Anderen zien rijden en denken....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:13

Ik ben het ook heel erg eens met Askja.
Meer voorlichting, meer educatie. Meer en vooral beter toezicht op wedstrijden (startgeld zal dan iets hoger worden, het zij zo), meer aandacht van jury's voor harmonie tussen ruiter en paard.
Dat betekent natuurlijk ook dat er normen moeten worden gesteld.

Een langere weg, maar beter dan 100 individuele moraalridders met allemaal hun eigen ideeën, waarbij ik me wel vaak afvraag welk recht zij hebben om een ander te veroordelen (want dat gebeurt meestal..).

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:21

Kendra schreef:
Ik ben het ook heel erg eens met Askja.
Meer voorlichting, meer educatie. Meer en vooral beter toezicht op wedstrijden (startgeld zal dan iets hoger worden, het zij zo), meer aandacht van jury's voor harmonie tussen ruiter en paard.
Dat betekent natuurlijk ook dat er normen moeten worden gesteld.

Een langere weg, maar beter dan 100 individuele moraalridders met allemaal hun eigen ideeën, waarbij ik me wel vaak afvraag welk recht zij hebben om een ander te veroordelen (want dat gebeurt meestal..).

Betere controle op wedstrijdenis een goed idee maar wat gebeurd er thuis tijdens de training?
Daar heeft niemand zicht op.
Als zelfs grote organisaties als FEI zelf de regels aan zn laars lapt...
En om maar over de rijstijl van menig jury te zwijgen...

siennaXmax

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:29

als ik zie dat iemand iets naar mijn idee fout doet, zeg ik er altijd wat van. ze kunnen zelf weten hoe ze mn advies/commentaar opvatten haha

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:32

siennaXmax schreef:
als ik zie dat iemand iets naar mijn idee fout doet, zeg ik er altijd wat van. ze kunnen zelf weten hoe ze mn advies/commentaar opvatten haha

Dan ben ik heel blij dat ik niet bij jou op stal sta, je kunt namelijk nooit alles perfect doen en soms pak je dingen verkeerd aan. Lijkt me vreselijk als er dan altijd iemand aan komt miepen die denkt dat ze het beter te weet.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:42

Change3x schreef:
siennaXmax schreef:

Dan ben ik heel blij dat ik niet bij jou op stal sta, je kunt namelijk nooit alles perfect doen en soms pak je dingen verkeerd aan. Lijkt me vreselijk als er dan altijd iemand aan komt miepen die denkt dat ze het beter te weet.

Mensen mogen zichzelf best wat meer verantwoorden in het gedrag naar hun paard.
We hebben het hier niet meer over een kleine correctie toch?
Als je je hond in het park schopt en slaat of je kind op straat een mep geeft word je toch ook tot de orde geroepen?
Bij een paard kan dit kennelijk wel allemaal ongeschonden....
Het mooiste waar een mens over beschikt is moreel besef.
Dat zouden we moeten koesteren, dat onderscheid ons nou precies van de beesten..
Laatst bijgewerkt door Clasical op 27-11-17 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

siennaXmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:58

sorry, ik geef nou eenmaal heel erg snel mijn mening:)
mensen kunnen er blijkbaar wel mee leven haha

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:20

siennaXmax schreef:
sorry, ik geef nou eenmaal heel erg snel mijn mening:)
mensen kunnen er blijkbaar wel mee leven haha

We hebben t toch niet meer over een mening geven maar mensen die immoreel gedrag vertonen tot de orde roepen.
Prima als je dat durft en doet!
Daarmee waarborgen we juist de morele standaard

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:32

Als iemand dan 'zijn mening' geeft dan liever van een kundig en ervaren persoon die weet hoe de dingen in elkaar zitten en werken en die ook werkelijk bereid is je op dat moment te helpen. Niet van een 14 jarige. :D{

Dromer01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:36

Change3x schreef:
Als iemand dan 'zijn mening' geeft dan liever van een kundig en ervaren persoon die weet hoe de dingen in elkaar zitten en werken en die ook werkelijk bereid is je op dat moment te helpen. Niet van een 14 jarige. :D{

