Bewust onnatuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:21

Het enige wat er te begrijpen valt is dat hetgeen achter die bepaalde geliefde term niet bestaat. En dat stoot er zeker een paar tegen de borst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:22

Air, is het dan zo moeilijk om me te volgen als ik bij dingen als quote:

"Geef hem daarbij een zo natuurlijk (hier is de term wel prima) mogelijk leven, bij voorkeur in groepen, met de hele dag ruwvoer en onbeperkt beweging, zodat hij zo gezond als een paard met een normaal paardenleven kan zijn."

denk aan het "Natural" manier van houden?
En dat ik tegengas geef, ook bij de mening van een andere Traditional, dat dit helaas niet altijd kan of niet altijd gewenst is?

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:24

Nee, want zo staat mijn paard ook, maar ik ben geen natural. Ik zou mijn paard nog in bubbeltjesplastiek houden als het mogelijk zou zijn. Ik hou van tutten, ik pak mijn paard in als die aan het werk gaat of als die op de trailer moet, en ik rij gewoon met bit en boomzadel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:32

Dat is niet waar Lara, want de term Natural Horsemanship wordt wel gewoon begrepen. Daarnaast als je beweert dat hetgeen achter de term niet bestaat, wat staat er dan achter de term?
Ik denk namelijk dat de mensen die Natuurlijk Paardrijden de term heel wat beter begrijpen dan de mensen die nu roepen dat het niet bestaat.
Natuurlijk Bekappen is ook een algemeen gebruikte term en daar wordt ook niet over gezeikt.

Air

Re: Bewust onnatuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:33

Cassidy: dat is offtopic, heeft niets te maken met de OP. Wil je daar graag over praten dan moet je een ander topic openen, want blijkbaar zit het je nog al hoog.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:34

Uhm, bekappen is net zo goed altijd onnatuurlijk. Of omgekeerd, ik zie niets onnatuurlijks in het bekappen door een keurig rijksgediplomeerd hoefsmid. Liever dat dan door een beunhaas met een 1-daagse cursus, als je het mij vraagt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:34

In de tak van sport die ik beoefen (western en dan met name reining) hebben de paarden achter slidingplates die zo scherp kunnen worden als messen en waar een paard die in een kudde staat en een trap van een ander krijgt met die plates, serieuze verwondingen van kan oplopen. Het is de beslissing van de eigenaar van het paard dat erbij komt om zijn paard bij een met plates beslagen paard te zetten met het risico op blessures. Of om dat niet te doen. Dus idd bij voorkeur in groepen. Maar dat kan helaas niet altijd.

Overigens ben ik als merriehouder niet blij als er een ruin in de kudde staat die in gevallen van hengstigheid all the way gaat. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:35

Air schreef:
Cassidy: dat is offtopic, heeft niets te maken met de OP. Wil je daar graag over praten dan moet je een ander topic openen, want blijkbaar zit het je nog al hoog.

Het was een uitleg op jouw opmerking, en niets anders. Dus ineens offtopic?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:37

Wat een kortzichtig stuk. Net alsof iedereen die boomloos, bitloos etc. rijdt dat doet omdat het zogenaamd zo natuurlijk zou zijn. Onnatuurlijk ja of nee, het zal me een worst wezen, ik heb er bewust voor gekozen om mijn paard zonder dekens en hoefijzers op een groepsstalling te zetten. Niet omdat het bij een hype hoort, ik ben bijna de enige op mijn stal zonder ijzers. Maar omdat ik denk dat dit het beste is voor de gezondheid van mijn paard. Zo rijd ik bitloos, omdat een bit gewoon niet nodig is voor de basis. Krijg geregeld te horen dat ik met een bit moet rijden, paard een deken op moet, etc. Wie is dan de extremist?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:40

Cassidy, lees nou de OP eens door zeg. Helemaal als je zelf niet weet dat je offtopic gaat. Je bent volwassen, gedraag je dan ook eens zo.
Zelfs in de titel staat niks over het houden van paarden.

Ibbel: Wat heeft dat met dit te maken? Ik heb het over de term die algemeen geaccepteerd is. Het te letterlijk nemen van termen is een vak blijkbaar die sommigen graag uitoefenen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:41

_Cindy schreef:
Zo rijd ik bitloos, omdat een bit gewoon niet nodig is voor de basis. Krijg geregeld te horen dat ik met een bit moet rijden, paard een deken op moet, etc. Wie is dan de extremist?

