Dilema paard verkopen of afmaken *Update pag. 9*

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:53

_Caithlynn schreef:
Helaas nog geen besluit kunnen maken. Wat is het verdomd lastig. Misschien wel weer een kansje. Hoor ik dit weekend meer over. Maar misschien kan ik een groot stuk weide huren voor een laag tarief. En dan kom hij daar te staan met mijn veulen van dit jaar. Dus duimen dat de oplossing wordt. En anders nog goed nadenken

De beslissing zelf moeten nemen is natuurlijk ontelbaar keer moeilijker dan een tekstje op een forum typen. Maar ik vind dit wel top van jou dat je echt op zoek gaat naar kansen, mogelijkheden,... voor dit paard. +:)+

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:03

Misschien klinkt dit heel raar, heb het topic niet echt gevold. Maar als ik je verhaal zo lees, waarom blijf je gewoon niet met hem longeren als hij daar toch zo braaf liep? Misschien heb ik wat info gemist omdat ik niet het hele topic heb gevolgd of misschien heb je een hele andere goede reden om dit niet te doen, maar ben gewoon benieuwd *\o/*

CathyTBP

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:14

Als je hem echt niet wilt laten inslapen, maar ook niet wil houden kan je hem misschien 'uitlenen'. Dan blijft het paard dus eigendom van jou, en als de nieuwe mensen hem niet meer willen dan gaat hij ook terug naar jou. Dit zou je kunnen doen met een contract...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:22

CathyTBP schreef:
Als je hem echt niet wilt laten inslapen, maar ook niet wil houden kan je hem misschien 'uitlenen'. Dan blijft het paard dus eigendom van jou, en als de nieuwe mensen hem niet meer willen dan gaat hij ook terug naar jou. Dit zou je kunnen doen met een contract...

Dat is gewoon weggeven en een ander de zorg en in de kosten jagen en dat is niet fraai van de eigenaar!!!

Tenzij de eigenaar alle kosten voor de eigen rekening neemt maar dat een ander voor jouw paard zorgt en aandacht geeft.

Ik vind het zoiets achterlijks, iemand anders mag de zorg en geld in een kapot paard en of niet berijdbare paard gaan steken en dan ben je nog geen eigenaar ervan. Maar de eigenaar kan het dier altijd opeisen en of eisen gaan stellen.

Maar de eigenaar is al aan het kijken voor een weiland huren waar die samen met haar jonge paard kan staan en dat is mooi.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:24

Los daarvan - dan weet je nog niet zeker of een ander niet toch zal proberen er weer op te rijden.
Niet doen. Beter even flink zijn dan dat risico nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:29

Dees schreef:
Los daarvan - dan weet je nog niet zeker of een ander niet toch zal proberen er weer op te rijden.
Niet doen. Beter even flink zijn dan dat risico nemen.

Dat is heel vaak het geval en of toch doorverkopen als goed en gezond dier.
Triest genoeg gebeurd het maar al te vaak.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:32

Je hebt er inderdaad waardeloze lui bij.
Mensen vertellen je snel mooie praatjes om (bijna) gratis een paard in handen te krijgen.

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:14

Ben ik de enige die het verschrikkelijk vind hoe jullie erover denken, zomaar een paard te laten slachten, omdat het niet geschikt is als rijpaard? Terwijl het beestje geen pijn heeft?
Echt, shame on you. Het paard was hier vóór de mens, en omdat het nu niet aan eisen voldoet, besluit je maar het paard af te laten maken of te laten inslapen?

Jouw moeder besluit toch ook niet jou een spuitje te geven, omdat je niet naar haar luistert/wensen voldoet?

Word hier een beetje boos en verdrietig van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:48

Dieren zijn geen mensen Jessliey. Een paard heeft geen toekomstperspectief; het leeft in het nu en zolang het maar dierwaardig wordt geslacht of ingeslapen is daar niets zieligs aan.
In dit geval is het zelfs de beste keuze. Juist om te voorkomen dat het zielig wordt. Wat dit paard is niet gezond en in onkundige handen kan dit paard zelfs voor gevaarlijke situaties gaan zorgen.

