Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:16

_Penotti schreef:
Brokjes, omdat een dier het vaak beter heeft bij mensen thuis dan in de bikkelharde natuur.

MCE, ja dat nut.Ze horen in de voedselketen.
En wij zijn zo verwaand dat we denken dat ze minder voelen of als je in zielen geloofd ze geen ziel hebben misschien? Wie zegt dat dit zo is?
Als je het hebt over alles gelijkwaardig mag je ook die daas niet meppen. Dat is nutteloos doden, die had ook gegeten kunnen worden door de vogel met honger.

Een daas bijt, dus om dat te voorkomen sla je ze dood, toch?

Vliegen slaan doe ik eigenlijk niet... Buiten dat ze super snel zijn, pak ik de bron aan; onbedekt voedsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:17

ik laat de natuur maar zijn gang maar gaan, de kat houd het erf muizen vrij, de hond houd de ratten op afstand en verder zorgt de voedselketen wel voor de rest, eten en gegeten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:18

Je hoeft een daas toch niet meteen dood te slaan? Even met je zweep erlangs zodat hij loslaat kan ook.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:24

Gelukkig heb ik die altijd bij me. :P

Ik bedoel alleen dat mensen ze doodslaan omdat ze bijten. Dus niet zonder reden. Ze zullen in het gras ook wel opgegeten worden door afvaleters, dus zo is geen enkele dood nutteloos. De vraag is nu meer waarom een mens hierboven zou staan.
De kwestie is lastig vind ik, want ondanks dat we gelijk zijn (imo; leven en laten leven), zijn we niet allemaal hetzelfde en telt hierdoor het ene zwaarder dan het ander.

Ik denk dat ik daar persoonlijk op blijf oordelen dmv de intelligentie en complexiteit van een dier. Niet omdat die dan beter zijn dan minder complexe dieren, maar omdat ze het anders verwerken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:59

Als ze geen Centraal zenuwstelsel hebben is de kans nagenoeg onbestaande dat ze kunnen denken of voelen. Dat is wetenschap.
_Penotti schreef:
Brokjes, omdat een dier het vaak beter heeft bij mensen thuis dan in de bikkelharde natuur.

MCE, ja dat nut.Ze horen in de voedselketen.
En wij zijn zo verwaand dat we denken dat ze minder voelen of als je in zielen geloofd ze geen ziel hebben misschien? Wie zegt dat dit zo is?
Als je het hebt over alles gelijkwaardig mag je ook die daas niet meppen. Dat is nutteloos doden, die had ook gegeten kunnen worden door de vogel met honger.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:02

Ik rij meestal zonder zweep, daarnaast als die alleen loslaat zit hij binnen 2 seconden weer ergens vast.
Dan kan ik niet meer rijden maar ben alleen aan het weg jagen.
En mijn paard krijgt keer op keer een bijt.

En daarom zeg ik ook we zijn niet gelijkwaardig, want dan sla je ook geen daas, niet voor jezelf en niet voor je paard.

Dan heb je geen hond of kat die de knagende rat weg jaagt.

Ayasha, ja dat denken we, maar misschien is dat wel anders of kleiner dan waar we nu de kennis van hebben dat te zien of kunnen zien.
de wetenschap is ook nooit uitgeleerd.
En misschien hebben ze wel een ziel, daar is geen wetenschap over.
Dat is zelfs een discussie op zich bij ons mens en dieren.

Ayasha
Blogger

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:09

Klopt, maar wat momenteel wel het geldende idee is, is dat hetgeen dat wij "ziel" of "persoonlijkheid" noemen gecreëerd wordt door ons centraal zenuwstelsel. Hoe of waar precies (of waarom) is onduidelijk maar wel dat het CZ daar voor een must is.

Je kan geen leven leiden op basis van dingen die je niet weet.

Ik zeg ook niet alle levende wezens voor mij gelijkwaardig zijn of wel? :) Ik heb gezegd dat paarden voor mij gelijkwaardig zijn. En ja, ook ongedierte dat schade veroorzaakt (en dus een gevaar is.) moet hier humaan gedood worden. Dus snel en pijnloos. Geen onnodig lijden of angst. Zou er ooit een invasie komen van superieure wezens die ons als ongedierte zien dan hoop ik dat zij ook die gedachtengang er op na houden en ons/mij snel en pijnloos opruimen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:14

Ik had je berichten wel geïnterpreteerd als dat jij ook vond dat alle dieren/wezens aan mensen gelijkwaardig zijn.

