Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:58

Ik stap in naargelang mijn paard voelt. Ze staan beide dag en nacht op de weide,dus het is niet dat ze zo van stal getrokken worden. In de winter stap ik langer in dan in de zomer. Vaak stap ik wel met contact in,beetje links,beetje rechts, wat opzij gaan, wat buigen. Dan contactteugeltje losdraven,en dan al vrij vlug losgalopperen (mijn oudste komt los in de galop, bij mijn jongste galoppeer ik de frissigheid er wat uit)
Daarna gaan oppakken in draf en aan het werk. Daar wordt stap,draf en galop vrij vlug en pittig afgewisseld. Uitstappen is tot ze op adem zijn, en dan stappen ze zichzelf wel verder uit in de weide...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:19

Esaqar schreef:
Zelf ga ik altijd op buitenrit en weet ik dat ik altijd een kwartier in stap (draaf altijd op dezelfde punten aan), naar een half uur kom ik op een zandpad waar ik meestal rustig galoppeer. Mijn verzorgpaard loopt niet nageefelijk (nah... soms dan als ze dat zelf doet...) dus ik trek haar niet direct in de krul. Trek haar eigenlijk helemaal niet in de krul. +:)+

Gelukkig heeft nageeflijkheid niets te maken met in de krul trekken....

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:24

Janine1990 schreef:
Ik reageer op je uitspraken, niet op jou als persoon. Ik ken jou niet, dus het heeft geen zin om je af te zeiken. Ik reageer slechts oprecht op jouw uitspraken. Ik stel je vragen, retorische vragen. Je hoeft ze niet te beantwoorden, ze zijn bedoeld om over na te denken. Want aan veel dingen waar je je een beeld van vormt, zit een heel andere achtergrond dan jij zelf hebt bedacht. Dat geldt voor mij net zo goed als voor jou (geld dus voor iedereen). Het is alleen het lastige dat dit internet is en ik gewoon op papier typ. Niet met veel emoticons, omdat ik dat nutteloos vind in een discussie als deze. Dus is het gewoon een tekst zonder gevoel, waar ieder zijn eigen interpretatie aan geeft. Jij en Alja zien het als onaardig, nou ik zit hier ver bij jou vandaan en voel geen enkele behoefte om onaardig te doen tegen iemand die ik niet ken. Dus nee, het is niet onaardig bedoelt.

Ik wil mijn vragen en dergelijke wel even toelichten hoor... ;)
Ik ben een zeer fanatieke wedstrijdruiter die haar paard nu klaar maakt voor wedstrijden. Is een weg van de lange adem. Paard is 10 en heeft wat in te halen qua rijderij. Is niet heel soepel, dus ik ben (zoals gezegd) eigenlijk alleen maar aan het losrijden als ik op mijn paard zit. Een compléét andere aanpak dan ik met andere paarden heb gedaan. Sowieso ben ik van mening dat je elk paard anders moet behandelen, anders moet rijden. Je moet rijden op een manier die bij paard en ruiter past, maar vooral bij het paard! Elk paard heeft een andere behoefte als het gaat om losrijden, en naarmate het niveau hoger wordt, verandert deze behoefte ook. Dus ja, ik kan me voorstellen dat die fanatieke wedstrijdruiter heel erg anders losstapt dan jij (ik begrijp uit je reactie dat je geen wedstrijdruiter bent of gewoon niet fanatiek?), door bijvoorbeeld het paard wat ronder in te stellen (of is het paard misschien zo soepel dat het uit zichzelf die houding al aanbiedt en de ruiter er gebruik van maakt?), door schouderbinnenwaarts en travers te vragen? Of misschien zelfs een appuyement?

Zoals ik al zei, instappen/losrijden uitstappen/cooling down is zó relatief!!! Naar ieders smaak in te vullen en in te vullen naar behoefte van het paard of de combinatie van ruiter/paard...

