Stap jij op een vreemd paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op een onbekend paard?

Ja
773 (80%)
Nee
190 (19%)

Totaal aantal stemmen: 963

Hanne_SP

Re: Stap jij op een vreemd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:30

Ja ik stap op andere paarden. :) Ik rij soms 2 paarden van de stalbaas, en eentje is gekend dat ze je wel behoorlijk hard durft te testen. De laatste ritjes geen problemen gehad maar toch blijf ik mijn bodyprotector aandoen! Want je weet nooit. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:36

Niet meer, vroeger wel. Maar sinds een stalgenoot van mij graag een keer van paard wilde ruilen toen we samen in de bak reden ben ik genezen. Zij had echt zo'n dooie diender, niet vooruit te branden, liever lui dan moe type van een jaar of 11 oud. Mijn dochter had er ook al een paar keer op gereden. Ikzelf had een behoorlijk pittig jong paard wat nog niet heel lang onder het zadel was. Ik haar waarschuwen dat ik niet wist wat hij zou doen aangezien hij geen vreemden op zijn rug gewend was en nogal gevoelig was. Laat ik nu aan de kletter gaan met die duffe omdat de beugels tegen hem aan begonnen te bungelen ( had ze niet op maat gemaakt, was van plan alleen maar wat rond te stappen). Hij was echt niet meer te stoppen en uiteindelijk heb ik me er vanaf laten vallen. Behalve dat ik dus niet meer zo snel op andere paarden stap heb ik ook een aardige deuk in mijn zelfvertrouwen opgelopen.

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:01

ja ik stap er wel op, meestal vraag ik meestal wel even naar de dingen waar ik op moet letten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:59

yarrah schreef:
Mijn antwoord is Ja/Nee :-)
Ik stap niet zo maar op een Nrps of Kwpn paarden (ik heb daar een heel naar ongeluk meegehad). Ik rij al een jaar op een paard die ik bijrijd een super brave duits warmbloed, maar altijd buiten met een bodyprotector het vertrouwen is er nog steeds nier. Een gelder of groninger daar stap ik zo op. Van het voorjaar nog een net ingereden groninger waarmee ik gelijk een buitenrit mee maakte.

Als ze weer beter is mag je weleens op Tante Muts zitten, die helpt je wel van je schrik af :j

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:04

Als er iemand bij is met verstand van paarden of dat desbetreffende paard, stap ik er wel op ja. Maar met het oog op veiligheid van mezelf of anderen, zou ik dat in mn eentje niet doen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:07

Mits ik van tevoren enige achtergrondinformatie over het paard krijg, geen probleem. Alhoewel het wel zo is dat als ze me vertellen dat het de grootste rotbok allertijden is die het altijd voor elkaar krijgt mensen eraf te werpen, ik dan wel pas.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 17:59

Wauw, wat een veel reacties! :3

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:11

Vroeger als kind/puber wel, nu niet meer.
Gewoon omdat je niet weet wat je onder je kont krijgt. Een "dooie diender" kan door een andere persoonlijkheid op zijn rug, veranderen in een ongeleid projectiel. Ik heb dit een aantal keren gezien en doordat je ouder wordt, word je je ook bewuster van eventuele gevolgen. Dus nee, voor mij eerst paardje leren kennen vanaf de grond en er dan pas op.

Shar161

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:24

Meestal stap ik er wel zo op, maar dan met wat achtergrond informatie. Als van te voren bekend is dat een paard echt gevaarlijk is (niet alleen beetje bokken of ervandoor gaan, maar echt gevaarlijk) dan niet.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:07

Ik stap op, maar inderdaad met een beetje achtergrond informatie.... Veiligheid is het belangrijkst :P

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:11

Ik stap er op als mijn gevoel zegt dat het goed zit. Als ik voel dat het niet goed zit, doe ik het niet.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:15

Nee. Als ik een paard nooit eerder heb zien lopen stap ik er niet op. Voor hetzelfde geld zit er een steekje los, of heeft ie pijn en zit ik op een rodeopaard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 04:15

Ja, als het onderling springen is zeg ik meestal van 'geef maar er gewoon eentje' lesgeefster weet wat ik aankan en wat niet en krijg wel altijd goede

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:03

Ik heb nee geantwoord, ik stap niet zomaar op een vreemd paard. Het liefste zie ik het paard eerst eens met een andere ruiter, krijg ik voldoende achtergrondinformatie en als het even kan wil ik ook graag de bevestiging van de eigenaar dat ik voldoende kan rijden.