Zou ik ook niet waarderen :')

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:41

Ligt voor mij aan de manier waarop het wordt gezegd. Maar over het algemeen zou ik het ook niet waarderen. :') :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:19

Met een mening geven sla je een discussie dicht, misschien heeft iemand wel een reden om te doen wat ze op dat moment doen? Niveau verschillen zorgen vaak ook voor een verschil in inzicht. Beter is om te vragen waarom iemand doet wat ie doet? en daarna pas je mening/ oordeel vormen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:13

Toch heb ik het idee dat er een ontwikkeling gaande is van bewuste (jonge) ruiters die anders willen rijden. Want ik zie af en toe dat er correct gereden wordt en lees berichten van jongeren die graag "anders/ vriendelijker" willen rijden +:)+ . Ook wordt meer herkend (ook op Bokt) als wel iets correct gereden is. Dan is een grote groep enthousiast.

10 Jaar gelden ben ik overgestapt naar Duits klassiek en heb enorm veel geleerd. Wat correct rijden is leerde ik, door uren naar filmpjes te kijken met mijn instructrice op alle niveaus gereden.
Correct rijden (toen ik wist hoe dat er uit hoorde te zien) zag ik daarna zelden of nooit en ik bemoei me er absoluut niet mee. Wie ben ik. Leven en laten leven. Ik heb zelf ook prut gereden, omdat ik niet beter wist. Ik heb het dan over de normale goedwillende en vriendelijke ruiters (ben ik ook altijd geweest), maar die toch hun paard verkeerd opleiden (van voor naar achteren rijden ipv andersom). Ik laat zowel in real life, als op TV, internet alles gaan. Ik klik als het niet correct is gelijk weg, want ik leer er toch niets van.
BEHALVE als ik het de moeite waard vind, of de persoon heel aardig vind, zeg ik er iets van of laat ik een berichtje achter.
Zo zag ik hier onlangs op een manege een jong paard dat in opleiding was om te springen. De man reed super vriendelijk. Lang geleden dat ik dat hier in Frankrijk heb gezien. De springruiters hangen vanalles in die monden en rijden jonge paarden gewoon ruw.
DAN, als het er dus goed uitziet, zeg ik er wat van, anders hou ik mijn mond. De ontvanger van negatief nieuws kan er namelijk toch niets mee, want wordt er alleen ongelukkig van.
Ooit op wedstrijd een meisje op M niveau zo mooi correct haar paardje zien voorstellen. Ik was in de kantine en riep hardop, kijk eens hoe mooi! Niemand keek, zij was die dag de enige die gaaf en correct reed. Zij was die dag ook de enige die 2 winstpunten had gereden bij een jury die zeer streng normaliter was (lees alleen correct gereden paarden winst geeft, dus iedereen had een hekel aan die goede man daar er zelden of nooit iemand winst reed). Niemand begreep die enorm hoge score, maar ik wel. Ik had expres op die uitslag gewacht en was er zo blij mee. Dat voelde als gerechtigheid, want daar begint het! Maar die jonge meiden in die kantine, wilden er niets over horen en waren woedend, dat dat meisje met "maar" een connamare pony zo hoog gepunt was. Dit is ongeveer 9 jaar geleden gebeurd. Ik denk dat de tijden nu anders zijn geworden, maar dat weet ik niet zeker want ik kom niet meer op wedstrijden daar ik niet meer in NL woon.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:28

Altijd lastig, sommige dingen zijn echt een moment opname.
Ik zou er wel iets van zeggen als echt te gek wordt.
Ik rij zelf op een vereniging waar iedereen kan rijden als je lid bent.
Een paar jaar terug was er een ruiter die nogal hardhandig was met haar paard met rijden, ik keek maar zei niets. Tot dat ze afstapte en haar paard met een zweep op z'n hoofd sloeg. Dáár heb ik wel iets van gezegd, sloeg echt helemaal nergens meer op.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:48

Lieve mensen, er is toch wel verschil tussen niet helemaal correct rijden en je paard mishandelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:21

Festeropre schreef:
Lieve mensen, er is toch wel verschil tussen niet helemaal correct rijden en je paard mishandelen.

