Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:54

Dat is zeker waar. Het gaat er ook om wat er in het koppie gebeurd. Quarters zijn wat sneller in de ontwikkeling, neemt niet weg dat ik 2 jaar echt te jong vind. Ik ben van plan als Joy 3 is te starten met onder het zadel en dan nog even lekker het land op. Ik merk nu al dat ze een erg werkwillend karakter heeft en ook wel talent. Ik denk dat ik mezelf echt steeds moet vertellen dat ze echt nog maar een jaarling is nu.

De ontwikkeling van botten heeft niets te maken met de ontwikkeling van spieren of dat wat je aan de buitenkant ziet. Daarom is het extra lastig vind ik, om in te schatten wanneer Joy klaar is voor de volgende stap.
Dit was afgelopen vrijdag:
Afbeelding

Ik heb overigens een volg topic gestart waarin bokt onze ontwikkeling kan volgen! (Zie onderschrift)

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:09

tja, waarom is die leeftijd er gekomen? Dat weet ik ook niet.

Maar om nu een voorbeeld te geven. Mijn 4-jarige, die ik nu sinds een paar maanden heb is bij zijn vorige eigenaars al zadelmak gemaakt. Maar toch heb ik besloten om hem voorlopig niet te rijden. Natuurlijk moeten zijn spieren wel getraind worden en moet hij mentaal klaargestoomd worden voor wanneer de tijd er is om hem opnieuw te rijden. En daar hou ik mij dus mee bezig doormiddel van grondwerk. Niet alleen natural horsemanship om hem verder voor te bereiden, maar ook met Academische Rijkunst om hem te kunnen begeleiden met zijn spierontwikkeling.

Denk nu niet dat ik al onmiddellijk een piaf met hem ga doen he. Nee, gewoon de basis zodat hij zien spieren op de juiste manier leert gebruiken en dat deze zich op de juiste manier gaan ontwikkelen ;)

Ik heb de basisknopjes er op gezet en hij heeft nu 3 maanden op het weiland bij de andere paarden gestaan zonder dat ik hem getraind heb. Waarom? Hij heeft een serieuze groeischeut gekregen en begon daardoor gewicht te verliezen. En dan vond ik het beste om hem even in het trainen gerust te laten.

Ook merk ik bij het trainen van paarden, dat als ze iets geleerd hebben en dan een periode rust krijgen. De dingen veel makkelijker voor ze gaan, vooral bij jonge paarden.

Natuurlijk moet elk paard individueel bekeken worden, het ene paard is er sneller klaar voor dan het andere, zowel op mentaal als fysiek vlak. Het klopt inderdaad dat de laatste groeischijven zich pas sluiten op een leeftijd van 5,5 a 6 jaar. Daar is dan ook nog eens een verschil in bij merries en hengsten/ruinen. Merrie's zijn meestal wat later. Dus waarom een paard voor die leeftijd al gaan belasten. Er zijn zoveel manieren om je paard op een goede manier te trainen zonder dat je er persee mee moet rijden.

Weet ik al wanneer ik met hem ga rijden. Neen... Dat zal volledig afhankelijk zijn van zijn ontwikkeling, zowel op mentaal als op fysiek vlak.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:31

Er zijn onderzoeken dat de groeischijven pas op ' die en die leeftijd sluiten' . Maar tonen die onderzoeken dan ook aan dat ze als ze nog niet gesloten zijn niet belast mogen worden?

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:34

ruitje schreef:
Er zijn onderzoeken dat de groeischijven pas op ' die en die leeftijd sluiten' . Maar tonen die onderzoeken dan ook aan dat ze als ze nog niet gesloten zijn niet belast mogen worden?

