Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:19

Hier spreekt men over trainingsmethoden met een bepaalde mate van mentale dwang.
Ondanks dat het nog steeds een vorm van dwang is ben ik van mening dat je paarden hier soms op deze wijze doorheen moet helpen om ze te laten weten dat ze de situatie ‘overleven’ en dus mentale rek aan te brengen in waar deze grens ligt.
Zelf zou ik hier wel een bepaalde opbouw in aanbrengen, dus niet gelijk met de hoogste graad beginnen.
Het paard denkt zelf namelijk dat hij dood gaat en beschikt niet over het menselijke relativeringsvermogen.
Opbouw en afbouw in elke vorm van training, zowel fysiek als mentaal is belangrijk en ook rechtvaardig naar je paard toe.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:26

Ik heb bij mijn jonge pony en mijn jonge paard (die is nu 13 alweer). In het begin beide met elastiek gereden. Waarom puur omdat jong paarden nogal schierlijk kunnen zijn, en aangezien ik reuma heb in mijn handen kan ik niet ineens een ruk in mijn handen gebruiken ,omdat ik de teugels dan door mijn handen laat glippen.

Heb ze beide maar een 1 jaar met elastiek gereden en nou moet ik er eerlijk bij zeggen dat mensen altijd vroegen waarom ik er mee reed omdat het elastiek altijd los in een boogje hingen.

Bij mijn paard gaat met buitenrit altijd de tieleman (met koud weer) of martingaal (met warm weer) er op aangezien meneer regelmatig harder wil dan dat ik wil.

Overigens met dressuurrijden in de bak heb na een jaar bij allebei bijna nooit meer een elastiek gebruikt. (Uitzondering als ik mijn handen niet meer kon sluiten door de reuma met hele erge kou)
Laatst bijgewerkt door Murphylover op 09-04-20 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:26

Een paard vastzetten aan een paal is echter net zo goed een dwangmethode, of je nu het paard vastzet met hulpteugels of met een touw aan een paal/muur/balk.

Het komt neer op de begeleiding en dus ook de kennis en kunde van de mens of dat wel of niet goed gaat, net zoals dat ook voor hulpteugels kan gelden.

Deze discussie zal altijd blijven bestaan, de een vind methode X als die met beleid wordt uitgevoerd prima kunnen, maar methode Y echt dierenmishandeling en de ander vindt dat precies andersom.
Net zoals dat geldt voor rijden met bit of met een willekeurige bitloze optoming, of wel of geen hoefijzers.

Leef en laat leven aub.
Erover discussiëren is prima, maar iemand online compleet afserveren omdat diens methode jou niet aanstaat?
We zijn toch wel wijzer dan dat?
Bovendien overtuig je op die manier een "tegenstander" echt niet.
Als je iemand wil overtuigen, kun je beter proberen de gedachtegang van de ander te begrijpen en mee te denken in eventuele oplossingen op jouw manier, dan vooral hard te roepen "jij doet het hartstikke FOUT!!!"
Op die manier krijg je dus inderdaad dat mensen niet meer laten zien of vertellen hoe zij het doen en welke keuzes ze maken, omdat een discussie gewoon niet mogelijk is op zo'n manier.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:30

Popstra schreef:
Dat tijdje vast zetten aan een paal word in de western wereld al jaar en dag gedaan. Van heel jongs af aan dan. Paarden leren zo hun geduld te bewaren. Daar heb je later veel profijt van.

Aan vastzetten heb ik geen probleem.
Het vastzetten als een paard angst heeft. Dat vind ik wreed. Een vluchtdier dat geen kant meer op kan.

Precies wat Esther aangeeft, dan krijg je aangeleerd hulpeloos gedrag.
Ik moet zeggen dat ik die hulpeloosheid ook zag bij de kin op de borst training van Anky.
Want het waren paarden met bloed die daar niet tegenin gingen. Dat kan in mijn ogen niet als een paard fijn in zijn psyche zit.
Maar dat is weer een andere discussie :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:35

Clasical schreef:
Hier spreekt men over trainingsmethoden met een bepaalde mate van mentale dwang.
Ondanks dat het nog steeds een vorm van dwang is ben ik van mening dat je paarden hier soms op deze wijze doorheen moet helpen om ze te laten weten dat ze de situatie ‘overleven’ en dus mentale rek aan te brengen in waar deze grens ligt.
Zelf zou ik hier wel een bepaalde opbouw in aanbrengen, dus niet gelijk met de hoogste graad beginnen.
Het paard denkt zelf namelijk dat hij dood gaat en beschikt niet over het menselijke relativeringsvermogen.
Opbouw en afbouw in elke vorm van training, zowel fysiek als mentaal is belangrijk en ook rechtvaardig naar je paard toe.

