Pleidooi voor de manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:50

Shenavallie schreef:
Kan het alleen maar van de eerste tot de laatste letter met je eens zijn, bruintje123.

N4N4 schreef:
Ik snap je wel hoor bruintje :j en ben het met elk woord helemaal en totaal met je eens ..absoluut :)F

Dank je, dacht al chinees te spreken :D :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:52

bruintje123 schreef:
Ouders waren erbij en bevestigde het kundige rijden. Jullie begrijpen toch ook wel dat een tiener niet alleen een paard komt kopen?

Ik begrijp eigenlijk uberhaupt niet waar je het over hebt, bijrijders, kopers, of dit 1 incident is of iets dat steeds weer terugkomt, of het hier gaat om je persoonlijke ervaring of dat het een discussie is over maneges in het algemeen... het loopt nogal door elkaar heen voor mijn gevoel.

Maar... ouders en tieners die hun kunnen overschatten en dan een te ambitieus paard kopen zijn echt niet zomaar de schuld van de manege.
Allemaal heel frustrerend voor de eigenaren, dat snap ik best, en dat zo'n ervaring er flink inhakt begrijp ik goed, maar het is gewoon niet iets wat te maken heeft met het niveau van maneges (zelfs niet als de ruiters en hun ouders zeggen dat de manege zei dat ze goed kondern rijden) en alles met andere menselijke eigenschappen. Het zijn verschillende dingen.

bruintje123

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:56

Dat waren meerdere incidenten.
incidenten van uit de tijd dat ik nog paarden verkocht voor een eigenaar. En nu bij paarden van mezelf als ik een bijrijder zoek.

En dat zie ik anders, het heeft alles te maken met de maneges. Die geven aan die meiden aan wat ze kunnen. Wat dus niet klopt. Ze durven blijkbaar niet eerlijk het echte niveau te zeggen tegen hun leerlingen?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:56

Nee hoor , je spreekt geen chinees ..

Denk dat de meesten wel weten dat er maneges " nodig " zijn om te leren "rijden " ( als je achter elkaar aan hobbelen leren rijden wil noemen )maar dat het hele issue toch wel het paarden welzijn is ..en dat is er weinig tot niet op de meeste maneges ..

Ook ga ik met de stelling mee , dat je pas echt leert rijden .. als je van de manege af gaat en gaat beginnen met een eigen paard of bijrijd paard ..
Dat is gewoon een waarheid als een koe !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:01

bruintje123 schreef:
En dat zie ik anders, het heeft alles te maken met de maneges. Die geven aan die meiden aan wat ze kunnen. Wat dus niet klopt. Ze durven blijkbaar niet eerlijk het echte niveau te zeggen tegen hun leerlingen?

Wat een aannames allemaal :n

N4N4 schreef:
Denk dat de meesten wel weten dat er maneges " nodig " zijn om te leren "rijden " ( als je achter elkaar aan hobbelen leren rijden wil noemen )maar dat het hele issue toch wel het paarden welzijn is ..en dat is er weinig tot niet op de meeste maneges ..

Ik weet van niks, vertel eens?

Citaat:
Dat is gewoon een waarheid als een koe !

Als je het vaker herhaalt wordt het meer waard. En uitroeptekens tellen dubbel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 17:05

Och, dat een manegemeid zich presenteert als 'al wel M' en die dan flink zichzelf tegenkomt op een sensibel dier. Dat lijkt me zo'n ramp niet. Ook daar leer je van.
Mijn ruiters rijden komend weekend FNRS proeven en B proefjes. Oh, en in de les gaan we nog eens de stap-galop oefenen :P

Manege ruiters zijn soms best wel handige rijders. Ze krijgen verschillende typen paarden te rijden en de betere manege ruiter kan stoute frisse dieren vaak even uit laten razen voordat de minder zelfverzekerde ruitertjes erop gaan.

Ik blijf bij het goede werk dat de manege als maatschappelijke school voor basis pasrdenkennis levert. Met name voor de mensen waar 'eigen paard' nog mijlenver buiten (financieel) bereik is.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:07

Nee hoor ik ga niks vertellen , je weet zelf wel wat ik bedoel toch ?
Als jij je nou bij je geromantiseerde beeld hou , dan hou ik mij bij mijn eigen beeld ..
En dat is niet zo rooskleurig .. helaas ..

Maar succes verder met je gedouw en gedram :j

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:13

bruintje123 schreef:
Dat waren meerdere incidenten.
incidenten van uit de tijd dat ik nog paarden verkocht voor een eigenaar. En nu bij paarden van mezelf als ik een bijrijder zoek.

