Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:38

Hoeveel jonge talenten doen iets terwijl ze eigenlijk niet weten hoe ze het doen en waarom ze het doen? Ik wil natuurlijk niets rechtpraten en een gezonde discussie kan nooit kwaad. Maar theorie alleen is ook niet zaligmakend

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:51

Nee met alleen theorie kom je er ook niet , gelukkig niet dan zou heel bokt in de top meerijden haha . Maar jij hebt toch het boek van steinbrecht ook gelezen of niet ? Daar heb je toch ook dingen uit opgepikt ?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:51

andafries schreef:
Ervaring en gevoel is heel belangrijk , ben ik helemaal met je eens . Maar een stukje theorie kennis moet je ook hebben om te weten hoe het paard inelkaar zit . En als je iets doet moet je wel weten WAAROM je iets doet.

Ik denk dat de mensen die in het A kader dressuur rijden wel weten waarom ze de paarden met LDR en ook wel weten hoe het paard in elkaar zit... Ook al weet je veel van de theorie; het gaat erom dat je die theorie kunt verplaatsen naar de praktijk, want daar gaat het tenslotte om. Helaas kan de gemiddelde amateur deze vertaling naar de praktijk (als ze al iets weten van de theorie) vaak niet maken, omdat ze het ruitergevoel wat hier voor nodig is, missen. Alleen zijn er een aantal te arrogant om dat toe te geven en die mensen veroorzaken dus veel leed bij hun paarden (en deze discussies).

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:54

andafries schreef:
Maar jij hebt toch het boek van steinbrecht ook gelezen of niet ? Daar heb je toch ook dingen uit opgepikt ?

Jazeker

Maar ik moet zeggen dat ook veel hoofdstukken een "aha erlebnis" teweeg brachten bij mij, dat ik dacht: "goh, precies zoals ik het interpreteer, zo staat het in het boek!"

Ik ben overigens wel van mening dat dit boek als doelgroep een (aankomend) instructeur en/of een ruiter zou moeten zijn, die een goed onderlegde basis heeft. Het gevaar bij een te onervaren ruiter is dat de bedoeling van een bepaalde oefening en de duur ervan kan “overdrijven” omdat hij de stof niet begrijpt.

Maar dat terzijde

shan

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:23

andafries schreef:
Citaat:
Ervaring en gevoel is heel belangrijk , ben ik helemaal met je eens . Maar een stukje theorie kennis moet je ook hebben om te weten hoe het paard inelkaar zit . En als je iets doet moet je wel weten WAAROM je iets doet.

Ik weet zeker dat thyrza, anky en tineke, (enz,) hun klassiekers wel kennen.

Daar waar de meeste mensen dit soort boeken maar saai vinden en het na het tweede hoofdstuk wegleggen,(behalve de echte theoriefanaten) raadplegen zij waarschijnlijk deze boeken wel 1000 keer, in welk systeem zij dan ook rijden, het blijven handleidingen, waaraan zij hun goedgaande paard kunnen meten.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:36

Ja dat weet ik ook zeker !!! Ik ben het helemaal met jullie eens .

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:26

dondahsteen schreef:
Mijn mening is dat het zeer paard onvriendelijk is en je paard er niet bepaald tevreden van wordt.

Zeker weten!
Het is en blijft een zeer omstreden methode, hoe mooi men het schijnbaar ook wil maken . Je handelt met een levend wezen hoe je het wend of keert. Dat alleen al vergt ongelovelijk respect en verantwoordelijkheid.

Mbt. of iemand nou een b nivo heeft of zogenaamd tot de top behoord wil nog helemaal niets van juistheid over de methode indeze zeggen! Met name dat -de top- wel weet hoe het hoort..... Danwel dat iemand met geen ervaring of jaaaaaren ervaring nog dondersgoed fouten kan maken van wat dan ook omdat het zijn hoofd op hol laat brengen tot prestatie-beluste idealen, dat excuus komt er bij mij dan ook niet in..