Mensen zien het standaard plaatje om zich heen en iedereen die daarvan afwijkt krijgt de volle laag. Maar je zegt dat je nu bitloos rijdt en de basis kan daar heel goed mee, maar hoe is je instelling tov bit, deken en ijzers? In hoeverre kijk je naar je paard en bent bereid aanpassingen te doen als je paard erom vraagt? Ben je bereid om toch weer met bit te rijden als je weet dat je er verfijnder mee kunt inwerken of heb je in je hoofd zitten dat het ook bitloos verfijnd genoeg kan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:44

Air schreef:
Ibbel: Wat heeft dat met dit te maken? Ik heb het over de term die algemeen geaccepteerd is. Het te letterlijk nemen van termen is een vak blijkbaar die sommigen graag uitoefenen...

Jij stelt dat die term algemeen geaccepteerd is. Ik geef alleen maar aan dat dat voor mij dan in ieder geval niet geldt. Ik vind die terminologie net zulke onzin als 'Natuurlijk paardrijden'. En trouwens ook net zulke kul als 'Natural Horsemanship'.
Wat dat betreft ben ik het gewoon met MT eens - 'natuurlijk' is een onzinterm om te gebruiken.

En ja, ik weet best wel wat er - globaal! - met al die termen bedoeld wordt. Want ik geloof ook dat er verrekte weinig consensus binnen 'natural' kringen is over wat nou precies wat is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:45

Air schreef:
Cassidy, lees nou de OP eens door zeg. Helemaal als je zelf niet weet dat je offtopic gaat. Je bent volwassen, gedraag je dan ook eens zo.

Je hebt een heel mooi onderschrift, is dat alleen maar een quote of leef je er ook naar? En gun je anderen dat ook?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:45

Air schreef:
Dat is niet waar Lara, want de term Natural Horsemanship wordt wel gewoon begrepen. Daarnaast als je beweert dat hetgeen achter de term niet bestaat, wat staat er dan achter de term?
Ik denk namelijk dat de mensen die Natuurlijk Paardrijden de term heel wat beter begrijpen dan de mensen die nu roepen dat het niet bestaat.
Natuurlijk Bekappen is ook een algemeen gebruikte term en daar wordt ook niet over gezeikt.

Begrijp me niet verkeerd, ik sta achter de term natuurlijk houden, en natuurlijk bekappen, want het zijn beide zaken die er naar streven zo goed mogelijk bij de natuur van het paard te passen, en dat lukt imo erg goed. Maar natuurlijk paardrijden? Nee sorry dat bestaat gewoon niet. Zodra je op een paard klimt ben je onnatuurlijk bezig hoe hard dat ook mag klinken.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:47

Cassidy schreef:
_Cindy schreef:
Zo rijd ik bitloos, omdat een bit gewoon niet nodig is voor de basis. Krijg geregeld te horen dat ik met een bit moet rijden, paard een deken op moet, etc. Wie is dan de extremist?

Mensen zien het standaard plaatje om zich heen en iedereen die daarvan afwijkt krijgt de volle laag. Maar je zegt dat je nu bitloos rijdt en de basis kan daar heel goed mee, maar hoe is je instelling tov bit, deken en ijzers? In hoeverre kijk je naar je paard en bent bereid aanpassingen te doen als je paard erom vraagt? Ben je bereid om toch weer met bit te rijden als je weet dat je er verfijnder mee kunt inwerken of heb je in je hoofd zitten dat het ook bitloos verfijnd genoeg kan?

Ik kan nu nog niet zeggen of ik ooit met bit ga rijden. Dat bepaal ik wel als ik de L3 uitgereden heb. Ijzers komen er nooit onder, omdat mijn paard kerngezonde hoeven heeft, en ik graag lange buitenritten met haar rijdt. De consequentie daarvan is dat ik nooit reining kan rijden, maar ik vind andere western onderdelen en buitenritten ook leuk dus dat is voor mij geen probleem. Ik heb toch geen reining bodem op mijn stal/geen vervoer naar een andere bak dus dat zou hoe dan ook niet kunnen. Een deken komt er in principe ook nooit op, ik zie er totaal de noodzaak niet van in aangezien mijn paard, nu 8, al haar hele leven 's winters buiten staat zonder deken en altijd kerngezond is. Alleen de dag voor een wedstrijd krijgt ze een sleezy op :o