Hoezo niet klopt? Misschien rijden ze wél op M niveau. Ze zijn een heel gevoelig paard niet gewend maar dat wil niet zeggen dat ze niet op M niveau rijden.
Ik ben het wel met je eens hoor, tieners denken vaak dat ze meer kunnen dan dat ze daadwerkelijk kunnen. Ja, ik soms ook :o maar ik was bijvoorbeeld wel eerlijk over mijn kunnen toen ik een bijrijdpaard zocht. Ik ben B niveau maar ken oefeningen uit het L en M. Helaas is niet iedereen zo eerlijk. Maar dat heeft imo weinig met de manege te maken, als de manege aangeeft dat een bepaalde oefening uit het M komt zullen er vast tieners zijn die daar van maken dat ze op M niveau rijden.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:14

Ik ben dan weer iemand met ook een aantal goede ervaringen :j

De lesinhoud lijkt mij vooral instructie gebonden? Bij mij op de manege zijn er 2 mensen die duidelijk de basis lijnen van de klassieke dressuur aanhouden. Top lessen, wil je fanatiek rijden? Prima dan krijg je daar de paarden ook voor en ook individueel de oefeningen. Er gaat geen les voorbij zonder dat we wat leren. Ogen dicht en voelen, lesje zonder beugels. Maar inderdaad ook instructeurs waarbij het voelt of je maar wat rond hobbelt. Maar dan heb ik het geluk dat er paarden op stal staan die de trukendoos hebben, je moet alleen juist rijden om ze aan de praat te krijgen.

En dat is nu net wat ik wel heel leerzaam vind op de manege, veel verschillende paarden leren rijden. Leren wat werkt voor welk paard, hoe voel je dat aan? hoe herken je dat? Hoe los je problemen op? Maar hierdoor leer je ook te trainen op het niveau van het paard. De ene ben je een uur bezig met het achterbeen, en het andere paard met de juiste lengtebuiging of de plaatsing van de hoeven.
Dat heb ik dan gemist op een vast bijrijdpaard, ontzettend leerzaam. Maar toen ik op een vreemd paard stapte was ik toch hele maanden aan het aanpassen :j Dan zit je zo vastgeroest in het patroon.

Wel heb ik de indruk dat het makkelijker leren is als je op vast paard rijdt, meer individuele begeleiding hebt. Dat is met eigen/bijrijd/verzorgpaard natuurlijk makkelijker, dan kan je sprongen vooruit maken. Geen 20 ruiters per week. En iets meer individuele aandacht bij lessen, of les frequentie zal allemaal helpen. Bij de manege ben je toch heel afhankelijk van de dingen die je niet in de hand hebt. Op een gegeven moment zal je met die 1x per week les blijven hangen op een niveau, verder dan een bepaalde basis zal je zelden komen. Maar welk niveau dat is? Dat is natuurlijk afhankelijk van de manege.

Het overschatten van manegeruiters ben ik niet bekend mee, volgens het boekje ben ik F8. Nu kom ik met sommige paarden niet een F3 proef door, en met een andere makkelijk de L2 :+ Wat ik juist veel op facebook advertenties tegenkom zijn juist meiden die best leuk de basis kennen en dan neerzetten F6. En zij kunnen best netjes rondsturen. En je doet al zo lang om tegenwoordig de FNRS door te komen...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:45

Anoniem schreef:
Ik persoonlijk ken meer ruiters met eigen paard die hun kunnen overschatten (want ze hebben een eigen paard dus kunnen goed rijden >;) ) dan manegeruiters die dan doen :')

Ook dat is waar: ken er ook genoeg die denken dat ze gelijk alles kunnen zodra er een eigen paard op stal staat. Zo was er ooit iemand die op B-niveau reed en een ZZ-paard kocht. Men dacht gelijk dat die persoon ontzettend goed kon rijden. Helaas zegt het niveau van een paard niets over de rijkunsten van de ruiter. Wat ik wel moet zeggen is dat een goed beleerd paard een heel goede leermeester kan zijn: één verkeerde aanwijzing en je zult het niet meer vergeten.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:32

Zeg jullie hebben het bijna allemaal over het rijden zelf, en huisvesting e.d. op manege's
Maar waar leer je de rest ??
De dagelijkse Omgang met vele karakters van paarden, het compleet verzorgen, alle soorten grondwerk, het voerbeleid, kennis van bouw paarden, ziektes, gezondheid, wei beleid, kudde gedrag, wormbeleid , spiertraining, trainingschema', longeren, gebit, hoeven, etc, etc, etc.

