Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blijft jouw paard stil staan als je wilt opstappen?

Ja
502 (67%)
Nee
81 (10%)
Soms
158 (21%)

Totaal aantal stemmen: 741

MStefanie

Re: Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:09

Die van mij staat meestal stil. Heb er vroeger nogal hard op getraind, ook gewoon tijdens het rijden stoppen, afstappen en weer opstappen. Toen ik het aanleerde was er altijd wel hulp bij. Ondertussen staat ze niet altijd netjes stil maar meestal wel. Of ze vertrekt zodra ik erop zit, dat leer ik nu ook wel af, ze moet wachten tot ik het startschot geef :p

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:34

Die van mij is toch echt keurig opgevoed, zeker aan de hand, maar desondanks is ze altijd vertrokken zodra ik m'n been over haar rug begin te slaan :+ Als ik na 5 minuten wil afstappen en weer wil opstappen staat ze overigens keurig stil. Heb er zelf niet zo'n problemen mee maar het hoort natuurlijk niet (en als mijn moeder haar rijdt is ze er ook niet zo gelukkig mee).

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:01

Mijn pony staat meestal stil, maar niet altijd. Ik probeer dan altijd direct te corrigeren zodat ik er consequent in blijf en hij het leert, maar het is toch wel een eigenwijs beest die t regelmatig eens probeert :=

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:11

In het begin liep mijn paard altijd achteruit. Ik pakte dan mijn krukje en liep mee, stond hij stil, zette ik het krukje neer en stapte op. Na een keer na 10 minuten nog bezig te zijn ben ik zo kwaad geworden. Heb hem een pets verkocht met mijn hand, krukje ernaast en opgestapt en klaar. Hij staat altijd stil. Kan hem naast de meest vreemde voorwerpen zetten en kan zo opstappen. Hij heeft geleerd dat het voorwerp en ik toch wel meegaan. Dus dat hij net zo goed maar direct kan stoppen. Bovendien is het een nuchter paard. Hij is niet zo snel onder de indruk van iets. Die pets was alleen even nodig om hem te laten zien dat het wel serieus was dat hij stil moest staan.
Waarom ik er niet voor gekozen heb om hem steeds weer goed naast het krukje te zetten is omdat hij daar juist van van de leg raakt. Dan begrijpt hij niet meer wat je wilt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:59

Ja, eerst stilstaan en ontspannen dan ga ik erop.
Als ze wat enthousiast is duurt het soms enkele minuten langer maar goed..... Ik heb de tijd als ik ga rijden.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:32

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:10

Een paard dat al niet stilstaat bij iets basics als opstappen is toch verkeerd beleerd/opgevoed.

Even afgezien van het feit dat er dan gereden kan zijn met een pijnlijk voelend zadel/hotsebotsende ruiter, en het paard "de bui al voelt hangen", dat komt ook wel voor.

Hoe dan ook is zoiets wel een eerste signaal dat er iets niet goed gaat, en zou men eerst aan dit stuk basistraining moeten werken alvorens ook maar iets verder te gaan.

Ik heb het ook meegemaakt, en ook allang opgelost, maar het is niet "een klein verwaarloosbaar detail" als je paard niet stil wil staan bij het opstappen.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:43

Af en toe staan we allebei te gapen en hebben we niet door dat paardlief niet helemaal in evenwicht staat. Negen van de tien keer dat hij niet stilstaat bij het opstappen, ligt het daaraan. Wellicht dat dit voor anderen soms ook opgaat?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 01:12

Gypsy schreef:
HippoLogic schreef:
Mijn paard kent sinds kort de "heup target", dat houdt in dat ik haar heup naar mij toe kan vragen van een afstand. Ik wilde dat ik haar dat eerder had geleerd, het is vreselijk handig bij het parkeren van je paard naast een opstapje. Nouja beter laat dan nooit.

Dat is een goed idee! Ik ga proberen of ik dat ondeugende duwtje van haar om kan zetten in iets nuttigs, ze vind het vast prachtig als ze daar een snoepje voor krijgt.
(Dat ik daar niet eerder op gekomen ben, ik heb wel meer gekke dingen op commando gezet, ze kent van alles behalve de standaard vd kunstjes...)

Ik heb net een blog geschreven over targetten en ook over de heup target. https://hippologic.wordpress.com/2015/0 ... st-basics/

Ik ben bezig met een YouTube video over de heup target. Ik verwacht het binnenkort online te zetten. Ik moet even gaan zitten voor het bewerken. ;)

Liquorice_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:00

Mijn paarden staan altijd netjes stil naast mijn krukje. Vanaf het zadelmak maken altijd al zo gedaan, ze zijn niet anders gewend.

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:05

De ene keer wel de andere keer niet. Als mijn paard doorloopt dan zet ik hem direct achteruit en stijg ik opnieuw op!

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:39

De ene keer wel en de andere keer niet. Maar herhalen herhalen en herhalen en belonen als hij het goed doet, helpt goed :) consequent hierin blijven ( wat ook wel wat geduld vraagt af en toe ;-))

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:40

De mijne was vroeger ontzettend rillerig ohz. Het is echt een schat en hij is ontzettend tolerant en goed opgevoed. Maar opstijgen vond hij spannend en je zat nog niet of hij draafde al weg. Boos worden heeft echt geen zin bij hem, dan vindt hij je echt eng namelijk. Ik ben begonnen met zo snel mogelijk stil zetten en als beloning gaf ik hem een pepermuntje. Twee dagen later stond ie braaf stil en tot op de dag van vandaag, waar ik ook met hem ben, op wat voor terrein dan ook, staat ie doodstil als ik op stijg.

LynnRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:34

In principe staat ie gewoon stil :) Af en toe een uitzondering (vooral op het moment dat ik zonder zadel erop ''spring''..) maar door consequent te blijven en goed te belonen leren ze het vanzelf :)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:09

Ja, eerder stap ik niet op... Heeft wel een tijd geduurd.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:12

Mijn bijna 4 jarige merrie (nu zo'n 8 keer opgezeten) staat vanaf het begin stil. Ik vind het zo irritant als paarden dat niet doen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:13

Vaak wel. Maar zodra ik met mijn kont in het zadel zit, gaat ze wel vast langzaam stappen; dat geeft niks, want als ik nog even mijn handschoentjes goed wil doen ofzo, kan ik haar zo weer stop zetten.
Soms gaat ze ook al stappen voordat ik zit, maar ze stapt heel langzaam, dus maak ik me er niet zo druk om. Het is een heel rustig en kalm beestje...

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:23

Ik heb het geleerd met een snoepje.
Ik zet m'n stoel er naast, ik laat het snoepje zien, stap op. Geef het snoepje bij stilstaan. Na 2 keer bewoog ze niet meer :p

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:39

jaa staat stil af en toe wil hij nog wel eens een stapje zetten maar dan zet ik hem terug waar hij stond.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:53

Die van mij staat vrijwel altijd netjes op me te wachten.
Ik heb haar nu zover dat ik haar bij de opstaphulp kan zetten en dan rustig het hek dicht doen en eventueel een zweepje pakken.
Als mevrouw aanstalten maakt om te gaan lopen hoef ik alleen maar naar haar te kijken. Super handig.

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:45

Jaa staat wel stil af en toe een stapje maar dan moet hij van mij weer achteruit

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:41

Ik ben wel eens 30 min bezig geweest met opstappen.. gewoon doorgaan en niet opgeven. Ik zette hem altijd terug naar de plek waar die stond en als dit niet werkte mocht hij mooi een paar stappen achteruit als hij dit deed, net zo ver tot hij het niet meer wil en dan nog een paar stappen extra.