Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:12

Ik denk dat zij bedoelt dat er bij een jong paard altijd wat spanning zal zijn.
Als de paarden contineu onder hoge druk en spanning zouden moeten trainen zou dat echt wel aan hun presteren te zien zijn.
En tuurlijk MOET zo'n dier in topsport meer dan onze recreatie paardjes, ze zouden liever lekker op de wei staan.
Maar ik vraag me altijd af waarom mensen alleen maar het slechte van topatleten zien, ze moeten er echt wel hard voor werken.
Maar goed, ieder zijn ding.
Veel te mooi weer om me daar druk over te maken en ik geniet gewoon lekker van iedere keer dat ik Anky zie rijden. :evaw:

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:13

Abacab schreef:
spatter schreef:
Ontspanning is sowieso de basis, zonder ontspanning kun je helemaal niet trainen, dan ben wat aan het rondrijden, want een paard dat niet ontspannen is, leert niks want hij is niet met jou bezig.
Een van de redenen waarom ik zo'n hekel heb aan het rap inleren onder het zadel.
Ik ben maanden bezig aan de hand, vanaf de grond een paard aan het opleren.
Paard kent al de stemcommando's van de gangen, halt en achteruit, kan op zichzelf lopen en loopt goed in de lange lijnen voordat ik erop ga.

De term ontspanning wordt zo vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ook hier weer.
Op ontspanning wonnen Ireen en Sven hun medailles niet :))

Hier ben ik het totaal mee ONEENS!
Tuurlijk moeten de spieren zich inspannen, maar als Sven en Ireen verder geen ontspanning in hun lijf hadden tijdens de inspanning kúnnen zij niet de krachtige klappen maken die zij maken. Als zij spanning in hun lijf hebben gaan zij verkrampen en veel eerder verzuren. Goede prestaties zullen daar niet mee volgen. Niet voor niets hadden ze het over de winnende 10km rit van Jorrit Bergsma erover dat hij in een 'flow' zat. Ontspanning in het hoofd en in het lijf zijn onmisbaar om goede presentaties neer te zetten!
Zo ook voor een paard. Een paard dat gespannen is kan niet ontspannen (van achter naar voren) door het hele lijf bewegen en krachtige passen maken en zal eerder verzuren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:13

Het is toch wel handig voor de meesten om te weten wat er onder je gebeurd.

Ik moet zeggen dat ik ook vaak in boeken ga zoeken als een bepaalde oefening niet lukt, kijken welke oefeningen als voorbereiding beter zouden werken om toch bij mijn doel te komen zoals bijvoorbeeld een galopwissel.
Ieder paard is anders maar ook als ruiter heb je nu eenmaal meer met de eene oefening als met de andere.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:18

jesito schreef:
Ik denk dat zij bedoelt dat er bij een jong paard altijd wat spanning zal zijn.
Als de paarden contineu onder hoge druk en spanning zouden moeten trainen zou dat echt wel aan hun presteren te zien zijn.
En tuurlijk MOET zo'n dier in topsport meer dan onze recreatie paardjes, ze zouden liever lekker op de wei staan.
Maar ik vraag me altijd af waarom mensen alleen maar het slechte van topatleten zien, ze moeten er echt wel hard voor werken.
Maar goed, ieder zijn ding.
Veel te mooi weer om me daar druk over te maken en ik geniet gewoon lekker van iedere keer dat ik Anky zie rijden. :evaw:

''Ik denk dat zij bedoelt...'' is een aanname. Er staat wat anders en daar reageerde Murphy op. Als je dan een ander vals beschuldigd van aannames..... doe het dan niet zelf :+

Ceriadwen: misschien handig om je eigen reacties eens na te lezen? Je roept namelijk dat theorie absoluut niet nodig is en vervolgens zeg je toch dat je theorie leert van een goede instructeur.
En van lezen kan je wel degelijk beter gaan paardrijden :) Juist omdat je als je de theorie er achter weet dingen sneller snapt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:32

Gini schreef:
_San87_ schreef:
Hoe kun je meedoen aan een discussie over het Skala, als je je er niet eens in wilt verdiepen :?.