Ik doelde meer op een regenbui, het was een grapje. (ja lastig interpreteren zonder emoticons) Maar ook als er regen verwacht wordt ga ik op hoop van zegen toch rijden. Nu komt dat doorgaans vaker voor in de zomer (op dit moment is regen vaak ook meteen stormachtig weer), in de zomer heb ik er geen problemen mee. Maar als het koud is zoals nu, dan zorg ik dat ik het paard in beweging hou op een andere manier. Regent het als ik begin met rijden? Doe ik gewoon wat minder, zodat minder uitstappen ook niet heel erg is. Dan is het een kwestie van afzadelen en eventueel onder dak (en deken uiteraard) nog even aan de hand stappen als hij erg bezweet is.
Is het zo koud als het vorige week was? Dan rij ik zeker fanatiek, stap ik veel tussendoor en stap ik wat korter uit om er zo snel mogelijk een deken op te gooien. Toevallig vorige week nog bij een stalgenootje gekeken nadat ik zelf fanatiek was geweest. Dat merk je op bed, want ondanks een hete douche heb je het waarschijnlijk nog steeds koud! Dat is het effect van kou op de spieren nadat ze wat hebben gedaan en dat is niet goed. En regen in deze tijd van het jaar is zeker weten koud! Om je eigen voorbeeld te gebruiken, als jij gaat hardlopen in deze tijd van het jaar ga je ook niet zolang uitlopen als wanneer je in de zomer gaat hardlopen.

Een paard hijgend op stal zetten? Mijn training zorgt sowieso niet voor een hijgend paard, het hoogtepunt zit bij mij ver voor het eind van de training. Ik neem aan dat jij je paard ook niet lastige en zware oefeningen vraagt om hem daarna paf de teugels te geven en te laten stappen? Dat werkt naar mijn idee ook averechts. Nog voordat ik ga uitdraven is het gehijg er al af. Als het paard uberhaupt al heeft gehijgd, ik hoor het in ieder geval nooit. Ik denk dat je me geheel verkeerd hebt begrepen, ik zet een paard nooit onafgewerkt op stal.
Ik denk alleen dat de regel van 10 minuten uitstappen niet altijd toegepast moet worden, omdat ik dat oneerlijk vind voor het paard. En dan doel ik met name op deze tijd van het jaar.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Zo komt het al heel anders over. :) Ik kan me grotendeels wel in je verhaal vinden nu, nu je het net even wat anders uitlegt. Ik ben wel fanatiek, maar geen wedstrijdruiter omdat ik daar geen tijd voor heb, dus ik train niet echt voor een bepaald niveau of wat dan ook, wel voor souplesse van het paard, gehoorzaamheid aan mijn been en activiteit. Vind ik zelf heel belangrijk en meerderen zo te lezen. Het verschilt absoluut per paard, daar ben ik het helemaal mee eens. Misschien kwam het over als dat je tenminste 10 minuten moet uitstappen, maar wel een redelijk aantal minuten en niet de twee minuten die ik nu vaak zie.

Edit: gisteren was paardlief ook erg fris, heeft me alle hoeken van de bak laten zien. Ja dan stap ik uiteraard ook heel anders in! Vrijwel meteen aan het werk zetten en bezig houden. Meneer was erg pittig.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:31

Ik vergeet nooit meer wat ze ooit tegen me zeiden op de opleiding; een goede coolingdown is de warming up van de volgende dag.

Ofwel als jij je paard niet uitstapt ed en meteen op stal zet ondanks t weer heeft je paard de volgende dag er last van. Beter een deken op en aan de hand een cooling down doen dan...

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:44

Ik zie dit ook steeds vaker terug komen!
Bij ons op de club merk ik ook dat het idd niet meer vanzelfsprekend is om rustig los te rijden en uitstappen is vaak de zweetdeken er opgooien en even een rondje stappen.

