Centered riding, meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:30

Tja, meestal zeggen wij noorderlingen dat :D Als je echt graag mee wilt doen kun je evt bij ons overnachten ;)

Apache7

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:31

Super interessant! ik volg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:06

Ik ga een proefles doen bij een nieuwe instructeur ben benieuwd.

(reden evt via pb)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:46

Anoniem schreef:
Ik ga een proefles doen bij een nieuwe instructeur ben benieuwd.

(reden evt via pb)

Laat je hier weten hoe het bevallen is als je je les hebt gehad ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:36

Zeker!

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:38

Zeker enthousiast over Centered Riding.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 20-05-22 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:36

Ik ben lichtelijk confused nu.
Vandaag proefles gehad van iemand
Heel leuk, ze legt goed en duidelijk uit, loopt mee, is vriendelijk en kalm.
Mijn vorige lesgeefster vind ik qua uitleg wat onduidelijker, vager. Wel heeft zij wat meer lichamelijke kennis (werking spieren enz)

Echter.
Nu ben ik wel benieuwd....mijn antwoord volgt. Ik krijg 2 verschillende antwoorden van beide CR instructrices namelijk:

Als je een volte linksom rijdt. Breng je dan je binnenheup(links dus)wat meer naar voren?
Of niet?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:46

Mijn uitleg is als volgt:

Je kijkt met je navel waar je naar toe gaat en dan doet je hele lichaam als vanzelf mee.
(Dat kun je ook staand op de grond oefenen)
Jouw heupen wil je gelijk houden met de heupen van het paard, jouw schouders met zijn schouders.
Je binnenbeen blijft als vanzelf op de singel en hou je lang, je buitenbeen komt (door het kijken met je navel) vanuit de heup iets naar achteren te liggen. Je binnenheup ligt dus normaal gesproken iets meer naar voren.

Maar dat is een standaard uitleg.
Het kan best zijn dat er bij een bepaalde ruiter/paard combinatie soms andere hulpen nodig zijn.
Dat ligt bv ook aan scheefheid van paard en ruiter.

En om het helemaal verwarrend te maken ... Soms hebben verschillende instructeurs verschillende meningen om hetzelfde te bereiken.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:21

jetm schreef:
Mijn uitleg is als volgt:

Je kijkt met je navel waar je naar toe gaat en dan doet je hele lichaam als vanzelf mee.
(Dat kun je ook staand op de grond oefenen)
Jouw heupen wil je gelijk houden met de heupen van het paard, jouw schouders met zijn schouders.
Je binnenbeen blijft als vanzelf op de singel en hou je lang, je buitenbeen komt (door het kijken met je navel) vanuit de heup iets naar achteren te liggen. Je binnenheup ligt dus normaal gesproken iets meer naar voren.

Maar dat is een standaard uitleg.
Het kan best zijn dat er bij een bepaalde ruiter/paard combinatie soms andere hulpen nodig zijn.
Dat ligt bv ook aan scheefheid van paard en ruiter.

En om het helemaal verwarrend te maken ... Soms hebben verschillende instructeurs verschillende meningen om hetzelfde te bereiken.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Maar als ik mijn navel wat meer naar links draai, dan gaat mijn linkerheup toch juist naar achter?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:41

Bij mij gaat ook mijn buitenheup naar voren, volgens mij net als de buitenheup van het paard in een wending naar voren gaat. Mijn buiten-bovenbeen "moet" ik sinds een paard lessen vanuit mijn heup wat naar achteren leggen om iets te begrenzen. Soms, als ze teveel op de binnenschouder gaat, moet ik met mijn zitbeen naar haar buitenachterbeen, dan ligt het dus wel weer wat naar achteren en de heup dus ook iets.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:29

Selina schreef:
Maar als ik mijn navel wat meer naar links draai, dan gaat mijn linkerheup toch juist naar achter?

Hoi Selina,
Altijd moeilijk uit te leggen als je het niet even op de grond voor kan doen.
In de volte wil je je binnenbeen graag lang houden, als je focust op je binnenbeen lang houden (op de grond of in het zadel) en je draait je navel iets naar binnen gaat bij mij mijn buitenheup iets naar achteren. In het boek 'Van ruiter naar trainer' (Leandra Theunissen) staat dat heel mooi uitgelegd (met foto). Je buitenbeen ligt normaal gesproken ook iets naar achteren in de volte om uitzwaaien van de achterhand te begrenzen.
En het binnenachterbeen van het paard grijpt iets verder naar voren/binnen richting het zwaartepunt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:32

Ik zal het mijn volgende les eens aan mijn instructrice vragen, mag ze het meteen voordoen op de grond haha :P
Bedankt voor je heldere uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:33

Dat wat jij zegt Jet, is ook wel wat mijn instructrice zei. En ik ging er een beetje vanuit(misschien verkeerde interpretatie van mij) dat dit betekende dat je binnenheup ook wat naar voren gaat.
Echter vandaag hoorde ik dat juist je binnenheup niet naar voren mag ivm in de weg zitten van de schouder.

Ben nu dus wat verward, want nu dus 3 lessen gehad(2 van level2 instructrice, 1 proefles vandaag) en ik twijfel wat met wie ik verder ga.
Op zich qua lichamelijk inzicht ga ik voor "nummer 1", omdat ze ook vinger op mijn triggerpoints kon leggen.
Mijn probleem grofweg is: rechterkant van mijn lichaam doet maar wat. Altijd voelt mijn rechterbeen langer. En voel ik links veel druk. Links voel ik mijn zitbeenknobbel nauwelijks, en rechts heel erg veel.

