Het grote probleem van Anlehnung volgens de FN Richtlinien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:11

Cherie78,
Dat wat ik geleerd heb in de jaren 60 was géén Franse Dressuur, maar ook geen Duitse.
NL heeft zijn eigen methode ontwikkeld, gebaseerd op de Franse.
Kijk naar het FEI art, dat is er bij mij ingedramd, Décarpentry.
Ik schat het in als een mengsel van Frans met Duitse methodiek.

Denk ook dat mensen vaak iets anders zeggen dan dat ze doen.
(An ky bijvoorbeeld houdt hééél veel van paarden :) )
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-09-15 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:13

Simpelman schreef:
Cherie78,
Dat wat ik geleerd heb in de jaren 60 was géén Franse Dressuur, maar ook geen Duitse.

De nederlandse dressuur was in de jaren '60 omgevormd tot de wedstrijdsport.
Dit is voor een ieder gewoon na te lezen in de Handleiding.

Simpelman, Treffers gaat uit van een meerdere spanning op de teugels genomen door het paard bij aanleuning
Dit is bv niet te rijmen met onderzoeken zoals aangehaald door XavierB

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 17:39

Simpelman schreef:
XavierB schreef:
Ik beoog persoonlijk nooit een directe inwerking voor alle duidelijkheid. In het geval van een trensbit kan ik soms met een quasi rechte teugel rijden (hoewel die eigenlijk ook een lichte inbuiging heeft). Daar tolereer ik soms een zeer lichte extra druk (ik beoog ze dus niet en ik stel ze niet als 'standaard') omdat het paard nog niet geconditioneerd is om op de lichtste signalen te reageren en omdat de druksignalen op dat punt vaak duidelijk moeten verhoogd worden om de correcte buiging te garanderen. In een dergelijke fase zou ik immers (nogmaals bij sommige paarden) het contact kunnen verliezen.

Niettemin blijft mijn streefdoel, zelfs bij een trensbit, om de druk in de mond te herleiden naar het gewicht van teugels en bit, weliswaar met behoud van contact op het bit en waarvoor dat contact moet dienen.

Niettemin streef ik ernaar om

Het doel van de aangenomen teugel is het de halslengte te begrenzen om daarmee de houding van het paard te bepalen.
De relatieve houding die men in de (NL ;) ) KD in iedere gang nastreeft is de houding van een gezond, fit energiek paard dat zich op zijn mooist laat zien.
Een paard onder het ruitergewicht zal die houding vrijwel nooit uit zichzelf aannemen, dat moet hij leren.
Heeft hij dat eenmaal geleerd dan merken we dat hij het prettig vindt om zich zo te bewegen/gedragen... temeer onder de bescherming van zijn strekere koppelgenoot op zijn rug voelt hij zich sterker/zekerder/moediger. Hij gaat die houding zelf opzoeken.

Leuk voorbeeld:

[ Video ]

Leuk filmpje,

wat vind je trouwens van Josh Lyons? Ik heb al veel van hem gezien, maar ik ken zijn methode niet zo goed. Ik begrijp dat hij ook vaak wordt gezien binnen de 'natural horsemanship' beweging. Ik heb wel een aantal bedenkingen bij het fysieke aspect van zijn rijden, die veeleer Texas Cowboy method en hedendaags reining aandoet. Zeker tijdens de spins komt dat prominent tot uiting, waar het paard de vertikale loodlijn volgens mij te fel overschrijdt.

In dat opzicht vind ik de vaquero horsemanship veel boeiender:

Even wat duiding: dit filmpje toont Buck Brannaman met een paard dat ongeveer iets halfweg zijn opleiding is (hij is nog in de zogenaamde 'two reins'). Wanneer Buck spreekt over bridling-up dan wil dat zeggen verzameling (is een buckarroo/vaquero term eigen aan die paardentraditie). Niettemin is zijn heel verfijnde teugelwerking uiterst interessant (merk de snelle afwisseling: voor iedere stap die het paard lateraal zet wordt een licht signaal naar vooral de bosal gegeven, waarna de druk terug wegvalt). Het spade bit wordt licht gevoerd wanneer het paard dreigt zijn verzameling te verliezen. (een volledig opgeleid bridle horse behoeft de direct rein niet meer voor de stappen, maar dient dit te doen puur op basis van de 'aanleuning' van de supporting rein).

Manolo Mendez is iemand die mij wel bekend is, maar die ik nog niet specifiek heb bestudeerd. Mag ik trouwens vragen, Simpleman: wat vind je van zijn teugelvoering?

Een andere vraag, die eigenlijk niet in dit topic past, maar ik even terloops wil stellen: wat vind je van deze idee van appuyement (die uiterst lateraal wordt uitgevoerd)? In hoeverre dient appuyement de travers op een diagonaal benaderen? Volgens mij kunnen ze beide een nut hebben (ik zie het in zekere zin als hetzelfde verschil tussen de 'three track' en 'four track' travers). Maar misschien vereist dat een afzonderlijk topic.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:41

Simpelman schreef:
XavierB schreef:
Ik beoog persoonlijk nooit een directe inwerking voor alle duidelijkheid. In het geval van een trensbit kan ik soms met een quasi rechte teugel rijden (hoewel die eigenlijk ook een lichte inbuiging heeft). Daar tolereer ik soms een zeer lichte extra druk (ik beoog ze dus niet en ik stel ze niet als 'standaard') omdat het paard nog niet geconditioneerd is om op de lichtste signalen te reageren en omdat de druksignalen op dat punt vaak duidelijk moeten verhoogd worden om de correcte buiging te garanderen. In een dergelijke fase zou ik immers (nogmaals bij sommige paarden) het contact kunnen verliezen.

