"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:12

Tja, ik denk dat het iets is van het niet beter willen maken van de eigenaar. Ik zelf heb nu een zeer gevoelige merrie die denk ik het een en ander heeft meegemaakt met mannen (littekens op rare plaatsen, heftig reageren op bepaalde bewegingen, mannen ernstig mijden).
Paardje was ook extreem gevoelig tijdens rijden en grondwerk, sinds de zomervakantie heb ik een verzorgster die alles heeft rustig aandoet met dr, veel grondwerk en vertrouwen opbouwen. Nu merk ik dat ze steeds meer vertrouwen krijgt in andere mensen.

Dus allemaal pennyverhalen? Misschien wel, maar ik denk dat er ook heel wat zijn die echt problemen hebben. En om er niets aan te willen doen vind ik wel slecht, een paard hoeft niet wantrouwig te zijn naar mensen als je het traint.

trysteffy

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:18

naja de meeste verhalen zijn penny verhalen zou jij op bokt neer zetten dat jij je paard als enigste op kan rijden en dat soort verhaaltjes ik denk dat we meer naar de volwasseneren topic om zo te zeggen gaan laten zien hoe trots wij zijn en niet neer zetten van ja ik ben de enige die er op kan rijden tja dan krijg je heel bokt misschien over je heen dat je een goeie instructeur moet zoeken ook al heb je dat misschien al.
dus begrijp iedereen hier wel in het topic

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:20

Ik heb er zo een die beter baat bij 1 ruiter, maar om nou te zeggen dat ik de enige die erop rijden kan? Het probleem zit hem er eerder in dat men haar moet begrijpen, en daar op moet inspelen. Doe je dat anders dan heb je er geen prettig dier aan. Iedereen bij ons op stal kent haar dan ook, sommige zijn nog onder de indruk doordat ze in het verleden mensen heeft aangevallen. Maar ieder weet waar het probleem vandaan komt en snapt dat zij reageert uit wantrouwen/angst.. angst-agressie dus.

Ik denk dat dit voor wel meer paarden geld, en als de ruiter even de veren uit zijn eigen kont trekt ziet dat elk paard door meerdere ruiters gereden kan worden. Het licht er alleen aan wat voor ruiter je erop zet natuurlijk. Wel ben ik van mening dat paarden beter baat hebben bij 1 of 2 mensen dan een hele reeks verzorgsters. Maar dat hebben wij mensen toch ook? Het werkt prettiger met 1 of 2 collega's waarmee je goed bent ingewerkt dan 10 collega's die het allemaal net weer even anders doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:21

Verosjaak schreef:
Jup en foto's bewijzen dan ook geen ruiterhoogstandjes :P Eens met de stelling dus dat het onzin is.

Dat staat er los van want ik heb dus alleen ruiters op niveau erop proberen te krijgen.
Als ze erop kunnen komen en na 45 minuten bokken en steigeren zijn ze zover dat hij met zijn kop bij god op schoot en de rug weggedrukt wat stuurloos ronddraaft alsof het een driejarige net van het land is noem ik dat geen rijden. Dat kan ik dan zelf nog beter.
En dan heb ik het nog niet over de mensen die er niet eens op kwamen.

Een paard kiest zelf zijn mensen en dat blijkt los te staan van netjes rijden.
Degene die als enige met een lange teugel kon stappen reed geloof ik L.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:27

Paarden zijn lévende wezens, geen mechanische robots.

Dat betekent dat zij ook zo hun voorkeuren hebben voor mensen. Ook al op de grond, ernaast.

Het is niet altijd een zuiver rijtechnische kwesetie... wat je mentaal meebrengt als je op een paard stapt is minimaal zo belangrijk, zo niet in wezen belangrijker (voor het paard).

Derhalve geloof ik ook niet in het sprookje dat je paard maar door 1 iemand te rijden is.
Wél, dat sommigen paarden BETER AF ZIJN met 1 vertrouwde ruiter, met name paarden met een wat moeilijker verleden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-03-15 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:30

Ik vind het trouwens ook niet nodig dat heel de wereld op mijn paard rijdt. Ik ben er altijd, en als ik zelf wat breek, heb ik een moeder die mijn paard goed kent en hem kan longeren voor zijn beweging.
Hij staat in een speelse kudde, waar hij ook genoeg beweging krijgt. Dus een bijrijder is niet nodig.
Heb zelf zat tijd, en vindt het heerlijk om bij hem te zijn :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:31

Je hoeft ook niet iedereen op je paard te zetten.
Maar zelfs moeilijke rillers zijn na een week of twee bij een goede ruiter echt wel te rijden hoor.
Ik vind de opmerking het meest belachelijk als het paard wat ouder gekocht is of elders ingereden is.
Dan hou je jezelf natuurlijk gewoon voor de gek.
En toch heb je die ruiters.
Ik ken er ook een die beweerd dat het een zeer moeilijk getraumatiseerd paard is, maar voor dat zij hem kocht liep hij manege lessen :+
Hoe zelfverheerlijkend ben je dan......

