Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:47

keeyzie schreef:
Als je je paard correct rijd zal hij zowel met als zonder bit niet hangen!

Dat sowieso...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:47

Daan_O schreef:
Trouwens, TS hier heeft haar punten om over te gaan naar het M1, daaruit zouden we toch kunnen concluderen dat zij door de jury's geacht wordt een M proef te kunnen rijden, anders promoveer je niet tot de volgende klasse. En zij is niet de enige...

En toch denk ik dat bokt een vertekend beeld geeft. Hier is iedereen enorm van het bitloos rijden. Maar ik denk dat in realiteit het aantal bitloze ruiters dat zich gemeld heeft bij de KNHS dat ze M1 startgerechtigd zijn en door willen starten heel beperkt is. Mijn ervaring als jury is in ieder geval dat ik maar heel sporadisch bitloze combinaties in de ring krijg.

Ik denk dat de vraag gewoon helemaal niet zo groot is, dus de 'noodzaak' voor de KNHS er ook niet zo is om de reglementen aan te passen. Zeker na de ervaringen van de proefwedstrijd, waar het niveau nou ook niet zo heel hoog was.

Suelza

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:48

Zeg maar gerust, bedroevend laag...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:49

@Daan_O: ik heb daarop gerageerd met:

Hallo,

In je mail staat dat jullie willen bijhouden hoeveel mensen bitloos starten om te kunnen kijken hoeveel animo er is? Hoe wordt dit op dit moment gedaan? Ik merk namelijk dat er nooit op mijn protocol staat aangegeven dat ik bitloos start. Er zijn zelfs al wat juryleden geweest die het niet eens in de gaten hadden.

Ik zou heel graag mijn steentje bijdragen in het meedenken naar een oplossing om in de toekomst het bitloos rijden om in de M-klasses en eventueel Z-klasses door te kunnen voeren. Ik merk ik mijn omgeving dat veel bitloze ruiters niet starten omdat er niet genoeg ambitie is ze lopen dan net als ik tegen het probleem aan dit hoger te morgen starten dan de L2.

Wat moet er gedaan worden om uiteindelijk toch te bekijken of bitloos rijden ook in andere klasses geïmplementeerd kan worden?

Wat is de reden geweest om het bitloos rijden nu t/m de L2 toe te staan?

Hierop kreeg ik als reactie:

Beste Sanne,

Enkele jaren geleden is er een testevenement georganiseerd op het KNHS-centrum in overleg met de vereniging Bitloosrijden waar beoordeeld is in hoeverre bitloosrijden op te nemen is in de dressuursport. Deze avond is er gereden door verschillende combinaties in de klasse B t/m Z1. Deze proeven zijn beoordeeld door een jury op de gebruikelijke wijze. Daarnaast zijn deze proeven geobserveerd door de KNHS-disciplinecommissie dressuur (deskundigen op het gebied van de dressuur). Tevens heeft een dierenarts de diverse optomingen beoordeeld op vriendelijkheid en inwerking. Op basis van de bevindingen van deze avond hebben we een aantal bitlozeoptomingen vastgesteld. Voor wat betreft de conclusie aangaande de haalbaarheid van bitloos dressuur rijden hebben we vastgesteld dat dit lastig is volgens het scala van africhting op basis waarvan combinaties gereden moeten worden en beoordeeld worden nationaal en internationaal. We hebben in overleg met de KNHS-disciplinecommissie besloten bitloosrijden toe te staan t/m de klasse L2. Dit besluit is genomen op basis van het feit het komen tot verzameling (wat in de klasses na de L2 gevraagd wordt) niet op correcte wijze via het scala van africhting verkregen kan worden. Dit is een weloverwogen besluit geweest.

Vertrouwende je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:50

Ik rijd ook bitloos nu ivm wond in mond van paard. Ik ben nu 1 keer L2 gestart, ze loopt op haar eigen benen maar wil nog wel eens een keer met het hoofd slaan. Nu werd dat zo enorm hard afgestraft en had ik er de hele proef last van met de waardering. Ik zou ook heel graag bitloos verder willen maar ik ben bang dat juryleden ook niet allemaal klaar zijn om bitloos te jureren. (of ik had juist een verkeerde getroffen) met bit had ik bij die jury namelijk makkelijk een winstpunt gereden gezien de andere combinaties en hun punten.