Niettemin blijft mijn streefdoel, zelfs bij een trensbit, om de druk in de mond te herleiden naar het gewicht van teugels en bit, weliswaar met behoud van contact op het bit en waarvoor dat contact moet dienen.

Niettemin streef ik ernaar om

Het doel van de aangenomen teugel is het de halslengte te begrenzen om daarmee de houding van het paard te bepalen.
De relatieve houding die men in de (NL ;) ) KD in iedere gang nastreeft is de houding van een gezond, fit energiek paard dat zich op zijn mooist laat zien.
Een paard onder het ruitergewicht zal die houding vrijwel nooit uit zichzelf aannemen, dat moet hij leren.
Heeft hij dat eenmaal geleerd dan merken we dat hij het prettig vindt om zich zo te bewegen/gedragen... temeer onder de bescherming van zijn strekere koppelgenoot op zijn rug voelt hij zich sterker/zekerder/moediger. Hij gaat die houding zelf opzoeken.

Leuk voorbeeld:

[ Video ]

Maar waarvoor is het dan nodig die "druk" erop te houden? Als het paard doet wat je wil, die gewenste houding aanneemt kan je hem toch prima leren dat het de bedoeling is die houding aan te houden tot er anders wordt gezegd?
Dat gebeurd bij de andere zaken toch ook, je legt uit wat je bedoeld, hangt er een "cue" aan en laat het paard met rust zolang hij dat doet voor een bepaalde periode.

Waarom is het bij vrijwel alle andere zaken zo dat het beter is om niet aan micromanaging te doen, het paard ook eigen verantwoordelijkheid te geven omdat je zo tot harmonieuze samenwerking komt ipv tot afgestompte robotjes, maar is het hier wel nodig om aan micromanaging te doen?

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 17:44

Overigens ook bedankt voor de referenties Simpleman en cherie. Ik zal eens bekijken of ik die bronnen ergens kan terugvinden.

Het is inderdaad merkwaardig hoe wijdverspreid de Franse methode was voor het aanbreken van de sportdressuur. Zo had ze volgens Etienne Saurel de école d'équitation tevens een prominente invloed op de Iberische cavalerieën en de Amerikaanse cavalerie (tot mijn grote schande weet ik niet tot op welke hoogte de Belgische cavalerie hierdoor ook werd beïnvloed).

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:54

Ik vind Buck Brannaman een briljant ruiter, er zitten er weinig zo gebalanceerd op het paard. Maar vanuit een dressuur technisch oogpunt loopt Rebel (het paard in kwestie) zelden echt correct Over het algemeen gebroken op de derde wervel. Een euvel waar veel bridle horses tegen aan lopen mijn inziens. Daar in tegen zijn de meeste bridle horses wel een stuk scherper aan de hulp

Ter illustratie :

Daarbij dient de kanttekening geplaatst te worden dat de volledige opleiding van het paard gereden wordt met signaal optoming, de prikkel van de mecate op de hals is al een signaal.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 18:18

jannico schreef:
Ik vind Buck Brannaman een briljant ruiter, er zitten er weinig zo gebalanceerd op het paard. Maar vanuit een dressuur technisch oogpunt loopt Rebel (het paard in kwestie) zelden echt correct Over het algemeen gebroken op de derde wervel. Een euvel waar veel bridle horses tegen aan lopen mijn inziens. Daar in tegen zijn de meeste bridle horses wel een stuk scherper aan de hulp

Ter illustratie :
[ Video ]

Daarbij dient de kanttekening geplaatst te worden dat de volledige opleiding van het paard gereden wordt met signaal optoming, de prikkel van de mecate op de hals is al een signaal.

Ik begrijp wat je bedoelt. Het paard valt duidelijk achter het bit op sommige momenten (ik weet echter niet hoe oud rebel hier precies is, op de seven clinics is hij nog maar zes jaar oud, dus idd nog in volle opleiding). Niettemin loopt hij op andere momenten wel op de vertikale. Buck benadrukt zelf overigens ook dat de buiging ter hoogte van de eerste halswervel dient te zijn en ik krijg zelfs de indruk dat hij in dit filmpje daar specifiek op aan het werken is met zijn 'soft feel' (in principe demi arret). Mocht ik al enige kritiek mogen formuleren op Buck, dan denk ik dat hij iets te snel is overgeschakeld naar de two reins met Rebel. Hier zou even het laten uitstrekken (voorwaarts neerwaarts, allongement) misschien ook behulpzaam zijn. Wat denk jij Jannico?

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 18:58

cherie78 schreef:
Simpelman schreef:
Cherie78,

De nederlandse dressuur was in de jaren '60 omgevormd tot de wedstrijdsport.
Dit is voor een ieder gewoon na te lezen in de Handleiding.

Simpelman, Treffers gaat uit van een meerdere spanning op de teugels genomen door het paard bij aanleuning
Dit is bv niet te rijmen met onderzoeken zoals aangehaald door XavierB

Deze discussie had ik even gemist.

