Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:00

Nikass schreef:
[
Waar blijkt uit hoe het de wereld in gekomen is?
En hoe rijmt de "zachtaardigheid van de hoogopgeleide Randstad persoon" met het feit dat hen ook verweten wordt een harde houding te hebben naar schapenhouders die problemen hebben met de wolf?
Is dat niet in tegenspraak met elkaar?

Ik geef alleen aan dat er onderzoek naar is gedaan. Ik weet niets van de harde houding naar schapenhouders. Wil mij ook in die doelgroep niet te graag inlezen. De hoogopgeleide bedoel ik daarmee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:02

Waarom zou het Kwpn daar onderzoek naar doen? Dat is een stamboek.. heeft toch niks met ruiters te maken.. Ben je niet in de war met de KNHS?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:12

Janneke2 schreef:
Avalanche schreef:
Maar mijn probleem zit hem hierin dat rechtrichten al zo oud is als de weg naar Rome, en dat je dat ook prima kunt doen door je paard te leren op buitenteugel na te geven, en de schouders simpelweg recht voor de heupen te plaatsen, waarbij je recht blijft op de rechte lijn, gebogen op de gebogen lijn.

Als jij buiging, gang en tempo kunt bepalen, en dat zo eerlijk mogelijk doet, zonder rukken of plukken, maar wel een stabiel contact aanbiedt geeft ieder paard daarop na. En als het paard voorwaarts gaat op je hulpen en je ze daarin niet bij elke pas been geeft, je consequent en correct bent in je overgangen en je wendingen, ontwikkelen ze impuls, kracht en worden ze steeds rechter.

;)... ik snap het probleem niet zo, in die zin dat ik wat jij beschrijft een valide manier van inrijden vind.

Zij het dat ik het vier jaar geleden een beetje anders deed en dat het effect mij 100% meeviel. ('Verraste' is net niet het goede woord. Ik kende het effect, maar om het dan concreet te ervaren met je jonkie is toch wel indrukwekkend.)

Mja, zij hebben het veel over 'van de binnenschouder afkomen' en 'verticale balans' maar dat is niet perse iets nieuws. Op het moment dat je de buitenschouder naar binnen plaatst (dus de wending in zet je je paard met de buitenschouder naar binnen, je binnenbeen los en lang zodat de binnenschouder niet geblokkeerd wordt) doe je dat eigenlijk al. Door tegelijk met je binnenhand na te geven, geef je het binnenachterbeen ruimte om zich onder de massa te plaatsen, en je hebt je verticale balans en je schoftlift.
Dat is het punt. Het is niet iets nieuws, en zo wordt het wel vaak gepresenteerd.

Tegelijk besef ik dat het voor veel mensen wel nieuw zal zijn in die zin dat ze altijd met de binnenteugel hebben leren sturen, en denken dat buigen om het been betekent dat ze dat binnenbeen erin moeten duwen.

Ik had pasgeleden een lesklantje die in shock was toen bleek dat je de overgang van galop naar draf ook kunt maken door meer op de buitenbeugel te steunen, en dat dat ook nog eens veel makkelijker was, want paard bleef actief en in de hand. En toch is het allemaal heel klassiek en valt het gewoon onder netjes rijden.

SjonnieZ

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:19

Wat ik een beetje mis in deze discussie is het effect van de evolutie. Om te overleven passen mens en dieren zich aan, aan de omstandigheden. Paarden worden al eeuwenlang bereden. Is ooit onderzocht in hoeverre zij zich daaraan hebben aangepast.
Die vraag moet mi eerst beantwoord worden voordat je iets kunt zeggen over de vastgestelde schade en haar oorzaak.

