schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:42

ik weet het ook niet horo ik heb het ook maar gelezen,.
Maar ik denk niet dat mensen onzin schrijven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:44

Een mening basseren op alleen lezen vind ik maar eng.

Ondertussen heb ik mijn mening gebasseerd op meerdere paarden, die ik longeer, los aan een halsterje, waar de meeste ook gaan schuimen.

Geeft mij nogal wat meer meerwaarde dan een artikeltje van een antibit typje Lachen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:48

mijn paard schuimt vrijwel nooit Boos! oeps doe ik toch iets verkeerd geloof ik ok hij schuimt als ie eerst wat eet maar echt schuimen door werk nee helaas ten zij hij zich heel druk maakt en ik lang rij ik rij eigenlijk nooit langer dan een uur en vaak rij ik maar tussen de 30 en 40 minuten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:49

Kawa heeft ook alleen maar natte lipjes
Verder ook geen grote vlokken oid.
Als hij verder goed loopt, is dat ook goed,

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:52

nou ja schuim of geen schuim als ie maar happy is...Knipoog en dat is hij hoop ik: D

edit typfout nummer miljoen win ik nou een prijs Tong uitsteken Tong uitsteken

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:14

Na het lezen van dat artikel ben ik er wel over gaan nadenken, en ik ben het wel eens met degene die het schrijft.
Ik rijd zelf ook met bit. omdat ik niet anders ken maar dat artikel heeft me zeker wel aan het denken gezet. en iedereen zijn eigen mening hoor maar wat is er erg aan een mening basseren op het lezen van een artikel ? :S

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:19

ik denk dat schuimen heel veel verschillende betekenissen heeft.
Soms heeft mijn paard echt hard gewerkt, en dan schuimt ze.
Maar renpaarden schuimen misschien van ze zenuwen ofzo..

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:11

De mijne schuimde toen ik over het hele bit (stang) bitbandage had gedaan heel erg veel, de vlokken bleven vallen (echt witte vlokken en geen slierten kwijl ofzo).
Nu heb ik alleen bitbandage op de plaats van de lagen en niet meer in het midden zodat ze beter kan slikken en nu heeft ze alleen een bescheiden schuimlaagje op de lippen.
Dus ik denk ook dat slikken er wel mee te maken kan hebben.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 06:28

Ik denk dat d emogelijkheid erin zit dat sommige niet goed kunnen slikken, en ik denk dat dit dan vooral is bij vaste hand, of een stang als bit, want ja, steek een ben in je mond en slik eens, maar stieek dan eens en ikke touwtje in je mond? gaat beter!

Dit denk ik omdat ik ook regelmatig had dat m'n paard schuimt als ik hem met het halster ana het longeren was, op ons gemakkie
en bij het rijden ook,

maar ook al zijn ze ontspannen in dekoets, dan krijgge we van die "slierte" overmatig schuim, ook al lopen ze fijn onspanne, hoofd mooi omlaag dat ze over de rug lopen (bij ons ontspanne bos rit dan)
maar dan hebbe we het wel

dus ik denk dat het ook met het bit, de omstandigheden (stress, of niet) te maken heeft

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 06:34

Volgens mij is schuimen een goed teken, als het kwijlen word moet je toch eens naar de mond van je paard laten kijken..
Maar een paard met witte lippen is in mijn ogen nog altijd een goed teken Ja

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:13

Anne_ ben het met je eens! want al die Grand-prix paarden schuimen ook en schuimen betekend dat hij bezig is met het bit! en kwijlen ja..laat dan de veearts maar eens komen!!
ohja Anne_ nog bedankt voor de tip van m'n vorige pony!!

snoopypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:31

ik heb altijd nog begrepen dat dat positief was!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:36

Volgensmij is schuimen vaak alleen maar goed dan zijn ze lekker bezig in de mond en daardoor beginnen ze te schuiment zowiets werd mij verteld...
volgensmij komt het gewoon door de inspanning en het ene paard heeft het wel en de andere niet.
sommige paarden hebben tog ook schuim tussen hun billen en daar hebben ze tog ook geen stok tussen ofzoo met hun benen lopen ze natuurlijk...

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:02

Ik dacht niet dat het echt met het perse met het bit te maken heeft.
Ik denk alleen wel dat zo'n ding in je mond wel de speekselaanmaak stimuleert.
Het heeft (is mij verteld) te maken met concentratie/ontspanning enzo..
is het trouwens niet ook iets dat paarden gaan kauwen en speeksel aanmaken als ze
een 'onderdanige' houding aannemen ofzo?

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:14

Hier was ik ook wel benieuwd naar!