Daar was een wetenschappelijk artikel over... Heb het gelezen maar ik weet niet meer welk artikel het was. Nu die gewrichten worden dan inderdaad wel extra belast hoor. Ze mogen wel in beperkte mate belast worden, maar niet te zwaar. Maar ja, dan kun je weer de discussie oprichten welke belasting is te zwaar en welke niet natuurlijk.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:48

Gimme Spurs ik weet er alles van dat quarters al heel vroeg er klaar uit zien om te rijden ;-) Dit was de mijne met 25 maanden, net een jaar dus.
Afbeelding

En dit is ze nu, 2 jaar oud.
Afbeelding

Hippononatura dat is een aanpak waar ik me wel in kan vinden. Met mijn 2 jarige kijk ik volgend jaar ook hoe ze er dan aan toe is. Ben nu al wel een tijdje bezig met licht grondwerk (1x in de week) en verder vooral veel spelenderwijs leren, elke dag een paar minuten. Zo heeft ze al van alles op haar rug gehad en rond haar lijf en wijkt ze netjes voor druk. Dat zijn belangrijke dingen voor straks vind ik.

Wat betreft de groeischijven of dat kwaad kan is van een aantal factoren afhankelijk denk ik. Hoe je rijd bv. Dan zou je denken rechtuit in het bos met een losse teugel moet geen kwaad kunnen, maar dat kan dus juist wel kwaad. Om de rug zoveel mogelijk te beschermen moet een paard nml de buikspieren aanspannen en de rug bol maken. Een paard wat aan een losse teugel met zijn neus in de lucht loopt maakt zijn rug hol en dan zit je als het ware op de wervels. Dus het is best belangrijk dat zijn rugspieren goed gebruikt worden om die wervels zoveel mogelijk te beschermen. Dan zal het ook nog per paard verschillen of hij er artrose/kissing spines enz enz op gaat ontwikkelen bij nog niet gesloten wervels. Verder snapt iedereen natuurlijk wel dat als je al veel van een jong paard gaat vragen, bv in de reining al slidingstops en spins, dat dit een verhoogd risico geeft. Dus, al met al is het een risico. En een ieder moet zelf beslissen of hij/zij dit risico wil lopen. Het kan goed gaan, maar ook niet. Aan de andere kant kan loop je ook risico's met een volgroeid paard. Als je een volgroeid paard met gesloten rugwervels verkeerd rijd kan deze ook artrose/kissingspines ect ontwikkelen. Het belangrijkste is in mijn ogen, met gezond verstand een paard correct rijden. Dan heb je de minste kans op blessures, ongeacht de leeftijd.

Hier staat het duidelijk uitgelegd over de groeischijven en botmassa, ik kan me hier trouwens ook goed vinden in het ontwikkelen van spierkracht om een ruiter goed te kunnen dragen. Als je dit idd pas met 8 zou doen als de wervels gesloten zijn, heb je alsnog kans op problemen omdat het paard nog geen spieren die nodig zijn om het ruitergewicht te dragen ontwikkeld heeft, en dan heb je alsnog kans op rugproblemen en andere blessures.
https://paardenlifestyle.com/groeischri ... het-zadel/

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:07

Wauw AstridJ, wat een gave quarter!

Ik ben het helemaal met je eens. Het is echt per paard verschillend, maar je kan er zelf wel veel aan doen om te zorgen dat er geen (blijvende) blessures ontstaan.

Ik ben echt een leek op het gebied van beleren van jonge paarden. Eens moet de eerste keer zijn, en ik st op een trainingsstal met goede begeleiding.

Komende winter ga ik inderdaad inzetten op kleine dingetjes: beentjes spuiten, beschermers om, pad op de rug enz. grondwerk zeker nog niet, behalve het hoognodige om aan de hulpen te blijven (desensibiliseren etc)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:09

Dat is wel een boeiend opiniestuk, kan mij er ook wel in vinden. Maar erg wetenschappelijk is het niet :)

Ik denk dus, dat een hoop mensen te weinig gericht doen op lichmelijke ontwikkeling bij een jong paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:52

ruitje schreef:
Dat is wel een boeiend opiniestuk, kan mij er ook wel in vinden. Maar erg wetenschappelijk is het niet :)

Ik denk dus, dat een hoop mensen te weinig gericht doen op lichmelijke ontwikkeling bij een jong paard :)

Eens. Als je niet op jonge leeftijd begint met trainen, mis je wellicht kansen op sterke botten, pezen, spieren, een goede motoriek en ontwikkeling van longcapaciteit. Want om se ontwikkeling te bevorderen, moet er tijdens de groei gebruik van gemaakt worden. Die kant wordt vaak helemaal niet belicht in dit soort discussies.