De beschreven problemen kunnen namelijk ook hun oorzaak hebben in ons huidige fok beleid.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:20

Wat een super interessante vraag! Ik zou het niet weten eigenlijk. Ik ga de speurhonden van Google er eens op af sturen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:29

Avalanche schreef:
Mja, zij hebben het veel over 'van de binnenschouder afkomen' en 'verticale balans' maar dat is niet perse iets nieuws. Op het moment dat je de buitenschouder naar binnen plaatst (dus de wending in zet je je paard met de buitenschouder naar binnen, je binnenbeen los en lang zodat de binnenschouder niet geblokkeerd wordt) doe je dat eigenlijk al. Door tegelijk met je binnenhand na te geven, geef je het binnenachterbeen ruimte om zich onder de massa te plaatsen, en je hebt je verticale balans en je schoftlift.
Dat is het punt. Het is niet iets nieuws, en zo wordt het wel vaak gepresenteerd.

Hmmm, ja en nee.
(Tuurlijk is het zo oud als de weg naar Rome.)

Maar wat mij jaren geleden al aansprak is: zorg ervoor dat je dier óók op rechte stukken in verticale balans loopt.
En wat jij zegt is prima, maar klinkt mij in de oren als iets dat 'slechts' van toepassing is in de wending en/of zijgang.

Citaat:
Ik had pasgeleden een lesklantje die in shock was toen bleek dat je de overgang van galop naar draf ook kunt maken door meer op de buitenbeugel te steunen, en dat dat ook nog eens veel makkelijker was, want paard bleef actief en in de hand. En toch is het allemaal heel klassiek en valt het gewoon onder netjes rijden.
[/quote]
+:)+
Ja, heerlijk hè!
Ik houd van dit soort shocks!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:40

Janneke2 schreef:
Avalanche schreef:

Hmmm, ja en nee.
(Tuurlijk is het zo oud als de weg naar Rome.)

Maar wat mij jaren geleden al aansprak is: zorg ervoor dat je dier óók op rechte stukken in verticale balans loopt.
En wat jij zegt is prima, maar klinkt mij in de oren als iets dat 'slechts' van toepassing is in de wending en/of zijgang.

Niet helemaal, want op de rechte lijn plaats je de schouders recht voor de heupen, en je buitenbeen en buitenteugel blijven daarbij een muurtje waar hij niet door mag. Je binnenhand blijft toestaan, die mag je eventueel ook mee naar voren meegeven om je paard de buitenteugel te laten aannemen. Je binnenbeen blijft los en lang, mee met de beweging, je buitenbeen bewaakt. Eventueel kun je stukjes schoudervoor meenemen om het binnenachterbeen terug onder de massa te plaatsen en je verticale balans te houden.

Dus ook daar bewaken we de balans, de drang van achter naar voor en de schoftlift. Soms is het op de rechte lijn ook leuk om even te spelen met wat hals strekken om te kijken of ze over de bovenlijn willen verlengen en daarbij de hand blijven volgen, en je kán dan met je zitbeenknobbels de pas wat vergroten (als in, je gaat met je heupen sowieso mee, en vergroot dan de beweging, waarbij je hand toestaat om te verlengen). Hou daarbij binnenhand altijd zacht en nageeflijk, buitenhand blijft stabiel en waakt.
Janneke2 schreef:
Ja, heerlijk hè!

Ja super grappig ook om haar gezicht te zien dat er controle was na de galop....... dat was het moment waar danspartner altijd uit elkaar viel en geen contact meer wilde....... lesgeven is zo leuk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:45

Elisa2 schreef:
Waarom zou het Kwpn daar onderzoek naar doen? Dat is een stamboek.. heeft toch niks met ruiters te maken.. Ben je niet in de war met de KNHS?

Om hun doelgroep te bepalen. Het was wel degelijk het KWPN.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 22:12

SjonnieZ schreef:
Wat ik een beetje mis in deze discussie is het effect van de evolutie. Om te overleven passen mens en dieren zich aan, aan de omstandigheden. Paarden worden al eeuwenlang bereden. Is ooit onderzocht in hoeverre zij zich daaraan hebben aangepast.
Die vraag moet mi eerst beantwoord worden voordat je iets kunt zeggen over de vastgestelde schade en haar oorzaak.

De beschreven problemen kunnen namelijk ook hun oorzaak hebben in ons huidige fok beleid.