*\o/*
Precies!

En hier sta ik volledig achter!

Esther, nee doods absoluut niet!
Maar wel vol respect naar mij toe en naar de commando's, respect voor lichaamstaal en houding en dat train je! Daardoor kun je uitbouwen.

Dat zie ik met een slofteugel echt anders.

Waarom?
Omdat je een paard op de grond leert, door ervaring, door te doen, door te vertellen wat wél en wat niet te doen, wat wel te mogen en niet te mogen, daardoor komt respect en vertrouwen!

En als je dat op de grond al niet hebt, om welke reden dan ook, heeft het geen zin om er op te zitten (helemaal met slofteugel al niet)

Popstra, precies!

Uiteraard uitgebouwd! Want dát is de kunst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:29

Citaat:
Grappig genoeg vind ik het juist andersom. Ja, de gogue is een driehoek, maar belemmert juist daardoor de voorwaartse neushouding, terwijl de chambon die vrij laat.

?

Hier snap ik helemaal niets van.

Toegegeven: de zadelmaker die mijn gogue maakte, koos voor een enkele riem die om de singel gaat,
en vanaf een punt voor de boeg komt de eigenlijke driehoek. (1: Stukje leer om het kopstuk, 2: door ringen van halster of wil dat wil bit, 3: riem naar singel.)

tijger22

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:28

Ik heb een heel sensibel paard en gebruik geen hulpteugels, en zal dit ook nooit gaan gebruiken. Voor zulke paarden is het heel belangrijk heel lang-laag te rijden en vooral heel simpel te houden. Dat werkt voor mijn paard het beste. Daarnaast rij ik hem volledig op stem en zit en maak ik alleen een kleine ophouding met mijn hand als er geen andere mogelijkheid is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:40

Sensibel lijkt mij ook juist geen reden om met zware middelen als een slof te werken.
Paard zou toch juist heel licht aan de hulpen moeten zijn dan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:44

Is mijn ervaring ook dat een sensibel paard alleen maar meer de stress in schiet.
Heb daar ook nooit een slof of welke hulpteugel voor gebruikt.
Juist die paarden zijn zo fijn op je zit en stem.
En als je eens wat groter met de hand inkomt heb je ze al zo hard te pakken voor hun gevoel, daar heb je echt noodrem genoeg aan.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:46

Paarden zij heel veel slimmer dan men vaak denkt.
Ze weten precies wat een bepaald hulpmiddel voor pijnlijk effect op hen kan hebben.

Ze begrijpen ook dat wanneer ze schrikken dat pijnlijke hulpmiddel in werking kan komen, dat is een sterke reden voor het paard om extra bang te zijn. Het adrenaline niveau stijgt hier al bij voorbaat.
Aan een lang teugeltje met een oprecht vriendelijke op hen passende ruiter, die telkens VOELT in welke staat zijn paard verkeert en wat hij aankan, en daar natuurlijk niet aan voorbij gaat, gaat een paard zich veilig voelen.

Zo is de ruiter het veiligst.

Verder:
wanneer een paard achter de loodlijn gaat kan het niet veel verder voor zich uit kijken dan een paar meter.
Dit is één van de vele redenen waarom paarden zo schrikkerig zijn buiten.

De angst van de ruiter voor dat wat zou kunnen gebeuren is een andere sterke oorzaak van onglukken.
Als kuddedier voelt het paard dit haarfijn aan en het maakt hem bang, ruiter bang>paard bang.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:42

lichtheid schreef:
Paarden zij heel veel slimmer dan men vaak denkt.
Ze weten precies wat een bepaald hulpmiddel voor pijnlijk effect op hen kan hebben.

Ze begrijpen ook dat wanneer ze schrikken dat pijnlijke hulpmiddel in werking kan komen, dat is een sterke reden voor het paard om extra bang te zijn. Het adrenaline niveau stijgt hier al bij voorbaat.
Aan een lang teugeltje met een oprecht vriendelijke op hen passende ruiter, die telkens VOELT in welke staat zijn paard verkeert en wat hij aankan, en daar natuurlijk niet aan voorbij gaat, gaat een paard zich veilig voelen.

