Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:00

Ga je regelmatig aan de longe aan de slag LoveUggs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:00

Klopt, je moet ergens beginnen he. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 13:02

@LoveUggs,

Op dit paard kun je nog niet rijden.
Hij snapt er niets van en moet alles van het begin af aan opnieuw aanleren.
In het midden modderen maakt alle problemen alleen maar erger.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:07

Simpelman schreef:
@LoveUggs,

Waar ik voorzichtig naartoe wilde. Ik denk dat je dier meer tijd moet geven in het grondwerk en onder het zadel veeeel trager opbouwen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:11

LoveUggs schreef:
Jaa in het filmpje zie je heel duidelijk 'ons probleem'. Hij loopt lekker en ineens gaat de knop om, vliegt hij weg in galop of hout zijn hoofd de lucht in een valt naar binnen. Volgende moment heb ik hem weer waar ik wil een loopt hij braaf verder, om het vervolgens weer opnieuw te doen. Ik heb hem gister ook steeds op de volte gezet als hij zo raar deed. Op een gegeven moment idd de voltes gaan verkleinen als hij zo hard ging en in rustig tempo weer vergroten

Dat eerste stukje draf gaat dus lekker zeg je, dan gaat in die hoek rechts achter de kop erop en wil die weg. Ik zie vervolgens een ruiter die daarop reageert door het paard even terug te zetten naar stap. Top! Ruiter is even duidelijk naar het paard. Vervolgens zie ik het paard gaan dribbelen en uiteindelijk in de hoek links voor aan draven. Ruiter laat dit toe en zodra het paard de hoek rechts voor uit is gaat het versnellingsknopje er op. Ruiter zet volte in en blijft maar op die volte tot het paard eindelijk een keer enigzins wil ontspannen na weet ik hoeveel rondjes. Waarom laat je het paard vanuit spanning gewoon aandraven en door draven? Waarom niet in dat gedribbel al even vriendelijk maar doch duidelijk zeggen tegen je paard van; "Nee eerst even rustig stappen en ontspannen" ?

Ik snap dat je pas net een combinatie bent en het even moeilijk is met zo'n rennerig paardje, maar op deze manier zul je ook niet snel de gewenste ontspanning krijgen. In dit stadium praat je nog niet over het dragen op het achterbeen of kleine voltes maken zodat het paard gaat dragen op achterbeen. In dit stadium wil je gewoon ontspanning, een paard dat zich open stelt voor de hulpen van de ruiter en voorwaarts gaat wanneer de ruiter dit vraagt, terug komt wanneer de ruiter dit vraagt, buigt wanneer de ruiter dit vraagt en vanuit daar kun je dan verder gaan werken.

Eens met bovenstaande 2 posts, echter kan ik mij ook paarden voorstellen die aan de hand heel fijn hun werk doen en zeker niet gespannen zijn. Toch zie je vaker bij jonge paarden dat wanneer de ruiter er dan op stapt dit gedrag getoond word. Paard mist dan vertrouwen in de ruiter en rent ervoor weg, eerste waar je dan aan werkt is om het vertrouwen te krijgen en ontspanning erin. Pas daarna kun je verder...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:12

Simpelman schreef:
@LoveUggs,

Soery, nu haak ik toch even in.
Dit paard is volgens jou onberijdbaar zeg je? meliss zit er pas voor de 5e keer op en mijn paard is echt niet makkelijk en moet je echt vertrouwen.
Dit gedrag vertoont hij tuurlijk bij mij ook wel eens. Maar over het algemeen zitten we mooie stukken/dagen tussen en doet hij alles op je pinken. Dus niet oordelen over dat een paard onberijdbaar is als je niet het verhaal weet en je een dilmpje van 2 minuten hebt gezien ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:13

Ik denk niet dat hij dat bedoeld hoor, Celiien, maar dat het paard misschien nu nog niet toe is aan deze vorm van arbeid.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 13:17

Een paard dat alle fases van de africhting correct doorlopen heeft en dus begrepen geeft NOOIT problemen.
Problemen ontstaan wanneer er onbegrip of onvermogen is.
Altijd teruggaan naar de fase die voor het probleem ligt en deze herbevestigen is de enige intelligente oplossing.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:18

Wat wij zeggen is dat je het best niet op deze manier blijft aanpakken (het gevraagde advies wordt gegeven met de beste bedoelingen). Je paard panikeert, zo simpel is het. Je wil niet dat dit zijn eerste ervaringen zijn met het rijden, dat geeft hem een verkeerd beeld mee. Geef hem de kans alles te verwerken en wat meer zelfvertrouwen te krijgen voor je hem deze dingen vraagt, dat is al. Wij kunnen inderdaad niet zeggen of wat hij nodig heeft longewerk is of rustig werk onder het zadel in stap, maar tast de grenzen af VOOR dat hij in deze paniekmodus gaat ipv er verder mee te werken.

