Het is geen genie, hij weet het niet uit zichzelf, die kneepjes ja, die snapt ie, dat heeft ie geleerd, dus geef me één goede reden om hem dat niet via een paar kneepjes te vragen?
(want de boekjes-ruiters zijn allemaal zo tegen die kneepjes)
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het is geen genie, hij weet het niet uit zichzelf, die kneepjes ja, die snapt ie, dat heeft ie geleerd, dus geef me één goede reden om hem dat niet via een paar kneepjes te vragen?

Ayasha schreef:Ik denk dat die van mij ook beduidend minder veel druk in de mond heeft dan het gemiddelde paard maar die krijgt wel ophoudingen. En als ie vast pakt, wordt juist op die kant gevraagd, hij los, ik los. En tóch denk ik dat hij minder druk in zijn mond heeft dan de ruiters die hun handen "daar" stilzetten en ze tegen dat muurtje aan rijden. (het feit dat mijn merrie steil overeind kwam toen zo'n -handjes mooi voor zich op 1 plek- ruiter haar even voor een prijsuitreiking leende bevestigde dat vermoeden eigenlijk ook zo'n beetje. Ding wist niet wat haar overkwam en kwam er gewoon keihard tegenin.
Ik zie op die foto amper een paard laat staan dat ik het contact zou zien.. Sowieso zie je contact niet op een foto, daar heb je bewegende beelden voor nodig.
little_king schreef:Ik ben geen boekjes ruiters want her er geen 1 in de kast
Als ik wil dat een paard meer inbuigt dmv mijn teugel breng ik deze meer van de hals af, maar gebruik geen kneepjes.
. Wat ik bedoel: net zomin als ik wil dat het paard tegen mijn been kan hangen omdat ik klem of kleef met mijn been, wil ik dat hij kan gaan hangen omdat ik er te lang aanzit van voren. Dat is mijn redenatie waarom ik dan liever even kort mijn hand sluit dan mijn hand ga verplaatsen) 

sallandval schreef:jammer dat er zo vaak dingen in het belachelijke worden getrokken. Nageeflijkheid door middel van de teugels is volgens mij iets heel anders dan nageeflijkheid met behulp van (onder andere) teugels.
Precies. Natuurlijk is er enig contact nodig voor aanleuning. Maar dat betekent NIET dat er (veel) druk op die teugel moet staan! Het gewicht van de teugel is in principe al genoeg voor een aanleuning, maar de meeste paarden en ruiters (incl. ikzelf!) zijn daar niet getraind genoeg voor. Dus is iets meer contact noodzakelijk, maar op het moment dat jij je teugels vast hebt en je teugels niet als waslijntjes hangen, heb je al contact. Meer is het niet. little_king schreef:De uiteindelijk reden van geen goede stelling en buiging krijgen ligt nog altijd ten grondslag van het niet buigen om het binnenbeen.
En als je met kneepjes een paard in de stelling moet krijgen betekend het dat voor mij dat ik daar meer aan moet werken. Want die kneepjes zijn ook maar symptoom bestrijding. Het komt niet uit het lijf.
Maakt hij het te gortig zal ik inderdaad begeleiden/ uitnodigen door de hand naar binnen te plaatsen. Wat net zo goed symptoombestrijding is.
Ik lig zelf dus niet zo wakker van een paard groen in de opleiding die nog niet goed buigt. Dat komt allemaal wel.
Ze moeten sterker worden in dat binnenachterbeen, dus ook daar: die overgangen zijn veel belangrijker.

is een stille hand.
)
) en zeker niet zonder gelijk contact op de buitenteugel. De positie van mijn hand veranderd, maar niet de "kracht" op de teugel.
little_king schreef:en als je niet direct reactie krijgt?
opzij geeft naar mijn idee minder druk (druk krijg je wel als je ook naar achter toe haalt) en werkt veel minder als stoorzender.
little_king schreef:Mag ik vragen waarom jij dat wel gebruikt?
Dat reed voor mij niet lekker en voor de paarden niet lekker want ik zat ze natuurlijk alsnog in hun bek te trekken. 
En zo snel zij weer zakken en loslaten zak je natuurlijk mee.
"elastische verbinding" of hoe noemen ze dat? Ik volg met mijn hand zijn hond een beetje zeg maar.