Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ide1

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:07

Uit het onderzoek blijkt dat deze ruiters tussen de 14,2 en 16,6 procent van het gewicht van hun paard wogen. dus even snel gerekend: Een paard van 600kg. 600/100 x 16,6 =99,6 de bovengrens volgens dit onderzoek. Lijkt mij ook veel eerlijk gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:09

listiglistje schreef:
Ide1 schreef:
Dan heb ik nog wel een vraagje aan jullie. Ik ben zelf 196 en weeg 96 kg. (heel normaal voor mijn lengte) heb qua vetpercentage zelfs ondergewicht. Veel lichter ga ik er dus niet op worden. Kan ik dan wel gewoon rijden?

Volgens Bokt niet :7 Zelf weeg ik meestal tussen de 85/90 kilo, zou ook al een grensgeval zijn :')

Maar mijn paard heeft een stokmaat van 1.82 m dus kan makkelijk...wij zijn een hele mooie combi en zit hem zeker niet in de weg!
Oh ja en ik rijd ook wedstrijden, dan is overgewicht helemaal taboe op Bokt.... al scoor ik wel goed tussen de witte hekjes *D

Dus Bokt kijk naar het hele plaatje :) paard afstemmen op lengte/gewicht!

Ben ik het niet mee eens.

Toch zie ik nog vetjes bij de ruiter... waarom verwachten dat het paard in topvorm is, maar er zelf niet in topvorm op zitten? Zo raar vind ik dat!!!

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:10

Ik denk niet dat deze berekening klopt. Maargoed er zijn niet voor niets zoveel paarden met rugproblemen

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:15

Ben benieuwd hoeveel mannelijke spring- en dressuurruiters op topniveau per direct ontslag moeten nemen volgens de regels van sommige bokkers hier..

Ide1

[/quote]
Volgens Bokt niet :7 Zelf weeg ik meestal tussen de 85/90 kilo, zou ook al een grensgeval zijn :')

Maar mijn paard heeft een stokmaat van 1.82 m dus kan makkelijk...wij zijn een hele mooie combi en zit hem zeker niet in de weg!
Oh ja en ik rijd ook wedstrijden, dan is overgewicht helemaal taboe op Bokt.... al scoor ik wel goed tussen de witte hekjes *D

Dus Bokt kijk naar het hele plaatje :) paard afstemmen op lengte/gewicht![/quote]

Toch zie ik nog vetjes bij de ruiter... waarom verwachten dat het paard in topvorm is, maar er zelf niet in topvorm op zitten? Zo raar vind ik dat!!![/quote]

Ik ben het er helemaal mee eens dat het welzijn van het paard voorop moet staan. En over topvorm gesproken. Ik werk als personal trainer en heb zelf jaren lang achter elkaar 7 dagen in de week getraind. Veel afgetrainder dan dit zal ik niet worden

bruintje123

Niet iedereen verwacht zijn paard in topvorm.
Ik rij wat recreatief het enige wat ik verlang is dat hij over de rug loopt.
Wat hij ook doet.

Bouw van de paard is naar mijn idee veel belangrijker dan schoft hoogte of het gewicht van een paard.

Een stevig gebouwd koudbloedje van 145 die 500 kg weegt kan meer hebben dan de sierlijk gebouwde kwpn-er met lange rug en dunne lange benen maar wel 175 groot is en 650 kg weegt.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:16

Dit soort dingen zijn lastig in te schatten. Vaak kan een stevig gebouwde koudbloed, zoals een haflinger, fjord of tinker, meer gewicht dragen dan een kwpn. Het ligt heel erg aan de bouw van het paard, de bespiering van het paard en de rijkunsten van de ruiter. Ikzelf voel me prettiger op een fjord van 1.45 dan op een kwpn van 1.55.
De "regels" die hiervoor bestaan zijn dus imo onzin, ik denk dat je als je je verstand gebruikt, zelf wel kunt bepalen op welk paard je wel/niet moet gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:17

En dat die regels onzin zijn, vind ik echt een onzin uitspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:17

Ik doelde niet op jou Ide1... ik doelde op de andere die er gequote in is... Ze rijd Z als ik zo haar onderschrift zie, haar paard moet dus in topvorm zijn, maar zij zelf is dat niet. En er dan wel op blijven klimmen. Ik vind dat gewoon oneerlijk... ZEKER als mensen al lak hebben aan de 10% regel!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:18

Bij mij staan drie paarden. Eentje waar ik nog net op kan, maar wel mijn gewicht voor in de gaten hou (= 5 kilo zwaarder, en dan mag ik van mezelf niet meer op hem rijden) eentje waar ik gemakkelijk op kan, en eentje waar ik weiger op te rijden, omdat dat paard al zoveel overgewicht heeft. Die moet minstens 50 kilo afslanken, en mogelijk doe ik het dan nog niet.