En de blabla over het theorie en praktijk wezen en rijden doe je met je gevoel... Luister dan ook echt eens even naar je gevoel!!
Intuiitie is ook heel belangrijk met zo veel.
Alleen daarom zou je eens goed moeten luisteren naar je dier kijken doorgronden niet manipuleren of laten beinvloeden, en eens kijken waar je -echt- mee bezig bent.
Laatst bijgewerkt door Bloompje op 07-04-06 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Astaloca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:31

Ik vind dit er niet ''Netjes'' uit zien en volgens mij vind het paard ook niet zo leuk. Je moet er toch plezier in hebben BEIDE!

fergusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:40

Ik vind het ook écht niet goed! normaal als een paard in de hand loopt en je laat een touwtje van zn oren naar beneden vallen mag hun neus niet achter dat touwtje komen want dan lopen ze "achter" zoals HIER dus!!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:56

Bloompje schreef:
Mbt. of iemand nou een b nivo heeft of zogenaamd tot de top behoord wil nog helemaal niets van juistheid over de methode indeze zeggen!

probeer ons B paard nou eens te zien als een, nog niet erg lenig meisje dat een keer in de week een uurtje turnles heeft.
die ligt nog niet in split of spagaat.

Probeer een Grandprix paard te zien als een topturnster die meedoet aan een WK of OS. Het lichaam is super sterk en athletisch. Zij traint iedere dag uren en die training is natuurlijk heel wat zwaarder plus ze heeft talent. haar lichaam had zowieso al iets dat het lichaam van de meeste mensen niet heeft.

Dressuur betekend niet proeven rijden maar gymnastiseren, het lichaam steeds sterker en leniger maken.
Het LDR rijden is niet het einddoel maar de training om dat einddoel te bereiken. spieren nog langer te maken en sterker te maken. Je maakt spieren leniger en sterker door deze steeds verder te verlengen en te verkorten. Steeds maar korte stukjes. Dus niet een half uur in dezelfde houding rijden (welke dan ook, op welk niveau dan ook)
Je kan niet verwachten van een B-paard dat hij direkt in een 'split' of een 'spagaat' legt. Dit vergt jarenlange training en veel deskundigheid van ruiter maar zeker ook van instructeur / trainer om dit einddoel te bereiken, zonder dat het paard daar van overbelast raakt. zowel lichamelijk als geestelijk.
Als ruiters te ver gaan zal dat zich uiten in blessures en overbelasting, zowel geestelijk als lichamelijk, die paarden zullen dan ook het einddoel: een grandprix special rijden en winnen. niet bereiken.
Natuurlijk zijn er net zo weinig toppaarden als topturnsters, ook paarden moeten geboren worden met bepaalde kwaliteiten om het zwaarste werk aan te kunnen.
verder wil ik nog even kwijt dat ik geen voor- of tegenstander van een bepaald 'systeem' ben, mits het maar met grote deskundigheid word toegepast.

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:58

Ik heb even een vraag: LDR rijden is toch gewoon in een krul trekken? Ik weet niet echt precies wat het is maar het ziet er niet vriendelijk uit en de neus hoord een rechte lijn met de grond te hebben toch?

Bloompje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:49

@ Shan,
Zie de rest van de quote na de eerste zin van mijn stukje:

Mbt. of iemand nou een b nivo heeft of zogenaamd tot de top behoord wil nog helemaal niets van juistheid over de methode indeze zeggen! Met name dat -de top- wel weet hoe het hoort..... Danwel dat iemand met geen ervaring of jaaaaaren ervaring nog dondersgoed fouten kan maken van wat dan ook omdat het zijn hoofd op hol laat brengen tot prestatie-beluste idealen, dat excuus komt er bij mij dan ook niet in..

Je weet het leuk te brengen in een verhaaltje over rekken strekken en turnen, echter vergeet je hierbij even dat het hier niet om -gymmen- (over turnen gesproken!!) draaid maar om het welzijn van een dier. Uiteraard valt er heel erg veel te betwisten ik zal daar niet verder over uitwijden ware het niet het hier om LDR betreft en ik mij daarom hier nu toe beperk.
Ik ben er over eens dat een paard voor het hoge niveau wel enige aanleg of talent nodig heeft, begeleiding idem. maar hoeveel paarden lopen er op Grandprix niveau zonder LDR/Rollkur/Hyperflexie ongeacht dit op wedstrijdniveau is of niet? En winnen? Is LDR de succesformule? Ondanks ernstige rijtechnische tekortkomingen word het toch hoog aangekaart middels de -eindresultaten- het winnen. Maar gek toch dat bijv. bij een voetbal wedstrijd een elftal ook de wedstrijd kan winnen ondanks dat ze slecht spelen of technische fouten maken. Kwestie van geluk?

@Shan ik quote deze zin even uit je stukje:
Als ruiters te ver gaan zal dat zich uiten in blessures en overbelasting, zowel geestelijk als lichamelijk, die paarden zullen dan ook het einddoel: een grandprix special rijden en winnen. niet bereiken.

