Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:52

Maar waarom zou ik geen "kneepjes" mogen geven om hem even duidelijk te maken dat ik graag wil dat ie iets meer naar links inbuigt? :) Het is geen genie, hij weet het niet uit zichzelf, die kneepjes ja, die snapt ie, dat heeft ie geleerd, dus geef me één goede reden om hem dat niet via een paar kneepjes te vragen? :)
(want de boekjes-ruiters zijn allemaal zo tegen die kneepjes)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:52

Afgaande op alleen de foto zie ik een paard dat van achteren niet actief is.
Dan had namelijk dat achterbeen verder onder zijn lichaam geplaatst moeten worden.
Natuurlijk reageer ik nu enkel op deze momentopname, maar die geef jij ook aan als moment van correct :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:54

Ik ben geen boekjes ruiters want her er geen 1 in de kast :)

Als ik wil dat een paard meer inbuigt dmv mijn teugel breng ik deze meer van de hals af, maar gebruik geen kneepjes.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:57

Ayasha heb je het tegen mij? Ik denk het wel, dus ik zal proberen je antwoord te geven.

Contact maken met een paard z'n mond komt vanuit jou. Maar aanleuning komt vanuit het paard. Die aanleuning bereik je door je paard met je been en zit naar de hand te rijden. Op het moment dat je paard een zekere mate van aanleuning heeft, dan kan je een ophouding geven. Maar een ophouding staat nooit alleen en moet altijd gesteund worden door andere hulpen.

Aanleuning kan je nooit zelf afdwingen. Dat 'afdwingen' komt vaak voort uit terugwerkende hulpen: kneepjes links en rechts, handen optrekken, of vast zetten. Het is hier al eens eerder gezegd, maar het is nog steeds echt een enorm goede basis: Nooit meer energie opvangen dan je kan opwekken.

Aanleuning is niet iets magisch wat poef uit de lucht komt vallen. Maar het is wel iets anders dan wat mensen er vaak in zoeken. Het is een gehele lichaamshouding. Dat betekend een achterhand die er onder komt en een rug die ontspannen is. (En de mate dat de achterhand er onderkomt bepaald veel van de afbuiging in de hals en nek, maar dat is even niet voor de basis).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:06

Ayasha schreef:
Ik denk dat die van mij ook beduidend minder veel druk in de mond heeft dan het gemiddelde paard maar die krijgt wel ophoudingen. En als ie vast pakt, wordt juist op die kant gevraagd, hij los, ik los. En tóch denk ik dat hij minder druk in zijn mond heeft dan de ruiters die hun handen "daar" stilzetten en ze tegen dat muurtje aan rijden. (het feit dat mijn merrie steil overeind kwam toen zo'n -handjes mooi voor zich op 1 plek- ruiter haar even voor een prijsuitreiking leende bevestigde dat vermoeden eigenlijk ook zo'n beetje. Ding wist niet wat haar overkwam en kwam er gewoon keihard tegenin.

Ik zie op die foto amper een paard laat staan dat ik het contact zou zien.. Sowieso zie je contact niet op een foto, daar heb je bewegende beelden voor nodig. ;)

:j

Mijn paard is zo ontzettend licht in de hand en dat hoor ik van velen die erop gereden hebben. En ik ben ook geen bokker die vind dat je niet in mag werken aan de voorkant. Vind juist dat je dat nodig hebt om dressuur te kunnen rijden.
Als jij alleen maar een licht contactje hebt en je paard wel lekker actief houdt van achter, krijg je een paard dat enorm stuwt en lang wordt.. Door middel van de juiste hulpen -waaronder halve ophoudingen- kan je dat stuwen en te lang worden omzetten naar een wat meer horizontaler en 'korter' plaatje, richting het dragen.

Maar wat mij opvalt is dat ruiters of te weinig inwerken (stuwen, lang) of juist verkeerd inwerken (valse knik, weggedrukte rug), gewoon omdat ze niet goed voelen wanneer ze wat moeten doen op welke manier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:22

little_king schreef:
Ik ben geen boekjes ruiters want her er geen 1 in de kast :)

Als ik wil dat een paard meer inbuigt dmv mijn teugel breng ik deze meer van de hals af, maar gebruik geen kneepjes.