Wat mennen betreft zal ik iets minder gauw twijfelen, op voorwaarde dat het paard goed beleerd is voor de wagen. Dit komt omdat ik mezelf iets beter vertrouw, en omdat het in mijn omgeving toch wel gebruikelijk is om de paarden door een professional te laten betuigen. In tegenstelling tot bepaalde rijpaarden heb ik eigenlijk nog nooit menpaarden gezien/mogen rijden die echt gevaarlijk waren.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:07

Ik wel, er kan niks ergers gebeuren dan eraf vallen (oke je kan dood gaan maar dat gaan we toch allemaal) ik vind het ook wel leuk en je leert er veel van

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:12

ja en nee.
Ja, als ik hem van tevoren zelf kan opzadelen of in ieder geval hem een beetje kan observeren hoe het karakter is, en ik heb er een goed gevoel bij.
Dan zou ik erop stappen.
en nee, als ik merk dat hij niet helemaal lekker aanvoelt tijdens poetsen/zadelen of ik weet niet of hij ingereden is, en hoe hij bv reageert op longeren etc.
Ik wil he tpaard eerst graag zien lopen.
Als iemand ooit perse wil dat ik op een paard stap dat ik nog nooit heb gezien en hij al gezadeld en al klaar staat, dan gaat ie eerst even 5 min los door de bak. Even de top energie eraf, en dan beoordeel ik vanuit daar.

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:15

Ik heb ja geantwoord.

Zodra ik een klein beetje weet wat ik kan verwachten, stap ik zo op.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:18

Ik heb ja geantwoord. Rijd op een manege en als ik eens een buitenrit maak ergens anders heb ik niet veel voor het zeggen qua paarden. Ik wil wel eerst een beetje weten of het paard niet heel moeilijk is.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:29

Toen ik opzoek was naar een paard vond ik het best spannend om op die zadelmakke bokken te stappen :))
Als ik het niet vertrouw met voorrijden ging ik er ook niet op, ging er ook echt niet als eerste op.
Bokken houd ik helemaal niet van terwijl ik de haflinger bij ons op stal rustig even doorpak als die gemeen bezig is :+
Als ik weet wat een paard doet (en ik hoor dat dan van een bekende dus geen verkoper oid) klim ik er wel op, paarden op stage ging ik allemaal wel op terwijl er van te voren wel word gezegd wat hij kan doen en dat waren niet altijd de leukste dingen :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:32

Ik heb er echt geen problemen mee om op een vreemd paard te stappen. Ik doe mee aan studentenwedstrijden en elke ronde moet je dan op een ander paard. Als je het op één wedstrijd goed doet dan zit je dus in een weekend op 3 verschillende paarden die je over het algemeen niet kent.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:46

Ja hoor ik stap op alles, ik wil wel iets achtergrond informatie maar dan stap ik er alsnog op (iets met eigenwijs denk ik)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:51

Vroeger stapte ik echt op ieder paard, maakte me geen ene bal uit.
Maar nu ik kinderen heb en al 2 rug operatie's achter de rug hebt niet meer. Ik weinig zin om extra risico te lopen voor een vreemd paard van een ander.....
maar een paard van bv een stalgenoot die ik vertrouw weer wel. Ben laatst ook zo op de 4 jarige van een stal genoot gestapt.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:52

Ik heb er ook geen probleem mee. Maar ik vraag wel naar de gebruiksaanwijzing.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:58

Stap misschien iets te makkelijk op elk paard dat ik niet ken, wil wel altijd even kennismaken op de grond( poetsen, zadelen enzo) en een klein beetje achtergrond info. Nog altijd overleeft en heb voor menig zeggen al aardig wat ongelukjes gehad die lelijk hadden kunnen aflopen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:47

Heb volgens mij al ergens geantwoord maar zeker de laatste tijd heb ik liever gewoon steeds hetzelfde rustige paard tijdens de les.
Ik rijdt puur voor mijn plezier en ter ontspanning. Dat laatste is voor mij al moelijk genoeg omdat ik een belabberde longconditie heb waardoor ik snel verstar in mijn arm- en beenspieren en dus minder kracht kan zetten. Als ik dan op een paard zit dat zich sterk of heet gaat lopen maken heb ik gewoon een probleem en dat wil ik niet (meer). Want als ik val heb ik mezelf conditioneel nog meer en is ook mijn gezin de dupe.
Behalve als ik bijna echt de garagtie krijgt dat het een joris goedbloed is, ga ik er wel op.