Want als je wel even had opgezocht wat het Skala der Ausbildung inhoudt, dan had je die vraag al niet eens gesteld. Daarbij houdt antwoord geven op je vraag in dat je je verdiept in het Skala, en dat wil je op het moment niet. Dus, eeeuh?

Toch gek dat een simpele interessevraag van een dressuurleek niet normaal beantwoord kan worden. Misschien zijn we de dressuursport dan inderdaad ingewikkelder aan het maken dan het is, aan het overtheoretiseren (kanshebber voor de Van Dale? :D ) als het ware.

Houd toch op. Ik ben helemaal niet te beroerd om vragen te beantwoorden. Maar even opzoeken wat iets is voordat deel wordt genomen aan een discussie over dat onderwerp zou toch het eerste begin moeten zijn.

Als eerste al duidelijk maken dat er geen intentie is om te verdiepen in de eerste instantie is geen manier van doen, dat weet jij ook. En dan volgt er een vraag die met simpel de reacties in het topic lezen al beantwoord was. Nou, toedeloe, hoor :D.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:36

Ik begrijp de discussie niet helemaal, heeft weinig met het onderwerp te maken. Anky leest misschien geen boeken (zoals ze zelf zegt), maar ze vraagt in lessen wel of haar leerlingen kunnen opdreunen hoe ze iets precies uitvoeren. Dat valt bij mij onder theorie.

Wie vindt dat er in dat filmpje via het skala getraind wordt (ook al wordt het niet benoemd)? Misschien wel leuk als iedereen aangeeft waarom wel/waarom niet?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:38

Air schreef:
Ceriadwen: misschien handig om je eigen reacties eens na te lezen? Je roept namelijk dat theorie absoluut niet nodig is en vervolgens zeg je toch dat je theorie leert van een goede instructeur.
En van lezen kan je wel degelijk beter gaan paardrijden :) Juist omdat je als je de theorie er achter weet dingen sneller snapt.

Inderdaad, die instructeur waar je dan tijdens de les theorie van krijgt heeft het ook niet geleerd door alleen te voelen, die zal best de nodige boeken gelezen hebben...

En ook niet iedereen is even skilled om goed te leren voelen, dat zul je toch door de jaren heen moeten ontwikkelen. Maar als je niet weet dat je het niet weet, hoe moet je het dan weten, misschien is theorie toch wel handig?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:47

Ceriadwen schreef:
hoe kan je een paard iets aanleren als je niet weet wat goed is? Als je niet weet hoe dat moet voelen, hoe dat moet zijn?

Hoog en laag springen maar voelen en doen leer je niet uit een boek. Mensen kunnen beter hun tijd besteden met goed les nemen in plaats van boeken lezen.

Exact. Je moet dus weten wat je doet, dat kun je op meerdere manieren leren, door middel van les nemen van instructeurs, die de theorie achter het rijden uit een boek hebben, maar ook door zelf de theorie achter een manier van rijden te lezen. Waardoor je snapt wat een paard doet en je dat wat je voelt kunt linken aan wat je hebt gedaan.

Abacab

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:53

Retivi, ik heb het niet over spanning, dat maak jij er van. Een onspannen paard slaapt. Een paard moet vooral de juiste spieren aanspannen en ik zijn hoofd moet hij attend en ontvankelijk zijn voor de juiste signalen.
Mensen die altijd spreken over de ontspanning van het paard slaan de plank echt mis. Dressuur vergt inspanning.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:56

spatter schreef:
Maar als zo'n sporter mentaal niet ontspannen blijft verkl**t hij zijn rit nog steeds.
Een sporter moet ontspannen in de kop blijven om na te blijven denken en zijn lichaam aan te sturen tot het uiterste.
Raakt zijn lijf in de stress is het ook over en uit, dan verkrampt de boel en kan hij niks meer.

