Paardrijden is zielig...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:44

terpentijn schreef:
Voor een dier is liefde niet het belangrijkste... dat zijn de eerste levensbehoeftes, dus dat is eten, drinken en een goede warme slaapplek. Dit alles naar de AARD van het dier. Dus een adequate verzorging.

Mensen verzinnen die zogenoemde liefde er voor het gemak zelf bij: er zijn voorbeelden te over van oz zo "geliefde"paarden die 23 van de 24 uur (dat ene uurtje eruit even OHZ gereden)in stallen zijn opgesloten, of honden die thuis de hele dag in een bench opgesloten liggen tot men eens zin heeft er een een blokje mee om te gaan.
Dat is geen (dieren)liefde, dat is een dier er op na houden.

Liefde begint met de ander IETS GUNNEN, bij een dier dus het dier te mogen zijn dát ze zijn.

_/-\o_

kwita

Re: Paardrijden is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:42

nu bedoelen jullie een dier/paard waardig leven, met alles er op en er aan daar ben ik het er mee eens alleen is er veel verschil in inzicht wat dat nu is volgens de eigenaren.

Maar ook een paard in het wild mist de hulp van een dierenarts, hij kan overlijden door honger of een veulen wat er niet uit kan.Het leven in de wildernis is bikkelhard vergeet dat niet!
alles heeft 2 kanten dat is het moeilijke over wat dan echt een geweldig goed leven is.

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:03

Barbet schreef:
Maar wat wil je dan?
Als een paard niet meer wordt gebruikt omdat het zielig is, wat blijft er dan over?
Dat ze alleen worden gefokt als slachtvee.

Dat ene uurtje per dag dat mijn merrie wat moet werken (en niet eens elke dag).
Daar staat tegenover dat ze prima wordt verzorgd, lekker buiten kan staan met vriendjes, goed te eten krijgt, aandacht krijgt, oud mag worden.

Helemaal mee eens . Ik denk dat de werkpaarden en ezels in het buitenland het veel zwaarder hebben. Hier in nl werken ze gemiddeld een uurtje per dag en voor de rest worden ze in de watten gelegd. Helaas zijn er in Nederland ook paarden die het slecht hebben en die dierenbeulen mogen hard worden aangepakt wat mij betreft, maar over het algemeen hebben ze het hier echt goed.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 00:25

Ik vind het zeker geen mishandeling of zielig. De meeste paarden krijgen een top verzorging, weidegang kunnen sociaal zijn en krijgen goed voer. Als een paard echt iets niet wil zou hij het echt niet doen.

Mijn paard heeft ook wel eens dagen dat ze er gewoon geen zin in heeft, en dan rijd ik een keer niet zijn zat dingen die je om en met een paard kan doen.

Natuurlijk zijn er ruiters die veel te hard zijn voor hun rijdier die zonder respect voor het paard rijden, dat vind ik wat anders. Zolang je een paard in zijn waarde laat is er niks aan de hand.

jijenik11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:04

alice0cullen schreef:
Ik vind het zeker geen mishandeling of zielig. De meeste paarden krijgen een top verzorging, weidegang kunnen sociaal zijn en krijgen goed voer. Als een paard echt iets niet wil zou hij het echt niet doen.

Mijn paard heeft ook wel eens dagen dat ze er gewoon geen zin in heeft, en dan rijd ik een keer niet zijn zat dingen die je om en met een paard kan doen.

Natuurlijk zijn er ruiters die veel te hard zijn voor hun rijdier die zonder respect voor het paard rijden, dat vind ik wat anders. Zolang je een paard in zijn waarde laat is er niks aan de hand.

helemaal mee eens

Zeepaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:35

@alice0cullen precies dat

Elinekraaij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:16

Als het paard het ook leuk vindt, heb ik er ook echt geen erg in !!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:17

Geen enkel paard zal kiezen voor een box, bak of zadel.....Zo is het nou eenmaal

we gebruiken onze paarden voor ons eigen plezier

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:25

Elinekraaij schreef:

@ Eline: Je bent hier nieuw, welkom.. Maar je reageert iedere keer op een bejaard topic, waardoor mensen denken dat het een nieuw topic is, omdat ze net zoals mij niet goed lezen en kijken naar de datum van het topic! Dit is vervelend :j

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:28

Wij worden blij van het paard, het paard niet altijd van ons.