edit: voorbereidend grondwerk is weldegelijk nodig, maar ik weet niet in hoeverre dit gebeurd is, aangezien ik geen antwoord heb gekregen op deze vraag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:20

Ik heb er misschien overheen gelezen/vergeten, maar dit is toch geen paard dat net onder het zadel is?
*gaat even teruglezen*

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:23

Probleem is dat hij bij grondwerk en in stap het allemaal goed doet, en bij mij in draf dus ook. Het is ook echt geen lichamelijk probleem, pony is vorif jaar ivm peesblessure door de volledige medische molen gegaan. Oktober weer begonnen vanuit de basis en inndecember lagbhet zadel niet goed en 8 weken niet gwreden ivm zadelmaker die niet eerder kon. Sinds maart weer aan het werk, en ja ook wederom rustig aan.
Pony verveeld zich snel, en moet dus constant worden afgeleid door voltes, gebroken lijnen en rechte lijnen op de binnenhoefslag.
Batteeij bijna dood dus ga zo verder :=

Pony is 12 jaar en sinds bijna 7 jaar bij mij :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:27

Kbk, ik ook haha. Zo ver zijn we helaas nog niet.

Paard kan het echt wel. Is me gewoon flink aan het testen. Ik wil hem eerst gewoon beter leren kennen. In omgang, ohz, met alles. Verder wil ik hem binnenkort ook graag oppakken aan de dubbele longe. Heb 'mijn plan' al besproken met Celine. Verder ter verduidelijking; ik leg hem nog niks op. Vraag niet veel van hem. Maar ik verwacht wel dat hij normaal doet. Want bij kan het echt. Ook gaan we binnenkort lekker lessen bij iemand die hem ook goed kent, en heel goed weet wat hij wel en niet kan.

Paard is idd niet pas net onder het zadel. Als ik het goed heb onthouden is hij al 12, hij kent de baan. Maar hij is zeker niet net onder het zadel.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:29

Bij mij wekt dit filmpje de indruk van pijn of angst vanwege iets niet snappen/kunnen, maar 'uittesten' zie ik er niet in.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:29

Net als in het foto-topic lees ik ook hier weer met veel interesse mee. Wat betreft het filmpje dat is geplaatst, moet ik me aansluiten bij wat hierboven al is gezegd: het paard lijkt er op dit moment nog niet aan toe om onder het zadel al te kunnen ontspannen en zich volledig over te geven. Op de momenten waarop hij met zijn hoofd in de lucht onder je uitrent, of bijvoorbeeld zo dribbelt in stap, is dat duidelijk te zien. Ook op de momenten dat jij echter aangeeft dat het paard begint te ontspannen, zie ik nog steeds een paard dat behoorlijk onder zijn ruiter uitrent en niet openstaat voor de hulpen. Hij lijkt constant in de vluchtmodus te blijven staan en het zichzelf door het overhaaste tempo ook alleen maar moeilijker te maken. Ik heb het idee dat wanneer je op dat moment iets anders zou proberen te doen dan die volte waar je al een aantal rondjes op rijdt, het probleem direct weer terug zou zijn en hij weer opnieuw met zijn hoofd omhoog onder je uit zou gaan lopen. Kortom, de ontspanning die jij op enig moment lijkt te voelen, zie ik niet zo terug.

Wat hiervoor dan de oplossing zou zijn, vind ik ook heel lastig te zeggen. Ik kan me voorstellen dat het erg lastig is om te rijden op een paard dat constant de neiging heeft om onder je uit te lopen. Het is denk ik wel zaak om te kijken waar dat gedrag vandaan komt. Wat dat betreft sluit ik me wel bij Simpelman aan: hij lijkt het op dit moment echt nog niet te snappen en ik vrees dat op deze manier doorgaan hem juist zal bevestigen in zijn rennerige gedrag, in plaats van dat het hem zal leren om zichzelf los te laten.

*edit: uittesten zie ik hier ook niet zo in. Als dat het al wel zou zijn, dus als je zelf echt het idee hebt dat hij dondersgoed weet hoe het hoort, maar er gewoon 'geen zin in heeft', zou het dan niet goed zijn om eens wat duidelijker op te treden? Op dit moment lijk je het namelijk wel te accepteren dat hij zo onder je weg rent. Je rijden doet vermoeden dat je hem rustig de tijd wil geven om het allemaal uit te vinden en dat je hem aan het helpen bent om te ontdekken wat jij van hem wilt, maar je geeft zelf aan dat hij dat best weet en dat hij zich eigenlijk dus gewoon misdraagt. Past bij jouw gedachtegang dan niet een andere aanpak?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 13:32

Celiien schreef:
Pony verveeld zich snel, en moet dus constant worden afgeleid door voltes, gebroken lijnen en rechte lijnen op de binnenhoefslag.