Ook niet. Hij moet de juiste focus hebben. Ontspannen ben je in je luie stoel aan het strand. Die focus vergt concentratie en dat is inspannend. Neem Wibi die out ging tijdens een van zijn concerten. Die was overgeconcentreerd, dat was dus over het randje.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:59

Simpelman, als iets er simpel uitziet wil dat nog niet zeggen dat dat zonder inspanning en moeite te realiseren. De tour van Epke zag er ook zo vanzelfsprekend uit. Maar dat doet niemand hem zo maar na.
Je haalt de dingen door elkaar, hoe oogt het voor een toeschouwer en wat moet iemand doen om die prestatie op te kunnen voeren met de illusie dat het als vanzelf gaat.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:04

_San87_ schreef:
Ceriadwen schreef:
hoe kan je een paard iets aanleren als je niet weet wat goed is? Als je niet weet hoe dat moet voelen, hoe dat moet zijn?

Hoog en laag springen maar voelen en doen leer je niet uit een boek. Mensen kunnen beter hun tijd besteden met goed les nemen in plaats van boeken lezen.

Exact. Je moet dus weten wat je doet, dat kun je op meerdere manieren leren, door middel van les nemen van instructeurs, die de theorie achter het rijden uit een boek hebben, maar ook door zelf de theorie achter een manier van rijden te lezen. Waardoor je snapt wat een paard doet en je dat wat je voelt kunt linken aan wat je hebt gedaan.

Dat je voelt wanneer je paard een oefening goed uitvoert of je paard fijn en soepel beweegt, is natuurlijk hartstikke goed. Daarentegen wil ik dan wel weer graag weten WAAROM ik iets doe en WAAROM ik de oefeningen rijd. Het goed uitvoeren van een oefening is geen doel op zich. Quote van een omschrijving vanuit het KNHS (met als basis het SKALA): "Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie."
De oefeningen zijn hierbij dus je tools om het doel te behalen, niet je doel op zich. Om te kunnen weten wanneer je het beste welke oefening kunt gebruiken is mijn inziens wel degelijk een theoretische basis nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:14

retivi schreef:
_San87_ schreef:

Dat je voelt wanneer je paard een oefening goed uitvoert of je paard fijn en soepel beweegt, is natuurlijk hartstikke goed. Daarentegen wil ik dan wel weer graag weten WAAROM ik iets doe en WAAROM ik de oefeningen rijd. Het goed uitvoeren van een oefening is geen doel op zich. Quote van een omschrijving vanuit het KNHS (met als basis het SKALA): "Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie."
De oefeningen zijn hierbij dus je tools om het doel te behalen, niet je doel op zich. Om te kunnen weten wanneer je het beste welke oefening kunt gebruiken is mijn inziens wel degelijk een theoretische basis nodig.

Exact :).

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:38

Air schreef:

Misschien zelf beter lezen? Ik zeg dat je van boeken lezen (= louter theorie) niet beter word en ZEKER van lezen niet.

Er is nog niet een iemand die heeft leren paardrijden uit een boekje opgestaan.

dat JIJ dat nodig hebt omdat je waarschijnlijk niet bij machte (of de talenten hebt) bent om op welke manier anders dan ook in de praktijk te leren, daar kan ik niks aan doen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:42

Ik had al op bit online gereageerd. Komt op mij meer over als t afzeiken van hoe ze ooit zelf is opgeleid om haar eigen methode aan te prijzen.

Vond haar vroeger mooier en fijner rijden dan de laatste jaren. Kijk nog steeds graag terug naar haar proeven van vroeger. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:05

Ceriadwen schreef:
Air schreef:

Misschien zelf beter lezen? Ik zeg dat je van boeken lezen (= louter theorie) niet beter word en ZEKER van lezen niet.

Er is nog niet een iemand die heeft leren paardrijden uit een boekje opgestaan.

dat JIJ dat nodig hebt omdat je waarschijnlijk niet bij machte (of de talenten hebt) bent om op welke manier anders dan ook in de praktijk te leren, daar kan ik niks aan doen.