Dus nee, dit is zeker niet zielig. Maar als jij dat wel vindt, wat let je om het paard te kopen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:49

@jessliey Er is hier wel iets meer aan de hand dan een paard wat niet bereden kan worden. Het dier heeft sowieso veel stress, is eenkennis en heeft moeite met controle over zijn benen. Een dergelijk paard is nagenoeg niet meer te verkopen en TS heeft het dier aangekocht met de intentie hem toch nog als rijpaard te kunnen verkopen.
Zelf heeft TS niet de middelen om hem als weidemaatje te houden op die locatie, al had ze nu waarschijnlijk een stukje land gevonden. Juist omdat ze ook het beste wil voor het dier. En nee het is niet te vergelijken met mensen zoals jij dat nu doet. Dit paard zou het in de natuur sowieso niet hebben overleefd.

Hoe is het afgelopen TS met het weilandje?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:09

Jessliey schreef:
Ben ik de enige die het verschrikkelijk vind hoe jullie erover denken, zomaar een paard te laten slachten, omdat het niet geschikt is als rijpaard? Terwijl het beestje geen pijn heeft?
Echt, shame on you. Het paard was hier vóór de mens, en omdat het nu niet aan eisen voldoet, besluit je maar het paard af te laten maken of te laten inslapen?

Jouw moeder besluit toch ook niet jou een spuitje te geven, omdat je niet naar haar luistert/wensen voldoet?

Ik vind dat jij gelijk hebt Jessliey.Ik kan zelf ook niet het leven van een ander levend wezen beeindigen.Ik zoek dan een betere oplossing bij zo'n probleem.Mar het merendeel van de mensen denkt eerder pragmatisch dan idealistisch.Deze discussie is op Bokt al heel erg vaak gevoerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:32

Jessliey schreef:

Een paard met een probleem of dat nu gedrag of gezondheid is, dat je niet kan houden verkopen/weggeven als weidemaatje/grasmaaier is ronduit onverantwoord naar zowel paard als nieuwe eigenaar toe. Afgezien van het feit dat je nooit zeker zal weten dat jouw bemerkingen gerespecteerd zullen worden (zat rechtszaken via bokt nieuws terug te vinden waar dat niet zo was), doen veel van dit soort dieren het enkel redelijk omdat het management van de eigenaar er zo goed bij past. Nieuwe eigenaar, andere locatie, andere benadering, minder kennis van die specifieke signalen die bij dat paard horen en het gaat vaak flink mis. Welzijn gaat er dus op achter uit en dat kan de bedoeling niet zijn van nieuwe plek zoeken. Ondanks de positieve uitzonderingen, is het een te grote gok om te nemen als verantwoordelijke eigenaar.

Daarnaast wordt ik juist boos en verdrietig van mensen die een paard met een gezondheidsprobleem/ouder dier verkopen en daarmee de te verwachten kosten (oudere dieren hebben gewoon meer zorg, etc. nodig) op een ander afschuiven. Dat is het ontlopen van je verantwoordelijheid als eigenaar, door beslissingen als inslapen/slacht naar een ander door te schuiven. Komt bij dat een braaf paard al dan niet met wat pijnstillers er in vrolijk door verkocht wordt met leuk verhaaltje en 10 jaar jonger. Mag die nog even harder werken dan ouder lijf eigenlijk kan voordat die door stout zijn (protest uit pijn) uiteindelijk alsnog bij de slager beland. Er zijn nl altijd genoeg naive kopers te vinden om dit soort dieren aan te slijten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 06:48

Maar als je de OP goed leest, dan gaat dit niet om een oud paard dat wordt 'afgedankt'.

Het gaat om een relatief jong paard met een handicap (spasmen, ataxi) die bij de TS nog een kans heeft gehad om te kijken of het beter kon worden met gerichte training. Dat is niet gelukt.
Het paard ziet er zo te lezen goed uit (het is een mooi paard) en het is daarom niet uit te sluiten dat het dier in de handel belandt als het wordt verkocht als 'weidemaatje' met het verhaal erbij, met alle gevolgen van dien.
Dus is hier sprake van een wel heel andere -uitzonderlijke- situatie waarin het verantwoord is het dier in te laten slapen/te slachten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 06:59