We weten er nog maar weinig over. Er is nog niet zoveel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de lichamelijke ontwikkeling van jonge paarden irt training. Dus vallen mensen terug op niet-wetenschappelijk onderbouwde praatjes op het internet, boerenwijsheden en onderbuikgevoelens.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:55

safina schreef:
ruitje schreef:

Eens. Als je niet op jonge leeftijd begint met trainen, mis je wellicht kansen op sterke botten, pezen, spieren, een goede motoriek en ontwikkeling van longcapaciteit. Want om se ontwikkeling te bevorderen, moet er tijdens de groei gebruik van gemaakt worden. Die kant wordt vaak helemaal niet belicht in dit soort discussies.

De vraag is alleen wanneer je teveel doet en op welke leeftijd je wat moet doen. Uiteraard is dat per paard verschillend, maar wie bepaalt dat en hoe?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:01

Gevoel.
Dat is echt gevoel van de trainer.
Helaas lijkt dat er steeds minder te zijn.
Mensen rijden bijvoorbeeld op de klok.
Of vooraf denken ik ga dit en dit oefenen.
Dat kan helemaal niet want als hij dat vandaag niet aanbied moet je daar als trainer direct vanaf kunnen stappen.

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:07

bruintje123 schreef:
Gevoel.
Dat is echt gevoel van de trainer.
Helaas lijkt dat er steeds minder te zijn.
Mensen rijden bijvoorbeeld op de klok.
Of vooraf denken ik ga dit en dit oefenen.
Dat kan helemaal niet want als hij dat vandaag niet aanbied moet je daar als trainer direct vanaf kunnen stappen.

Ben ik helemaal met je eens. Nu ik maak wel een trainingsschema op, maar ik ga nog steeds kijken naar mijn paard. Het is niet zo strak gemaakt dat het zegt, vandaag moet ik dat doen. Het is eigenlijk een plan voor een week waarin bepaalde dingen staan waaraan ik wil werken. Bieden ze het niet aan, dan schuif ik het op naar een andere keer en kijk ik wat ze wel willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:14

Gimme_Spurs schreef:
De vraag is alleen wanneer je teveel doet en op welke leeftijd je wat moet doen. Uiteraard is dat per paard verschillend, maar wie bepaalt dat en hoe?

Om dat te weten te komen is meer onderzoek nodig. Onderzoek naar het effect van bepaalde typen belasting (bijv longeren, rechtuit rijden, dressuuurtraining, zware en lichte bodems etc) op verschillende leeftijden. En dan het effect op bepaalde spieren, pezen, botten, hersenontwikkeling, longcapaciteit, motoriek etc. En dan ook nog hoe het zit met verschillende rassen, types etc. Er is nog zoveel wat we niet weten...
En waarschijnlijk komt er nooit een eenduidig beeld uit. Zou zomaar kunnen dat bijvoorbeeld met 2 jaar beginnen heel positief is voor de ontwikkeling van die ene pees of specifieke botstructuur, maar weer nadelig voor de ontwikkeling van een ander lichaamsdeel.

Maar dat het geen kwestie is van "hoe langer je wacht hoe beter", lijkt me duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:10

KPet schrijft:

Ik heb het idee dat die grens wel aan het verschuiven is. Ik heb 15-20 jaar geleden nog wel meegemaakt dat paarden met 2,5 voor dat eerste rondje ohz gingen en daarna de winter het land op gingen om met 3 aan het echte werk te gaan. Nu is die grens al verschoven naar eerste ding met 3 en echte werk met 4. Ik denk dat t ook echt per paard verschilt. Ik ken paarden die met 3 echt al wel klaar zijn voor wat (licht) werk en ik ken ze die met 4 echt nog puppeke zijn. De groei is ook heel verschillend. Ik heb een paard staan die met zijn 5e pas ingereden is omdat ie met 3 nog super klein was. Uiteindelijk was ie pas met 7/8 echt uitgegroeid. Na zijn 6e is er nog 4 cm bij gekomen.

