Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:57

En dat Charlotte bovenaan staat wil zeggen, dat zij de onderdelen momenteel beter uitvoert, dan Adelinde met Parzival, dit is ook wel andersom geweest en ik denk, dat hierin wel degelijk de souplesse van haar paard meespeelt, tenslotte is Parzival al 18!

Voor 2 jaar terug won ik in het L springen bijna alles met mijn paard wat er in de buurt te winnen viel. Vorig jaar heb ik de keuze moeten maken, dat het genoeg was voor mijn paard, omdat ze het lichamelijk niet meer aan kon om hindernissen, met name dubbels, achter elkaar te nemen. Vooral het rekken op oxers lukte haar niet meer genoeg. Ook mijn merrie is nu 18. Ze heeft niet meer de souplesse van een jong paard, maar dit komt echt niet, omdat ik nu anders rijdt, dan 2 jaar geleden ofzo.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 20-02-15 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:01

Tendance schreef:
En dat Charlotte bovenaan staat wil zeggen, dat zij de onderdelen momenteel beter uitvoert, dan Adelinde met Parzival, dit is ook wel andersom geweest en ik denk, dat hierin wel degelijk de souplesse van haar paard meespeelt, tenslotte is Parzival al 18!

Volgens Adelinde voelt hij toch echt aan als een 4-jarige. Zo fit is hij......
Althans, meerdere keren gelezen afgelopen zomer in aanloop naar en rond Caen.

Ik denk dat de bouw en functionaliteit hiervan een groter aandeel heeft. Het zijn gewoon twee geheel verschillende paarden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:02

Janine1990 schreef:
Tendance schreef:

Volgens Adelinde voelt hij toch echt aan als een 4-jarige. Zo fit is hij......
Althans, meerdere keren gelezen afgelopen zomer in aanloop naar en rond Caen.

Ik denk dat de bouw en functionaliteit hiervan een groter aandeel heeft. Het zijn gewoon twee geheel verschillende paarden.

Zo fit, maar niet meer zo soepel als op het toppunt van hun presteren.
Mijn paard is ook nog zo fit als een hoentje, maar is niet meer zo lenig als 10 jaar terug.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 20-02-15 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:02

De term is er niet voor niets "En dan nu een rondje voor de fokker" En nee, dat zijn geen rondjes die aan het dressuur ideaal van een ontspannen paard voldoen.
Geef ze nou gewoon de kans (qua commentaar) om verder te ontwikkelen. Als ik op m'n paard zit met een bak herrie in een nieuwe omgeving zeg iedereen "ja, maar dat is wennen". Maar ach, op top niveau moet het meteen en doorlopend super zijn. Dat is geen reëel verwachtingsbeeld

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:05

Het is net zoals ze laatst schreef, toen ze schaatsen aan het kijken was.
Ze schreef, dat ze nu eens vol in de herrie zat om naar topsport te kijken. Dit is in de dressuursport niet denkbaar.
Logisch want alles gaat om de rust voor de combinatie. Je hebt toch te maken met een dier wat moet presteren.
Tijdens zo'n show is er 1 bak herrie en dat is absoluut niet te vergelijken met een kür. Het is dan ook niet zo van belang, dat onderdelen perfect worden uitgevoerd.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 20-02-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:05

Krijgen we nu weer het zgn. afzeik-argument... -O-
Mensen mogen toch best een kritische noot maken als ze haar manier van rijden niet fijn vinden om naar te kijken? Wat is het probleem?

Ik vraag mij af of ze Aquido zover klaar krijgt dat hij op het hoogste niveau serieus mee gaat draaien. Als ik dit filmpje bekijk is er nog heel veel werk te verzetten voor deze combi. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:08

Tendance schreef:
Zo fit, maar niet meer zo soepel.
Mijn paard is ook nog zo fit als een hoentje, maar is niet meer zo lenig als 10 jaar terug.