Ik snap dit toch echt niet hoor! Natuurlijk kom je er niet door alleen maar te lezen, maar het is altijd een combinatie van praktijk en theorie wat tot het begrijpen van wat je voelt en daaromee een goed resultaat leidt. Zelfs als je op de manege leert op welk been je moet ligt rijden, zit daar uiteindelijk weer een stuk theorie achter. Waarom moet je nou op dát been rijden, omdat het anders raar voelt? Ja het voelt raar/vreemd als je op het verkeerde been ligt rijdt, maar waarom voelt dat dan vreemd? Daar komt al een stuk theorie naar voren terwijl dat echt nog maar de basis van de basis is. Om je paard goed te kunnen rijden en hem te helpen sterker en leniger te worden moet je weten hoe een paard lichamelijk in elkaar zit (Biomechanica) en dat is toch echt wel een stuk theorie.

Edit: dat heeft dus ook niets met wel of geen talent hebben te maken. Dat is gewoon de wil om te weten hoe je paard in elkaar zit en daarmee het beste met hem voor te hebben en het best haalbare te bereiken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:55

Abacab schreef:
Simpelman, als iets er simpel uitziet wil dat nog niet zeggen dat dat zonder inspanning en moeite te realiseren. De tour van Epke zag er ook zo vanzelfsprekend uit. Maar dat doet niemand hem zo maar na.
Je haalt de dingen door elkaar, hoe oogt het voor een toeschouwer en wat moet iemand doen om die prestatie op te kunnen voeren met de illusie dat het als vanzelf gaat.

Het is heel goed mogelijk een paard inspanning te laten leveren in een staat van ontspanning, die ontspanning is een mentale staat.
Ontspanning wil dan zeggen, zonder angst of stress, zonder weerstand, in vertrouwen, losgelaten.
Het paard geeft zich edelmoedig over en dat is zoals ik al eerder aanvoerde iets anders dan overgave.
Verder gaan dan dit is niet toegestaan volgens het reglement van het FEI. (zie hierboven)

Een paard is een dier, "vogelvrij" (zie Murphy102) aan ons overgeleverd, het is aan ons om ons bij de scholing hiervan te houden aan een ethiek.
Deze ethiek is omkaderd door FEI reglement 401.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:43

Waar gaat de discussie nou over? Het woord stress is taboe tegenwoordig. Terwijl het slechts betekent dat je in paraatheid staat. Wat slecht is, is overstressed. Er werd hier net de vergelijking gemaakt met schaatsen en dat jorrit in een flow zat. Dat is juist een teken van stress en Adrenaline. Stress is goed en zorgt voor prestaties. Overstressed is daarentegen fout. Iedereen wil een paard dat lekker met de oortjes flappert maar ook lekker heet is van karakter. Er is een balans ja, maar dat vereist training en daar komt altijd stress bij kijken. Een paard is nou eenmaal eem vluchtdier. Ik het soms fijn als mijn paard wat stress heeft, word ze net wat krachtiger van achter en komt ze er fijner doorheen. Dat is de balans die ik moet zoeken! Stress moet niet verbannen worden!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:21

Een atleet, of dat nou een mens of een paard is, presteert het beste als hij totale controle over zijn spieren heeft. Alle spieren, individueel. Dus controle over welke spieren je aanspant en welke spieren je ontspant. Voor mij betekent een ontspannen gaand paard, een paard dat die spieren aanspant om de maximale beweging eruit te halen, maar die spieren loslaat om maximale swung en minimale verspilling en verzuring te krijgen. Een paard dat stress heeft, gaat spieren spannen op momenten dat het onwenselijk is juist die spieren te spannen. Bijvoorbeeld, jij wilt dat je paard zijn bekken gaat kantelen en zijn achterbenen er meer onder gaat plaatsen...maar heeft het paard stress, gaat het als reactie zijn bovenlijn aanspannen. Met een dergelijk gespannen rugspier lukt het niet meer om het bekken te kantelen, daarvoor moet de rugspier los gelaten worden. Aanspannen van die rugspier onder een ruiter is voor een paard vele malen makkelijker en een primaire reactie...dus is het als ruiter belangrijk dat je controle krijgt over de ontspanning van die spier voor je verder kan. Zo geldt dit voor alle elkaar tegenwerkende spieren.