Ja!

Getuige van mishandeling:
1. Een keer bij springwedstrijd → klacht neergelegd bij de organisatie die daarop gelijk kwam kijken en ruiter is gediskwalificeerd;
2. Jong meisje die ouders voor rot schold en eigen paard dat ze één maand had na haar proefje helemaal over de klink joeg. Het meisje rustig aangesproken met de woorden dat ze iedereen (ouders, eigen paard en onze paarden) over de klink joeg, "dat ze het beste paard heeft, maar dat ie net bij haar is (had ze verteld) en dat ze hem meer moet begeleiden en de tijd moet geven". Omdat ik in haar ogen een "oude" vrouw ben, pikte ze mijn aanspreken en kalmeerde wat. Haar ook gevraagd of ze voor haar ouders die de hele week werken en zondag haar laten wedstrijd rijden, ook aardig wil zijn in de toekomst, want als het mijn dochter zou zijn, we allang naar huis waren geweest met stoppen wedstrijd rijden. Dat ik haar echt niet tof bezig vond zijn -O- .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:54

Het ligt er aan wat je wilt bereiken en wat dan de beste weg is.
Daarvoor moet iedereen zich vooral eerst afvragen: als iemand iets van míjn stijl van rijden of omgang met paarden zegt, wat zou ik daar dan van vinden?
Veel opmerkingen zijn vooral goed voor je eigen gevoel, maar zijn van 0 invloed op de ontvanger :+ .

Daarom denk ik dat voorlichting, educatie en toezicht op wedstrijden erg belangrijk is. Natuurlijk kun je daarmee niks veranderen aan wat er thuis gebeurt. Dat zal ook nooit lukken. Deuren dicht en niemand die iets ziet.... En dus hopen we dat veel aandacht voor uitwassen de norm een beetje verandert en het 'morele kompas' van mensen wat beter ontwikkelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:06

Mja het is altijd lastig als je ziet dat er dingen gebeuren die eigenlijk niet door de beugel kunnen.
Maar vaak ben je toch de zeikerd als je er wat van zegt zoals in jouw voorbeeld want tja wat zeg je tegen een onbekend iemand die een paard met slofteugel met kin op de borst door de bak heen schopt...?

Je weet ook niet wat er aan vooraf gegaan is, wellicht is het wel even 10 minuten nodig om daarna weer gezellig verder te kunnen rijden op een paardvriendelijkere manier...

Ik vond het altijd wel mooi als ik buitenreed met teugels in een boogje aan een goed afgestelde hackamore en overduidelijk heel tevreden en relaxed paardje, en dan kwamen er 2 van die KWPN-ers met dames helemaal opgetuigd met allerlei metaal- en lederwerk, zagend en kloppend en paarden die niet lekker in hun vel zaten die dan wel even zouden vertellen hoe zielig het was dat ik er een hackamore omheen had hangen want dat was paardenmishandeling :roll:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:40

pmarena schreef:
dan kwamen er 2 van die KWPN-ers met dames helemaal opgetuigd met allerlei metaal- en lederwerk, zagend en kloppend en paarden die niet lekker in hun vel zaten die dan wel even zouden vertellen hoe zielig het was dat ik er een hackamore omheen had hangen want dat was paardenmishandeling :roll:
:= Dit dus *D .

Omdat ons paardje een heuse weideblessure heeft rijd ik nu op de manege een paardje met hackamore bit (uiteraard niet mijn keuze). Uiteraard moet ik corrigeren want er wordt wat af gehobbeld en getrokken volgens de instructrice op dit paardje, want paardje is zo braaf dat de beginners er op zitten. Maar zelfs hij laat zich na 20 minuten zo heerlijk rijden van achter naar voren met een piep klein schuimmondje. Ik ben blij met hem (hij houdt mijn lijf soepel zodat ik straks gewoon weer kan opstappen als eigen paardje goed is), de instructrice is blij met mij (dit paard is een osteopaat klantje omdat hij alles zo vast zet) en ze ziet hoe fijn hij nog steeds kan zijn en ontspannen kan bewegen en paardje is zo braaf en geeft zich helemaal aan mij. Is zo speciaal en had ik nooit verwacht van een manege paard. Natuurlijk houden we het puur basic want anders is het oneerlijk tegenover hem.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:53