Ik ben een groot fan van lang losrijden, maar of ik dit ook doe hangt heel erg van het paard af.
Ik heb een pony gereden die ik gelijk oppakte, omdat hij anders gewoon ging kloten. Ik zetten hem niet gelijk hoog in maar ik had hem wel goed op contact en maakte vast allerlijk oefeningen.
Wel zorgde ik er voor dat ik altijd veel buigingen reed bij het los rijden, zo flexibel was hij niet.

maar het paard dat ik de laatste jaren reed was een heel ander verhaal. Ze was heel gevoelig, zeker als ze energie had. Ze reageerde ook altijd heel erg op hoe ik op dingen reageerde. Als ik geen aandacht aan de stoel in de hoek gaf dan was zij ook heel chill, maar als ik er een probleem van ging maken dat ze een keer keek dan kon vergeten dat ze ooit nog door die bocht ging.
dus haar reed ik altijd los met een lange teugel voor 2 rondjes, dan mocht ze even paard zijn zei ik altijd, ze mocht even op haar eigen tempo lopen en zat ik haar zo min mogelijk in de weg. Daarna pakte ik haar iets op en zetten ik haar lang en rond en paste ik haar tempo aan, aangezien die erg hoog was. Ik reed erg veel voltes en vroeg dan ook erg veel buiging. ik deed dit meestal voor een ruime 10 minuten. Daarna ging ik meestal draven aan de lange teugel voor wat meer flexibiliteit en het was een goede oefening om dr op haar eigen benen te laten lopen.
Maar goed dit was voor dit paard erg fijn! Vooral omdat het met haar geven en nemen was, moest altijd compromieën sluiten met haar haha.

en qua afbouw deed draafde ik uit aan de lange teugel en stapte ze daarna droog en tot dat ze op adem waren gekomen

Seventeen

Re: Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:44

Ik vind het juist fijn om mijn paarden in het losrijden een keer te laten wijken, extra rond in te stellen, schouderbinnenwaarts, travers, veel overgangen, noem het op!

Naar mijn idee worden ze hier juist los van maar gaat het hier nog een stuk ontspannender aan toe omdat we dan niet naar perfectie aan het streven zijn, maar naar losheid en soepelheid in het lichaam.
Het paard breng je zo aan de hulpen. Ik wil juist dat ze een keer extra inbuigen zodat hun lichaam los word. Het paard moet het echter wel kunnen!
Ik heb nu ook een paard staan wat juist hartstikke veel moeite heeft met inbuigen en ga daar dus ook niet schouderbinnenwaarts of travers in het losrijden meenemen.

Elk paard is anders, dus ook elk losrijden is anders.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:50

Ik stap altijd een minuut of 5 aan een lange teugel en begin daarna met het losrijden; stap/draf/galop, rijbaanfiguren, stukje wijken en stukje schouderbuitenwaarts. Daarna even stappen aan een lange teugel en dan pak ik ze op en gaan we verder in de zijgangen en rijden we intensief.
Uitstappen doe ik zolang als nodig is om de paarden weer op adem te krijgen, vaak in de vorm van een rondje buiten stappen, onder het zadel of even aan de hand.. Net waar ik zin in heb(op een koude winterdag loop ik liever ook, omdat ik anders zo snel afkoel en koud word).

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:56

Ik neem lang de tijd om los te rijden. Tommie is nu wat ouder en heeft daarom ook wat meer tijd nodig.
Vaak stap ik eerst 10 minuten aan de lange teugel en daarna 10 minuten lang laag en wat simpele oefeningen.
Dan pak ik de draf en galop erbij, ook lang laag om verder los te werken.
Dan weer even stappen en dan pak ik hem helemaal op.
Aan het einde geef ik hem in galop en draf ook weer wat meer lengte. Doe een aantal stapoefeningen en daarna aan de lange teugel.
Mocht hij wat bezweet zijn loop ik ook nog even aan de hand zonder zadel.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:51

Ik stap sowieso de eerste 10 minuten. Helemaal los teugeltje doe ik eigenlijk niet met losrijden. Ik rijd eerst lang en laag, en daarmee ga ik voltes en andere figuren rijden. Na die 10 minuten doe ik hetzelfde in draf, en daarna ook in galop.
Voordat ik ga uitstappen, draaf ik ook graag nog een rondje lang en laag en ga daarna uitstappen. Uitstappen doe ik overigens wel aan een los teugeltje. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:55

Ik denk dat het losstappen vooral van belang is als een paard 24/7 op stal staat. De spieren zijn dan stram, koud en paard heeft 23u niet bewogen.