Ik ken de Nederlandse methode niet, maar ik hoop er mij verder in te kunnen verdiepen. Niettemin: kan het zijn dat een combinatie van beide factoren aan het werk is? (dat is eigenlijk ook wat je in Steinrbecht leest, hoewel Steinbrecht uiteindelijk ook een gebogen teugel beoogt op het hoogste niveau (er is één tekening in Das Gymnasium die dat duidelijk weergeeft, maar daarvoor komt er nog een uitgebreidere post voor zij die ze willen lezen): men neemt een aangehouden teugeldruk aan, maar daarboven werkt men conditionerend in op de bithulpen? Kan jij dit even duiden, Simpleman

Cherie, aangezien jij blijkbaar het werk van Treffers hebt gelezen en wellicht liggen hebt, zou je even het fragment van toepassing kunnen citeren (als je daar tijd voor hebt)?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:26

Het is een stuk van ongeveer 3 bladzijden waarin H. Treffers het begrip "aanleuning" uitlegt.

Ter verduidelijking; Treffers gaat wel uit van een "aanleuning" vanuit het paard.
Het verschil tussen; "aanraken" en "aangeraakt worden"

Het citaat staat op blz 107
"Uit deze overgave aan de ruiter ontstaat de eenwording in beweging van hoofd en hals van het paard met hand en arm van de ruiter.
Dit gaat gepaard met een meerdere spanning in de teugel die uitgaat van het paard en die door de ruiter in de hand wordt gevoeld en door hem moet worden aangenomen.
Aanleuning is eigenlijk van psychische aard en heeft vertrouwen ten grondslag.
De instelling van het paard op de ruiter is het meest volmaakt als het paard aanleuning heeft genomen"

Op zich is dit natuurlijk heel vriendelijk en iets wat dan eigenlijk veraf staat van allerlei hulpteugels etc.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 19:53

cherie78 schreef:
Het is een stuk van ongeveer 3 bladzijden waarin H. Treffers het begrip "aanleuning" uitlegt.

Ter verduidelijking; Treffers gaat wel uit van een "aanleuning" vanuit het paard.
Het verschil tussen; "aanraken" en "aangeraakt worden"

Het citaat staat op blz 107
"Uit deze overgave aan de ruiter ontstaat de eenwording in beweging van hoofd en hals van het paard met hand en arm van de ruiter.
Dit gaat gepaard met een meerdere spanning in de teugel die uitgaat van het paard en die door de ruiter in de hand wordt gevoeld en door hem moet worden aangenomen.
Aanleuning is eigenlijk van psychische aard en heeft vertrouwen ten grondslag.
De instelling van het paard op de ruiter is het meest volmaakt als het paard aanleuning heeft genomen"

Op zich is dit natuurlijk heel vriendelijk en iets wat dan eigenlijk veraf staat van allerlei hulpteugels etc.

Dat is inderdaad klaarblijkelijk hetzelfde dan wat de FN Richtlinien beogen en daarop gelden dezelfde kritieken als ik initieel heb geformuleerd. Niettemin, staat er ergens verder iets over hoe de hand moet gevoerd worden. Steinbrecht (die overigens nergens letterlijk spreekt over een vermeerdering van druk in de teugel, maar pin me daar nog niet op vast), verklaart dat op eenzelfde manier, maar zal iets later wel spreken over diverse handvoeringen (waarmee hij op een conditionerend effect duidt). Is een dergelijke notie ook aanwezig in de Treffers?

Wat mij wel vaak stoort in dergelijke methodes is het concept van het 'zoekende paard'. Hoewel sommige mensen die wellicht oprecht geloven, is de realiteit dat een paard zich simpelweg strekt. Lag het aan het paard, dan had die liever geen enkele vorm van druk. Niettemin wordt hij enerzijds aangezet tot strekking, terwijl anderzijds een druk in de mond wordt aangehouden die, indien deze niet conditionerend wordt gebruikt, maar enkel een mechanisch inwerkend effect beoogt. Ik kan niet met zekerheid stellen dat Treffers dit hier ook betoogt (daarvoor moet ik het werk zelf lezen), de FN Richtlinien in ieder geval wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:00

Tja, als het aan het paard lag zat er helemaal niemand op. Dus dat is nogal een bijzondere redenatie.

Heb jij aanwijzingen dat het een of het ander voor verhoogde stress zorgt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:26

Sizzle schreef:
Tja, als het aan het paard lag zat er helemaal niemand op. Dus dat is nogal een bijzondere redenatie.

Dat zal per paard heel verschillend zijn. Ik denk niet dat een paard dat z'n begeleider sommeert om op te stappen, daar veel stress van heeft.
Maar evengoed kan ik me voorstellen dat paarden die in hun basis niet goed zijn opgeleid, daar juist wel heel veel stress van hebben en daar ook moeilijk vanaf kunnen komen.

Mungbean

Re: Het grote probleem van Anlehnung volgens de FN Richtlinien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:29

Je maar het gaat xavier blijkbaar puur het verschil tussen een contact verbinding of los-vast verbinding.
Ik zou zeggen: start een proef.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:43

XavierB schreef:
jannico schreef:

Ter illustratie :
[ Video ]

Ik begrijp wat je bedoelt. Het paard valt duidelijk achter het bit op sommige momenten (ik weet echter niet hoe oud rebel hier precies is, op de seven clinics is hij nog maar zes jaar oud, dus idd nog in volle opleiding). Niettemin loopt hij op andere momenten wel op de vertikale. Buck benadrukt zelf overigens ook dat de buiging ter hoogte van de eerste halswervel dient te zijn en ik krijg zelfs de indruk dat hij in dit filmpje daar specifiek op aan het werken is met zijn 'soft feel' (in principe demi arret). Mocht ik al enige kritiek mogen formuleren op Buck, dan denk ik dat hij iets te snel is overgeschakeld naar de two reins met Rebel. Hier zou even het laten uitstrekken (voorwaarts neerwaarts, allongement) misschien ook behulpzaam zijn. Wat denk jij Jannico?

