[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:24

PriscaZ schreef:
Verder horen er dan veel meer dingen bij zo'n lijstje:
- goede ruiters rijden altijd met een perfect passend zadel
- goede ruiters hebben nooit hun neusriem te strak zitten
- goede ruiters kunnen zonder sporen rijden
- goede ruiters rijden zonder zweep
- goede ruiters....

Kunnen zonder neusriem rijden. Kunnen zonder sporen rijden, kunnen zonder zweep rijden.

Ze kunnen inderdaad zonder heel veel meer, maar het gaat hier even om het gebruik van hulpteugels als oplossing voor problemen (zie opening topic) en niet om de definitie van een goede ruiter.

shetlandlove

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:27

Dressuur is uitgevonden door de mens. (heb ik hier ergens gelezen) Ben ik het helemaal mee eens. Maar is het van de dressuur niet juist de bedoeling dat het paard weer in een goede houding loopt mét ruiter en zadel op zijn rug? Als je je paard vrij in de wei laat lopen heeft het niets op z'n rug en is zijn houding (laten we aannemen dat het paard geen afwijkende beenstand heeft o.i.d.) van nature goed. Maar zodra er gewicht op de rug komt, drukt dit op de voorhand. Door dressuurmatig te rijden kun je je paard meer op de achterhand krijgen.
Dit over de dressuur.

Nu ontopic

Ik vind dat een goede ruiter zonder hulpteugels moet kunnen. Ik ken zelf genoeg mensen die hun paard de vernieling in helpen door gebruik van hulpteugels, en met name dus de slof. Het paard wordt alleen van voren gereden en zal zich in de hand dus nooit goed kunnen ontspannen omdat de achterhand er niet goed bijgepakt wordt. Je ziet dan vaak na het rijden een ontevreden ruiter, en een afgeleefd paard.

Een martingaal vind ik overigens wel kunnen, ik ken meerder paarden die hun hoofd echt in gigantische bogen richting hoofd van de ruiter slingeren en dan is een martingaal en handeig hulpmiddel. Het moet dan overigens wel als hulpmiddel gezien worden en niet iets dat je als vanzelfsprekend gaat zien. Je moet er als ruiter altijd naar streven dat je je paard ontspannen en zonder hulpteugels kunt rijden.

Ik heb overigens zelf 2 keer met slof gereden. 1 keer met supregoede begeleiding, dat mens wist waar ze het over had. Echt super! Ik voelde rustigaan mijn paard in mijn hand ontspannen en ook van achter komen. Dit is de enige keer geweest dat ik mijn paard van achteruit en over zijn rug heb voelen lopen. Heerlijk!!
De 2e keer was er iemand anders bij, en die zei meteen dat ik de slof strakker moest pakken en blabla...Dit was niet fijn, ik kreeg een opgefokt paard dat al zenuwachtig werd als ik alleen al mijn hand iets terugnam. Ik heb toen echt duidelijk het effect van de slof zelf gemerkt en er komt wat mij betreft geen slof meer aan!
Ik rijd trouwens weinig dressuur

shetlandlove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:28

Lusitana schreef:
Een goede ruiter is iemand die geen slechte ruiter is

je meent 'et

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:34

PriscaZ schreef:
Ik rijd regelmatig met een slofteugel, omdat ik reuma heb (ziekte van Bechterew) Hij zit er dan voor nood om, zodat, mocht Prisca ineens bedenken dat zetegen gaat werken, en ineens haar hoofd omhoog gooien, dan komt de klap op de slof en niet op mijn rug...

Ben ik nu automatisch een slechte ruiter? (ik zeg niet dat ik top ben hoor, absoluut niet, start niet eens )

Nee, want je kunt ook zonder en dat is de stelling.