Die loopt ook op dat niveau en wordt ook zo onderhouden?
Met alle respect, Grand Prix vergt toch wel een stukje meer van het paard dan ZZ licht (om maar even het hoogste in de basissport te gebruiken).

Genoeg mensen van rond de 70 die nog flink aan het sporten zijn. Onderhoud is de sleutel.

Anky zei destijds over LDR/flexen dat ze op die manier alle spieren kunnen trainen die nodig zijn om een goede en mooie GP proef te laten zien. Ze zei dat je het moest zien als een ballerina, dat je telkens de grenzen een stukje verlegde. Een pas begonnen ballerina is ook nog niet zo lenig als die van het Scapino...
LDR/Flexen daargelaten, de kern is dat het africhtingsniveau leningheid vraagt en niet de leeftijd.

Terug naar de sporter van 70, hoe beter je je conditie en dergelijke onderhoudt, hoe fitter je blijft.

Edit: Toevoeging: Als je op latere leeftijd pas begint met gymnasticeren, ja, dan loop je wel tegen de leeftijd aan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:10

fransje23 schreef:
Krijgen we nu weer het zgn. afzeik-argument... -O-
Mensen mogen toch best een kritische noot maken als ze haar manier van rijden niet fijn vinden om naar te kijken? Wat is het probleem?

Ik vraag mij af of ze Aquido zover klaar krijgt dat hij op het hoogste niveau serieus mee gaat draaien. Als ik dit filmpje bekijk is er nog heel veel werk te verzetten voor deze combi. :)

Kritische noot is prima, maar er zijn opmerkingen bij, die maar geroepen worden en absoluut niet onderbouwd zijn. Dat soort uitspattingen zijn naar mijn idee zinloos!!

Ik denk, dat jouw opmerking juist is, maar heb haar ook nog niet horen zeggen, dat hij dit niveau wel gaat halen. Dit zal de tijd uitwijzen.
Toen ik haar vroeg of ze al een opvolger voor Parzival had, waren haar eigen woorden: "Dat weet je pas als ze op dat niveau zitten en presteren. Voor die tijd kun je daar nog weinig over zeggen."
Een paard moet het leven van een topsporter maar net aankunnen (reizen e.d.)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:11

Janine1990 schreef:
Tendance schreef:
Zo fit, maar niet meer zo soepel.

Die loopt ook op dat niveau en wordt ook zo onderhouden?
Met alle respect, Grand Prix vergt toch wel een stukje meer van het paard dan ZZ licht (om maar even het hoogste in de basissport te gebruiken).

Genoeg mensen van rond de 70 die nog flink aan het sporten zijn. Onderhoud is de sleutel.

Anky zei destijds over LDR/flexen dat ze op die manier alle spieren kunnen trainen die nodig zijn om een goede en mooie GP proef te laten zien. Ze zei dat je het moest zien als een ballerina, dat je telkens de grenzen een stukje verlegde. Een pas begonnen ballerina is ook nog niet zo lenig als die van het Scapino...
LDR/Flexen daargelaten, de kern is dat het africhtingsniveau leningheid vraagt en niet de leeftijd.

Terug naar de sporter van 70, hoe beter je je conditie en dergelijke onderhoudt, hoe fitter je blijft.

Edit: Toevoeging: Als je op latere leeftijd pas begint met gymnasticeren, ja, dan loop je wel tegen de leeftijd aan.

Maar welke 70 jarige doet nog aan topsport dan? Op het hoogste niveau?
Mijn paard is ook nog fit en springt nog M en Z hindernissen, maar een parcours moet ik haar gewoon niet meer insturen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:17

Tendance schreef:
Mijn paard is ook nog fit en springt nog M en Z hindernissen, maar een parcours moet ik haar gewoon niet meer insturen.

Ik heb het nergens over 70-jarige topsporters. Ik heb het over mensen die hun leven lang blijven sporten, zelfs als ze 70 of ouder zijn. Die zijn aanzienlijk fitter dan hun leeftijdsgenoten die niet sporten. En ook aanzienlijk leniger. Dat heeft te maken met het onderhoud, niet met de leeftijd.