Ik ben van mening dat de soft feel zeker niet gelijk te stellen is aan de demi arret. De demi arrent kent enige variatie in uitvoering en doel maar kenmerkend is de hand die omhoog gaat.

bij een soft feel is er meer druk (hoe weinig Een goede Bridle horseman ook wenst te gebruiken) op de bars door het naar achter halen van de hand. Daarnaast sluit de soft feel de poll zonder dat daarbij de basis van de nek perse aan mee veranderd. Bridling up is in mijn optiek ook niet gelijk aan de verzameling die nagestreefd wordt door een dressuur ruiter.

Het verlengen van de hals (voorwaarts en neerwaarts) ben ik alleen tegen gekomen bij Bill Dorrance in de snaffle en bosal. Gezien de wijze waarop de spade functioneert en het doel waarmee bridle horses getrained worden lijkt het me ook niet echt gewenst Martin Black heeft mij met minder woorden zoiets geantwoord toen ik dit vroeg

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:43

Bowen schreef:
Maar waarvoor is het dan nodig die "druk" erop te houden? Als het paard doet wat je wil, die gewenste houding aanneemt kan je hem toch prima leren dat het de bedoeling is die houding aan te houden tot er anders wordt gezegd?
Dat gebeurd bij de andere zaken toch ook, je legt uit wat je bedoeld, hangt er een "cue" aan en laat het paard met rust zolang hij dat doet voor een bepaalde periode.

Waarom is het bij vrijwel alle andere zaken zo dat het beter is om niet aan micromanaging te doen, het paard ook eigen verantwoordelijkheid te geven omdat je zo tot harmonieuze samenwerking komt ipv tot afgestompte robotjes, maar is het hier wel nodig om aan micromanaging te doen?

Er is geen druk!
Er is geen druk!
Mensen die met druk op de teugels rijden kunnen niet rijden of het zijn GPers die meer uit hun paard willen persen dan dat het aan kan.

Heb je wel eens paren dansen gedaan?
Engelse wals, tango?
Zo ja, daar zit een deel van je antwoord.
Zo nee, probeer eens, is leuk en heeft veel met dressuur rijden te maken. :)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-09-15 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:53

XavierB schreef:
Wat mij wel vaak stoort in dergelijke methodes is het concept van het 'zoekende paard'. Hoewel sommige mensen die wellicht oprecht geloven, is de realiteit dat een paard zich simpelweg strekt. Lag het aan het paard, dan had die liever geen enkele vorm van druk. Niettemin wordt hij enerzijds aangezet tot strekking, terwijl anderzijds een druk in de mond wordt aangehouden die, indien deze niet conditionerend wordt gebruikt, maar enkel een mechanisch inwerkend effect beoogt. Ik kan niet met zekerheid stellen dat Treffers dit hier ook betoogt (daarvoor moet ik het werk zelf lezen), de FN Richtlinien in ieder geval wel.

Inderdaad het is het het paard dat zich strekt, maar verleng je de teugel met 10cm dan strekt hij zich weer tot aan het bit, verleng je de teugel dan weer met 10cm dan strekt hij zich weer, net zolang tot er niet meer verder te strekken is, hij volgt het bit.
Nu het wonder, gooi de teugel los en na korte tijd loopt hij met de hals op de horizontale lijn en een stijve rug.
Kennelijk heeft het paard aaangevoeld dat het aanleuning nemen hem een voordeel oplevert, namelijk alles gaat nu gemakkelijker, soepeler, het ruitergewicht stoort minder.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 21:04

Sizzle schreef:

Correcte stelling, dus laten we ernaar streven dat de drukken die we gebruiken zo miniem mogelijk zijn ten alle tijden zonder dat we de tools verliezen die nodig zijn om het paard degelijk te berijden.

Het zijn geen aanwijzingen, het zijn wetenschappelijk vastgestelde effecten, die ik in mijn initiële post heb aangereikt:

Bekijk daarom nog eens de tabel uit het onderzoek van Van Borstel nog eens goed:

Afbeelding

In termen van de effecten rond rideability als overall personality vormt de 'mean tension' veruit de grootste factor: een correlatiecoëfficiënt (influencen heeft een maximum waarde van -1 tot 1, deze maximale waarden willen zeggen dat alle stress door de betrokken factor zou verklaard zijn) van respectievelijk -0,37 en -0,51 op de gecombineerde rijbaarheids- en gedragsmetingen. Het volgende effect was de random variabiliteit in de teugelvoering (een effect dat lijkt gepaard gaan met het rijden met een aangehouden druk: zie de grafiek van Clayton, 2005) met -0,20 en -0,28. De maximum rein tensions (die naar mijn mening ook te hoog waren) staan echter slechts op de derde plaats: -0,14 en -0,25.

De effecten van een 'mean rein tension' zijn dus duidelijk groot. Deze mean rein tensions in deze studie startte van 9,1N gemiddeld in één meetstation tot gemiddeld 21,7 in het hoogste meetstation (dat komt overeen met een drukequivalent net onder 1kg tot net boven 2kg). In vergelijking met het onderzoek zijn dat lage waarden (dus eerder aan de lage kant voor mensen die volgens de FN Richtlinien rijden of een aanverwante methode).

