Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pletje123 schreef:Niet goed. Paarden overbluffen heeft niets te maken met samenwerken.
En samenwerken met je paard is toch je doel? Ik zeg: rustig opbouwen in vertrouwen!
Kajanus schreef:Pletje123 schreef:Niet goed. Paarden overbluffen heeft niets te maken met samenwerken.
En samenwerken met je paard is toch je doel? Ik zeg: rustig opbouwen in vertrouwen!
Weet je wat ik vind, dat de meeste eigenaren de paarden eens beter moeten begeleiden en meer in de hand moeten hebben en er wat mee omtutten zodat ze vertrouwen krijgen in vreemde dingen.
En als dan een Gert erop stapt is er echt niets aan de hand zoals dus ook bij mijn paard het geval was. Niks overbluffen gewoon er opstappen vol vertrouwen.. en als je paard dus het 1 en ander gewend is, is er niets aan de hand.
Kajanus schreef:Pletje123 schreef:Niet goed. Paarden overbluffen heeft niets te maken met samenwerken.
Weet je wat ik vind, dat de meeste eigenaren de paarden eens beter moeten begeleiden en meer in de hand moeten hebben en er wat mee omtutten zodat ze vertrouwen krijgen in vreemde dingen.
En als dan een Gert erop stapt is er echt niets aan de hand zoals dus ook bij mijn paard het geval was. Niks overbluffen gewoon er opstappen vol vertrouwen.. en als je paard dus het 1 en ander gewend is, is er niets aan de hand.
WildWings schreef:Kajanus schreef:
Niets aan de hand? Ik hoor hier allemaal mensen brallen dat die man een stevige zit heeft etc, dus ik neem aan dat die paarden wel tekeer kunnen gaan.. opstappen vol vertrouwen is niets mis mee IMO, maar ik zou 't liever rustig aan doen- je kan toch ook vol vertrouwen rustig aan opbouwen, en niet in 1x pats-boem alles erop en eraan- inclusief allerlei publiek etc? Een paard dat op die manier wordt 'ingereden' (of iig: er wordt een begin gemaakt) ondervind volgens mij toch echt wel meer stress dan een paard dat rustig als 'ie uit de wei komt een keer een hoofdstelletje omkrijgt, bitje in.. een keertje een zadel, een keertje longe.. een keer rustig iemand eroverheen leunen, een andere keer rustig erop etc.. Kort gezegd: een paard dat je op deze manier in 1x overdonderd (want dat gebeurd dus) zal heus wel meer stress ondervinden dan waarbij het hele inrijden en zadelmak maken rustig opgebouwd wordt.
Bovendien, wat voegt het nou toe om het zo snel te laten doen door iemand? Als iemand er 1 keer opknalt, dan betekend dat niet dat jij de volgende morgen meteen hetzelfde kan doen, je zult alsnog rustig moeten opbouwen.. het voegt IMO weinig toe, behalve onnodige stress..
KiWiKo schreef:zijn jullie wel eens gaan kijken? In Ermelo geeft hij regelmatig een rondje instructie......
KiWiKo schreef:zijn jullie wel eens gaan kijken? In Ermelo geeft hij regelmatig een rondje instructie......
Nog nooit en eerlijk gezegd voel ik er ook weinig voor.
), iemand ernaast/achter voorwaarts laten drijven, en zelf maar uitzitten.. en na een kwartier geeft een paard zich wel over. Natuurlijk omdat het dier dan doorheeft dat het niet zo erg is.. maar waarom bespaar je een dier die stress niet als je ook gewoon rustig stap voor stap kan werken?) Bovendien lijkt het mij een veel fijner idee als jij weet dat jij je paard zelf de beginselen van het rijden hebt aangeleerd, en niet een ander binnen een kwartier.. Karl66 schreef:Eén van de redenen waarom de Gert van het Hof manier zo gek nog niet is, is dat het paard niet dag na dag door het rustig aandoen aldoor opnieuw een stress-moment krijgt, maar dat het nu één keer stress is voor het paard.
luxket schreef:Ik vind de manier waarop hij het doet op dat moment wel goed... Maar lees goed alleen dat moment.. Op dat tijdstip zijn die paarden zo overrompeld dat het hem lukt...