Pijnlijk rijden dus..

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:38

Hoi!
Ik kom me hier ook melden. Ik heb nu 3 lessen CR achter de rug. Ik heb een jong paard en wilde graag haar op een zo goed mogelijke manier doorrijden, dus zocht ik naar een instructrice die op basis van CR werkt. We zijn na 3 lessen (ik les ongeveer elke maand, anders heb ik tussen door te weinig tijd om er zelf mee aan de slag te gaan), nog steeds in stap bezig. Pff, ik moet zo anders zitten, maar het is het waard! M'n meisje liep zo heerlijk afgelopen weekend!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:37

Anoniem schreef:
Dat wat jij zegt Jet, is ook wel wat mijn instructrice zei. En ik ging er een beetje vanuit(misschien verkeerde interpretatie van mij) dat dit betekende dat je binnenheup ook wat naar voren gaat.
Echter vandaag hoorde ik dat juist je binnenheup niet naar voren mag ivm in de weg zitten van de schouder.

Ben nu dus wat verward, want nu dus 3 lessen gehad(2 van level2 instructrice, 1 proefles vandaag) en ik twijfel wat met wie ik verder ga.
Op zich qua lichamelijk inzicht ga ik voor "nummer 1", omdat ze ook vinger op mijn triggerpoints kon leggen.
Mijn probleem grofweg is: rechterkant van mijn lichaam doet maar wat. Altijd voelt mijn rechterbeen langer. En voel ik links veel druk. Links voel ik mijn zitbeenknobbel nauwelijks, en rechts heel erg veel.

Pijnlijk rijden dus..

In principe is het dus zo dat de buitenheup iets naar achteren ligt, en niet de binnenheup naar voren. Je binnenbeen hangt recht en lang af.

Succes bij je beslissing daar kunnen wij je, denk ik, niet bij helpen. Doe wat je hart je ingeeft ...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:45

Je kan goed voelen wat je heupen doen door het sturen vanuit je navel te doen als je op een bureaustoel zit. Laat je voeten plat op de grond staan en draai naar links. Je zal merken dat je rechter heup verder naar achter is dan je linker. Dat gebeurt in het zadel ook.

Verder vraag ik me af of jij en je instructeur wel hetzelfde bedoelen met 'heup'. Het gaat echt om het gewricht, niet om het bot dat je iets hoger kan voelen, dat is je bekken. Zie plaatje hieronder.

Afbeelding

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:53

Goed plaatje en hele nuttige aanvulling Imre :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:56

Dank! :) Ik moet hier maar eens een blogje aan wijden geloof ik. Leuk onderwerp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:08

Bedankt hoor hier heb ik echt wat aan, ook een hele nuttige pb gekregen.
Ik zit gewoon een beetje gammel in elkaar en helaas heeft nooit een instructeur daar aandacht aan besteed.
Maar je bent nooit te laat om te leren denk ik dan maar.

Ik dacht idd meer aan bekken Imre. daar gaat t ook fout dus.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:11

Gewoon aan je instructeur vragen als je iets niet begrijpt. :)

Ik heb trouwens vergelijkbare klachten (gehad) als jij. Een behandeltraject bij een osteopaat heeft enorm geholpen. Wellicht iets voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:22

Ik ben wel vaak bij een chiropractor geweest, en vorig jaar vanwege ischias bij een gewone fysio.
Osteo heb ik nog nooit gehad, maar dat trekt wel mijn aandacht...die kijkt helemaal naar je lichaam toch?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:23

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:24

Hallo ik meld me hier ook...
ik heb 9 mei mijn level 1 instructeursbewijs gehaald (sta nog niet op de site omdat betaling niet goed is gegaan maar dat zal op korte termijn opgelost worden hoop ik..)
ik heb mn opleiding gehad van Nelleke Deen en heb er zelf echt heel erg veel aan gehad.
ben nu volop aan het oefenen en zodra mijn paardje alle 4 haar beentjes op de grond kan houden wil ik een paar lessen bij Margreet bouwmeester gaan volgen zodat ik volgend jaar kan gaan updaten en naar level 2 kan doorontwikkelen.
Inmiddels beginnen mijn lesklanten het ook te waarderen.. de Bal (die ik heel veel gebruik bij mn lessen) ligt inmiddels standaard in mn auto :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:31

Imre, dat probleem bekken-heup verschil met instructie heb ik ook een tijdje gehad, maar ineens viel bij mij het kwartje toen ik wist hoe dat bij een paard in elkaar zat :D . Toen bedacht ik me dat dat bij een mens ook zo zou moeten zijn, jij hebt wel een heel mooi plaatje, ik had gister al gezocht op i-net maar de jouwe is wel heel duidelijk.

En toch, als ik op een stoel mijn navel naar links draai, draaien mijn heupen, bekken, schouders mee naar links. Volgens mij komt de gehele rechterkant van mijn lichaam tot aan de bovenkant van mijn dijbeen naar voren en op een stoel als ik verder niets tegen houd, mijn knie dus ook.
Als ik mijn zit gewoon recht houd zeg maar en dan draai heb ik het gevoel dat ik onderin ergens verdraai. Ga ik daar verder in door, met mijn handen onder mijn zitbeenknobbels, voel ik wel dat links naar voren gaat en rechts iets naar achter, maar voor mij zit dat heel tegennatuurlijk als ik op een paard zou zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:36

Vind het best verwarrend.
Vooral omdat ik bij CR terecht ben gekomen vanwege pijnklachten en mijn grote doel is pijnvrij rijden...

Bij mij zit de pijn dus in rug en heup/bekken gebied soms ook.