Een paard kan overigens ook heel wat klappen door je rug zenden door te bokken, en dat kunnen ze nog steeds met slofteugel.
Het is dus niet zo dat je met slofteugel gegarandeerd een smooth ride hebt!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:38

shetlandlove schreef:
Lusitana schreef:
Een goede ruiter is iemand die geen slechte ruiter is

je meent 'et

Even een grapje tussendoor moet kunnen. En het is nog waar ook
De meesten weten heel goed te vertellen wat slecht is, nou, als je dat allemaal wegpoetst, houd je goed over. Scheelt een opsommig van kwaliteiten

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:40

een goede ruiter kan zonder al die hulpteugels, maar hij kan ze ook gebruiken.

nu vraag ik me toch wel af hoe de tegenstanders dan hun paarden longeren...

shetlandlove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:44

Lusitana schreef:
shetlandlove schreef:
je meent 'et

Even een grapje tussendoor moet kunnen. En het is nog waar ook
De meesten weten heel goed te vertellen wat slecht is, nou, als je dat allemaal wegpoetst, houd je goed over. Scheelt een opsommig van kwaliteiten

Vond het wel een grappige definitie Ik kan niet zeggen dat het niet waar is
Maar iedereen heeft zo zijn eigen idee van goed en slecht, dus ik wilde wel eens weten wat nou eigenlijk goed is...De scheiding tussen goed en slecht is zo fragiel...
[/quote]

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:09

Definitie? Die met gewone hulpen alle paarden kan rijden en tot ontspanning kan brengen, een paard iets aan kan leren en af kan leren, en daarom weet hoe, wanneer en in welk mate te corrigeren ("straffen") en te belonen.
Komt denk redelijk in de buurt.

Ik kan niet zo goed bedenken waar de scheiding onduidelijk wordt, geef eens een voorbeeld?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:10

Biepje schreef:

Als je longeert ben je geen ruiter. Alleen als je erop zit ben je ruiter

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:28

Lusitana schreef:
Biepje schreef:

Als je longeert ben je geen ruiter. Alleen als je erop zit ben je ruiter

Waarbij het een kwestie van definitie is wat je onder longeren verstaat, doch zoals het algemeen wordt verstaan doe ik het níet. Heb met het lopen/beleren aan de lange, doorhangende lijn ook een ander doel.
'Grondwerk' vind ik daarom een passender term en uiteraard komt daar geen enkele hulpteugel bij kijken.

HC

shetlandlove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:35

Lusitana schreef:
Ik kan niet zo goed bedenken waar de scheiding onduidelijk wordt, geef eens een voorbeeld?

Bijvoorbeeld met de kwestie hulpteugels, de ;één ziet dit als slecht rutier die dit gebruikt, de ander vind iemand een goede rutier als die de hulpteugels goed gebruikt enz....Iedereen heeft zijn eigen mening, dus vind het verschil van goede of slechte ruiter nogal rechtlijnig. (Omdat ik hier velen heb zien schrijven goede ruiter dit blabla, ben ik er ook over begonnen, want het is mij niet duideijk wanneer iemand iemand een goede ruiter vind, snap je het nog? )

Ulony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:42

ik wil niet veel zeggen, maar ik heb een tuiger, en als die het in haar kop heeft dan werkt een slof ook niet meer hoor! en ik ben juist op advies van mijn instructriese met slof gaan rijden, niet dat ik er altijd mee rij, maar 1 keer in de 2 maanden wel... ze heeft er veel moeite mee om laag te lopen, omdat ze zo natuurlijk niet gebouwd is, zodra een slof erom hangt gaat ze gelijk vw nw lopen, dat is de bedoeling, ze houdt dat dan ook heel lang vol, en zodra ze daar loopt haal ik m eraf, en dan loopt ze super!!! het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je paard vastzet! dan duwt ie zijn rug eruit, en is je hele paard naar de kl*te. Ik zie ook vaak dat mensen m gebruiken omdat het makkelijker is... dat is de foute reden

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:46

SuperPepeijn schreef:
Tja HC, niet elk paard staat de hele dag met zijn kont met 30 graden in het zonnetje te bakken en is daardoor zo stoned als een garnaal.

Ik neem aan dat je geheel niet ter zake naar mijn paarden verwijst?
Indien dat zo is, dan geeft dat een vervelend kijkje op jouw mentaliteit en ook inzicht in jouw referentiekader.