Hoe meer ik mij nu ook verdiep in positive reinforcement en de wereld er omheen, hoe meer ik me realiseer dat we paarden echt wel kunnen dwingen dingen te doen die ze niet leuk vinden. Soms sla ik hier in mijn gedachtes in door, om je paard gelukkig te houden moet je alleen maar positive reinforcement gebruiken en het paard de keuze geven en geen pressure and release/negative reinforcement.
Maar dan realiseer ik mij, negative reinforcement kan heel makkelijk aan je paard laten zien wat niet mag wat frustratie kan voorkomen.
Ik ben er nog niet helemaal overuit, maar wil zelf wel graag zo paard vriendelijk bezig, rijden met de biomechanica in mijn achterhoofd, genoeg weidegang, goed voer en ook de keus geven om nee te zeggen. Meer als een soort samenwerking zoals we met honden hebben ipv het paard vooral als gebruiksvoorwerp te zien.

EDIT: oh zie nu dat dit heel oud is. :o

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:32

Ja, ik vind paardrijden bijna altijd zielig en dat heeft niks met goede verzorging te maken.

Ver uit de meeste paarden worden gedwongen om iets te doen wat ze niet graag willen...daarom is zadelmak maken al een dingetje...

Ver uit de meeste paarden hebben verkeerd harnagement, te zware ruiters, te veel gesjor in de mond tot gewoon echt pijn, worden spiertechnisch volkomen verkeerd getraint, moeten op momenten sporten als het niet uitkomt ( te heet, te veel vliegen, volle maag, te lege maag, zijn te dik, te vaak en te langdurig, kortom dieronvriendelijk) worden vij elke stap aangestampt met of zonder spoor en met een houdgreep in een houding gehouden tijdens beweging..

Dus ja, het is zielig en waren meerdere ruiters daar maar eens van bewust en gingen eens bewust met hun paard om, dan zullen er ook zat zijn die in zagen dat ze geen sportruiters zijn gewoon omdat ze het niet in zich hebben en het paard ook niet...dan zagen vele ruiters in dat ze paardonvriendelijk rijden, dat hun eigen gewin voorop staat....dat als ze rijden het een hele grote eer is dat hun paard dit toestaat en als het niet harmonieus is dat de ruiter echt op zoek gaat waar het stoort....

Dat elk dag rijden helemaal geen must is, ook niet ten bate van wedstrijden...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:34

Indestal schreef:
Ja, ik vind paardrijden bijna altijd zielig en dat heeft niks met goede verzorging te maken.

Ver uit de meeste paarden worden gedwongen om iets te doen wat ze niet graag willen...daarom is zadelmak maken al een dingetje...

Ver uit de meeste paarden hebben verkeerd harnagement, te zware ruiters, te veel gesjor in de mond tot gewoon echt pijn, worden spiertechnisch volkomen verkeerd getraint, moeten op momenten sporten als het niet uitkomt ( te heet, te veel vliegen, volle maag, te lege maag, zijn te dik, te vaak en te langdurig, kortom dieronvriendelijk) worden vij elke stap aangestampt met of zonder spoor en met een houdgreep in een houding gehouden tijdens beweging..

Dus ja, het is zielig en waren meerdere ruiters daar maar eens van bewust en gingen eens bewust met hun paard om, dan zullen er ook zat zijn die in zagen dat ze geen sportruiters zijn gewoon omdat ze het niet in zich hebben en het paard ook niet...dan zagen vele ruiters in dat ze paardonvriendelijk rijden, dat hun eigen gewin voorop staat....dat als ze rijden het een hele grote eer is dat hun paard dit toestaat en als het niet harmonieus is dat de ruiter echt op zoek gaat waar het stoort....

Dat elk dag rijden helemaal geen must is, ook niet ten bate van wedstrijden...

Dit topic is 3 jaar oud..

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:36

CharmingS schreef:
Elinekraaij schreef:

@ Eline: Je bent hier nieuw, welkom.. Maar je reageert iedere keer op een bejaard topic, waardoor mensen denken dat het een nieuw topic is, omdat ze net zoals mij niet goed lezen en kijken naar de datum van het topic! Dit is vervelend :j

Wat maakt de datum van dit topic uit? Ik vind het evengoed een interessante discussie die gerust weer even uit het stof getrokken mag worden...
Verder mag je best vanuit jezelf spreken, maar concluderen dat het bij voorbaat vervelend is vind ik niet op zijn plaats.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:39

Mopjemop schreef:
Mensen zouden het zelf eens kunnen testen; paard los laten staan in een ruimte en aan komen lopen met een zadel......denk echt dat de meeste paarden weg lopen, als ze de kans en kennis/ruimte hebben.
Want dat speelt natuurlijk ook mee. Hoeveel paard is jou paard? Sommige paarden zijn zo getraind dat er weing "paard" van over is gebleven. Dat zijn net robotten :(

Sorry oud topic, maar het onderwerp blijft relevant :)

