Sizzle schreef:Tja, als het aan het paard lag zat er helemaal niemand op. Dus dat is nogal een bijzondere redenatie.
Heb jij aanwijzingen dat het een of het ander voor verhoogde stress zorgt?
Correcte stelling, dus laten we ernaar streven dat de drukken die we gebruiken zo miniem mogelijk zijn ten alle tijden zonder dat we de tools verliezen die nodig zijn om het paard degelijk te berijden.
Het zijn geen aanwijzingen, het zijn wetenschappelijk vastgestelde effecten, die ik in mijn initiële post heb aangereikt:
Bekijk daarom nog eens de tabel uit het onderzoek van Van Borstel nog eens goed:

In termen van de effecten rond rideability als overall personality vormt de 'mean tension' veruit de grootste factor: een correlatiecoëfficiënt (influencen heeft een maximum waarde van -1 tot 1, deze maximale waarden willen zeggen dat alle stress door de betrokken factor zou verklaard zijn) van respectievelijk -0,37 en -0,51 op de gecombineerde rijbaarheids- en gedragsmetingen. Het volgende effect was de random variabiliteit in de teugelvoering (een effect dat lijkt gepaard gaan met het rijden met een aangehouden druk: zie de grafiek van Clayton, 2005) met -0,20 en -0,28. De maximum rein tensions (die naar mijn mening ook te hoog waren) staan echter slechts op de derde plaats: -0,14 en -0,25.
De effecten van een 'mean rein tension' zijn dus duidelijk groot. Deze mean rein tensions in deze studie startte van 9,1N gemiddeld in één meetstation tot gemiddeld 21,7 in het hoogste meetstation (dat komt overeen met een drukequivalent net onder 1kg tot net boven 2kg). In vergelijking met het onderzoek zijn dat lage waarden (dus eerder aan de lage kant voor mensen die volgens de FN Richtlinien rijden of een aanverwante methode).
Het artikel van McGreevy en McLean (2009) legt overigens uit , op basis van een hele reeks aan studies, hoe aversieve stimuli dienen gebruikt te worden. Ik zal uit dit artikel iets uitgebreider citeren:
Conditioneren:
Citaat:
In horse training, achieving stimulus control of
the basic locomotory responses involves negative reinforcement
(Warren-Smith et al., 2005, 2007; Warren-Smith and
McGreevy, 2007, 2008), and the following steps have been
proposed to achieve this (McLean, 2005):
1. The response to be trained is ‘targeted’ by the trainer. It
is important that only the targeted behavior results in the
removal of pressure/discomfort.
2. The pressure (aversive stimulus) should be increased
during the ‘incorrect’ behavior. During this phase, the
pressure must not fluctuate or decrease because this constitutes
a lowering of pressure and thus could be perceived
as reinforcing. The pressure is increased until
the targeted response emerges.
3. If intermittent pressures are used (such as nudging by
the rider’s legs or tapping with a dressage whip) there
should be no gaps greater than one second so that the
horse does not perceive this transient relief as
reinforcing.
4. At the onset of the targeted response, the aversive stimulus
should be removed immediately. Removal of the
aversive stimulus must be absolutely contingent on the
onset of the ‘correct’ behavior.
het gevolg van aangehouden aversieve stimuli (druk dus):
Citaat:
Experimental neurosis
We have seen that gaining control over aversive stimuli is
of vital importance to animals. When such control is
thwarted, the animal’s well-being is threatened and neurosis
may develop. Hence, extra care must be taken when
training animals using aversive stimuli because of animals’
imperative to achieve control over such stimuli. Solomon
(1964) showed that maladaptive behavior arises when:
1. there are sustained raised levels of arousal;
2. the aversive stimulus is unpredictable;
3. the aversive stimulus is uncontrollable; and
4. the aversive stimulus is inescapable.
In geval van hoge aangehouden druk:
Citaat:
Learned helplessness
When animals are exposed repeatedly to pain in the form of
sustained, highly aversive stimuli, conditions such as
experimental neurosis may escalate so that the animal
loses all active control. When the highly aversive stimulus
is totally inescapable, learned helplessness may set in. The
important distinction here is that the animal no longer tries
to cope; it gives up and becomes dull
.
'learned helpnessness' is eerst aangetoond voor honden, waar is aangetoond:
Citaat:
Learned helplessness was first identified by Seligman
and Maier (1967) and Maier et al. (1969) as a result of their
experiments with dogs. These animals showed a deterioration
of cognitive, emotional and motivational attributes after
repeated exposure to inescapable aversive stimuli.
met betrekking tot paarden:
Citaat:
Learned helplessness in horses remains unresearched
and subject to considerable speculation at this stage.
However, several researchers have identified the possibility
(O¨ dberg, 1987; Lieberman, 1993; O¨ dberg and Bouissou,
1999). It is likely that some behavioral responses exhibited
by the domestic horse are indeed examples of learned helplessness.
McLean and McGreevy (2004) pointed out that although
many horse people assume the loss of sensitivity in
horses with ‘hard mouths’ and ‘dead sides’ is the result of
accumulated scar tissue, it is more likely to reflect habituation.
Just where this habituation emerges on the continuum
that terminates in learned helplessness is not clear.
Hoewel nog niet met zekerheid aangetoond, waarschuwen de auteurs voor 'learned helpnessness':
Citaat:
However,
the practice of using contradictory acceleration and
deceleration signals simultaneously and indeed delivering
these signals via amplifiers such as the (lever-action)
curb-bit and rowelled spurs make the horse a likely candidate
for learned helplessness. Learned helplessness would
show up only after the failure of active coping mechanisms
such as bucking and hyper-reactivity. Established learned
helplessness may compromise horse welfare because an animal
in this state has undergone a critical loss of control of
its environment (Webster, 1994).
Hier wordt zonder twijfel gedoeld op methodes die een aangehouden terugwerkende druk voorstaan, zoals de FN Richtlinien of de LDR methode.
Met betrekking tot de aversieve stimuli besluiten de auteurs:
Citaat:
Because of their reliance on stimuli that have their basis
in aversiveness, horse trainers should be very careful to
ensure that the cues and pressures they use result in
consistent learned responses and that these operant contingencies
do not change throughout the animal’s life. The
prevalence of hyper-reactivity and dullness among trained
horses suggests that at least some training methodologies
pay scant regard to the maintenance of consistent operant
contingencies throughout the horse’s life. For example, in
some dressage training systems, self-carriage (that implies
the absence of aversive pressure) is seen as a phenomenon
that may take years to develop. This suggests that the
importance of the reinforcement component of negative
reinforcement is either ignored or not understood.
Dit is een niet mis te begrijpen conclusie voor iedere beoefenaar van dressuur, namelijk de noodzaak om te steunen op conditionering via aversieve stimuli. (overigens voor de slechte verstaander: the reinforcement component = wegvallen van druk)
Ik hoop dat deze bijkomende citaten aantonen dat we hier niet meer spreken over zomaar aanwijzingen, maar effecten die reeds duidelijk bewezen en goed begrepen zijn. De effecten die hier worden besproken zijn overigens ook niet de minste, dus enige bekommernis over de uitvoering van druk, lijkt mij toch wel aan de orde.