Tja over prestatiedrang gesproken; dat wordt er dus bedoelt dat deze paarden er door de achterdeur weer uitgaan.
Frappant een paard die dat door alles uiteindelijk te accepteren zijn baasje te dienen wel bereikt dus niet beschadigd?

Ik stop maar weer even....
Laatst bijgewerkt door Bloompje op 07-04-06 16:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:50

Over generaliseren gesproken....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:49

bokkiej schreef:
Ik heb even een vraag: LDR rijden is toch gewoon in een krul trekken?

Daar komt al het paardrijden uiteindelijk toch op neer

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:44

Bloompje schreef:
Je weet het leuk te brengen in een verhaaltje over rekken strekken en turnen, echter vergeet je hierbij even dat het hier niet om -gymmen- (over turnen gesproken!!) draaid maar om het welzijn van een dier. Uiteraard valt er heel erg veel te betwisten ik zal daar niet verder over uitwijden ware het niet het hier om LDR betreft en ik mij daarom hier nu toe beperk.

Ik snap dat je met de laatste zin probeerd me de wind uit de zeilen te nemen.

Maar helaas toch maar even offtopic dan.
Mensen die er zo over denken zijn zelf ooit ook hobbelend en schuddend en trekkend met totaal verkeerde reflexen begonnen met rijden, minstens 1 paard heeft daar ook onder geleden. Als je er zo over denkt, kan je maar beter zowieso nooit meer op een paard stappen, want idd fouten worden door iedere ruiter gemaakt op elk niveau dus ook door jouw.
Hoeveel paarden worden er iedere dag niet aangeboden op dierenklinieken met blessures van de meest uiteenlopende aard die allemaal met rijden te maken hebben, maar niet perse allemaal met LDR te maken hebben.
Jij denkt toch niet dat iemand die verstand heeft van paarden op een paard gaat zitten met een warme pees (topruiter of niet, gewoon ouderwetse paardenkennis en gevoel voor paarden)
Ik wil wedden dat 95% van de ruiters niet eens de benen checkt van zijn paard voordat hij erop gaat zitten.
Zo kan ik echt honderden voorbeelden noemen waarbij het dierenwelzijn in het gedrang komt. zowel in het rijden als de verzorging.

Maar waarom Bloompje is het volgens jouw dan zo slecht: LDR
(sorry als je dit eerder in het topic al een verkeerd verteld heb, maar de eerlijkheid biedt mij te zeggen dat ik niet alles heb doorgelezen.)
Want iedereen kan nu wel roepen dat het zo slecht is maar bijna niemand kan uitleggen waarom het dan zo slecht is. behalve als opmerkingen van: het paard kan niet eens kijken waar het loopt.
Nou ik laat mijn leskinderen ook wel eens een paar rondjes met hun ogen dicht rijden, en er is er nog nooit 1 geweest die daar een trauma aan overgehouden heeft.
en nogmaals ik ben geen voor of tegenstander van een bepaald systeem maar probeer te gebruiken waarvan ik denk dat ik en mijn paard er iets aan hebben.
en voor alle duidelijkheid: nee ik rij mijn paard niet LDR want ik ben maar een knoeier.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:39

Over de niveau discussie:
Mensen tegen LDR zijn hier automatisch van laag rij-niveau en mensen pro-LDR automatisch van hoog?

Dat hier op bokt toevallig één ruiter meediscuseert die eens GP heeft gereden, wil dat niet zeggen dat deze persoon het bij het rechte eind heeft. Daarnaast weten we van de meeste mensen hier niet het rijniveau. Beetje onzinnig om hieraan de juistheid van de argumenten te verbinden.

Daarnaast vergeet men "even" dat er ook veel top-paardenmensen wereldwijd te vinden zijn, die fel tegen de LDR-methoden zijn.

Niveau heeft niks te maken met de legitimiteit van argumenten.