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:48

Lachen dit.
Ik werk samen met mijn pony's en we vormen één geheel als we bezig zijn.
Of het nu om voeren gaat, vrijheidsdressuur of een rondje mennen in het bos.
Ik leer paardentaal, paard leert mensentaal.
Als je respect hebt voor elkaar, en elkaar begrijpt, is het in mijn ogen 'natuurlijk'.
Daarbij hebben paarden zich ooit laten domesticeren om er zelf beter van te worden heb ik eens gelezen. Zij zochten de mens op, die hen dan kon helpen zich beter voort te kunnen planten.
Zijn meer dieren die voor overleving afhankelijk zijn van andere diersoorten. En de mens is ook een diersoort. Klaar.
In mijn ogen ben je als je zo samenwerkt met een dier (ongeacht welk) op een zo prettig en natuurlijk mogelijke manier bezig.

En dat ik er dan een bit in hang, een kar achteraan knoop en hem daarna weer opsluit in een omheind weiland, staat los van de 'natuurlijke' omgang met het betreffende dier.
Er zijn meer wegen naar Rome ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:00

Lara_Silver schreef:
Air schreef:

Begrijp me niet verkeerd, ik sta achter de term natuurlijk houden, en natuurlijk bekappen, want het zijn beide zaken die er naar streven zo goed mogelijk bij de natuur van het paard te passen, en dat lukt imo erg goed. Maar natuurlijk paardrijden? Nee sorry dat bestaat gewoon niet. Zodra je op een paard klimt ben je onnatuurlijk bezig hoe hard dat ook mag klinken.

Dan wil ik graag van je weten waar de paarden in de natuur bekapt worden door een mens en gehouden worden door een mens?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:02

Waar wordt er gesuggereerd dat paarden in de natuur bekapt en gehouden worden door een mens?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:04

Het is helemaal geen kortzichtig stuk! Ze heeft het toch ook over paarden goed passend zadel moeten hebben, dat op gewicht en balans van ruiter gelet moet worden en ze zo veel mogelijk naar buiten moeten? Niks mis mee toch?. Boomloos heeft nou eenmaal meer drukpunten, en er zijn hele fanatieke mensen die al het " natuurlijke" toepassen zonder te kijken of het hen paard past. Dit vind je ook bij te fanatieke " traditionele" ruiters. Maar er zijn er ook genoeg die een mix maken van, gezond verstand gebruiken en naar individu kijken.

Ps. Er zijn ook VEEL ruiters die echt wel aan nh doen maar het niet zo noemen. Waarom niet, het is helemaal geen kunstje of specuale tak, het is het herkennen van signalen en lezen van een paard en hier correct op reageren!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:14

En bovendien wil niet iedereen naar Rome :P

Wat een gefrustreerd gezeik in de marge weer zeg dit topic en blogje...moeten mensen nu echt om zich beter te voelen over zichzelf, andere mensen ongewild in een niet-bestaand hokje plaatsen en dat hokje vervolgens in het belachelijke trekken. Komop zeg.

Het is nog een raar onsamenhangend stuk ook, met zinnen als:

"Geen zadel met boom, want boomloze zadels zijn onnatuurlijk (....) " Wat is dat nu voor rare scheve gevolgtrekking :P

De labeltjes van "natural" en "traditional" en wat mensen allemaal nog meer graag bedenken voor andere mensen die ze niet kunnen / willen begrijpen en die passen op vrijwel niemand, bovendien is niet duidelijk wat ze nu precies inhouden, het is allemaal zo nutteloos als wat :P

Je hebt altijd mensen die doorslaan in de 1 of andere overtuiging om de 1 of andere reden.

Zolang mensen gewoon eerlijk en goed kijken naar hun paard en zichzelf en hun best doen om tussen allerlei schreeuwende kampen door te roeien en zelf met gezond boerenverstand fijne omstandigheden voor hun paard nastreven, dan is het toch allemaal prima en hoeft geen 1 gefrustreerde blogger af te geven op een zelf verzonnen groep mensen die je zou herkennen aan het gebruik van een bepaald type harnachement, want dat slaat "natuurlijk" helemaal nergens op :P

Wel mooi trouwens dat mevrouw zich zelf stevig vastbijt in het idee dat voor iedereen een boomzadel beter is dan "boomloos"...tjongejonge, dàt is lekker over 1 kam scheren. Wie is er nu kortzichtig :P

Een beetje "leven en laten leven" zou hier niet misstaan, maargoed, iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben.

