Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:02

Ja vind ik wel.
Mijn conditie is niet fantastisch, maar de conditie van mijn bijrijdpaard al helemaal belabberd dus mijne is nog altijd beter haha

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:04

ligt er ook aan wat je samen met je paard wilt doen en wat voor een paard je hebt denk ik.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:09

Ik vind dat zowel het paard als de ruiter in conditie moet zijn.
Rond vorig jaar september ben ik ziek geworden en ik januari mijn diagnose gekregen. Hier geen overgewicht etc. Maar hele andere problemen. (Mocht er iemand benieuwd zijn, kun je een pb sturen)
Sinds die tijd lukt het rijden gewoon niet meer, staken en andere vreemde dingen die hij nog nooit eerder gedaan heeft. Hiervoor altijd hoge plaatsingen en goede resultaten, sinds die tijd helemaal niets meer.
Niet mijn paard zijn fout, mijn fout. Ik kan nu trainen wat ik wil maar dat heeft geen enkele zin, ik ben de gene die aan mezelf moet werken.

wijkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:17

Ik denk absoluut dat het scheelt wanneer de ruiter ook in conditie is. Kracht /krachtuithoudingsvermogen ........enz.

K_im

Re: Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 00:10

Ik sta er ook helemaal achter dat een ruiter een bepaalde basisconditie nodig heeft om een paard niet in de weg te zitten, maar wanneer heb je die dan?

Zelf sport ik bijna dagelijks, drie keer per week in de sportschool, waarvan een keer met een personal trainer. Trainingen zijn voornamelijk gericht op kracht en uithoudingsvermogen. Ben instaat om 45 kg te deadliften, 20 kg te bankdrukken, ook voor een set push ups en sit ups draai ik mijn handen niet keer om. En toen ik twee weken terug eens dacht het hardlopen op te pakken, bleek ik bij de tweede keer al in staat te zijn ruim 3,5 km achtereen te rennen. En toch... Niemand die dat zal geloven als je mij ziet. Ik heb namelijk nog steeds overgewicht! Overgewicht, maar een betere conditie dan menig mens met normaal postuur.

Ik beschik dus wel degelijk over een bepaald soort kracht en uithoudingsvermogen, toch zou mijn conditie in vele ogen onvoldoende zijn om op een paard te stappen.

Maar weet je.. ik kan het verantwoorden voor mijzelf dat ik er tegenwoordig weer op stap. Jaren heb ik niet gereden i.v.m. mijn gewicht. Ik ben inmiddels vele kilo's lichter en ik sta het mijzelf weer toe om op een paard te stappen. Gaan we naar buiten? Dan genieten we hier allebei met volle teugen van. Hebben we een intensieve les, dan zie ik dat voor mij als een leuke manier van sporten, waarin ik elke keer weer iets bij kan leren.

Ik vraag "mijn" paarden niet de sterren van de hemel te lopen, dat kan ook niet met mijn niveau van rijden. Maar ik hoop hier wel in te kunnen groeien, en daarvoor zal het toch nodig zijn om met enige regelmaat te rijden. Om samen met een paard te groeien in het werk wat we doen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:08

Ben het wel met Jasmijn eens. Wie paardrijden als sport beoefent, wedstrijdgericht dus, traint niet alleen zijn paard maar ook zichzelf. Dat heeft niet per se te maken met een topconditie in de zin van een marathon kunnen lopen maar wel een goede basisconditie, souplesse, balans, reactievermogen, rompstabiliteit. Dat is allemaal te trainen. Daarbij hoort imo ook dat je op je gewicht let. Vetrollen vertragen de beweging, het is loze massa itt spierweefsel. Daar zit je je paard en jezelf mee in de weg. En eerlijk is eerlijk, ik vind het in de dressuur en vergelijkbare disciplines, en vanwege de verhouding ruiter-paard al helemaal in mijn eigen discipline de IJslandersport, gewoon géén mooi beeld als een ruiter zichtbaar overgewicht heeft. Het oog wil ook wat.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:30