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:34

Hij zal vast te rijden zijn door meerdere ruiters. Maar het is niet nodig. Ik train graag zelf.
Als je zelf weinig tijd hebt, en paardlief beweging mist, snap ik het goed als er een bijrijder komt.
Maar ik rij graag zelf

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 18:35

Zullen we wel ontopic blijven?

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:53

Bambolina schreef:
Ik geloof zeker niet dat er paarden zijn die echt maar door éen persoon gereden kunnen worden. Wel dat er extreem gevoelige paarden zijn waar je niet 'effe snel' iemand anders op zet, waarbij je echt met beleid, geduld en regelmaat aan de slag moet, en wat tijd kost voor je hem/haar zo kunt rijden als de huidige ruiter. Wat, voor dat het beter begint te gaan, eerst veel stress oplevert voor het dier. Kan dus best begrijpen dat er mensen zijn die er bewust voor kiezen om niemand anders op hun paard te laten.

Precies dit! Ik vind het jammer dat er vaak meteen veroordelend wordt gewezen en titels als 'penny' en 'moraalridder' op iemand geplakt worden terwijl men het verhaal niet weet. Er zijn ook mensen die gewoon niet op hun geweten willen hebben dat er ongelukken gebeuren doordat iemand die het paard niet kent er zomaar op springt.

Mensen hebben vaak heel veel tijd en energie in zo'n paard met een verleden gestoken (veel meer dan een buitenstaander ooit nog zou kunnen inhalen) en zijn door uitproberen wijs geworden in wat wel en niet werkt voor dat bewuste dier, kennen het dier door en door en weten exact op welke manier ze dat dier weer rustig kunnen krijgen als er wel iets gebeurt. En in dit proces hebben zij ook gezien hoe dat dier kan reageren in bepaalde situaties en zij weten dus uit ervaring hoe gevaarlijk het kan zijn als er niet op de juiste manier gereageerd wordt.

Veel ruiters hebben toch het idee dat ze zomaar op een paard kunnen stappen en als jij als eigenaar weet dat jouw paard toch net even anders is en daarbij in je omgeving vaak de nonchalance ziet waarmee men op een onbekend paard stapt, kan ik heel goed begrijpen dat je op safe speelt en ervoor kiest om enkel zelf dat paard te rijden. Ermee te koop lopen en erover opscheppen is dan weer een heel ander verhaal, maar ik wil maar zeggen; oordeel niet te snel over zulke dingen.

Edit: na Sizzle's reactie wil ik hieraan toevoegen dat het bij mijn post wel gaat over mensen die het paard vanaf blanco hebben, die dus zelf het paard van 'onhandelbaar' naar 'fatsoenlijk handelbaar' paard hebben gebracht.
Laatst bijgewerkt door Dobbelicious op 11-03-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:54

Ik had vroeger een volbloed waar ik alleen op reed. Het was een super paard met een enorm onbetrouwbaar karakter. Enkel m'n instructeur reed haar, bij hoge uitzondering, wel eens. Dus er kon wel iemand anders op maar deed het nooit omdat ze niet te vertrouwen was. Ze heeft na mij ook geen andere baas meer gehad. De verantwoording was mij te groot. En eigenlijk was er ook niemand in mijn omgeving die er behoefte aan had.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:40

Ik geloof niet echt in paarden waar maar een persoon op kan rijden meestal is de baas gewoon wat eenkennig of heeft men in het verleden gewoon iemand erbij gehad die niet bij het paard paste. Maar paarden die echt maar door een persoon te rijden zijn bestaan niet volgens mij, geen ruiter is zo bijzonder of uniek.