Paardrijden is maar een hobby, het is niet de bedoeling dat een paard daar onder lijdt.

Ik denk dat het goed is dat formules bestaan, en ik zie ze voornamelijk als richtlijnen. Ieder paard, en ieder mens is toch anders. Ik denk dat iedereen daar zijn eigen keuze in moet maken, maar ook dat het belangrijk is dat je daarin eerlijk tegen jezelf bent. Dat is echt heel moeilijk.

Even een andere vraag: Hoe merken jullie het dat je te zwaar voor je paard bent? Waar let je op? Voor mijn 'kan-net' paard, hou ik de richtlijn aan. Maar als ik naar zijn gedrag kijk, dan kan er bij wijze van spreken nog wel 10 kilo bij?

Ide1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:20

Ben ik het ook helemaal mee eens Nikki. Maar wel lastig dan. Wil toch wel heel graag rijden en ben dus super slank maar in theorie wel iets te zwaar voor het gemiddelde paard. Bij ons op de manege hebben ze er nog nooit iets over gezegd, wat ik ook wel apart vind.
ps: dit vond ik ook nog:
Drs. Menke Steenbergen noemt als algemene standaard dat het gewicht van een ruiter maximaal 16% van het gewicht van het paard mag zijn. Maar er spelen meer factoren een rol. Zo is een zwaardere ruiter, die conditioneel en fysiek sterk is, minder belastend dan een lichtgewicht dat op de paardenrug zit te bonken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:20

Ik heb vd zomer een opmerking gehad dat ik echt niet meer op mijn pony kon rijden. Maar zou ik 1.70 zijn geweest met hetzelfde gewicht zou het plaatje er heel normaal uit zien. Mensen verkijken zich daar inderdaad op. Maar wat ik nu op stal zag!!! Een vrouw type uit de categorie OBESE van het programma....laten we zeggen ze trekt echt richting de 200 kilo schijnt daar op een paard van begin 160 te rijden. Ik vind dat echt not done!!!! Ik miep niet snel maar dit.....

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:24

Bambiliny schreef:
Ide1 daar ben ik het mee eens, is alleen wel een punt dat te zwaarlijvige mensen wel een paarde rug belasten. en waar ligt die grens

De discussie gaat alleen maar over overgewicht en kg en veel te weinig over de bespiering en rug gebruik van het paard. Een percentage van 20 is voor een goed getrainde rug en met een passend zadel te doen voor de spieren.

Dus Ide1 je hebt een goed getraind paard nodig en een heel goed passend zadel.
met zadel kom je boven de 100 kg uit of het paard nu 1,6 of 1,9 meter meet, 550 of 700 kg maakt niks uit. getrainde rugspieren is waar het om gaat.

Anoniem

Regelmatig komt er op verschillende forums de vraag voorbij: ‘Hoeveel ruitergewicht kan een paard dragen?’ Negen van de tien keer is de vragensteller een onzeker amazone met overgewicht die gerustgesteld wil worden.

​Nog één keer dan

Een paard kan 10% tot maximaal 15% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Tel dus ook je zadel mee!

Dit is de richtlijn en natuurlijk verschilt dat per paard en is het afhankelijk van gevraagde inspanning. Maar dit is niet uit de lucht gegrepen, het is onderzocht!

De excuses

Een mollige ruiter die goed kan rijden is minder slecht voor de paardenrug dan een slanke ruiter die niet kan rijden… NEE! Het gaat niet om de vergelijking. Een stuiterende beginner vraagt ook veel van de paardenrug, dat is zeker waar. Maar het is geen excuus voor overgewicht. Een te zware ruiter doet willens en wetens een aanslag op de rug van zijn of haar paardenpartner. Het is simpelweg niet mogelijk om optimaal en in balans mee te bewegen als er van alles meeklotst of in de weg zit.