Het artikel van McGreevy en McLean (2009) legt overigens uit , op basis van een hele reeks aan studies, hoe aversieve stimuli dienen gebruikt te worden. Ik zal uit dit artikel iets uitgebreider citeren:

Conditioneren:

Citaat:
In horse training, achieving stimulus control of
the basic locomotory responses involves negative reinforcement
(Warren-Smith et al., 2005, 2007; Warren-Smith and
McGreevy, 2007, 2008), and the following steps have been
proposed to achieve this (McLean, 2005):
1. The response to be trained is ‘targeted’ by the trainer. It
is important that only the targeted behavior results in the
removal of pressure/discomfort.
2. The pressure (aversive stimulus) should be increased
during the ‘incorrect’ behavior. During this phase, the
pressure must not fluctuate or decrease because this constitutes
a lowering of pressure and thus could be perceived
as reinforcing. The pressure is increased until
the targeted response emerges.
3. If intermittent pressures are used (such as nudging by
the rider’s legs or tapping with a dressage whip) there
should be no gaps greater than one second so that the
horse does not perceive this transient relief as
reinforcing.
4. At the onset of the targeted response, the aversive stimulus
should be removed immediately. Removal of the
aversive stimulus must be absolutely contingent on the
onset of the ‘correct’ behavior
.

het gevolg van aangehouden aversieve stimuli (druk dus):

Citaat:
Experimental neurosis
We have seen that gaining control over aversive stimuli is
of vital importance to animals. When such control is
thwarted, the animal’s well-being is threatened and neurosis
may develop. Hence, extra care must be taken when
training animals using aversive stimuli because of animals’
imperative to achieve control over such stimuli. Solomon
(1964) showed that maladaptive behavior arises when:
1. there are sustained raised levels of arousal;
2. the aversive stimulus is unpredictable;
3. the aversive stimulus is uncontrollable; and
4. the aversive stimulus is inescapable.

In geval van hoge aangehouden druk:

Citaat:
Learned helplessness
When animals are exposed repeatedly to pain in the form of
sustained, highly aversive stimuli, conditions such as
experimental neurosis may escalate so that the animal
loses all active control. When the highly aversive stimulus
is totally inescapable, learned helplessness may set in. The
important distinction here is that the animal no longer tries
to cope; it gives up and becomes dull
.

'learned helpnessness' is eerst aangetoond voor honden, waar is aangetoond:

Citaat:
Learned helplessness was first identified by Seligman
and Maier (1967) and Maier et al. (1969) as a result of their
experiments with dogs. These animals showed a deterioration
of cognitive, emotional and motivational attributes after
repeated exposure to inescapable aversive stimuli.

met betrekking tot paarden:

Citaat:
Learned helplessness in horses remains unresearched
and subject to considerable speculation at this stage.
However, several researchers have identified the possibility
(O¨ dberg, 1987; Lieberman, 1993; O¨ dberg and Bouissou,
1999). It is likely that some behavioral responses exhibited
by the domestic horse are indeed examples of learned helplessness.
McLean and McGreevy (2004) pointed out that although
many horse people assume the loss of sensitivity in
horses with ‘hard mouths’ and ‘dead sides’ is the result of
accumulated scar tissue, it is more likely to reflect habituation.
Just where this habituation emerges on the continuum
that terminates in learned helplessness is not clear.

Hoewel nog niet met zekerheid aangetoond, waarschuwen de auteurs voor 'learned helpnessness':

Citaat:
However,
the practice of using contradictory acceleration and
deceleration signals simultaneously and indeed delivering
these signals via amplifiers such as the (lever-action)
curb-bit and rowelled spurs make the horse a likely candidate
for learned helplessness
. Learned helplessness would
show up only after the failure of active coping mechanisms
such as bucking and hyper-reactivity. Established learned
helplessness may compromise horse welfare because an animal
in this state has undergone a critical loss of control of
its environment (Webster, 1994).

Hier wordt zonder twijfel gedoeld op methodes die een aangehouden terugwerkende druk voorstaan, zoals de FN Richtlinien of de LDR methode.

Met betrekking tot de aversieve stimuli besluiten de auteurs:

Citaat:
Because of their reliance on stimuli that have their basis
in aversiveness, horse trainers should be very careful to
ensure that the cues and pressures they use result in
consistent learned responses and that these operant contingencies
do not change throughout the animal’s life. The
prevalence of hyper-reactivity and dullness among trained
horses suggests that at least some training methodologies
pay scant regard to the maintenance of consistent operant
contingencies throughout the horse’s life. For example, in
some dressage training systems, self-carriage (that implies
the absence of aversive pressure) is seen as a phenomenon
that may take years to develop. This suggests that the
importance of the reinforcement component of negative
reinforcement is either ignored or not understood
.

Dit is een niet mis te begrijpen conclusie voor iedere beoefenaar van dressuur, namelijk de noodzaak om te steunen op conditionering via aversieve stimuli. (overigens voor de slechte verstaander: the reinforcement component = wegvallen van druk)

Ik hoop dat deze bijkomende citaten aantonen dat we hier niet meer spreken over zomaar aanwijzingen, maar effecten die reeds duidelijk bewezen en goed begrepen zijn. De effecten die hier worden besproken zijn overigens ook niet de minste, dus enige bekommernis over de uitvoering van druk, lijkt mij toch wel aan de orde.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:29