Ik denk trouwens dat er willicht ook wel paarden zijn waar eigenlijk niemand bij zijn gezond verstand iets mee zou moeten doen, maar waar de eigenaar als enige verblind door liefde gek of dom genoeg is om iets met het paard aan te vangen. Ik ken in mijn omgeving maar een persoon die echt liever niet heeft dat andere met haar paard aan de slag gaan vanwege het gedrag van dat beest en ik denk bij haar ook "je bent gek dat je het zelf nog wel doet 8)7 "

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:53

Ik denk dat er wel 'iets' met een paard is als er echt maar 1 iemand op kan rijden.

Het paard waar ik op rijd kunnen meerdere mensen op rijden, maar dan moet er wel een klik zijn. Hij kan zelfs erg agressief uit de hoek komen als hij je echt niet mag. Daarom heeft de eigenaresse haar verwachtingen bijgesteld voor een bijrijder, want ik ben jong en had toen nul ervaring met hengsten, maar kon wel met het paard overweg.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:57

Urielle schreef:
Verosjaak schreef:
Jup en foto's bewijzen dan ook geen ruiterhoogstandjes :P Eens met de stelling dus dat het onzin is.

Dat staat er los van want ik heb dus alleen ruiters op niveau erop proberen te krijgen.
Als ze erop kunnen komen en na 45 minuten bokken en steigeren zijn ze zover dat hij met zijn kop bij god op schoot en de rug weggedrukt wat stuurloos ronddraaft alsof het een driejarige net van het land is noem ik dat geen rijden. Dat kan ik dan zelf nog beter.
En dan heb ik het nog niet over de mensen die er niet eens op kwamen.

Een paard kiest zelf zijn mensen en dat blijkt los te staan van netjes rijden.
Degene die als enige met een lange teugel kon stappen reed geloof ik L.

Ik doel dus op een eigenaar die zegt er als enige op te kunnen, maar waarvan het rijden nou ook niet bepaald je van het is. Ik doelde op niemand in het bijzonder. Ik sluit mij vooral aan bij de stelling dat veel eigenaren zoiets beweren ook uit angst dat als een ander erop gaat, het er veel beter uit ziet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:02

Nou dat laatste vind ik ook weer onzin. Je kunt ook een ander er op laten omdat je denkt dat het dan juist BETER gaat.

In mijn geval is mijn paard Bonte Jaopie echt wel redelijk eenkennig (en ja ikzelf ook), maar toch wel andere mensen er op gehad... met wisselend resultaat.

Bij een aantal meiden die hem gewoon"wel leuk bont vonden" verzette hij letterlijk niet 1 stap meer, ook niet toen ik er bij kwam.

Bij mijn huidige instructeur loopt hij écht wel het vuur uit de sloffen.

Het is dus nogal relatief....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-03-15 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:03

Ik zie het de laatste tijd ook weleens op bokt voorbij komen en wat een onzin.
Natuurlijk zijn paarden levende wezens en hebben hun eigen persoonlijke voorkeuren.
Maar het is toch ook niet te vergelijken, als je er iemand eens op laat rijden die je paard net kent, terwijl jij bij wijze van spreken al drie jaar elke dag tijd stopt in je paard.
Mensen die roepen dat ze als enige hun paard kunnen rijden, proberen naar mijn idee dan ook te pronken met niets. Want voor mij gaat de vergelijking totaal niet op, jij die je paard door en door kent, of gewoon iemand die erop klimt.
Zeker met paarden met een traumatisch verleden is het belangrijk veel tijd te investeren in het paard. De klik kan dan alsnog natuurlijk uitblijven, maar een paard is dan meteen per definitie onhandelbaar voor anderen, kom op zeg :').

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:13

En ik reageer daar op want ik heb met mijn paard de afspraak gemaakt dat het niet meer hoeft met anderen na de mislukte pogingen en een paard zo over de flos dat ik er zelf niet meer op kon komen. Dus ik ben zo'n ruiter die zegt dat het met andere ruiters niet wil. Als hij ze er niet oplaat of voor de snelle ruiters aan de rodeo gaat, ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten benoemen.

Ik koos bewust voor ruiters die aantoonbaar meer feeling hebben dan ik omdat ik hoopte dat het zou inhouden dat ze er zo mee wegstuurden en dingen voor me op konden lossen waarvoor ik te slecht rijd. Had ik mensen voor schut willen zetten in de hoop zelf mooie sier te maken dan had ik wel beginners gekozen. Maar me dunkt dat als je overtuigd bent van je gelijk dat je juist de beste ruiters kiest die je zo gek krijgt.