Bij paarden die 24/7 buiten staan en voldoende ruimte hebben om de hele tijd rond te wandelen incl rollen, ronddraven en galopperen etc ontgaat mij het nut van 10 minuten instappen.

Cooling down daarentegen is bij beide natuurlijk erg belangrijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:36

Citaat:
Laatst stond er nog een artikel over op de website van Bit. Dat er steeds slechter en korter losgereden wordt en dat dit echt funest is voor spieren en gewrichten. Die hebben namelijk zo'n 20 minuten de tijd nodig om echt op te warmen.

Mensen zeggen al snel dat er iets mis is met mijn paard als is zeg dat ze pas na een half uur lekker begint te lopen en lekker los is. Dit is dus weer een bevestiging voor me dat dat allemaal wel meevalt.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:38

Ik snap precies wat TS bedoeld.. helaas valt het mij ook overal op..
Zelfs zet ik mijn paard een kwartier in de molen, zadel op en stap dan nog tien minuten OHZ.
Ik merk duidelijk dat mijn paard dan veel beter loopt ,
Uitstappen doe ik 10 minuten ohz en dan nog 10 min in de molen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:46

Die van mij staat 24/7 in de paddock dus staat niet helemaal stil als ik hem pak, maar ik werk ongeveer 20minuten los, waarvan ruim 10minuten stapwerk. Uitstappen daarentegen doe ik wel kort; ik zorg dat ik als laatste wat richting halsstrekken uitdraaf op beide kanten en stap hem dan tot hij afgekoeld is, wat meestal 2minuten is ofzo. De spieren hebben rustig af kunnen koelen en strekken, hij is op adem en afgekoeld en dat lijkt me prima?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:51

Ik deed met mijn leasepony altijd ongeveer 7 minuten instappen. 3/4 minuten lange teugel en daarna op maat pakken. Dan gewoon rijden en 10 minuten met de lange teugel uitstappen aangezien hij op stal stond na het rijden.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 06:22

Perryx schreef:
Ik snap precies wat TS bedoeld.. helaas valt het mij ook overal op..
Zelfs zet ik mijn paard een kwartier in de molen, zadel op en stap dan nog tien minuten OHZ.
Ik merk duidelijk dat mijn paard dan veel beter loopt ,
Uitstappen doe ik 10 minuten ohz en dan nog 10 min in de molen.

Nu heeft jouw paard wel artrose waardoor dit genoodzaakt is. ;)

Ik stap zelf ong. 7 minuten in. Maak dan wel figuren etc. Ong. 20 min draf/galop met wat oefeningen en daarna stap ik 10 minutenuit.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 07:44

Arc_En_Ciel schreef:
Ik deed met mijn leasepony altijd ongeveer 7 minuten instappen. 3/4 minuten lange teugel en daarna op maat pakken. Dan gewoon rijden en 10 minuten met de lange teugel uitstappen aangezien hij op stal stond na het rijden.

Zoiets inderdaad! :))

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 08:52

Ik adviseer vaak om eerst een paard aan de hand te stappen. Beginnend met gewoon wandelen, dan rustig aan wat wending links en rechtsom. Ook er links en rechts naast lopend. Zelf voelen hoe je zelf je wendingen loopt. En je zelf dus warm en soepel lopen. Terwijl je paard gezellig met je mee doet. Dan ga ik met mijn paard wat aan de hand werken. Hierbij kan ik goed zien hoe en of ze haar lijf gebruikt zonder hinder van (mij als) ruiter. Hierin neem ik voltes, schouderbinnenwaarts, travers, achterwaarts etc in mee.
Als ik dan op stap (de tijd afhangt van veel factoren) dan kan ik m'n paard gelijk uitnodigen om d'r buikspieren aan te spannen om mij te kunnen dragen. In welke gang ik dan aan de slag ga hangt af van de gelegen info van m'n paard en m'n eigen lijf. Want zeg nou zelf ook veel mensen stappen koud op hun paard. En hoe kan je een paard losrijden als je zelf een stijf lijf hebt.
Als m'n paard aan de hand met gemak een wending linksom maakt en met mij er op totaal niet kan het zijn dat mijn lijf dus de storende factoor is.
Uitstappen is geheel afhankelijk van je training. Heb je intensief gesprongen ziet dat er anders uit dan dat je die dag alleen je paard los hebt gereden omdat hij de dag daarvoor een intensieve training heeft gehad.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:21