Treffers benoemt ook, dat er verschil is in de spanning op de teugel door het paard zelf aangenomen (aanleuning) of spanning op de teugel die afkomstig is van/door het paard door tegen de teugel in te gaan (verzet).
Letterlijk "Het spreekt vanzelf dat niet iedere van het paard uitgaande spanning in de teugel "aanleuning" genoemd kan worden. Een paard dat tegen de teugel ingaat, zich spant tegen de teugel of erop gaat "hangen", heeft weliswaar meer spanning in de teugel gemaakt, maar natuurlijk is dat geen aanleuning doch verzet"
Verder staat er nog te lezen dat de aanleuning nimmer "hard", doch steeds veerkrachtig is.
De aanleuning is onafhankelijk van de houding van het paard en kan door het paard (ik interpreteer "hem" als het paard) zowel met korte als lange hals genomen worden.
Ook wordt het nemen van aanleuning ook genoemd als "het aannemen van het bit.
Treffers maakt ook nog een verschil in rijkunstige uitdrukkingen zoals "aan de teugel stellen" of "op de hand brengen", maar dat zijn actie's vanuit de ruiter, alhoewel nauw verbonden aan "aanleuning".
Wel stelt Treffers; "als het paard aanleuning neemt, blijft het vrij zelf te bepalen welke houding het zal aannemen.

Ik heb niet kunnen lezen dat de druk door het paard of ruiter, ergens hoe dan ook verloren gaat.
Wel stelt Treffers nog; "dat het paard het bit kan loslaten, zich oprolt of achter de teugel kruipt, dit niet gecorrigeerd mag worden door de ruiter, maar dat het herstel van de aanleuning van het paard moet uitgaan.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 21:30

@ Simpleman: inderdaad een absoluut losse teugel resulteert in geen contact meer (daarom dat ik mij ernstige vragen stel bij heel wat Natural Horsemanship propgramma's).

Kan je trouwens ook nog eens reageren mbt Treffers (wat Cherie aanhaalde), want dat lijkt dan niet onmiddellijk overeenkomen met jouw idee van geen druk? Of mis ik iets?

@Jannico:

Zoals je al hebt gemerkt, ik bekommer mij niet zozeer om wat dressuur (en dan vooral dressuursport) voorstaat in termen van expressie of vorm, mij gaat het om de onderliggende kwaliteiten en principes. Wanneer je op die manier denkt dan zijn er heel wat gelijkenissen tussen beide (zeker als je alle dressuurmethoden en zeker traditionele dressuur in beschouwing neemt).

mbt soft feel: de soft feel heeft geen uniforme uitvoering: zij is steeds verbonden aan welke buiging je moet bewerkstellen vanuit de basisconditie van het paard. Trouwens in een eenhandige voering kan die enkel maar door een opwerkende kracht worden aangevraagd. Ik heb deze zomer een studente van Paul Dietz aan het werk gezien en zij werkt vrijwel enkel opwaarts (heel Frans ogend). Wanneer je naar Buck kijkt varieert hij enorm in welke soft feel hij toepast. Ter zake raad ik zeker de Brannaman collectie aan (die is vooral interessant voor gevorderden, want hij raast er echt door).

Daarenboven is het belangrijk op te merken dat dressuurmethodes verschillen in hoe de demi-arret moet worden aangenomen (ook hier is er een pertinent verschil tussen Duitse en Franse methode). In die zin is vaquero horsemanship zeer interessant, want die leert dat beide kunnen afhankelijk van het paard.

mbt bridling up: voor mij is verzameling een kwaliteit, geen standaard expressie of vorm, het is de kwaliteit waarbij het paard meer gewicht op de achterhand draagt. Dit principe is duidelijk aanwezig bij vaqueros (ze hebben het trouwens nodig voor hun 'turns' in het koewerk, mochten hun paarden niet verzamelen tijdens het ropen, dan zouden ze met hun schmickel op de grond kletsen). Ter zake heb ik trouwens een heel mooie afbeelding die een arret uit een zestiende eeuws dressuurwerk Jeremisas Schemels von Augsburg en de halt zoals afgebeeld op een negentiende eeuws vaquero portret excellent duiden (met uitzondering van een lagere nekpositie bij de quarter horse). Als ik tijd heb stuur ik die even mee.

mbt voorwaarts neerwaarts: in de Seven Clinics (soft feel) legt Buck Brannaman uit dat het paard initieel steeds voorwaarts en neerwaarts moet zakken. Hij vertelt daarbij overigens het verhaal voor wat hij noemt 'zogenaamde autoriteiten' dat een paard dit perfect kan doen aangezien paarden gras van een paar centimeters kunnen eten.

jannico

Re: Het grote probleem van Anlehnung volgens de FN Richtlinien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:55

Xavier,

Ik realiseer mij de gelijkenissen, maar ik ben mij ook bewust van de verschillen. Dressuur kenmerkt zich door een bepaalde vorm, en dan heb ik het niet over de hedendaagse dressuur. Bridlehorses kenmerken zich door andere kwaliteiten, zeker die gene die echt werken. Een Bridle horse is zeker goed te vormen en te shapen naar " dressuur" maatstaven. Wat dat betreft "volgen" ze beter dan menig dressuur paard, dit zie je bij jeff sanders bijvoorbeeld en in iets mindere mate bij Paul Dietz. En ik spreek hier uit ervaring. Ik heb meerdere weken bij in Amerika bij Martin Black gespendeerd (als dressuur ruiter)veel dichter bij een "bron" kom je wat dat betreft niet. Buck Brannaman heb ik trouwens ook live aan het werk gezien, de stretch kwam drie dagen lang niet voorbij (in beweging, dus voorwaarts neerwaarts) Wel uiterst veel release en rust momenten.