En als hij dan geen stelling geeft (of gewoon terugveert als jij je hand weer normaal plaatst?)

(Er is niet maar een weg naar Rome natuurlijk, maar ik vind dat vaak te langdurig waardoor het paard eerder geneigd is om juist terug te gaan trekken. Ik streef ernaar om mijn hulpen in de hand net zo kort te houden als de hulpen met het been - ik zet bewust streef ernaar omdat het een werkpunt van me is ;) . Wat ik bedoel: net zomin als ik wil dat het paard tegen mijn been kan hangen omdat ik klem of kleef met mijn been, wil ik dat hij kan gaan hangen omdat ik er te lang aanzit van voren. Dat is mijn redenatie waarom ik dan liever even kort mijn hand sluit dan mijn hand ga verplaatsen)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:29

De uiteindelijk reden van geen goede stelling en buiging krijgen ligt nog altijd ten grondslag van het niet buigen om het binnenbeen.
En als je met kneepjes een paard in de stelling moet krijgen betekend het dat voor mij dat ik daar meer aan moet werken. Want die kneepjes zijn ook maar symptoom bestrijding. Het komt niet uit het lijf.
Maakt hij het te gortig zal ik inderdaad begeleiden/ uitnodigen door de hand naar binnen te plaatsen. Wat net zo goed symptoombestrijding is. :D
Ik lig zelf dus niet zo wakker van een paard groen in de opleiding die nog niet goed buigt. Dat komt allemaal wel.
Ze moeten sterker worden in dat binnenachterbeen, dus ook daar: die overgangen zijn veel belangrijker.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:43

Ik heb niet het hele topic gelezen, wel de beginpost. En ja, ik ben een ruiter die haar paard rijd, zonder kneepjes in de teugels, dat betekent niet dat ik perfect rijd, maar wel dat ik het onnodig vind om mijn paard in haar mond te gaan hangen. Ik krijg centered riding les, en daarmee probeer je zo veel mogelijk met je gevoel te doen, en met zo min mogelijk hulpen. En mijn paard loopt echt niet de hele tijd netjes met haar hoofd naar beneden, maar soms zitten er stukjes nagevelijkheid tussen. Deze reactie is niet bedoeld om te vertellen hoe goed ik wel niet ben, maar gewoon om te vertellen dat er nog ruiters zijn die proberen uit ontspanning rijden!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:49

jammer dat er zo vaak dingen in het belachelijke worden getrokken. Nageeflijkheid door middel van de teugels is volgens mij iets heel anders dan nageeflijkheid met behulp van (onder andere) teugels.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:58

sallandval schreef:
jammer dat er zo vaak dingen in het belachelijke worden getrokken. Nageeflijkheid door middel van de teugels is volgens mij iets heel anders dan nageeflijkheid met behulp van (onder andere) teugels.

:j Precies. Natuurlijk is er enig contact nodig voor aanleuning. Maar dat betekent NIET dat er (veel) druk op die teugel moet staan! Het gewicht van de teugel is in principe al genoeg voor een aanleuning, maar de meeste paarden en ruiters (incl. ikzelf!) zijn daar niet getraind genoeg voor. Dus is iets meer contact noodzakelijk, maar op het moment dat jij je teugels vast hebt en je teugels niet als waslijntjes hangen, heb je al contact. Meer is het niet.

Kneepjes geven voor nageeflijkheid of stelling? Lijkt mij niet helemaal juist. Onder kneepjes versta ik btw. het meerdere malen openen en sluiten van de hand. Eenmalig een (halve) ophouding geven als bv. het paard de hulpen voor stelling niet volgt, daar heb i kdan weer niks op tegen. Worden het meerdere ophoudingen valt dat voor mij onder kneepjes en leidt dat al snel tot afstomping.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:01

little_king schreef:
De uiteindelijk reden van geen goede stelling en buiging krijgen ligt nog altijd ten grondslag van het niet buigen om het binnenbeen.
En als je met kneepjes een paard in de stelling moet krijgen betekend het dat voor mij dat ik daar meer aan moet werken. Want die kneepjes zijn ook maar symptoom bestrijding. Het komt niet uit het lijf.
Maakt hij het te gortig zal ik inderdaad begeleiden/ uitnodigen door de hand naar binnen te plaatsen. Wat net zo goed symptoombestrijding is. :D
Ik lig zelf dus niet zo wakker van een paard groen in de opleiding die nog niet goed buigt. Dat komt allemaal wel.
Ze moeten sterker worden in dat binnenachterbeen, dus ook daar: die overgangen zijn veel belangrijker.