Persoonlijk vind ik theorie heel interessant, maar gevoel vele malen belangrijker. Ik vind dus niet dat je moet beginnen met theorie, maar met gevoel. Als je voelt dat je paard minder fijn onder je kan gaan als je op het verkeerde been licht rijdt, is dat vele malen interessanter dan dat je het weet maar niet voelt. Zelfde geldt voor verkeerde galop. Laat iemand eerst maar voelen dat een paard veel makkelijker balans houdt in de goede, voor de theorie erachter erbij komt.
Maar juist dat gevoel heeft lang niet iedereen. Kijk, of je het nu eens bent met Anky haar manier of niet, persoonlijk ben ik er geen fan van, ik geloof wel dat anky (en vele andere topruiters) een uitzonderlijk goed ruitergevoel heeft om haar paard zo te laten bewegen als zij dat wil (en die manier van bewegen moet je dan net weer trekken, maar het is niet iedereen gegeven om te bewerkstelligen dat een paard precies zo beweegt als jij wilt). Het grote probleem dat ik heb met de manier van anky is niet zozeer dat zij zelf zo rijdt, ik geloof best dat die paarden optimaal geprepareerd worden om die manier van trainen aan te kunnen, maar vooral alle volgelingen met minder gevoel. Anky weet best hoe ver zij kan gaan met doorflexen voordat de boel afknapt of totaal verzuurt, weet hoe lang ze dat kan volhouden en hoe ver. De wannabees gaan rucksichtslos die manier kopiëren, zonder dat ze voelen waar hoever ze kunnen gaan bij een paard. Gaan rustig een uur in die houding werken...of twee als het niet lekker gaat naar hun zin...en die rijden hun paarden kapot.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:32

Eens met Oji.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:49

oji schreef:
Een atleet, of dat nou een mens of een paard is, presteert het beste als hij totale controle over zijn spieren heeft. Alle spieren, individueel. Dus controle over welke spieren je aanspant en welke spieren je ontspant. Voor mij betekent een ontspannen gaand paard, een paard dat die spieren aanspant om de maximale beweging eruit te halen, maar die spieren loslaat om maximale swung en minimale verspilling en verzuring te krijgen. Een paard dat stress heeft, gaat spieren spannen op momenten dat het onwenselijk is juist die spieren te spannen. Bijvoorbeeld, jij wilt dat je paard zijn bekken gaat kantelen en zijn achterbenen er meer onder gaat plaatsen...maar heeft het paard stress, gaat het als reactie zijn bovenlijn aanspannen. Met een dergelijk gespannen rugspier lukt het niet meer om het bekken te kantelen, daarvoor moet de rugspier los gelaten worden. Aanspannen van die rugspier onder een ruiter is voor een paard vele malen makkelijker en een primaire reactie...dus is het als ruiter belangrijk dat je controle krijgt over de ontspanning van die spier voor je verder kan. Zo geldt dit voor alle elkaar tegenwerkende spieren.