tamary schreef:
Daarnaast wordt ik juist boos en verdrietig van mensen die een paard met een gezondheidsprobleem/ouder dier verkopen en daarmee de te verwachten kosten (oudere dieren hebben gewoon meer zorg, etc. nodig) op een ander afschuiven. Dat is het ontlopen van je verantwoordelijheid als eigenaar, door beslissingen als inslapen/slacht naar een ander door te schuiven. Komt bij dat een braaf paard al dan niet met wat pijnstillers er in vrolijk door verkocht wordt met leuk verhaaltje en 10 jaar jonger. Mag die nog even harder werken dan ouder lijf eigenlijk kan voordat die door stout zijn (protest uit pijn) uiteindelijk alsnog bij de slager beland. Er zijn nl altijd genoeg naive kopers te vinden om dit soort dieren aan te slijten.

Dat!
+1

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:34

@babootje ; ik heb een ernstig zieke moeder thuiszitten en ik heb op het moment niet de keus/benodigdheden om een paard een kans te geven. Daar heb ik tevens ook niet voor gekozen.

Maar goed ik geef mijn mening, ik zou het nooit over mijn hart krijgen om mijn paard naar een plaats te brengen, wetende dat het in stukjes wordt gesneden en op een ondiervriendelijke wijze wordt 'vermoord'. Dat jullie daar lekker op zouden kunnen slapen, dat is mij een rotzorg. Ik zou voor een andere oplossing zoeken.

En ik snap dat het niet de bedoeling is om iemands leed op een ander te schuiven; maar dat hoeft niet de enige optie te zijn. Zoek iemand die een weidemaatje nodig heeft voor zijn/haar oude paard. Een vriendin van mij had een ouder paard, die ze liet pensioneren op een wei, het paard had artrose. Iedere dag ging ze hem voeren; zij zou blij zijn met zo'n paard als die van jou. Mits het klikt.

Dat er vaak gevallen zijn dat mensen 'ongezonde' paarden verkopen als gezond, wil niet zeggen dat het de regel is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:00

Jessliey schreef:
Dat er vaak gevallen zijn dat mensen 'ongezonde' paarden verkopen als gezond, wil niet zeggen dat het de regel is.

Helaas is het eerder regel dan uitzondering. (Ik heb het ooit ook aan den lijve ondervonden) Denk je een goed adres te hebben gevonden, staat het paard de volgende dag al in de handel.

Nu is dat altijd vrij poedersuiker, maar in dit geval kun je het risico niet nemen dat het paard in de handel terecht komt, omdat er iemand mee zou kunnen verongelukken. Het gaat hier niet om een ouder paard; een paard dat aan zijn pensioen toe is, maar om een jonger paard met een gebrek dat in onkundige handen gevaarlijk zou kunnen zijn.
Je hoort mij niet zeggen dat je een paard met een gebrek altijd moet laten inslapen. Maar in dit specifieke geval is het wel het verstandigste wat je kunt doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:09

Jessliey schreef:
Maar goed ik geef mijn mening, ik zou het nooit over mijn hart krijgen om mijn paard naar een plaats te brengen, wetende dat het in stukjes wordt gesneden en op een ondiervriendelijke wijze wordt 'vermoord'. Dat jullie daar lekker op zouden kunnen slapen, dat is mij een rotzorg. Ik zou voor een andere oplossing zoeken.

Hier haak ik even op in, dat jij geen paard zou wegbrengen in deze situatie is jouw mening.

Maar dat een paard dieronvriendelijk wordt vermoord bij een slachterij is echt niet waar. Voordat het paard weet wat er gaat gebeuren is het al weg. Daar is niets dieronvriendelijks aan. Het paard heeft geen pijn, voert geen doodstrijd en is in een klap dood. Wat is daar dieronvriendelijk aan?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:19

Tsja dat is ook een naar idee, een beest in stukjes hakken. En toch, zelfs al ben ik vegetariër, zou ik dat doen. Paard merkt er niets van, die denkt niet opeens "hey, maar ik wil nog 20 jaar leven en mijn bucketlist afmaken!"

