Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duhelo schreef:Ik heb de ervaring dat volte's voor een jong paard net gemakkelijker zijn, dan wel mooi grote gelijkmatige volte's.
Als ze rechtuit lopen en ze verliezen hun evenwicht gaan ze maar een kant op, en dat is op die voorhand duikelend vooruit. Zo is het heel erg moeilijk om ze terug op te vangen, zeker als het echt nog groentjes zijn en niet zo goed reageren op zit én de kracht verliezen om te kunnen reageren.
Ik zet ze in piste werk liever op grote voltes, is in eerste instantie misschien wat moeilijker, maar veel gemakkelijker om ze op tijd te kunnen opvangen (en dan gaan we ze uiteraard niet dwingen om in die draf dat ze moeilijk vindt te blijven, maar rijden we 3 passen goed, neigen ze eruit te duiken, terug naar stap, herstellen in stap, opnieuw aandraven. Net hetzelfde in galop, aanspringen, 2 passen ok, terug herstellen in draf, en zo verder en verder opbouwen).
Wat ik dan wél doe is veel buiten gaan rijden, ook lange rechte lijnen, maar daar rij ik dan vooral op stem en met los contact, omdat ik wil dat buiten rijden = ontspanning en daar wil ik dat ze gewoon relaxed met losse teugel op eigen benen loop. Dan hebben ze ook de ruimte om uit te zoeken welke draf /galop fijn is, als ze daar eens wat tempo bijsteken, laat ze maar doen, bij in de piste heb je constant de hoeken waar ze dan vrij scherp moeten draaien).
Dusja, hier een combi van de 2.
Helene83 schreef:Hier hetzelfde Duhelo..
Sterker nog.. buiten moet ik wel met losse teugel rijden.. teugels aannemen betekend in het hoofd van Kiwi dat er iets spannends gaat gebeuren.. Is soms wat tegenstrijdig.. maar ze is in enge situaties beter op te vangen met los contact dan wanneer ik de teugels op normaal contact heb. Alsof je dan meer vertrouwen over brengt.
Ik vind het ook erg belangrijk dat ze niet altijd op mij hoeft te steunen en inderdaad haar eigen balans en kracht ontdekt. Buiten Is dit dan vaak ook vanuit volledige ontspanning.. meestal dan.
Gek genoeg reageert ze in de bak weer heel anders op normaal contact op de teugels..
[***] schreef:Dan ligt het aan mij.
Ik zeg overigens niet dat trekpaarden niet kunnen schrikken maar vraag mij oprecht af, of die net zo reageren als de meeste kwpners.
oji schreef:Of een slofje extra veiligheid biedt of extra gevaar ligt heel erg aan het paard. Heb je er een die uit stress gaat rennen en bokken dan kan een slof wel extra veiligheid bieden. Maar heb je er 1 die omhoog komt en gaat draaien, dan heb je volgens mij een "dead wish" als je daar een slof om hangt.
Sizzle schreef:Hoe gaat het met zijn oog?