Maar mocht je gezamenlijk iets op poten zetten :D ik wil wel mee doen. Ik denk als we een paar goede filmpjes kunnen maken van bitloze combinaties ze toch een keer moeten denken van waarom niet? Ik rij namelijk ook zo schoudervoor en keertwendingen zonder bit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:51

Maar, dat is alweer een paar jaar geleden en ondertussen zijn er nogal wat dingen veranderd, ik denk dat het best slim is om weer eens een inventarisatie te maken.
Ik ben zelf niet van bitloos rijden maar zie wel dat het veel meer gedaan wordt dan toendertijd dat de proef genomen werd.
Ik denk dat als dezelfde proef genomen wordt, en er van te voren meer ruchtbaarheid aan gegeven wordt dat er een representatieve groep daar laat zien dat bitloos rijden in de lift zit er hopelijk wat soepelheid volgt
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 18-03-15 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:51

Hmmm ik denk dat dit wel meevalt. Zo ingewikkeld is het niet om een bitloze proef te beoordelen, omdat je beoordeeld op bepaalde zwaartepunten in een oefening.

Juryleden die het niet kunnen waarderen, zullen vooral afstraffen in de onderbalk.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:54

Suelza dat heb ik dan inderdaad fout.

Verder gaan jullie nu even te snel om overal op te reageren :+

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:57

Ik heb nu al twee jury's gehad die niet eens hebben opgemerkt dat ik bitloos rijd. Dus of er eerlijk beoordeeld wordt durf ik niet te zeggen. Natuurlijk zullen er best jury's zijn die gewoon tegen bitloos zijn en dit ook zullen laten merken. Dat heb je gewoon met jurysporten. Zo zijn er ook nog steeds genoeg jury's die niet gediend zijn van koudbloeden.

Eerder stond er altijd "impuls verlies" op mijn protocollen, sinds ik bitloos start heb ik dit niet meer gezien. Ik kan dus wel met zekerheid zeggen dat mijn paard beter is gaan lopen sinds ik bitloos rijd.

MarjanB: Inderdaad! Ik merk juist dat dingen als verzameling en wijken ineens stukken beter gaan zonder bit. Met een bit ben je toch geneigd om teveel te corrigeren en ondersteunen. Bitloos leert een baart naar mijn mening veel beter op zijn eigen benen te lopen. Daarnaast kan bitloos rijden ook enorm confronterend zijn voor de ruiter. Ik ken genoeg mensen die op M of Z niveau rijden en zonder bit niets meer uit hun paard krijgen. Dan vraag ik me meteen af hoe dat kan..... Bitloos heb je veel eerder in de gaten hoeveel druk je uitoefent op het paardhoofd, met bit heb je dit veel minder in de gaten.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:59

Anoeska het jammere is dat veel bitloze ruiters die wél de ambitie hebben om hoger dan L te komen niet bitloos gaan starten omdat ze weten dat het toch al ophoudt na het L.

Keeyzie ik word echt boos van zo’n reactie. Ze kunnen niet eens de moeite nemen om je mail te lezen en te reageren op de vragen die je stelt. Dat is toch belachelijk?! Je wordt gewoon afgescheept met een standaard mail die niet eens de vragen beantwoord.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:00

Dat het niet wordt geregistreerd dat je bitloos start begrijp ik ook echt niet van de KNHS. Zo kunnen ze toch nooit inventariseren hoeveel mensen er bitloos starten en hoe zij scoren?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:04

Ja, ik heb ook de ambitie om ZZ zwaar te rijden, maar daarvoor zal ik ook eerst het Z2 en ZZ licht door moeten. Je moet er wel wat voor over hebben. Als er genoeg ruiters aantoonbaar klaar zijn voor het M1, dan heb je recht van spreken. Maar thuis blijven en zeggen ' ik zou het echt wel kunnen, maar ik begin er maar niet aan', dat schiet natuurlijk niet op.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:06

Als ts dr punten heeft dan hebben die andere ruiters daar toch niets mee te maken? Ts heeft het niveau behaald en daar zou de knhs om moeten juichen.

Een wildgroei aan bitloze optomingen krijgen we toch niet. En het verschil van een paard dat hangt op de neusriem of op het bit snap ik ook niet.
Je moet je paard correct rijden, wat je ook doet.
Als we daar nu eens naar streven?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:10

Ik moet ook zeggen dat bitloos voor mij echt een eye opener was. Met het bit ging ze nog wel eens op mn hand hangen. Nu geen last meer van, ze begint zelfs meer op het achterbeen te komen en heeft duidelijk meer lol in het rijden. Ik mag vanaf volgende week weer met bit in gaan rijden. Nu ga ik eerst met micklem en bit er voor de sier in rijden om te kijken hoe ze dat vind en dan langzaamaan weer over op gewoon. Ik wil toch verder dan het L2 en nu is daar gewoon geen mogelijkheid voor.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:17

Ik wil ook best een e-mailtje sturen hoor. Iemand die even een concept e-mailtje kan opstellen met heel sterke argumenten om de KNHS er toch nog eens naar te laten kijken? ;)

In een paar jaar kan er heel veel veranderen. Er zijn tegenwoordig veel meer combinaties die ervaring hebben met een bitloze optoming en die zich daarin hebben ontwikkeld.

