Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
listiglistje schreef:Ide1 schreef:Dan heb ik nog wel een vraagje aan jullie. Ik ben zelf 196 en weeg 96 kg. (heel normaal voor mijn lengte) heb qua vetpercentage zelfs ondergewicht. Veel lichter ga ik er dus niet op worden. Kan ik dan wel gewoon rijden?
Volgens Bokt nietZelf weeg ik meestal tussen de 85/90 kilo, zou ook al een grensgeval zijn
![]()
Maar mijn paard heeft een stokmaat van 1.82 m dus kan makkelijk...wij zijn een hele mooie combi en zit hem zeker niet in de weg!
Oh ja en ik rijd ook wedstrijden, dan is overgewicht helemaal taboe op Bokt.... al scoor ik wel goed tussen de witte hekjes![]()
Dus Bokt kijk naar het hele plaatjepaard afstemmen op lengte/gewicht!
Bambiliny schreef:Ide1 daar ben ik het mee eens, is alleen wel een punt dat te zwaarlijvige mensen wel een paarde rug belasten. en waar ligt die grens
Nikki schreef:Ben ik het niet mee eens.
Toch zie ik nog vetjes bij de ruiter... waarom verwachten dat het paard in topvorm is, maar er zelf niet in topvorm op zitten? Zo raar vind ik dat!!!
Zonnetje81 schreef:Ik heb vd zomer een opmerking gehad dat ik echt niet meer op mijn pony kon rijden. Maar zou ik 1.70 zijn geweest met hetzelfde gewicht zou het plaatje er heel normaal uit zien. Mensen verkijken zich daar inderdaad op. Maar wat ik nu op stal zag!!! Een vrouw type uit de categorie OBESE van het programma....laten we zeggen ze trekt echt richting de 200 kilo schijnt daar op een paard van begin 160 te rijden. Ik vind dat echt not done!!!! Ik miep niet snel maar dit.....
Ide1 schreef:Ben ik het ook helemaal mee eens [naam]. Maar wel lastig dan. Wil toch wel heel graag rijden en ben dus super slank maar in theorie wel iets te zwaar voor het gemiddelde paard. Bij ons op de manege hebben ze er nog nooit iets over gezegd, wat ik ook wel apart vind.
ps: dit vond ik ook nog:
Drs. Menke Steenbergen noemt als algemene standaard dat het gewicht van een ruiter maximaal 16% van het gewicht van het paard mag zijn. Maar er spelen meer factoren een rol. Zo is een zwaardere ruiter, die conditioneel en fysiek sterk is, minder belastend dan een lichtgewicht dat op de paardenrug zit te bonken.
listiglistje schreef:[naam] schreef:Ben ik het niet mee eens.
Toch zie ik nog vetjes bij de ruiter... waarom verwachten dat het paard in topvorm is, maar er zelf niet in topvorm op zitten? Zo raar vind ik dat!!!
Maar vetjes (ik ben 41) heeft niets met conditie en onafhankelijke zit te maken... dat is het belangrijkste op een paard!
Conditie en spieren heb ik genoeg door fysiek werk, en paard kan niet top presteren als de ruiter niet fit zou zijn![]()
Bekende Bokker Melanie Mouthaan hier op Bokt lijkt voor het oog overgewicht/vetjes te hebben, maar zij rijdt met 2 paarden op het hoogste nivo, de GP (zelf opgeleid)!
Kijk maar eens een filmpje van haar, zij zit muisstil op haar paarden! Echt chapeau....
Zie hier Bokt veel "slanke" mensen op Bokt hun paard in de weg zitten of hebben een conditie van een luiaard![]()
Kijk voor het plaatje is slank mooi, maar met rijden gaat het om balans en coordinatie (onafhankelijke zit), een goede conditie is wel een vereiste om top te kunnen presteren,
maar een goede conditie is niet afhankelijk van gewicht.
