te doen denk ik. Ik denk wel dat het meetelt dat je paard al bereden is, qua spieropbouw.

En ook over het aanspreken op overgewicht: ik vind dat in terechte zin wel kunnen. Als er echt een zware vrouw op een niet passend paard zit en het dier erg belemmerd wordt, dan wel. Anders vind ik dat respect de bovenhand voert, en zou ik diegene laten genieten!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:36

LaFunkyJazz schreef:
ikzelf heb zo'n 15 kilo overgwicht (do the math), het is te zien, ik ben 1.80 heb een paard van 1.64 rank gebouwd. Wie bepaald dat het niet kan? Het paard toch altijd denk ik?
En, het plaatje vind ik nou ook niet echt verschrikkelijk
Afbeelding

Dit vind ik prima kunnen hoor . Ik denk dat je het ook wel zelf aan je paardje voelt of het gaat of niet . Maar volgens het plaatje gaat het !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 18:39

ik heb het hele topic doorgelezen,pagina voor pagina.
en misschien hoef ik me niet aangesproken te voelen,ik doe het toch wel.
ik ben 1m65 en ik weeg 83 kg nu,behoorlijk zwaar ja.
ik zal ook niet op een rank paardje gaan rijden,maar juist op de paardjes die wat meer kunnen hebben.

maar van sommige reacties hier word ik echt onzeker en verdrietig,en toch lees ik ze.
bijvoorbeeld iemand hier praat over 'die mensen' alsof dik zijn een ziekte is?

ik ben hard bezig af te vallen omdat dat beter voor mezelf is.
doorzitten kan ik prima,ik zit dan ook stil en het enige wat dan een beetje butst is mijn voorgevel Tong uitsteken

en om jullie nu aan het schrikken te maken:
ik heb gereden op een kleine ijslandse merrie,die zal misschien 1m35 geweest zijn?
en hier op de manege rij ik een aantal lessen op een fjordenmerrie van 1m45 hoog,normaal gebouwd.
ik heb het met de instructrice besproken,en zij heeft tijdens de les goed opgelet,en vond uiteindelijk dat ik die merrie dus niet hinderde met mijn gewicht.

maar door sommige opmerkingen ben ik bijna geneigd te stoppen met hetgene wat ik het liefste doe,en dat is toch niet de bedoeling.

ik heb trouwens ook nog nooit iemand van 130 kg of zwaarder zien rijden,ik denk dat je dat haast nooit ziet,de mensen die dat beweren,zeggen dat volgens mij eerder om een discussie uit te lokken.
nou,volgens mij is dat goed gelukt!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 18:57

runningkawa schreef:
Maar dan zou een kwpn-er van 165, die zo ongeveer 600 kg weegt.
Een persoon van 120 kg kunnen dragen?
Of tel ik nu verkeerd?

De belasting op de rug van het paard zou maximaal 120 kg mogen bedragen, incl. zadel.
Het gewicht van het paard is als je het paard niet kan wegen op een eenvoudige manier te bepalen. Je kan een meetlint gebruiken, maar je kan ook met een cm een aantal maten opnemen en aan de hand daarvan het gewicht van het paard heel goed benaderen.

100 kg op de rug van een gezond paard van 600 kg is geen probleem. Wel eens gekeken wat er met een paard gebeurt als het gewicht op de rug minder wordt en als dat meer wordt ? Wat denk je dat het paard doet in die gevallen ?

Voor het paard maakt het geen bal uit of de ruiter 100 kg weegt met een norm gewicht van 100 kg of iemand die 80 kg zou moeten wegen en 20 kg te zwaar is en dus ook 100 kg weegt. De ruiter of amazone die te zwaar is, heeft overgewicht. Voor het paard hoeft 100 kg geen overgewicht te zijn.
Iemand met overgewicht hoeft zich dus niet bezwaard te voelen naar het paard.

Waar je rekening mee kan houden, onafhankelijk van de discussie goed gewicht of overgewicht, of je gewicht te zwaar is voor wat het paard zou mogen dragen. Daar kan je rekening mee houden.

Er zijn heel wat zwaardere of dikke ruiters die beter rijden, dan de slanke optisch "mooiere" slankere ruiters. De dikte van iemand is geen maatstaf voor zijn rijkunst. Als je je paard als hometrainer of conditie trainer gebruikt om je conditie te verbeteren dan ben je verkeerd bezig.

Ik heb indertijd op mijn website (met beperkte toegang) spread-sheet berekeningen geplaatst, waarbij je de maten van je paard kon invoeren om het gewicht te bepalen. Het berekende geschatte gewicht vertoonde verschillen, maar gaf een goede indicatie van het gewicht van je paard.

Bij rijlessen heb ik wel rekening gehouden met de keuze van het paard voor de ruiter op basis van het gewicht van de ruiter. Of de ruiter overgewicht had, was niet relevant. Het absolute gewicht is bepalend.