Ik geloof dat ik rijkunstig een gemiddelde ruiter ben met vrij matig ruitergevoel maar wel veel feeling voor de grenzen van een paard. Dus niet je van het ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:14

Ik vind veel reacties wel wat veroordelend..Ik bedoel dat iedereen die zegt dat zijn paard niet door een ander gereden kan worden wordt zo over een kam geschoren...Mij kan het echt niets schelen wat een ander vind van mij of mijn paard..Geen mens is hetzelfde en ook geen paard is hetzelfde..Het komt toch een beetje over als een afzeik topic..Laat mensen toch gewoon in hun waarde..Als iemand beweert dat dat zijn paard niet door een ander te rijden is hebben jullie daar toch niets mee te maken?Er zijn wel belangerijkere dingen in het leven om je druk over te maken..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:25

terpentijn schreef:

Dat betekent dat zij ook zo hun voorkeuren hebben voor mensen. Ook al op de grond, ernaast.

Het is niet altijd een zuiver rijtechnische kwesetie... wat je mentaal meebrengt als je op een paard stapt is minimaal zo belangrijk, zo niet in wezen belangrijker (voor het paard).

Derhalve geloof ik ook niet in het sprookje dat je paard maar door 1 iemand te rijden is.
Wél, dat sommigen paarden BETER AF ZIJN met 1 vertrouwde ruiter, met name paarden met een wat moeilijker verleden.

Hier sluit ik mij bij aan!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:43

Voor sommige 'lastige paarden' werkt het beter om er een wat minder ervaren ruiter erop te zetten iemand die het paard wat meer in zijn waarde laat en wat minder dwingend is. Sommige beginners hebben van nature een stille houding.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:56

Ik ben er dan weer trots op dat mijn trekpaard kruising met iedereen (mijn moeder, beginners, kleine kinderen) heel braaf haar rondjes sukkelt. Ze past zich aan aan de ruiter en wie een beetje op zijn zit kan rijden mag ook even ervaren hoe het is om zonder hoofdstel te rijden. Ook kinderen lukt dat.

Maar wanneer je teveel op je teugels stuurt en niks met je benen doet, is het wel weet zo'n trut dat ze plotseling alleen voltes van 5 meter linksom kan draven. :')

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:07

Cinnepin schreef:
terpentijn schreef:

mooi vertaald.Nu ik denk dat die dieren er echt wel zijn, maar dan heeft dat wel een oorzaak het komt niet zomaar.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:11

Ik heb een paard waar iedereen op kan stappen en mee weg kan rijden. Ze loopt bij andere wel altijd uit te testen en te klieren. Er naast is ze bij andere drammeriger dan dat ze bij mij is. Ze is heel eenkennig, dus met andere mensen gaat ze wel mee en laat ze wel op haar rug, maar het gaat niet van harte.
En heel eerlijk, ik ben blij dat ik een paard heb waar iedereen wat mee kan. Hoef ik nooit bang te zijn als ik een keer een weekend weg ben, want luisteren doet ze toch wel.. half.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:17

Ik denk dat in principe elk paard door verschillende personen prima te rijden is. Maar als deze elkaar snel opvolgen en steeds maar afgewisseld worden kan het ene paard wel beter tegen de andere. Ik denk dat elk paard het meest gebaat is bij 2 vaste ruiters.
De merrie die ik nu rijd zet ik echt niet jan en alleman op om lekker een rondje te hobbelen, daarvoor heeft ze gewoon teveel karakter. Maar iemand die gewoon kan rijden, lijkt mij geen probleem. Ze zal alleen wel even uittesten hoe serieus je eigenlijk bent. Het is dus geen kwestie van niet kunnen, maar het is niet altijd verstandig. De pony waar ik eerst op reed kan juist iedereen zo opstappen. Puur een kwestie van zijn enorm koele karakter.
Daarnaast ken ik ook iemand die vanaf jongs af aan als enige op haar paard heeft gereden. Beest gedroeg zich altijd al raar en ze hebben het er maar bij gelaten. Vrouw werd ziek, en niemand deed er meer wat mee. Ik denk dat als je je paard dat van jongs af aan leert dat er ook wel eens iemand anders op z'n rug zit, er ook geen problemen zijn.
Heel speciale gevallen daar gelaten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:19

Ik ben eigenlijk heel benieuwt hoe die van mij reageert met een andere ruiter... Behalve een rondje stappen heeft er volgens mij nog nooit iemand anders echt actief op gereden. Ik hoop dat ze dan een fijn te rijden paard blijkt :+