Mijn paard is heel sterk (IJslander, Tinker, Fjord of Haflinger), die kan dat wel hebben. NEE! Voor alle paarden geldt dat 80+ kilo meezeulen pittig is. Voor ieder paard is het 20 kilo meer dan het gewicht van een ruiter van 60 kilo. Je zakt vast niet door je paard heen maar extra zwaar is het wel. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de hartfrequentie, de ademhaling en stijfheid van de spieren in de dagen na inspanning.

Voor mannen geldt dit niet. WEL! Gewicht is gewicht. Omdat mannen gemiddeld genomen wat groter en daarmee zwaarder (niet dikker) zijn dan vrouwen is het voor de heren lastiger om de totale belasting onder de 15% van het lichaamsgewicht van hun paard te houden. Maar kijk eens naar de topsporters. Wat denk je dat Tim Lips weegt? Of Hans Peter Minderhout? Of Gerco Schreuder?

Mijn paard heeft last van zijn rug, welke chiropractor raden jullie aan? Degene die dit vraagt zou ik willen zeggen: “Probeer de Weight Watchers eens.” Te zware ruiters geven extra belasting waardoor de kans op zadeldrukkingen en blessures zeer groot is, zeker als je dan ook nog scheef zit. En NEE, dat komt niet of slechts deels door een verkeerd opgevuld zadel of de voorkeurskant van je paard.

Nog een: Ik kan er niets aan doen, ik heb last van….. (vul in ziekte, toestand, afwijking, overig). GEEN EXCUUS! Het kan natuurlijk zo zijn dat je om wat voor reden dan ook al dan niet tijdelijk te zwaar bent. Maar daar hoeft je paard niet onder te lijden. Ga grondwerk doen, ga fietsen met je paard, koop een karretje en ga mennen of meld je aan bij een diëtiste en ga met jezelf aan de slag.

Ondanks verschillende onderzoeken is dit onderwerp nog altijd een taboe, het is nog immer ‘not-done’ om iemand aan te spreken op zijn of haar gewicht. Zelfs niet op het web.

Dus, paardendames en heren onder ons; Hoe hard het ook klinkt, kijk naar je paard en als je niet onder de 15% kunt rijden (met zadel) is het tijd om in actie te komen.

Blog met referenties naar onderzoeken over ruitergewicht.
http://www.paardsignalen.nl/hoe-zwaar-m ... iter-zijn/ (Die zit alleen net iets boven de norm die ik hier boven heb genoemd)

listiglistje

Nikki schreef:

Toch zie ik nog vetjes bij de ruiter... waarom verwachten dat het paard in topvorm is, maar er zelf niet in topvorm op zitten? Zo raar vind ik dat!!!

Maar vetjes (ik ben 41) heeft niets met conditie en onafhankelijke zit te maken... dat is het belangrijkste op een paard!
Conditie en spieren heb ik genoeg door fysiek werk, en paard kan niet top presteren als de ruiter niet fit zou zijn ;)

Bekende Bokker Melanie Mouthaan hier op Bokt lijkt voor het oog overgewicht/vetjes te hebben, maar zij rijdt met 2 paarden op het hoogste nivo, de GP (zelf opgeleid)!
Kijk maar eens een filmpje van haar, zij zit muisstil op haar paarden! Echt chapeau....

Zie hier Bokt veel "slanke" mensen op Bokt hun paard in de weg zitten of hebben een conditie van een luiaard :o

Kijk voor het plaatje is slank mooi, maar met rijden gaat het om balans en coordinatie (onafhankelijke zit), een goede conditie is wel een vereiste om top te kunnen presteren,
maar een goede conditie is niet afhankelijk van gewicht.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:25

Zonnetje81 schreef:
Ik heb vd zomer een opmerking gehad dat ik echt niet meer op mijn pony kon rijden. Maar zou ik 1.70 zijn geweest met hetzelfde gewicht zou het plaatje er heel normaal uit zien. Mensen verkijken zich daar inderdaad op. Maar wat ik nu op stal zag!!! Een vrouw type uit de categorie OBESE van het programma....laten we zeggen ze trekt echt richting de 200 kilo schijnt daar op een paard van begin 160 te rijden. Ik vind dat echt not done!!!! Ik miep niet snel maar dit.....

dat kan idd echt niet :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:26

Ide1 schreef:
Ben ik het ook helemaal mee eens [naam]. Maar wel lastig dan. Wil toch wel heel graag rijden en ben dus super slank maar in theorie wel iets te zwaar voor het gemiddelde paard. Bij ons op de manege hebben ze er nog nooit iets over gezegd, wat ik ook wel apart vind.
ps: dit vond ik ook nog:
Drs. Menke Steenbergen noemt als algemene standaard dat het gewicht van een ruiter maximaal 16% van het gewicht van het paard mag zijn. Maar er spelen meer factoren een rol. Zo is een zwaardere ruiter, die conditioneel en fysiek sterk is, minder belastend dan een lichtgewicht dat op de paardenrug zit te bonken.