Ik vind van wel. En zeker hoe hoger dat je komt. Ik ga 3 keer in de week naar de sportschool om mijn conditie op pijl te houden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:21

nou vandaag zag ik het bewijs jaaa, een dame op leeftijd zat bij de stoplichten te hijgen als een hond op haar paard een zak aardappels staat rechter dan zij op haar paard zat.
het dier zet een been in rust en mw rolt er bijna af, en het paard krijgt op zijn falie. wat had ik met dat dier te doen. heb wel mijn mening gezecht ze ging lopend verder .....ze kwam er zo niet op!. ze was uitgeput, wat zet je jezelf dan te kijk en ook zo gevaarlijk. 8)7

struikgewas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:03

Lijkt me vrij logisch eigenlijk.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:36

Ik vind dat niks 'moet' - iedereen moet zelf weten wat hij doet, zolang het paard er niet onder te lijden heeft. Het hele 'ruiterfitness' is de laatste tijd erg in de mode, maar ik denk zelf dat het nogal gehyped wordt. Uiteindelijk is toch het paard de sporter, en imo niet de ruiter.
Het voorbeeld van de nogal zware bokker die heel hoog in de dressuur rijdt is hier al genoemd. Daar kan de overgrote meerderheid van de strak afgetrainde slanke bokkers nog een puntje aan zuigen :)
Ik denk wel dat een lichte ruiter een paard wat minder snel in de weg zit, en van echt zware mensen zullen ze meer last hebben maar dit is niet perse gecorreleerd aan fit zijn en een goede conditie hebben. Kleine vrouwen die overgewicht hebben wegen bijv. vaak minder dan gemiddelde mannen in een goede conditie.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:38

Ik vind ook van wel! Ik rijd recreatief en geen wedstrijden maar totaal geen conditie! Dit belemmert af en toe vooral voor mezelf! Ik zou geen volle dressuurproef kunnen rijden schat ik in. :')

Dus ik vind dat voor de sport zowel ruiter als paard in conditie moeten zijn!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:43

Hinke schreef:
Ik vind dat niks 'moet' - iedereen moet zelf weten wat hij doet, zolang het paard er niet onder te lijden heeft. Het hele 'ruiterfitness' is de laatste tijd erg in de mode, maar ik denk zelf dat het nogal gehyped wordt. Uiteindelijk is toch het paard de sporter, en imo niet de ruiter.
Het voorbeeld van de nogal zware bokker die heel hoog in de dressuur rijdt is hier al genoemd. Daar kan de overgrote meerderheid van de strak afgetrainde slanke bokkers nog een puntje aan zuigen :)
Ik denk wel dat een lichte ruiter een paard wat minder snel in de weg zit, en van echt zware mensen zullen ze meer last hebben maar dit is niet perse gecorreleerd aan fit zijn en een goede conditie hebben. Kleine vrouwen die overgewicht hebben wegen bijv. vaak minder dan gemiddelde mannen in een goede conditie.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:45

Het gaat niet alleen om het gewicht, al speelt dat ook een rol. Het gaat erom dat overgewicht je balans en coordinatie negatief beinvloedt. Het overtollig vet zit gewoon in de weg. Tuurlijk zijn er ruiters met overgewicht die beter rijden dan een hoop slanke ruiters. Is ook een kwestie van ruitergevoel en mentaliteit. Maar zouden diezelfde ruiters niet nog veel beter rijden als ze geen overgewicht hadden? Zie je in de internationale top ruiters met overgewicht? Ik ken ze niet. Eerlijk gezegd vind ik het niet kloppen, een ruiter met overgewicht op een afgetraind paard. Hoe goed die ruiter verder ook rijdt. Ergens jammer dat die enkeling met overgewicht die het tot de subtop heeft geschopt voor sommigen kennelijk als voorbeeld wordt gezien juist vanwege dat overgewicht. Waarbij ik overigens helemaal geen afbreuk wil doen aan de prestatie op zich.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:00