De Brannaman collectie is in mijn bezit, ik realiseer mij daarnaast ook dat softfeel per uitvoerder, per paard verschilt. in Amerika heb ik zowel jonge paarden soft feel aangeboden als vereden paarden. Het is een tool, die in die zin ook heus een toepassing heeft binnen de dressuur. Maar een vergelijking met de demi arret doet beide "tools" wat mij betreft geen goed.

De paarden zijn wendbaar en in zekere zin daarmee verzameld, dat ben ik zeker met je eens. Goede horsemanship is goede horsemanship ongeacht "vorm" . Ik kan van beide genieten en beide naar waarde inschatten, er zijn echter in mijn ervaring van de beide opleidings vormen echter verschillen, deze verschillen maken de ene vorm niet slechter dan de ander, en dressuur ruiters zouden er wat mij betreft goed aan doen om is leentje buur te spelen aldaar. Iets wat trouwens ook gebeurd, zo is Bettina Drummond bij Martin Black op bezoek geweest, en zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden.

Maar ik erken ook de verschillen van beide vormen.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 22:14

jannico schreef:
Xavier,

Ik realiseer mij de gelijkenissen, maar ik ben mij ook bewust van de verschillen. Dressuur kenmerkt zich door een bepaalde vorm, en dan heb ik het niet over de hedendaagse dressuur. Bridlehorses kenmerken zich door andere kwaliteiten, zeker die gene die echt werken. Een Bridle horse is zeker goed te vormen en te shapen naar " dressuur" maatstaven. Wat dat betreft "volgen" ze beter dan menig dressuur paard, dit zie je bij jeff sanders bijvoorbeeld en in iets mindere mate bij Paul Dietz. En ik spreek hier uit ervaring. Ik heb meerdere weken bij in Amerika bij Martin Black gespendeerd (als dressuur ruiter)veel dichter bij een "bron" kom je wat dat betreft niet. Buck Brannaman heb ik trouwens ook live aan het werk gezien, de stretch kwam drie dagen lang niet voorbij (in beweging, dus voorwaarts neerwaarts) Wel uiterst veel release en rust momenten.

De Brannaman collectie is in mijn bezit, ik realiseer mij daarnaast ook dat softfeel per uitvoerder, per paard verschilt. in Amerika heb ik zowel jonge paarden soft feel aangeboden als vereden paarden. Het is een tool, die in die zin ook heus een toepassing heeft binnen de dressuur. Maar een vergelijking met de demi arret doet beide "tools" wat mij betreft geen goed.

De paarden zijn wendbaar en in zekere zin daarmee verzameld, dat ben ik zeker met je eens. Goede horsemanship is goede horsemanship ongeacht "vorm" . Ik kan van beide genieten en beide naar waarde inschatten, er zijn echter in mijn ervaring van de beide opleidings vormen echter verschillen, deze verschillen maken de ene vorm niet slechter dan de ander, en dressuur ruiters zouden er wat mij betreft goed aan doen om is leentje buur te spelen aldaar. Iets wat trouwens ook gebeurd, zo is Bettina Drummond bij Martin Black op bezoek geweest, en zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden.

Maar ik erken ook de verschillen van beide vormen.

Er zijn zonder twijfel verschillen, hoewel de fundamentele kwaliteiten volgens mij dezelfde zijn. Ik heb al zeer veel artikels gelezen van Martin Black en hij blijft wel soms een vreemde eend in de bijt. Zijn idee rond balans in de zit bijvoorbeeld wijkt sterk af van wat Buck, Tom of Ray stelden (wat overeenkomt met wat dressuur stelt). Ook zijn idee rond de roll back vind ik zeer eigenaardig (als ik mij niet vergis draait hij op het binnenbeen, op dezelfde manier als men in de reining doet, maar totaal tegengesteld aan wat men biomechanisch steek houdt). Ook zijn te 'trillende' teugelvoering (op de bosal heeft hij een punt, maar volgens mij mag men dat niet extrapoleren naar de spade bit) daar heb ik problemen mee.

Vreemd dat Buck niet sprak over stretching down (het kan zijn dat hij dit beperkt tot de colt starting). Welke class heb je gevolgd (als het Horsemanship 2 was, dan zal dat uiteraard niet aan bod komen).

Ik ben het zeker met je eens. Wat mij betreft vind ik het vergelijken van beide uiterst inzichtvol (zeker omdat je veel gelijkaardige concepten tegenkomt in traditonele dressuur die jammer genoeg de moderniteit niet hebben overleefd).

Waarin zie jij dan een verschil tussen de demi-arret (en ik spreek ter zake niet over de demi arret zoals voorstaan in de Franse methode, maar eerder de demi-arret die veel vrijer door de la Guerinière is gedefinieerd) en de soft feel?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:39

Citaat:
Er is geen druk!
Er is geen druk!
Mensen die met druk op de teugels rijden kunnen niet rijden of het zijn GPers die meer uit hun paard willen persen dan dat het aan kan.

Engelse wals, tango?

Der Hand steht still und bewegt immer (EvN) De hand is gevend.,altijd in de energie naar voren,dat wat je rijdt(zit en been) gaat naar de hand toe,daarbij immer zoekend naar de balans tussen die 2 die het paard helpt steeds de houding te behouden waar het soepel kan zijn,niet gehinderd word.Bovenlijn vloeiend en in extensie tot aan een zacht flexibele atlas/draaier (en vrije ontspannen keelgang!) mondhoek ter hoogte van heup.