Bij jou kan je lengte dan waarschijnlijk weer tegen gaan zitten. Het is sowieso een lastig geval denk ik zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:27

Dit topic doet me denken aan een topic over het EK TREC team, waarbij de paarden allemaal in topvorm waren, maar er bij de ruiters duidelijk teveel gewicht aan zat. Die paarden moesten hun amazones en ruiters wel door bergachtig/heuvelachtig gebied dragen. Ik snap niet dat je daar vooraf niet goed over nadenkt.

Overigens ben ik zelf echt veel te zwaar geweest (ruim 160 kilo), en vanaf 85 kilo ging ik al niet meer op mijn paard zitten. Het moet wel eerlijk blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:28

listiglistje schreef:
[naam] schreef:

Maar vetjes (ik ben 41) heeft niets met conditie en onafhankelijke zit te maken... dat is het belangrijkste op een paard!
Conditie en spieren heb ik genoeg door fysiek werk, en paard kan niet top presteren als de ruiter niet fit zou zijn ;)

Bekende Bokker Melanie Mouthaan hier op Bokt lijkt voor het oog overgewicht/vetjes te hebben, maar zij rijdt met 2 paarden op het hoogste nivo, de GP (zelf opgeleid)!
Kijk maar eens een filmpje van haar, zij zit muisstil op haar paarden! Echt chapeau....

Zie hier Bokt veel "slanke" mensen op Bokt hun paard in de weg zitten of hebben een conditie van een luiaard :o

Kijk voor het plaatje is slank mooi, maar met rijden gaat het om balans en coordinatie (onafhankelijke zit), een goede conditie is wel een vereiste om top te kunnen presteren,
maar een goede conditie is niet afhankelijk van gewicht.

Heel hard misschien, en niet zo onaardig bedoeld als het er komt te staan. Maar in mijn ogen zoek je nu goedmakertjes van je overgewicht en je niet topfit zijn....

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:31

Nikki schreef:
Regelmatig komt er op verschillende forums de vraag voorbij: ‘Hoeveel ruitergewicht kan een paard dragen?’ Negen van de tien keer is de vragensteller een onzeker amazone met overgewicht die gerustgesteld wil worden.

​Nog één keer dan

Een paard kan 10% tot maximaal 15% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Tel dus ook je zadel mee!

Dit is de richtlijn en natuurlijk verschilt dat per paard en is het afhankelijk van gevraagde inspanning. Maar dit is niet uit de lucht gegrepen, het is onderzocht!

De excuses

Een mollige ruiter die goed kan rijden is minder slecht voor de paardenrug dan een slanke ruiter die niet kan rijden… NEE! Het gaat niet om de vergelijking. Een stuiterende beginner vraagt ook veel van de paardenrug, dat is zeker waar. Maar het is geen excuus voor overgewicht. Een te zware ruiter doet willens en wetens een aanslag op de rug van zijn of haar paardenpartner. Het is simpelweg niet mogelijk om optimaal en in balans mee te bewegen als er van alles meeklotst of in de weg zit.

Mijn paard is heel sterk (IJslander, Tinker, Fjord of Haflinger), die kan dat wel hebben. NEE! Voor alle paarden geldt dat 80+ kilo meezeulen pittig is. Voor ieder paard is het 20 kilo meer dan het gewicht van een ruiter van 60 kilo. Je zakt vast niet door je paard heen maar extra zwaar is het wel. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de hartfrequentie, de ademhaling en stijfheid van de spieren in de dagen na inspanning.

Voor mannen geldt dit niet. WEL! Gewicht is gewicht. Omdat mannen gemiddeld genomen wat groter en daarmee zwaarder (niet dikker) zijn dan vrouwen is het voor de heren lastiger om de totale belasting onder de 15% van het lichaamsgewicht van hun paard te houden. Maar kijk eens naar de topsporters. Wat denk je dat Tim Lips weegt? Of Hans Peter Minderhout? Of Gerco Schreuder?