Zijn toch echt allemaal dingen waarin er een wereld opengaat zodra je buiten de manege poorten komt en waar je dus echt binnen die poorten nul,nul over leert tot mijn verbazing (achteraf)
Rijden is maar zo'n heel klein stukje van de relatie mens-paard.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:40

Nou ik heb op een heleboel maneges zaken gezien die écht niet kunnen. Paarden die zenuwsnedes krijgen omdat er geen tijd en geld is voor een normale behandeling, paarden die met zwepen tussen de oren geslagen worden omdat ze niet vooruit gaan, paarden met singelwonden die gewoon door moeten lopen omdat er geen passende singel voor gekocht kan worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nee de helft van de maneges in Nederland zouden beter gesloten kunnen worden. De eerste manege die écht om het welzijn van de dieren geeft moet ik nog tegenkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:53

Peetstap schreef:
Zeg jullie hebben het bijna allemaal over het rijden zelf, en huisvesting e.d. op manege's
Maar waar leer je de rest ??
De dagelijkse Omgang met vele karakters van paarden, het compleet verzorgen, alle soorten grondwerk, het voerbeleid, kennis van bouw paarden, ziektes, gezondheid, wei beleid, kudde gedrag, wormbeleid , spiertraining, trainingschema', longeren, gebit, hoeven, etc, etc, etc.

Zijn toch echt allemaal dingen waarin er een wereld opengaat zodra je buiten de manege poorten komt en waar je dus echt binnen die poorten nul,nul over leert tot mijn verbazing (achteraf)
Rijden is maar zo'n heel klein stukje van de relatie mens-paard.

Weide, worm beleid, gebit, vind ik niet eens zo erg.
Maar paard vast zetten aan een hek? Ook zulk voorbeeld dat ik al meerdere keren heb gehad. Dat ik dan vraag, leer je niet dat dat nooit mag?
Paard in de wei laten met de kont naar ze toe. Nooit gehoord van omdraaien. Inderdaad dat soort dingen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:28

Kelly_ann schreef:
Maar wat is er mis met 'het rijtje, zolang zelfstandig sturen nog veel te lastig is?

Dat zelfstandige sturen komt zodra de rijvaardigheid toeneemt vanzelf aan bod!

Mee eens.. ik ben absoluut geen voorstander van rijtjes rijden.. Maar als kinderen daardoor de voorkant loslaten en leren zitten, waarbij de pony rustig zijn rondje achter de kont van een ander aanloopt bij wijze van spreken.. En als ze zo leren lichtrijden en de handen stil kunnen houden.. Dan vind ik het geen probleem, dat zelfstandig rijden daarna volgt.. ik heb liever dat ze met een stabiele zit en ontspannen handen kunnen afwenden dan dat ze als een soort openklappende deur de pony omtrekken omdat ze niet achter elkaar horen te lopen..

ook de 'eigen' pony's die feller zijn, als je kind nog nauwelijks behoorlijk kan zitten of de handen stil kan houden.. hoe wordt het dan geacht om zelfstandig rond te rijden en te sturen, zonder te hotsen en te botsen..

ik heb daarom geen bezwaar tegen de absolute beginners in kinderleeftijd die dan achter elkaar aanrijden.. voorste wat meer ervaring en degene daarachter heeft dan tijd om met zichzelf bezig te zijn en na te denken zonder dat er dan ook nog gestuurd moet worden..

wel mag er van mij na een les of tien duidelijk aandacht besteed worden aan zelfstandig rijden, door kinderen om en om te laten afwenden (eerste linksom, tweede rechtsom).. of alles op de binnenhoefslag en dan om en om aandraven en na een paar passen terug.

maar zo in beginsel vind ik het treintje rijden niet zo'n heel drama.. mits de trein geen 12 wagons telt.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:37

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik eigenlijk geneigd ben om te zeggen.
Dat het van mij wel helemaal anders mag.

In de trant van wil je op een echt paard, moet je eerst minimaal .... x op een mechanisch paard wat realistisch nabootst.
Dan een proef van goed bekwaam en dan kunnen we nog eens verder praten of je echt wilt
paardrijden..
of minimaal een half jaar grondwerk of iets dergelijks dat een mens leert begrijpen hoe en wat een paard voor iets is.

