Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:06

Taaclover schreef:
Echter wel met mijn handen op de juiste hoogte.

Wat is een 'juiste' hoogte? Wie heeft dat ooit aangegeven?
Het voordeel van mn armen vind ik dat ik ze alle kanten op kan doen, en zo mn paard beter kan vertellen wat ik wil, tijdens de training.

Als je eindresultaat maar is wat je wilt, het maakt imo niet veel uit hoe je daar komt. Je krijgt toch geen punten tijdens je training?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:09

Cer schreef:
Taaclover schreef:
Echter wel met mijn handen op de juiste hoogte.

Wat is een 'juiste' hoogte? Wie heeft dat ooit aangegeven?

Dat staat keurig aangegeven in de boeken als "onafhankelijke zit".

Linkje ter aanvulling van wat ik nu bedoel: http://www.dehoefslag.nl/include/lib/fr ... &itemid=57

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:12

oh ja, de boeken ja...
Die heb ik niet gelezen .... (zie profiel )

Dus als ik mn handen 20 cm boven de 'vastgestelde' hoogte hou, heb ik geen onafhankelijke zit meer?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:06

Dan veranderd je zwaartepunt wat wel van impact is op je zit ja.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:11

Dat kan ik me voorstellen als je je armen naar je paard zn oren zou brengen... vanwege de lengte.
Maar omhoog... ? het ligt er misschien ook aan hoe je zwaartepunt ligt. Op een westernzadel ligt je zwaartepunt zowieso al anders dan bij een dressuurzadel met een diepe zit (waarbij je echt op je kruis zit)..

maar dit is offtopic denk ik...

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:27

runningkawa schreef:
Ik vind het altijd raar dat je moet rechtrichten met de hand
Hup kop naar buiten hannesen en dat heet rechtrichten.

heel raar, ik heb nooit anders geleerd dan handjes op de plaats.
Rechtrichten doe je verder met je benen

Het zit ook niet in de hals, die je met de hand opzij zet, maar in zijn lijf, daar heeft je hand weinig te doen

inderdaad, dat zei mijn lesgever ook.
Rechtrichten hoort voornamelijk met de beenhulpen te gebeuren.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:31

"hun kop naar buiten hannesen".....

Ligt er maar net aan naar welke kant je paard gebogen is... als hij bijv. linksgebogen is (stelling naar links) en je rijdt op de rechterhand, ga je niet zn kop naar buiten hannessen.. maar naar binnen.

En dat is niet zn kop naar binnen/buiten hannessen maar zn hoofd voor zn lijf plaatsen ipv zn lijf achter zn hoofd plaatsen....

En nee, ik rij niet volgens de AdB methode, maar heb wel een open mind ....

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:32

Cer schreef:

en dat is meer dan een hoop mensen kunnen zeggen!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:40

Ik denk dat die hoge handhouding duizend keer vriendelijker is dan dan dat lage vastzetten van de hals. Er wordt gewacht tot het paard hierop nageeft, en dan gaan de oefeningen verder. Niet ieder paard accepteerd dat even goed denk ik. Maar ik blijf het een positieve rijstijl vinden, en heb ook al een paard op M niveau gezien, dat ook puur op zijn rijstijl was gereden. Nog nooit zo'n losgelaten swung gezien

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:46

Cer schreef:

Dat zeg je van jezelf, nu moet je dat ook nog echt hebben ....

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:46

kleine toevoeging: ik heb ook een paard (afgedankt door 'top'spring ruiter Phillipaerts) zien veranderen van kreupel, sterrenkijkend en mis bespierd, naar een vrolijker en rechtgericht paard. Het heeft die persoon veel moeite gekost, de verleiding is groot om er een slof aan te hangen zoals zoveel gebeurd, maar het is hem dankzij deze methode gelukt.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 16:47

Fiew eindelijk bijgelezen

Nja, de meningen zijn verdeeld.
Zoals iemand opmerkte, waarom moet het vergeleken worden in wedstrijdniveau? Is dat zo noodzakelijk?

En over die buitenstelling,
een paard is dus gebogen. Gevolg daarvan is dat hij aan een kant korte spieren heeft en waar hij makkelijk buigt, en aan de andere kant langere, uitgerekte spieren. Door de buitenstelling (mits op de juist hand), maak je die korte spieren lang.
En het is niet enkel met de hand werken.
Als je je paard van stelling laat veranderen, verandert je zit ook, als je je paard naar rechts laat kijken ga je automatisch naar links zitten en vica versa. Dus dat is al teugelhulpen + gewichtshulpen.
Over de beenhulpen: Op rechte lijnen gebruik ik die minder, maar op een volte daarentegen wel. Dat is allemaal afhankelijk van de buiging en de oefening die verwacht wordt.