Een ruiter die zwaar weegt maar goed zit, is voor het paard een verademing boven een lichte ruiter die niet kan zitten. Daar lopen (zitten) er nog heel wat van rond..... Cool Cool Cool

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:36

Hermesdeux schreef:
Laatst stond er in 1 of andere paardenblad een tabelletje. In verhouding kon de Fjord en de Haflinger het meest qua gewicht tillen (dacht 94 kg) terwijl een normaal sportpaard maar 74 kilo kon tillen. Het was zelfs zo, dat als je zwaarder was en langer dan 2 uur reed, er delen in het ruggedeelte al beschadigd, danwel af konden sterven... en een arabier kon in verhouding nog het minst dragen (moet ik liegen, maar dacht 58kg).

Ik zou best willen weten waar je dat gelezen hebt. Kunnen we eens kijken waar het tabelletje op is gebaseerd.
=-=
Het wel of niet toestaan om iemand op een paard te kunnen laten rijden zou dan gebaseerd zijn op het gewicht van de ruiter.
Of een ruiter overgewicht heeft, heeft daar niets mee te maken, dat is een heel ander probleem.
Het paard merkt het verschil tussen een ruiter met overgewicht of normaal gewicht niet. Je kan een persoon niet op overgewicht afrekenen mbt paardrijden. Wel op een te hoog gewicht voor het paard, maar dat is een hele andere discussie. Daarom is het gebruiken van tabelletjes wel handig, maar ook misleidend als het gebaseerd is op drijfzand. Daarom is de bron van de gegevens in de tabellen belangrijk om te weten en de mogelijke voorwaarden die er bij worden genoemd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:32

Ik ben zelf wel heel bewust met mijn lichaam bezig om zo goed mogelijk te kunnen rijden. Ik train mijn paarden zodat ze een sterk, soepel en atletisch lichaam hebben en ik vind dat ik daarin ook wel mijn steentje bij moet dragen.

Ik zie wel eens combinaties waarvan ik de ruiter veel te zwaar vind voor het paard en dat vind ik toch wel zielig.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:41

Jeanne_13 schreef:
Ik ook,,!! het valt natuurlijk te begrijpen dat die mensen ook willen rijde,, maar als ze dat doen op een kruising met een trekpaard ofzo.. goeie oplossing toch??

sorry Verdrietig ???? dus dat betekend dat de flinke mensen geen wedstrijden kunnen rijden? aangezien iedereen je toch raar aan zit te kijken als je aankomt zetten met een half trekpaard.
dat we niet op een iel paard kunnen zitten, betekend niet dat we niet op een stevig gebouwde kwpner/gelderlander zouden kunne hobbelen... wat is bokt tog weer vriendelijk

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:42

Ik heb mij zelf de vraag gesteld of ik een ruiter met overgewicht of welke zwaar is op mijn paard zou laten. En nee ..... mijn paard heeft maar 1 rug en die is kwetsbaar. 1 Verkeerde belasting en je paard heeft een zwakke plek in de rug voor de rest van zijn/haar leven, dit baseer ik ook op mijn eigen (heel incidentele) rugklachten. Ik vind het sneu voor de mensen die er zo veel lol aan beleven Bloos , maar zo denk ik erover.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:48

fjordnina schreef:
Toen ik een bijrijder zocht heb ik in mijn advertentie een maximaal gewicht van 75 kg gemeld. DAt vond ik voor mijn fjord genoeg. Tuurlijk zijn ze sterk, maar dat wil niet zeggen dat ik het ook daadwerkelijk nodig vind dat er zoveel van haar gevergd wordt. Te meer omdat ik maar 55 kg weeg en er dus een enorm verschil zou ontstaan.

Nu heb ik daarvoor iemand gehad die mij verbaasd heeft doen staan: 120 kg in klein formaat voor de deur. Op zich geen probleem, maar ik heb een maximaal gewicht aangegeven. Dat er dan toch nog mensen zijn die over zo'n groot verschil niks zeggen en domweg komen vind ik heel gek. Ik had de mazzel dat het zo hard regende dat er van een testritje geen sprake kon zijn. 3 dagen later had ik de volgende voor de deur staan en die pastte veel beter in het plaatje. Ik heb de eerste dus ook gelijk na het bezoek van de 2e afgewimpeld.

Deze is er door een nieuwe baan en door tijdgebrek ook mee gestopt dus op naar de volgende: een vrouwtje van 25 iets minder dan 90 kg, maar wel 1,85 m lang. Zij is gewoon veel meer in verhouding en kan daardoor dus veel beter haar gewicht juist verdelen en ook snel genoeg.

Wat ik met dit verhaal probeer te zeggen is dat er dus best wel wat meer gewicht op mag/kan maar dat die persoon dan ook een beetje in verhouding moet zijn zodat ze de bewegingen goed kan volgen.

