Avalanche schreef:Mja, zij hebben het veel over 'van de binnenschouder afkomen' en 'verticale balans' maar dat is niet perse iets nieuws. Op het moment dat je de buitenschouder naar binnen plaatst (dus de wending in zet je je paard met de buitenschouder naar binnen, je binnenbeen los en lang zodat de binnenschouder niet geblokkeerd wordt) doe je dat eigenlijk al. Door tegelijk met je binnenhand na te geven, geef je het binnenachterbeen ruimte om zich onder de massa te plaatsen, en je hebt je verticale balans en je schoftlift.
Dat is het punt. Het is niet iets nieuws, en zo wordt het wel vaak gepresenteerd.
Hmmm, ja en nee.
(Tuurlijk is het zo oud als de weg naar Rome.)
Maar wat mij jaren geleden al aansprak is: zorg ervoor dat je dier óók op rechte stukken in verticale balans loopt.
En wat jij zegt is prima, maar klinkt mij in de oren als iets dat 'slechts' van toepassing is in de wending en/of zijgang.
Citaat:
Ik had pasgeleden een lesklantje die in shock was toen bleek dat je de overgang van galop naar draf ook kunt maken door meer op de buitenbeugel te steunen, en dat dat ook nog eens veel makkelijker was, want paard bleef actief en in de hand. En toch is het allemaal heel klassiek en valt het gewoon onder netjes rijden.
[/quote]
Ja, heerlijk hè!
Ik houd van dit soort shocks!