Natuurlijk kan hij goed terechtkomen en een leuk weidepaard zijn de komende 20 jaar, maar hij is een risicogeval (niks aan te zien, mooi paard, nog vrij jong). Daarnaast staan er honderden paarden te koop/te weggeef die alleen nog maar op de wei kunnen. Ik zie die advertenties dagelijks langskomen. Als je een weidemaatje zoekt dan heb je die zo. Paard naar de slager brengen en de prijs die je ervoor krijgt kun je mooi doneren aan Brooke Hospital oid. Kunnen weer andere paarden van gered worden.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:33

_Caithlynn schreef:
Het was idd, dat ik dit paard nog een kans wilde geven.
Met het idee de slager kan altijd nog. Wat kunnen wij er evt. mee.
Met wel de insteek om te kijken of die goed wordt en zo een passend huisje te vinden.

Op dit moment is er per toeval iemand bij mij terecht gekomen,
die er straks mee wil grondwerken etc.
Zij weet het hele verhaal en ik heb verteld dat ik niet verantwoordelijk wil zijn voor evt. ongelukken.
zij is langsgekomen, al vind ik het nog wel lastig.
Zij gaf aan hier ook vele ervaring in te hebben en met hem aan de slag te willen.
Echter vielen me vandaag een paar dingen op, die zij anders had kunnen aanpakken/
Dus vind ik het lastig of dit wel een geschikt plekje is.

voorbeeld was, hij had vandaag voor het eerst een vliegenmasker op, alleen was zijn halster afgevallen.
Dus we kregen hem niet te pakken vanwege het masker. We kregen uiteindelijk het masker af maar niet gelijk het halster om. Zij wilde hem vervolgens koste wat het koste hem te pakken krijgen en in de hoek drijven. Hier raakt hij echter van slag. Toen heb ik gezegd dat we het anders moesten doen. en heb ik hem met veel geduld en rust weer te pakken gekregen.

En andere was. ik had hem aan de longeerlijn en zij wilde natuurlijk kennis maken. Echter ging zij hem helemaal aan zijn hoofd zitten, terwijl hij andere mensen al eng vindt. En al helemaal aan zijn hoofd. Hier raakt hij weer een beetje in paniek.

Dit waren me dingen, waarbij ik mij afvroeg of ze wel wist wat voor paard het is.
Aan de andere kant dacht dit is wel een kans voor hem dat die rustig met grondwerken wat mag doen.

Er zijn een aantal dingen die mij triggeren in dit topic.

Jij (TS) bent aan een project begonnen met in je achterhoofd; Rij-/sportpaard
Ik persoonlijk vind dat niet passen met Ik wilde het paard een kans geven
Bij "Een kans geven" vind ik dat het niet belangrijk is of het paard wel of niet gereden kan worden. Alleen als pijn of andere gezondheids issues het paard bedreigen is slacht een optie.

Het tweede punt is dat het een zeer eenkennig paard is. Voor deze paarden is een ding belangrijk vertrouwen en ook een stabiele omgeving. Ik zie in deze post niet dat je daar veel ruimte voor laat. Terwijl jij dat wel van een potentieel nieuwe eigenaar verwacht.

Omdat jij de lat te hoog legt moet dit paard naar de slacht? Of nog erger naar iemand die het zelfde denkt als jij en het nog eens dunnetjes gaat overdoen?

Ik vind niet dat dit paard toe is aan de slacht, ik zie ook niet waarom het paard niet de kans krijgt om paard te zijn in een wei zonder de stress om te moeten presteren naar jouw norm. Ik vind wegdoen ook geen eerlijke optie, jij wist hoeveel stress dit paard heeft en krijgt als het uit de vertrouwde omgeving en weg van zijn vertrouwde mensen wordt gehaald.

Een kans is dit paard waarderen voor wat het kan geven, werk met hem op basis van wat beiden plesier geeft.

Ik wil je graag deze spiegel voorhouden omdat ik denk dat jouw bedrijf misschien wel een spiegelpaard/therapie paard kan gebruiken. Ik denk dat je daarvoor een heel passend paard hebt.

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:45

ingvdh schreef:
Jessliey schreef:

Hier haak ik even op in, dat jij geen paard zou wegbrengen in deze situatie is jouw mening.

Maar dat een paard dieronvriendelijk wordt vermoord bij een slachterij is echt niet waar. Voordat het paard weet wat er gaat gebeuren is het al weg. Daar is niets dieronvriendelijks aan. Het paard heeft geen pijn, voert geen doodstrijd en is in een klap dood. Wat is daar dieronvriendelijk aan?