Maar ik wil ook stelling kunnen rijden zonder buiging. Die gebruik ik zelfs vrij veel: middellijn rijden en dan stelling vragen zonder dat het paard van zijn lijn afwijkt of gaat buigen in het lijf. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:12

Zonder buiging gebruik ik stelling in de hals persoonlijk zelden. Ik begin redelijk snel met schouder voor, juist weer voor het sterker worden van die achterhand, maar alleen de hals naar binnen zetten gebruik ik eigenlijk nooit. Mag ik vragen waarom jij dat wel gebruikt?
Maar zou ik dat willen zou ik dat ook weer doen met de hand van de hals.
Ik vind kneepjes gewoon niet prettig werken.
Mijn doel en of dat lukt is even wat anders :+ is een stille hand.
Een ophouding maak ik zeker wel, maat dat gefriemel van voor zie ik persoonlijk niet als verbetering maar als ruis op de zender.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:23

Ik zit hier ineens een discussie over halve ophoudingen staan en heb even gezocht op gewicht, maar dat komt maar een keer voor en dan ook nog in combinatie 'gewicht' met 'teugels". Een halve ophouding maak je toch vooral door je gewicht te verplaatsen, waardoor je paard vanzelf tegen teugels aan kan gaan lopen? Ik heb nog nooit een halve ophouding uitgevoerd zonder mijn gewicht licht te verplaatsen. Ik zie het nut niet van kneepjes in teugels, terwijl ik best wel snap dat je teugels gebruiken wil als ondersteuning, doe ik ook, maar dan wel zijwaarts om stelling dan wel te begrenzen en niet in de vorm van knijpen of wat dan ook, maar wel met contact. En verder blijf ik erbij dat voor een fotoshoot je je paard ook op zijn best wil laten zien en dat er dan dingen gebeuren die misschien minder mooi zijn, maar dat is voor foto's en heeft niks te maken met netjes je paard ontspannen de bak door rijden. Aanleuning is ook datgene wat een paard aanbiedt, niet iets wat je kan 'aannemen'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:35

de hand gaat met stelling vragen hoe dan ook wat naar binnen. Maar ik "knijp"/vraag kort en laat los zo snel ik reactie krijg ipv opzij te houden met druk.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:38

en als je niet direct reactie krijgt?

opzij geeft naar mijn idee minder druk (druk krijg je wel als je ook naar achter toe haalt) en werkt veel minder als stoorzender.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 19:42

Alleen je hand opzij en evt teugel wat korter kan ervoor zorgen dat het paard alleen zijn hals/hoofd naar binnen doet maar geen echte stelling aanneemt. Dit is wat je bij veel paarden ziet en ze laten dan dus eigenlijk niet los, met een kneepje kun je motiveren om dat wel te doen. (Beter nog; kaptoom. ;) )

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:45

Een paard laat door kneepjes ook niet normaal los vind ik.
Er is dan geen aanleuning, hoogstens een paard dat van die storende rommelende hand af wil zijn :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:46

Stelling is de voorbereiding op je wending, dus ook ik rij regelmatig stelling terwijl er (nog) geen buiging is. Nu vraag ik stelling niet alleen op mijn hand, maar ook met mijn binnenbeen (althans, dat is de bedoeling ;) ) en zeker niet zonder gelijk contact op de buitenteugel. De positie van mijn hand veranderd, maar niet de "kracht" op de teugel.