Mogelijk zit hier je probleem.
Paarden vervelen zich niet. (hoe simpeler maar begrijpelijk en participerend het werk is hoe gemakkelijker ze zich zullen overgeven).
Ze krijgen werk te doen dat ze onaangenaam vinden of aangenaam.
Veeld dingen achter elkaar doen zonder enige zin is voor een paard heel vervelend werk, dat geeft aanleiding tot vlucht.
Vluchten is dat wat je paard aan het doen is.

Men noemt dat ook wel murw rijden, sommigen geven op een gegeven moment al hun verzet op en dat geeft de ruiter aanleiding te denken dat hij de juiste oplossing voor zijn probleem heeft gevonden.... :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:51

Ik sluit me wbt het vorige filmpje ook bij de meeste anderen aan. Ik geloof ook niet zo in paarden die expres uittesten. mi is het vaak meer angst of het niet begrijpen van wat er gevraagd wordt.

Ik wil hier graag een filmpje plaatsen van afgelopen zaterdag. Ik vond hem heel fijn lopen die dag en hij was lekker relaxt! Mijn zit moet nog een hoop aan verbeteren, ik moet veel stiller zitten en me mee laten gaan met zijn beweging. Vooral bij het doorzitten vind ik mijn benen zeer storend. Verder ben ik benieuwd naar jullie opmerkingen :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:14

Goed, ben ik weer.
Misschien reageerde ik net iets te fel, maar sorry daarvoor!

Paard is geen makkelijk dier, laten we dat voorop stellen. Heb hem nu al 6 jaar in bezit en het gaat op en af. Weken/maanden loopt hij netjes, makkelijk een Bproef te rijden (op de galop na dan), heerlijk in de hand en treed goed onder. Andere tijdens (Seizoenswisselingen, na gebeurtenissen zoals afgelopen jaar peesblessure of zadel wat niet goed ligt, andere ruiter) moeten we weer opnieuw beginnen, want dan is het toch echt gewoon een draak.
Voorop gesteld: paard heeft geen lichamelijke mankementen en het tuig ligt echt gewoon goed, bevestigd door meerdere gerenommeerde zadelmakers.

Paard heeft een trucje aangeleerd gekregen door iemand die mijn paard gereden heeft toen ik op vakantie was. als resultaat heb ik toen ruime tijd niet buiten kunnen rijden zonder dat het paard op de remmen sloeg en omhoog ging. Dit is inmiddels opgelost, maar hij heeft het wel in zich gehouden. Niet willen : verzetten/omhoog. Ik ben al heel blij dat het omhoog er voorlopig uit is. Daarom trek ik hem niet op de rem/maak ik hem iets duidelijk door aan te pakken, want dan zijn we weer terug bij af: remmen en omhoog. Ik los het op door naar voren te rijden of te doen alsof er niks aan de hand is.

Maar als jullie denken dat het probleem in het niet kunnen/nog niet kunnen zit, hoe verklaren jullie dan dat de vorige keer toen LoveUggs en ik samen gingen, hij het eerste half uur bij mij onwijs lekker liep, geen rare fratsen uit haalde en zodra zij opstapte het zoals hierboven ging? Ik heb geholpen met aanwijzingen, dus idd doen alsof je neus bloed en langzamer gaan door voltes te verkleinen.
Dit hierboven niks ten aanzien van de manier van rijden van LU, want ik ben onwijs blij met haar en haar motivatie om samen met mij hem te gaan verbeteren, met behulp van een fijne instructeur bij wie ik ook les (alhoewel, al een tijd geen les gehad ivm omstandigheden). Ze rijd hem fijn, is niet onder de indruk van hem en blijft altijd eerlijk naar paard toe.

