Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Dat tijdje vast zetten aan een paal word in de western wereld al jaar en dag gedaan. Van heel jongs af aan dan. Paarden leren zo hun geduld te bewaren. Daar heb je later veel profijt van.
Clasical schreef:Hier spreekt men over trainingsmethoden met een bepaalde mate van mentale dwang.
Ondanks dat het nog steeds een vorm van dwang is ben ik van mening dat je paarden hier soms op deze wijze doorheen moet helpen om ze te laten weten dat ze de situatie ‘overleven’ en dus mentale rek aan te brengen in waar deze grens ligt.
Zelf zou ik hier wel een bepaalde opbouw in aanbrengen, dus niet gelijk met de hoogste graad beginnen.
Het paard denkt zelf namelijk dat hij dood gaat en beschikt niet over het menselijke relativeringsvermogen.
Opbouw en afbouw in elke vorm van training, zowel fysiek als mentaal is belangrijk en ook rechtvaardig naar je paard toe.
Citaat:Grappig genoeg vind ik het juist andersom. Ja, de gogue is een driehoek, maar belemmert juist daardoor de voorwaartse neushouding, terwijl de chambon die vrij laat.
lichtheid schreef:Paarden zij heel veel slimmer dan men vaak denkt.
Ze weten precies wat een bepaald hulpmiddel voor pijnlijk effect op hen kan hebben.
Ze begrijpen ook dat wanneer ze schrikken dat pijnlijke hulpmiddel in werking kan komen, dat is een sterke reden voor het paard om extra bang te zijn. Het adrenaline niveau stijgt hier al bij voorbaat.
Aan een lang teugeltje met een oprecht vriendelijke op hen passende ruiter, die telkens VOELT in welke staat zijn paard verkeert en wat hij aankan, en daar natuurlijk niet aan voorbij gaat, gaat een paard zich veilig voelen.
Zo is de ruiter het veiligst.
Verder:
wanneer een paard achter de loodlijn gaat kan het niet veel verder voor zich uit kijken dan een paar meter.
Dit is één van de vele redenen waarom paarden zo schrikkerig zijn buiten.
De angst van de ruiter voor dat wat zou kunnen gebeuren is een andere sterke oorzaak van onglukken.
Als kuddedier voelt het paard dit haarfijn aan en het maakt hem bang, ruiter bang>paard bang.
_Penotti schreef:Is mijn ervaring ook dat een sensibel paard alleen maar meer de stress in schiet.
Heb daar ook nooit een slof of welke hulpteugel voor gebruikt.
Juist die paarden zijn zo fijn op je zit en stem.
En als je eens wat groter met de hand inkomt heb je ze al zo hard te pakken voor hun gevoel, daar heb je echt noodrem genoeg aan.
Clasical schreef:Veel handelingen met het paard hebben een mate van druk en dus ook een mate van dwang.
Het lopen met een paard is al druk.
Ik denk dat het van belang is bij het trainen van het paard zowel fysiek als mentaal dat je gebruikt maakt van druk(middelen) waarbij je direct een release kan geven.
Dus druk vragen en na het goede antwoord te krijgen direct weg kunt zijn met de druk.
Ik ben van mening dat het met nagenoeg de meeste hulpteugels niet kan en dat het daarnaast ook niet als zodanig wordt ingezet
_Penotti schreef:Maar als mensen geen goede timing hebben, hebben ze dat zonder hulpteugel ook niet.
Daarnaast als je het over release hebt, ik heb een paar keer met een kaak gekruist hoofdstel gereden.
Veel mensen zijn er lyrisch over, nou ik niet. Werkt continue te traag.
Ook daarmee ben je altijd te laat.
En dat vind ik ook echt dwang hoofdstellen, als mensen daarmee geen zachte hand hebben knijpen ze het hele paardenhoofd samen als het ware. Maar hey, ze rijden wel bitloos dus vriendelijk
Caritas schreef:Kun je een gewone smalle leren riem als balansteugel gebruiken? Ik wil dat wel eens proberen bij het paard van m'n vriend die bij voorkeur als giraffe rond gaat omdat hij dat al 10 jaar mocht.
Caritas schreef:Kun je een gewone smalle leren riem als balansteugel gebruiken? Ik wil dat wel eens proberen bij het paard van m'n vriend die bij voorkeur als giraffe rond gaat omdat hij dat al 10 jaar mocht.
_Penotti schreef:Maar als mensen geen goede timing hebben, hebben ze dat zonder hulpteugel ook niet.
Daarnaast als je het over release hebt, ik heb een paar keer met een kaak gekruist hoofdstel gereden.
Veel mensen zijn er lyrisch over, nou ik niet. Werkt continue te traag.
Ook daarmee ben je altijd te laat.
En dat vind ik ook echt dwang hoofdstellen, als mensen daarmee geen zachte hand hebben knijpen ze het hele paardenhoofd samen als het ware. Maar hey, ze rijden wel bitloos dus vriendelijk
riegje schreef:Caritas schreef:Kun je een gewone smalle leren riem als balansteugel gebruiken? Ik wil dat wel eens proberen bij het paard van m'n vriend die bij voorkeur als giraffe rond gaat omdat hij dat al 10 jaar mocht.
Dus moet het paard de juiste spieren kweken waardoor het wel mogelijk wordt. Hoe lang doe je er zelf over om de spagaat aan te leren? niet in een dag en zeker niet door je zelf in een houding te dwingen. dat kost opbouw en voelen. zo hoort het met rijden/ longeren ook te gaan!