Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

_Cindy schreef:Zo rijd ik bitloos, omdat een bit gewoon niet nodig is voor de basis. Krijg geregeld te horen dat ik met een bit moet rijden, paard een deken op moet, etc. Wie is dan de extremist?
Air schreef:Ibbel: Wat heeft dat met dit te maken? Ik heb het over de term die algemeen geaccepteerd is. Het te letterlijk nemen van termen is een vak blijkbaar die sommigen graag uitoefenen...

Air schreef:Dat is niet waar Lara, want de term Natural Horsemanship wordt wel gewoon begrepen. Daarnaast als je beweert dat hetgeen achter de term niet bestaat, wat staat er dan achter de term?
Ik denk namelijk dat de mensen die Natuurlijk Paardrijden de term heel wat beter begrijpen dan de mensen die nu roepen dat het niet bestaat.
Natuurlijk Bekappen is ook een algemeen gebruikte term en daar wordt ook niet over gezeikt.
Cassidy schreef:_Cindy schreef:Zo rijd ik bitloos, omdat een bit gewoon niet nodig is voor de basis. Krijg geregeld te horen dat ik met een bit moet rijden, paard een deken op moet, etc. Wie is dan de extremist?
Mensen zien het standaard plaatje om zich heen en iedereen die daarvan afwijkt krijgt de volle laag. Maar je zegt dat je nu bitloos rijdt en de basis kan daar heel goed mee, maar hoe is je instelling tov bit, deken en ijzers? In hoeverre kijk je naar je paard en bent bereid aanpassingen te doen als je paard erom vraagt? Ben je bereid om toch weer met bit te rijden als je weet dat je er verfijnder mee kunt inwerken of heb je in je hoofd zitten dat het ook bitloos verfijnd genoeg kan?
Lara_Silver schreef:Air schreef:Dat is niet waar Lara, want de term Natural Horsemanship wordt wel gewoon begrepen. Daarnaast als je beweert dat hetgeen achter de term niet bestaat, wat staat er dan achter de term?
Ik denk namelijk dat de mensen die Natuurlijk Paardrijden de term heel wat beter begrijpen dan de mensen die nu roepen dat het niet bestaat.
Natuurlijk Bekappen is ook een algemeen gebruikte term en daar wordt ook niet over gezeikt.
Begrijp me niet verkeerd, ik sta achter de term natuurlijk houden, en natuurlijk bekappen, want het zijn beide zaken die er naar streven zo goed mogelijk bij de natuur van het paard te passen, en dat lukt imo erg goed. Maar natuurlijk paardrijden? Nee sorry dat bestaat gewoon niet. Zodra je op een paard klimt ben je onnatuurlijk bezig hoe hard dat ook mag klinken.

pmarena schreef:Beetje jammer dat mevrouw probeert om allerlei mensen mee te slepen in haar hokje die niks te maken hebben met de zweverige enkeling waar ze eigenlijk op schijnt te doelen
Air schreef:Lara_Silver schreef:Begrijp me niet verkeerd, ik sta achter de term natuurlijk houden, en natuurlijk bekappen, want het zijn beide zaken die er naar streven zo goed mogelijk bij de natuur van het paard te passen, en dat lukt imo erg goed. Maar natuurlijk paardrijden? Nee sorry dat bestaat gewoon niet. Zodra je op een paard klimt ben je onnatuurlijk bezig hoe hard dat ook mag klinken.
Dan wil ik graag van je weten waar de paarden in de natuur bekapt worden door een mens en gehouden worden door een mens?
Mirjam_x schreef:Geweldig stuk en helemaal mee eens! De bokkers hier die boomloos en bitloos rijden en denken dat dat beter is.. zonder boom druk t zadel te veel op je paard als je bv lichtrijdt. Er is geen boom die het zadel tegenhoudt. En met bitloos kan je weer teveel druk op de neus geven, dat houdt t bit weer tegen. Met een bit kan je een veel verfijndere hulp geven. Zeg niet dat t goed of fout is, t is de manier waarop je er mee om gaat!
Komt nog bij dat de paarden van nu zo doorgefokt zijn dat er sowieso niks natuurlijks aan is. Waar vindt je een KWPN'er en een fries in het wild??
Ben het ook helemaal met Cassidy eens, ik kan ook slecht tegen extremisten. Vind wel dat je er alles aan kan doen om een paard zo'n goed mogelijk paardwaardig leven te geven.
Ibbel schreef:pmarena schreef:Beetje jammer dat mevrouw probeert om allerlei mensen mee te slepen in haar hokje die niks te maken hebben met de zweverige enkeling waar ze eigenlijk op schijnt te doelen
Nee, die mevrouw schrijft haar persoonlijke mening op. Daarom schrijft ze een blog. Een blog is iemands persoonlijke mening/openbare dagboek/column. Wat iemand daarvan vindt, moet iedereen voor zich weten.
Dat ze mensen aan het denken (of sputteren) heeft gezet, is wel duidelijk. Of dat haar doel is geweest, who knows.
Ik heb wel het gevoel dat degenen die kennelijk 'natural' rijden (wat de definitie daarvan ook moge zijn) zich wel ontzettend aangevallen/aangesproken voelen. En dan denk ik: goh, zou Marjan een gevoelige snaar hebben geraakt?