Kun jij je die Nederlandse toeristen nog herinneren die hier 3 jaar teug vlakbij in de zomer doodgevroren zijn

Zie ook:
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop je hiermee een tip gegeven te hebben over het bestaan van een wereld achter jouw oogkleppen
Zijn ook boeken over geschreven
Als je dan toch leest, lees dan ook mijn site eens. Echt, er is méér

Mocht het niet zo zijn, dan begrijp ik je niet en daarvoor mijn verontschuldigingen dan.

In algemene zin begrijp ik nog steeds niet hoe de vaardigheden van ruiters met en zonder 'hulp'teugels vergeleken kunnen worden.
Een vergelijkend voorbeeld: laat een paard onaangebonden staan tijdens het opzadelen of zet het vast. Als je het vastzet zegt dat niets over of het goed zou blijven staan zonder
Ik begrijp derhalve niet hoe je de ruitervaardigheid kan beoordelen als deze door 'hulp'teugels gemaskeerd worden.
Voor míj zijn 'hulp'teugels een brevet van onvermogen net als het vragen om stilte. Van míj mogen de chauffeurs op de megasteenwagens van Antiono Matas gerust groetend naar me toeteren als ze me (optomingsloos rijdens) op de provinciale weg passeren. Het zal de warmte wel zijn denk ik }>

HC

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:05

SuperPepeijn schreef:
@Fantine, kijk even naar de topictitel en denk rustig na, dan begrijp je het vast wel.

Zoals ik al eerder zei het is maar wat je doel is. Ik ken mensen met een handicap en die rijden dankzij een hulpteugel beter dan menig andere ruiter. Iets meer genuanceerd denken kan heel verhelderend zijn.

maar rijden ze dan beter door de hulpteugel of zijn de daadwerkelijk ook beter......haal er een slof door en ik garandeer je dat die mindere ruiters het paard ook wel rond krijgen.......of ze dan ook nog werkelijk presteren vraag ik me dan af......

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:14

Adil18 schreef:
SuperPepeijn schreef:
@Fantine, kijk even naar de topictitel en denk rustig na, dan begrijp je het vast wel.

Zoals ik al eerder zei het is maar wat je doel is. Ik ken mensen met een handicap en die rijden dankzij een hulpteugel beter dan menig andere ruiter. Iets meer genuanceerd denken kan heel verhelderend zijn.

maar rijden ze dan beter door de hulpteugel of zijn de daadwerkelijk ook beter......haal er een slof door en ik garandeer je dat die mindere ruiters het paard ook wel rond krijgen.......of ze dan ook nog werkelijk presteren vraag ik me dan af......

SP geeft een heerlijk treffend voorbeeld van het vervangen van vaardigheid door een 'hulp'teugel. De handicap wordt gecompenseerd. Die gehandicapte ruiter rijden in het geheel niet 'beter': hun paard líjkt 'beter' te gaan en dat is niet hetzelfde.
Duidelijker illustreren dat een 'hulp'teugel vaardigheid maskeert kun je niet wensen. Bedankt SP.

HC

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:33

Citaat:
Duidelijker illustreren dat een 'hulp'teugel vaardigheid maskeert kun je niet wensen.

Heel treffend en vooral heel duidelijk, HC. Ik zou het niet beter kunnen zeggen.....

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:49

Adil18 schreef:
SuperPepeijn schreef:

het ging er nog steeds om of een goede ruiter hulpteugels nodig heeft. ik wil niet zeggen dat andersvaliden slechte ruiters zijn, absoluut niet, maar als we het hebben over mindere ruiters, ruiters die niet veel gevoel hebben of ervaring of die hun paard zonder meer naar beneden willen...

voor mijn part worden ze gebruikt

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:54

ik ben dan zo'n slechte ruiter denk ik, rijdt mn pony met thiedeman omdat ze onhandelbaar was een een beetje levensgevaarlijk aan het worden was. het was dit of dr verkopen nou dan liever een thiedeman erom heen. ik voel me er zekerder door en dat breng ik over op mn paard dus zijn we bijde minder gespannen, nou heel slecht hoor! dus even voor de duidelijkheid ik rijd met thiedeman niet omdat ze dan met dr kop naar benden loopt maar puur voor mn eigen viligheid.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:00