A. De paarden worden een hoop leed bespaard.
B heb je hierin al een filter of mensen gemotiveerd zijn om te leren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:39

riegje schreef:
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik eigenlijk geneigd ben om te zeggen.
Dat het van mij wel helemaal anders mag.

In de trant van wil je op een echt paard, moet je eerst minimaal .... x op een mechanisch paard wat realistisch nabootst.
Dan een proef van goed bekwaam en dan kunnen we nog eens verder praten of je echt wilt
paardrijden..
of minimaal een half jaar grondwerk of iets dergelijks dat een mens leert begrijpen hoe en wat een paard voor iets is.

A. De paarden worden een hoop leed bespaard.
B heb je hierin al een filter of mensen gemotiveerd zijn om te leren.

En op welk niveau mag je dan van jou op een echt paard?
En wie gaat dat mechanische paard betalen + de afschrijving?
die dingen zijn behoorlijk duur en moeten dus op de klanten verhaald worden..
ergo, rijlessen worden significant duurder voor iedere manegeruiter, zodat de manege dan zo'n ding kan bekostigen.

ik zeg altijd van mijzelf, ik ben een recreatieve ruiter met een zeer gematigd talent.. Als ik zou moeten rijden met exact gelijke druk op de teugels, denk ik dat ik nu met mijn 40e nog steeds op dat mechanische ding zat. Mijn pony loopt lekker met lange teugel met zijn neus over de grond te schurken door t bos.

ik heb vroegaahhhhh door schande en schade leren zitten.. op shets van de buren.. zonder hoofdstel, zonder halster, zonder dekje, zonder zadel.. gewoon erop en proberen erop te blijven zitten, terwijl die shets (werden niet bereden), liever zagen dat je weer afstapte.. in het prikkeldraad gehangen, in de waterbak, in de voerbak.. en toen we een beetje konden blijven zitten terwijl we ons aan de manen vasthielden kwam de buurman pas met een halstertje en halstertouwtje zodat we ook nog wat te vertellen kregen.. Mijn ouders hadden geen geld voor rijlessen, laat staan voor een eigen pony.. Waar past dat mechanische paard hier erin?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:56

Hoe het er op andere manege's aan toe gaat weet ik niet, ik kom immers al 10 jaar op dezelfde manege waar je overdag geen paarden binnen zult ziet staan. Alles gaat er s ochtends uit en komt er pas s avonds weer in. als het nodig is. Is het mooi weer, blijft alles lekker buiten en gaan alleen de pensionpaarden en de exceempjes op stal. Alles krijgt buiten hooi en regelmatig lekker brood, worden een halfuurtje voor de lessen binnengehaald en gaan na de tijd meteen weer naar buiten. Met heel slecht weer komen ze allemaal in de paddocks en weilanden die het aankunnen. Dat we daar een kwartier voor moeten wandelen zal dan wel.

De oudjes krijgen wat extra aandacht, word het ze echt te veel mogen ze in de buurt lekker de wei op. Zodoende hebben we nu 4 paarden minder staan, maar dat zal dan wel. Die hoeven de komende tijd helemaal niks te doen.
Past het paard toch niet in het manegeleventje of geven ze aan er klaar mee te zijn, word er een nieuw plekje gezocht. Zo staan er wat oude ex-manegepony's op een zorgboederij, want waar vind je lievere pony's?

Het is wat meer werk ja, als overal wat staat, een deel manegepony's ver weg, een deel heeft exczeem en komt er apart uit, de grote pony's staan apart van de grote paarden en kleine pony's, de paarden gaan apart, een deel pensionpaarden staat met elkaar, een ander deel loopt tussen de manegekudde, dus binnen buiten zetten kost tijd. Maar op die manier staat wel alles in een prettige kudde in een groot land waar ze heerlijk kunnen ravotten en hebben we allemaal happy pony's.

Ode aan de manegepaarden, pony's en de medewerkers (en daarmee mijn collega's) die zich altijd keihard met veel plezier inzetten om iedereen plezier te geven en te leren rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:06

Wat ik vooral heel verdrietig zou vinden is dat je een heleboel mensen het plezier en ook de mogelijkheden van paardrijden ontzegt. Want paardrijden gaat helemaal niet alleen om functioneel hogeschool-rijden. Paardrijden heeft mij iets gebracht, iets geraakt in mij waardoor ik na mijn eerste doodsbange les toch vrijwel altijd ben blijven hangen. Die tweede manegepony - dat was verbinding. Die ervaring zal ik nooit vergeten.