(Over jonge talenten met veel paardengevoel gesproken: Vraag eens aan Emiel Voest hoe verbaasd een aantal van deze zeer getalenteerde jonge ruitertjes keken, toen hij ze het een en ander over paardengedrag en paardencommunicatie uitlegde! Rijden kunnen ze, maar het zijn niet allemaal automatisch echte paardenmensen!)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:50

QQQQ schreef:
Over de niveau discussie:
Mensen tegen LDR zijn hier automatisch van laag rij-niveau en mensen pro-LDR automatisch van hoog?

waar wordt dat beweerd?
QQQQ schreef:
(Over jonge talenten met veel paardengevoel gesproken: Vraag eens aan Emiel Voest hoe verbaasd een aantal van deze zeer getalenteerde jonge ruitertjes keken, toen hij ze het een en ander over paardengedrag en paardencommunicatie uitlegde! Rijden kunnen ze, maar het zijn niet allemaal automatisch echte paardenmensen!)

ben ik helemaal met je eens, maar ik haalde tineke bartels aan en geen jonge talenten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:02

shan schreef:
waar wordt dat beweerd?

Hier wordt dat tenminste geïmpliceert:
shan schreef:
ik ga nu iets heel flauws zeggen: bijvoorbaat mijn excuses, maar ik kan het toch echt niet laten.
Sommige mensen die nog nooit van hun leven een paard afgericht hebben tot aan B-nivieau, hebben de hele boekenwinkel leeggelezen en weten alles in theorie prachtig te vertellen.

andere mensen zijn dagelijks aan het rijden en africhten en hebben gewoon gevoelens bij wat ze doen.

Gun die mensen, nu eens het voordeel van de twijfel, mits je het idee hebt dat ze weten waar ze mee bezig zijn.

shan schreef:
ben ik helemaal met je eens, maar ik haalde tineke bartels aan en geen jonge talenten.
Ik heb ook niet gezegd dat jij daar iets over zei.
Tyrza schreef:
Hoeveel jonge talenten doen iets terwijl ze eigenlijk niet weten hoe ze het doen en waarom ze het doen? Ik wil natuurlijk niets rechtpraten en een gezonde discussie kan nooit kwaad. Maar theorie alleen is ook niet zaligmakend

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:06

QQQQ schreef:

Het bewustworden van je rijden is inderdaad iets wat veel mensen moeten leren. En inderdaad, dat is wel eens moeilijk: iets uitleggen in woorden terwijl je het altijd al zomaar doet. Dat moet je leren. En de een gaat dat beter af dan de ander. Vandaar dat de ene weer uitblinkt in les geven en de ander het alleen bij het rijden houdt.

Of het echte paardenmensen zijn is niet aan mij om dat te beslissen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:15

toch zie ik nergens staan dat 'op laag niveau ruiters' tegen ldr zijn en 'hoog niveau ruiters' voor ldr zijn.
Ik ben nl. zelf een laag niveau ruiter en ik ben niet tegen welk systeem dan ook, ik probeer het alleen wat objectiever te bekijken, ipv ertegen aan te schoppen.

goed ik zal proberen het duidelijker uit te leggen:

Ik ben van mening dat ruiters met veel minder praktijkervaring maar veel boekenkennis (er zijn geen namen genoemd, dus iedereen kan zich wel of niet aangesproken voelen) niet het recht hebben om ruiters met veel praktijkervaring, in welk systeem dan ook, constant zo te bekritiseren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:44

Ik had me voorgenomen om niet in dit topic te reageren, maar Bloompje kan jij uitleggen waarom het volgens jou slecht is?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:06

De meesten van ons rijden nu eenmaal onder zee-niveau, dat staat als een paal boven water .

Van al die mensen die hier op bokt roepen dat het zóóó'n goed systeem is en dat je er zóóóóó'n goed gevoel voor moet hebben en zóóóveel talent voor nodig hebt, van al die mensen zijn er maar heel, heel, heel weinig die daar zelf ook daadwerkelijk over beschikken.

Voorbeeld:
X: goh, dat LDR systeem, dat is me wat he?
Y: ja, ik vind het fantastisch, paarden gaan er zo fijn van lopen. Je moet er wel extra ruitergevoel voor hebben hoor, anders gaat het mis.

Welke suggestie gaat er uit van bovenstaande dialoog? (de sociale psychologie heeft er allemaal uitleg en verklaringen voor, ik verzin het niet zelf)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:11

Maar Fronton, wie zijn verantwoordelijkheid is dat?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:15

Waarom vraag je dat?

Daar heb ik al zo vaak over uitgeweid, dat mag je nou toch zolangzamerhand wel weten.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:25

Fronton schreef:
Waarom vraag je dat?

Daar heb ik al zo vaak over uitgeweid, dat mag je nou toch zolangzamerhand wel weten.

Omdat in dit topic heel veel andere mensen posten, die dat in die andere topics niet deden en dus daar misschien niet van op de hoogte zijn?