Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:25

Sporen zijn vanaf M1 dressuur verplicht, dus waarom zou het slecht zijn?

Voor ruiters met een slechte beenligging zijn ze niet geschikt, maar daarom hoef je in de B en L ook niet verplicht sporen om.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:26

Volgens sommige Bokkers wel Schijnheilig

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:27

Ja dat geloof ik ook!
Naja dan rijden diegenen het slecht vinden toch gewoon zonder sporen Tong uitsteken

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:35

alleen als je een hele luie pony hebt die heel moeilijk is om door te lopen en ook der goed mee kan rijden ok zo goed hoef je ook weer niet te rijden maar misschien wel wat verstand
Laatst bijgewerkt door hoi op 28-07-06 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:36

Dán net niet Lachen dan is een spoor een laatst redmiddel, terwijl het een hulpmiddel zou moeten zijn om je hulp te verfijnen.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:55

Weetje wat ik nou nooit begrijp, waar mensen zich druk om maken?! ga dan alsjeblieft iets nuttigs zoeken om je druk over te maken....

De 1 kies er nou eenmaal wel voor om een spoor te gebruiken ook al wordt die niet gebruikt maar puur omdat dit bij de outfit hoort, de ander vind het onhandig en vind het niet belangrijk en doet het lekker niet, en weer een ander gebruikt een spoort omdat hij of zij ze echt nodig heeft om de hulpen te verfijnen Dat bepaalt toch iedereen wel zeker zelf, en dat is voor iedereen ook weer anders.

De een bandageert omdat die gene het mooi vind en de ander vind het pure onzin. (want ook met bandageren kun je grote fouten maken)....

Je blijft altijd een groep mensen houden die niet met verstand en gevoel rijden, maar met hun ego. HELAAS kun je hier niks aan veranderen....of dit nou om de misbruik van de spoort gaat, om de misbruik van de slof, of om het fout bandageren..

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:32

hoi schreef:
alleen als je een hele luie pony hebt die heel moeilijk is om door te lopen en ook der goed mee kan rijden ok zo goed hoef je ook weer niet te rijden maar misschien wel wat verstand

en toch juist met een hele luie pony vind ik het onverstandig. als jij een spootrje gebruikt om een paard vooraarts te rijden, raakt je paard er aan gewent dat je een spoortje om hebt. en zal er niet meer op reageren. dan koop je steeds maar scherpere sporen. nou dat kan tot de scherpste wieltes, maar wat heb je daaraan? een spoortje is niet bedoelt om een paard voorwaarts te rijden! heb het zelf gemerkt met een verzorg paard dat ik had. we moesten steeds scherpere sporen gebruiken en steeds harder been geven voor de zelfde reactie. met mijn eigen paard rij ik soms met sporen zodat ze net dat beetje extra geeft en mijn hulpen minder zichtbaar zijn (dit alvast voor training van wedstrijden). en ik rijdt alleen in de les soms ermee. dus ja je bent een slechte ruiter als je je spoortjes gebruikt om je paard voorwaarts te houden.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:41

Ik vind dat je best met sporen mag rijden. Maakt niet uit in welke tak van paardensport.
Mits je ze goed gebruikt.
Bij ons op de manege zijn van die ruiters die rijden met sporen, omdat hun paards niet voorwaarts is. Nou daarvoor zijn sporen volgens mij niet gemaakt!
Ze geven dan gewoon keihard been! En met die sporen prikken!
Eerst je paard goed aan het been hebben. En als je dan moeilijkere oefeningen gaat doen kun je wel sporen gebruiken.
Ik zie ook zoveel combinaties in de B die al met sporen rijden, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is.

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:44

ik vind met sporen rijden ook niet slecht!!
en ik vind het onzin dat het bij dressuren wel kan en bij springen niet!!
een springruiter schakelt net zo goed met zijn paard en kan hier een spoortje voor gebruiken.
er zijn alleen te veel mensen die sporen stoer vinden en deze daarvoor gebruiken maar niet het benul hebben wat ze hun paard hier mee aan kunnen doen. ook denk ik dat mensen te snel naar een spoortje grijpen.
mijn mening.
ik rij liever met een zweepje dan met een spoortje!

boldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:18

@loutjuh: Hoe bedoel je: waar maak je je druk om??