Paarden en honden staan bij mij wel erg hoog op het gelijkwaardige lijstje en zal ook altijd proberen uit te vissen waarom ze doen wat ze doen en daar eerst mijzelf eens onder de vergrootglas te leggen omdat daar meestal het probleem zit :+
Maar 100% gelijkwaardig, nee denk nog steeds van niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:24

Nee hoor, insecten die mij niet storen of pijn doen (bijen, spinnen, kevers enz) zal ik niet bewust doden. Wespen wel omdat ik enorm alergisch ben voor wespen en liever niet in het ziekenhuis kom omdat ik een poging deed om 'm levend buiten te zetten maar we proberen wel actief te voorkomen dat ze binnen geraken omdat ook zij idd een functie hebben in het eco systeem. Dazen sla ik idd dood als ze mij of mijn paard bijten. Zodra er geen centraal zenuwstelsel is voel ik me wat minder schuldig als ik ze dood.

Maar meer ontwikkelde dieren die dus effectief een centraal zenuwstelsel hebben, benader ik op een heel andere manier ja. Ook als ze onder ongedierte vallen. :) Als ik soms hoor wat voor gruwelijke dingen mensen verzinnen om bv ratten te doden omdat ze dan "schreeuwen" en ze denken dat ze zo de rest weg jagen daar word ik misselijk van. :n
Die beesten snappen ook niet dat ze ongedierte en ziekteverspreiders zijn en als Covid ons iets leert dan is het wel dat de mens ook een behoorlijk goede ziekteverspreider is. :+

Dus als hier een plaag aangepakt moet worden proberen we dat zo snel en pijnloos mogelijk te doen. In praktijk is dat hier nu goede dichtklap valletjes (dus die ook met genoeg kracht dicht gaan dat ze op slag dood zijn.) gezien ze in levende vallen vaak dood gaan van de stress.
Als ik een snellere/pijnlozere manier wist dan deed ik dat.

Ik denk dat je nog steeds het verschil tussen gelijk en gelijkwaardig niet maakt en ja, dat is er wel degelijk. :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:36

Wat al aangaf die dieren dood ik ook niet met in de fik steken en dat soort walgelijke dingen.
Dus wat dat betreft hetzelfde als jij.

En ja ik denk dat ik dat onderscheid wel maak. Maar kan het niet anders uitleggen.
En de 4 punten van eerder die ik heb gequote maken dat denk ik wel duidelijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:32

josien_m_ schreef:
Zonder centraal zenuwstelsel maar met chemische stofjes en electrische impulsen. lees Peter Wohlleben maar: https://www.groene.nl/artikel/bomen-helpen-elkaar
Hebben bomen misschien ook een ziel?

Ja dit boek is echt aan te raden! Hij heeft er ook een over dieren geschreven, trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:43

brokjes schreef:
Je hoeft een daas toch niet meteen dood te slaan? Even met je zweep erlangs zodat hij loslaat kan ook.

Gaat dat niet tegen je principe in? Paard in een hand en de zweep in de andere?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:45

Mindim schreef:
brokjes schreef:

Gaat dat niet tegen je principe in? Paard in een hand en de zweep in de andere?

Haha, ik rijd/heb geen paarden maar dit was een suggestie hoe iemand zou kunnen handelen in plaats van een daas doodslaan tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:51

AlwaysH schreef:
Even dikgedrukt. Maar ik denk dat een insect ook toch net wel even anders in elkaar zit dan een zoogdier. Ik voel mij daardoor veel minder 'bad guy' wanneer ik een daas van mijn paard af mep als wanneer iemand zijn hond in elkaar stompt. Ze hebben geen centraal zenuwstelsel en niet de complexe vermogens zoals andere dieren wel hebben (en dan niet alleen een mens, want een hond of paard is ook al véél intelligenter en zit ingewikkelder in elkaar). Ik zal wel de enige zijn die hier serieus zo eerder al bronnen voor heeft bij betrokken :') , maar ik vind de vergelijking scheef. We staan gelijk als in; we hebben allemaal dezelfde waardes, maar ik vind wel dat een insect bijvoorbeeld anders is en dus zo behandeld wordt.
Natuurlijk heeft die daas verder net zoveel recht op zijn minileventje. :P

Aan de ene kant kunnen we alle organismes wel gaan vergelijken om zo hun leventjes (voornamelijk in gevangenschap) draaglijker te maken, maar ik denk dat het lastig gaat zijn om redelijk te blijven als we, zoals het gezegde zegt; appels met peren gaan vergelijken.

