oji schreef:Een atleet, of dat nou een mens of een paard is, presteert het beste als hij totale controle over zijn spieren heeft. Alle spieren, individueel. Dus controle over welke spieren je aanspant en welke spieren je ontspant. Voor mij betekent een ontspannen gaand paard, een paard dat die spieren aanspant om de maximale beweging eruit te halen, maar die spieren loslaat om maximale swung en minimale verspilling en verzuring te krijgen. Een paard dat stress heeft, gaat spieren spannen op momenten dat het onwenselijk is juist die spieren te spannen. Bijvoorbeeld, jij wilt dat je paard zijn bekken gaat kantelen en zijn achterbenen er meer onder gaat plaatsen...maar heeft het paard stress, gaat het als reactie zijn bovenlijn aanspannen. Met een dergelijk gespannen rugspier lukt het niet meer om het bekken te kantelen, daarvoor moet de rugspier los gelaten worden. Aanspannen van die rugspier onder een ruiter is voor een paard vele malen makkelijker en een primaire reactie...dus is het als ruiter belangrijk dat je controle krijgt over de ontspanning van die spier voor je verder kan. Zo geldt dit voor alle elkaar tegenwerkende spieren.
Persoonlijk vind ik theorie heel interessant, maar gevoel vele malen belangrijker. Ik vind dus niet dat je moet beginnen met theorie, maar met gevoel. Als je voelt dat je paard minder fijn onder je kan gaan als je op het verkeerde been licht rijdt, is dat vele malen interessanter dan dat je het weet maar niet voelt. Zelfde geldt voor verkeerde galop. Laat iemand eerst maar voelen dat een paard veel makkelijker balans houdt in de goede, voor de theorie erachter erbij komt.
Maar juist dat gevoel heeft lang niet iedereen. Kijk, of je het nu eens bent met Anky haar manier of niet, persoonlijk ben ik er geen fan van, ik geloof wel dat anky (en vele andere topruiters) een uitzonderlijk goed ruitergevoel heeft om haar paard zo te laten bewegen als zij dat wil (en die manier van bewegen moet je dan net weer trekken, maar het is niet iedereen gegeven om te bewerkstelligen dat een paard precies zo beweegt als jij wilt). Het grote probleem dat ik heb met de manier van anky is niet zozeer dat zij zelf zo rijdt, ik geloof best dat die paarden optimaal geprepareerd worden om die manier van trainen aan te kunnen, maar vooral alle volgelingen met minder gevoel. Anky weet best hoe ver zij kan gaan met doorflexen voordat de boel afknapt of totaal verzuurt, weet hoe lang ze dat kan volhouden en hoe ver. De wannabees gaan rucksichtslos die manier kopiëren, zonder dat ze voelen waar hoever ze kunnen gaan bij een paard. Gaan rustig een uur in die houding werken...of twee als het niet lekker gaat naar hun zin...en die rijden hun paarden kapot.
Als je een gevoel niet kunt plaatsen, en met de theorie erachter lukt dat wel, dan is die theorie toch alleen maar toe te juichen? Enkel op gevoel rijden zonder dat je weet wát je voelt is ook niet wenselijk, dunkt me. Want hoe weet je dat iets wat voor jou goed voelt, ook daadwerkelijk goed is wanneer je de mechaniek daarachter niet snapt?
Ik neem als voorbeeld één van mijn lesklantjes toen zij voor het eerst bij mij kwam lessen. Heel leuk meisje, bereid om te leren. Haar pony was een toen nog jonge D-pony ruin, ongeveer een jaar onder het zadel. Tijdens de eerste les liep het dier vooral met een valse knik of met het hoofd in de lucht en vooral met een weggedrukte rug en een achterhand in Tokio. Toen ik haar vroeg hoe ze het rijden vond gaan, zat ze te stralen op haar pony want hij liep zo fijn en zat zo lekker. Toen ik haar heb uitgelegd dat haar pony eigenlijk helemaal niet goed liep, schrok ze enorm, ze wist immers niet beter dan dat haar pony goed liep. Ze heeft toen van mij de opdracht gekregen dingen op te zoeken over nageeflijkheid, van achter naar voren rijden (achterhand activeren) en de voorkant laten voor wat het is, zodat de pony op eigen benen gaat lopen en zelf contact gaat zoeken. Toen ze die theorie snapte, heeft ze mijn paard mogen rijden, en toen begon ze het verschil daadwerkelijk te voelen. En kon dat vervolgens toepassen op haar eigen pony.
Theorie en praktijk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in het paardrijden, daarom vind ik het wél belangrijk dat mijn leerlingen theorie meekrijgen en ook vind ik het belangrijk dat zij weten dat er een theorie is waar ze op kunnen terugvallen wanneer het in de praktijk niet helemaal goed gaat.