Dit kan alleen met een willing (mentaal ontspannen) partner en er is geen sprake van totale controle. Het gaat allemaal alleen maar over vertrouwen en loslaten ,een continue wederzijds aftasten. Dialoog ipv gebiedende wijs. M.i zijn paarden die zo gereden worden ook "blijer",open zo je wil er is ruimte voor hun karakter,veel meer dan paarden die aangeleerd krijgen zich op een commando in een bepaald kader te bewegen untill told otherwise.Daargelaten of je op die manier überhaupt die gewenstte bovenlijn kan creeren.Vlgs Heuschmann dus niet maar als ik naar westernrijden kijk(niet dat ik daar enige clou van heb) denk ik daar wel met zulke paarden en in die tak van sport;niet in de vorm die de dressuur beoogt...

Pure conditioneringstraining is m.i. learned helplessness creëren.Nu weet ik niet in hoeverre dat vervelend is voor een paard,in die zin lijkt het weinig stress op te leveren maar er is nog maar weinig naar gekeken plus heel moeilijk te onderzoeken,het classificeren ervan alleen is al heel lastig.Mij valt het op dat zulke paarden mentaal gesloten raken en dus niet de schoonheid laten zien zoals een paard in vrijheid.(kijk bv naar de paarden van N.O)
Het doel van dressuur: het paard zo trainen dat het onder de ruiter dezelfde schoonheid en beweging heeft als in vrijheid. Bij die schoonheid hoort m.i dat je de aard van het paard kunt zíen.

Bijkomend voordeel(en voor menigeen hoofddoel)paard ontwikkelt een conditie(bespiering maar ook hart en longen)die het minimaal fysiek doen slijten onder het bereden worden en het gezond houdt tot op hoge leeftijd.

Dansen ja..gaat ook over loslaten en meegaan in de beweging én vertrouwen in de partner.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:57

Citaat:
Hier wordt zonder twijfel gedoeld op methodes die een aangehouden terugwerkende druk voorstaan, zoals de FN Richtlinien of de LDR methode.

FN richtlinien en LDR zijn 2 totaal verschillende dingen. FN spreekt nergens over een terugwerkende hand,die is in strijd zelfs met de richtlijnen.

Overigens is er bij ldr nauwelijks druk en vaak zelfs boogjes in de teugel.Dat heeft te maken met dat in die positie door overstrekking van lig. N en atlas/draaier bij lage halspositie een dusdanige hefboom ontstaat dat het paard "op een pink"te rijden is.
Deze pseudolichtheid geeft velen het idee dat er een ontspannen gymnastisering plaatsvindt waar er eigenlijk geen contact is(er wordt niet naar het bit toegereden) heeft dus niets te maken met de klassieke hand zoals beschreven in FN.
Om deze reden vraag ik mij af of druk ansich überhaupt een valide parameter is.Bij LDR rijden is er nauwelijks druk/gewicht en prima te doen met een boogje in de teugel...maakt het dat goed? don't think so

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 00:10

piepenfiets schreef:
Citaat:
Er is geen druk!
Er is geen druk!

Engelse wals, tango?

Natuurlijk is er "druk" de vraag is wat men onder druk verstaat. Er zal altijd aanleuning moeten zijn. Hoe meer het paard in balans is ( en de ruiter ) hoe lichter de druk, lees aanleuning, inwerking. Bij het ene paard 1 gram bij een ander 10 of 50 ....... Afhankelijk van de graad van africhting, type paard etc..
Men zal hoe dan ook contact met de mond moeten houden teneinde een optimale communicatie te verkrijgen. Zonder " druk " lees aanleuning, inwerking, is men te laat met de exacte hulpen en loopt men achter de feiten aan.

Het begrip " druk" is dus voor veel uitleg vatbaar en dient nauwkeuriger te worden beschreven alvorens direct als iets slechts te worden gekenmerkt. In de africhting zal het nemen van kortstondige druk zelfs noodzakelijk zijn om het paard iets duidelijk te maken en/ of aan te leren.

Beter is dus te omschrijven dat een paard onder " voortdurend aanhoudende druk gereden" niet wenselijk is. Zelfs schadelijk voor de psyche en fysieke gesteldheid.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 00:49

Citaat:
Beter is dus te omschrijven dat een paard onder " voortdurend aanhoudende druk gereden" niet wenselijk is. Zelfs schadelijk voor de psyche en fysieke gesteldheid.

Ik snap hem,vind hem goed maar het probleem is dat het hele gebeuren niet waterdicht te omschrijven is. "Het grote probleem van de FN-richtlijn" en elke andere is dat het altijd multi-interpreteerbaar blijft.Ik kan me vinden in de richtlijnen maar zie ze niet terug;kennelijk interpreteer ik ze anders dan de meerderheid.

In dit geval vraag ik me dan af of een paard wat onder voortdurend aangehouden druk gereden word met de hals in anatomisch neutrale positie niet beter af is dan dat wat ldr met een zeer lichte,soms afwezige druk gereden word.
En hoeveel Psi is dan verantwoord?Zoals je aangeeft zijn er zoveel verschillen tussen paarden;ik moet er niet aan denken dat er een soort "drukregel"komt zoals bv die maffe 10-min regel.

Schadelijk voor de psyche...misschien ligt daar wel de juiste omschrijving: een paard wat op het hoogste niveau gereden word is zo bevestigd in de combinatie met de ruiter en goed in zijn kop dat het op ontspannen wijze de baan kan benaderen...poeh dan wordt het heel stil tussen de hekjes en ook bij het publiek denk ik want het meerendeel lijkt het spektakel van hiphoppende stressbommen te waarderen.