Als je paard altijd onderhouden was geweest op een M/Z parcour, had je je paard prima een parcour in kunnen sturen hoor. Zoals ik al zei, onderhoud is de sleutel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:20

Janine1990 schreef:
Tendance schreef:

Ik heb het nergens over 70-jarige topsporters. Ik heb het over mensen die hun leven lang blijven sporten, zelfs als ze 70 of ouder zijn. Die zijn aanzienlijk fitter dan hun leeftijdsgenoten die niet sporten. En ook aanzienlijk leniger. Dat heeft te maken met het onderhoud, niet met de leeftijd.

Als je paard altijd onderhouden was geweest op een M/Z parcour, had je je paard prima een parcour in kunnen sturen hoor. Zoals ik al zei, onderhoud is de sleutel.

En wat heeft dat te maken met het feit dat Parzival welliswaar fit is maar misschien niet meer zo soepel als 10 jaar geleden?
Het is gewoon een feit dat ze naarmate ze ouder worden (mensen ook.) van nature stijver worden. Wil je dat echt gaan ontkennen?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:22

De mensen die wel graag naar het rijden van Adelinde kijken kunnen beter ophouden met (veelal totaal niet relevante) argumenten aandragen waarom de mensen die er niet van gecharmeerd zijn toch ervan moeten gaan houden.
Ieder zijn eigen stijl en smaak.
Tuurlijk mag je de discussie aangaan waarom je iets wel of niet mooi vindt. Van elkaar leren. Maar ik krijg het gevoel bij bepaalde reacties dat de schrijver zich persoonlijk aangevallen of benadeeld voelt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:25

Ayasha schreef:
En wat heeft dat te maken met het feit dat Parzival welliswaar fit is maar misschien niet meer zo soepel als 10 jaar geleden?
Het is gewoon een feit dat ze naarmate ze ouder worden (mensen ook.) van nature stijver worden. Wil je dat echt gaan ontkennen?

Dat ik de vergelijking met een paard in de basissport niet zo goed vind. Ik zal niet ontkennen dat een paard stijver wordt, maar ik denk dat het een overtrokken idee is en dat het prestatieverschil tussen Parzival en Valegro alleen daar aan ten grondslag ligt. De twee paarden schelen namelijk vijf jaar en op topniveau worden die paarden prima onderhouden waardoor die stijfheid maar een minimale factor is.

Wat wel een feit is, is dat Valegro een heel ander beeld geeft, maar dat het ook een compleet ander paard is dan Parzival. Met een heel andere bouw, en elke bouw heeft zijn eigen functionaliteiten. Parzival met zijn lange Jazz achterbeen gaat nooit zo zitten als Valegro dat kan. Daar kan je aan trainen wat je wilt, maar die blijft altijd hoog in het kruis.

Je moet deze twee paarden gewoon niet vergelijken. Period.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:26

Denk Adelinde weg en je hangt er zo een kar achter, te hoog tuiger-gehalte voor mij. En dat arme beest maar knikkebollen met zijn hoofd op het ritme van haar getrek, zijn staart geeft aan dat hij het nekkie dubbel vouwen ook niet echt als prettig ervaart. De tact van de achterbenen, tja wat je van voor niet geeft ga je van achter niet krijgen . . . . vind het gewoon zielig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:28

eenitraM schreef:
Waar hebben jullie het toch over met jullie geruk en geplukt?

Adelinde maakt twee keer de teugels op maat. De laatste keer lift ze haar handen op.

Ze rukt niet. Ze plukt ook niet. Adelinde heeft een té vaste hand wat terug te zien is in de mond. Haar hand/ellenboog zit té vast aan het lichaam, doorgewerkt vanuit haar té vaste zit en dat geeft een golfbeweging door naar de teugels, het bit, de mond van het dier en de hals. Geen geruk en geplukt.