Kortom, kijk naar het paard en oordeel niet van een afstand. Ja, er spelen ook economische motieven mee, maar ook een handelaar wil zijn goede naam houden en geen paarden afleveren die na een paar jaar stuk zijn. Bad for business.

Beste KPet

nog veel jonger, veulens die moeten springen om hun "kwaliteiten" te laten zien, hoeveel schade zou dat ( misschien niet op korte termijn ) al aanrichten

in de natuur heeft alles zijn tijd nodig dat is niet voor niets, toch!
de atleet (paard of persoon) die te vroeg te snel te veel of direct prestatie wil ontdekt al snel dat je alleen een prestatie kunt leveren als je fysiek en mentaal in balans bent door een gedegen opleiding/training

voor mij is het paard de gene die aangeeft of het kan, of er meer tijd nodig is

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:20

Als je kijkt naar de jonge meisjes/jongens die in het turnen (of een andere sport) terecht komen. Op een leeftijd van 7 jaar beginnen ze al te trainen, tegen dat ze 20 zijn is hun lichaam vaak al op, hebben ze meerdere blessures gehad en soms met blijvende schade. Waarom zou dat bij onze paarden, die nog volop in hun groei zijn, dan ook niet zijn?

Ik stel mij hier soms echt vragen bij. Zelf heb ik een 4-jarige, die bij zijn vorige eigenaar al wel zadelmak gemaakt is. Maar toch kies ik ervoor om hem nog niet te berijden tot hij 6 jaar is. Ondertussen doe ik wel leuke dingen met hem zodat hij spelenderwijs alles leert. Zoals grondwerk, rechtrichten (puur de basis) en lekker spelen met hem. Ik hou mijn sessies kort omdat ik ook merk dat hij er mentaal nog niet helemaal klaar voor is. Hij is in zijn hoofd en in zijn lichaam echt nog een jonkie...

Nog een aantal interessante artikels:
http://users.telenet.be/.../artikels/welzijn/oudgenoeg.html
http://differhand.nl/groei-ontwikkeling/
http://www.eeuf.net/.../item/44-opleiden-jonge-paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:43

Hipponatura schreef:
Als je kijkt naar de jonge meisjes/jongens die in het turnen (of een andere sport) terecht komen. Op een leeftijd van 7 jaar beginnen ze al te trainen, tegen dat ze 20 zijn is hun lichaam vaak al op, hebben ze meerdere blessures gehad en soms met blijvende schade. Waarom zou dat bij onze paarden, die nog volop in hun groei zijn, dan ook niet zijn?

Ik stel mij hier soms echt vragen bij. Zelf heb ik een 4-jarige, die bij zijn vorige eigenaar al wel zadelmak gemaakt is. Maar toch kies ik ervoor om hem nog niet te berijden tot hij 6 jaar is. Ondertussen doe ik wel leuke dingen met hem zodat hij spelenderwijs alles leert. Zoals grondwerk, rechtrichten (puur de basis) en lekker spelen met hem. Ik hou mijn sessies kort omdat ik ook merk dat hij er mentaal nog niet helemaal klaar voor is. Hij is in zijn hoofd en in zijn lichaam echt nog een jonkie...

in de atletiek/schaatsen bijvoorbeeld, jonge talenten bijten zich allemaal stuk en moeten vroegtijdig afhaken, behalve een enkeling die de tijd neemt - of krijgt - om te groeien
wel heel jammer dat de atleet/sporter een financieel "zeer lucratief" ding is geworden

een humane sporter kan het verbaal aangeven zeggen dat het pijn doet, kunnen een andere sport/trainer/langzamer gaan tot ze de juiste balans gevonden hebben

paarden die mentaal afhaken omdat het pijn doet worden vaak als lastig, K..knol, niet geschikt bevonden - om van de bedachte oplossingen hiervoor - maar te zwijgen