Tarn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:22

reininglover schreef:
Navanja schreef:
k ben het wel met docter cook eens.... ooit een paard in het wild of in de wei zien schuimen???
of stop eens een stok in je mond en dat een half uur je nek invouwen wedde dat je gaat kwijlen.....Knipoog

ja maar er is een verschil tussen schuimen en kwijlen. Als je paard schuimt betekent het dat het op het bit kauwt dus dan is hij goed bezig. Als hij kwijlt dan zit je met het probleem van niet kunnen slikken ed

Ik ben het met reininglover eens.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:58

Volgens mij gewoon een teken van ontspanning! Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:36

runningkawa schreef:
Een mening basseren op alleen lezen vind ik maar eng.

Ondertussen heb ik mijn mening gebasseerd op meerdere paarden, die ik longeer, los aan een halsterje, waar de meeste ook gaan schuimen.

Geeft mij nogal wat meer meerwaarde dan een artikeltje van een antibit typje Lachen

Mijn paard doet hetzelfde aan de longe met een halster om. Las hier eerder dat schuimen een teken zou zijn dat ze niet kunnen slikken door het bit. Maar als ze zonder bit ook schuimen..? Volgens mij ontkracht dat de stelling. Ik ga dan ook voor ontspanning.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:43

Als een sporter zich inspant, neemt de speekselproductie in de mond toe. Is bij voetballers/ hardlopers bijvoorbeeld ook aan de orde.

Als een paard zich inspant gebeurt dit geloof ik ook. Gewoon extra speekselontwikkeling. Ik weet niet beter dan dat schuimen inderdaad teken van ontspanning is, maar denk ook dat het soms voorkomt bij een gespannen paard dat deze juist schuimt.

Het schuimen van het paard als doel stellen, lijkt mij in ieder geval onzin. Als het contact van de ruiter met paard goed is, paard actief loopt dan ben je goed op weg. Dat het paard daar extra bij schuimt is maar bijzaak lijkt me.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:48

Navanja schreef:
k ben het wel met docter cook eens.... ooit een paard in het wild of in de wei zien schuimen???
of stop eens een stok in je mond en dat een half uur je nek invouwen wedde dat je gaat kwijlen.....Knipoog

Ohja hoor, kom maar hier kijken. Mijn paard schuimt heel snel, ook als hij gewoon in de wei staat. Ik rij meestal bitloos en niet aan de teugel en ook dan schuimt hij.

Ik vind het meeste schuimen een teken van ontspannenheid. Maar er word ook weleens zo aan het bit gezaagd dat hij daar door begint te schuimen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:06

Ja in de mond zagen! Maar dat is nooit en te nimmer juist. Dan maakt het dus niet uit of ie nou wel of niet schuimt.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:36

Men praat hier over ontspannen, maar bedoelen jullie ontspannen in het hoofd of ontspannen in de mond. Ik denk dat daar een verschil in zit, want toen de mijne zoveel schuimde was ze meer gespannen als nu en nu schuimt ze minder. Met de stang (voor het aangespannen) schuimt ze ook meer als met een dubbel-gebroken trens. Mij lijkt dat ze eerder zullen ontspannen op zo'n trens als op de stang, dus in dit geval is het meer schuimen bij gespannen zijn.
(Het gespannen zijn ligt niet aan de stang, maar aan de manier waarop ze gereden werd voor de kar waar ze is getuigt, want nu is ze ontspannender.)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:03

Ik neem aan dat je met spanning in z'n hoofd stress bedoelt?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:36

Pletje123 schreef:
Ik neem aan dat je met spanning in z'n hoofd stress bedoelt?

Ja, dat bedoel ik! Ja

Ik denk dat paarden die licht in de mond zijn ook makkelijker schuimen als paarden die stug in de mond zijn (hard in de mond en sterk)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:50

OP basis van mijn eigen ervaring nu zeg ik: Een paard wat ontspannen is schuimt. En om meteen de vraag: Heb je ooit een paard in het wild zien schuimen? Nee, want deze paarden zijn nooit zichzelf lichamelijk aan het trainen zoals wij dit met hen doen. Als ze langdurig rennen zijn ze vaak op de vlucht en anders staan ze te eten of wat dan ook.

Merrie die ik nu rijd/men schuimde in het begin praktisch nooit. Sinds ze met rijden nu de ontspanning gevonden heeft, heeft ze een smoel vol 'scheerschuim' zogezegd...en er hangt toch echt geen ander bit in als voorheen.

Op dat moment gaat het mij dus niet op dat ze schuimen omdat ze niet kunnen slikken.
Overigens, wat doe je als je zelf een te dikke staaf in je mond hebt?? Dan begin je toch ontzettend te kwijlen en niet te schuimen???

Maar dat er veel paarden gereden worden met een bit die niet past, daar ben ik het wel 100% mee eens. We moesten eens wat vaker in de mond van ons paard kijken en voelen eigenlijk..