Hoe kan het dan dat het paard constant inknikt en ik dan toevallig elke keer Adeline haar hand omhoog zie komen? Komt niet door het paard, maar door haar hand. Is geen plukken, wel rukken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:30

Janine1990 schreef:
Tendance schreef:

Maar dan is het toch een rare vergelijking? Mijn merrie kan ook nog steeds sporten, maar niet meer op het niveau als eerst.

Mijn paard is altijd onderhouden op dit niveau, maar geeft gewoon aan, dat het in de wedstrijd nu te veel wordt. Thuis springt ze hoger dan ze op wedstrijd zou moeten, maar niet meer een parcours met dubbels en driesprongen en dergelijke.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:32

Kamy schreef:
De mensen die wel graag naar het rijden van Adelinde kijken kunnen beter ophouden met (veelal totaal niet relevante) argumenten aandragen waarom de mensen die er niet van gecharmeerd zijn toch ervan moeten gaan houden.
Ieder zijn eigen stijl en smaak.
Tuurlijk mag je de discussie aangaan waarom je iets wel of niet mooi vindt. Van elkaar leren. Maar ik krijg het gevoel bij bepaalde reacties dat de schrijver zich persoonlijk aangevallen of benadeeld voelt.

Maar dat doen we toch ook niet?
Het zijn juist de "anti"- Adelindes, die iedere keer met argumenten komen en dat vind ik prima, mits onderbouwd met daadwerkelijke argumenten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:36

Janine1990 schreef:
Ayasha schreef:

Dat ik de vergelijking met een paard in de basissport niet zo goed vind. Ik zal niet ontkennen dat een paard stijver wordt, maar ik denk dat het een overtrokken idee is en dat het prestatieverschil tussen Parzival en Valegro alleen daar aan ten grondslag ligt. De twee paarden schelen namelijk vijf jaar en op topniveau worden die paarden prima onderhouden waardoor die stijfheid maar een minimale factor is.

Ik heb het juist over een paard wat presteert op zijn eigen niveau. Of dit eigen niveau nu topsport is of basissport. Uiteindelijk worden spieren nu eenmaal strammer.
Iemand op topsportniveau zal waarschijnlijk ook op latere leeftijd nog hoger in de sport lopen, dan een basissporter, maar toch minder dan voorheen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:38

Het feit is dat Parzival vermoedelijk niet meer de soepelheid heeft die Valegro wel nog heeft wat dus het verschil in punten verklaart. Even buiten beschouwing gelaten dat valegro volgens mij sowieso al meer soepelheid had om mee te beginnen. Dat maakt het verschil nu nog groter natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-02-15 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:38

Tendance schreef:
Maar dan is het toch een rare vergelijking? Mijn merrie kan ook nog steeds sporten, maar niet meer op het niveau als eerst.

Mijn paard is altijd onderhouden op dit niveau, maar geeft gewoon aan, dat het in de wedstrijd nu te veel wordt. Thuis springt ze hoger dan ze op wedstrijd zou moeten, maar niet meer een parcours met dubbels en driesprongen en dergelijke.

Maar is geen topsporter geweest en jij bent niet op het niveau van Adelinde geweest. (neem ik aan)
Dus kan je jouw merrie ook niet vergelijken met Parzival wat stijfheid betreft. Die is 18 en loopt nog met twee hoeven in zijn neus een GP proef.
Echter is het tijdperk Adelinde/Parzival een beetje voorbij/doorbroken door de dame en heer uit Engeland die een hele nieuwe dimensie geven aan de dressuursport. Die met hele andere paarden zijn gekomen, twee Ferro kleinkinderen. Die beide niet vergeleken kunnen worden met Parzival.
Dus ik zou het verschil gewoon niet kunnen neerleggen op stijfheid. Want de punten van Parzival zijn niet zo slecht geworden dat het echt toe te schrijven valt aan ouderdom. Eerder een verlegging van de focus in de dressuursport.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:40

Ayasha schreef:
Het feit is dat Parzival vermoedelijk niet meer de soepelheid heeft die Valegro wel nog heeft wat dus het verschil in punten verklaart. Even buiten beschouwing gelaten dat valegro volgens mij sowieso al meer soepelheid had om mee te beginnen. Dat maakt het verschil nu nog groter natuurlijk.