En in alle eerlijkheid: als je vindt dat je dieren geen schade mag doen voor je eigen baat, dan is paardrijden volgens mij uberhaupt niet te verantwoorden. Het bedenken van oplossingen zoals een kunstmatig paard enzo lijkt me vooral een manier om zowel het sop als de kool te sparen: dat je zelf de omgang met paarden niet hoeft om te geven (want zelf slaag je voor de test en heb je je beginnersfase al gehad) terwijl je het anderen ontzegt en daardoor jezelf kunt overtuigen dat je in het belang van de paarden handelt.

Maar dat vind ik iets te makkelijk - bedenken wat anderen kunnen opgeven voor je eigen goede gevoel is makkelijk. En maneges zijn dan een dankbaar doel om je pijlen op te richten - als je zelf niet op een manege rijdt en andere mogelijkheden hebt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:14

Nou mijn pijlen zijn op gericht op alle paarden houders, ook particulier, ook pension, die een paard geen paard kunnen laten zijn.
Maar dit topic is manege.

Kijk een manege als omschreven door prugelpiet, er vanuit gaande dat tuig ook in orde is, niets mis mee.
Fijn de mensen daar laten rijden.

Maar de maneges, pensionplekken, maar ook particulieren die dat een paard niet kunnen bieden horen ook geen paard te hebben.
40 jaar terug was het althans hier in de omgeving zo er veel minder paarden waren, maar de paarden dus wel beter gehouden werden dan nu in de super moderne voor de mens objecten.

Het is eigenlijk erg vreemd, als ik nu zeg ik wil een dolfijn zegt ook niemand dat kan best in je zwembad van 20 x 20.
Zeg je ik wil een paard, dat kan best de hele dag op stal, laten we hem luxe maken 4x4. En dan een uurtje in een natte paddock is prima welzijn.

Misschien moeten we eens heel hard gaan beseffen dat er niet op elke plek in nederland paarden passen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:17

Wie zegt dat ik iemand het paardrijden zou ontnemen.
Ik zou alleen een vorm van betere lichaamsbeheersing en beter besef ten op zichtte van het paard zeer wenselijk vinden.
Er is altijd een paard of pony die met de ''de knuppel'' moet rondzeulen door de bak.
Ons plezier is dat voor het paard ook altijd zo plezier?

Het heeft bij mij best lang geduurd voor ik bepaalde dingen begreep eerst op de manegepony's en later op m'n eigen paarden. Ik durf best te zeggen dat ik veel dingen grof fout heb gedaan.
Er is altijd een beest geweest die die leerschool voor mijn fouten heeft moeten betalen.
Nou als ik dan zo van die beesten hou, dan had ik ze dat graag bespaard jah!

En is het dan zo'n opoffering om je voor te bereiden( in de vorm van training van je eigen lichaam en kennis over het paard) voordat je dan daadwerkelijk op het paard gaat zitten.

En tja qua kosten van zo'n ding ook dat is vraag en aanbod, hoe groter de oplages hoe lager de kosten.
En ook daar zal wel weer een mouw aan te passen zijn als in samenwerking of huur/ lease etc etc.

Zelfs als dat niet mogelijk is zijn er nog meerdere mogelijkheden om woorden kracht bij te zetten om een stukje besef te kweken. een yogabal, kleine trampoline, oefeningen naast het paard. een rondplankje met een dikke schroef eronder voor evenwicht, een skelet om dingen visueel te maken.
en ga zo maar door plenty mogelijkheden voor alle leeftijden.

Maar het gebeurt niet.
Laatst bijgewerkt door riegje op 20-09-17 20:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:22

riegje schreef:
Er is altijd een paard of pony die met de ''de knuppel'' moet rondzeulen door de bak.

Dat is dus mijn punt: dat geldt voor het paardrijden in het algemeen. Paardrijden is fundamenteel een belasting voor een paard, en fundamenteel onvrijwillig.

Citaat:
Er is altijd een beest geweest die die leerschool voor mijn fouten heeft moeten betalen.

Maar je paarden betalen nog steeds. En hoe goed je ook je best doet om rekening te houden met het paard - als mens trek je de lijnen. Een paard kan niet besluiten zelf op zoek te gaan naar werk- en leefomstandigheden die het wel goed vindt.

En daarin heb ik het idee dat het echt erg makkelijk is om te doen alsof het probleem alleen zit in het verkeerd rijden (en dan specifiek het verkeerd volgen van de beweging, het enige waar je met een mechanisch paard wat aan kunt veranderen.)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:31

Shadow0 schreef:
riegje schreef:

Dat is dus mijn punt: dat geldt voor het paardrijden in het algemeen. Paardrijden is fundamenteel een belasting voor een paard, en fundamenteel onvrijwillig.

