LoveUggs schreef:Jaa in het filmpje zie je heel duidelijk 'ons probleem'. Hij loopt lekker en ineens gaat de knop om, vliegt hij weg in galop of hout zijn hoofd de lucht in een valt naar binnen. Volgende moment heb ik hem weer waar ik wil een loopt hij braaf verder, om het vervolgens weer opnieuw te doen. Ik heb hem gister ook steeds op de volte gezet als hij zo raar deed. Op een gegeven moment idd de voltes gaan verkleinen als hij zo hard ging en in rustig tempo weer vergroten
Dat eerste stukje draf gaat dus lekker zeg je, dan gaat in die hoek rechts achter de kop erop en wil die weg. Ik zie vervolgens een ruiter die daarop reageert door het paard even terug te zetten naar stap. Top! Ruiter is even duidelijk naar het paard. Vervolgens zie ik het paard gaan dribbelen en uiteindelijk in de hoek links voor aan draven. Ruiter laat dit toe en zodra het paard de hoek rechts voor uit is gaat het versnellingsknopje er op. Ruiter zet volte in en blijft maar op die volte tot het paard eindelijk een keer enigzins wil ontspannen na weet ik hoeveel rondjes. Waarom laat je het paard vanuit spanning gewoon aandraven en door draven? Waarom niet in dat gedribbel al even vriendelijk maar doch duidelijk zeggen tegen je paard van; "Nee eerst even rustig stappen en ontspannen" ?
Ik snap dat je pas net een combinatie bent en het even moeilijk is met zo'n rennerig paardje, maar op deze manier zul je ook niet snel de gewenste ontspanning krijgen. In dit stadium praat je nog niet over het dragen op het achterbeen of kleine voltes maken zodat het paard gaat dragen op achterbeen. In dit stadium wil je gewoon ontspanning, een paard dat zich open stelt voor de hulpen van de ruiter en voorwaarts gaat wanneer de ruiter dit vraagt, terug komt wanneer de ruiter dit vraagt, buigt wanneer de ruiter dit vraagt en vanuit daar kun je dan verder gaan werken.
Eens met bovenstaande 2 posts, echter kan ik mij ook paarden voorstellen die aan de hand heel fijn hun werk doen en zeker niet gespannen zijn. Toch zie je vaker bij jonge paarden dat wanneer de ruiter er dan op stapt dit gedrag getoond word. Paard mist dan vertrouwen in de ruiter en rent ervoor weg, eerste waar je dan aan werkt is om het vertrouwen te krijgen en ontspanning erin. Pas daarna kun je verder...