Hier wil ik even op inhaken. Wat een paard of mens niet leuk vindt, betekent niet dat het slecht is. Als je het gemiddeld persoon vraagt of hij/zij die ochtend naar zijn of haar werk wil of niet, dan zal de meerderheid toch ook graag thuis blijven. Maar als diegene alle dagen thuis blijft is dat indirect misschien niet goed voor zichzelf (lees; mist sociale contacten, lichamelijke beweging, mentale uitdaging etc.) Ik zeg niet dat een paard niet kan leven zonder (dat kan een mens immers ook zonder werk). Maar door getraind te worden krijgt het paard wel mentaal meer uitdaging, gedoseerde beweging waardoor een betere fysieke gesteldheid, een betere coördinatie etc. Daarbij zijn de meeste paarden al honderden jaren gefokt voor het werk en kunnen daarmee de arbeid prima aan.

Dit alles wel op voorwaarde dat het paard er profijt van heeft. Een paard dat elke dag structureel in de prak wordt gereden in een kleine, stoffige of saaie binnenbak door hetzelfde rondje te lopen zal geen enkel paard baadt bij hebben en dát is waar paardrijden als onvriendelijk kan worden beschouwd.

Daarbij; het gemiddelde paard vindt een zadel niet erg leuk; wie wil er wel een strak gesjord stuk leer op zijn of haar rug krijgen? Niet elk paard koppelt het door aan het rijden. Meer dan meer dan genoeg paarden koppelen het zadel aan de directere gevolgen van de singel die erna aangetrokken zal worden en zullen daarvoor wegwandelen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:42

Och charming wat een ellende :+

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:48

Indestal schreef:
Och charming wat een ellende :+

+1 :+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:48

borstnoot schreef:
Wat maakt de datum van dit topic uit? Ik vind het evengoed een interessante discussie die gerust weer even uit het stof getrokken mag worden...
Verder mag je best vanuit jezelf spreken, maar concluderen dat het bij voorbaat vervelend is vind ik niet op zijn plaats.

Het is ook vervelend, als iedere keer berichten van 10 jaar terug in de actieve onderwerpen te komen staan, en je serieus op een vraag wil ingaan die 10 jaar terug is gesteld en die persoon misschien niet eens meer actief is op bokt.. Maargoed, ik wou deze nieuwe bokker daar alleen even op attenderen.. Maar sorry als ik daar mensen mee op hun zere teentjes heb getrapt, ik zal mijn mondje dicht houden :x :')

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:50

CharmingS schreef:
borstnoot schreef:

Het is ook vervelend, als iedere keer berichten van 10 jaar terug in de actieve onderwerpen te komen staan, en je serieus op een vraag wil ingaan die 10 jaar terug is gesteld en die persoon misschien niet eens meer actief is op bokt.. Maargoed, ik wou deze nieuwe bokker daar alleen even op attenderen.. Maar sorry als ik daar mensen mee op hun zere teentjes heb getrapt, ik zal mijn mondje dicht houden :x :')

Nee... Jij vindt het vervelend. Taalgebruik kan echt heel veel uit maken, dat is waar ik over struikel.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:01

@ Borstnoot: Oke prima, IK vind het vervelend.. Hoop dat je nu een prettigere dag hebt, het is je gegund :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:11

CharmingS schreef:
@ Borstnoot: Oke prima, IK vind het vervelend.. Hoop dat je nu een prettigere dag hebt, het is je gegund :)

Net zoals jij de nieuwe bokker ergens op attendeert, doe ik dat ook bij jou. Ik heb eerder het gevoel dat jij op je tenen bent getrapt, maar dat terzijde. Maar evengoed bedankt hoor.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:15

borstnoot schreef:
CharmingS schreef:

Net zoals jij de nieuwe bokker ergens op attendeert, doe ik dat ook bij jou. Ik heb eerder het gevoel dat jij op je tenen bent getrapt, maar dat terzijde. Maar evengoed bedankt hoor.

Nee hoor ben blij dat je het hebt gedaan, thanks *D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:22

Als je op oude topics reageert krijg je toch die grote rode letters in beeld? Dat is een hint.

Ik heb getemd.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:26

Elinekraaij, is oude koeien uit de sloot aan het vissen. Da's niet de bedoeling Eline ;)
Ff temmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:00

Hoezo moet er dan een nieuw topic aangemaakt worden voor precies het zelfde onderwerp of zo? Het gaat niet alleen om antwoord geven op de vraag van de TS, iedereen praat nu toch gewoon weer met elkaar over dit onderwerp?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:03

Er zijn ook nog maar 618 topics over dit onderwerp :')