Askja schreef:
Het gaat niet alleen om het gewicht, al speelt dat ook een rol. Het gaat erom dat overgewicht je balans en coordinatie negatief beinvloedt. Het overtollig vet zit gewoon in de weg. Tuurlijk zijn er ruiters met overgewicht die beter rijden dan een hoop slanke ruiters. Is ook een kwestie van ruitergevoel en mentaliteit. Maar zouden diezelfde ruiters niet nog veel beter rijden als ze geen overgewicht hadden? Zie je in de internationale top ruiters met overgewicht? Ik ken ze niet. Eerlijk gezegd vind ik het niet kloppen, een ruiter met overgewicht op een afgetraind paard. Hoe goed die ruiter verder ook rijdt. Ergens jammer dat die enkeling met overgewicht die het tot de subtop heeft geschopt voor sommigen kennelijk als voorbeeld wordt gezien juist vanwege dat overgewicht. Waarbij ik overigens helemaal geen afbreuk wil doen aan de prestatie op zich.

Nou Werth schommelt ook regelmatig met haar gewicht :o is toch ook geen slank poppetje....
wel mega veel ruitergevoel en veel conditie, wil je iedere dag zoveel paarden rijden!!!

verder ben ik het met Hinke eens

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:03

Dat versta ik niet onder overgewicht. Ik zie bij Werth geen grote vetrollen ofzo. Ze is idd geen rank poppetje, meer het type klein en compact met ronde bovenbenen. Maar absoluut niet te dik.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:06

Askja schreef:
Dat versta ik niet onder overgewicht. Ik zie bij Werth geen grote vetrollen ofzo. Ze is idd geen rank poppetje, meer het type klein en compact met ronde bovenbenen. Maar absoluut niet te dik.

ik heb zowat hetzelfde model als Werth met 1.70 en weeg 84 kilo...dat is wel degelijk overgewicht :o

zoals eerder gezegt, het werkelijke gewicht is niet altijd te zien ;)

Maar goed gewicht en conditie is totaal wat anders, ik heb juist een superconditie ook al heb ik overgewicht.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:11

Ik ben het gedeeltelijk met deze stelling eens. Ik ben bijna ieder weekend op op een dressuur wedstrijd te vinden en verbaas me regelmatig over het feit dat ruiters na hun proef nog net niet aan het zuurstof moeten en bijna astmatisch de ring uit komen. Dan vind ik ergens dat je je moet schamen, want er word met teleurstelling over het paard gesproken wanneer deze in de tweede proef de pijp leeg heeft.

Maar conditie en gewicht hangen niet altijd samen, want het bovengenoemde voorbeeld komt ook bij de slanke dames voor. Iemand die vol slank is kan ook in conditie zijn, terwijl iemand met maatje 36 dat niet is. Over gewicht lijkt mij echter altijd iets waar je voor moet waken als je op een paardenrug klimt. Het aller belangrijkste, ongeacht wat je weegt is dat je het paard niet in de weg zit.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:45

Knap van je LL dat je weet hoe veel Isabel weegt :D ( je kunt het haar altijd voor de zekerheid ff vragen via het topic vragen stellen aan deelnemende dressuurruiters WEG) Maar zonder gekheid, ik zie geen overgewicht bij Werth. Ze heeft een peermodel met stevige bovenbenen maar ziet er verder fit en sportief uit, zonder duidelijk buikje. Een discussie op zich kan zijn wat het ideale figuur is voor een ruiter. Velen zullen zeggen Edward en Emmelie, superslank met lange dunne benen. Maar je ziet ook genoeg andere lichaamstypen in de hogere dressuur, gelukkig. Alleen weinig tot geen echt stevige ruiters.
Overigens vind ik opmerkingen als 'het paard is de atleet' (dus of de ruiter te dik of niet zo fit is maakt niet uit) echt niet kunnen. Je bent een team, zo ruiter zo paard.Werk je zelf ook eens in het zweet, hou zelf ook je dieet in de gaten, al was het alleen maar om je bewuster te zijn van wat je van je paard vraagt.

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:31

Waar.