@ neetje : ik heb je topic gelezen en toen ook geantwoord.
je zei daar dat je gewoon bang van je pony werd, omdat ze je er de hele tijd afgooide. Daarom rijd je met thiedeman, puur voor je eigen veiligheid, nite om je pony in weet ik wat voor bochten te dwingen. Zolang jijzelf je probleem maar ziet, zie ik er niet zoveel verkeerd gebruik in.
maar er zijn tig mensen die hun paard persé aan de teugel willen rijden en dit vooral allemaal van voren doen, zonder erbij na te denken dat het paard ook en acherhand heeft. Ik denk dat er bij deze discussie meer van die mensen wordt uitgegaan, mensen die met alle macht willen dat hun paard netjes loopt.
Jij gebruikt de thiedeman voor je eigen veiligheid, en volgens mij heb je nu ook les (of heb ik dat verkeerd gelezen?)

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:03

@shetlandlove: ja heb nu ook les idd en mijn instructeur vind de thiedeman ook een goede oplossing voor mij en mn paardje. terwijl hij absoluut geen voorstander is van hulpteugels. maar ja soms kan het gewoon even niet anders.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:22

neetje86 schreef:
@shetlandlove: ja heb nu ook les idd en mijn instructeur vind de thiedeman ook een goede oplossing voor mij en mn paardje. terwijl hij absoluut geen voorstander is van hulpteugels. maar ja soms kan het gewoon even niet anders.

?????

Een gebrek aan gereedschap in de vaardigheidskist maskeren met een dwangmiddel is een brevet van onvermogen, geen oplossing.
Verbeter je paard; begin bij jezelf.

HC

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:28

HC ik zie jou graag met een KWPN-er die op niveau loopt in Rotterdam op een drukke zaterdagmiddag over Coolsingel gaan (doe wel een capje op). Jij kan op de vlakte hooguit een verdwaalde kalkoen tegenkomen, dus jouw vergelijking gaat echt niet op.

Overigens denk ik dat ik best met mijn paard optomingsloos een veilige buitenrit kan maken, maar wat zegt dat feitelijk over mijn dressuurkunsten? Jawel: Niets! Het betekent alleen dat mijn paard niet schrikachtig is.

Een hulpteugel kan maskeren, dat klopt, net als dat een band om de nek om mee te rijden ook iets kan maskeren.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 31-05-06 17:39, in het totaal 3 keer bewerkt

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:32

hc nou ik heb idd het onvermogen om me paard naar mij te laten luisteren, maar daarvoor hoef ik toch niet mijn leven in de waagschaal te zetten als er andere oplossingen zijn?

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:59

SuperPepeijn schreef:
HC ik zie jou graag met een KWPN-er die op niveau loopt in Rotterdam op een drukke zaterdagmiddag over Coolsingel gaan (doe wel een capje op). Jij kan op de vlakte hooguit een verdwaalde kalkoen tegenkomen, dus jouw vergelijking gaat echt niet op.

Het is niet mijn gewoonte om hier iemand anders te verdedigen, maar SP, jij slaat de bal wel ongelóófelijk ver mis. Wat een vooroordelen zeg

Ik was dit weekend bij HC en ik kan je verzekeren dat er wel meer door de bergen scheurt dan verdwaalde kalkoenen. Quads, motors, auto's, vrachtwagens, tracktors, loslopende paarden, honden, noem het maar. Zijn paarden (en neen, die zijn beslist niet stoned van de hitte) lopen met hun ogen toe door situaties waar een doorsnee Belgisch (of Nederlands) paard een hartverlamming van krijgt. Dat heeft in het geheel niets met het ras of de plaats te maken, maar met de opleiding. Ik ben er van overtuigd dat hij moeiteloos met die KWPN-er (oh wat zijn dat horrorbeesten ) over de singel kan. Ik ben ook overtuigd dat ik dat zelf kan
Maar ja, het gaat wel wat oefening en dus tijd, en een heel andere aanpak als rondjes in de dressuurbak vragen, daar wringt gewoonlijk het schoentje, niet?..

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:51

Ik vind, jaja Het is wel een beetje zo, maar sommige paarden hebben een Thiedemann of Martingaal nodig.. Dus ben het er niet mee eens