Beetje jammer dat mevrouw probeert om allerlei mensen mee te slepen in haar hokje die niks te maken hebben met de zweverige enkeling waar ze eigenlijk op schijnt te doelen -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:40

pmarena schreef:
Beetje jammer dat mevrouw probeert om allerlei mensen mee te slepen in haar hokje die niks te maken hebben met de zweverige enkeling waar ze eigenlijk op schijnt te doelen -O-

Nee, die mevrouw schrijft haar persoonlijke mening op. Daarom schrijft ze een blog. Een blog is iemands persoonlijke mening/openbare dagboek/column. Wat iemand daarvan vindt, moet iedereen voor zich weten.
Dat ze mensen aan het denken (of sputteren) heeft gezet, is wel duidelijk. Of dat haar doel is geweest, who knows.

Ik heb wel het gevoel dat degenen die kennelijk 'natural' rijden (wat de definitie daarvan ook moge zijn) zich wel ontzettend aangevallen/aangesproken voelen. En dan denk ik: goh, zou Marjan een gevoelige snaar hebben geraakt? :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:59

Air schreef:
Lara_Silver schreef:

Dan wil ik graag van je weten waar de paarden in de natuur bekapt worden door een mens en gehouden worden door een mens?

Nergens, lijkt mij niet meer dan logisch en als je terug leest zie je mij dat ook nergens schrijven. Echter vind ik dat de enige twee begrippen waar 'natuurlijk' voor gezet kan worden mits het goed gebeurd. En bij paardrijden kan dat niet. En dat is imo wat met deze blog bedoeld word.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:05

Mirjam_x schreef:
Geweldig stuk en helemaal mee eens! De bokkers hier die boomloos en bitloos rijden en denken dat dat beter is.. zonder boom druk t zadel te veel op je paard als je bv lichtrijdt. Er is geen boom die het zadel tegenhoudt. En met bitloos kan je weer teveel druk op de neus geven, dat houdt t bit weer tegen. Met een bit kan je een veel verfijndere hulp geven. Zeg niet dat t goed of fout is, t is de manier waarop je er mee om gaat!
Komt nog bij dat de paarden van nu zo doorgefokt zijn dat er sowieso niks natuurlijks aan is. Waar vindt je een KWPN'er en een fries in het wild??
Ben het ook helemaal met Cassidy eens, ik kan ook slecht tegen extremisten. Vind wel dat je er alles aan kan doen om een paard zo'n goed mogelijk paardwaardig leven te geven.

Wat een bullshit kraam jij uit. Daarbij zijn er verschillende typen boomloze zadels en jij scheert alles over een kam.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:16

Ibbel schreef:
pmarena schreef:

Nee, die mevrouw schrijft haar persoonlijke mening op. Daarom schrijft ze een blog. Een blog is iemands persoonlijke mening/openbare dagboek/column. Wat iemand daarvan vindt, moet iedereen voor zich weten.
Dat ze mensen aan het denken (of sputteren) heeft gezet, is wel duidelijk. Of dat haar doel is geweest, who knows.

Ik heb wel het gevoel dat degenen die kennelijk 'natural' rijden (wat de definitie daarvan ook moge zijn) zich wel ontzettend aangevallen/aangesproken voelen. En dan denk ik: goh, zou Marjan een gevoelige snaar hebben geraakt? :D

Nee, dat degenen die er met de haren bijgesleept worden en onder een zweverig / belachelijk zelfverzonnen "natural" stempeltje geplaatst worden het kortzichtig vinden, dat is wat anders :P

Ik zie meer "extremisten" het met dit wat bittere stukje tekst eens zijn dan dat er "extremisten" zijn die toevallig 2 keer in de maand met een BBP rijden, gewoon, omdat ze dat een leuke afwisseling vinden om even lekker wat relaxed te rommelen met hun paard :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:22

Ik ben het toch wel eens met het stukje wat mevrouw heeft geschreven :)