Nikki schreef:Regelmatig komt er op verschillende forums de vraag voorbij: ‘Hoeveel ruitergewicht kan een paard dragen?’ Negen van de tien keer is de vragensteller een onzeker amazone met overgewicht die gerustgesteld wil worden.
Nog één keer dan
Een paard kan 10% tot maximaal 15% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Tel dus ook je zadel mee!
Dit is de richtlijn en natuurlijk verschilt dat per paard en is het afhankelijk van gevraagde inspanning. Maar dit is niet uit de lucht gegrepen, het is onderzocht!
De excuses
Een mollige ruiter die goed kan rijden is minder slecht voor de paardenrug dan een slanke ruiter die niet kan rijden… NEE! Het gaat niet om de vergelijking. Een stuiterende beginner vraagt ook veel van de paardenrug, dat is zeker waar. Maar het is geen excuus voor overgewicht. Een te zware ruiter doet willens en wetens een aanslag op de rug van zijn of haar paardenpartner. Het is simpelweg niet mogelijk om optimaal en in balans mee te bewegen als er van alles meeklotst of in de weg zit.
Mijn paard is heel sterk (IJslander, Tinker, Fjord of Haflinger), die kan dat wel hebben. NEE! Voor alle paarden geldt dat 80+ kilo meezeulen pittig is. Voor ieder paard is het 20 kilo meer dan het gewicht van een ruiter van 60 kilo. Je zakt vast niet door je paard heen maar extra zwaar is het wel. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de hartfrequentie, de ademhaling en stijfheid van de spieren in de dagen na inspanning.
Voor mannen geldt dit niet. WEL! Gewicht is gewicht. Omdat mannen gemiddeld genomen wat groter en daarmee zwaarder (niet dikker) zijn dan vrouwen is het voor de heren lastiger om de totale belasting onder de 15% van het lichaamsgewicht van hun paard te houden. Maar kijk eens naar de topsporters. Wat denk je dat Tim Lips weegt? Of Hans Peter Minderhout? Of Gerco Schreuder?
Mijn paard heeft last van zijn rug, welke chiropractor raden jullie aan? Degene die dit vraagt zou ik willen zeggen: “Probeer de Weight Watchers eens.” Te zware ruiters geven extra belasting waardoor de kans op zadeldrukkingen en blessures zeer groot is, zeker als je dan ook nog scheef zit. En NEE, dat komt niet of slechts deels door een verkeerd opgevuld zadel of de voorkeurskant van je paard.
Nog een: Ik kan er niets aan doen, ik heb last van….. (vul in ziekte, toestand, afwijking, overig). GEEN EXCUUS! Het kan natuurlijk zo zijn dat je om wat voor reden dan ook al dan niet tijdelijk te zwaar bent. Maar daar hoeft je paard niet onder te lijden. Ga grondwerk doen, ga fietsen met je paard, koop een karretje en ga mennen of meld je aan bij een diëtiste en ga met jezelf aan de slag.
Ondanks verschillende onderzoeken is dit onderwerp nog altijd een taboe, het is nog immer ‘not-done’ om iemand aan te spreken op zijn of haar gewicht. Zelfs niet op het web.
Dus, paardendames en heren onder ons; Hoe hard het ook klinkt, kijk naar je paard en als je niet onder de 15% kunt rijden (met zadel) is het tijd om in actie te komen.
Blog met referenties naar onderzoeken over ruitergewicht.
http://www.paardsignalen.nl/hoe-zwaar-m ... iter-zijn/ (Die zit alleen net iets boven de norm die ik hier boven heb genoemd)
Pandameisje schreef:mijn mening is als je meer dan 80 kilo bent dat je niet meer of fjorden haflingers enzo moet gaan zitten tot de 100 kilo kan je best nog op een fries of trekpaarden gaan zitten.
Zelf kom ik niet eens in de buurt van overgewicht dus kan wel mijn mening geven maar of die goed is idk XD