Dat zegt Zefanja ook in de podcast, de rassen die op beweging gefokt zijn hebben de meeste problemen. Degene die het dichtst bij de natuur staan het minst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 22:21

Avalanche schreef:
Niet helemaal, want op de rechte lijn plaats je de schouders recht voor de heupen, en je buitenbeen en buitenteugel blijven daarbij een muurtje waar hij niet door mag. Je binnenhand blijft toestaan, die mag je eventueel ook mee naar voren meegeven om je paard de buitenteugel te laten aannemen. Je binnenbeen blijft los en lang, mee met de beweging, je buitenbeen bewaakt. Eventueel kun je stukjes schoudervoor meenemen om het binnenachterbeen terug onder de massa te plaatsen en je verticale balans te houden.

Dus ook daar bewaken we de balans, de drang van achter naar voor en de schoftlift. Soms is het op de rechte lijn ook leuk om even te spelen met wat hals strekken om te kijken of ze over de bovenlijn willen verlengen en daarbij de hand blijven volgen, en je kán dan met je zitbeenknobbels de pas wat vergroten (als in, je gaat met je heupen sowieso mee, en vergroot dan de beweging, waarbij je hand toestaat om te verlengen). Hou daarbij binnenhand altijd zacht en nageeflijk, buitenhand blijft stabiel en waakt.

:)
Ja kijk, dat is nou leuk!
Beetje doorpraten en dan
(pun intended)
zitten we behoorlijk op één (rechte ;) ) lijn!
Citaat:
Janneke2 schreef:
Ja, heerlijk hè!

Ja super grappig ook om haar gezicht te zien dat er controle was na de galop....... dat was het moment waar danspartner altijd uit elkaar viel en geen contact meer wilde....... lesgeven is zo leuk.

:j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 22:35

Elisa2 schreef:
SjonnieZ schreef:

Dat zegt Zefanja ook in de podcast, de rassen die op beweging gefokt zijn hebben de meeste problemen. Degene die het dichtst bij de natuur staan het minst.

Om even een parallel te trekken: mensen met een sportlijf sporten meer en vaker dan de mensen met een minder atletische bouw. De sportende mensen lopen vaker blessures op dan mensen die op de bank blijven zitten, maakt dat het sporten dan schadelijk, of kan je het ook anders noemen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:05

Ja dat is een goede vraag, waar denk ik meer onderzoek voor nodig is om daar antwoord op te geven.

De aangeboren malformatie evcm komt wel duidelijk meer voor bij KWPNers en volbloeden zei ze.

Vlak ook been en voetstanden niet uit, deze hebben ook invloed op de beweging en manier van 'slijten'.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:13

Avalanche schreef:
[

Echt? Ik geef sinds 2 jaar geen les meer, maar dat is een van de eerste dingen die ik leer. Als je van galop naar draf wil, ga je iets naar buiten zitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:14

Ja het was voor mij ook een hele bekende maar blijkbaar wordt het niet meer aangeleerd........ heel vreemd idd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:17

De schoftlift is ook een nieuw bedacht woord. Net als verticale balans. Vroeger zeiden we gewoon: gewicht op 4 benen. Dat is misschien wel wat mij het meest tegenstaat aan deze personen. Nieuwe woorden bedenken om interessant over te komen en klanten te winnen. Oude wijn in nieuwe zakken, al kunnen de lesgevers de oude wijn theoretisch vertellen, maar praktisch totaal nietl.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:18

Ja dat is ook mijn ergernis. Het klopt allemaal wel, maar het is niets nieuws en valt imo gewoon onder goed rijden :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:18

Elisa2 schreef:
[

Zefanja valt voor mij onder het kopje Karin Leibrand, veel blaten, weinig wol.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:21

Avalanche schreef:
Ja dat is ook mijn ergernis. Het klopt allemaal wel, maar het is niets nieuws en valt imo gewoon onder goed rijden :)