@ Tyrza: De takt en impuls zijn doorheen alle stappen verweven.
Antoine is er juist heel erg tegen om je paard maar een beetje te laten sukkelen. Drang komt langs achter! En hierbij wordt er ook gelet op de takt en de zuiverheid van de gangen

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:50

Ik wacht nog steeds op antwoord

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:00

Als ik naar jouw foto's kijk yulan, zie ik een pony die zijn rug een beetje wegdrukt, zeer ontevreden kijkt, en een vervelende houding heeft. Als je mij nu eens kunt uitleggen waarom dit een goede houding is.. Ik snap dat je wilt rechtrichten, dat doe ik ook, maar in mijn ogen op een vriendelijkere manier. Dus handjes los, beetje buitenstelling en daarin combineren. Niet mn handen hoog waardoor mn paard blokkeert..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 17:12

Nja, mss zien jullie het zo, maar op de meeste foto's echt niet.
Ik voel een losgelaten, nageeflijke pony met veel schwung.
Soms, als ie zich opspant, dan voel ik pas wat een gespannen rug is ..

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:20

yulan durft tenminste ook eens mindere fotos te laten zien, die menig bokker hier gewoon eruit selecteert. Een foto is maar een momentopname, en ik zag die paarden echt niet zo krampachtig lopen als hier wordt verondersteld. Het is een proces, en hier worden alleen de eerste fases uitgepikt, wanneer haar paard nog moet nageven en nog niet optimaal ontspant. Ik weet zeker dat ze tal van fotos heeft, waarop winnetou wel goed loopt volgens jullie norm.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:25

yulan schreef:
Nja, mss zien jullie het zo, maar op de meeste foto's echt niet.
Ik voel een losgelaten, nageeflijke pony met veel schwung.
Soms, als ie zich opspant, dan voel ik pas wat een gespannen rug is ..

Ja, maar ik baseer me nu dus puur op de foto's, want ik zie voor de rest niets.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 17:27

Nja, iedereen moet leren, en waarom enkel de beste foto's erop zetten?
Hij liep goed in de les, maar hij kan beter lopen. Is dat een reden om toch geen foto's te zetten? Waarom niet?

Ik heb de foto's gezien van Taaclover en persoonlijk gezegd vind ik het een mooier beeld met de handen wat hoger
Ik heb een beter, natuurlijker contact met m'n arm-hand zo, dan met lage handen, dat onderbreekt de verbinding wat naar mijn mening.

@Tulandro: Ik heb nog foto's van vorige stages:
viewtopic.php?f=10&t=550582&hilit=
viewtopic.php?f=10&t=574275&hilit=

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:31

yulan schreef:
Ik heb een beter, natuurlijker contact met m'n arm-hand zo, dan met lage handen, dat onderbreekt de verbinding wat naar mijn mening.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Jullie handhouding is absoluut niet natuurlijk . En als je eens eerlijk naar je foto's zou kijken an zie je een knik in de teugel-arm verbinding. Hoe kan je dan beweren dat een normale middelmatige handhouding de verbinding zou onderbreken

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:34

Op het moment dat hij laag loopt ziet het er ontspannen uit, maar voor de rest vind ik van niet. Waarom niet de normale manier? Dus gewoon normaal contact, waardoor je paard als het goed is zelf al nageeflijk loopt, en van daaruit lekker laag en stofzuigend laten lopen. Dat lijkt mij een veel eerlijkere manier dan hem zo met zn hoofd te laten lopen.. En het lijkt echt juist alsof je je handen vast zet, als je ze ze hoog houdt..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 17:41

In jullie ogen lijkt het misschien zo, maar ik doe echt geen inspanning om m'n handen zo te houden, ik zet ze totaal niet vast, dat zou pas een heel ander beeld gven.
Hier míjn visie over recht lijn : mond-hand-schouder
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:44

menollyke schreef:
Ludora schreef:
Ook ben ik het er mee eens dat een paard eerst dient te ontspannen en de rug dient los te laten voor je uberhaupt aan oprichting denkt, maar het stofzuigen is niet voor ieder paard de methode, denk aan een paard dat al ver op de voorhand gebouwd is. Die gaat op de kop lopen, en ook dit heb ik gevoeld bij verschillende paarden die op de AdB manier gereden werden. Ieder paard is anders en daarom werkt het niet voor ider dier imo.

Wat je zegt is juist, het is niet voor elk paard de methode. De ruiter moet dan ook kijken welke methode bij de ruiter past maar ook bij het paard. Pas als het voor allemaal werkt, dan kan je er echt aan werken en verder komen. Zolang de ruiter met andere dingen in zijn of haar hoofd zit, kan deze niet open staan voor een andere methode. Zolang het paard het niet aan kan, is dit kennelijk ook niet de methode.

Voor sommige paarden is dit de enige manier van rijden die niet te belastend is voor het paard, voor andere werkt dit niet. Hetzelfde geldt voor ruiters van deze paarden. Het moet je liggen en je moet er voor open staan.

En daarom mis ik in de instructie bij AdB iets, hij gaat er, zoals ik het ervaar vanaf een afstandje, vanuit dat iedereen al op een niveau is dat ze dit snappen en iedereen kan zien of voelen aan zijn eigen paard of deze dat kan....