Persoonlijk vind ik theorie heel interessant, maar gevoel vele malen belangrijker. Ik vind dus niet dat je moet beginnen met theorie, maar met gevoel. Als je voelt dat je paard minder fijn onder je kan gaan als je op het verkeerde been licht rijdt, is dat vele malen interessanter dan dat je het weet maar niet voelt. Zelfde geldt voor verkeerde galop. Laat iemand eerst maar voelen dat een paard veel makkelijker balans houdt in de goede, voor de theorie erachter erbij komt.
Maar juist dat gevoel heeft lang niet iedereen. Kijk, of je het nu eens bent met Anky haar manier of niet, persoonlijk ben ik er geen fan van, ik geloof wel dat anky (en vele andere topruiters) een uitzonderlijk goed ruitergevoel heeft om haar paard zo te laten bewegen als zij dat wil (en die manier van bewegen moet je dan net weer trekken, maar het is niet iedereen gegeven om te bewerkstelligen dat een paard precies zo beweegt als jij wilt). Het grote probleem dat ik heb met de manier van anky is niet zozeer dat zij zelf zo rijdt, ik geloof best dat die paarden optimaal geprepareerd worden om die manier van trainen aan te kunnen, maar vooral alle volgelingen met minder gevoel. Anky weet best hoe ver zij kan gaan met doorflexen voordat de boel afknapt of totaal verzuurt, weet hoe lang ze dat kan volhouden en hoe ver. De wannabees gaan rucksichtslos die manier kopiëren, zonder dat ze voelen waar hoever ze kunnen gaan bij een paard. Gaan rustig een uur in die houding werken...of twee als het niet lekker gaat naar hun zin...en die rijden hun paarden kapot.

Als je een gevoel niet kunt plaatsen, en met de theorie erachter lukt dat wel, dan is die theorie toch alleen maar toe te juichen? Enkel op gevoel rijden zonder dat je weet wát je voelt is ook niet wenselijk, dunkt me. Want hoe weet je dat iets wat voor jou goed voelt, ook daadwerkelijk goed is wanneer je de mechaniek daarachter niet snapt?

Ik neem als voorbeeld één van mijn lesklantjes toen zij voor het eerst bij mij kwam lessen. Heel leuk meisje, bereid om te leren. Haar pony was een toen nog jonge D-pony ruin, ongeveer een jaar onder het zadel. Tijdens de eerste les liep het dier vooral met een valse knik of met het hoofd in de lucht en vooral met een weggedrukte rug en een achterhand in Tokio. Toen ik haar vroeg hoe ze het rijden vond gaan, zat ze te stralen op haar pony want hij liep zo fijn en zat zo lekker. Toen ik haar heb uitgelegd dat haar pony eigenlijk helemaal niet goed liep, schrok ze enorm, ze wist immers niet beter dan dat haar pony goed liep. Ze heeft toen van mij de opdracht gekregen dingen op te zoeken over nageeflijkheid, van achter naar voren rijden (achterhand activeren) en de voorkant laten voor wat het is, zodat de pony op eigen benen gaat lopen en zelf contact gaat zoeken. Toen ze die theorie snapte, heeft ze mijn paard mogen rijden, en toen begon ze het verschil daadwerkelijk te voelen. En kon dat vervolgens toepassen op haar eigen pony.

Theorie en praktijk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in het paardrijden, daarom vind ik het wél belangrijk dat mijn leerlingen theorie meekrijgen en ook vind ik het belangrijk dat zij weten dat er een theorie is waar ze op kunnen terugvallen wanneer het in de praktijk niet helemaal goed gaat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:59

oji schreef:

En dat kan niet met stress? Ik denk nu weer dat stress en overstressed met elkaar verward worden. Een atleet heeft zeker adrenaline stoten bij een wedstrijd én toch controle over zijn lichaam! Als ik een wedstrijd loop heb ik ook stress en toch controle over mijn looptechniek! Wanneer ik overstressed ben slaat mijn ademhaling op hol en dan kan ik hwt schudden ja. Stress en controle kunnen zeker hand in hand gaan, maar alleen met focus. Nogmaals, het betekent slechts in paraatheid staan. Een strakke bovenlijn is dan sus niet nodig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:01