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:52

MCE schreef:
Hipponatura schreef:

in de atletiek/schaatsen bijvoorbeeld, jonge talenten bijten zich allemaal stuk en moeten vroegtijdig afhaken, behalve een enkeling die de tijd neemt - of krijgt - om te groeien
wel heel jammer dat de atleet/sporter een financieel "zeer lucratief" ding is geworden

een humane sporter kan het verbaal aangeven zeggen dat het pijn doet, kunnen een andere sport/trainer/langzamer gaan tot ze de juiste balans gevonden hebben

paarden die mentaal afhaken omdat het pijn doet worden vaak als lastig, K..knol, niet geschikt bevonden - om van de bedachte oplossingen hiervoor - maar te zwijgen

Klopt helemaal, ik hoop dat mensen dit ooit gaan inzien. Zowel bij de jonge sporter als bij de paarden. Want wie is er uiteindelijk de dupe van, de jonge sporter en het paard. En inderdaad paarden worden hier niet in begrepen en worden dan maar aan de kant geschoven omdat hun gedrag (in hun ogen) niet correct is, zonder echt te luisteren naar het paard wat die probeert te vertellen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:13

De vraag is of je het (top)sport noemt wat een jong paard te doen krijgt of spelen.
Wat mijn jonge paard doet is echt niets meer dan spelen.

Sterker nog: ik kan op de hartslagmeter bewijzen dat het geen sport is wat hij doet. Qua inspanning staat het eerder gelijk aan een wandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:36

pol013 schreef:
De vraag is of je het (top)sport noemt wat een jong paard te doen krijgt of spelen.
Wat mijn jonge paard doet is echt niets meer dan spelen.

Sterker nog: ik kan op de hartslagmeter bewijzen dat het geen sport is wat hij doet. Qua inspanning staat het eerder gelijk aan een wandeling.

ik schrijf ook: behalve die enkeling die de tijd neemt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:44

Hipponatura ik hoorde laatst deen uitspraak andersom. Als je als mens op je achtiende begint met atletiek wordt het verdomd moeilijk/ onmogelijk om op hoog niveau te komen. Als je als kind begint is het een stuk makkelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:57

safina schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Om dat te weten te komen is meer onderzoek nodig. Onderzoek naar het effect van bepaalde typen belasting (bijv longeren, rechtuit rijden, dressuuurtraining, zware en lichte bodems etc) op verschillende leeftijden. En dan het effect op bepaalde spieren, pezen, botten, hersenontwikkeling, longcapaciteit, motoriek etc. En dan ook nog hoe het zit met verschillende rassen, types etc. Er is nog zoveel wat we niet weten...
En waarschijnlijk komt er nooit een eenduidig beeld uit. Zou zomaar kunnen dat bijvoorbeeld met 2 jaar beginnen heel positief is voor de ontwikkeling van die ene pees of specifieke botstructuur, maar weer nadelig voor de ontwikkeling van een ander lichaamsdeel.

Maar dat het geen kwestie is van "hoe langer je wacht hoe beter", lijkt me duidelijk.

maar gelukkig is er al wel heel veel wat we al wel weten, maar wat doen we er mee als we het korte termijn denken en doen blijven hanteren

wil dit graag even onder de aandacht brengen,
met toestemming geplaats:

LET OP!!! BELANGRIJKE INFO :

De CONCORD en andere kabellongeerhulp van verschillende merken is een zeer ondeskundige en pijnlijke methode om het paard te dwingen zijn hoofd laag te houden dmv enorme druk achter de oren en mond.

De enige echte natuurlijke hoofdhouding is het zware hoofd te DRAGEN door de nek en hals spieren aan te spannen.

De neus MOET altijd hoger dan de halsaanzet, zo kan het paard goed zien en sturen. De neus is ALTIJD voor de loodlijn, alleen daardoor kunnen de juiste draagspieren worden aangespannen van hals, schouders, rug en achterhand.

ELKE lage hoofdhouding met neus doorgetrokken naar de borst achter de loodlijn veroorzaakt pijn doordat spier- en peesvezels scheuren.