Dat het er zo simpel uit ziet(en zo moeilijk is).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:19

Ik kijk er zelf niet meer naar.
Waarom niet...? Omdat het niet uit naakt wie of hoe het gezegd wordt. Het wordt niet gewaardeerd en vaak krijg je een grote mond cadeau.
Ik blijf mooi neutraal tenzij ze mij vragen.
Dan kom ik enkel met t antwoord: dat zou ik zo en zo aanpakken. Maar dat ben ik en het is jouw paard.

Ik blijf kritisch op mijzelf en ben ook erg duidelijk naar anderen toe.
Komt bijna niet voor dat ik dat moet zijn. Één x dat ik volgens hen met n streng bit reed. Omdat ze maar 15 mm kan hebben. Toen antwoorde ik droog. "Ja... 18 mm past gewoon niet. Zeheeft maar 15 mm ruimte. Het is sneuer als ik 18 inhang waardoor ze dr mond niet dicht kan doen. Meeste mensen trekken dan óók nog eens de neursiem aan. :') dan Vind ik 14 mm tóch vriendelijker!

Toen was t stil...
Kan t ook niet anders draaien want t is zo.

Rijtwchnisch nooit commentaar... Omdat ik al genoeg op mezelf loop te mokken... "Het ligt écht niet aan jou paard. Maar aan mij"

Loslaten en laten gaan. Zij hebben hun bedrag betaald voor hun paard. Kost mij niks extras in de portomonee en veranderen doen ze tóch niet.

siennaXmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:49

als jullie zien dat een paard word geslagen omdat het beestje per ongeluk op iemands teen was gaan staan of dat een pony meppen krijgt op wedstrijd om dat ie niet langs een enge trailer durft zeggen jullie daar toch wat van? of ben ik de enige? je kan er toch beter wat van zeggen dan het gewoon laten gebeuren? en ja ik met mn 14 jaar zeg niet dat ik alles beter weet. :):)

_Lies13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:54

Dan zou ik er ook iets van zeggen hoor :j

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:00

Nou wil ik dan toch heel graag jullie gedachten weten.
Hoe kan het dat:

- Als iemand zijn hond slaat en schopt in het openbaar die persoon daar zeker op aangesproken zal worden, al dan niet meer.
Dat wij niet denken: “ach, leven en laten leven, wie ben ik om er wat van te zeggen t word toch niet gewaardeerd”

-Als iemand verteld:” ik heb een hond en die zit heel de dag in zijn nench waar hij net in kan keren.
Daarin moet hij plassen en poepen en savond mag hij er een uurtje uit”
Wijden denken; WTF?! Dat meen je niet?!

Waarom komen mensen met een hond hier niet zomaar mee weg maar kan dit met een paard kennelijk wel?!

Iemand een idee?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:10

Anderen zien rijden en denken; dat ze eens wat meer hand in eigen boezem zouden moeten steken ipv anderen af te kraken en of te beroddelen en te bekritiseren op rijstijl. Iedereen heeft tenslotte zijn/haar tekortkoming in het rijden. Vaak merk en zie ik dat diegene met de grooste mond en het meeste commentaar hun eigen onzekerheid willen verhullen door zich negatief te uiten naar, en over mederuiters. Dan zwijg ik nog maar even over jaloursie

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:19

Inxs schreef:
Anderen zien rijden en denken; dat ze eens wat meer hand in eigen boezem zouden moeten steken ipv anderen af te kraken en of te beroddelen en te bekritiseren op rijstijl. Iedereen heeft tenslotte zijn/haar tekortkoming in het rijden. Vaak merk en zie ik dat diegene met de grooste mond en het meeste commentaar hun eigen onzekerheid willen verhullen door zich negatief te uiten naar, en over mederuiters. Dan zwijg ik nog maar even over jaloursie

Het gaat niet om verschil in rijstijl maar onredelijk zijn richting paard,.
Mis(be)handelen