Zonder teugel zou ik niet willen rijden. Je kunt er veel kleine aanwijzingen mee aan je paard geven en je paard daardoor helpen in zijn eigen balans. Nu heb ik wel een paard die geen grote aanwijzingen duld (gaat hij enorm van met zijn hoofd gooien). Hoe stiller ik ben in mijn contact (zowel met de hand als met de rest van mijn lijf) hoe fijner hij loopt en hoe beter de kleine aanwijzingen wel geaccepteerd worden.

Soms lastig, maar ik heb een geweldige leermeester onder mijn kont :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:48

little_king schreef:
en als je niet direct reactie krijgt?

opzij geeft naar mijn idee minder druk (druk krijg je wel als je ook naar achter toe haalt) en werkt veel minder als stoorzender.

Dan haal ik de hand iets meer naar boven, zo snel hij een mm na geeft meteen weer omlaag. :)
Maar de druk verhoog ik niet. (de hand gaat niet meer naar boven dan ik teugellengte heb dus ik verhoog de druk niet alleen de inwerking enigszins) en ik heb nooit meer dan 100gr in mijn handen. Liefst zelfs alleen het gewicht van de teugel maar als ik even moet inwerken is dat een "ideaal". Ik streef er naar maar ik zou liegen als ik zeg dat dat altijd haalbaar is. (bovendien wil hij ook wel eens gaan hangen en dan is het gewicht ook even hoger gezien je hem daar dan weer eerst uit moet rijden).
Geen idee of het er zo duidelijk staat.. Zo niet vraag je maar dan doe ik nog een poging.. :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:59

little_king schreef:
Mag ik vragen waarom jij dat wel gebruikt?

Kan zijn om het paard net wat losser te krijgen op een kant, kan zijn om balans en/of rechtgerichtheid te testen, of simpelweg checken of het paard wel echt aan mijn hulp is (tussen twee benen, tussen twee teugels en alleen reageren op dat wat ik vraag).
Schoudervoor en schouderbinnenwaarts pak ik ook al heel snel mee maar echt met een ander doel.

Mijn doel is ook een stille hand tov de mond krijgen/hebben, en die bereik ik mi juist door de correctiehulp aan de voorkant heel kort te houden. En eerlijk gezegd: bij de instructeurs die vroegen om gewoon de hand naar binnen te blijven houden als het paard geen stelling wou geven, eindigde het ook altijd met spierballen kweken, zelf verzuurde spieren in de armen en schouder en dan het paard nog moeten laten 'winnen' want die trok dan net wat harder terug :') Dat reed voor mij niet lekker en voor de paarden niet lekker want ik zat ze natuurlijk alsnog in hun bek te trekken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:00

Ik denk dat we allemaal liegen als we zeggen dat we het goed uit voeren, dan reden we wel op de OS :P

Hand omhoog heb ik dan ook weer nooit geleerd. Altijd geleerd ze op gelijke hoogte te houden :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:03

Gelukkig heb ik niet geleerd om dan door te trekken.
Maar ik denk dat ik in een later stadium me druk maak op die stelling.
Mijn ervaring is dat die wel komt als het van achter beter loopt en de paarden ook het gebruik van 1 been begrijpen.
Pasje wijken doe ik daarom erg snel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:05

hand omhoog heb ik van mijn huidige lesgever geleerd, zo hoef ik geen druk te verhogen. Als ze niet op je vraag van stelling reageren komen ze vaak zelf ook wat meer ehm "uit die houding" waardoor je de vraag een beetje "verloren" gaat zeg maar. (je inwerking komt dan niet meer door zoals moet) , met je hand wat omhoog te doen zet je de inwerking dan eigenlijk terug "gelijk" aan hoe die was voor ze omhoog kwamen en is de communicatie weer duidelijk. :) En zo snel zij weer zakken en loslaten zak je natuurlijk mee. :) "elastische verbinding" of hoe noemen ze dat? Ik volg met mijn hand zijn hond een beetje zeg maar.

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:06

Ik ben niet zoveel bezig met aan de teugel rijden enzo. Voor mij is het veel belangrijker dat het paard met plezier en met zijn hele lijf werkt. En ja, heel veel mensen denken alleen maar aan dat hun paard perfect moet lopen in 'een mooie' krul, spijtig...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:07

een nageeflijk paard werkt met z'n hele lijf, anders is ie niet nageeflijk...