En dan denk ik naar aanleiding van jouw verhaal, had haar aanwijzingen gegeven dat haar pony uit de valse knik kwam en haar laten voelen, hoe een ontspannen gaand paard aanvoelt, waar ze naartoe moet werken. Helemaal voor kinderen (ga even uit van kind want pony) lijkt het me veel belangrijker om dat onbevangen gevoel te krijgen, balans, leren zitten. Kinderen zijn vaak nog niet bang, kunnen juist heel onbevangen leren voelen, zonder geremd te worden door hun eigen spanning...die moet je in mijn ogen juist niet vermoeien met teveel theorie, wedstrijddruk of rijkunstig rijden, maar gewoon leren voelen en zitten, daar heb je je hele leven plezier van. Boeken lezen kun je de rest van je leven nog. Maar goed, dat is mijn mening.
Als er dingen in de praktijk niet goed gaan, bespreek ik die liever met mijn instructeurs die precies weten waar ik sta met mijn paard, waar we aan toe zijn en waar we naartoe willen, dan dat ik zelf met boeken ga zitten knoeien...juist omdat paardrijden zo'n gevoelssport is en alles te maken heeft met timing.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:05

Danique_G schreef:
En dat kan niet met stress? Ik denk nu weer dat stress en overstressed met elkaar verward worden. Een atleet heeft zeker adrenaline stoten bij een wedstrijd én toch controle over zijn lichaam! Als ik een wedstrijd loop heb ik ook stress en toch controle over mijn looptechniek! Wanneer ik overstressed ben slaat mijn ademhaling op hol en dan kan ik hwt schudden ja. Stress en controle kunnen zeker hand in hand gaan, maar alleen met focus. Nogmaals, het betekent slechts in paraatheid staan. Een strakke bovenlijn is dan sus niet nodig.

Ik zeg nergens dat dat niet kan met stress. Ik zeg dat een atleet controle heeft over zijn spieren...en een goede atleet die goed voorbereid is op de situatie (training op veel verschillende situaties) weet hoe de spieren te controleren ook in een stresssituatie. Ik zeg wel dat een eerste reactie op stress is het aanspannen van de verkeerde spieren. Daar controle over krijgen vergt oefening. Want ja, het is belangrijk dat je ook onder stress de juiste spieren kunt ontspannen op tot een optimale prestatie te komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:16

oji schreef:
En dan denk ik naar aanleiding van jouw verhaal, had haar aanwijzingen gegeven dat haar pony uit de valse knik kwam en haar laten voelen, hoe een ontspannen gaand paard aanvoelt, waar ze naartoe moet werken. Helemaal voor kinderen (ga even uit van kind want pony) lijkt het me veel belangrijker om dat onbevangen gevoel te krijgen, balans, leren zitten. Kinderen zijn vaak nog niet bang, kunnen juist heel onbevangen leren voelen, zonder geremd te worden door hun eigen spanning...die moet je in mijn ogen juist niet vermoeien met teveel theorie, wedstrijddruk of rijkunstig rijden, maar gewoon leren voelen en zitten, daar heb je je hele leven plezier van. Boeken lezen kun je de rest van je leven nog. Maar goed, dat is mijn mening.
Als er dingen in de praktijk niet goed gaan, bespreek ik die liever met mijn instructeurs die precies weten waar ik sta met mijn paard, waar we aan toe zijn en waar we naartoe willen, dan dat ik zelf met boeken ga zitten knoeien...juist omdat paardrijden zo'n gevoelssport is en alles te maken heeft met timing.

Dat heb ik gedaan, hoor, in de eerste les :). Echter heb ik haar ook wat theorie meegegeven om te lezen. Daarna mocht ze mijn paard rijden en voelde ze een enorm verschil, dit heeft ze gebruikt om haar pony nog beter te kunnen rijden. En ze was inderdaad een kind, nou ja, 16, maar dat kwalificeert nog als kind. Ik wil alleen maar zeggen dat er niks mis is met boeken en/of artikelen lezen, ik heb haar daar als instructrice in begeleid (dus aangegeven wat ze kon gaan lezen en datzelfde met haar doorgenomen). Theorie is echt geen vies drankje tegen een vastzittende hoest. Het is een hulpmiddel die alom ter beschikking is. Gebruik het, zou ik zeggen.

Bij een kind van 8 zou ik dat uiteraard anders aanpakken. Maar een kind van 16 kun je, vind ik, prima op de manier die ik gebruikt heb onderwijzen.