Toch vertalen ze de theorie niet. Als je bij de lessen gaat kijken is het een hoog: Heel goed gehalte, terwijl je erbij staat en denkt: Huh, zadel ligt voor geen meter, ruiter zit kats scheef, paard loopt voor geen meter. Maar hee, het is fantastisch. Het hele systeem is bedacht op: Ik kan het zelf niet, dus ik verander het systeem. Zo is Marijke de Jong ook bekend geworden, ik kan geen volte rijden, dus ik heb het licht gezien en ga anderen hiermee helpen. Terwijl ze niet door had dat het nivo: de lamme helpt de blinde was. Maar marketing technisch zo sterk, dat iedereen er in mee ging.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:22

Heather Moffett is er een keer over los gegaan :') van enlightened equitation. Overigens zeer klassiek geschoold. Heel gaaf.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:25

Elisa2 schreef:
Ja dat is een goede vraag, waar denk ik meer onderzoek voor nodig is om daar antwoord op te geven.

De aangeboren malformatie evcm komt wel duidelijk meer voor bij KWPNers en volbloeden zei ze.

Vlak ook been en voetstanden niet uit, deze hebben ook invloed op de beweging en manier van 'slijten'.

Op zich is het wel aannemelijk te maken dat sporten gezond is, maar dat je er wel blessures bij op kan lopen.

EVCM is een aandoening die helaas aangeboren is en niet ontstaat door beschadiging door belasting of rijden. Het is heel pijnlijk voor het paard en er is eigenlijk niks dat je voor hem kan doen.

Been- en voetstanden zijn vaak erfelijk, maar wel vaker te beïnvloeden door verzorging. Je kan een paard dus enorm helpen met een goede smid, een arts die weet wat die doet en uiteraard de juiste wijze van belasten. Aangeboren afwijkingen in de stand zijn niet het gevolg van schade.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:26

Benzz schreef:
De schoftlift is ook een nieuw bedacht woord. Net als verticale balans. Vroeger zeiden we gewoon: gewicht op 4 benen. Dat is misschien wel wat mij het meest tegenstaat aan deze personen. Nieuwe woorden bedenken om interessant over te komen en klanten te winnen. Oude wijn in nieuwe zakken, al kunnen de lesgevers de oude wijn theoretisch vertellen, maar praktisch totaal nietl.

Komt 'ie : b i o m e c h a n i c a ...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:35

Nee ik zeg juist dat standafwijkingen kunnen zorgen voor meer slijtage. ;-)

Andersom dus..

Al geloof ik ook dat een paard wat compenseert eerder problemen en slijtage kan krijgen. Alleen al scheef gereden worden kan een enorm negatieve impact op een paardenlichaam hebben.

Je kan een paard heel goed helpen als je weet wat je doet maar ook wat voor een invloed alles op elkaar heeft. Beenstanden, bouw, training etc

Dus hoe meer kennis hierover, hoe beter. En daar in vond ik de podcast van Zefanja heel interessant. Ook iemand die niet claimt de wijsheid in pacht te hebben. ;-) Maar gewoon ook zegt dat er nog veel meer onderzoek nodig is.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-03-23 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:39

Standafwijkingen kunnen leiden tot slijtage, maar het hoeft niet altijd. Bovendien hoeft die slijtage niet pijnlijk te zijn, er zijn echt paarden/ponies met hele gekke pootjes die fluitend hun ritjes doen en oud worden.
Los daarvan doe je er alles aan om je paard goed en pijnvrij aan de gang te houden met hulp van o.a. de smid.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:50

Veronica2 schreef:
EVCM is een aandoening die helaas aangeboren is en niet ontstaat door beschadiging door belasting of rijden. Het is heel pijnlijk voor het paard en er is eigenlijk niks dat je voor hem kan doen.

Ecvm is ook erfelijk. Is door veterinair Nl al meerdere keren aan de bel getrokken bij de stamboeken, helaas willen ze er niet aan.
Toen vorig jaar bij mijn zelfgefokte merrie ecvm de diagnose kreeg ben ik ook bij Zefanja op haar site belandt. Had al snel door dat ik er ver weg moest blijven. Mijn veearts: blij dat je nuchter blijft nadenken. Merrie is overigens ingeslapen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:51

Veronica2 schreef:
Komt 'ie : b i o m e c h a n i c a ...

Oh ja, die was ik vergeten :+