Maar, ga je die dag daarna zelf ermee verder weet ik 1000 % zkr dat het fout gaat.. Dan accepteerd je paard het niet en denkt ie ook van daag.. En dan kan je dus echt levensgevaarlijke situatie's krijgen. Een paard maak je niet voorzichtig en goed zadelmak in een half uur.. Daar doe je langer over
WildWings schreef:KiWiKo schreef:zijn jullie wel eens gaan kijken? In Ermelo geeft hij regelmatig een rondje instructie......
NeeNog nooit en eerlijk gezegd voel ik er ook weinig voor.
Ik heb al uitgelegd dat het gewoon niet 'mijn' manier is, de informatie op zijn eigen (en andere) site(s) en ervaringen die andere bokkers hier posten geven voor mij al aan dat het niet een manier om een paard 'de beginselen van het rijden te leren.' (Erop springen (waarom met sporen om, overigens), iemand ernaast/achter voorwaarts laten drijven, en zelf maar uitzitten.. en na een kwartier geeft een paard zich wel over. Natuurlijk omdat het dier dan doorheeft dat het niet zo erg is.. maar waarom bespaar je een dier die stress niet als je ook gewoon rustig stap voor stap kan werken?) Bovendien lijkt het mij een veel fijner idee als jij weet dat jij je paard zelf de beginselen van het rijden hebt aangeleerd, en niet een ander binnen een kwartier..
Een jong paard moet je altijd voorwaarts zien te houden. (stappen onder de man is zowiezo heel moeilijk voor een jong paard)
Hersens gebruiken, portie gezond verstand en vertrouwen kweken, ik heb nog nooit een rotzak gehad, geen bokpartijen, niks. Ik was wel haast altijd alleen bezig, had gewoon niet vaak iemand om vast te houden maar had wel alle tijd.
Concorde schreef:Ik ben zelf geen echte handige ruiter, maar heb inmiddels wel een stel paarden zelf zadelmak gemaakt, ik ben helaas een schijterd en kan niet zo heel goed zitten, dus ik ga er echt niet zomaar opzittenHersens gebruiken, portie gezond verstand en vertrouwen kweken, ik heb nog nooit een rotzak gehad, geen bokpartijen, niks. Ik was wel haast altijd alleen bezig, had gewoon niet vaak iemand om vast te houden maar had wel alle tijd.
De laatste die ik heb gedaan was een 3-jarige hengst van Argentinus x Grannus, volgens de eigenaar hondsbrutaal en daar zou ik volgens hem nog wel flink werk mee krijgen. (okee, ik kneep m een beetje toen ie na 4 x met zadel nog stééds heel extreem de bak door stuiterde) maar ik vond het een enorm leuk paard om mee te werken, hij was wel bang in het begin hoor, ook met hangen enzo. Ik ga er eigenlijk pas op als je gewoon op kan stappen om te hangen zonder dat iemand m vasthoud, dus dat het dier dat iig de gewoonste zaak van de wereld vind. Ook een keer met je bovenlijf omhoog zodat je er bovenuit komt (vinden ze vaak wat eng). Ben met deze hengst 3 weken bezig geweest, toen reed ik hem gewoon los door de baan in 3 gangen en er zat een stuur en een rem op (paard had wel een lastige mond, had er een kunststof bit in en in het begin op halster gereden om hem niet bang te maken in de mond als ie wel een keer een huppel zou maken, maar had op dat gebied zn bouw ook niet mee en een heel klein mondje) Dat paard deed z'n werk trouwens met plezier, was ie voordat ie beleerd vaak wat terughoudend en hij liep weg als je hem uit het land haalde, binnen no-time stond ie al aan het hek als ie me aan hoorde komen. De eigenaar was op z'n minst gezegd verbaasd dat het zo'n werkwillig braaf dier was geworden