Nou, daar ga je volgens mij de mist in.
Als we even naar de pony's kijken, naar alle vragen 'ben ik te groot voor mijn pony' dan zie je, dat behalve gewicht, lengte een grote rol speelt.
Zoals Runningkawa al aangeeft, is scheefheid een extra grote belasting voor een paard.
Hoe hoger het zwaartepunt van de ruiter ligt, hoe meer een beetje scheefzitten invloed heeft. De hefboom is immers langer.

ik ben er van overtuigd dat het dus voor een paard helemaal niet zwaarder is dat iemand te klein is voor zijn gewicht, integendeel zelfs.
Overigens vind ik het onzin dat een slank iemand beter en sneller gewicht kan verdelen. Dat is gewoon rijvaardigheid. Wat dat betreft beter een zware handige ruiter dan een lichtere onhandige ruiter.

Overigens heb ik een tinker van 1.51 m en 535 kg. Ikzelf ben 1.64 en ca 75 kg. Voor mijn lengte te zwaar, maar niet zwaarder dan een gemiddelde man of een lange vrouw dus.
Mijn tinker heeft last van haar rug gehad en ik ben bij de fysio geweest. Daar heb ik in alle eerlijkheid gevraagd of ik te zwaar ben voor haar. Het antwoord: nee, je bent niet te zwaar, je zit scheef.
Daar ben ik dus aan gaan werken.
Het gewicht van de ruiter is maar 1 factor die het voor een paard vervelend kan maken, maar er zijn nog veel meer: scheef/slecht zitten, slecht zadel, overgewicht van het paard zelf (!), nare bitten waardoor ze in de krul worden gedwongen met weggedrukte rug enz.
Dus natuurlijk extremen daargelaten, vind ik dat je een wat groter gewicht best kan compenseren door (nog) wat beter op die andere factoren te letten.

N.B. in een vroegere Bit heeft ooit een lijstje gestaan;
kleine warmbloed, haflinger, arabier, fries (!) max 70 kg
grote warmbloed, fjord, tinker max 90 kg
shire max 110 kg
Het lijken mij redelijke uitgangspunten.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 21-09-06 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:58

Hermesdeux schreef:
!

Wow, dan mogen veel mannen dus ook niet op een paard stappen. (mannen zijn vaak langer en dan dús zwaarder)
Volgens dit tabelletje zou garinka haast afgestorven moeten zijn met mij als ruiter. Toch gaat dit al enige jaren zonder problemen, ook lange ritten (>3uur) en springen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:44

Volgens mij is een maatje meer of 10-20kg overgewicht het probleem niet. Maar praat je over iemand die in de buurt van de 150kg is dan wordt het verhaal echt anders. Persoonlijk ken ik iemand die ergens in de buurt van dat gewicht ziet en al zit die alleen maar op grote sterke paarden, toch zie je dat die paarden echt problemen hebben met haar op de rug. Bij het opstijgen moet bijvoorbeeld iemand aan de andere kant op de beugel gaan hangen, anders kan het paard niet eens in evenwicht blijven staan zodat zij kan opstijgen, alleen zij heeft er geen problemen mee en gaat elke week met plezier rijden. Toch denk ik dat in zo'n geval je het paard meer plezier doet door te gaan mennen of zo.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:49

Citaat:
shire max 110 kg

Volgens dit lijstje mag ik dus niet meer op mijn paard.. Fijn is dat

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:02

Goofy44 schreef:
Hermesdeux schreef:

Ik zou best willen weten waar je dat gelezen hebt. Kunnen we eens kijken waar het tabelletje op is gebaseerd.
=-=
Het wel of niet toestaan om iemand op een paard te kunnen laten rijden zou dan gebaseerd zijn op het gewicht van de ruiter.
Of een ruiter overgewicht heeft, heeft daar niets mee te maken, dat is een heel ander probleem.
Het paard merkt het verschil tussen een ruiter met overgewicht of normaal gewicht niet. Je kan een persoon niet op overgewicht afrekenen mbt paardrijden. Wel op een te hoog gewicht voor het paard, maar dat is een hele andere discussie. Daarom is het gebruiken van tabelletjes wel handig, maar ook misleidend als het gebaseerd is op drijfzand. Daarom is de bron van de gegevens in de tabellen belangrijk om te weten en de mogelijke voorwaarden die er bij worden genoemd.

Bovenstaand artikel heeft in de Hoefslag van een paar weken terug gestaan. Ik kan me nog herinneren dat het is samengesteld in samenwerking met een da.
Het artikel ging niet alleen over het gewicht dat een paard kon dragen, maar ook de druk die een zadel geeft per vierkantie cm. Dus ook wat een slecht passend zadel kan aanrichten. Dat spieren kunnen afsterven, had te maken met de druk c.q. te weinig doorbloeding.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:43

ladyjoy schreef:
Citaat:
shire max 110 kg

Volgens dit lijstje mag ik dus niet meer op mijn paard.. Fijn is dat

Volgens dit lijstje mag ik alleen op een Shire Bloos