Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:23

Ik kan me de beslissing om een paard licht te sederen in deze situatie goed voorstellen. Ik zou er alleen zelf nooit voor kiezen om te galopperen omdat je ook de reflexen trager maakt en daardoor weer kans hebt op ongelukken. Stappen en een rustig drafje lijkt me geen probleem.
Ik heb vroeger nogal wat sinterklaasoptochten geregeld en ook een paar tochten voor huldigingen en bruiloften maar daar ging alles aan de sedalin om de veiligheid van paarden, ruiters en publiek te kunnen garanderen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:31

as je bedenkt dat ik in galop NOG achterstevorend stond voordat ik kon reageren dan geeft het je vast de matevan sedatie weer..........en ik heb geen talent maar met jonge paarden kan ik lezen en schrijven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:44

Sisco4life schreef:
Dus als ik de meeste andere begrijp moet je dit beesie beperken tot een bak waar hij elke keer dezelfde rondjes loopt? Nou sorry hoor maar dat vind ik dus NIET kunnen.

Misschien ga ik het zelf ook wel proberen , niks op tegen hoor!
Ik kan zo wel weg, maar het is echt übergevaarlijk! Hij bokt en sjeest als een wilde, ben ik even blij dat ik blijf zitten. Maar buiten vind ik dit te riskant.

Trouwens, Als dit zulke troep zou zijn waarom kun je het dan overal kopen?

Wat heb je liever
1) een paard waar je leuk mee naar buiten kan enzo, plezier mee beleven, steeds iets nieuws?
2) een paard dat wordt afgestompt in de bak omdat hij gewoonweg niet naar buiten mag omdat je dan iets moet geven waar veel mensen tegen zijn ?

Wat denk je ervan om het paard 'es een keer goed na te laten kijken? Holistische DA, ostheopaat, telepatische hoek?!
En/of grondwerk met dit paard te gaan doen? Hem leren z'n linker hersenhelft te ontwikkelen en te gebruiken?! Leren hem aan te voelen en op hem te anticiperen en hem vertrouwen te geven en op te bouwen?!
En aan je eigen persoonlijkheid en bewustwording te werken?! En je eigen lichaamstaal en energie leren kennen en op de juiste manier te gebruiken?! En te werken aan je eigen angsten?! En je ego los te laten?!

Je kunt wel van alles willen en eisen van je paard, maar dit soort dingen als sederen, zijn niet eerlijk en niet redelijk en je bereikt er helemaal niets mee.
Begin bij het begin, dus allereerst bij jezelf èn bij de kern van het paard (hij is niet voor niets zo heftig in z'n gedrag en reacties).

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:10

KiWiKo schreef:
Ikn kan het ook niet uitleggen.... peerd is zoo zo bang van andere paarden MET ruiters

@ youngster............... ik ben gewoon een raar mens

het komt wel vaker voor hoor dat paarden bang zijn voor tegenmoet komen "verkeer"

Maargoed dat is gewoon een kwestie van veel oefenen.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:31

Ik ben eigenlijk te verbaasd om mijn mening hierover goed weer te kunnen geven. Laten we het er maar op houden dat dit nooit mijn manier zou zijn. Ik pak liever de oorzaak van de problemen aan, in plaats van de symptomen te verzachten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:47

[/quote]
.
En/of grondwerk met dit paard te gaan doen? Hem leren z'n linker hersenhelft te ontwikkelen en te gebruiken?! Leren hem aan te voelen en op hem te anticiperen en hem vertrouwen te geven en op te bouwen?!
En aan je eigen persoonlijkheid en bewustwording te werken?! En je eigen lichaamstaal en energie leren kennen en op de juiste manier te gebruiken?! En te werken aan je eigen angsten?! En je ego los te laten?!

Je kunt wel van alles willen en eisen van je paard, maar dit soort dingen als sederen, zijn niet eerlijk en niet redelijk en je bereikt er helemaal niets mee.
Begin bij het begin, dus allereerst bij jezelf èn bij de kern van het paard (hij is niet voor niets zo heftig in z'n gedrag en reacties).[/quote]

Zo heb ik het gedaan.
Maar dat is de lange weg,maar wel de meest veiligste.
Wat mij eigenlijk stoort in heel het verhaal,is dat je je eigen veiligheid in gevaar brengt, tot daar.
maar met zo'n paard breng je je mede weg gebruikers in gevaar en dat vind ik kwalijk.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:52

KiWiKo schreef:
Ikn kan het ook niet uitleggen.... peerd is zoo zo bang van andere paarden MET ruiters

@ youngster............... ik ben gewoon een raar mens

Dan snap ik niet dat je voor alle zekerheid naar het bos (zonder al te veel andere paarden) met sedalin en slof gaat en twee weken laten naar concours zonder slof en verdoving. Als je dat aandurft is het bos toch een eitje!