Zo is de ruiter het veiligst.

Verder:
wanneer een paard achter de loodlijn gaat kan het niet veel verder voor zich uit kijken dan een paar meter.
Dit is één van de vele redenen waarom paarden zo schrikkerig zijn buiten.

De angst van de ruiter voor dat wat zou kunnen gebeuren is een andere sterke oorzaak van onglukken.
Als kuddedier voelt het paard dit haarfijn aan en het maakt hem bang, ruiter bang>paard bang.

Versterkt elkaar natuurlijk, de ruiter die bang is neemt het paard vaak kort en strak.
Paard ziet minder en voelt de spanning.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:50

Maar niet alle schrik reacties zijn natuurlijk omdat een paard achter de loodlijn getrokken word en de ruiter angstig.
Mijn vroegere ik was zelden angstig.
Ik maakte ook paarden zadelmak en parcours klaar, dus was wel eens rare bewegingen gewend zeg maar :+
Maar toch had je dat jonge paarden die nog niet zoveel gezien hadden ineens iets engs zagen, in hun beleving dan.
En uiteraard is het dan zaak om ze te laten merken dat het echt niet zo eng is.
Zelf vond ik het prettig om dan in stap ze te laten snuffelen.

Kijk ik nu, ben nog steeds geen bange ruiter, heb mijn paard nog steeds niet achter de LL.
Vraag me af of die speknek dat zelfs wel kan :+

Maar die keren met slof buiten, zal hij vast gemerkt hebben dat aan die slof trekken geen fijn idee was.
En ja sorry, maar dat was ook heel mijn bedoeling van dat ding.
Is dat vriendelijk, ja en nee.
Nee, want het is dwang, ja want het paard redeneert niet dat als hij een kruising over dendert die vrachtwagen meer vervelend is dan die slof bij negeren gewone hulpen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:06

Veel handelingen met het paard hebben een mate van druk en dus ook een mate van dwang.
Het lopen met een paard is al druk.
Ik denk dat het van belang is bij het trainen van het paard zowel fysiek als mentaal dat je gebruikt maakt van druk(middelen) waarbij je direct een release kan geven.
Dus druk vragen en na het goede antwoord te krijgen direct weg kunt zijn met de druk.
Ik ben van mening dat het met nagenoeg de meeste hulpteugels niet kan en dat het daarnaast ook niet als zodanig wordt ingezet

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:03

_Penotti schreef:
Is mijn ervaring ook dat een sensibel paard alleen maar meer de stress in schiet.
Heb daar ook nooit een slof of welke hulpteugel voor gebruikt.
Juist die paarden zijn zo fijn op je zit en stem.
En als je eens wat groter met de hand inkomt heb je ze al zo hard te pakken voor hun gevoel, daar heb je echt noodrem genoeg aan.

Precies dit inderdaad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:08

Ik ben in principe niet tegen hulpteugels als ze op de juiste manier gebruikt worden. Sinds kort hebben wij een tinker op stal staan waarvan we geen verdere geschiedenis weten. De eerste paar keren dat ik er op stapte gooide hij zijn hoofd de lucht in en rende naartoe waar hij zelf zin in had. Rijtechnisch probleem? Gebrek aan leiderschap? Waarschijnlijk wel, ontstaan bij een vorige eigenaar. Bij deze gebruik ik een martingaal die echt alleen inwerkt op het moment dat hij zijn hoofd zo hoog wil gooien dat ik verder geen controle meer heb. Inmiddels is hij wat rustiger geworden en heb ik de martingaal alleen nog nodig als ik met andere paarden in de bak rijd. Dat vind die nog spannend.

Jaren terug ook ooit eens 1 paard met slof gereden. Als die ergens iets vreemds zag dan ging het hoofd ook zo hoog dat ik geen controle meer had en gallopeerde hij er vandoor. Met slof had ik controle en bleef hij een stuk rustiger. Toen hij wat rustiger werd heb ik de slof ook er af gehaald.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:45

Clasical schreef:
Veel handelingen met het paard hebben een mate van druk en dus ook een mate van dwang.
Het lopen met een paard is al druk.
Ik denk dat het van belang is bij het trainen van het paard zowel fysiek als mentaal dat je gebruikt maakt van druk(middelen) waarbij je direct een release kan geven.
Dus druk vragen en na het goede antwoord te krijgen direct weg kunt zijn met de druk.
Ik ben van mening dat het met nagenoeg de meeste hulpteugels niet kan en dat het daarnaast ook niet als zodanig wordt ingezet

*\o/*

Japp!!
Dat noemen we negatieve bekrachtiging.
Zelfs als het paard los loopt, en wij sturen hem met onze lichaamstaal, dan ervaart het paard al druk.