Dat heet struisvogelpolitiek. Iedereen weet, en er waren hier al voldoende voorbeelden, dat sporen regelmatig verkeerd gebruikt worden. Mogen wij als paardenliefhebbers onze visie hier niet over geven. Is, als de lappen vel er bij aanhangen dit geen vorm van dierenmishandeling?? Ruiters mogen best weten dat ze dan verkeerd bezig zijn. Ze moeten gewezen worden op hun fouten....

Bovendien, is het niet belachelijk dat sporen gebruikt worden omdat ze mooi bij je outfit staan??? Tja, laat die cap dan ook maar achterwege, ook geen gezicht.
In heel veel gevallen rijden ruiters met sporen omdat ze vinden dat het erbij hoort. Een soort stoer gedrag zo van, kijk mij nou!

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:24

hm nou ja misschien of je ook voor een luie pony toch geen sporen te gebruiken ik denk dat je misschien toch ik je gelijk geef Albertine_N ok nou laat maar dan euuhhhhhh houden we het bij dat je sporen niet perse hoeft te gbruiken in de B en de L klasse
maar wel in de hogere klasse zoals de M en de Z daar is zal het gewoon verplicht zijn nietwaar? Vingers aflikken

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:36

hoi schreef:
hm nou ja misschien of je ook voor een luie pony toch geen sporen te gebruiken ik denk dat je misschien toch ik je gelijk geef Albertine_N ok nou laat maar dan euuhhhhhh houden we het bij dat je sporen niet perse hoeft te gbruiken in de B en de L klasse
maar wel in de hogere klasse zoals de M en de Z daar is zal het gewoon verplicht zijn nietwaar? Vingers aflikken

ja dan zijn sporen idd verplicht. maar een spoor om hebben wil niet zeggen dat je m gebruikt. toch?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:40

neetje86 schreef:
ja dan zijn sporen idd verplicht. maar een spoor om hebben wil niet zeggen dat je m gebruikt. toch?

Als het goed is niet. Helaas betekent zelfs GP rijden niet dat je een spoor correct kan gebruiken...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:56

Nibbit schreef:
Sporen zijn vanaf M1 dressuur verplicht, dus waarom zou het slecht zijn?

Voor ruiters met een slechte beenligging zijn ze niet geschikt, maar daarom hoef je in de B en L ook niet verplicht sporen om.

Ik zie zat vaak M ruiters die hun sporen ook maar te pas en te onpas gebruiken en geen goede beenligging hebben. Zeker als hun paard een beetje opgefokt is door de ruiter en spanning , dan worden ze vaak geschopt met die dingen, nou spijt me maar dat vind ik geen verfijning, er zou een jurylid moeten staan bij het losrijden en uitrijden, want wat je daar af en toe ziet , als ze dat in de ring doen , kunnen ze gelijk de ring verlaten.

Ik vind het juist de kunst om je paard zonder sporen ook te kunnen rijden, dat is pas rijden en dat ze het verplichten vanaf M vind ik ook niet van deze tijd.

Heel vaak zie je op maneges dat ze sporen aan krijgen bij de eerste les, ik vind dat moet niet mogen.

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:59

wat zeg je nou midgie? sporen gebruiken in de eerste les? op de manege? jezus die zijn wel een beetje euhh ja hoe moet ik dat zeggen? crazy?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:03

wat een ONZIN!!! anky is slecht..edje hapé etc zijn dan allemaal slecht want die rijden met sporen..mensen vanaf het m1 zijn slecht want die rijden ook met sporen...raar he als dat moet..?¿ Knipoog wat slecht is is niet met sporen rijd als je ze nodig hebt..en dan dus de heele tijd met je been gaat stampe en vervele..dat is slecht..mijn mening (A):D