Mijn paard heeft last van zijn rug, welke chiropractor raden jullie aan? Degene die dit vraagt zou ik willen zeggen: “Probeer de Weight Watchers eens.” Te zware ruiters geven extra belasting waardoor de kans op zadeldrukkingen en blessures zeer groot is, zeker als je dan ook nog scheef zit. En NEE, dat komt niet of slechts deels door een verkeerd opgevuld zadel of de voorkeurskant van je paard.

Nog een: Ik kan er niets aan doen, ik heb last van….. (vul in ziekte, toestand, afwijking, overig). GEEN EXCUUS! Het kan natuurlijk zo zijn dat je om wat voor reden dan ook al dan niet tijdelijk te zwaar bent. Maar daar hoeft je paard niet onder te lijden. Ga grondwerk doen, ga fietsen met je paard, koop een karretje en ga mennen of meld je aan bij een diëtiste en ga met jezelf aan de slag.

Ondanks verschillende onderzoeken is dit onderwerp nog altijd een taboe, het is nog immer ‘not-done’ om iemand aan te spreken op zijn of haar gewicht. Zelfs niet op het web.

Dus, paardendames en heren onder ons; Hoe hard het ook klinkt, kijk naar je paard en als je niet onder de 15% kunt rijden (met zadel) is het tijd om in actie te komen.

Blog met referenties naar onderzoeken over ruitergewicht.
http://www.paardsignalen.nl/hoe-zwaar-m ... iter-zijn/ (Die zit alleen net iets boven de norm die ik hier boven heb genoemd)

Bij over de 100 kilo ruiter heeft het paard toch overbelasting op de rug en draagkracht. Tuurlijk is een onafhankelijke zit en niet in de weg zitten enorm belangrijk. Ook een dun iemand kan een dier in de weg zitten. Geheel met je eens op dat punt.

Ik ben het niet eens om met een overgewicht op een paard te stappen.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:40

Ja, absoluut, helemaal met Ts eens!!

Je kan niet van je paard verwachten dat hij in conditie is en jijzelf een papzak bent. En dit is meestal toch het geval...

Zelfs ik vind mijzelf lichtelijk egocentrisch. Naast de paarden en het naar school fietsen, doe ik namelijk niks aan mijn conditie.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:44

mijn mening is als je meer dan 80 kilo bent dat je niet meer of fjorden haflingers enzo moet gaan zitten tot de 100 kilo kan je best nog op een fries of trekpaarden gaan zitten.

Zelf kom ik niet eens in de buurt van overgewicht dus kan wel mijn mening geven maar of die goed is idk XD

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:49

Wat ik vaak zie en hoor is dat koudbloeden vaak stevig gebouwd zijn en dus meer kunnen dragen. Echter vergeten ze vaak dat die paarden vaak ook veel te dik zijn en dus hun eigen overgewicht mee slepen en dan ook nog een ruiter. Het overgewicht van een paard wordt niet meegerekend merk ik in heel veel reacties. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik niet alles gelezen heb maar het is wel wat mij enorm stoort.
Een paard met overgewicht met daarop een "grote" ruiter moet dus enorm veel extra gewicht op zijn gewrichten dragen.
Ook bij koudbloeden die stevig gebouwd zijn hoort men gewoon de ribben te kunnen voelen en flanken te kunnen zien.
Het lijkt er vaak op dat dat wordt weggewuifd..! Voor het plaatje LIJKT het in verhouding maar voor het paard extra zwaar.

Waar ik mij ook aan stoor is dat de jonge paarden die net ingereden worden direct belast worden met veel gewicht. Natuurlijk willen mensen graag rijden (begrijpelijk want het is geweldig!) maar die spieren en gewrichten zijn daar nog niet klaar voor.
Dat geld ook voor mensen van 100 kilo met een goed BMI.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:53

Pandameisje schreef:
mijn mening is als je meer dan 80 kilo bent dat je niet meer of fjorden haflingers enzo moet gaan zitten tot de 100 kilo kan je best nog op een fries of trekpaarden gaan zitten.

Zelf kom ik niet eens in de buurt van overgewicht dus kan wel mijn mening geven maar of die goed is idk XD

Op een fries??? no way!!!! en waarom zou je met 100 kilo op een trekpaard gaan zitten... gewoon NIET doen!

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:55

als een trekpaard 1.80 en 1000 kg weegt. zou in theorie best iemand van 90-100 kilo erop kunnen.
maar dan nog denk ik dat het niet goed voor de rug is.