Ik zie dit dus echt wel als het uittesten van de ruiter. Paard heeft nog niet alle vertrouwen in haar, maar dit komt vanzelf, en dan zal je zien dat het rijden ook beter gaat. Longeren e.d. wordt overigens door mij ook wekelijks gedaan, net als een dagje rust en naar buiten. LU wilde het longeren ook gaan oppakken, en heeft hier ook ervaring mee.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:19

LU en Celine: ook ik sluit me gedeeltelijk aan bij wat hierboven is genoemd. Wij kennen het paard natuurlijk niet en weten ook de situatie live niet, maar ook bij mij komt het over alsof er onbegrip is van het paard uit. En dragen van het achterbeen en waar het achterbeen wordt gezet is volgens mij nu jullie laatste zorg om naar te kijken. En oké ik begrijp dat je er dit bij zegt in dit topic omdat dit nu een 'doel' is van dressuurrijden voor je paard en dit hier wordt besproken. Maar ik hoop dat je weet dat ontspanning een bredere voet heeft in de africhting van het paard dan het dragen en dat je hier niet raar wordt bekeken als jij daar nog geen aandacht aan schenkt.

Je zegt dat in stap wel alles lukt, dat daar wel ontspanning is. Nu ik heb altijd meegekregen dat als het moeilijk gaat je een stap terug moet doen. Dus ik zou zeggen als de ontspanning in draf weg is, ga gewoon terug naar stap en begin opnieuw. Daarop kun je voortbouwen.

In het filmpje maak je een overgang naar stap, paard is absoluut niet ontspannen, je laat hem volledig in de steek en draaft gewoon terug aan. Dat had beter gekund, toch?

En over het feit dat hij het eerste half uur goed loopt met jou en daarna ineens met LU niet meer, dat is toch logisch? Je hebt je paard al 6 jaar, het vertrouwen is er. LU zit er voor de 5e keer op, ze vertrouwt jouw paard wel, maar vertrouwd hij haar al wel?

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:26

Is het dan misschien ook handig om een filmpje te plaatsen waarbij Celine erop rijdt?
Dan kan je duidelijker het verschil zien en wij ook weten wat het paard al wel of niet kan.
En waar LU naar toe probeert te werken, want het lijkt mij dat ze eerst op jou niveau probeert te komen en vanaf daar weer verder aan de weg gaat werken?

En lijkt me ook wel leuk om te zien hoe groot verschil een ruiter kan maken :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:29

Overgang terug is inderdaad zeker iets om te gaan gebruiken, gaan we ook zeker meenemen :j

Het gaat mij erom dat hier wordt gezegd dat ponylief onberijdbaar is en dat hij absoluut niet aan het draken is met haar, want hij is haar niet gewend. dat probeerde ik te weerleggen met de post hierboven :j

We hebben tijd zat, genoeg tijd om rijtechnisch hem onder controle te krijgen en hem te verbeteren. Dragen van de achterbeen/waar wordt het achterbeen gezet is niet door mij aangehaald, daar kwamen andere mee n.a.v. de foto's die we eerst hadden geplaatst. we zijn ook zo fair om de niet mooie momenten te tonen, om te laten zien waar die stukjes ontspanning die hij heeft, net nog niet 100% is. Door dit gedrag dus. We sluiten ook af (met een rondje baan over het algemeen), als hij compleet ontspannen is en dan mag hij lekker lange teugel langs de weilanden stappen :j

Ik zal kijken of er vanavond iemand is die wil filmen :)) Mijn 'niveau' is praktisch 0, maar ik kan na 6 jaar wel beter met hem omgaan, en voel hem ook eerder aankomen als hij denkt 'neuh-uh, doen we niet'

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 15:31

Je paard moet voor je willen werken.
Hij moet dus uit eigen wil op een positieve manier bezig zijn te zoeken naar wat je wilt.
Het te doen is moet dan aangenaam voor hem zijn.

Hier schort het vaak aan, als hij het doet dan gaan we maar vragen omdat het voor ons zo fijn is.

Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

"Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
Always quit at the right moment.
Het advies dat het minst opgevolgd wordt."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:34

Daar ben ik het mee eens.
En soms is dat zelfs al na 5 minuten. :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:36

Ik ben het er ook zeker mee eens, maar ik denk dat je af en toe ook die stukjes die niet zo lekker gaan ook moet durven opzoeken, in kleine mate en in kleine stukjes, met als doel weer de rust terug te vinden en dan af te sluiten. Of bedoel je dat ook daarmee :+ ?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:38

Ergens ja en ergens nee. Als de stukjes die moeilijk gaan er zo uitzien, is hij er gewoon niet een toe. Ik denk dat het zowizo niet slim was hem eerst zelf een halfuur aan het werk te zetten (ben trouwens ook benieuwd naar een filmpje met jou) en daarna LU erop te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:39

Op zich wel, al ligt dat wel aan het probleem dat je ervaart.
Er worden helaas heel vaak essentiële stappen overgeslagen die wel voor eventjes resultaat geven, maar waarmee je later weer in de problemen komt.
Time is money voor een hoop mensen, maar stappen overslaan kan je ook veel geld gaan kosten.