Met fanatiek rijden moet je sowieso wel een goede conditie en doorzetting vermogen hebben, anders kun je het meer een hobby noemen, en geen sport.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:44

Ik vind zolang een ruiter proefjes uit kan rijden, bosritten kan maken, lessen rijden zonder vervolgens helemaal kapot te zijn etc gewoon goed op conditie. Het hoeft niet top te zijn, maar gewoon de basis zodat je kan blijven presteren :) Zolang je het paard niet in de weg zit en je blij bent met jezelf en wat je kan is het voor mij top :Y)

Zelf loop ik af en toe nog wel wat hard, maar dat is meer om wat kilo's kwijt te raken en bovenal om mezelf prettger te voelen. Heb gemerkt dat ik rennen/joggen erg fijn vindt en me er ook echt beter door ga voelen. Dat is nou niet per se pmdat ik mezelf in top conditie wil. Fiets ook wel erg veel, dus de normale basisconditie heb ik wel :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:48

Bijzonder dat de meeste, zoals ik het hier lees, het met de stelling eens zijn, maar het niet de controleren is of dit ook uitgevoerd wordt.....
Ik zou graag willen weten van de mensen die het eens zijn met deze stelling wie er ook actief iets doet om zijn eigen conditie goed te houden of op niveau te krijgen. Lopen jullie hard, fietsen jullie of gaan jullie wekelijks naar de sportschool?

Ik merk van mezelf dat sinds mijn paard met een blessure is komen te staan dat mijn conditie echt achteruit is gehold, nu komt het punt dat ik er bijna weer op mag (hopelijk) en daarom heb ik besloten om eerst conditie op te bouwen (en daarbij iets af te vallen) voordat ik weer op mijn paard stap

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:52

Brighteyes, ik alvast wel, probeer minimaal 2x per week aan sport te doen, liefst 3x, dit is dan lopen/skeeleren, zwemmen en paardrijden.
Misschien daarom dat ik het ook eens ben met de stelling, geen idee. Maar ik merk dat ik die conditie wel nodig heb om mijn paard dingen aan te leren, omdat dat soms best intensief kan zijn.

BB1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:55

Ben het er helemaal mee eens, als je geen conditie hebt, dan kan je niks verwachten van de combinatie.

Zelf ben ik vrij lang, en dan heb je al vrij snel wat kilo's te pakken (1m90 met 84 kg).

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:11

Ik ben het er wel mee eens, maar iedereen heeft ook weer een ander beeld bij in conditie zijn.
Mijn beeld bij in conditie zijn is:
- geen overgewicht.
- lange uithoudingsvermogen
- flexibel/lenig zijn
- buikspieren hebben/blijven trainen, ze hoeven niet zichtbaar te zijn.
- kuitspieren moeten flexibel maar ook krachtig zijn (oefeningen op de trap dragen hier aan bij)

Ik ben de laatste tijd meer aan het sporten en merk dat ik alles langer uithoudt en dat ik flexibeler/leniger word (zoals een paar jaar terug). Hier heb ik profijt van met rijden.
Maar Het weerhoudt mij niet ervan om te rijden als ik niet in conditie ben hoor. Maar zowel ruiter als paard moeten eraan blijven werken. En ik denk ook dat je dit al automatisch doet door 3 x in de week paard te rijden. Hiermee train je ook je uithoudingsvermogen etc.

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:00

brighteyes85 schreef:
Bijzonder dat de meeste, zoals ik het hier lees, het met de stelling eens zijn, maar het niet de controleren is of dit ook uitgevoerd wordt.....
Ik zou graag willen weten van de mensen die het eens zijn met deze stelling wie er ook actief iets doet om zijn eigen conditie goed te houden of op niveau te krijgen. Lopen jullie hard, fietsen jullie of gaan jullie wekelijks naar de sportschool?

Ik merk van mezelf dat sinds mijn paard met een blessure is komen te staan dat mijn conditie echt achteruit is gehold, nu komt het punt dat ik er bijna weer op mag (hopelijk) en daarom heb ik besloten om eerst conditie op te bouwen (en daarbij iets af te vallen) voordat ik weer op mijn paard stap

Ik loop naast het trainen ook nog hard. Maar als je intensief traint met je paard, bouw je zelf ook a een conditie op. Gewoon kwestie van zelf ook niet opgeven.