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:53

Over ellende met tegenliggers kan ik je nog wel wat tips geven trouwens, daar heeft sammie ook last van.

Xanthe

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:01

Helemaal eens met Jovarna!
Kijk eerst eens waar al die problemen weg komen zonder er allemaal rotzooi in te gooien.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:24

KiWiKo schreef:
een streep per 35 KG lichaamsgewicht is de voorschrift.........

Ja, en mijn Tinker van ruim 600 kg lag bijna k.o. na drie streepjes die ze ooit eens heeft gehad in een ver verleden bij de hoefsmid...

Ik ben nog druk bezig bij te lezen in het topic, maar mijn 1e reactie is dat als je sedalin nodig hebt voor een buitenritje, je er duidelijk nog niet aan toe bent om je in het verkeer met andere mensen, voertuigen en dieren te begeven. Not done

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:28

Ik heb met verbazing zitten lezen. Het gaat hier niet om een paard wat niet verkeersmak is mi, maar een ruiter die dat niet is en kennelijk nog geen band heeft met haar paard. Levensgevaarlijk om die combinatie naar buiten te laten gaan.
Waarom moet altijd alles zo snel. Neem de tijd met je paard, trap hem niet in no time naar de Z. Wie doe je daar plezier mee?
Doe eerst grondwerk, neem hem mee uit wandelen en zorg dat het dier aanvoelt wat je wilt. Heus, drogeren van een paard (of gebruik van hulpteugels) is echt niet de oplossing.

Het klinkt mij als een dier wat best wil, maar onstuimig is, niet dom. Maak daar gebruik van, leer hem beter kennen. Een buitenrit zal dan een beloning voor hem zijn, afwisseling voor het rijden in de bak en op wedstrijden.

Daarnaast is het altijd een kwestie van alert zijn. Niet alleen de lantaarnpalen of kliko's langs de kant van de weg kunnen eng zijn. Je moet altijd opletten, ze kunnen schrikken van dingen die jij niet ziet. Altijd een slag voor zijn en hem opvangen voor hij uitbreekt. Dat is de kunst van het buitenrijden en dat is niet iets wat iedere boerenpummel kan, zoals wel gedacht wordt. Recreatie ruiters worden vaak als min afgebeeld, maar ik denk dat die juist heel goed weten wat wel en niet kan.

Doe jezelf een lol en doe het volgende keer op een andere manier. Maak jezelf verkeersmak en geef je paard een kans. Het was een domme actie, maar aan je verhalen te lezen ben je dat niet.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:33

KiWiKo schreef:
het is onverantwoord om met elk dier het verkeer in te gaan.........

Spreek voor jezelf, Kim Omdat jij je paard niet onder controle hebt, gaat die vlieger niet voor iedereen op.

Eerlijk gezegd denk ik dat Toronto een maatje te groot is voor jou, daar is niets mis mee, zoiets kan iedereen overkomen. Maar met een gesedeerd bommetje je tussen anderen begeven is een beetje (behoorlijk) onverantwoord

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:40

Jongens jongens jongens...... 7 pagina's vol over 2 streepjes sedalin, eenmalig gebruik..... dit gaat echt nergens over.

Ook al heb ik het zelf nooit gedaan. Zoveel profs die ik ken doen dat in vergelijkbare situaties. Maar dan heb je het over paarden die tijdens het bokken zich zo dubbel vouwen dat ze je been afklemmen en dat soort grappen of ook wel een gewoon rechtdoor de muur gaan etc. Zul je mij niet over horen, de paarden waarbij men dit doet, daarbij is het gewoon nodig voor de veiligheid van de ruiter/begeleider(s).

Maar goed, ik denk dat sommige mensen hier zich niet realiseren dat sommige paarden nu eenmaal niet zo makkelijk zijn als de meesten.