En dat laatste sta ik ook helemaal achter.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:10

Eigenlijk zijn alle hulpteugels waarbij geen directe release is zodra het paard in de goede richting gaat al een soort van "no go". Meeste mensen hebben geen goede timing en sowieso zit er een vertraging tussen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:17

Maar als mensen geen goede timing hebben, hebben ze dat zonder hulpteugel ook niet.

Daarnaast als je het over release hebt, ik heb een paar keer met een kaak gekruist hoofdstel gereden.
Veel mensen zijn er lyrisch over, nou ik niet. Werkt continue te traag.
Ook daarmee ben je altijd te laat.
En dat vind ik ook echt dwang hoofdstellen, als mensen daarmee geen zachte hand hebben knijpen ze het hele paardenhoofd samen als het ware. Maar hey, ze rijden wel bitloos dus vriendelijk :?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:41

_Penotti schreef:
Maar als mensen geen goede timing hebben, hebben ze dat zonder hulpteugel ook niet.

Daarnaast als je het over release hebt, ik heb een paar keer met een kaak gekruist hoofdstel gereden.
En dat vind ik ook echt dwang hoofdstellen, als mensen daarmee geen zachte hand hebben knijpen ze het hele paardenhoofd samen als het ware. Maar hey, ze rijden wel bitloos dus vriendelijk :?

Nee, dan hebben ze het nooit maar met een hulpteugel kun je wel nog meer druk zetten en schade veroorzaken.

Release bij bitloos kan inderdaad ook te traag werken. De druk wordt dan wel verdeeld over een groter oppervlak en meer plekken en over minder gevoelig weefsel waardoor de schade minder heftig is.

Loslaten en weinig druk hebben is wel erg lastig voor mensen. Druk voelt als controle.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:05

Citaat:

Niet alle hulpteugels werken in via de hand. Dat scheelt idd enorm.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:15

Kun je een gewone smalle leren riem als balansteugel gebruiken? Ik wil dat wel eens proberen bij het paard van m'n vriend die bij voorkeur als giraffe rond gaat omdat hij dat al 10 jaar mocht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:21

Caritas schreef:
Kun je een gewone smalle leren riem als balansteugel gebruiken? Ik wil dat wel eens proberen bij het paard van m'n vriend die bij voorkeur als giraffe rond gaat omdat hij dat al 10 jaar mocht.

...ik denk het wel.

(Al kan ik mij niet veel voorstellen bij een paard dat echt graag in giraffehouding loopt.)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:29

Caritas schreef:

Dus moet het paard de juiste spieren kweken waardoor het wel mogelijk wordt. Hoe lang doe je er zelf over om de spagaat aan te leren? niet in een dag en zeker niet door je zelf in een houding te dwingen. dat kost opbouw en voelen. zo hoort het met rijden/ longeren ook te gaan!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:34

_Penotti schreef:

absoluut waar en zijn helaas vele mensen die het nooit leren, met bit of zonder bit, met of zonder hulptroep. paardrijden vraagt ritme, timing en en goede lichaamshouding van de ruiter/ begeleider op de grond en vooral heel veel zelfkritiek. en laat dat nou zijn waar het vaak ontbreekt.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:37

riegje schreef:
Caritas schreef:

Dus moet het paard de juiste spieren kweken waardoor het wel mogelijk wordt. Hoe lang doe je er zelf over om de spagaat aan te leren? niet in een dag en zeker niet door je zelf in een houding te dwingen. dat kost opbouw en voelen. zo hoort het met rijden/ longeren ook te gaan!

Zijn we (paard en ik) continue mee bezig en hij laat al veel meer los dan een jaar terug en zakt er vaak al netjes in maar wil hem graag meer helpen op een goede aardige manier. Ik ben niet handig/snel genoeg om op precies op tijd te vragen/los te laten. Meneer is sensibel en zet 't snel op een lopen/drukt rug weg en kop erop.