Hoe je traint is ook afhankelijk van het paard en wat je er mee wilt. De oudste bij ons, onze braverd, wordt veel door beginners buiten gereden. Ik rijd hem een of twee keer per week in een buiten rit. Ik stap veel met hem en werk hem heel rustig los. Een stapje wijken zodat hij fijn begint te kauwen op het bit en ik rijd hem net als een jong paard met vallende stellinghals. Hij mag tot zijn knieën de hals strekken zodat hij alles fijn kan ontspannen en zijn rug weer goed kan gebruiken. REchtrichten is meestal wel nodig. Af en toe een galopje tussendoor (geniet hij zo van, van plezier bokken mag als hij het niet te gek maakt), drafje en na anderhalf uur genieten van elkaar zijn we weer terug. Mijnheertje en baasje hebben genoten.
De jongste daar rijd ik altijd op. Is een heel sensibel paardje. We rijden Duits Klassiek, dressuur en buitenritten. Beiden paarden staan 24 uur buiten. Ik rijd meestal drie dagen achter elkaar dressuur op de wei. De eerste dag vooral rustig loswerken (zie twee bladzijde terug post van Anneke wat herkenbaar is voor mij), rechtrichten en overgangen rijden. De tweede dag meestal werk ik wat langer, veel SB, travers, renvers en overgangen van stap, draf en halt houden pasje achterwaarts, draf of galop weer stap etc, zijgangen appuyementen etc. De derde dag is ze meestal zo gaaf en pak ik de training van de dag ervoor op en stop ik meestal binnen een half uur (naar en van de wei toestappen niet mee gerekend). Goed is goed. Dag vier en vijf meestal fijn buiten ritten maken waarvan een buitenrit heel rustig met een beginner en de andere mag ze fijn galopperen, jong zijn etc. Dag 6 meestal gewoon paard wezen op een grote (kale) wei met haar man. En dan beginnen we weer van voor of aan.
Het is natuurlijk ook belangrijk ga je de renbaan op met je paard, of endurance enz. tja dan moet er echt conditie opgebouwd worden. Ik wil gewoon een recreatief paard dat oud wordt bij me en waar goed en zorgvuldig met rug gebruik op gereden wordt. De rug van het paard moet los en verend zijn waar ik goed op kan doorzitten (en dat is hij
) want mijn rug is versleten en anders doet het rijden me pijn. Dus hier MOET niet zoveel. Het is allemaal hobby en gezellig en lekker aan kneuteren met de paarden. Dus als we een dagje niet kunnen rijden maakt niet uit, want dan doen we de dag er naar gewoon weer rustig aan met het opbouwen. Helaas kan ik niet springen vanwege versleten rug en dat is jammer want ik denk dat die afwisseling wel leuk en goed is voor het paard.
. Niet alles was nieuw of course, maar ik heb wel wat nieuwe inzichten op gedaan. Vaak wordt het trainen met hartslagmeter als onzin gezien tenzij je op hoog niveau aan eventing doet, maar mij lijkt het een goed instrument om, als je de conditie en/of kracht wilt verbeteren, te kunnen meten wat er gebeurt. zolang je paard niet gebruik maakt van het 'krachtsysteem(anaeroob) ben je niet met krachttraining bezig maar met duurtraining. We kregen een trainingsoverzicht van de hartslag van een ZZ Zwaar paard waarvan de hartslag niet boven die grens uit kwam(in dit geval bleef die onder de 130).
. M'n eigen conditie moet ook beter dus, sportspecifiek, dus galoptraining in verlichte zit, want fietsen daar gaat m'n hartslag niet meer heel erg van omhoog tenzij ik ga sprinten dan.
Ik heb een raar paard? Ik zit wel eens te twijfelen of ze daardoor niet snel last van de spieren heeft, omdat ze dus niet zelf dingen aanvult met een liksteen? Ze zweet in de zomer soms als een malle...