Denk dat het verschil in soepelheid niet de enige reden is. Ik heb het idee dat het beeld wat de jruy wil zien aan het veranderen is, misschien ook wel beinvloed door de kritiek vanuit diverse hoeken, meer losheid, harmonie en lichtheid.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:08

Janine1990 schreef:
Tendance schreef:

Maar is geen topsporter geweest en jij bent niet op het niveau van Adelinde geweest. (neem ik aan)
Dus kan je jouw merrie ook niet vergelijken met Parzival wat stijfheid betreft. Die is 18 en loopt nog met twee hoeven in zijn neus een GP proef.
Echter is het tijdperk Adelinde/Parzival een beetje voorbij/doorbroken door de dame en heer uit Engeland die een hele nieuwe dimensie geven aan de dressuursport. Die met hele andere paarden zijn gekomen, twee Ferro kleinkinderen. Die beide niet vergeleken kunnen worden met Parzival.
Dus ik zou het verschil gewoon niet kunnen neerleggen op stijfheid. Want de punten van Parzival zijn niet zo slecht geworden dat het echt toe te schrijven valt aan ouderdom. Eerder een verlegging van de focus in de dressuursport.

Ik denk, dat je niet begrijpt wat ik bedoel, dus laat maar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:19

Overigens vind ik het verleggen van die focus niet erg want ik zie vele malen liever Valegro lopen en de wijze waarop hij gehouden wordt dan Parzival. :) Maar dat maakt nog niet dat Adelinde "beter kan gaan roeien" zoals hier door iemand gezegd werd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:49

Ayasha schreef:
anneliesdj schreef:

Dat is nogal een inkoppertje hé. Zij heeft gewoon de juiste manier gevonden die werkte bij parzival en dat heeft niets te maken met 'goed' zijn. Elk paard heeft een manier die werkt, bij de een is het fluwelen handschoentjes, bij de ander een zweep en alles wat daar tussenin zit. Een paard heeft geen benul van 'goed', die selecteert zijn ruiter niet op dressuurmatig correct rijden, of op diervriendelijk rijden.

Het feit dat ze die manier gevonden heeft nadat er een deel dat niet deden wil toch wel iets zeggen imo. :?

Eh ja, dat zij vindingrijker was dan die anderen, of dat haar rijstijl anders is dan dat van de gemiddelde ruiter. Ik heb begrepen dat parzival voorheen niet door 'top' ruiters is gereden en toen adelinde met hem begonnen is was zij dat ook niet voor zover ik weet.

Ik heb zelf ook een slachtpaard gereden waar alle betere ruiters uit mijn omgeving me voor gek verklaarden en toen ik haar uiteindelijk op M niveau had lopen hebben eens een paar van die ruiters het geprobeerd en bij de een ging ze alleen omhoog, de ander kwam niet verder dan uitgestrekte draf en kreeg haar niet in galop. Deze ruiters hadden beide meerdere paarden in het Z.
Wat wil dat zeggen? Niet zoveel, alleen dat ik de juiste manier had gevonden. Maar dat wil niet zeggen dat ik elk paard daarna zonder moeite naar het Z rijd.

Ik hang er geen waardeoordeel aan, ik geef alleen maar aan dat het feit dat het paard loopt niet perse wil zeggen dat het 'goed' is. Ik vind het filmpje geen goede reclame maar met de hele entourage is het ook niet gek dat het er zo uitziet.

Ayasha
Blogger

Re: Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:55

Tuurlijk niet maar het wil wel zeggen dat je wel ietsje beter kan rijden dan dat je maar beter niet meer op een paard kan kruipen.