Ik mag niet meer te lang instappen van mijn instructeur, mijn paard bouwt dan te veel spanning op en dan wil de bom opeens barsten na een tijdje. Ik moet eigenlijk vanaf het moment dat ik met hem de bak in kom hem aan het werk zetten, rondje stappen, daarna rondje tempowisselingen en aandraven. Ik stap dus niet in, ik rij hem warm.

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:40

Ik stap altijd een minuut of 5/10 in. Aan de lange teugel, daarna ga ik rustig draven en na ongeveer 10 minuten pak ik haar een beetje op. Uitstappen is wisselend. De ene keer stap ik 10 minuten uit als ik erop zit, de andere keer ga ik er naast lopen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:46

Ik laat het afhangen van het paard wat ik rij, zo heb ik er 1tje op stal staan die niet los te krijgen is in stap of draf, maar wel met galop werk. Met hem galoppeer ik daarom vrij snel.

Met weer een ander ben ik echt al 20 minuten kwijt aan loswerken in stap en draf aan een lang teugeltje. Die begint ook heel stijf maar moet gewoon even lekker over zijn rug gereden worden en dan is het weg.

En het hangt af van hoe fris ze zijn of met de buiten temperatuur. Met deze kou ga ik al heel snel draven, want ik ken er een stel die zijn echte bommen met deze kou en die moet je vlot aan het werk zetten.

Martine1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:12

hmm ik doe het wel maar paarden zijn wel vluchtdieren he. die zijn gemaakt om vanuit uren grazen, een snelle galop te ontwikkelen om daarna weer rustig te eten. dus je kunt je afvragen hoe hard het instappen nodig is. bij zware training is uitstappen voor de spieren wel heel belangrijk

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:22

Ik doe het op de ouderwetse manier (is erin gedrildl als kind dus ernaast een paar rondjes in-en uitstappen)maar ben dan ook al een oude tang aan het worden :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:10

Martine1972 schreef:
hmm ik doe het wel maar paarden zijn wel vluchtdieren he. die zijn gemaakt om vanuit uren grazen, een snelle galop te ontwikkelen om daarna weer rustig te eten. dus je kunt je afvragen hoe hard het instappen nodig is. bij zware training is uitstappen voor de spieren wel heel belangrijk

Jeeutje, ik vind dit wel de giller van de week zeg...

Je bent jezelf zeker ook al aan het afvragen wat nu eigenlijk het nut is van losrijden in het algemeen? Als een paard van grazen naar vluchten kan in een paar seconden, waarom zou je 'm dan losrijden? Kan ook wel meteen aan het werk toch?

En waarom zou je dan een cooling down doen? Hij kan toch ook van vluchten naar grazen? Gaat hij ook niet eerst zichzelf uitstappen :+

Tjonge... Als ik zo vriendelijk mag zijn, zou ik me als ik jou was vooral afvragen wat IK op een paard doe als ik zulke gedachtes heb...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 18:25

Janine1990 schreef:
Martine1972 schreef:

Jeeutje, ik vind dit wel de giller van de week zeg...

Je bent jezelf zeker ook al aan het afvragen wat nu eigenlijk het nut is van losrijden in het algemeen? Als een paard van grazen naar vluchten kan in een paar seconden, waarom zou je 'm dan losrijden? Kan ook wel meteen aan het werk toch?

En waarom zou je dan een cooling down doen? Hij kan toch ook van vluchten naar grazen? Gaat hij ook niet eerst zichzelf uitstappen :+

Tjonge... Als ik zo vriendelijk mag zijn, zou ik me als ik jou was vooral afvragen wat IK op een paard doe als ik zulke gedachtes heb...

Hier sluit ik me wel bij aan ja. :=