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:08

ik vind sporen goed als je weet hoe je ze moet gebruiken en je ze nodig hebt

paramejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:12

je bent niet bijvoorbaat een slechte ruiter,maar een vereiste is wel dat je weet hoe je met sporen moet rijden.als je dat niet weet moet je ze gewoon in de winkel laten liggen.
Laatst bijgewerkt door paramejo op 29-07-06 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:13

Als je gaat kijken bij wedstrijden in de B, zie je dat er weinig met sporen wordt gereden (vind ik in die klasse ook echt onzin; als je je paard of pony nog niet goed voor het been hebt moet je zeker niet met sporen gaan rijden). Toen één van mijn meiden door was naar de Kampioenschappen, was zij ineens van alle deelneemsters de enige die zónder sporen reed. Vond ik zo raar ! Je bent toch al door en ik denk niet dat op dat niveau je een beter proef rijdt mét sporen. Dus kan het alleen maar zijn omdat die deelnemers denken dat de jury dat wil zien, of dat het er beter uitziet (wat dus niet het geval was, want een groot deel kon er niet mee rijden).

Hier wordt telkens door mensen als argument gebruikt dat je ze pas mag gebruiken als je weet hoe je ze moet gebruiken. Helaas vinden álle mensen die hier gereageerd hebben dat ze dat kunnen en dat durf ik te betwijfelen.... (zelfkritiek is over het algemeen in de paardrijwereld alleen aanwezig bij degenen die beter en hoger rijden).

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:57

Netje schreef:

Hier wordt telkens door mensen als argument gebruikt dat je ze pas mag gebruiken als je weet hoe je ze moet gebruiken. Helaas vinden álle mensen die hier gereageerd hebben dat ze dat kunnen en dat durf ik te betwijfelen.... (zelfkritiek is over het algemeen in de paardrijwereld alleen aanwezig bij degenen die beter en hoger rijden).

ok dus wij zijn hier allemaal slechte ruiters. bedankt hoor! volgens mij zecht bijna niemand hier zelf met sporen te rijden. en je mag er toch wel een mening over hebben ook al rijdt je er niet mee. maar jij zal zelf wel gp rijden ofzo dat je dat allemaal weet.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:01

Ruiters/amazones die sporen dragen zijn slecht?

Nee, als ze juist gebruikt worden. Ik gebruik mijn spoor alleen ter verfijning mijn beenhulp. Zoals al eerder werd gezegt.

Ja, ze kunnen ook slecht zijn maar de argumenten daarvoor zijn al genoem.

Birgit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:26

Als je met sporen rijd ben je echt niet slechter dan als je zonder sporen rijd, Idd wat Mistralle zegt:"je gebruikt ze ter verfijning van'. Maar oké als je je sporen verkeerd gebruikt ben je wel slecht bezig ja Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:31

wat ik nog het sneuste vind van veel mensen is dat ze meteen anky erbij halen; want die is toch ook niet slecht?
Kom je weer op dat punt; dat mens is geen god ofzo? Verward zal wel aan mij liggen..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:29

Ruiters die MET sporen rijden zijn NIET slecht. Ruiters die OP sporen rijden WEL.

Zo en dat een in een paar woorden Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:34

Birgit_ schreef:
Als je met sporen rijd ben je echt niet slechter dan als je zonder sporen rijd, Idd wat Mistralle zegt:"je gebruikt ze ter verfijning van'. Maar oké als je je sporen verkeerd gebruikt ben je wel slecht bezig ja Ja

Ik denk dan dat het gros van de mensen dus echt niet weten waarvoor een spoor is , of misschien wel , maar het niet zo gebruiken.
Ik zie vaak zat dat de spoor onterecht gebruikt word, ga maar eens een dagje op een concours in de ronte kijken en zie de reacties van de paardjes, je ziet gelijk welke ruiters ze dus verkeerd gebruiken.
Vaak zijn ze gefrusteerd van de zenuwen of loopt dat kl*te paard (hoor je dan) niet goed vandaag, maar ze vergeten dat ze het zelf zijn waardoor hun paard niet goed loopt en dat dier krijgt dan de sporen even flink in zijn bast geprikt, nou dat vind ik niet het juiste gebruik.