Ik ben wel voor een nieuwe inventarisatie proef met nieuwe combinaties en verschillende bitloze optomingen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:18

Anoeska daar heb je op zich wel helemaal gelijk in maar ik kan me ook voorstellen dat het mensen er van weerhoudt om een startpas aan te vragen en de B en L helemaal uit te rijden met de wetenschap dat je dan klaar bent. Het kost toch behoorlijk wat geld (en tijd) allemaal.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:19

Kahawa ik heb in het verleden vaker contact met de KNHS over dit onderwerp gehad en vind het ook wel weer een mooi moment voor actie. Als ik mijn conceptbrief klaar heb zal ik dat in dit topic laten weten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:37

Misschien is het wat om de uitspraak in de zaak tegen de familie Bartels eens af te wachten. Misschien komt de rechter wel met een hele verrassende uitspraak omtrent het bit gebruik en kan men daar wat mee. Of een petitie starten. Vind het wel een rare bedoeling dat je niet hoger kan. Weet het niet zeker maar volgens mij mag het in de western wel tot het hoogste niveau.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:55

Jennyj01 schreef:
Misschien is het wat om de uitspraak in de zaak tegen de familie Bartels eens af te wachten. Misschien komt de rechter wel met een hele verrassende uitspraak omtrent het bit gebruik en kan men daar wat mee. Of een petitie starten. Vind het wel een rare bedoeling dat je niet hoger kan. Weet het niet zeker maar volgens mij mag het in de western wel tot het hoogste niveau.

Daar zeg je wat..... :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:57

Uta Graff heb ik wel eens bitloos een GP proef zien rijden ...
Hoe kan dat dan verklaard worden.

Ze rijd haar paarden geregeld bitloos. alleen niet op wedstrijden

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:29

Misschien omdat dat niet mag....

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:59

keeyzie schreef:
Ik heb nu al twee jury's gehad die niet eens hebben opgemerkt dat ik bitloos rijd. Dus of er eerlijk beoordeeld wordt durf ik niet te zeggen.

Juist als jury's het niet doorhebben, kan je er zeker van zijn dat je eerlijk beoordeeld bent, toch? ;) Ze kunnen je tenslotte niet afstraffen op iets wat ze niet hebben gezien.

@TS: ik zou een paar keer HC M1 gaan starten. Je mag dan gewoon nog L2 blijven starten voorzover ik weet, maar hebt wel dan iets om aan te tonen dat je het inderdaad kan. Wellicht geeft dat dat weer een opening voor de KNHS om een nieuwe beoordelingsavond te organiseren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:17

mylittlejoy schreef:
@TS: ik zou een paar keer HC M1 gaan starten. Je mag dan gewoon nog L2 blijven starten voorzover ik weet, maar hebt wel dan iets om aan te tonen dat je het inderdaad kan. Wellicht geeft dat dat weer een opening voor de KNHS om een nieuwe beoordelingsavond te organiseren.

Dat lijkt mij ook een goed idee.

Ik heb bericht gestuurd naar de KNHS met wat vragen en opmerkingen over dit onderwerp. Ben benieuwd...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:15

Suelza schreef:
Ik vrees wel een beetje voor opengeschuurde paardenneusjes als de oefeningen zwaarder worden, meer lengtebuiging wordt gevraagd en meer van het achterbeen afgereden moet gaan worden. Ik denk dat een hoop ruiters daar nog best een kluif aan krijgen en zich daar pittig op verkijken.

En dan ben ik toch echt wel een voorstander van het bitloze rijden hoor...

Nu wil je waarschijnlijk ook niet weten wat je aantreft als je alle paardenmonden tijdens een wedstrijd eens goed van binnen gaat bekijken. Als men een neus openschuurt wil ik niet weten wat ze met een bit kunnen aanrichten.

Maar goed, dat zien we niet he....
Ik durf er mijn leven om te verwedden dat wanneer paarden zouden piepen en janken als honden, dat het er dan allemaal wat anders uitzag. Of de da's verdienden goud geld met stembanden onklaar maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:39

Dan kunnen we beter maar helemaal stoppen met paardrijden en al helemaal geen wedstrijden rijden ;)