Ook lopen de nek/hals spieren door naar de onderbeenpezen, hoefkatrol en peesblessures ontstaan door dit CONCORD en andere longeerkabels/katrol

ER BESTAAT GEEN AFGEDWONGEN ONTSPANNING, FYSIEK ONMOGELIJK !
SPIEREN EN PEZEN KUNNEN NIET REKKEN EN SAMENTREKKEN TEGELIJKERTIJD !!
op de website van BR www.concord-vip.com wordt alles uitgelegd, HORROR

met zgn goedkeuring uit Utrecht University.

Schandelijke misleiding en al die dierenartsen etc zijn dus duidelijk geen paardenartsen en ruiters.

De effecten van te laag (voorheen door de slofteugel, dat daarna verboden werd) zijn uitgebreid getest in Duitsland en aangetoond als ronduit mishandeling.

Voor naar beneden is lendenen omhoog (hernia!) en in de hoefkatrol jaren is duidelijk aangetoond dat overgewicht op de voorhand de hoefkatrol ontsteking veroorzaakte.

Dressuur betekent training maar dan moet je toch kennis hebben van wat en hoe je traint...
voor meer info gedragsdeskundige paarden Karin 0617009012

of zoals een engelse trainster het onderstaande al schreef in 2005
Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:32

In vind het vergelijk met de jonge turn meisjes op hoog niveau ook niet kloppen.
Dat moet je vergelijken met de turn meisjes van de plaatselijke gymnastiek vereniging.
Die worden er niet slechter van dat ze in beweging zijn en ook wel eens een spierpijntje hebben.
Integendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:49

paardjes123 schreef:
Hipponatura ik hoorde laatst deen uitspraak andersom. Als je als mens op je achtiende begint met atletiek wordt het verdomd moeilijk/ onmogelijk om op hoog niveau te komen. Als je als kind begint is het een stuk makkelijker

dat is zeker zo, als kind ga je zoeken naar iets, welke sport

het gaat erom dat je jong talent/jonge kinderen/jonge paarden de tijd geeft om te groeien , groeien om fysiek en mentaal in balans te komen om het aan te kunnen, om je lijf gezond te houden wat weer tot een betere prestatie leid

ik kan best fietsen maar als ze mij een fiets geven waar al een keer de tourdefrance mee gewonnen is wil dat nog niet zeggen dat ik dan ook de tourdefrans kan fietsen/winnen

in het korte termijn denken en doen kost vaak meer dan even meer tijd nemen
te snel te veel te vaak en tussendoor te weinig ontspanning om het lijf maar voor al mentaal te laten
herstellen

dat kost tijd en dat is wat er te vaak niet is/genomen wordt

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:53

paardjes123 schreef:

Ja, maar als er op jonge leeftijd teveel gevraagd wordt is het lichaam ook op na een tijd he... Dat bedoel ik. Als de tijd ervoor genomen wordt om te ontwikkelen vindt ik het goed. Maar vaak wordt dat niet gedaan... Moet alles maar snel gaan om vroeg op topniveau te kunnen presteren. Die wending wou ik eigenlijk maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:03

Die mensen hou je altijd.
Voor bijvoorbeeld hengsten keuringen.
Maar dat staat niet meteen gelijk aan dat als iemand op een 4 jarige gaat zitten deze voor het leven getekend is en vroegtijdig uit gaat vallen door slijtage.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:36

Dat hierboven toegevoegde stuk over de gevaren van de Concord (zelf geen ervaring met dat ding), wat is dat slecht onderbouwd. Er staat een hoop onzin in. Zoals: ALLE manieren van laag instellen zijn fout en zorgen voor spierschade. Nee, het gaat om de wijze waarop dat van het paard wordt gevraagd, dat maakt het verschil tussen functionele en schadelijke training.
Verder wordt er beweerd dat een paard een hernia in de lendenen kan krijgen door te laag instellen. Wat een onzin, een paard kan sowieso geen hernia krijgen. Wel allerlei andere problemen in de wervelkolom, maar geen hernia. Een paard heeft namelijk geen tussenwervelschijven.

Het zal uit een goed hart komen, maar wie zo van leer trekt, mag wel zorgen voor een beetje fatsoenlijke achtergrondkennis om alle beweringen te onderbouwd. Anders komt zo'n betoog eerlijk gezegd nogal belachelijk over.