Dit is niet altijd zo.
En er wordt toch ook naar onze mening gevraagd? Maar goed, jullie kunnen wel inhaken op mijn meningen, deze zal toch niet veranderen. Tevens geef ik BMHP volledig gelijk.

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:48

Babootje schreef:
Jessliey schreef:

Helaas is het eerder regel dan uitzondering. (Ik heb het ooit ook aan den lijve ondervonden) Denk je een goed adres te hebben gevonden, staat het paard de volgende dag al in de handel.

Nu is dat altijd vrij poedersuiker, maar in dit geval kun je het risico niet nemen dat het paard in de handel terecht komt, omdat er iemand mee zou kunnen verongelukken. Het gaat hier niet om een ouder paard; een paard dat aan zijn pensioen toe is, maar om een jonger paard met een gebrek dat in onkundige handen gevaarlijk zou kunnen zijn.
Je hoort mij niet zeggen dat je een paard met een gebrek altijd moet laten inslapen. Maar in dit specifieke geval is het wel het verstandigste wat je kunt doen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik snap dat jullie vinden waarom het paard beter dood af is, maar ik zou dit zelf nooit doen. Tevens vind ik dat BHMP de spijker op zijn kop slaat. Je quote een deel van mijn mening, niet het deel dat ik vind dat het paard nog geen eerlijke kans heeft gekregen.

Ik ben hier niet om ruzie te maken. Ik ben hier om mijn mening te geven en een paard naar de slacht brengen is persoonlijk iets, wat ik nooit, maar dan ook nooit zou doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:48

_Caithlynn schreef:
Helaas nog geen besluit kunnen maken. Wat is het verdomd lastig. Misschien wel weer een kansje. Hoor ik dit weekend meer over. Maar misschien kan ik een groot stuk weide huren voor een laag tarief. En dan kom hij daar te staan met mijn veulen van dit jaar. Dus duimen dat de oplossing wordt. En anders nog goed nadenken

18 mei
dit is het laatste bericht van ts zelf.
Ik ben hier wel benieuwd naar.

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:52

Even ontopic,
TS, je moet doen waar jij je goed bij voelt. Vind jij dat je het meeste hebt gegeven voor het paard, dat je hem die eerlijke kans hebt gegeven? Heb je er écht alles aan gedaan om dit paard te helpen binnen jouw kunnen? Of was het einddoel een ziek paard redden, opknappen en als rijpaard gebruiken. Want dan ligt de situatie anders natuurlijk. Wat bedoel je precies 'met een kans geven'. Misschien moet je dat voor je zelf even uitzoeken en dan bedenken of je er 100% voor bent gegaan, of dat het alleen maar 'te gevaarlijk' is in jouw ogen om er op te klimmen.

Succes.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:55

ik heb mijn jonge Atactische pony onlangs naar de slager gedaan. De pony vroeg extreem veel verzorging en zorg(en).
Door de ataxi ging hij extreem overcompenseren waardoor hij enorme blokkades kreeg en daar door heel snel spierbevangen raakte en zijn weerstand laag bleef. Osteopaat, massages en oefeningen.. tijdelijke verlichting voor de pony. Met tijdelijk bedoel ik een paar dagen tot uiterlijk twee weken.
Hij was ook bang als je aan zijn hoofd kwam, (vooral bij vreemden) en daar zat zeer waarschijnlijk het probleem ook. Kopschuw is vaak niet zonder reden.

Ik heb een beetje het idee dat mensen ataxi onderschatten gezien sommige reacties in dit topic. Volgens mij van dichtbij ook niet meegemaakt.

einahpetS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:06

Zeker en vast niet rijden met dit paard, ook niet voor de koets, longeren,... Beperk je tot het verzorgen, borstelen, knuffelen, aandacht geven. Daar gaat je paard meer geniet van hebben.
Laat hem genieten van een leven op de weide tussen andere paarden, zolang hij geen pijn heeft of heel erge last heeft natuurlijk.
Verkopen vind ik alleen een optie als je weet waar hij naartoe gaat (bv vrienden, buren,...) en met clausules in het contract zodat je nog een beetje toezicht hebt over het paard en het eventueel kan terughalen.
Gewoon je gezond verstand gebruiken lijkt me best.
Ben benieuwd hoe het nu met je paard gaat.