Voor mij persoonlijk staan dieren net zo hoog als mensen. Dat zal voor iedereen anders zijn en met deze achterliggende gedachtes is het gewoon heel lastig om iedereen met eenzelfde mening te kweken.

Edit:typo

Add: Ik denk dat een groot deel van de mensheid respect en kennis mist. En dan heb je dus ook nog de subjectieve onderwerpen waar we het nooit over eens zullen worden.

De intelliegentie dieren van mensen met die van dieren vergelijken is ook appels en peren vergelijken. We staan hoger in de voedselketen en dat heeft oa te maken met genoemde intelligentie. Een paard kan geen bedrijf opzetten of de halve wereld vernielen. Het is gewoon geen vergelijk.

Ik heb dieren heel hoog zitten, ze hebben prachtige kwaliteiten en is mis sommige van mijn overleden dieren meer dan menig mens. Ze staan heel hoog op mijn lijst, ik ben tegen bio industrie, bezoek geen dierentuinen en mijn dieren hebben het allemaal supergoed, vriendjes, veel ruimte, goed eten en de dierenarts. Maar zijn ze gelijkwaardig? Nee, want dan hadden ze de mens inmiddels al wel onder de duim :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:00

@mindim, gelijkwaardig = dat de ene soort níet de andere soort 'onder de duim heeft'.

De verschillen die je noemt kloppen, dieren kunnen heel veel dingen niet zoals wij mensen dat wel kunnen. Maar dat gaat dus over gelijkheid, niet over gelijkwaardigheid.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:18

brokjes schreef:
@mindim, gelijkwaardig = dat de ene soort níet de andere soort 'onder de duim heeft'.

De verschillen die je noemt kloppen, dieren kunnen heel veel dingen niet zoals wij mensen dat wel kunnen. Maar dat gaat dus over gelijkheid, niet over gelijkwaardigheid.

en andersom: wij kennen geen echolocatie of het navigeren op zwaartekracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:23

josien_m_ schreef:
brokjes schreef:

Ja precies! Mooie aanvulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:25

brokjes schreef:

Houd je een dier, dan is het nooit gelijkwaardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:26

Mindim schreef:
brokjes schreef:

Houd je een dier, dan is het nooit gelijkwaardig.

Eens :j dat vind ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:29

josien_m_ schreef:
brokjes schreef:

Daar hebben we echter wel een oplossing voor bedacht, zodat wanneer we het nodig hebben, dat kunnen gebruiken. Alleen zit het niet ingebouwd, we kunnen het wel bedenken en alsnog gebruiken. En dat onderscheid mens van dier.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:32

Mindim schreef:
[

Daar hebben we echter wel een oplossing voor bedacht, zodat wanneer we het nodig hebben, dat kunnen gebruiken. Alleen zit het niet ingebouwd, we kunnen het wel bedenken en alsnog gebruiken. En dat onderscheid mens van dier.

Ja inderdaad, ik noem ook alleen dingen die wij als mensen hebben "ontdekt". Wat we nog niet kunnen begrijpen, hebben we ook nog niet ontwikkeld...daarvan zijn veel voorbeelden van wat dieren kunnen.
Misschien is dat toch niet het juiste onderscheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:34

josien_m_ schreef:
Mindim schreef:
[

Ja inderdaad, ik noem ook alleen dingen die wij als mensen hebben "ontdekt". Wat we nog niet kunnen begrijpen, hebben we ook nog niet ontwikkeld...daarvan zijn veel voorbeelden van wat dieren kunnen.
Misschien is dat toch niet het juiste onderscheid

Welke voorbeelden?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:46

Eens even denken, ik kom nu vooral op "simpele dingen": zo samenwerken als een school vissen of een vlucht vogels? In de diepe diepzee verblijven?

Maar zo bedoelde ik het eigenlijk niet.
Want dan zou de mens voor al die uitvindingen wel gelijkwaardig zijn geweest aan dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:07

josien_m_ schreef:
Eens even denken, ik kom nu vooral op "simpele dingen": zo samenwerken als een school vissen of een vlucht vogels? In de diepe diepzee verblijven?

Maar zo bedoelde ik het eigenlijk niet.
Want dan zou de mens voor al die uitvindingen wel gelijkwaardig zijn geweest aan dieren?

Mens en dier zijn nooit gelijk en nooit gelijkwaardig.

Wat dieren kunnen, zijn mensen in staat na te bootsen, de mens verbeterd zich constant, de meeste dieren verbeteren zichzelf niet in die mate of helemaal niet.