Wat betreft het open staan, tsja als jij welke instructeur dan ook niet vertrouwd in wat hij/zij zegt, dan moet je een andere instructie met wellicht een andere methode gaan zoeken. Vertrouwen en klick is in de driehoek van ruiter paard en instructeur op de eerste plaats het belangrijkste...

En Tyrza, ik ben het er mee eens, de meeste paarden worden van rechtstellen wel taktmatig, en krijgen dan ook een natuurlijke impuls, maar deze 2 dingen lijken mij samen met het rechtrichten het belangrijkste van een goed lopend paard. Ook imo komt oprichting wanneer de verzameling komt. Dus staat verzameling bij mij voor oprichting.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 17:50

Aangezien ik nog nie zo ver zit, zal ik niet meespreken over de stappen verzameling en oprichten.

En de methode helpt niet als de ruiter er niet voor openstaat.
Volgens mij is elk paard zo te rijden, ik heb al enkele vreemde paarden gereden en ze reageren er allen positief op.

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:32

Hey,

Zal hier ook mijn zegje komen doen . Zelf weet ik niets over Antoine , en de meeste mensen hier hebben amper een les van hem gezien , die alleen maar oordelen via verhaaltjes , ik vind persoonlijk dat je de man zelf eens moet zien lesgeven.

Blijkbaar hangt het af van paard/ruiter tot paard/ruiter , de ene keer werkt het SUPER , de andere keer veel minder.

Ik heb Yulan en Missblue al veel zien rijden , en wat ik zie zijn volledig ontspannen , blije , losse paarden die allesbehalve weglopen. Winnetou zie ik ook allesbehalve op z'n voorhand lopen , ofwel ben ik blind.
Momentopnames zijn momentopnames , maar ik vind dat je deze combiniaties in het echt moet zien voordat je over ze kunt oordelen.
In de toekomst zal ik van deze combinaties zeker eens filmpjes maken tijdens een les , zodat je misschien (met toestemming natt.) zelf eens kan zien.

Wat zijn jullie ervaringen met de METHODE? En niet met de man in kwestie zelf?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:56

Naar mijn mening moet de verbinding tussen mond van het paard en de elleboog van de ruiter een rechte lijn zijn. De elleboog van de ruiter hangt losjes boven de heup, recht omlaag vanuit de schouder van de ruiter.

Als je de volledige bewegingsafwikkeling van het paard de bewegingen van het paard en de ruiter gezamelijk bekijkt en gecombineerd analyseert, zal duidelijk worden dat een andere verbinding met de paardenmond eerder zal leiden tot tegenwerken van het paard in de beweging.

De knik in de lijn (mond-schouder) die op de foto's duidelijk te zien is, maakt het mogelijk om beperkingen die de ruiter heeft in een goede ruiter hand en goede zit, te compenseren. Je rijdt dus eigenlijk op die manier omdat het rijden nog niet helemaal "je van het" is, en om resultaat te krijgen pas je de rijmethode aan. Het laat misschien sneller resultaten zien, maar het blijven trucjes.

Je kan over rijlessen van elke willekeurige persoon goede en slechte ervaringen noteren. Als een probleem met een bepaalde instructeur kan worden opgelost, kan dat dank zij deze instructeur gelukt zijn, de kans is groot dat het bij iemand anders ook gelukt zou zijn.

Er staat in het begin van dit topic ook een foto, waarvan geclaimd wordt dat het paard goed gereden wordt. Als je de bewegingsafwikkeling van het paard ziet, is duidelijk te zien (als je daar een geoefend oog voor hebt), dat de bewegingsafwikkeling niet goed is. Er is geen sprake van een zuivere gang, het paard gaat niet in TAKT. Om te beoordelen of iets goed of fout is, zijn de omstandigheden, maar de vaardigheden van de persoon die een oordeel of mening geeft belangrijk. Omdat er "anoniem" gereageerd wordt, kun je je afvragen, of de meningen of oordelen over een onderwerp waardevol zijn. Het zijn meningen, alleen het gewicht van een mening of oordeel is wat moeilijk in te schatten.

Ook de argumentatie dat slechte momenten op foto's momentopnames zijn, is in de meeste gevallen onzin. Gemiddeld zie je heel veel fouten en minder vaak de goede zaken. Ik zou de neiging hebben om hieruit af te leiden dat er gemiddeld minder goed gereden wordt. Met een digitale camera waar iedereen mee op zak loopt, is het onmogelijk om het moment supreme vast te leggen. Dus als je focussed op slechte momenten, dan zou het als het incidenteel zou zijn, waarschijnlijk een goede foto opleveren..... Er zit een redelijk groot tijdsverschil tussen het drukken op de knop van de camera en het in werkelijkheid nemen van de foto. Bovendien zijn de meesten van ons niet perfect. Commentaar geven is dan relatief eenvoudig, zolang het maar opbouwend blijft.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 08-06-06 20:09, in het totaal 3 keer bewerkt