Citaat:

Maar je paarden betalen nog steeds. En hoe goed je ook je best doet om rekening te houden met het paard - als mens trek je de lijnen. Een paard kan niet besluiten zelf op zoek te gaan naar werk- en leefomstandigheden die het wel goed vindt.

En daarin heb ik het idee dat het echt erg makkelijk is om te doen alsof het probleem alleen zit in het verkeerd rijden (en dan specifiek het verkeerd volgen van de beweging, het enige waar je met een mechanisch paard wat aan kunt veranderen.)

Een tegenwerkende zit is ook een megaprobleem voor een paard! En daarnaast lijkt het me niet onmogelijk om zo'n paard uit te rusten met meerdere mogelijkheden en simulaties.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:35

Van mij mag het ook helemaal anders.

Bijvoorbeeld iedereen gaat eerst een half jaar voltigeren. Graag ook rechtsom en 'just for fun' soms in draf. Dan kun je die mechanische monsters buiten de deur houden.

En dus graag instructeursdiploma's waar ook kennis achter zit die nuttig is voor beginnende ruiters.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:55

Kelly_ann schreef:
De manege heeft het zwaar te verduren, van vele kanten zijn er eisen en kritieken op management en paardenwelzijn, aan de andere kant zijn de klanten veeleisender dan ooit.

Of dan de kleinere 'alternatieve' rijschooltjes waar vaak meer geborsteld en gekletst wordt dan gereden.

Ik ken juist een aantal alternatieve rijschooltjes waar ik heel enthousiast over ben. Paarden hele dag buiten, prima (boomloze) zadeltjes erop, bitloos. Kinderen doen in eerste instantie alleen maar grondwerk, borstelen, leren over gedrag en verzorging. Uiteindelijk gaan ze uiteraard dan ook rijden, maar wel pas als ze een beetje snappen hoe een paard in elkaar zit, beetje meer besef dat het geen fiets is die je zo uit de schuur trekt.
In eerste instantie alles lekker spelenderwijs met veel pionnen, balken en obstakels om te leren sturen.

Ik vind het jammer dat de nadruk op maneges nog steeds zo op het rijden ligt. Mensen voelen zich aangetrokken tot paarden volgens mij, niet perse alleen maar tot het rijden zelf.

Je hebt voor een flinke welzijns verbetering tijdens beginners-rijlessen echt geen mechanisch paard nodig. Als je zorgt dat er een paar goeie zadeltjes op liggen en mensen voor het eerste lichtrijden eerst een paar privelessen krijgen. Eerst maar eens met losse teugel kunnen rijden, meer western-achtig. Bitloos hoofdstel erin. Voor nieuwe dingen aanleren kan je een deel theorie-les kunnen doen en simulaties op de grond. Ik heb op genoeg clinics met een paar teugels een mooie aanleuning moeten nabootsen bij een mede-deelnemer :D Jammer dat dat soort dingen nog niet op een manege gebeuren :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 00:02

Ik sprak daar in clichés hoor, ik denk dat de kleinere rijschool heel waardevol is, want massaal en paarden gaat niet heel goed samen als je kwaliteit wil bieden en aandacht wil hebben voor het individu.

Voor al de mensen die roepen dat er niks gebeurt, wellicht niet snel genoeg naar jullie zin. Maar er zijn diverse landelijke en regionale initiatieven om deze aspecten juist leven in te roepen. Bij ons is de voltige een groot succes, zo nuttig, spelenderwijs en goed voor de zit. geen teugels om je aan te verpakken etc. Zo jammer dat de voltige zo in het verdomhoekje is geraakt, vroegah kon je op elke rijschool of vereniging voltigeren.

FNRS heeft theorie en onderdelen naast het paard opgenomen in het 'paspoort', pimp my pony is de nieuwe versie van de 'poetsles' en ponykampdagen met theorie, praktijk en spellen zijn hot! Het Zweedse 'Young Leaders' program legt juist weer de focus op discipline, geduld, elkaar helpen en vooral veel werken met paarden vanaf de grond. En het coachingprogramma 'Pony Power for Kids' gebruikt pony's aan de hand als tool voor zelfvertrouwen en concentratie. Flexchair en ruitertraining is op menig manege al eens langsgeweest voor een lesdag met praktijk. etc.
En dan noem ik er ongetwijfeld nog een berg niet....