Zolang je er maar geen gewoonte van maakt EN weet waar je mee bezig bent, is het geen enkel probleem. Laat het dus ook maar aan de pro's over, daar horen die lieverdjes nl. ook thuis

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:41

Een paard drogeren om hem te kunnen berijden?
Belachelijk.
Sorry, maar ik kan me echt geen enkel excuus bedenken dat dit rechtvaardigd.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:42

Wij doen met onze dravers mee aan professionele koersen Sosha, ook met hengsten. Het komt niet in ons hoofd op om ze verdovende middelen te geven - ze worden netjes opgevoed en goed voorbereid op hetgeen ze moeten doen. Een paard drogeren ipv opvoeden is IMO not done.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:43

Ann schreef:
KiWiKo schreef:
een streep per 35 KG lichaamsgewicht is de voorschrift.........

Ja, en mijn Tinker van ruim 600 kg lag bijna k.o. na drie streepjes die ze ooit eens heeft gehad in een ver verleden bij de hoefsmid...

Tja, mijn enter gaat van 2 streepjes niet anders doen...

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:47

Aangezien dit de 1e keer was dat Kim het gebruikte voor een buitenritje, en dus van te voren niet wist hoe het paard er op zou gaan reageren, vind ik het een behoorlijk onverantwoorde actie.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:48

pfff wat een discussie ..jullie moesten eens weten hoeveel paarden landelijk concours lopen (en hoger) met een streepje sedalin dus ik zie echt niet wat er verkeerd aan is om de stress weg te nemen .Kim er zijn nu trouwens veel betere producten op de markt dan sedalin die je paard niet verdoven maar enkel de stress wegnemen en dat kan ik enkel maar aanraden . Je gaat met een heel ontspannen paard aan de gang en je kan het mooi afbouwen .Ik geef eerlijk toe dat onze GP merrie een paar jaar geleden bijna 6 maanden aan een stuk met een anti-stress middel op concours het 1.45 binnenliep .En dat was op aanraden van de kliniek die zeiden dat maakt het paard rustiger en ze zijn met hun werk bezig en niet met de hele omgeving van het concours .Ze heeft het nu helemaal niet meer nodig .Maar de jonge paarden die de eerste keren erg spooky zijn op concours die krijgen ook een paar keer zo'n kuurtje en dan lopen ze lekker ontspannen en dat heb ik toch liever dan te gaan rukken en plukken

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:53

Citaat:
Maar de jonge paarden die de eerste keren erg spooky zijn op concours die krijgen ook een paar keer
zo'n kuurtje
en dan lopen ze lekker ontspannen en dat heb ik toch liever dan te gaan rukken en plukken
Beide methodes zeggen alleen maar iets over de onkunde van de ruiter..

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:00

Ann schreef:
Citaat:
Maar de jonge paarden die de eerste keren erg spooky zijn op concours die krijgen ook een paar keer
zo'n kuurtje
en dan lopen ze lekker ontspannen en dat heb ik toch liever dan te gaan rukken en plukken
Beide methodes zeggen alleen maar iets over de onkunde van de ruiter..

ach meid jij zal het echt wel beter weten dan al die topruiters

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:04

Mevrouw Meid voor jou

Alles wat topruiters doen getuigd van kundigheid
If pigs could fly...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:06

Libke, ik ben het helemaal met je eens. Sedalin heeft echter ook als bijwerking dat de coördinatie achteruit gaat en dat is hetgeen waar ik over val.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:12

Ann schreef:
Mevrouw Meid voor jou

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:14

Anne ,Daarom zeg ik ook dat er andere producten zijn ,bij de kliniek op te halen ,die niet sederen maar gewoon stress wegnemen en dat vind ik ideaal .Heb nooit sedalin gebruikt zelfs niet om veulens en jonge beesten te vervoeren das nog grotere onzin ,mijne staan te hinnikken als ze zien dat we de trailer aankoppelen ,zo graag gaan ze erop
en Mevrouw Meid ik luister dan toch liever naar de onkunde van een proffessional dan naar de onkunde van een stel internetters die het altijd beter lijken te weten

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:18

Ik heb op zich ook niks tegen een supplement wat scherpe kantjes wegneemt, zoiets als Nerve control of zo. Maar Sedalin is sedatie, en dat kan de coördinatie beinvloeden, dat is wat me tegenstaat.
Jammer Libke, dat je je te goed voelt voor "gewoon paardenvolk"
Een iets andere toon, en behoorlijke informatie, dan hadden we een hoop van je kunnen leren. Nu kat je alleen mensen af die minder ervaring hebben dan jij schijnbaar hebt, daar wordt niemand beter van