Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Hinke schreef:Ik vind dat niks 'moet' - iedereen moet zelf weten wat hij doet, zolang het paard er niet onder te lijden heeft. Het hele 'ruiterfitness' is de laatste tijd erg in de mode, maar ik denk zelf dat het nogal gehyped wordt. Uiteindelijk is toch het paard de sporter, en imo niet de ruiter.
Het voorbeeld van de nogal zware bokker die heel hoog in de dressuur rijdt is hier al genoemd. Daar kan de overgrote meerderheid van de strak afgetrainde slanke bokkers nog een puntje aan zuigen![]()
Ik denk wel dat een lichte ruiter een paard wat minder snel in de weg zit, en van echt zware mensen zullen ze meer last hebben maar dit is niet perse gecorreleerd aan fit zijn en een goede conditie hebben. Kleine vrouwen die overgewicht hebben wegen bijv. vaak minder dan gemiddelde mannen in een goede conditie.
Askja schreef:Het gaat niet alleen om het gewicht, al speelt dat ook een rol. Het gaat erom dat overgewicht je balans en coordinatie negatief beinvloedt. Het overtollig vet zit gewoon in de weg. Tuurlijk zijn er ruiters met overgewicht die beter rijden dan een hoop slanke ruiters. Is ook een kwestie van ruitergevoel en mentaliteit. Maar zouden diezelfde ruiters niet nog veel beter rijden als ze geen overgewicht hadden? Zie je in de internationale top ruiters met overgewicht? Ik ken ze niet. Eerlijk gezegd vind ik het niet kloppen, een ruiter met overgewicht op een afgetraind paard. Hoe goed die ruiter verder ook rijdt. Ergens jammer dat die enkeling met overgewicht die het tot de subtop heeft geschopt voor sommigen kennelijk als voorbeeld wordt gezien juist vanwege dat overgewicht. Waarbij ik overigens helemaal geen afbreuk wil doen aan de prestatie op zich.
Askja schreef:Dat versta ik niet onder overgewicht. Ik zie bij Werth geen grote vetrollen ofzo. Ze is idd geen rank poppetje, meer het type klein en compact met ronde bovenbenen. Maar absoluut niet te dik.
brighteyes85 schreef:Bijzonder dat de meeste, zoals ik het hier lees, het met de stelling eens zijn, maar het niet de controleren is of dit ook uitgevoerd wordt.....
Ik zou graag willen weten van de mensen die het eens zijn met deze stelling wie er ook actief iets doet om zijn eigen conditie goed te houden of op niveau te krijgen. Lopen jullie hard, fietsen jullie of gaan jullie wekelijks naar de sportschool?
Ik merk van mezelf dat sinds mijn paard met een blessure is komen te staan dat mijn conditie echt achteruit is gehold, nu komt het punt dat ik er bijna weer op mag (hopelijk) en daarom heb ik besloten om eerst conditie op te bouwen (en daarbij iets af te vallen) voordat ik weer op mijn paard stap